10 محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای - | گیمفا 
10 محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای - | گیمفا 
10 محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای - | گیمفا 
10 محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای - | گیمفا 

به ارزش یک بازی کامل؛ ۱۰ محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های ویدیویی – بخش اول

سعید آقابابایی
۳ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
10 محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای - | گیمفا 

بسته الحاقی، DLC، محتوای دانلودی؛ این‌ها اسامی هستند که چندان وجهه خوب و مثبتی نزد بازی‌بازان ندارند و خیلی‌ها بر این عقیذه هستند که از زمانی که این محتواهای اضافه به صنعت بازی‌های رایانه‌ای وارد شدند دستمایه‌ای شدند برای پول‌پرستی شرکت‌ها و سازندگان و ناشران بزرگ و کوچکی که بتوانند به هر بهانه‌ای بازی‌باز بیچاره‌ای را که بازی‌آن‌ها را خریداری کرده است و به آن فرنچایز علاقه دارد، بیشتر بچاپند و از محتوای بازی اصلی خود بزنند تا یک یا چند مرحله را دوباره با قیمت‌های گزاف به کاربران بفروشند و سودی کلان به جیب بزنند. تازه اگر همیشه مرحله اضافی در کار بود که جای شکر داشت. یک لباس و یک رنگ و طرح برای اسلحه و یک شخصیت جدید و مپ‌های جدید برای بازی، اکنون به قیمت‌های چند ده دلاری فروخته می‌شوند و بازیبازان را وسوسه می‌کنند.

در عنوانی مثل Destiny، ناشر سودجویی مثل اکتیویژن می‌‌آید و بازی را به ۳ قسمت تقسیم می‌کند و آن را ۳ بار می‌فروشد در حالی که بازی اولیه به معنای واقعی ناقص بود و بنده بعد از تمام کردن آن هاج و واج مانده بودم که آیا تمام شد؟ از آنجا که بازی بسیار لذتبخش بود مجبور شدم تا بسته‌های الحاقی و نسخه کامل بازی را خریداری کنم تا تازه شاهد یک بازی کامل باشم. به واقع هر ۳ بخش این بازی که به تنهایی فروخته شد مجموعا با هم باید یک بازی بودند و فروخته می‌شدند ولی متاسفانه شرکت‌های پول دوست خوب می‌دانند چطور پول ما را به جیب بزنند. همچنین در عنوانی مثل Starwars Battlefront و چندین و چند بازی دیگر نیز ناشرانی مانند الکترونیک آرتز (و بسیاری از ناشران دیگر که اگر بخواهیم از آن‌ها نام ببریم شاید باید به کل شرکت‌های حاضر در این صنعت به غیر از یکی دو مورد اشاره کنیم) همین شیوه را پیش می‌گیرند و کلی از بازی را که باید از همان ابتدا در ‌آن وجود داشته باشد به صورت بسته الحاقی به ما قالب می‌کنند.

بدون شرح

بدون شرح!

با ورود این بسته‌های الحاقی نام پدیده دیگری نیز به این صنعت باز شد که Season Pass نام دارد و ماجرایی دیگر برای خود محسوب می‌شود. شاید بسیاری از شما باشید که هنوز حتی ندانید این کلمه به چه معنایی است. Season Pass در واقع مبلغی است که شما به صورت یکجا به سازندگان بازی پرداخت می‌کنید تا در آینده و هرگاه که هر بسته الحاقی برای بازی منتشر شد برای شما آزاد شود و در واقع به جای این که هر محتوا را جدا جدا خریداری کنید سازندگان می‌آیند و از مجموع مبالغ آن محتویات دانلودی مقداری کم می‌کنند و با قیمت ارزان‌تر از خرید تک‌تک بسته ها، آن را برای فروش در اختیار شما قرار می‌دهند تا اگر از علاقمندان بازی باشید برای خرید آن وسوسه شوید.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد Season Pass نیز کم‌کم از کنترل خارج شده است و شاهد Season Pass هایی هستیم که از قیمت خود بازی اصلی نیز گران‌تر هستند و وقتی مثلا در عناوینی مثل “ندای وظیفه” و “میدان نبرد” آن را بررسی می‌کنید مشاهده می‌شود که تماما شامل نقشه‌های اضافه و اسلحه و از این جور موارد هستند که قیمت‌های ۴۰ دلاری و بیشتر گرفته‌اند. حتی مشاهده می‌شود که در عناوینی مثل Dead or Alive 5: Last Round با کمال تعجب Season Pass با قیمت ۱۰۰ دلار وجود دارد که ۹۰ درصد آن نیز لباس اضافه برای شخصیت‌های بازی است. یادش بخیر در عنوانی مثل Metal Gear Solid 3: Snake Eater چه تعداد لباس جدید در بازی پیدا می‌کردیم که همگی بسیار زیبا و متنوع بودند ولی پول اضافه ای از ما طلب نمی‌کردند. اما اکنون سازندگان می‌نشینند و یک لباس ساده که گذاشتن آن در بازی به راحتی آب خوردن است را به ما ۵ دلار می‌فروشند و یا چندین عدد از آن‌ها را با قیمت‌های بسیار بالاتر. این گونه شد که این محتویات دانلودی وجهه مثبتی را نزد بازیبازان پیدا نکردند و بیشتر جنبه منفی نزد ما دارند تا مثبت و مفید که البته کاملا نیز به حق است و در واقع کاملا در این مورد حق با بازیبازان است.

سازندگان ویچر باعث افتخار این صنعت هستند در این دوره زمانه کسی ۱۶ محتوای دانلودی رایگان نمی‌دهد

سازندگان ویچر باعث افتخار این صنعت هستند. در این دوره زمانه کسی ۱۶ محتوای دانلودی رایگان در اختیار بازیبازان قرار نمی‌دهد.

از آن‌جایی که همیشه و در هر موردی استثنائاتی وجود دارد در مورد بسته‌های الحاقی نیز مواردی هستند که واقعا سازندگانشان را روسپید کرده‌اند و به قدری زیبا، پرمحتوا و عالی بوده‌اند که ارزش ذره ذره مقدار پولی که برای آن‌ها پرداخت شده است را دارا بوده‌ و حتی موفق‌تر از خود بازی اصلی عمل کرده اند. البته شرکت های زیادی در این مورد خوشنام عمل نکرده‌اند و انگشت شمار هستند سازندگان و ناشرانی که این‌چنین منصف باشند و به فکر رضایت کاربران. شاید باید گفت در راس این سازندگان خوشنام قطعا کمپانی لهستانی CD Project Red قرار دارد که خالق سری شاهکار The Witcher است و با نسخه سوم آن که برترین بازی سال ۲۰۱۵ و یکی از برترین عناوین تاریخ است کاری کرد تا نه تنها بازیبازان از خرید بازی آن‌ها (که حتی نسخه معمولی آن مانند نسخه‌های ویژه بسیاری از بازی‌های دیگر بود) خشنود باشند بلکه در زمینه بسته‌های الحاقی نیز بازیبازان و صنعت بازی‌های رایانه‌ای و بسیاری از سازندگان و ناشران پول‌پرست را خجالت زده کردند و به آن‌ها یاد دادند که حتی اگر می خواهید بسته الحاقی بفروشید چطور باید عمل کنید.

CD Project Red تعداد ۱۶ محتوای الحاقی شامل لباس و ماموریت و … را که دیگران کلی پول بایت آن‌ها می‌گیرند و حرص و طمعشان اجاره نمی‌دهد تا یکی از آن‌ها را مجانی به ما هدیه دهند، به صورت کاملا رایگان در اختیار تمام کاربرانش قرار داد و زمانی هم که سازندگان بازی قصد کردند بسته الحاقی خریدنی منتشر کنند و بازی خود را گسترش دهند، واقعا چنین کاری کردند و در ابتدا با یک بسته الحاقی ۱۰ دلاری بیش از ۱۵ ساعت بازی کاملا جدید پر از محتوای اضافه و داستانی جدید و عالی و باس‌ها و زره و سلاح‌های جدید را در اختیار ما قرار دادند و سپس با یک بسته الحاقی ۲۰ دلاری حدود ۴۰ ساعت بازی کاملا جدید را برای ما عرضه کردند که زمانش خیلی خیلی بیشتر از بسیاری از بازی‌های کامل ۷ ساعته و ۱۰ ساعته این روزهاست و حتی مجموع این دو بسته را نیز با قیمت ۲۴ دلار عرضه کردند تا بازیبازان و صنعت بازی‌های رایانه‌ای به داشتن چنین نوابغی که علاوه بر نبوغ خود در ساخت بازی، این قدر هم مردم‌دار و منصف هستند به خود ببالند و همواره با خوش‌نامی تمام از آن‌ها یاد شود.

how to build and market downloadable content 20110304063005229

اکثر بسته های دانلودی که این روزها عرضه می‌شوند کیفیت پایینی دارند و کارآمد نیستند. در واقع خرید آنها تنها دور ریختن پول است و بس. اما موارد عالی نیز وجود دارند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

در کنار CD Project Red که سرآمد تمامی شرکت‌های دنیا در عرضه بسته‌های الحاقی باکیفیت و منصفانه است، شرکت‌ها و سازندگان دیگری نیز وجود دارند که محتویات دانلودی بسیار عالی و با کیفیتی را در اختیار بازیبازان قرار داده‌اند و کاری کرده‌اند که تجربه شیرین ما از بازی زیبای آن‌ها باز هم طولانی‌تر شود و لذت کافی را از آن بازی و DLC های آن ببریم. کمپانی‌های مثل From Software و Naughty Dog که بسته‌های الحاقی معرکه‌ای را منتشر کرده‌اند و از این نظر، از آن ها به عنوان بهترین‌ها یاد می‌شود. در این مقاله همان‌طور که کاملا از اسم آن مشخص است قصد داریم تا به بررسی ۱۰ بسته الحاقی برتر که در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای از نظر نویسنده عرضه شده‌اند بپردازیم و دلیل این انتخاب‌ها را نیز به طور کامل برای شما عزیزان شرح دهیم تا اگر به آن‌ها علاقمند شدید و یا قبلا در تجربه آن‌ها شک داشته‌اید، اکنون بتوانید راحت‌تر تصمیم خود را در مورد تجربه یا عدم تجربه آن‌ها بگیرید و در این مورد با یکدیگر به صحبت بپردازیم که از نظر شما کدام بسته‌های الحاقی در تاریخ، بهترین‌ها بوده‌اند؟ پس شما عزیزان گیمفایی را دعوت می‌کنم تا با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مقاله “۱۰ بسته الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای” همراه باشید.

