ورود موفق توتال وار به دنیای وارهمر | نقد و بررسی بازی Total War: Warhammer
سری توتال وار را تقریباً همهی کسانی که با بازیهای استراتژی آشنایی دارند، میشناسند. این سری با سبک خاص خود که ترکیب استراتژی همزمان و نوبتی است، طرفداران بسیار زیادی دارد و همهی نسخ آن نیز از موفقیت بالایی برخوردار بودهاند. تمامی نسخههای این سری تا به حال بر اساس تاریخ بودهاند و Total War: WARHAMMER اولین عنوان این سری است که بر اساس یک سری داستان و بازی تخیلی و فانتزی ساخته میشود. در ادامه بررسی میکنیم که توتال وار در ورود به داستانهای فانتزی چقدر موفق بوده است…
———————————————
در همین ابتدای کار باید گفت که توتال وار در ورود به عناوین فانتزی کاملاً موفق بوده است و از پس چالشهای ساخت بازی در این سبک داستانی به خوبی بر آمده است. ساختن بازی استراتژی در سبک توتال وار که بخواهد موجودات فانتزی مثل غول و ارک و… را در خود جای دهد اصلاً کار آسانی نیست ولی شرکت کریتیو اسمبلی کاملاً در این زمینه موفق بوده است.
حال به خود بازی بپردازیم. اولین موضوعی که در سری توتال وار مطرح میشود، گروههایی هستند که امکان بازی در نقش آنها وجود دارد. ۵ گروه یا نژاد تا به حال برای بازی عرضه شدهاند که ۴ تایشان در همان بازی اصلی در دسترس است و گروه آخر از طریق بسته دانلودی روز عرضهی بازی به آن اضافه شده است. این ۵ گروه، امپراتوری (The Empire)، دوآرفها (The Dwarfs)، پوست سبزها (The Greenskins)، کنت ومپایر ها (The Vampire Counts) و گروه جنگجویان آشوب (The Chaos Warriors که در بسته دانلودی به بازی اضافه شده) هستند البته گروه برتونیا (Bretonnia) هم برای بخش Custom Battle بازی با نیروهای محدودتر در دسترس است ولی امکان بازی با آنها در کمپین وجود ندارد. برای اولین بار در این سری، این ۵ گروه به طور کامل با هم متفاوتاند و شیوهی بازی با هر یک کاملاً با دیگر گروه فرق دارد. در پیش نمایشی که قبلاً برای این بازی نوشته شده، اطلاعات مفصلی از این گروهها و تاریخچه آنها نوشته شده و دیگر به ذکر موارد مربوط به تاریخچهی آنها نمیپردازیم و از این رو توضیح مختصری به آنها میکنیم و موارد مربوط به گیم پلی را جداگانه توضیح میدهیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد شخصیتها میتوانید به پیشنمایش بازی که لینک آن در زیر قرار دارد، مراجعه کنید.
اولین گروه امپراتوری است که تا حدود زیادی معادل حکومتهای عادی سری توتال وار است و مکانیکهای عادی گیم پلی سری توتال وار را در خود دارد و بهترین گروه برای شروع بازی و آشنایی با آن است. این گروه سربازانی قوی دارد که تنوع بالایی دارند و تقریباً کم و کسری در زمینه نیروها ندارد. فرمانده اصلی آنها نیز امپراتور کارل فرانز است که البته میشود به جای او یکی از جادوگران اصلی این سرزمین، بالتازار گِلْت را انتخاب کرد. هر دوی این افراد در طول بازی توانایی استفاده از مرکبهای پرنده را به دست میآورند که در بحث در مورد گیم پلی بازی مفصلاً به نیروهای پرنده اشاره میکنیم. جادوهای این گروه بیشترین تنوع را در بین سایر گروهها دارد.
گروه دیگر، دوآرفها هستند که در کوهها زندگی میکنند و توانایی عبور از راههای زیرزمینی که به آنها امکان عبور از مناطق صعبالعبور میدهد را نیز دارند. این گروه تقریباً نیروی سوارهنظام به شکل معمول را ندارد و سرعت حرکت آنها نیز نسبتاً پایین است ولی در عوض توپخانه و سربازان آن بسیار قوی هستند. فرمانده اصلی این گروه، Thorgrim Grudgebearer است ولی میتوان به جای او Ungrim Ironfist را هم انتخاب کرد. جادوهای این گروه به نسبت گروههای دیگر کمتر است.
گروه بعدی، پوست سبزها هستند. این گروه متشکل از ارک ها، گابلین ها و موجودات خبیث دیگری نظیر عنکبوتهای آراکناروک، غولها و ترول ها هستند. این گروه تمام تمرکزشان بر جنگ و خونریزی است و مکانیک اصلی کار با آنها بالا نگه داشتن سطح جنگجویی و Fightiness آنهاست که منجر به پیدایش ارتشهای کمکی نیز میشود. فرمانده اصلی این گروه گریمگور است ولی امکان انتخاب آژاگ نیز وجود دارد.
گروه دیگر، کنت ومپایر ها هستند. این گروه در ابتدا از سربازانی ضعیف تشکیل شده ولی بعداً نیروهای بسیار قوی را میتوانند تعلیم بدهند. هیولاهای این گروه فوقالعاده نابودگر هستند ولی نقطه ضعف این گروه، در اختیار نداشتن هر گونه نیروی کماندار و توپخانه است. این گروه برای حفظ افرادش باید فساد ومپایری را در مناطق مختلف پخش کند. فرمانده اصلی این گروه منفرد فون کارستین است ولی امکان انتخاب هاینریش کملر نیز وجود دارد.
گروه آخر، سربازان آشوب هستند که در نقطهی مقابل همهی گروهها قرار گرفته و سرزمین و شهر مشخصی ندارند و گروه مهاجر و قبیلهای (Horde) محسوب میشوند. آنها بسیار وحشی هستند و سربازان قوی و نابودگری هم دارند. در واقع دشمن همهی گروههای بازی به جز دو سرزمین شمالی هستند و هدفشان به ویرانی کشیدن همه جاست. نیروهای آنها انواع اقسام هیولاهای زشت و انسانهای وحشی را شامل میشود. آنها نیز همانند ومپایر ها برای پیشروی باید نوعی فساد به نام فساد آشوب را در جاهای مختلف پخش کنند. فرمانده اصلی آنها Archaon the Everchosen است ولی امکان انتخاب Kholek Suneater و زیگوالد نیز وجود دارد. این گروه در واقع دشمن همهی گروههای دیگر محسوب میشود و یکی از وظایف همهی گروهها، نابودی این فکشن است و در اصل بازی در نقش این گروه، تجربه کاملاً متفاوتی به شما ارائه میدهد و در نقش گروهی قرار میگیرید که هدفش به دست آوردن سرزمین نیست و تنها هدفش، نابودی همه چیز است.
حال که گروهها را به طور خلاصه معرفی کردیم، باید به مقوله داستان اشاره کنیم. طبیعتاً در توتال وار های قبلی چیز زیادی به عنوان داستان وجود نداشت و هر کاری میکردید. در این نسخه داستان کمی با معناتر شده است. البته بدون هیچ شکی داستان جای کار بیشتری داشت. در بازی یکی دو واقعه داستانی مهم مرتبط با گروه سربازان آشوب رخ میدهد و آمدن آنها و رسیدن Archaon و ارتش نابودگرش را به شما اعلام میکند. به جز این مورد از نظر داستان کلی، روند خاصی سپری نمیشود اما هر یک از شخصیتهای اصلی هر فکشن، چند مأموریت داستانی منحصر به فرد دارد که تحت نام Quest Battle شناخته میشوند (معادل Historical Battle های نسخ قبلی) که برای هر یک از فرماندهان گروههای مختلف بازی منحصر به فرد بوده و فرآیند خاصی باید برای انجام آنها طی شود که در توضیحات این فرآیند نیز اطلاعات مهم داستانی قرار گرفته است. بعد از طی این فرآیندها یک نبرد داستانی که در داستان واقعی این سری نیز نقش مهمی ایفا میکند نیز تدارک دیده شده که شما باید آن را انجام دهید. نکته جالب این است که اگر این مأموریتها را از منوی اول بازی انجام دهید، با نیروهای از پیش تعیین شده رو به رو هستید ولی در کمپین بازی این طور نیست و میتوانید با شخصیت مورد نظر که مأموریت مربوط به اوست، هر ارتشی که دوست دارید را بسازید و به دشمن حمله کنید. پاداش این مأموریتها هم عموماً یک آیتم ویژه برای آن شخصیت است که تواناییهای خیلی خاصی به او میدهد.
