در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا

در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری

دانیال دهقانی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا

دنیای محصولات امروزی حول محور تبلیغات و بازاریابی می‌گردد و تقریباً موفقیت یا عدم موفقیت هر محصول، به شیوه بازاریابی آن وابسته است. محصولات زیادی در بازار وجود دارند که به خاطر تبلیغات مناسب و سیاست‌های بازاریابی درست با وجود کیفیت متوسط به موفقیت زیادی می‌رسند و بالعکس، محصولات زیادی هم وجود دارند که با وجود کیفیت بسیار بالا، به خاطر عدم وجود تبلیغات و بازاریابی مناسب در اقیانوس بی‌کران و متلاطم محصولات مختلف غرق می‌شوند و هیچ‌گاه به آن چه که استحقاق‌اش را دارند نمی‌رسند. در صنعت بازی‌های کامپیوتری نیز تبلیغات و بازاریابی دو عنصر بسیار مهم به شمار می‌روند و خصوصاً در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‎‌اند. در مقاله پیش رو قصد داریم نگاهی به تبلیغات و بازاریابی و البته شیوه‌های مختلف آن بیندازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

مهم نیست که بازی‌ات خوب است یا خیر، مهم این است که در نمایش‌ها خوب به نظر برسد!

۴bc547174d3e74cd6699df04dd1d1625 large

یوبی سافت یکی از شرکت‌هایی است که به خوبی با اهمیت تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری آشنایی دارد. همچنین، این شرکت استاد هایپ کردن طرفداران با تریلرهای عناوین‌اش است! تریلرهای عناوین این شرکت همواره آن قدر وسوسه انگیز بوده‌اند که افراد زیادی را به خرید بازی ترغیب کرده‌اند.

در بحث تبلیغات و بازاریابی برای بازی‌های مختلف، قانون نانوشته ولی مهم بالا بسیار اساسی است. در نمایش‌ها و تریلرهای مختلف همواره سعی سازندگان بر آن است تا بازی را بهتر از چیزی که واقعاً قرار است باشد نشان دهند و به این ترتیب، تمایل مردم برای خرید بازی بسیار بالا می‌رود. قانونی که بالا ذکر شد زیادی شبیه به گفته‌های نیکولو ماکیاولی سیاست‌مدار ایتالیایی است. در حقیقت، این قانون را می‌توان مشتق گفته‌های ماکیاولی دانست. در نمایش‌های طولانی گیم پلی بازی که در آن‌ها یکی از مراحل بازی به طور کامل به نمایش درمی‌آیند، شاهد یک برش عمودی از بازی هستیم. برش عمودی به این معناست که در آن مرحله اکثر ویژگی‌ها و خصوصیات بازی به نمایش در می‌آیند. به همین جهت است که بیشتر اوقات وقتی که یک بازی را به اتمام می‌رسانید، متوجه می‌شوید که مراحل جذاب‌تر بازی را در تریلرها و نمایش‌ها مشاهده کرده‌اید. این یک حقه از طرف سازندگان است. حتی گاهی در آن مرحله ویژگی‌هایی را مشاهده می‌کنید که در نسخه نهایی بازی وجود ندارند! برای سازندگان این خیلی مهم است که نمایش بازی همگان را تحت تاثیر قرار دهد، به این منظور توجه به دو نکته بسیار ضروری است، یکی آن که بازی عاری از هرگونه ایراد (مخصوصاً فنی) باشد و دوم آن که نمایش بازی دقیقاً نمایان‌گر ویژگی‌هایی شود که بازی‌بازان را به وجد می‌آورد. در یک تریلر خوب ما هیچ گاه شاهد مشکلاتی چون افت فریم نیستیم (هرچند که برخی بازی‌ها حتی نمایش‌ها و تریلرهایشان هم پر است از مشکلات فنی!) و از سوی دیگر، مکانیزم‌های اساسی بازی نیز در آن به نمایش در می‌آیند. حتماً شما هم با نگارنده هم عقیده هستید که یوبی سافت (Ubisoft) استاد ساختن تریلرهای جذاب است. دلیل این امر را باید در سیاست‌های این شرکت جست و جو کرد. آن‌ها مشخصاً خیلی خوب با نقش تبلیغات و بازاریابی آشنا هستند و به همین جهت از همان قبل از انتشار نمرات بازی (که نقشی اساسی در ترغیب مردم به خرید بازی دارند) مغز مخاطبان را چنان جادو می‌کنند که خیلی‌ها به پیش خرید بازی مورد نظر ترغیب می‌شوند. در این مقاله قرار نیست به یوبی سافت بپردازیم و این شرکت تنها مثالی از سازندگانی بود که از چنین حربه‌هایی استفاده می‌کنند. مسئله تریلرهای جذاب و نمایش‌های خیره کننده به قدری مهم است که حتی گاهاً وقتی بسیار طولانی صرف آماده شدن آن بخش از بازی برای نمایش در یک نمایشگاه بزرگ می‌شود. خوب یا بد، تریلرها و نمایش‌ها نقشی اساسی در فروش بازی دارند ولی متاسفانه مشکل اینجا است که خریدار به امید تجربه محصولی در حد و اندازه‌های نمایش‌ها دست به خرید آن می‌زند ولی در نهایت، متوجه می‌شود که در دام تبلیغاتی سازندگان افتاده است و خبری از عنوانی که انتظارش را داشت، نیست.