۱۰ – (Blood Dragon (Far Cry 3

۱۳۶۵۵۶۰۹۷۲ far cry 3 blood dragon

Blood Dragon

Far Cry 3 معرکه بود. عنوانی که واقعا هیچ چیزی کم نداشت و به قدری جذاب بود که مورد تحسین تمامی بازیبازان و منتقدان قرار گرفت و این فرنچایز را بعد از نسخه دوم که زیاد از آن استقبال نشده بود، به ریشه های خود بازگرداند و آن را احیا کرد. شخصیت منفی بازی یعنی Vaas تمام خصوصیات تبدیل شدن به یک آنتاگونیست به یادماندنی و فوق العاده را دارا بود و همین طور نیز شد و تبدیل به شخصیتی شد که حتی از نقش های مثبت و پروتاگونیست های این بازی و دیگر بازی ها محبوب تر است. بعد از انتشار بازی و بازخوردهای بسیار مثبتی که دریافت کرد سازندگان تصمیم به انتشار یک بسته الحاقی داستانی بزرگ برای بازی گرفتند که البته هیچ ربطی به خود بازی و دنیا و داستان آن نداشت و تنها در قالب گیم پلی و انجین Far Cry 3 قرار داشت.

۲۰۳۷۹۸۲ ۷۱۰۷۵۵ ۲۰۱۳۰۴۳۰ ۰۰۱

کشتن این اژدهاها کار راحتی نیست

نام این بسته الحاقی داستانی مجزا، Blood Dragon است که به زیبایی و پرمحتوایی یک بازی کامل می‌باشد و هیچ ارتباطی به عنوان Far Cry 3 ندارد. اتفاقات این عنوان در قالب یک بازی شوتر اول شخص جهان آزاد در دنیایی با تم retro-futuristic به وقوع می‌پیوست و شما در نقش یک سایبورگ نظامی به نام گروهبان Rex “Power” Colt ایفای نقش می‌کردید. این بسته الحاقی به نوعی اشاراتی طنزآمیز به فیلم‌های اکشن دهه ۱۹۸۰ و همچنین بازی‌های آن دوره داشت که این کار را نیز به شکلی بسیار مناسب انجام داده بود. جلوه‌های بصری و رنگ‌بندی خاص و نئونی که در بازی کار شده بود آن را کاملا منحصر به فرد می‌کرد و حال و هوایی خاص به بازی بخشیده بود. در Blood Dragon  همه چیز کاملا حساب شده انجام گرفته است و به واقع یکی از کامل ترین و برترین بسته‌های الحاقی است که تاکنون و طی این سال‌ها دیده‌ و تجربه کرده‌ایم.

۹ – (Shivering Isles (TES IV: Oblivion

shiveringislesbox

Shivering Isles

TES IV: Oblivion  یک عنوان انقلابی در زمان عرضه خود محسوب می‌شد و موفق شد تا استانداردهای سبک اکشن نقش‌آفرینی را ارتقا دهد. بازی در زمان عرضه از همه لحاظ فوق العاده بود و ساعت‌ها لذت ناب را برای علاقمندان به این سبک با خود به همراه داشت. بسته الحاقی Shivering Isles که برای این عنوان منتشر شد نیز از لحاظ کیفیت دست کمی از بازی اصلی نداشت، البته با این تفاوت که برخی المان‌ها در این بسته الحاقی نسبت به بازی اصلی متفاوت بودند. اتفاقات Shivering Isles در قلمرو Sheogorath، شاهزاده جنون و دیوانگی که به “خدای دیوانه” نیز شهرت داشت، رخ می‌داد. شما مجبور بودید به ناچار در بازی های شاهزاده دیوانه شرکت کنید و این شما را به سمت یک سری ماموریت‌های دیوانه‌وار سوق می‌داد.

۱۳۸۴۳۴۸۰۳۴ si 12

یاد Oblivion به خیر…. چه خاطرات شیرینی با این بازی داریم

مثلا در یکی از این ماموریت‌ها بازیباز در یک محیط قلعه مانند گیر افتاه است که در آن دو ارتش از روح‌ها به طور مداوم و مکرر، نبرد آخر خود را با یکدیگر تکرار می‌کنند تا زمانی که شما طرف یکی از آن ارتش‌ها را بگیرید و کمک کنید تا پیروز شوند. Shivering Isles یک بسته الحاقی کاملا منحصر به فرد و به عبارتی اوریجینال بود که تمام موارد لازم برای تبدیل شدن به یکی از بهترین بسته های الحاقی تاریخ بازی‌های ارایانه‌ای را دارا بود. شخصیت Sheogorath بسیار به یادماندنی کار شده بود و از عمق کافی و پیچیدگی قابل تحسینی بهره‌مند بود. این شخصیت بعدا در نسخه پنجم این سری یعنی اسکایریم نیز حضور یافت تا طرفداران و بازیبازانی که کلی خاطرات خوب از Oblivion داشتند را به این وسیله شگفت‌زده کند و لبخند رضایت بر لب های آنان بنشاند.

۸ – (Burial at Sea (Bioshock Infinite

bsidlc burial at sea episode one keyart

Burial at Sea

بازی Bioshock Infinite ازآن بازی‎هایی بود که هر نسل یک بار شاید شاهد چنین عنوانی باشیم. کن لوین این بار از زیر دریا به اوج آسمان ها رفت و شهر کلمبیا را بر فراز ابرها بر اساس رویای آمریکایی بنا کرد تا پس از رپچر شاهد یک آرمان‎شهر به فنا رفته دیگر باشیم. کن لوین با Bioshock Infinite نشان داد که چه در قعر دریا بازی بسازد و چه بر فراز ابرها، فرقی برای او نمی‎کند و می توانیم مطمئن باشیم که بازی او بی نظیر خواهد بود. در واقع کن لوین استاد ساختن آرمان شهرهای از بین رفته و نمایش رویاهای بر باد رفته بشر است و عناوین او تاییدی است بر این که ذهن بشر ناقص است و نمیتواند انتظار ساخت یک شهر بدون هیچ ایرادی و یک جامعه کامل را داشته باشد.

۲۰۱۳ ۱۱ ۱۶ ۰۰۰۶۰

بازگشت به رپچر در بسته الحاقی Bioshock Infinite لذت‌بخش است.

پس از موفقیت Bioshock Infinite و زمانی که بحث عرضه بسته های الحاقی برای آن مطرح شد کن لوین و سازندگان بازی تصمیم گرفتند تا مجددا گریزی به رپچر بزنند و خاطرات دو نسخه اول بایوشاک را برای طرفداران زنده کنند. برخی از طرفداران اعتقاد داشتند که محیط و فضاسازی رپجر در مقایسه با کلمبیا بهتر و مناسب تر برای چنین عنوان بوده است و با این که کلمبیا نیز یک شهر فوق العاده عالی و مناسب برای داستان Bioshock Infinite بود ولی به نظر میرسید که رپچر نسبت به آن نزد طرفداران محبوب تر است. بسته الحاقی در نظر گرفته شده برای این بازی به دو بخش تقسیم شد و در قالب نام Burial at Sea Episode 1 و ۲ Burial at Sea Episode منتشر شد که در آن ها کنترل شخصیت محبوب الیزابت که در بازی Bioshock Infinite همراه ما بود را بر عهده داشتیم و به قعر اقیانوس باز می گشتیم. این دو بسته الحاقی به واقع به اندازه خود بازی اصلی زیبا و جذاب بودند و کاملا یاد و خاطره دو نسخه اول این فرنچایز را برای بازیبازان زنده کردند تا ما را مجبور کنند که این دو بسته الحاقی را در لیست برترین ها قرار دهیم.

۷ – (Hearts of Stone (The Witcher 3: Wild Hunt

۳۰۲۰۱۸۵ l

Hearts of Stone

نمیخواستم Witcher 3 تمام شود. میترسیدم که تمام شود و دیگر هیچ عنوانی در زندگی نتواند را تا این اندازه خشنود کند. همه کارهایی که در بازی وجود داشت را انجام دادم و نقشه بازی را پاکسازی کردم اما بالاخره بازی تمام شد. ۲-۳ بار این کار را انجام دادم ولی باز هم سرانجام بازی به پایان رسید. امیدی که داشتم این بود که می دانستم قرار است تا ۲ بسته الحاقی برای این بازی منتشر شود و از آنجا که دست و دلبازی و مشتری مداری CD Project Red را در عرضه ۱۶ بسته الحاقی رایگان دیده بودم می دانستم که ۲ بسته الحاقی خریدنی بازی بسیار گسترده خواهند بود و با خرید سیزن پس خیال خود را راحت کردم.
تمام انتظارهایم درست بود. بسته الحاقی اول بازی با نام Hearts of Stone و با قیت ۹٫۹۹ دلار منتشر شد و چیزی در حدود ۱۴-۱۵ ساعت محتوای جدید را به بازی افزود که که بخشی از نقشه کلی بازی را گسترش می‎داد و ماموریت‎ها و داستان کاملا جدید و فوق‎العاده زیبایی را به آن اضافه می‎کرد.

the witcher 3 hearts of stone new 1

دو شخصیت بی‌نظیر. گرالت که معرف حضورتان هست! …. هم یکی از عمیق‌ترین شخصیت‌های سری Witcher است.