اما یک موضوع در مورد داستان بازی وجود دارد و آن هم این است که سازندگان به هیچ وجه از حداکثر پتانسیل این بازی برای خلق داستان استفاده نکردهاند. نبردهای Quest Battle نقش زیادی در اصل داستان بازی ندارند و داستان کلی بازی نیز خیلی سر راست و خالی از اتفاقات عجیب و غریب است. این موضوع در مورد توتال وار های قبلی به هیچ وجه ایراد نبود چون قرار نبود که یک داستان تاریخی در بازی پیاده شود ولی در این بازی که سازندگان از تأثیر بیشتر داستان صحبت کرده بودند و حتی نوعی مأموریت داستانی نیز در آن قرار گرفته و نبردهای Quest Battle به طور کامل وارد کمپین بازی شدهاند، بدون شک امکان مانور بیشتری روی داستان وجود داشت و از این رو کم کاری در این بخش به نوعی ایراد محسوب میشود.
اما از موضوع داستان که بیشترین کم کاری در آن صورت گرفته که بگذریم، به گیم پلی بازی میرسیم. گیم پلی این عنوان بدون شک با نوآوریهای خیلی زیادی همراه بوده و همگی نیز به بهترین شکل ممکن در بطن بازی جای گرفتهاند و اصلاً هم احساس غریبه بودن با آنها نمیکنید و با گذراندن زمان کوتاهی، به سرعت با سیستمها و مکانیکهای جدید بازی آشنا میشوید؛ البته قطعاً برای مهارت پیدا کردن در استفاده از آنها به زمان بیشتری نیاز است. این موضوع خود نشان دهندهی پیادهسازی خوب این سیستمها در بازی است که سازندگان به نحوی خوب و زیبا از پس کار برآمدهاند که اصلاً حس ناهماهنگی در آن دیده نمیشود. این سیستمها و مکانیکهای جدید کاملاً با بازی هماهنگ هستند و احساس نمیکنید که با یک سیستم نوآورانه و تازه رو به رو هستید که سرشار از اشکال است، بلکه احساس کار با مکانیکهایی را دارید که مدتها روی آنها و برای بالانس کردن آنها وقت صرف شده تا هیچ لطمهای به گیم پلی وارد نکنند و طوری نیستند که به دلیل جدید بودنشان، سیستمهای همیشگی توتال وار را با مشکل رو به رو کنند، بلکه آنها را بهبود میبخشند.
حال که در مورد هماهنگی سیستمهای جدید بازی اشاره کردیم، بهتر است به آنها اشاره کنیم. یکی از مهمترین و بارزترین مواردی که برای اولین بار در این نسخه مورد استفاده قرار گرفته، نیروهای پرنده هستند. این نیروها برای اولین بار است که در این سری وارد بازی شده و چالش مهمی برای سازندگان بودهاند ولی سازندگان به خوبی از پس آن برآمدهاند. همهی نژادهای قابل بازی، نیروهای پرنده دارند و اتفاقاً نیروهای پرنده هر گروه هم با گروه دیگر کاملاً فرق دارد. این موضوع نشان دهنده فشار بالای کاری برای ساخت و طراحی این نیروها بوده است. این نیروها نه تنها میبایست برای نبردها بهینه شوند بلکه فشار بالایی هم در زمینه گرافیک به سازندگان وارد میشده چون تا به حال سابقه ساخت نیروهای پرنده در این سری وجود نداشته و سازندگان با چیز کاملاً جدیدی رو به رو بودهاند. به مبحث گرافیک جداگانه اشاره میکنیم ولی در زمینه گیم پلی باید گفت که این نیروها واقعاً با بازی هماهنگ شدهاند. وجود نیروهای پرنده اصلاً تعادل بازی را بر هم نزده و کاملاً در بطن بازی جای گرفتهاند. نیروهای پرنده هم میتوانند با نیروهای زمینی درگیر شوند و هم با نیروهای پرنده دیگر. استفادهی عمومی آنها در درگیری با نیروهای زمینی است که آنها بر روی زمین فرود آمده و به دشمن حمله میبرند و از آن جایی که اکثر نیروهای پرنده بزرگ نیز هستند با این کار آرایش دشمن را نیز بر هم میزنند. مزیت اصلی آنها هم این است که مانعی سد راه خود ندارند و میتوانند در حالی که نیروهای زمینی شما نیروهای معمولی دشمن را به خود مشغول کردهاند، آنها به توپخانه دشمن در پشت میدان جنگ حمله ببرند و جلوی آتش توپخانه را بگیرند. نبردهای هوایی آنها هم که عموماً با نیروهای کم تعداد صورت میگیرد بسیار جالب است و واقعاً انیمیشنهای آن به شکل یک نبرد هوایی هیجان انگیز بین موجودات بزرگ طراحی شده است.
مورد جدید اضافه شده به این عنوان، هیولاها و موجودات غولپیکر هستند. به جز دوآرفها، همهی گروهها موجودات غولپیکر مخصوص به خودشان را دارند. بعضی از این موجودات به صورت واحدهای چندنفره هستند و بعضی نیز هیولاهای بسیار بزرگی هستند که به صورت یکنفره استفاده میشوند. مثلاً ترول ها در ارتش پوست سبزها به صورت چندنفری هستند ولی غولها به صورت یکنفره وارد عمل میشوند. همچنین هیولاهای پرنده نیز در بازی وجود دارند که موجودات بسیار بزرگی هستند و مزیتهای موجودات پرنده را نیز دارند. این هیولاها که واقعاً در هر گروه منحصر به فرد هستند، بسیار قدرتمند بوده و در ایجاد استراتژیهای جدید برای نبردها نقش بزرگی ایفا میکنند. این موجودات آرایش دشمن را بر هم میریزند و ضمناً قدرت آنها نیز بسیار بالا است و به این راحتیها از پای در نمیآیند. علاوه بر این، حضور این هیولاها روحیه دشمن را نیز به شدت تضعیف میکند و تقریباً با قطعیت میشود گفت که اگر یکی از این نیروها از جناحین به یک واحد دشمن حمله کند، قطعاً کار آن واحد تمام است و به سرعت روحیه خود را از دست خواهند داد. ضمناً فرماندهان هر گروه را نیز میتواند به نوعی در زمره هیولاها به حساب آورد زیرا جدای از قدرت بالایشان، بیشتر آنها در طول زمان و کسب تجربه، مرکبهای جدیدی را به دست میآورند که بسیاری از این مرکبها واقعاً در حد و اندازه یک هیولا هستند که بزرگترینشان نیز اژدهای زامبی منفرد فون کارستین، فرمانده ومپایر کنت ها، است. حضور هیولاها به هیچ وجه تعادل بازی را بر هم نزده و این نیروها و قدرتهایشان نیز طوری بالانس شده است که در عین خلق استراتژیهای جدید برای نبرد، باعث نشود که با حضور یک هیولا و نبود هیولا در ارتش دیگر، امکان پیروزی سلب شود و همچنان امکان غلبه بر این نیروها نیز با تاکتیک درست وجود دارد.