شهر را به بنرهای تبلیغاتی مزین کن

this tuesday sept 10 2013 photo shows the grand theft auto v billboard at figueroa hotel in los angeles ap photonick ut

کمپین تبلیغاتی GTA V بسیار گسترده بود و شهر لس آنجلس در هنگام عرضه بازی پر بود از بنرهای تبلیغاتی این چنینی.

یکی دیگر از حربه‌های تبلیغاتی که سازندگان از آن استفاده‌های زیادی می‌کنند، بازاریابی از طریق بنرهای تبلیغاتی است. این شیوه اگرچه بسیار سنتی است ولی هنوز منسوخ نشده و شیوه‌ای بسیار مناسب برای تبلیغات است. البته، عناوین کوچک‌تر به هیچ وجه توانایی آن را ندارند تا از این شیوه تبلیغاتی بهره بجویند چرا که هزینه‌های آن بسیار بالا است. طبیعتاً هرچه پشتوانه مالی بیشتری وجود داشته باشد، تبلیغات این چنینی در سطح شهر بیشتر خواهند بود و حرفه‌ای‌تر و زیباتر نیز از آب بیرون خواهند آمد. بازی‌هایی که شرکت توزیع کننده امید زیادی به موفقیت آن‌ها دارد معمولاً در زمینه تبلیغات از این دست بسیار جالب‌تر ظاهر می‌شوند. مثلاً، Uncharted 4: A Thief’s End که مدتی پیش به بازار عرضه شد در تبلیغات حاشیه زمین برگزاری مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا (UCL) حضور پررنگی داشت. اتوبوس‌هایی با طرح این بازی نیز در سطح برخی شهرهای آمریکا و اروپا مشغول به جا به جایی مسافران بودند. قبل از عرضه کنسول‌های نسل هشتمی به بازار نیز تبلیغات مختلفی به این شیوه برای آن‌ها در نظر گرفته شد. به هر حال این شیوه تبلیغاتی نیز در جذب مردم به خرید محصول مورد نظر موثر است و هنوز هم از آن استفاده می‌شود.

قیمت گذاری، مسئله‌ای مهم و اساسی

theorder1886aotf1

سونی در مورد قیمت گذاری عنوان The Order: 1886 اشتباه بزرگی کرد و تا مدت‌ها به خاطر آن سرزنش شد. در نهایت هم سونی مجبور به عقب نشینی شد و قیمت بازی را با کاهش شدیدی رو به رو کرد.