داستان Hearts of Stone به جرات یکی از زیباترین داستان های گفته شده در بخش های مختلف عنوان ویچر ۳ است و شخصیت اصلی که در این بسته الحاقی ایفای نقش می‎کند یکی از برترین، پیچیده ترین و عمیق ترین شخصیت هایی است که تاکنون در این سری دیده‎ایم. استودیو CD Project Red نشان داد که بسته های الحاقی که عرضه می‎کند را نیز در خور و شایسته برترین بازی سال ۲۰۱۵ و یکی از برترین نقش آفرینی های تاریخ می‎سازد. اگر به عنوان ویچر ۳ علاقمند هستید و آن را بازی کرده‎اید شک نکنید که بایستی بسته الحاقی Hearts of Stone را نیز تجربه کنید. همچنین شما می توانید نقد و بررسی این بسته الحاقی را در اینجا مطالعه نمایید.

۶ – (Undead Nightmare (Red Dead Redemption

undeadart

Undead Nightmare

راک استار سراغ مافیا و گانگسترها برود شاهکار می سازد. سراغ قتل و آدم‌کشی برود شاهکار میسازد. سراغ مکس پین برود شاهکار می سازد. سراغ کارآگاهی و بازجویی برود شاهکار می سازد. سراغ غرب وحشی برود شاهکار می سازد و در واقع اگر چیزی غیر از این از راک استار ببینیم عجیب است. بازی Red Dead Redemption بی‎شک یکی از برترین عناوین تاریخ بازیهای رایانه ای است و کمتر عنوانی وجود دارد که به این زیبایی به موضوع دوران غرب وحشی پرداخته باشد و آن را به خوبی با موضوعاتی مثل خانواده و رستگاری و توبه در آمیخته باشد. داستان بازی واقعا فوق العاده بود و از آن مهمتر اینکه چنان روایت زیبایی داشت که بازیباز را در عمق بازی فرو می برد و مخصوصا با پایان بندی بی نظیری که داشت هر کسی را محو خود می کرد و شاید قطرات اشکی را نیز بر گونه های ما جاری ساخت.

undead zombieclassbruiser2

زامبی‌کشی در غرب وحشی هم عالمی دارد…

راک استار خیلی زیاد اهل انتشار بسته های الحاقی کوچک و پرتعداد برای عناوین خود نبوده است و کمتر پیش آمده است که شاهد انتشار دی ال سی با محتوای کم از سوی این کمپانی عظیم باشیم. این ناشر بزرگ در مورد عنوان Red Dead Redemption نیز زمانی که تصمیم گرفت تا یک بسته الحاقی منتشر نماید بار دیگر نشان داد که اگر قصد ساخت دی ال سی را نیز داشته باشد چیزی در حد بازیهای خود و با کیفیت فوق العاده بالا می سازد و همینطور ثابت کرد که حتی اگر سراغ زامبی های بی مغز و آدمخوار نیز برود میتواند به بهترین شکل از آنها در بازی استفاده کند. در بسته الحاقی Undead Nightmare باز هم در نقش جان مارستون که شخصیت اصلی بازی بود ایفای نقش میکردیم ولی این بار همه شهر و خانواده و اطرافیان وی تبدیل به زامبی شده بودند و وی باید به شغل شریف زامبی ‎کشی مشغول میشد! راک استار به قدری عالی این داستان را در قالب گیم پلی آورده بود که یکی از لذت بخش ترین تجربه های زامبی کشی را برای ما رقم میزد و یک بسته الحاقی فوق العاده با کیفیت و پرمحتوا را به کاربران هدیه داد. بی شک Undead Nightmare با هر مقیاس و میزان و ترازویی که حساب کنیم یکی از برترین بسته های الحاقی منتشر شده در تاریخ بازیهای رایانه ای است که البته مشاهده چنین موضوعی از راک استار اصلا نیز عجیب نیست.

۵ – (Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City (GTA IV

tales from lc ps3

Episodes from Liberty

باز هم راک‌استار و یک بار دیگر قرار گرفتن در لیست برترین‌ها، این بار به خاطر یک بسته الحاقی که متعلق به یکی از برترین فرنچایزهای تاریخ است. GTA IV را که حتما به خاطر دارید. عنوانی فوق‌العاده زیبا که مانند همیشه و اکثریت قریب به اتفاق نسخه‌های این سری، مورد تحسین منتقدین و بازیبازان قرار گرفت. پس از انتشار دو محتوای دانلودی برای نسخه چهارم به نام‌های Grand Theft Auto: The Lost and Damned و Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony، راک‌استار تصمیم گرفت تا آن‌ها را در قالب یک نسخه مجزا و اصطلاحا Stand Alone نیز منتشر کند. برخلاف دو محتوای دانلود جداگانه که برای بازی کردن آن ها نیاز به بازی اصلی بود، در این نسخه مجزا شما می‌توانستید که تنها این پک را خریداری کنید و الزامی برای خرید نسخه چهارم بازی وجود نداشت.

۸۷۵۹۷۲۰۲

راک‌استار هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کند. چه در ساخت بازی و چه در ساخت بسته الحاقی.

نکته جالب اینجاست که در این بسته الحاقی مجزا که Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City نام گرفت شاهد روایت ۲-۳ داستان مختلف در محیط بازی بودیم و شاید همین جا بوده است که برای اولین بار جرقه‌های استفاده از ۳ شخصیت و روایت داستان هر کدام از آنها در GTA V، در ذهن سازندگان بازی زده است. ماموریت‌های بازی در این بسته‌ الحاقی فوق‌العاده زیبا هستند و مثلا می‌توان گفت ماموریت مربوط به Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony یکی از خوش‌ساخت‌ترین ماموریت‌ها در تاریخ این فرنچایز است و طراحی فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین ساعت‌های زیادی که این نسخه به گیم‌پلی بازی اضافه می‌کرد آن هم ساعت‌هایی بسیار ارزشمند و لذتبخش، باعث می‌شد تا همواره در مجامع بازی از این بسته الحاقی عظیم به عنوان یکی از برترین دی‌ال‌سی‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای نام برده شود.

۴ – (Crown of the King (Dark Souls 2

۰tjjrby

Crown of the King

بدون شک ۳ بسته الحاقی بازی شاهکار Dark Souls 2 که در قالب ۳ قسمت از داستان Crown of the Kings منتشر شدند جزو پرمحتواترین و زیباترین بسته های الحاقی در تاریخ بازی های رایانه‎ای هستند که بسیار بیشتر از حتی یک بازی کامل، محتوای جدید به بازی اضافه کردند و بازی خود را به بهترین شکل برای طرفداران توسعه دادند. این ۳ بسته الحاقی با نام‎های Crown of the Old Iron King، Crown of the Ivory king و Crown of the منتشر شدند و مناطق کاملا جدید با زره‎ها، سلاح‎ها و باس‎های کاملا جدید و چالش برانگیز را به بازی اضافه کردند که در برخی موارد، این مناطق جدید و باس‎ها حتی از خود بازی نیز جذاب‎تر و لذت‎بخش‎تر بودند. به عنوان مثال یکی از مناطق اضافه شده در این بسته های الحاقی منظقه‌ای است که پوشیده از برف است و در کل مرحله حتی ۲ قدم جلوتر از خود را نیز نمی بینید و تازه اسب‌هایی وحشی و قدرتمند ناگهان از درون طوفان ظاهر می‌شوند و به حسابتان می‌رسند. این مرحله بسیار سخت و چالش‌برانگیز است ولی از طرفی هم شور و شوق زیادی را به طرفداران برای رد کردن آن می‌دهد.

dark souls ii crown of the sunken king 2

۳ بسته الحاقی Dark Souls 2 از برترین‌های تاریخ هستند. حیف است آن‌ها را از دست بدهید

این بسته‌های الحاقی ساعت‌ها چالش جدید را برای ما به همراه دارند و می‌توانند تا مانند بازی اصلی مجددا شما را غرق در دنیای بی‌رحم این سری کنند تا حتی گذر زمان را نیز متوجه نشوید. سازندگان بازی در استودیو from Software و در راس آنها هیدتاکا میازاکی ثابت کردند که به همان اندازه که در ساخت بازی خبره و کاربلد هستند و برای طرفدارانشان احترام قائل می‎شوند، در عرضه بسته های الحاقی نیز به همان اندازه کارآمد و حرفه‎ای هستند و بسته‎های الحاقی را در اختیار کاربران خود میگذارند که هیچ چیز کم از یک عنوان کامل ندارند و چه بسا از بسیاری عناوین کامل، پرمحتواتر نیز هستند.

۳ – (The Old Hunters (Bloodborne

۲۱۳۹۷۵۳۱۹۴۲ ۵۰e2f9019d

The Old Hunters

باز هم From Software، باز هم میازاکی و باز هم یک بسته الحاقی فوق العاده دیگر برای یک بازی فوق العاده دیگر. به هیچ وجه نمی‎توان کتمان کرد که بازی Bloodborne یکی از برترین عناوین سال ۲۰۱۵ بود و اگر این‌قدر بدشانس نبود و رقیب بسیار قدرتمندی مثل The Witcher 3: Wild Hunt نبود می‌توانست با صلابت و مقتدرانه به عنوان برترین بازی سال نیز انتخاب شود و چیزی برای این لقب کم نداشت. بعد از موفقیت فوق‎العاده این بازی که باعث شد حتی بسیاری از کاربران Bloodborne به سمت سری سولز نیز کشیده شوند، سازندگان اعلام کردند که قصد دارند یک بسته الحاقی بزرگ را نیز برای بازی عرضه کنند و با خاطراتی که از بسته الحاقی بزرگ! در نسخه دوم دارک سولز داشتیم، می‎دانستیم که چه لذتی در راه است.

bloodborne the old hunters tgs 2015 3

بسته الحاقی bloodborne از خود بازی هم زیباتر است. دیگر تصور کنید یعنی چه…

محتوای دانلودی The Old Hunters با قیمت ۱۹٫۹۹ دلار منتشر شد و آتش سوزان، ولی دوست‎داشتنی Bloodborne را دوباره به جان ما انداخت. وای که چه بگویم از این بسته الحاقی! از نظر بنده بسته الحاقی The Old Hunters حتی از بازی اصلی Bloodborne نیز زیباتر است و در اصل باید بگویم کاملا چالش برانگیزتر از بازی اصلی است. The Old Hunters گویی درجه سختی سری سولز را با طراحی هنری و دنیا و قوانین Bloodborne ترکیب کرده است و معجونی بی‎نهایت لذتبخش را پدید آورده است که تجربه آن بر هر بازیبازی که به عناوین میازاکی علاقمند است و یا به بازی‎های اکشن نقش‎آفرینی با درجه سختی بالا علاقه دارد لازم و واجب است. همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید نقد و بررسی این بسته الحاقی را در اینجا مطالعه نمایید.