مورد دیگر که به تازگی در این نسخه به بازی اضافه شده، مربوط به جادو میشود. جادو از جمله مواردی است که به تناسب فضای بازی امکان استفاده و پیادهسازی آن در این نسخه مهیا شد. هر گروه نیروهای خاصی دارد که امکان انجام جادو را دارند که گاهی این نیروها باید جداگانه تعلیم داده شوند و گاهی نیز مانند گروه ومپایر ها، همهی فرماندهان نظامی آنها توانایی اجرای جادو را دارند. در اصل جادوگرانی که تعلیم داده میشوند، حکم افرادی را دارند که تحت نام Agent یا مأمور در نسخ قبلی به صورت جداگانه تعلیم داده میشدند. Agent ها در این نسخه وظایف خیلی بیشتر دارند و حالا علاوه بر کارهایی که در کمپین بازی مانند تضعیف روحیه دشمن، در این بازی در نبردها نیز نقش بسیار اساسی ایفا میکنند. این نیروها به صورت تکنفری در نبردها استفاده میشوند و توانایی نظامی آنها نیز بسیار بالاست. البته افرادی مثل جادوگرها عموماً باید از فاصله دور استفاده شوند ولی بعضی از این Agent ها که در بازی از آنها با نام Hero یا قهرمان یاد میشوند، متخصص نبردهای نزدیک هستند. برای استفاده از جادوها در طول نبرد آرامآرام به ذخیره جادوی شما اضافه میشود و هنگامی که به مقدار معینی برسد، میتوانید از جادوی مورد نظر که هزینه جادویی مشخصی دارد استفاده کنید و سپس دوباره باید منتظر پر شدن نوار جادو بمانید. برای مقداری که در هر مرحله از جادو نیز قابل دسترس است، چیزی به نام Magic Reserve معرفی شده که در هر مرحله، در کل تا حد معینی از جادو میتوانید استفاده کنید که یکی از راههای بالا بردن این مؤلفه، افزایش تواناییهای مربوطه در نیروهای جادوگر است. راه دیگری که معرفی شده و باعث تغییرات زیادی شده، المانی تحت نام Winds of Magic یا بادهای جادویی است. در نقشه کمپین بازی در بعضی جاها شدت بادهای جادویی بالاتر و در بعضی جاها پایینتر است و هر جا که شدت این بادها بالاتر باشد، میزان Magic Reserve نیز بالاتر میرود.
۸ نوع دسته مختلف جادوی نظیر جادوهای مربوط به آتش، جادوهای مربوط به فلز، جادوهای ومپایری، جادوهای مرگ و… در بازی وجود دارد که هر کدام از آنها چندین جادوی خاص را در خود جای میدهند؛ بنابراین معلوم میشود که جادوها تنوع بسیار بالایی دارند. بعضی از آنها نیروهای دشمن و قدرت ضربهی آنها را تضعیف میکنند. بعضیها نیروهای خودی را تقویت میکنند و هیجان انگیز ترینشان، آنهایی است که مستقیماً به دشمن ضربه وارد میکنند و نیروهای دشمن را نابود میکنند. این جادوهای نابودگر نیز بعضاً چند نوع مختلفاند. بعضی از آنها صرفاً یک جادو را روانه دشمن میکنند ولی بعضی از آنها حکم توپخانه را دارند و یک شی جادویی قدرتمند را از آسمان بر سر دشمن میریزند. البته نباید انتظار داشته باشید که یک جادو در حین برخورد، ناگهان نیروهای دشمن را نابود کنند بلکه بیشتر این جادوها میزان سلامتی نیروها را به شدت کاهش میدهند و ممکن است از ارتش ۸۰ نفری دشمن کسی نمیرد ولی به جای این که مثلاً با ۲ ضربه از بین بروند، این بار با یک ضربه از طرف نیروهای شما از بین میروند. علاوه بر این سازندگان یک بخش آموزشی کوچک با فیلم نیز در اختیار شما قرار دادهاند که هر لحظه از بازی قابل دسترس است و با یک فیلم، نحوه کارکرد یک جادو را نمایش میدهد تا حتی اگر اولین بار است که از آنها استفاده میکند، تأثیر آنها را ببینید و ضمناً حین انتخاب از میان جادوهای مختلف در زمانی که هنوز با بازی کاملاً آشنایی ندارید، دچار سردرگمی نشده و ناچار به آزمون خطا نشوید. مکانیزم های مربوط به جادو به خوبی وارد بازی شدهاند و سازندگان نیز برای جلوگیری از برهم خوردن تعادل بازی، آنها را طوری طراحی نکردهاند که ناگهان لشکر دشمن را نابود کنند و هر کدام را طوری ساختهاند که در عین داشتن اثر نابودگر بر روی دشمن، حکم یک نابودگر تمام عیار را نداشته باشد که در چند ثانیه نتیجه بازی را رقم بزند تا بدین ترتیب حتی اگر نیروی جادوگر در ارتش خود نداشته باشد نیز بتوانید بر دشمنی که جادوگر دارد پیروز شوید.
مورد دیگری که اضافه شده، مربوط به فساد ومپایری و فساد آشوب میشود. این مورد برای گروه ومپایر کنت ها و سربازان آشوب میشود. این نیروها باید برای حفظ افرادشان و بالا بردن توان جنگی، سرزمینهای مختلف را به فساد مخصوص به خودشان آلوده کنند. اگر این نیروها در سرزمینهایی غیر از سرزمین خودشان که سطح فساد مخصوص به آنها کمتر از ۵۰ درصد است رفت و آمد کنند، سربازانشان در طول زمان دچار تلفات میشوند. برای بالا بردن این فساد، چند راه وجود دارد که مهمترینشان ساختن ساختمانهای مربوطه (این مورد فقط مربوط به گروه ومپایر کنت ها میشود) و استفاده از شخصیتهای آنهاست که با تواناییهایشان فساد را در مناطق مختلف بالا میبرند. فساد هر گروه برای افراد سایر گروهها در صورتی که بیش از ۵۰ درصد باشد، باعث از بین رفتن افرادشان میشود. حتی این مورد، بر روی ظاهر زمینها نیز تأثیر زیادی میگذارد و بسته به درصد فساد، زمینهای منطقه شکل خاصی به خود میگیرند. در کل مکانیزم فسادها، هم باعث نوعی تعادل شده که جلوی پیشروی خیلی سریع ومپایر ها و سربازان آشوب را میگیرد که به خصوص برای سربازان آشوب با سربازان پرشمار و قویشان، کاری ضروری برای حفظ تعادل و بالانس بازی است و از طرفی باعث ایجاد استراتژیهایی از سوی همهی گروهها برای افزایش یا کاهش این فسادها میشود که باعث پیچیده شدن و جذابتر شدن بازی میشود. البته این پیچیده شدن به معنی گیج کننده شدن بازی نیست و اتفاقاً همهی اینها به بهترین شکل و به صورتی کاملاً واضح و شفاف قابل مدیریت کردن هستند و منظور از پیچیدهتر شدن، عمیقتر شدن بازی و ایجاد استراتژیهای جدید در آن است.
یکی دیگر از موارد، اضافه شدن نبردهایی در زیر زمین است. گروههای دوآرفها و ارک ها امکان استفاده از تونلهای زیر زمینی را برای عبور از مناطق صعبالعبور را دارند ولی اگر در حین عبور از این مسیر، از محدوده قرار گرفتن یک دشمن عبور کنند، ممکن است که دشمن متوجه حضور آنها شده و در زیر زمین مسیر آنها را سد کند و از این رو در زیر زمین درگیری صورت خواهد گرفت که در صورت شکست گروه عبور کننده از زیر زمین، ارتش آنها به کلی نابود خواهد شد. این موضوع یکی دیگر از بخشهای بازی جدید بازی است که تنوع جالبی در انواع نبردهای بازی ایجاد کرده است.