یکی دیگر از مسائل بسیار اساسی و مهم در زمینه بازاریابی، قیمت گذاری محصول مورد نظر است. در زمینه بازی‌های کامپیوتری همان طور که مطلع هستید قیمت استاندارد بازی‌ها معادل ۶۰ دلار است. البته این مقدار قیمت مربوط به نسخه استاندارد و معمولی اکثر بازی‌های موجود در بازار است و نسخه‌های ویژه و محدود به مراتب قیمت بالاتری دارند. بازی The Order: 1886 یکی از عناوین مهم سونی در نسل هشتم بود که علی رغم مانور زیادی که روی آن داده شد، اصلاً موفق نبود. این بازی به خاطر قیمت ۶۰ دلاری خود بسیار مورد سرزنش قرار گرفت زیرا تقریباً تمامی خریداران اعتقاد داشتند میزان محتویات درون بازی اصلاً ارزش ۶۰ دلار را ندارند و بازی باید با قیمتی معادل ۴۰ دلار یا حتی کمتر به بازار عرضه می‌شد. با وجود آن که سازندگان از تصمیم خود دفاع کردند ولی سونی قیمت بازی را کاهش داد و هم اکنون هم مدام با تخفیفات مختلف، قیمت بازی کمتر و کمتر می‌شود. حتی گاهاً قیمت این بازی به کمتر از ۱۰ دلار هم رسیده است، در حالی که این بازی در هنگام عرضه (که حدوداً یک سال و نیم پیش بوده و عنوانی خیلی قدیمی به شمار نمی‌رود) قیمتی معادل ۶۰ دلار داشته! در حال حاضر هم قیمت بازی ۲۰ دلار است. این نشان می‌دهد که اتخاذ تصمیمات نادرست تا چه حد به یک بازی ضربه می‌زند و باعث می‌گردد تا سازنده در آینده مجبور به عقب نشینی شود. البته مسئله قیمت گذاری بیشتر در مورد عناوین اپیزودیک، مستقل یا بازسازی شده اهمیت دارند. بازی‌های اپیزودیک بالاخره قرار است روزی به صورت کامل به بازار انتشار یابند، احتمالاً هم با قیمت معمول ۶۰ دلار. یک بازی ۴ اپیزودی را در نظر بگیرید، سازندگان قاعدتاً باید برای هر اپیزود قیمتی معادل ۱۵ دلار را طلب کنند (تا در پایان یک بازی‌باز برای تهیه تمامی اپیزودها مبلغی معادل ۶۰ دلار پرداخت کند) ولی به طور معمول قیمت گذاری به این شکل انجام نمی‌شود! سازندگان برای آن که بازی‌باز را ترغیب کنند تا از همان ابتدا تمامی اپیزودها را خریداری کند، مثلاً هر اپیزود یک بازی ۴ اپیزودی را با قیمت ۲۰ دلار روانه بازار می‌کنند و به مخاطبان یادآوری می‌کنند که اگر بخواهند هر اپیزود را جداگانه خریداری کنند باید ۸۰ دلار هزینه کنند در حالی که اگر همه اپیزودها را یک جا بخرند، بازی ۶۰ دلار برای‌شان آب خواهد خورد. در عناوین اپیزودیک، معمولاً تا وقتی یک اپیزود به طور کامل تجربه نشود نمی‌‎توان در مورد خرید قطعی آن تصمیم گرفت، سازندگان هم از این مسئله به خوبی مطلع‌اند به همین علت بازی را به گونه‌ای قیمت گذاری می‌کنند که از همان ابتدا خریداران به سمت خرید نسخه کامل بازی سوق پیدا کنند. در مورد بازی‌های مستقل قیمت گذاری کاملاً سلیقه‌ای و بر عهده سازندگان است. سازندگان با در نظر گرفتن عوامل مختلفی قیمت بازی خود را که معمولاً بین ۱۰ تا ۴۰ دلار است تعیین می‌کنند. قیمت گذاری در مورد عناوین مستقل می‌تواند در برخی مواقع به ضرر سازندگان نیز تمام شود. مدتی پیش بود که بازی جدید جاناتان بلو (Jonathan Blow) یعنی The Witness به بازار عرضه شد و استقبال خوبی هم از آن شد، اما، یکی از حواشی بازی که سر و صدای زیادی هم به پا کرد قیمت بالا و ۴۰ دلاری آن بود. بسیاری عقیده داشتند با وجود کیفیت بالای بازی، قیمت ۴۰ دلاری برای آن چندان مناسب نیست زیرا ذات مستقل آن اجازه نمی‌دهد تا سازندگان چنین قیمت نسبتاً بالایی را برای آن در نظر بگیرند. در عوض عنوانی چون Unravel نیز امسال به بازار عرضه شد و موفقیت‌های خوبی هم به دست آورد. این بازی با وجود آن که از یک ناشر بزرگ به نام الکترونیک آرتز (EA) بهره می‌جست، تنها به صورت دیجیتالی و با قیمت ۲۰ دلار عرضه شد و به لطف قیمت مناسب توانست طرفداران زیادی هم پیدا کند. این بازی تنها یک نمونه از عناوینی است که قیمت گذاری توانست به عنوان یک وزنه مناسب در افزایش محبوبیت بازی ظاهر شود و به موفقیت بیشتر آن کمک کند. بحث قیمت‌ گذاری عناوین بازسازی شده نیز مسئله‌ای جدا است. اکثر طرفداران انتظار دارند تا عناوین بازسازی شده با قیمتی بسیار متعادل‎‌تر از دیگر عناوین روز به بازار انتشار یابند. مسئله قیمت بالای عنوانی چون God Of War 3 Remastered که پیشرفت گرافیکی آن چنانی و خاصی هم نسبت به نسخه اصلی نداشت و صرفاً عرضه شد تا جای خالی سری God Of War در نسل هشتم را پر کند. این بازی از لحاظ قیمت گذاری بسیار جنجالی ظاهر شد و خشم بسیاری را برانگیخت. این بازی که در ابتدا قیمتی معادل ۴۰ دلار برای آن در نظر گرفته شده بود تنها یکی از نمونه‌های جنجالی است و بازی‌های بازسازی شده دیگری نیز به همین منوال وجود دارند که از لحاظ قیمت گذاری جنجال آفرین بوده‌اند. در مجموع، مسئله قیمت گذاری در بازاریابی برای بازی‌های کامپیوتری بسیار حیاتی و مهم است و یک لغزش و اشتباه در این مقوله می‌تواند کاملاً به ضرر بازی تمام شود، در حالی که قیمت گذاری مناسب و عاقلانه هم می‌تواند کمک به سزایی به بازی کند.