۲ – (Left Behind (The Last of Us

the last of us left behind cover

Left Behind

 باید واقع‎بین بود که عناوین ناتی‌داگ در اکثر موارد فاصله زیادی با دیگر سازندگان دارد و تعداد انگشت شماری استودیو در دنیا در سطح این سازنده وجود دارند. وقتی صحبت از شاهکاری بی‎بدیل به نام The Last of Us باشد، بسته الحاقی آن نیز نمیتواند چیزی کمتر ازLeft Behind باشد. Left Behind یک DLC واقعا تاریخ ساز است و به قدری فوق‎العاده ساخته شده که حتی به عنوان یک نسخه جدا و Stand Alone نیز منتشر شد و حتی نسخه فیزیکی نیز دریافت کرد. این بسته الحاقی به معنای واقعی کلمه، “خاص” بود و چنان روایت داستانی داشت که بازیباز را حیرت زده می کرد. پرداختن به ماجرای الی و دوست صمیمی اش و داستان این که چگونه الی متوجه می‎شود که در برابر بیماری مقاوم است، به قدری خوب و زیبا در این DLC روایت شده است که ارزش بارها و بارها تکرار را دارد و قطعا بسیاری از شما که در حال خواندن این مطلب هستید، جزو همین کسانی محسوب می‎شوید که را بازها و بارها تکرار کرده‎اید.

leftbehind3 1024x576

چه می‌شود گفت؟… فقط می‌گویم چه کار می‌کنی ناتی‌داگ؟ چه جادویی داری؟

گیم پلی این محتوای دانلودی بسیار صمیمانه است و گاهی حالت کودکانه‌‏ای به خود می‎گیرد. مثلا در قسمت‎هایی باید به بازی های دو نوجوان در شهربازی مشغول شوید و جالب این‌جاست که همین بازی های ساده به قدری شما را جذب می کند که انگار در حال مبارزه با دشمنان در بازی اصلی هستید. این تنها و تنها هنر ناتی‎داگ است که توانسته چنین فضا و روایتی کودکانه را با موضوعات و دنیای کاملا بزرگسالانه و مرگبار بازی ترکیب کرده و یک خروجی کاملا قابل قبول و فوق العاده زیبا را به مخاطب تحویل دهد. بدون هیچ شکی میگویم Left Behind یکی از ۳ بسته الحاقی برتر در تاریخ بازی های رایانه ای است که تاکنون منتشر شده و با شایستگی تمام در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ – (Blood and Wine (The Witcher 3: Wild Hunt

the witcher 3 blood and wine

Blood and Wine

مگر می شود CD Project Red یک بسته الحاقی برای حسن ختام و خداحافظی با یکی از برترین فرنچایزها و ۳گانه‎های تاریخ بسازد و در لیست برترین ها جای نداشته باشد. یک بسته الحاقی بی نظیر به نام Blood and Wine که بالغ بر ۳۰ ساعت تجربه نو را به بازی می‎افزاید و یک شهر کاملا جدید و فوق‎العاده زیبا را به نقشه بازی اضافه می‎کند. گرگ سفید محبوب ما، گرالت افسانه‎ای این بار به به داستانی خطرناک تر از همیشه کشیده می شود و باید با یک Higher Vampire قدرتمند دست و پنجه نرم کند که این موضوع به پیجیده ترین شکل ممکن پیش می رود و مانند همیشه با یک داستان پر از شاخه های مختلف طرف هستیم که بر اساس انتخاب های بازیباز تاثیر مستقیم می پذیرد.

blood and wine

همان‌طور که قبلا هم گفتم Blood and Wine بهترین حسن ختام ممکن برای این ۳ گانه افسانه‌ای بود.

بگذارید راحت بگویم! Blood and Wine کاملا شایسته این بود که تنها و در قالب یک نسخه فیزیکی مجزا به عنوان یک بازی فرعی از سری ویچر منتشر شود و هیچ چیزی از یک بازی کامل کم نداشت. در این بسته الحاقی علاوه بر خط داستانی جدید شاهد دشمنان جدید، قراردادهای هیولاکشی جدید، ماموریت های فرعی، کارت‎های GWENT جدید و ماموریت های کارت بازی، سلاح ها و زره های جدید و بسیاری موارد دیگر هستیم که به هیچ وجه اجازه نمی‎دهند تا بازی حال و هوای تکراری به خود گیرد. Blood and Wine یک حسن ختام فوق العاده برای فرنچایز افسانه ای The Witcher و پایانی شایسته بر ماجراجویی های گرالت بزرگ است. خداحافظی با گرگ سپید محبوبمان خیلی سخت است ولی لااقل می‌دانیم که نوابغ CD Project Red خداحافظی باشکوهی را برای وی تدارک دیده بودند. شما می‌توانید نقد و بررسی این بسته الحاقی را در اینجا مطالعه نمایید. البته فکر نمی‌کنم که در صورتی که بازی The Witcher 3: Wild Hunt را انجام داده باشید برای انجام هر دو بسته الحاقی این عنوان نیازی به پیشنهاد من داشته باشید و قطعا تا همین الان هم آن ها را به پایان رسانده‎اید.


ده‌ها بسته‌ی الحاقی شاهکار دیگر هم وجود دارند که می‌توانند در این لیست باشند، ولی این ۱۰ عدد دی‌ال‌سی، انتخاب‌های من بوده‌اند. نظر شما در مورد برترین دی‌ال‌سی‌های تاریخ چیست؟ به زودی یک قسمت جدید هم برای این مقاله می‌نویسم و ۱۰ تا دیگر از دی‌ال‌سی‌های شاهکار را برایتان معرفی میکنم. تشکر از توجه شما.

Malassezia furfurThe greatAlireza

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MOANOFTHEMOON گفت:

    بسیار ممنون به این میگن مقاله حالا شد. راستی میرم این dlc بایوشاک رو دانلود میکنم چون خودش خیلی قشنگه و دوست ندارم تموم شه اینو دانلود میکنم تا طولانی بشه راستی لطفا بگید بایوشاک چند ساعت گیم پلی داره ?:-)

  • ممنون جناب اقا بابایی ولی دی ال سی بازی dying light باید میبود

  • Saeed(TIA GO) گفت:

    خیلی بازی های قشنگی بودنمخصوصن ویچردمتون گرم :yes: :yes: :yes:

  • Saeed(TIA GO) گفت:

    خیلی بازی های قشنگی بودن مخصوصن ویچردمتون گرم :yes: :yes: :yes:

  • omid.ba گفت:

    سلام اقا سعید.
    به نظر من old hunters بهترین بسته الحاقی هست. البته بقیه گزینه ها هم عالین.

  • Sony Fan گفت:

    یک مقاله فوق العاده ی دیگه از سعید عزیز.
    هنوز موفق به تجربه ی dlc ویچر و بلادبورن نشدم.ولی حتما بازی میکنمشون و از دستشون نمیدم
    dlc دارک سولز ۳ هم که تو راهه…

  • mohamadp88 گفت:

    مقاله فوق العاده بود. خسته نباشی سعید جان :yes: واسه من old hunter در صدر بهترین dlc که تابحال تجربه کردمه.

  • wpa گفت:

    خسته نباشید اقای سعید این مقاله هم مثل دیگر مقاله هایت عالی بود :yes:

  • ممنون بابت مقاله ولی معمولا dlc ها کوتاه هستن پس gta iv episode of liberty city جزوش نیست تقریبا یه بازی جدا محسوب میشد…………..
    این ویچر هم که ما سرمون میچرخونیم توی یه لیست بهترین هست…..هم خودش هم بسته های الحاقی اش

  • ali shz گفت:

    من دی ال سی های ابلویون و بلاد بورن و دارک سولزو بازی نکردم ولی به طور جد میتونم بگم رتبه بندیتون بیشتر از روی سلیقه است تا واقعیت لفت بیهایند خیلی قشنگ بود ولی بهتر نبود ویچر و لیبرتی سیتی بالاتر قرار میگرفتن چون من هرکاری میکنم تو مخیله ام نمیگنجه که یه دی ال سی با دو ساعت گیمپلی (هرچند زیبا ) بالا تر از گرند تفت اتو لیبرتی سیتی قرار بگیره

    • علی جان قطعا نظرتون محترمه اما خب به نظر بنده تنها ساعت گیم پلی ملاک بهتر یا بدتر بودن نیست. کیفیت بسته الحاقی لست غیر قبابل مقایسه با هر چیز دیگه ای بود که من بازی کردم. شما فقط موزیک این بسته الخاقی رو گوش کنید یا نوع گیم پلی کودکانه ولی در هین حال جدی و بزرگسالانه بازی رو در نظر بگیرید. این بسته الحاقی خیلی خیلی خاصه. البته اصلا دلیلی نداره که شما هم مثل من فکر کنید و سلیقه شما هم عزیز و محترمه.