مکانیزم جدید دیگر مربوط به سیستم Waaagh! گروه پوست سبزها میشود (لفظ Waaagh! در اصل نعره جنگی افراد این گروه است). سطح مبارزهطلبی ارتشهای این گروه باید همیشه بالا باشد و اگر به سطح پایینی برسد، میان آنها درگیری صورت میگیرد که منجر به کشته شدن افراد خودی میشود ولی بالا بودن آن به جز جلوگیری از این مورد فایده دیگری نیز دارد. در صورتی که سطح جنگجویی و مبارزهطلبی افراد این گروه به حد معینی برسد و ارتش آنها نیز به اندازه کافی بزرگ باشد، در کنار ارتش، یک ارتش بزرگ دیگر تحت عنوان Waaagh! به وجود میآورد. این ارتش تا زمانی که سطح جنگ طلبی افراد در همان حد بالا باشد، باقی میماند. امکان کنترل مستقیم این ارتش وجود ندارد ولی امکان تعیین هدف جنگی برای حمله وجود دارد. این موضوع خود یکی از مهمترین استراتژیهایی است که پوست سبزها از آن استفاده میکنند و بدون شک باعث خلق موقعیتهای جدیدی و عمیقتر شدن گیم پلی بازی میشود.
بازی المانهای زیادی را نیز از عناوین نقش آفرینی در خود جای داده است. همهی قهرمانان و فرماندهان هر گروه، یک درخت مهارتی طولانی دارند که با کسب تجربه که عموماً از طریق شرکت در نبردها به دست میآید، قابل ارتقا دادن هستند. این سیستمها، بسیار کارآمد هستند و برای پیشرفت در بازی، باید توجه زیادی به این بخش بکنید و حتماً حواستان باشد تواناییهای مهمی که بیشتر بدردتان میخورد و با استراتژی شما سازگاری بیشتری دارد را ارتقا دهید. همچنین باید بدانید که بعضی از تواناییها چند سطح دارند و اگر یکی از تواناییها برایتان خیلی اهمیت دارد، بهتر است که آن را بیشتر ارتقا بدهید. همچنین در طول نبردها آیتمهایی نظیر شمشیر و طلسم و… نیز به دست میآید که هر کدام تواناییهای شخصیتها را بهبود میبخشند و باید بسته به اهمیت هر شخصیت و تواناییهای آیتمها، آنها را بین شخصیتهای مختلف تقسیم کنید. ضمن این که قهرمانان و فرماندهان میتوانند افرادی را نیز به عنوان همراه برای خود به خدمت بگیرند که مدیریت این افراد کاملاً در دست شماست. در کل هر چند به شکل خلاصه عناوین نقش آفرینی در نسخ قبلی نیز وجود داشتند ولی در این نسخه به تکامل رسیدهاند و بسیار کاملتر از نسخ قبلی هستند و بر روند بازی نیز بسیار تأثیر گذارند.
تنوع نیروها و واحدهای بازی فوقالعاده بالا و مثال زدنی است. نیروهای هر گروه به خودی خود از تنوع بالایی برخوردارند و این تنوع زمانی بیشتر به چشم میآید که بدانید نیروهای هر گروه، به طور کامل با گروه دیگر فرق دارند و برخلاف نسخه قبلی توتال وار که با توجه به انسان بودن نیروها، بالاخره نیروی مشترک پیدا میشد اما در این نسخه هیچ نیرویی با توجه به تفاوت کامل نژادها بین گروهها مشترک نیست و هر گروه نیروهای مخصوص به خود با تواناییهای خاص همان گروه را دارد. واحدهای مانند توپخانه نیز بین گروهها کاملاً متفاوت است و یکی از نکات جالب در مورد یکی از واحدهای توپخانه پوست سبزها به نام Doom Diver Catapult است که یکسری گابلین زنده و نگونبخت را به سمت دشمن پرتاب میکند؛ نکته جالب این واحد این است که علاوه بر این که شما مانند عناوین قبلی توتال وار، میتوانید جهت شلیک را به طور دستی تعیین کنید، بعد از شلیک نیز میتوانید گابلین را به طور دقیقتر کنترل کنید و دقیقاً به واحد مورد نظرتان این گابلین را برخورد دهید که هر چند این قابلیت نقش اساسی در گیم پلی ندارد ولی قابلیت جالبی است و به جذابیت بازی میافزاید.
سایر بخشهای بازی هم به خوبی نسخ قبلی هستند و بیشترشان پیشرفتهایی جزئی نیز داشتهاند که به روانتر شدن بازی کمک میکند. مثلاً سیستم استان بندی و شیوه جدید ساخت بنا ها که برای اولین بار در Total War: Rome II معرفی شد، در آن عنوان با انتقادهایی مواجه شد و کار با آن در ابتدا اصلاً به مذاق طرفداران خوش نیامد ولی در این نسخه دیگر این طور نیست و کار با این سیستم که در طول این چند سال تکامل یافته است به خوبی انجام میشود و دیگر مانند Total War: Rome II آزار دهنده نیست.
درخت تکنولوژی نیز در این نسخه هم وجود دارد و این موضوع هم با توجه به تفاوتهای فراوان میان گروهها، برای هر گروه کاملاً متفاوت است. برای گروهی مثل امپراتوری این بخش وابسته به ساخت بناهای خاص این گروه است و تا زمانی که بنای خاصی را نسازید، امکان تحقیق در بعضی زمینهها را ندارید ولی مثلاً برای گروه ومپایر ها این طور نیست، برای گروهی نظیر پوست سبزها هم درخت تکنولوژی با توجه به سطح زندگی وحشی آنها کوچکتر است. خود تکنولوژیها و تأثیراتشان روی هر گروه نیز کاملاً متفاوت است و هر گروه تکنولوژیهایی متناسب با شرایط انجام بازی توسط همان گروه را دارد.
هوش مصنوعی بازی نیز بیتغییر نبوده و قطعاً با توجه به اضافه شدن نیروهای پرنده و هیولاها تغییراتی در آن صورت گرفته است تا کامپیوتر بتواند به خوبی از این نیروها بهره ببرد و با آنها نیز به مقابله بپردازد. البته همچنان نیز بعضی مشکلات در هوش مصنوعی دیده میشود ولی در کل نسبت به نسخههای قبلی، با هوش مصنوعی بهتری رو به رو هستیم ولی خوب، هوش مصنوعی کامل و فوقالعاده نیست ولی قابل قبول است و میتوان از ایرادات آن نیز چشم پوشی کرد.
شاید مهمترین ایراد گیم پلی به نبود نبردهایی دریایی مربوط بشود که برخلاف نسخ قبلی، امکان انجام آنها از نزدیک وجود ندارد. البته این در صورتی که در بازی اصلاً دریا وجود نداشت توجیهپذیر بود ولی این طور نیست و در دریا امکان حمله به دشمن وجود دارد ولی باید نتیجه را به خود بازی محول کنید و نمیتوانید مستقیماً وارد میدان جنگ شوید. به هر حال این مورد یک پسرفت نسبت به نسخ قبلی محسوب میشود. هر چند تمرکز روی این بخش در این بازی با توجه به کم بودن دریاها در نقشهی بازی که مربوط به سری وارهمر میشود زیاد نیست و این نبردها نیز به ندرت پیش میآیند اما به هر صورت چنین نبردهایی در بازی وجود دارند و میشد حتی به شکل جزئی هم که شده این بخش را در بازی پیادهسازی کرد نه این که به طور کامل آن را حذف کرد و این موضوع بدون شک یکی از نکات منفی بازی است.
علاوه بر این، همچنان یکی از مهمترین ایرادات این سری که نبود انگیزه برای ادامهی بازی بعد از انجام اهداف مربوط به پیروزی در بازی است، همچنان در این عنوان هم وجود دارد و بعد از این که اهداف لازم برای پیروزی در کمپین را انجام دادید و به پیروزی رسیدید، دلیل خیلی زیادی برای ادامهی عنوان باقی نمیماند. ضمن این که در گروه امپراتوری، زمانی دسترسی به نیروهای قوی و خوب و هیجان انگیز این گروه فراهم میشود که بازی در آستانه اتمام است. یعنی در اصل شرایط بازی طوری رقم میخورد که هر چند شاید بتوانید همان اول هم خیلی سریع این نیروها را بسازید ولی قطعاً اگر تمرکز را روی این بخش بگذارید، به موفقیت نخواهید رسید و وقتی میتوانید ضمن حفظ موفقیت و شرایط خوب خود، این افراد را نیز تعلیم بدهید که بازی برای این گروه تقریباً به اتمام رسیده است.