آن‌هایی که پیش خرید کنند نسبت به بقیه برتری دارند

۲۱۸۳۳۵ packshot l

افرادی که بازی Horizon: Zero Dawn را پیش خرید کنند، به این لباس و تیر و کمان دسترسی پیدا خواهند کرد. با پیش خرید کردن نسخه دیجیتالی این بازی نیز می‌توان به یک تم متحرک دست یافت.

یکی دیگر از حربه‌های تبلیغاتی سازندگان، امتیازات و اضافاتی هستند که به پیش خرید کنندگان بازی تعلق می‌گیرند. معمولاً افرادی که بازی را پیش خرید می‌کنند به محتویات اضافه‌ای نظیر چندین بسته الحاقی منحصر به فرد دست پیدا می‌کنند. به هر حال مخاطب اگر بازی را پیش خرید کند، خیال سازنده راحت می‌شود که بازی خود را با هر کیفیتی که دارد به مخاطب عرضه کرده و سود نیز کرده است، پس، ترغیب مخاطب برای پیش خرید کردن محصولی که هنوز کیفیت نهایی آن مشخص نیست یکی از اهداف سازندگان به شمار می‌رود. در این میان پیش خرید کردن نسخه دیجیتالی هم امتیازات ویژه‌تری با خود به همراه دارد. مثلاً، اکثر بازی‌ها در شبکه پلی استیشن یک تم ویژه مخصوص پیش خرید کنندگان نیز دارند که به افرادی که بازی را پیش خرید کنند تعلق می‌گیرد. به هر صورت نسخه دیجیتالی بازی‌ها سود بسیار بیشتری برای سازنده به همراه دارد و دیگر خبری از هزینه کردن برای تهیه دیسک و بسته بندی بازی و … نیست و سازندگان از نسخه دیجیتالی بازی‌ها سودآوری بیشتری دارند، به همین جهت تمرکز روی عرضه بازی‌ها به صورت دیجیتالی بسیار بالا رفته و حتی گاهاً برخی بازی‌ها تنها به صورت دیجیتالی عرضه می‌شوند. البته گاهی هم محتویات مخصوص به نسخه‌های پیش خرید شده در دسترس همگان قرار می‌گیرد و سازندگان کمی در قبال سیاست‌های خود در مورد امتیازات مربوط به نسخه‌های پیش خرید شده عقب نشینی می‌کنند. سازندگان سعی می‌کنند تا در پایان تریلرها همواره مزایای پیش خرید کردن بازی را به همگان نشان دهند تا علاقه مندان به عنوان مورد نظر هرچه بیشتر به پیش خرید کردن بازی ترغیب شوند. به هر حال این مسئله نیز خود یکی از شیوه‌های بازاریابی برای عناوینی است که هنوز عرضه نشده‌اند و چندان هم روی میزان پیش خرید بازی بی‌تاثیر نیست.

مسئله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری بسیار گسترده و مهم است و تنها با یک مقاله نمی‌توان اهمیت آن را به درستی بیان کرد. در مقوله بازاریابی و تبلیغات از شیوه‌ها و حربه‌های مختلفی استفاده می‌شود که در مقاله سعی شد تا به ۴ عامل مهم‌تر اشاره شود و نقش آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. به هر حال، کسی منکر نقش اساسی تبلیغات در معرفی هرچه بهتر محصولات به مخاطبان نیست ولی مسئله‌ای که در چند سال اخیر جنجال زیادی به پا کرده میزان تبلیغات عناوین مختلف و البته بحث کیفیت محصول نهایی در مقایسه با تبلیغات آن است. در جنگ‌های تبلیغاتی میان غول‌های بزرگ بازیسازی (همچون دو شرکت اکتیویژن و الکترونیک آرتز که کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌ای برای عناوین شوتر اول شخص خود یعنی Call Of Duty و Battlefield به راه می‌اندازند) گاهاً میزان هزینه‌ای که صرف تبلیغات و بازاریابی شده از هزینه‌ای که صرف ساخت بازی شده است نیز فراتر می‌رود. در هر صورت، تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری روز به روز نقشی اساسی و مهم‌تر پیدا می‌کنند و قطعاً این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