  • N_D گفت:

    خیلیاشو تجربه نکردم از جمله دوتای ویچر
    ولی بدون شک جایگاه اول تا سوم کاملا به حق بوده
    کاش ea یاد بگیره من الان به شک افتادم بتلفیلد ۱ بگیرم یا نه چون بعد چند ماه انقد dlc ریزودرشت میاد ک دیگه فک نکنم نسخه استاندارد جواب بده

  • farzadn گفت:

    واقعا زیبا بود ممنون از زحماتتون اقای بابایی

  • edenson گفت:

    در مورد بعضیاشون نظری ندارم چون تجربه نکردم اما در مورد نایت میر رد دد باس بگم یکی از اشناها بجای خوب بازی اینو خریده بود و فکر میکرد بازی همین انقدری عاشقش شده بود که وقتی گفتم یک دی ال سی اشکش در امد :دی
    ویچر آه ویچر تورو چه بگوییم که بالاخره تمام شدی ! مگر میشود هر هفته منتظر یکی از دی ال سی هاش نبود؟ مگر میشود چک نکرد دی ال سی رایگان بعدی چیه؟ اصلا سابقه داشته؟ بازم یاد آب سافتو ۳۰ دلارش برا یکی از اپدیتای دیویژن افتادم فرق بین دو استدیو فرق ادم شریفو دزده درست حرف سنگینی ولی کاملا عادلانه هستش
    ۱۶ دی ال سی رایگان داد چند هفته همینطوری خود بازی که جذاب بود هیچ دی ال سی هاشم جذاب بود
    قلب سنگیرو تموم کردم باید بگم اخرش اشکم در امد اصلا چیشد که اونجوری شد ؟اون کاراکتر مرده و زنش چه کردن چرا عشق نابود شد؟ ی چیزی میگم بووین از دانلودها دانلود کنین جدیدترین نسخه بازیرو همه چیزو داره بازی کنین و تحسین کنید ،بلود اند واینو هنوز تموم نکردم دلم نمیاد خیلی عالی بیشک یک بازی مستقلمیتونه باشه اما سی دی پروجکت جیب بر نیسمثل یوبی سافت .
    حیف لفت بیهایندو د لست اف اسو نتونستم تجربه کنم :((

    • Auditore گفت:

      توی هارتز اف استون نمیدونم شما کدوم پایانو گرفتی … ولی اگر پایان ناراحت کننده رو گرفتی ، توی کوئست اخر باید اون Task اپشنال رو انجام بدی ، در واقع زرنگی سازنده ها بوده که اونو اپشنال کردن تا گیمرای تنبل به پایان بدش برسن. ولی هارتز اف استون پر از نکته و راز و رمز بود که واقعا حیفم میاد نگم:
      ***خطر اسپویل دوستانی که Hearts of Stone رو تموم نکردن نخونید***
      توی کوئست اخر بخش اپشنال رو اگر برید میرسید به پروفسوری که درباره گانتر اودیم یا درواقع همون devil واقعی تحقیق کرده ، و بهتون اطلاعاتی میده ازجمله اینکه نمیشه با اون مبارزه کرد و فقط میشه اونو به یه چلنج دعوت کرد و شکستش داد، باید بدونید با کسی خیلی قدرتمند تر از این حرفا رو به رو هستید … اون درواقع از همه چیز خبر داره از اینکه پروفسور دربارش تحقیق میکرده ، خود پروفسور توی یه قسمت دایره مانندی که پنج تا شمع داره ایستاده و نابینا هست و میگه که خود devil اومد بهش گفت که خوشحاله که پروفسور به اون علاقه مند شده (منظورش تحقیق کردن درباره اون) و برای همین یه لطف به پرفسور میکنه و میگه تا واقعی تو اون قسمت بمونه در امان هست از دستش و پروفسور هم گوش میده. گرالت از در اصلی نتونست وارد خونه پرفسور بشه برای همین از طریق ساین آراد در طبقه بالا رو میشکونید و وارد میشید همون لحظه سقف و ستون یکم اسیب میبینن و موقع حرف زدن با پرفسور هی میبینیم که خاک ریزه میریزه و سستی ستونو نشون میده. با افتادن کتابخونه که گرالت میگیرتش یه بطری رو زمین هست و پروفسور پاش میره روی اون و سر میخوره و سرش میخوره به لبه میز و در جا میمیره ، یه نکته ای که خیلیا دقت نکردیم این بود که دقیقا وقتی این اتفاق افتاد که پرفسور پاشو از اون محدوده گذاشت بیرون ! و اون بلا سرش اومد. اونجا یادداشتی از پرفسور هست که سرگذشتشو از وقتی درباره devil تحقیق کرده میگه ، و از کابوس هایی که موقع خوابیدن تو اون محدوده سراغش میومده … این کابوس ها تا حدی شدت گرفته بود که پرفسور از خوابیدن هم میترسید ولی چاره ای نداشت و تا میتونست از خوابیدن دوری میکرد ولی یه شب خواب میبینه و توی اون دختری داره که توی زندگی واقعی هیچ وقت نداشته و عشقی فوق العاده بین اون و دخترش ایجاد شده تو خواب و توی یادداشت نوشته بود که فکر میکنه devil یکم داره بهش اسون میگیره ، دیگه از خوابیدن نمیترسید تا این که توی همون خواب هایی که میدید دخترش به یه بیماری لاعلاج گرفتار میشه و ذره ذره جلوی چشم پدرش نابود میشه که ضربه روحی بدی بهش میزنه و زجر کشیدنو درواقع devil بهش میده نه ارامش. ولی یه چیز دیگه هم هست که اینجا احتمالا خیلیاتون بهش دقت نکردید … یه خلاقیت ! گفتم اون محدوده با چند تا شمع احاطه شده بود ، درست مثل olgierd که توی کابوس های زنش آیریس دیدید توی اون دایره بود ، توی این بازی شما میتونید شمع ها و خیلی از اتیش هارو روشن و خاموش کنید یادتونه ؟ خب من دقیقا همین کارو با اون شمع ها کردم و بعد خاموش کردن اخرین شمع یه صدای خیلی مرموزی شنیده شد ! درواقع انتظار این که سی دی پراجکت رد همچین نکته ظریفی رو بذاره تو بازی داشتم یه جورایی ! ولی چند نکته درباره ی خود گانتر اودیم … یا مستر میرور … یا devil !
      این فرد یا بهتره بگم موجود ! قدرتمند ترین موجود توی دنیای گرالته ، یعنی گرالت و ینفر و اردین حتی براش هیچی نیستن و به گرالت میگه که هیچ کس یا واقعا نفهمیده که اون کیه یا اگر فهمیده یا مرده ، یا به سرنوشتی بدتر از مرگ دچار شده ! (هه هه ولی ما که گرالت نیستیم 😀 ) ولی دقت کنید قدرتمند ترین موجود توی همون دنیای گرالته ، نه دنیا های دیگه ، همونطور که میدونید اگر داستان خود ویچرو تموم کرده باشید سیری به دنیا های مختلف سفر میکنه (که یکیشم دنیای Cyber punk بوده که بازی بعدی سی دی پروجکت رده ! امیدوارم سیری رو اونجا ببینم !) و اگر شما وسط داستان اصلی بازی هارتز اف استون رو تموم کنید قبل از یافتن سیری پایان بد هارتز اف استون رو بگیرید از گانتر اودیم میتونید به جای اون reward هایی که میتونید انتخاب کنید بپرسید سیری کجاست ! و گانتر بهتون میگه درحال حاضر نمیدونه اون کجاست ولی به گرالت میگه که این مهم نیست چون قطعا تو اونو پیدا میکنی (اینجا معلوم میشه که گانتر به کل زمان تو اون دنیا تسلط داره و میدونه که گرالت سیری رو پیدا میکنه) و بهش میگه که چیزی که مهم تره و تو باید بدونی اینه که سیری در معرض یه خطر بزرگ قرار میگیره که تو میتونی نجاتش بدی و دقیقا به گرالت میگه چه انتخابایی بکنه که روحیه سیری بالا بره و شما پایان خوب رو بگیرید و سیری نمیره … پس گانتر فقط به دنیای خودش تسلط داره.
      گفتم که گانتر تو کل بازی شما رو نگاه میکنه ، خوب الکی نگفتم ، اگر به دقت هنگام بازی به Npc ها نگاه کنید و خیلی ریز بین باشید میتونید گانتر رو تو لباسا و صحنه های مختلف ببینید که تو صحنه هست و شما رو زیر نظر داره ، یکی از جاهاش توی Heist هست که به عنوان یکی از سربازا خونه و احاطه کرده یا توی عروسی میتونید ببینیدش ، و چندین جای دیگه هم جز اون هست که عکساش تو اینترنت هست میتونید سرچ کنید. (وای خسته شدم از تایپ) ولی قطعا تو اولین بازیتون ندیدینش چون سی دی پراجکت رد یه مسابقه گذاشت که گانتر رو تو بازی توی روند داستانی هارتز اف استون توی بکگراند پیدا کنید و حتی برنده هم باز نتونست همه ی جاهایی که گانتر هست رو پیدا کنه و نهایتا خود سازنده همه ی مکاناشو گفت ! ولی باز هم هست نکته هایی که بفهمید گانتر اودیم واقعا devil هست ، یکی اینکه اگر اهل داستان هایی که demon و اینطور چیزا زیاد دارن باشید اینه که اونا با افراد که میخوان معامله کنن همیشه توی Crossroad ها قرار میذارن ، یادتون اومد ؟ گانتر بعد نجات دادن شما از کشتی با اون طوفان گفت که برید توی اون فلان کراس رود ببینیدش ! و وقتی که میخواید برید سمت کراس رودی که گفت اونجا ببینیدش چند تا بچه رو میبینید که حلقه زدن و دارن یه شعر میخونن ، ریتم شعر دقیقا مطابق با ساند ترک اصلی هارتز اف استونه ! و همون قدر دارکه و متن شعر هم دربارهی مردی از ایینه (miror) هست که معامله میکنه و ارزو براورده میکنه ، درواقع گانتر کاری میکنه که اون بچه خییلی اتفاقی چنین شعری رو بخونن که یه جور اخطار بدن به گرالت ، طوری که خود اون بچه ها خبر ندارن وسیله این کارن و اصلا این چیزی که میخونن چیه فقط یه شعر میخونن با هم دیگه 🙂 ، نکته دیگه ای هم هست برای اثبات Devil بودن گانتر اودیم : توی کل هارتز اف استون گانتر دو بار زمان رو نگه میداره ، یکی تو کشتی موقع حرف زدن باهاتون برای نجات ، که زمانو نگه میداره ، اون یکی هم اخرای بازی توی اون innkeep که باهاتون درباره محل ملاقات با olgierd میگه که اونم کلکش برای ایستادن رو ماه بود! توی هر دو دفعه ای که زمان رو نگه میداره دقیقا بعد از اینکه زمان دوباره به جریان میفته یکی که کلمه ی Devil رو به زبون میاره ! توی کشتی اون کسی که تو سلول بقلی بود و دومین دفعه اون نوچه olgierd بعد دیدن مگس توی سوپش ! یه چیزی مثل What the devil … اینا میگن هردو ! که این اتفاقی نیست … حالا یه نکته ای که بازم خیلیاتون نفهمیدید ، اگر بلاد اند واین رو بازی کردید ، باید بدونید که اثر کار های گانتر توی بلاد اند واین هم هست که اگر بازی نکردید هم بخونید اسپویلی نداره که ضرر به تجربتون بزنه ، و اون همونجایی هست که شما با هیولای تلسم شده ای که قاشق جمع میکنه رو به رو میشید ! اول بذارید بگم این گانتر یه رابطه ای هم با قاشق ها داره ! وقتی که زمانو نگه داشت اون یارو رو با فرو کردن قاشق تو چشمش کشت ! و توی اولین دفه که زمانو تو کشتی نگه داشت طوفانو فکر کنم با شکستن یه قاشق به وجود اورد ! و اما تلسم تو اون هیولا اگر اون خونه رو خوب بگردید یه یادداشتی هست که بعد خوندنش میفهمید که اون هیولا یه دختری بوده که به یه گدا که ازش کمک میخواسته کمک نکرده و با کراهت رد شده ، همون لحظه اون گدا با شکوندن قاشق متن اون تلسم رو میگه و تلسم میکنه دختر رو و اون به تدریج به یه مانستر تبدیل میشه! و توی اون یادداشت اینو هم نوشته بود که اون گدا ایینه (miror) میفروخته ! Merchant of mirors ! که این ویژگی رو خود گانتر وقتی اولین بار گرالت اول بازی میبینتش اگر ازش بپرسید که اون کی هست بهتون میگه !و همون اول بازی بعد تموم شدن مکالمتون باهاش اگر برگردید میبینید که اونجا نیست دیگه ! که احتمالا زمانو نگه داشته و رفته ! واقعا دیوونه کننده نیست این حجم از جزییات درباره یه کاراکتر و مرموز بودنش !؟ من که واقعا لذت بردم ، ولی هنوز تموم نشده ، اگر شما برید دنبال پایان خوب ، یعنی بخواید که اونو چلنج کنید و بعد هم معماشو حل کنید اگر موفق بشید و بعد حل کردن معماش اون توی اب دور میشه و در نهایت ناپدید میشه و یه جملاتی هم همینطوری میگه به یه زبون عجیب و غریبی برای خودش ! و احتمال همتون فکر کردید که اونو نابود کردید ، باید بگم که زرشک دوستان ! یه نکته رو درباره پرفسور یادتون رفت ؟ تو مکالمتون با پرسور اون گفت که قبلا یکی تونسته با به چالش کشیدن devil اون رو شکست بده و برای همین به شما گفت که راه مقابله باهاش به چالش کشیدن و چلنج کردن اونه چون یه نفر قبلا این کارو کرده و موفق شده ، اون یه نفر معلوم نیست که کی بوده … ولی هرچی که هست اگر قرار بود اون نابود بشه و شکست بخوره با اون چالش که الان داستان هارتز اف استونی در کار نبود 😀 و شما اشتباه کردید که فکر میکنید اونو شکست دادید ، و یه چیز دیگه که به این قطعیت میبخشه اینه که اون جملاتی که قبل ناپدید شدنش میگه شر و ور نبوده بر خلاف تفکر خیلی هامون 😀 :laugh: تو اون بین که داره حرف میزنه جمله ی اول و اخرشو واقعا معلوم نیست چی میگه ولی جمله ی وسطیش به زبان گرجستانیه ! اینو تو یه فروم یه گیمر گرجستانی گفته بود و گفت که وقتی اون جمله رو شنیدم اصلا بدجور جا خوردم و فکر نمیکردم که یهو به زبون خودم وسط بازی صحبت کنه ! درواقع تو جمله ی وسطی به گرالت میگه : “فکر میکنی که منو شکست دادی ؟ نه ، تو داری اشتباه میکنی”
      خلاصه این همه کتاب نوشتم که فقط درباره یه کاراکتر تو یه DLC ببین سی دی پراجکت چه کرده ، عجب کاراکتری عجب شخصیت پردازی ای !