در کل گیم پلی این عنوان با وجود تغییرات بسیاری که به خود دیده، همچنان یکپارچه و خوب باقی مانده است. تنها یک مورد پسرفت نسبت به نسخههای قبلی در آن دیده میشود ولی در عوض پیشرفتها و نوآوری آن بسیار بسیار بیشتر هستند. مکانیزم های بسیار جدیدی وارد گیم پلی بازی شدهاند که همگی نیز به خوبی درون بازی جای گرفتهاند و هیچ کدام طوری نیستند که در حین تجربه احساس کنید با یک سیستم جدید و عجیب و غریب رو به رو هستید و همگی طوری در بازی قرار گرفتهاند که کاملاً با آن یکی شدهاند. در ضمن بخش چندنفره بازی نیز به مانند همهی عناوین توتال وار است و از آن جایی که در چند نسخه اخیر این موضوع یکسان بوده است، دوباره به این بخش اشارهای نمیکنیم. نقش داستان نیز در طول گیم پلی با توجه به آیتمهایی که به شخصیتها برای انجام مأموریتهای داستانی داده میشود، بیشتر شده ولی همچنان ایراداتی در خود استفاده از داستان وجود دارد که البته ربطی به گیم پلی ندارد. به هر حال، این بازی همچنان از نظر گیم پلی یکی از بهترین بازیهای سبک استراتژی است.
در زمینه گرافیک، بازی به وضوح پیشرفتهای بسیاری را دیده است. اولین مورد و واضحترین آنها، تحول بازی از نظر مدل و انیمیشن شخصیتهاست. در همهی نسخههای قبلی ما با انسان و اسب رو به رو بودیم ولی در این نسخه، با انواع اقسام موجودات از دوآرف گرفته تا ارک و انواع اقسام حیوانات و هیولاهای پرنده و غیر پرنده رو به رو هستیم. همین مورد باعث شده که بازی از نظر گرافیکی تفاوت بسیاری با نسخ قبلی داشته باشد و مطمئناً زمان بسیار بیشتری نسبت به نسخ قبلی صرف طراحی و مدل سازی افراد مختلف شده است. ضمناً انیمیشنهای جدیدی نیز برای همهی شخصیتها ساخته شده است. در نسخ قبلی نیروهای پرنده وجود نداشتند و با اضافه شدنشان در این بازی، سازندگان باید انواع و اقسام انیمیشنهای مختلف از نبردهای هوایی گرفته تا شیوهی حرکت این موجودات را به طور کامل و برای اولین بار در این سری طراحی کنند. ضمناً سایر موجودات نظیر ارک ها نیز با توجه به آناتومی متفاوتی که با انسانها دارند نیاز به انیمیشنهای جدید داشتند و همین موضوع توجه بالای گرافیکی سازندگان را لازم داشته است که با توجه به نتیجه کار، میتوان گفت که سازندگان در این زمینه سنگ تمام گذاشته و با عنوان بسیار خوبی از این نظر رو به رو هستیم.
طراحی محیطهای بازی نیز بسیار خوب بوده و از تنوع فوقالعاده بالایی برخوردارند. ساختمانهای بازی هم شکلهای بسیار متنوع و گوناگونی دارند و مثلاً در نبردهای زیرزمین با ساختمانها و ستونهای عظیم ساختهی دوآرفها برخورد میکنید و در یک منطقه آتشفشانی، با مواد مذابی که از گوشه و کنار بر روی زمین میریزند. چنین تنوعی به خصوص وجود زمینهای دارای مواد مذاب در نسخ قبلی این سری وجود نداشت و این نسخه از این نظر نیز در سطح بسیار بهتری نسبت به نسخ قبلی قرار میگیرد.
در سایر زمینههای فنی نظیر نورپردازی، بافتها و… نیز بازی در میان بازیهای استراتژی در سطح بسیار بالایی قرار میگیرد. از نظر بهینه سازی نیز بازی عملکرد قابل قبولی دارد ولی در این زمینه عالی نیست اما به هر حال وضعیت خیلی وحشتناکی نیز ندارد و عموم بازیبازها میتوانند در حد قابل قبولی بازی را اجرا کنند. در زمینه هنری نیز بازی فوقالعاده عمل کرده و طراحی محیطها، افراد، اشیا و… بازی از نظر هنری نیز فوقالعاده بوده است. همگی افراد و شکل ظاهری آنها نیز با دنیای وارهمر تطابق کامل دارند و مطمئناً طرفداران وارهمر را راضی خواهد کرد.
در زمینه موسیقی نیز عملکرد بازی کاملاً خوب بوده است. بازی موسیقیهای حماسی و خوبی دارد که کاملاً با حال و هوای بازی هماهنگ هستند و زمان پخش آنها نیز کاملاً متناسب با شرایط نبرد و وضعیت بازی است. موسیقی بازی کاملاً حس بخشهای مختلف بازی را به شما منتقل میکند. در ضمن در زمینه صداگذاری نیز کار سازندگان با توجه به حجم بالاتر کار نسبت به نسخ قبلی، به خوبی انجام گرفته است. در نسخ قبلی، نیازی به استفاده از صدای هیولا، صدای های رعب آور، نعرههای بسیار وحشیانه و… نبود ولی در این نسخه با توجه به وجود نژادهای مختلف و هیولاها وجود این صداها نیز ضروری به نظر میرسید و سازندگان به نسبت عناوین قبلی کار زحمت بیشتری را متحمل شدهاند. ضمناً حجم صداگذاری افراد نیز بالاتر رفته چون در نسخ قبلی که مبتنی بر تاریخ بودند، تعداد مأموریتهای تاریخی آنقدر زیاد نبود ولی در این نسخه Quest Battle ها بسیار بیشتر هستند و تعداد شخصیتهای اصلی هر گروه که نیاز به صداگذاری متفاوتی دارند نیز بیشتر شده است و از این رو حجم کار در این زمینه نیز بالاتر رفته ولی به طور قطع کار در این زمینه به خوبی انجام شده و هیچ ایرادی در این بخشها دیده نمیشود.
نتیجهگیری:
Total War: WARHAMMER ورود بسیار موفق سری توتال وار به عناوین فانتزی و تخیلی است و میتواند راه را برای ساخت بازیهای بیشتری با این زمینه داستانی فراهم کند. این بازی از نظر نوع گروهها و تفاوت میان آنها بدون شک متنوعترین عنوان این سری است و نوآوریهای بسیار زیادی نیز وارد آن شدهاند که تا به حال در نسخ قبلی وجود نداشتند. بخشهای معمول گیم پلی بازی هم مانند همهی بازیهای توتال وار کامل هستند و هیچ مشکل خاصی ندارند. از نظر گرافیک نیز بازی در میان بازیهای استراتژی، در سطح بسیار بالایی قرار میگیرد. همهی این موارد دست به دست هم میدهند تا با عنوانی بسیار خوب در سبک استراتژی رو به رو باشیم. اگر از طرفداران بازیهای استراتژی و به خصوص بازیهای استراتژی نوبتی و سری توتال وار یا وارهمر هستید و به طور کلی از بازیهایی با تم تخیلی و فانتزی خوشتان میآید؛ قطعاً این بازی شما را ناامید نخواهد کرد.
توجه: تصاویر به صورت اختصاصی توسط گیمفا و نویسنده مطلب تهیه شده و کپی برداری از آن ها بدون ذکر منبع مجاز نیست.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
ممنون بابت نقد .واقعا بازیه خفنیه
دوستان یه سوال چرا گرافیک بازیای استراتژیکی اینجوری، به طرز قابل توجهی گرافیکشون از بازیای عادی کمتره؟ یعنی خیلی گرافیکشون کمتره. کسی میدونه چرا؟ ?:-)
بنظرم به علت حجم زیاد درگیری ها و البته اینکه غالبا کوچک دیده میشن و در حالت کوچک گرافیک قابل قبولی دارن
سلام.
