روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا

روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا

برخی بازی‎ها خیلی به دل می‎نشینند. برخی بازی‎ها شاید در تک‎تک بخش‎های خود یک عنوان بی‎نقص نباشند ولی در مجموع و در کلیت بازی‎، معجونی فوق‎العاده لذت‎بخش و سرگرم‎کننده را تحویل بازیباز می‎دهند و در میان عناوین رنگارنگی که وی تجربه کرده است، جایی برای خود در دل او باز می‎کنند و تا مدت‎ها فکر او را معطوف به خود می‎کنند تا همواره طعم شیرین و لذت تجربه آن‎ها در کام بازیباز باقی بماند. باور کنید ساخت یک چنین عنوانی حتما نیاز به گرافیک مافوق تصور و …. ندارد و بلکه کمی عشق می‎خواهد و بس. عشقی که سازنده به بازی که در حال ساخت آن است داشته باشد و آن را از صمیم قلب دوست بدارد. بدون شک عناوینی که وقتی آنها را بازی می‎کنیم به دل ما می‎نشینند همان بازی‎هایی هستند که سازندگان آن‎ها تمام عشق و احساس خود را به بازی، در آن به کار برده‎اند و این احساس را به ما نیز منتقل می‎کنند.

heavenly sword یکی از زیباترین hack and slash های نسل هفتم

Heavenly Sword، یکی از زیباترین Hack and Slash های نسل هفتم…

هما‎ن‎طور که قبلا نیز گفته بودم در ۳ گانه‎ای از مقالات روزی روزگاری قصد دارم تا به نقد و بررسی ۳ عنوان جذاب و خاطره‎انگیز خود در نسل هفتم بپردازم که هر ۳ جزو بهترین تجربه‎های بنده در طول دوران بازیباز بودن من هستند. عناوینی که شاید هر ۳ برای شما کمتر شناخته شده باشند و یا مثلا با یکی‎دو تا از آنها آشنا نباشید. در این ۳ گانه مقالات روزی روزگاری قصد دارم تا علاه بر تحلیل و بررسی بازی،  به طور کامل آن را برای شما عزیزان معرفی کنم. شاید از کلمه معرفی تعجب کنید ولی باید بگویم هر چند که این ۳ بازی همگی نسل هفتمی هستند ولی بین بسیاری از بازیبازان به دلیل عدم وجود تبلیغات پر سروصدا و هایپ بالا و ادعاهای واهی، کمتر شناخته شده هستند و مطمئنا برای بسیاری از شما این مقالات حکم معرفی عناوین یاد شده را خواهند داشت.

azdu3vq7cbn1vqfcbbep

همه آتش‌ها از گور این پادشاه بلند می‌شود. کسی که روح خود را به شیطان فروخته است.

در بخش اول این ۳ گانه به نقد و معرفی عنوان زیبای Enslaved: Odyssey to the west پرداختیم و آن را از زوایای مختلف تحلیل و بررسی کردیم. در بخش دوم این مقالات بناست تا به معرفی و تحلیل بازی دیگری به نام Heavenly Sword یا “شمشیر بهشتی” بپردازیم که از آنجایی که یک عنوان انحصاری پلی‎استیشن ۳ است،  شاید برای دارندگان پلی‎استیشن ۳ در نسل قبل کمی آشناتر از دو عنوان دیگر این مقالات ۳ گانه باشد. نکته جالب این‎جاست که بازی Heavenly Sword هم به مانند عنوان قبلی (Enslaved) ساخته تیم هنرمند نینجا تئوری (Ninja Theory) است و در واقع این بازی قبل از عرضه Enslaved ساخته و منتشر شده است و عنوان قدیمی‎تری نسبت به آن به حساب می‎آید.

۴

ناریکو یک مبارز فوق‌العاده تکنیکی و با استایل است.