      جناب نویسنده شما درواقع محو شخصیت پردازی اولگیرد بودید ولی کر کنم بعد خوندن اینا نظرتون عوض شه 😀 قطعا گانتر اودیم یکی از مرموز ترین و بهترین کاراکترای ویچر و کلا دنیای گیمه … منو که واقعا به تحسین واداشت :yes: :yes:

      Lucciola Ballad
      • Auditore گفت:

        خواهشا تایید کنید به فنا رفتم تا این همه برا بالا رفتن اطلاعات بقیه تایپ کردم 😐 😀

        Lucciola Ballad
      • ممنون از توضیحان زیبا و کامل. تقریبا تمام مورادی رو که فرمودید خیلی وقت هست میدونم و در واقع وقتی بازی رو برای بار سوم تموم کردم و میخواستم هارتس اف استون رو برم تقریبا کل اطلاعاتش رو پیدا کردم. ولی با این حال باز هم شخصیا پردازی بی نظیر اولگیرد بود که منو در وهله اول تحت تاثیر قرار میداد. باز هم ممنون از شما

        • Auditore گفت:

          اولگیرد رو نمیدونم چه چیزیش اینقدر علاقه مند کرده شمارو ?:-)
          از بلاد اند واین هم میشه گفت ریجس شخصیت پردازی خیلی خوبی داشت 😀 دتلف که کلا حیوون بود 😀 ( من نمیگما خود ریجس بعد اولین مبارزه باهاش میگه 😀 هرچند همینطوری هم معلوم بود)
          ولی همه اینا رو که بذاریم کنار تو ویچر همه چیز غیر قابل پیش بینیه ، من از اونجا که خیلی موشکافانه بازی میکنم همه چیزو (این عادت متاسفانه یا خوشبختانه دهنمو صاف کرده مخصوصا تو بازی هایی مثل ویچر) با توجه به اون قسمت که با ریجس تا صبح مینوشی ( 😀 ) من داستانو اصلی رو تموم کرده بودم و رجیس گفت که عجب اتفاقاتی رو از دست دادم ، میخوام این بار وسط داستان بازی برم ببینم میشه برای بتل توی kaer morhen ریجس رو هم برای کمک اورد یا نه ، خیلی جالب میشه اگر ممکن باشه این ! تو پایانی که دتلف راهشو میکشه میره رجیس هم نمیره نیلفگارد ، در اون حالت احتمالا بشه..

  • ALIREZA A.T.A گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله
    واقعا جای تک تک بسته الحاقی ها درسته
    Tlou left behind فوق العاده بود. به خوبی حس ترس رو به ادم میداد و این نشون داد که اگه شخصیت اصلی تو بازی جوئل تنها باشه ترسی که اگه به دختربچه باشه بهترن سرایت نمیکنه
    واقعا با اینکه مقداری کوتاه بود ولی در عین کوتاهی یکمی هم سخت بود توانایی melee به صورت خوبی نداره الی، مهمات نسبتا کمه (یک کلام عالیه)

  • troygg گفت:

    سلام علیکم ى ببخشید دوستان این نسخه اسکایریم ریمستر ارزششرو داره من براى pc بخرم?

  • Ali Sparda گفت:

    درود بر شما و ممنون آقای بابایی،
    ولی بنظرتون،
    واقعا Left Behind از دی ال سی های ویچر ۳ : خون و شراب، undead nightmare ، بلاد بورن الد هانتر بهتر بود؟
    انتقام هارلی کوین که تا چندین سال برترین dlc تاریخ بود، اصلا در لیست نیست!!! 😐 😐 😐 😐

  • BObby گفت:

    واقعا لذت بردم از خوندن این مقاله… ممنون و خسته نباشید.

  • عالی بود بعضی شرکتا مثل Naughty Dog و cd project واقعا برا مخاطبانشون ارزش قائلن و هر چرت و پرتی رو به مردم غالب کنن .
    ولی انصافا جای lost in nightmares از re5 و دی الی سی بازی bioshock 2 ( اگر اشتباه نکنم اسمش minerva den بود ) خالی بود تو لیست . به هر حال ممنون .
    رتبه اول کاملا به حق و به جا است .

  • ArashS گفت:

    Blood Dragon به هیچ عنوان قابل مقایسه با سری بازیهای سری far cry نیست و بسیار بی کیفیت از همه نظر هست. همینطور فقط یک بازی هست که از موتور far cry 3 استفاده کرده و به هیچ عنوان dlc محسوب نمیشود.
    DLC=Downloadable Content به فارسی=محتوای قابل دانلود. این مفهوم بدین معنی است که پس از اتمام بازی بخشهایی اضافه (فرعی) برای بازی اصلی قابل دریافت هستند.