با بازی های دیگر کاری ندارم ولی مثلا برای این بازی، ممکن است در یک صحنه همزمان ۸۰۰۰ نفر حضور داشته باشند و چنین عددی در هیچ بازی دیگری به این شکل وجود ندارد. حتی بازی های بسیار شلوغ و Open World هم چنین تعدادی را همزمان پردازش نمی کنند و مثلا وقتی به نزدیکی یک مکان برسید، افراد آن مکان را پردازش می کنند. برای این که چنین چیزی روی دستگاه های فعلی اجرا شود، باید گرافیک خود افراد طوری باشد که قابل اجرا باشد. مثلا این بازی به مراتب پر جزییات تر از سایر بازی های استراتژی است ولی خب قرار نیست در این جا مثلا چهره یک شخص با جزییات بالا نمایش داده شود و با توجه به ساختار گیم پلی نیازی هم به چنین چیزی نیست. در کل دلیل اصلی، بزرگ مقیاس بودن این بازی هاست.
علت شلوغ بودن میتونه باشه یا استایل بازى
ولى مثلا Xcom 2 رو ببین ًاز خیلی بازیهای امروز بیشتره
بعدشم اصلا به هدف بازیهاى استراتژیک خیلیا توجه نمیکنن این بازى ها هدفشون سنجش صبر و عملکرد بازى کننده هست …
امیدوارم مفید باشه :yes:
آقا با عکس پروفایلت حال کردم! منم بی صبرانه منتظر Civ 6 هستم! :inlove: :giggle:
خب اگه برابر باشه که سیستم پیشنهادیش ۲ تا تایتان ایکس میشد با یه پردازنده زنون و رم ۶۴ گیگ
اخر هم نتونستم از بازی سر در بیارم!!!!!!!!!!! میگن خوبه ولی من که سر در نیاوردم به هر حال مبارک طرف دارها
HoseinDadak
خ.ا.ک. ب.ر س.ر.ت
please
خونتو برای یه فن بوی ک/ث/ی/ف نکن. :yes:
:yes: :yes:
اسپم: چرا اواتار نمیشه گذاشت؟
در عوض pc باز ها هزارتا امکانات بیشتر از کنسول بازا دارن . گرافیک بهتر ، کنترل بازی های شوتر با موس خیلی راحت تره ، بخش multiplayer رایگان و خیلی چیزای دیگه .
هر چند که خودم ps4 دارم ولی باید قبول کنیم که یه pc خوب همیشه از کنسول قوی تره خودم اگر پول بیشتر داشتم pc می گرفتم ولی افسوس . البته اگر بحث انحصاری و این چیزا باشه یه مقدار قضیه فرق می کنه .
ممنون نقد عالی ای بود.
تازه الان دیدمش.ممنون.چقدر صحنه داره این. باید تو تنهایی بازیش کنم.
ایدن بیا پ.خ کارت دارم
دمت گرم مرسی
منم بپخ برام 😀 😀
آقا کشتینش :rotfl:
ویچر رو دارم نصب میکنم ۱:۳۰ گذشته ولی فقط ۲۵% رفته
۳:۳۰ دیگه تموم میشه
صبر کن دو ساعت بازی کنم بعد خودم میام یادت میدم مثل یه ابر حرفه ای بازی کنی 😀 :rotfl:
اووخی عمو کلاس چندمی؟؟؟
تو یه دسته گرفتی دست چهارتا بازی مال کنسول بازی کردی خر کیف شدی
نقدتون عالی بود اقای نامجو
میدونی…پنج خط نظر نوشتم…بعد یادم افتاد ارزششو نداری … یه جوری میگی توتال وار…انگار بازی فرار از زندانه…
خداروشکر این توتال وار هم عالی شد ..بلکه بهتر..میترسیدم نکنه خراب کنه(اولین بار استفاده از هیولاها) ولی خداروشکر عالی شد… خوبه دیگه همه راضی… کوانتوم بریک ، انچارتد،توتالوار…اگر فن ها بزارن…
دلت بره خود عقده ایت بسوزه صد سال دیگه ام انحصاریاتون ادامه داشته باشن به انحصاریای ما نمیرسن
خیلی هم عالی :cat: :cat:
البته بیشتر منتظر نسخه بعدی Command & Conquer هستم :inlove:
به امید روز های با شکوه قدیم :yes: :yes:
اخه انکر الصوات تو هنوز نفهمیدی که که باید احترام همه بازی هارو نگهداری ؟
اون گروه سازنده بازی تلاش کرده یه بازی ساخته حالا یه نی نی کوچولو مثل تو اومده میگه بازی بده
این بازی افتخار ما پی سی بازاست اون وقت تو می گی دلم واسه پی سی بازا می سوزه ما پی سی بازا دلسوزی مثل تو نمی خوایم که اینقد نادونه که شان و منزلت یه بازی رو پایین میاره
ممنون نقد خوبی بود :yes:
بازی های توتال وار ارزشش از ۱۰۰تا بازی کنسولی انحصاری می ارزه که ۸یا ۹ ساعت گیمپلی داره مال ما هرچی بری تموم نمیشه
اون موقع با بازی های امثال clash of clans چه فرقی داره ؟؟؟
خوب اینجاست که تو فرق استراتژیک و با استراتژیک رو نمیدونی کلش رو با توتال وار مقایسه میکنی البته اون بخشش که هرچه قدربازی کنی تموم نمیشه اصلا تو چطور به خودت اجازه دادی با کلش مقایسه شه
بازی هایی مثله دوتا و لول ۱۰۰۰ ساعت بازی کردن یعنی دست گرمی اما آخه یه بازی کمپینی بیشتر ۱۰ ساعت میتونه جذابیت داشته باشه؟
—
😐 هر بازی استراتژی باشه میشه سری clash?
ما به این می نازیم که می تونیم بازی ها رو با کیفیت صد پله بالاتر از کنسول بزنیم نمونش ویچر و جاست مولتی رایگا قیمت ارزون تر بازی هاالبته منظورم ارجینال هست تازه gtx1080 رو اضافه کن تا ببینی چرا به پی سی می نازیم
ببخشید داداش اشتباه شد برعکس نوشتم 😀 مگه میشه به قدرت نامحدود پی سی ننازید! اما آخه ۷۵۸۰ کنسول هارو ببین :silly:
۱۰۸۰ که سهله کارتای جدید amd که ۱۶ گیگ هستن رو کراس فایر کنی چی میشه :inlove:
راستی انگلیس داره جدا میشه 😀
یکی از بهترین بازی های عمرمه. واقعا قشنگه. من هنوز با ومپایر ها نتونستم جهان بازی رو بگیرم. تازه بقسه فکشن ها موندن
عزیز همین دوتا۲ ورلد آف وار کرافت و لول تمام اونارو غورت میده. حالا به چیه پی سی مینازی رو موندم. به قدرت سخت افزارش یا چیزه دیگه ایه؟ در ضمن اینایی هم که گفتی کمپینی هستن یعنی میتونی راحت داخل یوتیوب فیلمش رو ببینی و تموم! داستان که فرق نمیکنه اگه خودت بازی کنی؟ با ۷۸۵۰ خوش باشید
اوه ببخشید اشتباه نوشتم… به چیه کنسول مینازید.
این حرفی که زدی نشان از نوبی تو هست برادر چون گه عاقل بودی اینو نمیگفتی
فردا میرم خونه خدا تا باهاش درباره تو بحرفم بینم ی کاری میشه واست کرد 😀
بازی فوق العاده که نسخه قبلشو بازی کرد و معتاد شره بودم میترسم اینم بگیرم معتاد شم
خیلی ممنون از نقد زیباتون،قصد خریدش رو داشتم اما تخفیف های تبستانه استیم … آدم زندگیش رو میفروشه تو این مدت !تازه با این ترفند تبدیل دلار به روبل دیگه منو این همه خوشبختی محاله
راستی نمرات عنوان ابر شاهکار umbrella corps هم منتشر شد ، با متای ۴۳ تا به اینجای کار بهترین بازی نسله :rotfl:
آقا برای دانود از استیم حتما باید سی دی کی داشته باشی
یا میتونی اول بازی رو دانلود کنی بعد بری سی دی کی رو واذد کنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی اگه بخوام دوتا ۲ رو دانلود کنم حتما باید سی دی کی داشته باشم نمییشه مفتی دانلودس کنم؟؟ ?:-)
دوتا ۲ مفتیه 🙂
عاقا تخفیف های استیم شروع شده میخواستم gta v بگیرم منتها نظرات استیمو که میخوندم میگن آنلاینش پره چیتره.به نظرتون بگیرم؟!