 

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Dr. Freeman گفت:

    مهم نیست بازیت تا چه حد جانک باشه
    مهم اینه که یوبی سافت باشی
    باقیش رو بسپار به آپدیت

    • dc10000000000 گفت:

      ایدن الان حمله میکنه

      • Dr. Freeman گفت:

        ایدن یه نوجوون خامه و بهترین هدف برای شرکت های طماعی مثل یوبی سافت
        این جور آدما حاضرن بخاطر یوبی سافت جان فشانی کنن
        من شخصا حاضرم سالی سه تا بازی شاهکار مثل ویچر رو برم اما ۳۰ تا بازی معمولی مثل گوست ریکان و سیندیکت و امثالش رو نه.
        یوبی سافت = کوره ی ایده سوزی

        • Dr. Freeman گفت:

          فقط یه مثال میزنم از این ایده سوزی ها
          شاهزاده فارس وقتی منتشر شد (نسخه سه بعدی The Sands of Time) غوغایی به پا کرد: بازی به شدت اتمسفریک بود، داستان حماسی تاریخی، شخصیت خوش پرداخت شاهزاده، قابلیت بازگشت زمان، نوشیدن از چشمه آب حیات، کمبوهای جذاب، موسیقی تماتیک و مسخ کننده
          شاهزاده فارس ۲ (The Warrior Within) این روند رو ادامه داد و ایده دنیای موازی رو (دو دنیای قدیم و جدید در یک بازی) به کمال رسوند و اتمسفر تاریک تر، داستان شخصی تر و یک شاهزاده پخته تر رو معرفی کرد
          و حالا سوختن این همه استعداد
          شاهزاده فارس ۳ (The Two Thrones)= مضحک (شاهزاده میفته رو یه تیر چوبی و اشتباها رو – – -ش فرود میاد و … – نمیدونم یادتون هست یا نه)
          شاهزاده ۴ یا همون ۲۰۰۸ = توهین به شعور مخاطب (چیزی به اسم مرگ وجود نداشت)
          شاهزاده ۵ (The Forgotten Sands) = انگار همون بازسازی شاهزاده ۱ و انتظار از مخاطب برای پرداخت ۶۰ دلار برای همون ایده های قدیمی – بدون نوآوری – بدون هیچ چیز
          ————-
          همین روند عینا با AC هم تکرار شد
          و
          SC
          و
          Ghost Recon
          و
          و
          و
          و

            • mahdi.gamer7 گفت:

              بچه ها خواهش میکنم یه نفر کمک کنه
              تو انجمن مطرح کردم کسی جوابی نداد
              من پریروز اکانت gta خریدم و بدون مشکل بازی رو راه اندازی کردم.وقتی خواستم وارد gta انلاین بشم نوشت اکانت بن شده.من از طرف یه اکانت دیگه خریدم.ایندفه خودم نمیدونم چرا gta رو uninstall کردم و دوباره ریختم.از اون موقع بدون V.P.N کار نمیکنه.اول که بدون v.p.n میرم unable to access rockstar servers میزنه.با v.p.n وارد بازی میشم و اونجا قطع میکنم موقع ورود به gta online ارور میده.اگر با v.p.n برم هیچوقت توی سیزنم کسی نیست و خالیه…به سیزن crew هم میخوام جوین کنم ارور میده
              میشه یکی کمک کنه بدون v.p.n از بازی استفاده کنم؟یا حداقل با v.p.n ارور نده و بشه بازی کرد؟
              خواهش میکنم کمک

        • pc gamer گفت:

          داداش یوبی سافت درسته شرکت پول پرستیه ولی دیگه تا این حد که شما میگی
          (۳۰تا بازی معمولی…) داغون نیست.