    • خالا خوبه که اول دی ال سی بلاددراگون اسم فار کرای ۳ خورده وگرنه چی می گفتید. Far Cry 3: Blood Dragon اسمش هست. در ضمن شما که اظلاعات کامل دارید این رو هم میدونید که این دی ال سی جایزه VGX Award for Best DLC رو دریافت کرده. بعد چطور دی ال سی نیست؟ لابد مهمان بخش دی ال سی بوده؟ لطفا وقتی اطلاعات دقیق ندارید از “به هیچ عنوان” استفاده نکنید…. در پمن دی ال سی بودن و نبودن رو به انجین (نه موتور)بازی نسبت ندید چون ربطی نداره.

      • ArashS گفت:

        در داستان و گرافیک و اتمسفر و تکسچر و … ربطی به بازی far cry 3 ندیدم(البته حتما شما ارتباط زیادی رو دیدین) و فقط گفته بودند از موتور بازی فار کرای ۳ استفاده کردن. دی ال سی بودن و نبودن(طبق تعریف dlc) رو من شک کردم به چی نسبت بدم و شاید هم باید به چیزی برخلاف تعریفش نسبت داد که این مورد رو هم شما بهتر میدونید.

        • ارش جان همونطور که فکر کنم خود شما هم متوجه شدید کلا دلیلی وجود نداره که یه دی ال سی حتما به بازی اصلی ربط داشته باشه و بلاد دراگون فقط و فقط یه دل ال سی هست و یه عنوان دی ال سی فارگرای ۳ منتشر شد و به همین خاطر که همه بدونن و فکر نکنن یه بازی دیگه اس اولش از اسم فارکرای ۳ استفاده کردن. درسته که هیچ ارتباطی نداره به بازی ولی خب به عنوان بسته الخاقی این بازی منتشر شد. امیدوار هستم که تونسته باشم نظرم رو خوب براتون بیان کنم و موافق باشید با من. اگر لحن پاسخ اولم مقدارذی تند بود عذرخواهی میکنم ازتون.

  • دوستان من اون ۱۶ dlc ویچر رو تووps4 دانلود کردم ولی نمیدونم چطوری فعال یا بازیشون کنم، اگه میشه کمک کنید !!

  • Shahbaz گفت:

    باز هم قلم فوق العاده اقای بابایی.واقعا ازتون تشکر میکنم به خاطر این مقاله فوق العاده.موفق باشید.

  • osali.ps4 گفت:

    اقا سعید خسته نباشی بنده دی ال سی بلادبورنو تمام کردم خیلی خوب بود و البته سخت ولی دی ال سی تلو رو تا حالا انجام ندادم از چند نفر شنیدم می گن خیلی کوتاهه گیم پلیش حدود ۱ ساعته

  • Resident Evil گفت:

    آقا سعید خسته نباشید مقاله خیلی خوبی بود
    فقط به نظرم Dying Light the following چیزی برای حضور توی این لیست کم نداشت خودش انگار یه بازیه مجزا بود تا یه DLC وبه نظرم میتونست توی ۱۰تای اول باشه
    در ضمن به نظرم Lost in nightmers ایول۵ هم میتونست جزء ۱۰تای برتر باشه واقعا عالی بود

  • aliwarlock گفت:

    یکی از بهترین بسته های الحاقی که فراموش کردید بگید .بسته after birth هست برای binding of isaac rebirth

  • GA.hamid.ME گفت:

    مقاله خوبی بود . خسته نباشی . :yes: :yes: 🙂

  • s1107 گفت:

    جناب آقابابایی ، شما معمولا در توضیحات قبل از لیستهای این چنینی بقدری شفاف و حرفه ای ، دیدگاه و استدلالی که برای انتخاب گزینه های داخل لیست اتخاذ کردید رو بیان میکنید که جای هیچ اعتراض و خرده گیری باقی نمیمونه …

    نمیدونم یا سلیقه ما بهم دیگه نزدیکه …

    یا اینکه هردو افراد منطقی هستیم … 😀

    بشخصه اسم dlc بازی tlou رو برای خودم به “اشکها و لبخندها” تغییر دادم :inlove:

    از اینکه چرخ مقالات گیمینگ کشورم رو بصورت حرفه ای می چرخونید از شما ممنونم :rose: :rose: :rose:

    • درود بر شما. نظرتون رو چند بار خوندم و واقعا لذت بردم و بسیار روحیه بخش بود برام و از این بابت ممنونم ازتون.
      خوشحالم که سلیقه مون مثل هم هست. بله دقیقا دی ال سی لست بهترین چیزی که میشه براش گت همین اشکها و لبخندها هست و البته به معنای واقعی “خاص”.
      خیلی ازتون متشکرم. نظر لطف و محبت شماست

  • ARYAA گفت:

    مقاله عالی بود.
    واقعا از کلمه اکسپنشن پک لذت میبرم چون نه تنها داستان اصلی را کاملتر میکنن، بلکه گسترشش میدن و جزئیات زیادی بش اضافه میکنن. در حالی که ما داریم بازی اصلی رو انجام میدیم، این سازنده ها ایده های بهتر و خلاقانه ای دارن که میخوان تو دی ال سی ها پیاده کنن. یادش بخیر frozen throne از واکرافت یا تمامی اکسپنشن پک های کمپانی آو هیروز و توتال وار.

    و حال با فرام سافتور، کلا طبق سنت هست که دی ال سی هر عنوان از سولزبرن از لحاظ تنوع و چالش در دشمن، باس، محیط و داستان بهتر از بازی اصلی عمل می کنن!
    دارک سلز ۲ از لحاظ pve ضعیفتر از بقیه عمل کرد ولی با lost crowns واقعا این وضعیت رو بهبود داد. دارک سولز ۱ و بلادبرن که نیازی به تعریف بنده ندارن که چقدر فوق العاده بودن.
    این موضوع راجع به دارک سولز ۳ هم صدق میکنه.
    مشتاقانه منتظر معرفی دی ال سی هاش هستم که مطمئنم تو گیمزکام معرفی میشن.

  • Ali Danger گفت:

    بسیار عالی. من خودم عاشق Blood & Wine شدم و تقریبا از اون ۳۰ساعت ۲۵ساعتش رو تموم کردم. به نظر خودم B&W در جایگاه اول بهتر بود. بخاطر ۳۰ساعت گیمپلی و داستان بهتر از داستان اصلی و کلی محتوای جدید و عالی. البته این هم یک تاپ ۱۰ـه و کلی مخالف های خودشو داره.
    ممنون 😉

  • Devil Hunter گفت:

    ممنون بابت مقاله .. هرچند هیچکدومشون رو تجربه نکردم … هه هه هه :laugh: :laugh:

  • Gwynbleidd گفت:

    ممنون مقاله خیلی زیبایی نوشتید از نظر من لیست شما درست وکامله و هیچ مشکلی نداره بازم ممنون بابت مقاله :yes:

  • teddy گفت:

    ممنون از آقا سعید بابت این مقاله ی زیبا :yes: :heart:
    *******
    به نظرم the following خیلی لایق تر از hearts of stone بود که در این لیست حضور داشته باشه با اون حجم از تغییرات چه در گیم پلی و محیط و …

    • خیلی متشکرم. نظر لطف و محبت شماست.
      قطعا دی ال سی دایینگ لایت هم محشر بود و هیچ چیزی برای بودن توی این لیست کم نداره و همونطور که گفتم انتخاب ۱۱ من هست اما خب از نظر من دی ال سی های ویچر قابل مقایسه با چیز دیگکه ای نیستن مثل خود بازیش.

    • Cpt.G4mer گفت:

      تدی جان به نظرم هرت استون جایی که هستش کاملا لابقشه شما به ملاک خیلی مهمه دیگه هم در نظر بگیر تمام رتبه بندی هایی که انجام شده بیشتر بر مبنای داستان بوده و گیم پلی هم درشون نقش داشته من فک نمیکنم فالویینگ داستان خوبی رو ارائه داده باشه خود بازی اصلی هم داستان پر محتوایی نداشت اگه منصفانه بهش نگاه کنیم بخش های متنوع گیم پلی و …. باعث خوب شدن بازی شد ( البته به تچ لند نمیشه ایراد خاصی گرفت معمولا روایت داستان توی فضای زامبی محور همیشه خوب در نمیاد ** به جز تلو 🙂 *

  • v9 گفت:

    خسته نباشی آقا سعید ، مثل همیشه عالی بود :yes:
    بین اون هایی که تجربه کردم Left Behind واقعا زیباست ،البته هنوز تمومش نکردم همچنینEpisodes from Liberty City که همین الان فهمیدم دی ال سیه؛ انتخاب هاتون عالی بود واقعا همشون اندازه یک بازی کامل ارزشمند هستند

  • Cpt.G4mer گفت:

    آقا سعید ممنون واقعا خودمو جای شما گذاشتم انتخاب سختیه بین لفت بیاند و بلاد اند وابن وبچر واقعا هر جفتشون لیاقت یک شدن و تو لبست رو داشتن دقیقا هم میزان هم پر محتوا بودن و کلا میشه گفت هر کدوم بازیه جدایی برا خودشون بودن و تعریف دی ال سی رو تو ذهن من که تغییر دادن بعد افتضاح اکتیویژن واقعا نشون دادن هنوز هم کمپانی هایی پیدا میشن که به گیمر اهمیت میدن نه پول تو جیبش !!!!! ( تو پرانتز : کیا قبول دارن بلاد اند واین واقعا بیشتر از اینا میرزید و من حاضر بودم تا ۴۰ دلارم پاش بدم .)