رفع اسپم:سری های قبلشو بازی کردم خیلی خوب بود اینم قطعا خوبه
با سلام
ابتدا تشکر میکنم بابت نقد خوب ابن بازی . من هم چند نکته از نظر و تجربه خودم در راجع با نقد شما بصورت خلاصه در چند سطر عرض میکنم .
هر چند خودم هنوز این نسخه تجربه نکردم
۱٫ چیزی که واقعا در سری توتال وار ضعیف کار شده کارایی واقعی نیروی دریای است .
هیچ کشوری و یا حتی کشور که خودمان اداره میکنیم توسط این نیرو از پا نیفتاده یا حداقل تهدید نشده .
چون هزینه نگه داری یک لشکر دریایی حتی بیشتر از یک لشکر مجهز زمینی است
۲٫ در مورد نیروی پیشرفته کاملا درست فرمودید متاسفانه همیشه بهترین و جالب ترین نیروها زمانی دست یابی میشوند که دیگر بازی رو به اتمام است و اون لذت اصلی را ندارند .
۳٫ ضمناً بخش داستات سرایی و به اصطلاح انیمیشن کات سین ها در توتال وار خیلی ضعیف بوده و امیدوارم در این نسخه خیلی بهتر شده باشد.
Rts یا tbs؟
به نوعى هردو
Turn based :زمان کنترل قلمرو
Real time. : زمان مبارزه 😉
من در کل بازى هاى نوبتى رو ترجیح میدم چون با تفکر میتونى تاکتیک پیاده کنى
شما هیچی از گیم نمیدونید.جوابتو هم ندیم بهتره
شما قوانین دنیای گیم رو خوندین؟…البته میدونم زمانی که قانون وضع شد شما هنوز وجود خارجی نداشتی هههه
قوانین دنیای گیم
۱٫انحصاری سونی بازی کنید
۲٫انحصاری سونی بازی کنید
۳٫انحصاری سونی بازی کنید تا به شروور بودن بازیهای مولتی پلتفرم پی ببرید
۴٫انحصاریهای سونی بازی کنید تا به چرتو پرت بودن بازیهای شت باکس پی ببرید
۵٫انحصاری سونی بازی کنید تا به مسخره بودن بازیهای pc پی ببرید(بازیهایی مثل واو دوتا و از این جور بازیهای خز)
۶٫انحصاریهای سونی بازی کنید تا چرت بودن تمام بازیهای ساخته شده توسط بشر پی ببرید
۷٫٫کلا انحصاری سونی فقط بازی کنید
۸٫انحصاری سونی بازی کنید
۹٫انحصاری سونی بازی کنید
۱۰٫انحصاری سونی بازی کنید.
(:
نظرتورو اصلا نباید نگاه کرد چون واقعا ن.وب.ی
من خودم psگیرم نهpcگیمر.ولی بازی هایی که pcداره واقعا خوبه.تو که میگی به wowچرتو برت من جوابتو ندم بهتره اخه هیچی از گیم نمیدونی.خودمم ؟wowبازی کردم و واقعا شاهکاره همچنین بازیleague of legend یا همین توتال وار
تایید کنید لطفا
اقا تایید کنید ..واقعا مسخره بازیه این بررسی
اقایون مدیر این نظرو تایید کنید لطفا
تایید کنید لطفا
ناموساً ولش کن. بی شوخی همچین آدمایی مشکل اعصاب و مغز دارن ما تو مدرسمون هم از اینا داشتیم… دادو یه سر به ماه عسل برو بگو چجور اینجور شد.
ووالا داداش خخخخخخخخخخخخ
اوس علی بیا این نفله رو بندازه بیرون خودت همیشه اینجا بمون.من تو رو به این ترجیح میدم :rotfl:
:rotfl:
عقده pc نداشتن 😛 😛 😛
:rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
آخه بی.چاره حقیر pc چی داره که کسی بخواد عق.دشو داشته باشه چرا میخوای pc خر.یدنتو توجیه کنی و
با بد گفتن از انحصاری های سونی به خودت دلگرمی بدی ؟
Pc یچیزی مثه گوشی هست و همه تو خونشون دارن با سیستمه ۵۰۰ تومنی هم میشه دوتا بازی کرد
انحصاری های pc اصلا عددی نیستن که کسی حسرت به دل بمونه
خخخ اگر تو مخت میگنجه باید بگم فقط لول ۱۰۰ میلیون کاربر داره. دیگه حالا دوتا و ورلد آف وار کرافت و …. بماند!در ضمن پی سی قدرت نامحدود. میتونی ۱۲۸ گیگ رم بزاری اما ps4 چی داره؟ ۸ گیگ؟ لول! گرافیک چی داره؟ ۷۸۵۰؟ 😀 کسی که پولشو داشته باشه پی سی میخره کسی هم که نداشته باشه یا افسوس میخوره یا مثل تو گریش میگیره و بدون هیچ دلیلی اینو میگه. در ضمن پی سی گیمینگ انقدر نیست! پی سی گیمینگ یعنی برو ۴میل به بالا … حالا بماند که ps4 حتی یک دهم گرافیک های پی سی قیمت نداره و دیگه قدرت هم میکرونی میشه! بله میشه اما دوتا رو نمیشه بازی کرد! چیزی هم که خیلی از دوستان توجه نکردن اینه که بتلفیلد به غیر از نسخه جدیدش انحصاری پی سی بوده. البته نه انحصاری کامل اما پی سی بازا یک هفته زودتر دی ال سی هارو میدیدند. که البته امسال رفته x1.(خوشبختانه رفت واسه کسی که ویندوز رو ساخته).
خب با همین چرتو پرتایی که گفتی نشون دادی چقد ادم ابله و نادونی هستی هههه
کسی که عقل داشته باشه پولشو خرج چیزای بی ارزش و بلااستفاده نمیکنه …بهترین وسیله برای گیم کنسول هست نه pc..بهترین بازیا مال کنسول سونی هستن..بهترین گرافیگ ها باز هم مال انحصاری سونی هستن..بالاترین بنچمارک گرافیکی هم مال انحصاری سونی هستن هههه..
حالا باز بیا بگو ۱۲۸ گیگ رم میذاریم گرافیک تایتان میذارم ..پول دارم وووو
کاشکی به جای این چیزا یکم عقل هم داشتی ..افسوس که نداری (;
دو چیز بی پایانند
۱٫منظومه شمسی
۲٫نادانی بشر
در مورد اول زیاد مطمعن نیستم
(Albert Einstein)
ببخشید با دیگر پند های خوب شما من کاری ندارم!
فقط این قسمت سخن تون رو میتونی
“بالاترین بنچمارک گرافیکی هم مال انحصاری سونی هستن”
به من توضیح بدی یعنی چی؟ شما فکر کن من هیچی نمیدونم!
از اولش بهم توضیح بده آقای عاقل همه چیز فهم!
آنالیز کلی و جزعی تمام تکنولوژی های بکار رفته در گرافیکیه بازی
یعنی “آنالیز کلی و جزعی تمام تکنولوژی های بکار رفته مربوط به بخش گرافیکی” ؟؟؟؟؟؟؟؟
لوووووووووووووووووووووووووووووووووول
ببند … آقای محترم به اصطلاح عاقل!
عجب!!! هههه چیز خنده داری مگه گفتم
پسر جان بنچمارک زمانی انجام میدن که بیشترین هدف اینه که با تنظیمات و گرافیک مورد نظر چقدر فریم دهی داره سیستم واسه بازی! که در اصل برای PC بیشتر انجام میشه!!