به واقع می‌توان گفت Heavenly Sword و Enslaved پیش‌زمینه‌ای بودند برای این که نهایتا نینجا تئوری شاهکار DMC: Devil May Cry را بسازد و در مبارزات هر دو بازی یاد شده مخصوصا در عنوان Heavenly Sword کاملا می‌توان شباهت‌هایی آشکار را با DMC مشاهده کرد. Heavenly Sword در سال ۲۰۰۷ همان‎طور که عرض کردم به صورت انحصاری برای پلی‎استیشن ۳ منتشر گردید و بازخوردهای مثبت و تحسین منتقدان و بازیبازان را به همراه داشت و در نهایت موفق شد تا از مجموع ۶۴ نقد، امتیاز متای ۷۹ را کسب کند و از سایت‌های معتبری مثل گیم‌اینفورمر امتیاز ۸۸ را دریافت کند که یک موفقیت بزرگ برای تیم نینجا تئوری محسوب می‎شد. (امتیاز ۷۹ در آن زمان خیلی بیشتر از الان بود! حدود ۹۰ بود!)

۱۴

بازی محیط‌های متنوع و زیبایی دارد.

داستان بازی حول محور دختری به نام ناریکو می‎چرخد و دغدغه‎ها و سختی‎هایی که وی برای حفظ میراثی ارزشمند به نام “شمشیر بهشتی” برای جلوگیری از افتادن آن به دست پادشاهی شیطان صفت متحمل می‎شود را دنبال می‎کند و شما نیز باید در این مسیر او را یاری کنید. ناریکو دختری بسیار قدرتمند، با اراده و مهربان است که مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش خود می‎بیند ولی ذره‎ای نیز پا پس نمی‎کشد و تا پای جان برای انجام صحیح این مسئولیت و ماموریت تلاش می‎کند و می‎جنگد. در لحظاتی از بازی نیز شما کنترل دختری که مانند خواهر کوچک ناریکو است به نام kai را بر عهده می‎گیرید که به طرز عجیبی شبیه به شخصیت اصلی بازی جدید و در دست ساخت نینجا تئوری یعنی Hell Blade دارد که گویی در این بازی بزرگ شده است ولی سازندگان این موضوع را تکذیب کرده‎اند.

screenshot heavenly sword 587458 800 450

۳ باس کریه‌المنظر بازی. ما که نفهمیدیم چطوری اون گنده‌بک لاک‌دار پسر پادشاهه؟!

شخصیت‎پردازی‎های بازی به خصوص در مورد چند شخصیت اصلی آن فوق‎العاده است و این شخصیت‎پردازی عالی سبب هر چه بیشتر جذاب شدن داستان نیز شده است. پادشاه شیطان صفت بازی که ایفای نقش و صداگذاری وی را اندی سرکیس (که در بازی Enslaved نیز در نقش شخصیت اصلی بازی یعنی مانکی ایفا کرده است) بر عهده داشته است بی‎شک بهترین شخصیت بازی است که شخصیت‎پردازی و صداگذاری بی‎نقص وی سبب شده است تا در بازی از ته دل از وی متنفر شوید و آرزوی کشتن او را داشته باشید. پادشاهی بی‎رحم، دیوانه و جانی که همواره از طنز و مسخره بازی در صحبت‏های خود استفاده می‎کند و برای به دست آوردن شمشیر بهشتی از هیچ قتل و کشتاری فروگذار نمی‎کند.

۸۲۲۰۳۵ ۹۲۸۳۹۱ ۲۰۰۷۰۹۱۰ ۰۰۱

در بازی مخصوصا در بخش‌هایی از آن معنی واقعی قلع و قمع کردن را می‌فهمید. به تعداد دشمنان در آسمان دقت کنید!

همان‎طور که مشاهده می‎کنید داستان بازی کاملا توانایی لازم برای جذب بازیباز را داراست و شخصیت‎پردازی عالی آن نیز مزید بر علت می‎شود تا در طول بازی، کسب اطلاعات بیشتر از داستان،  به یکی از دلایل اصلی شما برای ادامه آن تبدیل شود. نینجا تئوری در این عنوان هم نشان می‎دهد که توانایی استفاده از داستانی نسبتا کلیشه‎ای و تبدیل آن به داستانی کاملا قابل قبول و زیبا را با شاخ و برگ دادن به آن و روایت جذاب و شخصیت‎پردازی عالی داراست و این در Heavenly Sword هم به مانند عنوان دیگر آن‎ها یعنی Enslaved کاملا واضح و مشخص است و باعث شده است تا این بازی در بخش داستان موفق به کسب امتیاز بالا و راضی نگاه داشتن طرفداران و کاربران شود.

screenshot heavenly sword 587460 800 450

Kai خیلی وقت‌ها به کمکتان می‌‌‌آید و کنترل وی را در دست می‌‌‌‌‌‌‌گیرید.