  • maximus1370 گفت:

    عالی بود آقا سعید.مقاله عالی بود.تنها چیزی که باعث شد از دی ال سی tlou یعنی left behind ناراحت بشم کم بودن زمان بازیش بود وگرنه واقعا شاهکار بود و برای بازی فوق العاده ای مثل tlou لازم به نظر میرسید.به نظر شخصی بنده دو دی ال سی ویچر فوق العاده ترین بسته های الحاقی بودن که تا به حال دیدم.قیمت های این دو دی ال سی هم بعد از ۱۶ محتوای رایگان عالی به نظر میرسید و به اندازه زمان یک یا حتی دو بازی سرگرمم کرد.واقعا از اینکه باید با افسانه گرالت خداحافظی کنم ناراحتم.ولی هنوزم ماموریتای فرعیش تمومی نداره! :inlove:

  • داشتم نظرات رو میخوندم دیدم نصف بیشتر نظرات اصلا ربطی به این پست نداره هر کسی برای خودش یه چیزی نوشته بیخیال
    میشد از بسته های الحاقی دیس آنرد هم نام برد از خود بازی اصلی زیباتر بود

  • Edward kenway گفت:

    این مقالتونم مثل بقیه عالی بود ده برترم فقط ده برتر های شما
    من به شدت با رطبه بندی های شما موافقم هم تو این مقاله هم تو برترین اساسین ها و هم همه مقالاتتون…
    به نظرم مقاله بعدیتون رو ده فرانچایز بازی برتر باشه بازم ممنون برای مقاله خوب و بلندتون! :yes:

  • TheWhiteWolf گفت:

    قبلا به علت مشاغل کاری ویچر رو نمیگرفتم (میگفتن خیلی طولانیه) . اما ازوقتی گرفتمش واقعا عاشقش شدم …
    علاوه بر اون لباسا و این جورچیزای رایگان ، تم رایگان ، اواتار رایگان ، کلی ساعت گیم پلی با داستانی فوق العاده (فکر نمیکردم انقدر داستانش جذاب باشه) ، و همچنین دو DLC فوق العاده . از نظر من Blood And Wine بهتر از لفت بیهایند ناتی داگ بود .
    این دوتا شرکت کلا عشقن (بعلاوه سانتا مونیکا البته ) :inlove:

  • amir_frj گفت:

    نقدتون واقعا عالی بود خیلی ممنون اقای بابایی :yes: بسته های الحاقی ویچر برای خودشون یه بازی کامل هستن و ویچر هم یه اثر تکرار نشدنی بود.ارزوم اینه که یه روز بتونم dlc های اولد هانترز و بلاد اند واین رو تجربه بکنم…به احتمال زیاد با نسخه ی goty ویچر بتونم بلاد اند واین رو تجربه بکنم ولی اولد هانترز رو فکر نکنم…

  • HannaH گفت:

    من یه عادت خیلى مزخرفى دارم، درواقع به دلیل اینکه همیشه سر کار هستم و سایت رو در حال فاصله یه نوشیدنى مى رسم چک بکنم، هیچوقت خیلى نویسنده ها رو نمى شناسم (خجالت آوره ولى متاسفانه حقیقته) اما مطالب شما رو چون گاهى به نوت اضافه مى کنم تا سر وقت بخونم، با اسمتون آشنام.
    این مقاله هم واقعاً عالى بود. خیلى وقت بود که کسى به این موضوع پرداخت نکرده بود. موضوع محتواى الحاقى جداً موضوع مهمى هست که گاهى مثل بازى شماره یک این ایست، توى بعضى موارد از بازى اصلى جذابیت هاى بیشترى دارن. در مورد محتواى الحاقى بایوشاک هم من خیلى تعریف این رو شنیدم و اینکه چطور داستان دو بازى اول رو به هم متصل مى کنه و منتظر کالکشن بازى هستم تا بتونم بازى رو انجام بدم.
    این وسط بزرگترین حسرت من بلاد بورن و بسته الحاقى اش هستن که مى دونم حتى اگر بخرم هم از پس بازیش برنمى یام و نه فرصت یادگیرى تکنیک هاش رو دارم نه تلویزیون اضافى براى شکستن 😀
    باز هم خسته نباشید براى مقاله خوب و جامعتون.

    • درود بر شما خانم محترم. باعث افتخار من هست که مقالات من رو میخونید و البته خیلی خیلی خوشخالم که یه خانم گیمر هم توی سایت داریم و مقالات رو دنیال میکنه.
      خیلی ازتون ممنونم. نظر لطفتونهو خوشخالم که راضی هستید از مقاله و انتخاب موضوعش. در بازی کردن دی ال سی های بایوشاک اصلا شک نکنید و انشالله حتما تجربه کنید. در مورد بلادبورن و دارک سولز و .. هم بگم که درسته خودتون فکر میکنید که نمی تونید بازی کنید ولی من بالغ بر ۳۰ نفر رو مستقیما تا به حال به سمت این بازی ها بردم که خودشون فکر نمیکردن خوششون بیاد و بتونن بازی کنن ولی بعدش که یاد گرفتن عاشقش شدن. شما هم فکر میکنم که اگر بلادبورن رو تحریه کنید متوجه حرفم میشید که چقدر اعتیاد اوره و دیگه رهاتون نمیکنه و البته شما هم رهاش نمیکنید. بودن کسایی که به حرف من رفتن بلادبورن رو بازی کردن و بعد رفتن سراق سولزها و کارشون به دیمونز سولز هم رسید. شما هم پشیمون نخواهید شد از بازی کردنشون.
      باز هم از شما ممنونم به خاطر مطالعه مقالات و نظر لطفتون.

  • سلام و درود.
    واقعا مقاله بی نظیری بود جناب اقابابایی. تشکر از شما و تیم حرفه‌ای گیمفا :rose:

  • GTA :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :inlove:

  • a.r.t گفت:

    جای دو بسته الحاقی dishonored خالیه .
    اون دو تا هم فوقعلاده بودن .

  • Dnyall گفت:

    خسته نباشی آقا سعید 😀 بنظرم Outlast WhistleBlower میتونست توی این لیست باشه 🙂

  • mohamad 47 گفت:

    خیلی مقاله خوب و مفیدی بود سعید جان.خیلی لذت بدم دستت درد نکنه :yes:
    متاسفانه با وجود این که من هنو به نسل هشت نرفتم خیلیاشون رو بازی نکردم.از بینشون دی ال سیو دارک سولز ۲ رو بازی کردم که بر جرعت خودش میتونه یه بازی مجزا باشه.خیلی قشنگ بود!و left behind رو بازی کردم و مثل خود بازی اصلی لذت بخش و پر محتوا بود. :yes:
    ای کاش شرکت های پول پرست یکم از تمعشون کم میشد و یکم از سی رد پراجکت و فروم سافتوار یاد میگرفتن

  • pro gamer2017 گفت:

    خسته نباشی آقا سعید.مقالات شما علاوه بر جذاب بودن همیشه متفاوته.

  • Edward kenway گفت:

    راکستار سراغ هر موضوعی برای بازیش برود شاهکار میسازد آقای آقابابایی هم سراغ هر موضوعی برای مقاله اش بروند شاهکار مینویسند. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: 😀 😀 😀 😀 :rotfl: :rotfl: :rotfl:

  • troygg گفت:

    سلام ، یه چند تا سوال دارم نسخه ریمستر شده اسکایریم براى پى سى هم میاد? من از کجا می تونم مادهاى اسکایریمو دانلود کنم یکى راهنمایى کنه

  • sam snake 47 گفت:

    چرا دی ال سی های اویل ویزین توی لیست نیس؟

  • eljugador گفت:

    آقا سعید هم انتخاب مقالت عالی بود هم مواردش تکمیل بود هم جایگاه ها مناسب بود
    کارت خیلی درسته به قول خارجیا Two Thumbs Up
    متاسفانه وقت بازیهای Rpg رو ندارم. از بین اینا با left behind و the lost and damned و Undead Nightmareخاطرات خوبی دارم
    عکس آواتارمم از زمان عضویتم توی گیمفا (_چند سال پیش) همین جانی the lost and damned هست

    brothers for life — lost forever

  • یه سوال
    من امروز fifa 16 رو روی ps4 ران کردم……۱۰ دقیقه اول صدای فن و دیسک خون ps4 زیاد شد ولی بعدش ۱۰ دقیقه بعد صدا افتاد میخواستم ببینم مشکل چیه……..

  • پرویز گفت:

    ممنون از سعید جان عزیز
    واقعا عجیبه سی دی پراجکت همیچن دی ال سی هایی رو با این قیمت کم عرضه کرده و انقدر جذاب و جالب هستند به شخصه بلاد اند وین رو بیشتر خوده بازی اصلی دوست دارم! این نشون میده سی دی پراجکت هر لحظه تو کارش داره پیشرفت بیشتری میکنه و کیفیت برتر نسبت به گذشته ارائه میده تصور اینکه بازی بعدی سی دی پراجکت چه شاهکاری خواهد بود واقعا زیباست
    سعید جات یک سوال ازتون داشتم شما خودتون بلاد اند وین رو بیشتر از بازی اصلی دوست داشتید؟

    • درود بر شما پرویز جان. خیلی ازت متشکرم. لطف داری.
      والا نمیتونم بگم بیشتر از بازی اصلی دوست داشتم. من هم بازی اصلی و هم هر دو دی ال سی هاش برام بهترین بازی های کل ندگیم بودن و هر ۳ رو در یه سطح دوست دارم اما اگر از لحاظ فقط داستانی بخوام بگم هارت اف استون خیلی برام جذاب بود به خاطر شخصیت اصلیش.

  • Gearbox گفت:

    نمیدونم چرا ولی هیچوقت از بسته های الحاقی استفاده نکردم 😕
    از بین این ها هم فقط liberty city رو تحربه کردم.

  • sina-knicks گفت:

    عه دی ال سی ها دیس آنرد کووو؟

  • The Notorious گفت:

    یه سوال داشتم
    من چون اینترنتم ضعیفه نمیتونم DLC ها رو دانلود کنم
    میخواستم بدونم راه دیگه ای هست بدون دانلود بتونم DLC ها بگیرم؟؟(واسه کنسول)
    ممنون واسه مقاله

10 محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای - | گیمفا 
10 محتوای الحاقی برتر در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای - | گیمفا