          • Dr. Freeman گفت:

            ۳۰ تا یه مقیاس بود در مقابل ۳ (عدد دقیق نبود)
            تمام شرکت ها در نهایت به فروش و سود و ارزش سهامشون فک میکنن اما این وسط شرکت هایی هستن که برای تک تک دلار هایی و تومان هایی و پوند ها و یوروهایی که مخاطب خرج خرید بازی میکنه احترام قائل میشن (نمونه بارزش Witcher 3 و GTA V که ارزش محتوا در برابر قیمت بسیار بالایی دارن) اما Watch dogs هم صدقه سر همین فریبکاری های تبلیغاتی ۹٫۴ میلیون نسخه میفروشه با این همه مشکلات فنی و غیرفنی. بازی های یوبی سافت زود فراموش میشن و این میشه که یه شرکت، بدنام میشه.ارزش محتوا در برابر قیمت بازی های یوبی سافت خیلی پایینه

            • شهروز جان این قدر این یوبی سافت بنده خدا رو ن.کوب :rotfl: ببین در این که ایده های این کمپانی همیشه جدید و نو بوده شکی نیس و در اینکه خیلی از این ایده های جذاب رو هم به خ.اک کشیده بازم شکی نیس اما ببین بیا به بازی های این شرکت نگاه کنیم این کمپانی همون بود که AC رو خلق کرد و ما رو وارد دنیای جدیدی از این صنعت کرد در اینکه از نسخه برادرهود به بعد این اثر اصلا نتونست مثل قبل بدرخشه شکی نیست اما ۳ گانه نخست بی نظیر بود و کاملا بی رقیب ،یا اسپلینتر سل که الحق و الانصاف در سبک خودش بی نظیره یا همون پرنس که خودت اشاره کردی اره قبول دارم نسخه های اخرش فاجعه بود ولی ایده این بازی توسط یوبی سافت خلق شد بله واچ داگز-فارکرای۴-دیویژن-پرایمال و… در حده یک بازی شاهکار نبودن اما از خیلی از بازی های این نسل هم بهتر ظاهر شدن در نهایت نظرت رو با جون و دل قبول میکنم ولی یوبی سافت حداقل من رو ساعت های زیادی سرگرم بازی هاش کرده و شایسته احترامه امیدوارم به روز های اوجش برگرده

            • Half life 3 گفت:

              اقا شهروز من کاملا با نظر شما موافقم و البته با نظر microsoft ولی خوب همون طور که microsoft گفت همه ی ما امیدواریم که این شرکت دوباره برگرده به روزهای قدیم و شاهکار بسازه ولی اگه کسانی مثه اقا شهروز محکم برخورد نکن صد در صد این شرکت باز هم به خراب کردن خاطرات ما ادامه میده همون طور که با اعتراضات وسیع و فروش کم اساسین یوبیسافت عقب نشینی کرد و شاید حداقل این سری دوباره نزدیک به شاهکارهای دوران قبلش برسه

            • Dr. Freeman گفت:

              @محمدرضا
              نه محمدرضای عزیز. قصد من انتقاده (البته کامنت اول احمقانه بود و قبول دارم) و انتقادم رو هم مستند و با مثال بیان کردم. نمیدونم چرا انتقاد کردن و گیر دادن تا این حد محجور و غریبه.فقط که نباید تعریف کرد.باید کسایی باشن که غر غر هم کنن مثل من! (صدای من که به جایی نمیرسه ولی همین انتقادها در خارج از ایران هم هست و اتفاقا اونجا شنیده میشه و خونده میشه و ترتیب اثر داده میشه در مواردی). من هم با بازی های یوبی خیلی خاطره دارم اما به همون اندازه معتقدم بازی های امروزیش نه به دل میشینه نه در یاد میمونه و فقط سرگرم میکنه.همین.فقط سرگرم.آیا صرف سرگرم کننده بودن برای ارضای نیازهای یک مخاطب سخت گیر کافیه؟ مسلماً نه. من در کنار سرگرمی و تعداد ساعات گیم پلی و تراکم فعالیت های داخل بازی مثل لوت کردن و ایستراگ پیدا کردن و ماموریت ها و …، دنبال عناصری هستم ورای سرگرمی.عناصری که میتونن یک ژانر رو به جلو ببرن و نقطه عطف باشن.من این عناصر رو در ساخته های اخیر بوبی نمیبینم، به جز در مواردی مثل Valiant Hearts و Child of Light (بازی هایی به ظاهر کم سر و صدا اما پر از ایده، پر از معنا، پر از لذت ناب که انعکاسشون هنوز هم در ذهن من مخاطب وجود داره اما واچ داگز و سیندیکت بعد از حذف از روی هارد در ذهن من هم حذف شدن!)
              @Half Life 3
              اول اینکه امیدوارم هف لایف ۳ زودتر بیاد 😉
              بله.منم امیدوارم این اتفاق بیفته اما با تمرکز بر کمیت نمیشه شاهکار ساخت. مگر بازی های مستقل یا کوچیکی که یوبی به عنوان ناشرشون عمل میکنه.