هر چند که اکنون وقتی به حرکات و احساسات صورت شخصیت‎ها در بازی نگاه می‎کنیم آن‎ها را بسیار ضعیف قلمداد می‎کنیم، چرا که ناخودآگاه آن را با عناوین نسل هشتمی مقایسه خواهیم کرد ولی باید در نظر داشته باشید که با یک بازی نسل هفتم که ان هم در سال ۲۰۰۷ و اوایل آن نسل منتشر شده است طرفیم و در آن زمان بازی یک عنوان فوق‎العاده از لحاظ گرافیکی بوده است.

گیم‎پلی بازی بسیار جذاب، سریع و هیجان‎انگیز است که بر پایه مبارزات نزدیک و ساختن زنجیره های طولانی و زیبا از کمبوهای مختلف بنا شده است و با انجام صحیح این کمبوها شاهد صحنه ها و مبارزاتی بسیار نفس‎گیر و زیبا نیز هستیم و البته گاها نیز بالا بردن تعداد کمبوها لازم و حیاتی است زیرا مبارزات سختی را نیز در بازی پیش رو دارید. هر گاه که حس کنید کمی از این مبارزات نزدیک خسته شده‎اید بازی برای تنوع شما را در نقش خواهر ناتنی ناریکو یعنی kai قرار می‎گیرید که مجهز به تیر و کمان است و بازی را به نوعی از مخفی‎کاری و شوتر سوم شخص تبدیل می‎کند که این باعث می‎شود به هیچ وجه احساس یکنواختی در بازی نکنید.

۹۲۸۳۹۱ ۲۰۰۷۰۸۲۵ screen048

مبارزات بی‌نظیرند. خودتان همین تصویر را تماشا کنید تا به لذت آن پی ‌ببرید.

همچنین در همین راستا، مراحل دیگری نیز برای تنوع بخشیدن به بازی وجود دارند مثل مرحله‎ای که باید از قلعه خودی در برابر ارتش مجهز دشمن که به سمت قلعه در حال حرکتند استفاده از منجنیق محافظت کنید و آن‎ها را قبل از نزدیک شدن به قلعه شما و از بین بردن دیوار و منجنیق و … از پای در آورید و منجنیق‎های آنها را نیز شکسته و از رده خارج کنید. همچنین باس‎فایت‎های مختلفی نیز در بازی برای شما قرار داده شده‎اند که قبل از نبرد  نهایی بازی، شامل مبارزه با زیردستان اصلی پادشاه شیطان صفت و حتی پسر دیوانه او می‎شود که نقاط ضعف مختلفی دارند و باید به روش‎های مختلف آن‎ها را از پای در آورید.

hobbit03 serkisheavenlysword 02

اندی سرکیس درست به مانند Enslaved فوق‌العاده عمل کرده است.

در زمینه تنوع سلاح و … بازی به هیچ وجه خوب عمل نکرده است و در واقع شاید بتوان گفت تنها سلاحی که در بازی در اختیار دارید همان سلاح اصلی ناریکو است که البته با گذر زمان و پیشرفت شما انوع و اقسام فنون مختلف و کمبوهای زنجیره‌ای و بسیار زیبا برای آن آزاد می‌شود و می‌شود گفت تا حدی جای تنوع سلاح را با تنوع فنون پر می‌کند اما باز هم این دلیلی بر کم‌تنوعی سلاح‌ها در بازی نیست. ئر مبارزات بازی گاهی با دسته‌های بسیار پرتعداد از دشمنان مواجه می‌شوید که حتی گاهی شما را به یاد سری عناوین Dynasty Warriors و One Piece می‌اندازد و مبارزه با این تعداد دشمن و قلع و قمع کردن آن‌ها با فنون و کمبو‌های زیبای ناریکو حس قدرت خاصی را به بازیباز منتقل می کند و از آن‌جا که همیشه در بازی به این شکل نیست، در این لحظات که پیش می‌آیند بازیباز لذت نابی را تجربه می کند.

۱۶۷۰۵۲۹ ۹۲۸۳۹۱ ۲۰۰۷۰۸۲۵ screen094

یک شخصیت نفرت‌انگیز و یک باس کریه…

دشمنانی که در بازی باید با آن‎ها مبارزه کنید به هیچ وجه تنوع زیادی ندارند و بازی در این زمینه نیز مانند تنوع سلاح‌ها کاملا ضعیف عمل کرده است و اغلب، دشمنانی مثل هم در تعداد زیاد بر سر شما خراب می‎شوند و باید آنها را از بین ببرید. حتی گاهی در مراحل آخر بازی، مبارزه حالتی مثل عناوین Dynasty Warriors پیدا می‎کند و شما به وسط سیلی از دشمنان می‎روید و ناگهان با چند ضربه، همه آن‎ها را می‎بینید که مثل مور و ملخ به هوا می‎ریزند و قلع و قمع می‎شوند که حالتی لذت‎بخش دارد زیرا که در همه مراحل این‎کونه نیست و در واقع این مورد یک تنوع در گیم‎پلی بازی محسوب می‎شود. دشمنان اغلب همان سرباز‎های عادی پادشاه شیطان صفت هستند که در نوع کمان‎انداز و شمشیر به دست و … به استقبال شما می‎آیند. استایل مبارزه ناریکو بسیار جذاب و منحصر به فرد است و سبب خلق حرکات و کمبوهایی زیبا می‎شود که گاها بی‎شباهت به ضربات و حملات کریتوس کبیر نیست.

heavenly sword final boss

زنجیرهای ناریکو بادآور سلاح خاطره‌انگیز کریتوس کبیر است.

به طور کلی باید گفت Heavenly Sword در زمینه گیم‎پلی با این که ضعف‎هایی به خصوص از لحاظ تنوع سلاح و دشمنان و … دارد ولی در اصلیت خود که مبارزات نزدیک است کاملا موفق عمل کرده است و شاهد مبارزاتی بسیار زیبا و نفس‎گیر هستیم که تشکیل زنجیره کمبوهای مختلف آن کاملا به توانایی و زمانبندی دقیق شما بستگی دارد و به هیچ وجه یک عنوان Hack and Slash که تنها بر پایه فشردن پشت سر هم و بیهوده دکمه ها باشد، نیست. همین مسئله سبب شده است تا مبارزات بازی بسیار لذت‎بخش و جذاب جلوه کند و با تنوعی که هر از چندگاهی در مراحل بازی اتفاق می‎افتد بازی اصلا خسته‎کننده نمی‎شود. هر چند که اگر برخی ارتقاها، اسلحه‎ها و دشمنان متنوع‎تری نیز در بازی وجود داشتند سبب می‎شد که گیم‎پلی بازی دستخوش تغییرات بسیار مثبت‎تری نیز بشود. در نهایت در مورد گیم‎پلی بازی می‎توان به جرات گفت که Heavenly Sword کاملا موفق عمل کرده است و در این بخش شاهد یک عنوان بسیار هیجان‎انگیز هستیم که کام بازیباز را با طعم خوش یک Hack and Slash زیبا، شیرین می‎کند.

۱۴۷۱۳۷۴۴۶۸۷ ۵۷۶f83d59e z

به هیچ وجه نمی‌شود شباهت بسیار زیاد Kai را با نقش اصلی عنوان Hell Blade کتمان کرد.

صداگذاری شخصیت‎های بازی مخصوصا چند شخصیت اصلی بازی بسیار عالی انجام شده است و از اندی سرکیس که در نقش آنتاگونیست بازی، فوق‎العاده ظاهر شده است تا صداگذاران ناریکو و دیگر شخصیت‎های بازی  همگی خیلی حرفه‎ای به وظیفه خود عمل کرده‎اند. در زمینه هماهنگی حرکات صورت و لبها و لیپ‎سینک نیز بازی درست و صحیح عمل می‏کند.  البته اگر اکنون  به این بازی بنگرید و بخواهید آن را تجربه کنید  باید انتظارتان در زمینه حرکات صورت و لب ها در محدوده یک عنوان که در اوایل نسل هفت منتشر شده است باشد و نه یک بازی نسل هشتمی روز دنیا.

hs may06 720p 04 print

به قدری از مبارزات بازی لذت‌ خواهید برد که دوست ندارید تمام شوند.

در زمینه موسیقی، Heavenly Sword بسیار روتین و نرمال عمل کرده است و در بازی شاهد قطعاتی بسیار زیبا و همینطور معمولی هستیم که به خوبی با محیط بازی تطابق دارند و وقتی که به موسیقی‎های بازی گوش می‎دهید یکی دو قطعه بسیار زیبا وجود دارند که قطعا از آن‎ها لذت بسیاری خواهید برد. موسیقی بازی کاملا با حال و هوای غم زده بازی و این حس که ناریکو تنها در برابر یک دنیا ایستاده است تا از ارزش‎های خود و مردمش دفاع کند، همخوانی دارد و شنوای موسیقی هستیم که گاها به نظر می‎رسد تمی از موسیقی شرقی نیز در آن به کار رفته است و از غم و اندوهی که در موسیقی مشرق زمین وجود دارد برای انتقال حال و هوای بازی در پس زمینه موسیقی بازی استفاده شده است. در کل باید گفت بازی در بخش صداگذاری و موسیقی نیز مانند اکثر بخش‎های دیگر موفق عمل کرده است و صداگذاران شخصیت ها و سازندگان موسیقی بازی به خوبی بازی و داستان و شخصیت‎های آن را شناخته‎اند و در انتقال حس آن به بازیباز کاملا موفق عمل کرده‎اند.

heavenlysword 1a

گنده‌بک لوس، بچه‌ننه و پخمه، ولی قدرتمند!

Heavenly Sword به طور خلاصه و در توضیحی کوتاه، یک عنوان Hack and slash جذاب و سریع با داستان و روایت عالی، شخصیت‎پردازی فوق‎العاده، جلوه‎های بصری چشم‎نواز، مبارزات بسیار هیجان‎انگیز، صداگذاری حرفه‎ای و موسیقی زیبا است که البته ضعف‎هایی نیز دارد که شاید گاها چندان کوچک هم نباشند ولی همان‎طور که در ابتدای مقاله خدمت شما عرض کردم، از آن دست عناوینی است که در مجموع بخش‎های مختلف آن، یک معجون دلچسب و لذت‎بخش محسوب می‎شود و ارزش تجربه چند باره را داراست.

اگر از دارندگان‎ پلی‎استیشن ۳ هستید، علاقمند به عناوین سبک Hack and Slash می‎باشید و به دنبال یک عنوان انحصاری زیبا در این سبک می‎گردید باید بگویم Heavenly Sword یکی از زیباترین و برترین گزینه‎هایی است که در اختیار دارید و ممکن است که از زیر دست شما در رفته باشد و آن را بازی نکرده باشید. عنوانی با مبارزات بسیار سریع و جذاب بر پایه کمبوهای طولانی و قدرتمند که یادآور مبارزات Devil May Cry هستند و اتفاقا چندین سال بعد نیز توسط نینجا تئوری در عنوان فوق‎العاده DMC مدل تکامل یافته این مبارزات را مشاهده کردیم.

heavenlysword 2a

قدرت شمشیر بهشتی در دستان ناریکو و عزم راسخ وی در این تصویر مشخص است.

همانطور که در مقاله نقد و بررسی Enslaved نیز خدمت شما عرض کردم عناوین نینجا تئوری نوعی جذابیت خاص دارند که بازیباز را شیفته خود می‎کنند و با داستانی زیبا و شخصیت‎پردازی عالی در کنار گیم‎پلی هیجان‎انگیز باعث می‎شوند تا هر لحظه بازیباز به ادامه روند بازی و پیشروی در داستان تشویق شود که این فرمول دقیقا در عنوان Heavenly Sword نیز پیاده شده است و یکی از انحصاری‎های زیبا و قدرتمند پلی‎استیشن ۳ را رقم زده است. پس اگر احیانا این بازی را از دست داده‎اید، مطمئن باشید که به هیچ وجه برای تجربه آن دیر نیست و بازی هنوز هم می‎تواند کاملا شما را جذب کند و ساعاتی لذت‎بخش را برایتان پدید آورد. هر چه سریع‎تر و تا دیگر واقعا دیر نشده و یک نسل دیگر نیز نگذشته است، با ناریکو همراه شوید و وی را در مسیر خلق افسانه‎اش و حفظ “شمشیر بهشتی” یاری کنید.

a547c622 a9c2 415d b7ad 91fb14ac2d84

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا
روزی روزگاری: جهنم در جستجوی شمشیر بهشتی | نقد و بررسی بازی Heavenly Sword | گیمفا