زمانی معمولا برای کنسول انجام میدن که یا سازنده میخواد بازیش رو بهینه سازی شو ببینه یا اینکه یک سایتی مثل دیجیتال فاندری میخواد نسخه هر ۲ کنسول X1 و PS4 رو مقایسه کنه! که اون وقت مشخص میکنن کدوم کنسول بیشتر بازدهی رو داره
اونیکه میگی چه تکنولوژی به کار رفته نمیگن بنچمارک! میگن آنالیر! اسم ها رو همشو قاطی کردی!
بیشتر همین تکنولوژی هایی که واسه بازی های انحصاری میاد تو بیشتر بازی های مالتی پلتفرم واسه PC خیلی پیشرفته ترش موجود هست که کنسول محرومه ازش
جوابتو دادم امیدوارم تایید شه یکم اطلاعاتت بره بالا :pain:
نظری من نمیبینم..در ضمن خودتون رو خسته نکنید من احتیاجی به اطلاعات شما ندارم(:
دو تا nوب
والتر وایت که اصلا آدم حسابش نمیکنیم.
——-@
تو برو با کنسولت خوش باش ولی بدون که pc تمام بازی ها رو با رزولیشن بالاتر اجرا میکنه.حتی ۴k که تازه سونی و مایکرو میخوان بهش برسن!هههه
انحصاری های مایکرو براش میاد و همینطور انحصاری های کنسولی ps4 مثل نو منز اسکای
تازه تو pc میشه بازی های چند نسل پیش هم بازی کرد! 😛 :no: :no:
آقای آیدن بزرگترین برگ برنده PC استیم هست با بازی های F2P اش
Team Fortress 2 با اینکه بازی سال ۲۰۰۸ هست هنوزم به قدری سرگرم کننده است که به خودم اجازه نمیدم برم Overwatch رو بخرم
بخاطر همین TF سازندگان رو آوردن به بازی های شوتر فانتزی که جدیدا همین سبک این جور بازی ها داره زیاد میشه
اون دوستانی که از بازی های انحصاری PC عیب میگیرن هیچ اطلاعی از بازی های انحصاریش ندارم و فقط فکر میکنن بازی استراتژیک PC انحصاری داره
حتی تجربه ثابت کرده همین آقایون بازی های سبک MOBA رو نمیدونن فرقش با استراتژیک چیه!
من خودم از وقتی TF2 رو دانلود کردم بزور خودم رو مجبور میکنم برم طرف بازی های داستانی
حتی اورواچ هم الهام گرفته از همین بازیه.حتی با اینکه رایگانه انقدر بازی بزرگیه.
از ده سال پیش تا حالا هنوز سرور هاش پره.
حالا اسم dota2 رو هم نیاریم که مسابقات جهانی داره و تمام بازی های در انحصار کنسول رو به تنهایی میخوره
من خودم فن سونی ام و همه وسایلم سونی است ولی هرکی یه سلیقه ای داره و نمیشه به پلتفرم دیگه توهین کنه .بعدشم شما برو تعداد کاربرای لول با وارکرافت رو جمع کن بعد میبینی که از تعداد کل کنسول های فروخته شده تا الان بیشتره.تازه دوتا و توتال وار و…بماند
همین بازی از نصف انحصاری هاتون نمرش بیشتر شده
ba ehteram be dostane gamer man khodam bache dahe 50 va ye gamer ghadimi mahsob misham manam ashegh PS hastam vali bazi seri arma vaghean shah kare hatman emtehan konid. :-)) :-)) :-)) :-)) :-))
آقای نامجو خسته نباشی دلاور!
چه نقد شافی و کافی و تافی کردین 😀
برادر زحمت بکش کامنتایی که جدیدا مد شده که به تو پست های بازی های استراتژیک که یه عده دری بری میگن رو پاک کن
اگر این نسخه موفق از آب درنمیومد هیتر ها خود همین نسخه رو میکوبیدن! ولی وقتی موفق شده میان کل سبک استراتژیک رو میکوبن 😐
اقا کسی میدونه کرک این بازی کی میاد؟
و ایکس باکس و ps
بسیار حقیرن
میدونید چرا؟؟؟؟؟
اگه جوابشو بگین بهتون یه gtx1080 به همراه یه کریتوس صغییر و یک عدد فن بوی ۱۶ ساله خواهم داد :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin:
الان منظورت از فن بوی ۱۶ ساله منم؟ با بقیه یکاری کردیم از رو بری و بن بشی حالا آتیش گرفتی خخخخ
اگه من فن بوی هستم تو چی هستی شاد مغز ههههه
ناموساً ۱۶ سالت هست؟ ?:-)
yes
داداش من از طرف همه کسایی که بهت توهین کردن معذرت میخوام امیدوارم دلت نشکسته باشه :heart:
ایشون کمبود شخصیت دارن 😐
صغیر اون با .با ته کرتوس از بابایه تو کبیر تره خخخخخخخخخخخخ
صغیر اون با .با ته کرتوس از ب.اب.ایه تو کبیر تره خخخخخخخخخخخخ.بله اینطوریه عظمته کریتوس
کریتوس کبیر خداست واسه من اخرین بارت باشه.به قوله دوست ایدن شاد مغز خخخخخخخخخخخخخ
جهان سوم که میگن همینه ها 😐
من نمیدونم کدوم آدمی به خودش اجازه میده به خاطر یک شخصیت مصنوعی و بدون وجود خارجی حر.مت ها رو زیر پا بذاره و توهین کنه :reallyangry:
عجب ملت جوگیری هستیم ما که به خاطر دو تا لایک به فجیع ترین شکل ممکن توهین میکنیم :struggle:
سامان جان همون شادمانه که همه ازش شاکین :-X
کریتوس واسه تو مصنوعی هست داداش واسه ما واقعی اولم شاد مغز شروع کرد
عجب بازیى بود ًاز معدود توتال وار هاى عمرم که تا ته رفتم خیلى ًاز این بازی خوشم اومد ولى حیف فرصت نشد دومین بار برم
جنگجویان هرج و مرج هم خیلى خفن هستن حتما امتحان کنید
اما توى بدترین سال ممکن منتشر شد … سالى که هم اکس کأم داشتیم هم تمدن …
در آخر هر کسی ًاز تم بازى خوشش اومده حتما Age of wonders 3
هم امتحان کنه
سلام چطوری باید از استیم بازی خرید و البته بازی ها خیلی گرونه چرا انقدر پول میدین؟
این بازی سیستم هیولا میخواد
بنظر من هویت total بر اساس تاریخ بودنشه
total war عالیه،این نسخه هم عالی تر!
خوش به حالتون منه بیچاره که سیستمم از ناپلئون توتال وار بالاتر نمیره(sad)(sad)
ولی با روم توتال وار و مدیوال ۲ خیلی خاطره دارم اون زمانی که همه میرفتن civil و age of empires تو استراتژیک یا چمیدونم عشق کال اف بودن من عشقم توتال وار مخصوصا پارت ها بود.هعییییی یادش بخیر چه دورانی ۴ سال تموم رو کامپیوترم فقط روم توتال وار ۱ بود یه ۶۰ باری حداقل تمومش کردم.
در کل pc هم از نظر کاربردی هم از نظر فریم کیفیت بالاتره اگه gta v توی ps4 و pc بازی کرده باشید و به دقت به جزئیات نگاه کنید فرقشو میفهمید
درضمن تو بازی های سرعتی اول شخص شوتینگ pc بهتر عمل میکنه
و همه میدونن که pc به عنوان غول بازیهای استراتژیک شناخته شده
Ps فقط برای سوم شخص ها و فوتبال خوبه
پرچم pc بالاااااست
راستی اینو هم بگم که قیمت بازی کنسول از صد تومن بیشتره و کرایه هم روزی دو هزار کم کم
قیمت دسته هم که اووووف
لیزر هم بعد مدتی ضعیف میشه مثل پلی ۲ که بنده داشتم
بازی سیو کردن روی کنسول هم زیاد کار راحتی نی
یکی بیاد پرچم افتااااااااد