            • mohireza گفت:

              دکتر منم باهات موافقم کاملا درسته و این محتوایی که بازی های این کمپانی دارن چندان هم با اون پولی که ما براشون میدیم برابری نمیکنه ارزششون و این قضیه ی کوره ی ایده سوزی رو هم هممون قبول داریم و میدونیم یه بازی وقتی ایده ی نو موفقیت داشته باشه یوبی درجا آبکشش میکنه و بازی رو به سرنوشت شومی دچار میکنه.
              ولی دکتر جان شما با این کمالات و غیره دیگه چرا اینطوری میکوبی اصلا آنچه را که عیان است چه حاجت به بیان است؟ یکمی هم بخاطر اون سه گانه ی AC که بعد از اون ترکید این سری و شاهزاده ی پارسی و چنتای دیگه کوتاه بیایم الان خیلیا چشم دوختن به سال ۲۰۱۷ تا ببینن اساسینز چیکار میکنه و یوبی سافت بازم میتونه خوش نام بشه یا نه منم بنظر خودم فعلا باید سکوت کرد و گذاشت تا وقتی AC جدید بیاد چون خیلی امیدی به واچ داگز ۲ نیست و بعد از اون اگه AC جدید هم بد باشه دیگه باید با یوبی بای بای کرد!!!
              به هر حال دکتر راست میگه یوبی سافت با تبلیغاتش تا الان تونسته خیلی از بازیاشو بفروشه وگرنه…
              ولی دکتر خودمونیما جدیدا خیلی عصبی شدی بعد از اون پست مربوط به cod رم باستان
              رفع اسپم 😀 😀 : ممنون بابت مقاله بسیار زیبا بود مخصوصا مورد اولش :rotfl: 😀

            • Dr. Freeman گفت:

              @mohireza
              آره.یه کم بعد از پست RX 480 اعصابم خط خطی شده سر بحث های بی فایده که نباید می کردم

            • alitz گفت:

              خودتو ناراحت نکن امروز پنجامک هاش میاد آجرو میکوبونه
              ۳DMark Firestrike1060 هم اومده ۱۵% قویتر از ۴۸۰ :inlove:

            • Dr. Freeman گفت:

              :rotfl:
              به بنچمارک FireStrike چندان اعتباری نیست (طبق اون که ظاهرا ۸ تا ۱۰ درصد قویتره)
              مهم بنچمارک بازیه
              امیدوارم :yes:

            • mohireza گفت:

              دکتر معلومه دلت بدجور از این یه تیکه آجر پره ها 😀 😀
              جا داره شعری که گفتم واستو بخونم دلت شاد شه
              ولی نه ولش کن ایشالا موقعیت بهتر 😀 😀
              حالا یه سوال آقا این عکس جدید من چطوره؟؟؟ هیچکس نظر نداد :-((
              😀

            • Azrael گفت:

              به بنچمارک بازیها هم نباید خیلی توجه کرد ماله من گفته مثلاً حداکثر ۸۰فریم میده اما همون بازی رو تست کردم بالای ۱۰۰تا میداد خیلی راحت 😐 حالا نمیدونم نکته خاصی داره یا نه اما همه بنچمارک ها واسه کارت من اشتباه بوده ۰_۰

            • Dr. Freeman گفت:

              @Azrael
              خب خداروشکر کن که کمتر نداده و بیشتر بهت فریم داده :yes:
              البته Test System هم خیلی مهمه…معمولا حرفی که شما میزنی برعکس میشه.یعنی فریمی که میگیری از فریم تو بنچمارک کمتره
              ولی اگه بخوای درست مقایسه کنی باید هم سیستمت با سیستم مرجع یکی باشه هم بازیت یکی باشه هم تنظیماتش و رزولوشنش یکی باشه
              @mohireza
              خیلییی.فقط منتظرم بنچمارک ۱۰۶۰ بیاد.اگه قویتر از ۹۸۰ نباشه (منظورم همون ۹۸۰ه – ۴۸۰ نیست) باید از همه عذرخواهی کنم رسما!

            • Dr. Freeman گفت:

              قیمت ۱۰۶۰ هم اعلام شد
              ۲۵۰ دلار مدل معمولی
              ۳۰۰ دلار مدل founders با تیراژ محدود

        • ایدن گفت:

          هی هی هی.نامرد مگه من چی کارت کردم :-X

          • ایدن گفت:

            کی ویرایش رو برداشت :-X
            هی هی هی.نامرد مگه من چی کارت کردم از من بد میگی این وسط.مگه تقصیر منه :-X

          • Dr. Freeman گفت:

            کاری نکردی
            فقط دائم الهایپی!
            و خب وقتی اسطوره ت واچ داگزه، این میشه که میشی خاطرخواه یوبی سافت
            :rotfl:
            البته نظرمم بردی بررسی 😀

            • ایدن گفت:

              یعنی به خاطر اون گزارش بود 😐
              من فکر نمی کردم بره برای بررسی فکر می کردم حتما باید چند نفر گزارش بدن.
              بعد یهو دیدم رفت برای بررسی 😀
              البته به خاطر اون نظر اولت نبود به خاطر این بود که گفتی نمیتونی منفی بدی.منم گزارش دادم :laugh:

            • Dr. Freeman گفت:

              بله.بی تاثیر نبود 😀
              گذشته از شوخی، به خاطر این تو رو مثال زدم که به نظرم زیادی از یوبی سافت طرفداری میکنی (البته عیبی نداره اما اگه همه مثل خودت از همه چیز بدون چون و چرا طرفداری کنن هیچ پیشرفت و اصلاحی انجام نمیشه – مخالف و طرفدار هر دو لازمن برای پیشرفت)

            • legendboy گفت:

              واقعا حیف یوبی سافت با اون همه ip های بی نظیر
              چندین سال پیش(زمان ac1 و fc2 و ghost r و splinter و…) من یوبی سافت رو برترین کمپانی می دونستم و بی درنگ بازی هاش رو تهیه می کردم
              ولی تو این ۲، ۳ سال اخیر متاسفانه جز valiant hearts بازی قابل تحسینی از این کمپانی ندیدم

        • marco reus گفت:

          ۱-با ایدن درست حرف بزن ۲-ب.ز.ن به چ.ا.ک

  • مقاله جالی بود و باید قبول کنیم تبلیغات میشه گفت میتونه فروش یک بازی رو تضمین کنه قبلا درباره قدرت تبلیغات زیاد صحبت کردم و عقیده دارم تبلیغات میتونه یک بازی رو از فرش به عرش برسونه

  • kapitanpc گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود خسته نباشی :yes:

  • MOHAMMAD 1122 گفت:

    فقط تریلر های یوبیسافت قشنگ نیستن بقیه شرکتا هم قشنگن و تبلیغ خودش ضامن فروش یه بازیه
    _________________
    این تصویرو از horizon دیدم منو خیلی به یاد بازی آواتار انداخت (avatar the game) 😀

  • omid1 گفت:

    سلام
    میدونم جاش اینجا نیست ولی من یک مشکل در رد مرحله open the sesam دی ال سی heart and stone دارم
    بعد از این که دو نفر از افراد را استخدام میکنیم دیگر ماموریتی برای پیدا کردن نفر سوم وجود ندارد
    ممنون میشوم اگر راهنماییم کنید

  • اخبار بوردرلندز۳ رو نمیزارید؟ ‎:(‎

  • mohamadp88 گفت:

    اینقد به یوبی نپرید.. عجبا. دکتر جان همین سیندیکت که به نظر شما ی بازی معمولیه منو هفتاد ساعت سرگرم کرد. شما نشستی خط اصلی رو بازی کردی بعد میای اظهارنظر میکنی در مورد بازی!! ایمان دارم سراغ پیدا کردن موزیک باکس و خیلی از فعالیتای جانبی دیگه نرفتی. در مقابل gtav رو ده ساعت بیشتر نتونستم تحمل کنم.بحث سلیقه مطرحه. باید به یوبی احترام گذاشت :yes:

  • armin2100 گفت:

    یوبی عشقه عشق… :-* :inlove: :inlove:

  • Kooroshmda گفت:

    من یه مدت خودم خیلى بازى هاى ubisoft و بازى میکردم اونم زمانى بود که splinter cell تازه اومده بود و Prince of Persia The sands Of time و اون بازیا قدیمى اما الان دیگه امیدم و بعد از دیدن بازیا جدیدش از دست دادم خصوصاً که Division یک فاجعه به معناى واقعى بود و هر بازى دیگشو بازى کردم سریع رفتم و فروختم بازیارو و دیگه هم بازیاشو نمیگیرم

در تقلا برای فروش بیشتر | نگاهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی در صنعت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا