شهر بازی | Yharnam، شهر خفته در خون | گیمفا 
شهر بازی | Yharnam، شهر خفته در خون | گیمفا 
شهر بازی | Yharnam، شهر خفته در خون | گیمفا 
شهر بازی | Yharnam، شهر خفته در خون | گیمفا 

Yharnam، شهر خفته در خون، جولان‌گاه خون‌زادگان

سعید آقابابایی
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
شهر بازی | Yharnam، شهر خفته در خون | گیمفا 

به چه روزی افتاده‎ ام… کارم از نفس‎های آخر هم گذشته است . دیگر حتی نفسی باقی نمانده است که به شماره افتاده باشد و صدای خس‌خس ضجه‌گونه آن ها را نیز نمی‌شنوم. مدت‎هاست که شبم، چه “طولانی‌زمانیست” رنگ خورشید و روشنایی واقعی را ندیده‎ ام و حتی آفتابی ملایم تنم را که آماج زخم و جرح و خون و چرک است، نوازش نداده است. مدت هاست که روشنایی از من رخت بربسته است. مدت هاست که آفتاب روی تنم نیارمیده است و در عوض، تاریکی و سیاهی بر جسم و قلبم خوش لمیده است که گویی آرامگاه ابدی آن است. زمان‌هایی بس طولانیست که تشنگی و عطش سینه و گلویم را خشک کرده است و اما دریغ از آبی و دریغ از رفع عطش. به جای آب، سینه عطشانم با خون آبیاری می‌شود و هر لحظه مرا دل‌سوخته‌تر و عطشان‌تر از قبل باقی می‌گذارند. گرد و غباری محو از خاطرات گذشته نیز دیگر باقی نمانده است و حتی بارقه‎ های امید نیز از روزگار حزن‌انگیزم رخت بربسته‌‌اند.

تنم مامن دیوان و ددصفتان است و انسان‎هایی که روزگاری “مردم” بودند، اکنون جانیانی روانی هستند و دیوهایی در لباس انسان. لحظه‌لحظه بر جای‌جای تنم زخم می‌خورد و جوی‎های خون بر تن و بدنم جاریست، گاهی چنان غرق در خون می‎گردم که گویی تازه از میان نطفه خونین زاده شده‎ ام. وقتی که شکارچیان پای بر تنم می‎گذارند می‎دانم که چه در انتظارم خواهد بود. وقتی که تک‌تک این شکارچیان در حال نبرد با دسته دسته‌های دیوها و گرگ‌ها هستند، زخم‌های مداوم است که بر تن خسته‎ام وارد می‌شود و چنان زخمی و جراحت دیده هستم که دیگر جای سالمی بر پیکره‌ام باقی نمانده و زخم‎ها روی زخم می‌خورند تا به مرگ ابدی‎ام بیشتر نزدیک شوم. دیگر مرا امیدی به رستگاری نیست و حتی کورسوی نوری را نیز در دوردست‎ها نمی‌بینم. لحظه لحظه غرق و غرق‌تر در منجلاب تاریکی می‌شوم و در باتلاق ناامیدی فرو می‌روم.

مرگ من نزدیک است. شاید نزدیک‌تر از چیزی که حتی خودم فکرش را می‌کنم. مرگی غلتان در خون و درد. مرگی در اوج خستگی و سیه روزی. این هم سرنوشت من بوده است و آسمان‌ها و افلاک چه شوربختی و چه طالع نحسی را برای من مقدر کرده‌اند. شاید در زمانی دیگر و دنیایی دیگر من نیز رنگ آرامش به خود ببینم و جای رودهای خون و زخم های عمیق، رودهای آب زلال و دشت‎های خرم و به جای تاریکی و سیاهی، روشنایی و نور و سپیدی بر تنم سیطره گسترانند. من Yharnam هستم، جنازه ه‎ای بی‎جان از یک شهر، شهر بخت های شوم، آرامگاه طالع‎ های نحس، شهر خون و گناه…

همین یک تصویر برای کل مقاله کافیست فقط باید گفت بی‌نظیر

همین یک تصویر برای کل مقاله کافیست… فقط باید گفت بی‌نظیر

بدون شک بازی Bloodborne یکی از بی‎ نقص ترین عناوینی است که در نسل هشتم منتشر شده است و در تک تک بخش های خود از گرافیک و گیم‌پلی گرفته تا صداگذاری و … کیفیت فوق العاده بالایی دارد. به مانند همه این بخش‌ها، این کیفیت در طراحی و پیشینه‌پردازی شهری که بستر وقوع اتفاقات بازی است نیز کاملا واضح و مبرهن است و شهر Yharnam یکی از مخوف‌ترین شهرها و محیط‌هایی است که تا به حال بازی‎های رایانه‎ ای به خود دیده‌اند و حتی با وجود بارها بازی کردن Bloodborne، به هیچ وجه محیط بازی و این شهر برای ما خسته کننده نمی‌شود.

گویی که هر بار Bloodborne را تجربه می‌کنیم، Yharnam نکته جدیدی برای ما به همراه دارد و زاویه‌ای دیگر از زشتی و سیاهی و تاریکی خود را برای ما آشکار می‌کند تا هر چه بیشتر به سرنوشت آن بیندیشیم و همچنین به سرنوشت شکارچی که کنترل وی را در اختیار داریم. در این قسمت از سری مقالات شهر بازی که مدت کوتاهی است خدمت شما عزیزان معرفی و منتشر شده است قصد داریم تا در خصوص شهر Yharnam در بازی Bloodborne که بسیاری از شما خاطرات زیادی با آن دارید، با شما عزیزان صحبت کنیم. شهری که به هر گوشه‌اش که می‌نگریم حرفی برای گفتن دارد، آن‌ هم حرف‌هایی تلخ و زهر‌آگین…

فضای شهر غم دارد انگار کلی حرف در دلش است

فضای شهر غم دارد… بغضی ز ماتم دارد.

Yharnam دارای طراحی و معماری برگرفته از لندن ویکتوریایی است با ساختمان‏‌هایی بلند، متروک و کثیف، با فضاسازی بسیار سیاه و مرده که نشانگر اتفاقاتی است که در آن رخ داده است. معدود انسان‎هایی که در این شهر هنوز انسان مانده‎اند در خانه‎های خود مخفی شده‎اند، ولی انگار همگی عقل خود را از دست داده‎اند و شاید هم طی گذر زمان آن‎ها هم تبدیل به یکی از دیوها و هیولاهای شهر شوند (مانند یکی از شخصیت‌هایی که از پشت پنجره با وی حرف می‌زنیم و بعدا در بازی تبدیل به یک دیو شده است) و دیگر کلا ذات انسانی خود را از دست بدهند. در هر قدمی که در شهر بر می دارید کاملا فضای مرده و مخوف آن را حس میکنید و هوای سنگین و پر از بوی خون آن را نفس می‌کشید.

در جای جای شهر، مرگ و نابودی نمایان است و وحشیگری عریان. هیولاهای بدترکیب و زشت سطح شهر را پوشانیده‌اند و آماده آنند تا هر لحظه انسانی را بدرند. نبرد میان شکارچیان و دیوها مدت هاست که در شهر ادامه دارد و آن را هر روز بیشتر از دیروز به قتلگاهی برای انسان ها و هیولاها تبدیل می کند و میدان کارزاری است آکنده از خون فاسد و غرق در سیاهی گناه.

به طراحی این مسیر دقت کنید

به طراحی این مسیر دالان‌گونه تا انتها دقت کنید…

Yharnam جولان‌گاه ددان و مقر ددصفتان است. نمادیست از یک کابوس هولناک، از شهری ویران، از زندگی مرده، از رنج و درد، نمادی است از سیاهی و تیرگی، تاریکی و نحوست، ناامیدی و اندوه، ذلت و مرگ، محل به گل نشستن کشتی آرزوها و غرق شدن در منجلاب تباهی، همان جا که سرشت انسانی را هیچ امیدی به پاک ماندن نیست و خوی انسانی خیلی زود در خون خواهد غلتید.

صفت غالب در Yharnam، حیوانیت است و بس، و هیچ کس را گریزی از جنون نیست. آنها که در خانه مانده‎اند تا از شر ددان و هیولاها در امان مانند نیز به جنون دچار شده‎اند و وقتی بر در خانه آنان می‎کوبی صدای خنده‎های مریض‎گونه و دیوانه‎وار آنان به گوش خواهد رسید، خنده‎هایی که کم از گریه و فغان ندارند و شنیدن آن‎ها بر تضاد حاکم بر شهر می‎افزاید و مهر تاییدی است بر نکبتی که شهر را احاطه کرده است و سرنوشت شومی که همه ساکنانش را هیچ راه گریزی از آن نیست.

yharnam زادگاه چنین موجوداتی است

Yharnam زادگاه چنین موجوداتی است…

در Yharnam مرگ، حاکم مطلق و خون، اسانس جاریست. هیچ چیز در این شهر رنگ و بویی از شادابی و انسانیت ندارد و ددصفتی در شهر بیداد می کند. به قدری فضای شهر مرده و سیاه است که در کمتر بازی رایانه‎ای تا به حال چنین شهری دیده ایم و حتی نمی توان به این فکر کرد که شاید روزگاری این شهر، یک شهر عادی با مردمانی عادی بوده است و زندگی به طور نرمال در آن جریان داشته است. حتی رویای چنین موضوعی را نیز نمی توان در Yharnam دید و در خواب نیز کابوس خواهید دید (هر چند که شاید حتی کلیت بازی نیز در دنیای کابوس جریان داشته باشد).

در این شهر حتی به ظاهر انسانی هم نمی‌توان اعتماد کرد و ممکن است یک دیو پلید در پس نقاب ظاهر انسانی مخفی شده باشد، به مانند مردی ژولیده و نحیف که بر روی سقف یکی از خانه‌های شهر می‌بینیم و از شما درخواست کمک می‌کند تا به وی پناه دهید و اگر جایی پناهگاه دارید وی را نیز به آنجا راهنمایی کنید. ولی کافی است که دلتان برای وی بسوزد (که احتمالش هم زیاد است) و وی را به سمت جایی که دیگر مردم را نجات داده‌اید بفرستید. دفعه بعدی که به پناهگاه بروید مشاهده خواهید کرد که وی همه مردم را کشته است و این گونه تاوان دلسوزی خود را می‌دهید. در حالی که اگر از همان اول بر روی سقف خانه چند ضربه به وی بزنید تبدیل به هیولایی قدرتمند می‌شود که کار سختی هم برای کشتن وی دارید. این گونه است که در Yharnam حتی ظاهر انسانی نیز دلیلی بر انسانیت نیست و مخوف‌ترین هیولاها شاید در قالب انسان منتظر دریدن طعمه‌های خود باشند.

شهری با موجودات تشنه خون

شهری با موجودات تشنه خون…

کار طراحان و سازندگان بازی در استودیو فرام سافت‌ور و در راس آنها هیدتاکا میازاکی در طراحی و فضاسازی شهر Yharnam چیزی از خلق یک شاهکار کمتر نیست و خلق این شهر را باید جزو Master Piece های این استودیو به حساب آورد. اتمسفر شهر Yharnam به دلیل نوع معماری خاص آن که برگرفته از لندن ویکتوریایی است بسیار تاریک تر و مخوف‌تر از اکثر مناطقی است که تاکنون در دیگر عناوین میازاکی مثل سری سولز مشاهده کرده‌ایم و به طور کلی باید گفت فضاسازی و اتمسفر شهر Yharnam به قدری حزن‌انگیز، تاریک، ناامید‌کننده و مرده است که Bloodborne را تبدیل به تاریک‌ترین عنوان میازاکی تاکنون کرده است.

کاملا مشخص است که میازاکی قصد داشته تا Bloodborne را تبدیل به برندی کاملا مجزا از سری سولز کند و اولین روشی که در راه رسیدن به چنین منظوری پیاده کرده است، طراحی Yharnam است که شبیه به هیچ یک از عناوین سولز نیست و زمانی که بستر وقوع دو بازی و داستان و پیشینه آن‌ها کاملا با هم متفاوت باشند، خیلی سخت است که بخواهیم آن‌ها را کاملا مانند هم فرض کنیم، حتی اگر المان‌های گیم‌پلی بسیار مشابهی هم داشته باشند. در واقع میازاکی در خلق یک سری جدید و مجزا از عناوین سولز کاملا موفق عمل کرده است و یک فرنچایز انحصاری جدید و عالی را برای سونی و پلی‌استیشن ۴ به ارمغان آورده است.

در طراحی تک تک جزییات شهر حداکثر دقت به عمل آمده است

در طراحی تک تک جزییات شهر حداکثر دقت به عمل آمده است…

طراحی هنری بازی به حدی زیبا و فوق‌العاده انجام شده است که امکان ندارد بازیباز از این سطح از حرفه‎ای‌گری که در طراحی شهر به کار رفته است شگفت زده نشود و طراحان بازی را تحسین نکند. خیابان‌های سنگفرشی کثیف و پر از سیاهی، موجودات بدشکل و بدفرم مثل ترکیب سگ و کلاغ، هیولاهای غول پیکر، انسان‌های مجنون و دیوانه، دیوهایی که به شکل انسان در‌ آمده‎اند، ساختمان‎های رنگ و رو رفته و دوده گرفته و کثیف، وسایل و لوازم رها شده در خیابان‎ها و کوچه‎ها مثل کالسکه‎ها و …، هوای سیاه رنگ و آلوده، محیطی مرده و فاقد هر گونه شادابی، همه و همه باعث شده‎اند تا بازیباز کاملا در محیط و جو بازی قرار بگیرد و هر چه بیشتر در داستان بازی غرق شود. در واقع محیط شهر Yharnam کاملا منطبق و مکمل داستان بازی و داستان نیز کاملا در راستای طراحی محیط شهر است و این باعث هر چه بیشتر قدرتمند شدن Bloodborne شده است.

یکی از نخستین تصاویری که از yharnam منتشر شد به تضاد کالسکه با محیط دقت کنید

یکی از نخستین تصاویری که از Yharnam منتشر شد… به تضاد کالسکه با محیط خوفناک دقت کنید.

میازاکی و تیم هنرمندش بارها و بارها ثابت کرده‌اند که از منظر طراحی هنری محیط‌‌های مخوف افسانه‌ای و قدیمی و همچنین طراحی شخصیت‌های کاملا دفرمه و باس‌های عجیب و خوفناک؛ بسیار مهارت دارند و نه تنها این را در یک بازی بلکه چندین بار به وفور ثابت کرده اند. جو Yharnam طوری است که حتی وقتی هیولا و دیو و دشمنی نیز در محیط حضور ندارد و شما مشغول قدم زدن در آن هستید هم احساس ناامنی و استرس به شما دست می‎دهد و حسی دارید مانند این که هر لحظه یک نفر مشغول پاییدن و زیر نظر داشتن شماست و انگار محیط شهر، خیابان‎ها و ساختمان‎ها شما را جوری در بر گرفته‎اند که حالت خفگی به شما دست می‎دهد. در جای جای محیط شهر حس غم و اندوه و مردگی موج می‎زند و این‎طور به نظر می‎رسد که شهر بغضی در گلو دارد و مدت‎هاست که غمی بزرگ و کهنه در دلش خانه کرده است که هر لحظه بیم انفجار آن می‏‌رود.

قدم زدن در شهر خالی و بدون دشمن هم خوفناک است

قدم زدن در شهر خالی و بدون دشمن هم خوفناک است…

بی‎شک دیدن یک کالسکه کودک در وسط خیابانی تاریک و سیاه که سگ‎هایی مریض و هیولاگونه در آن ول می‎گردند تضادی بسیار زننده و کریه و از سویی بسیار غمناک و ناراحت کننده است. بیمارستان و دواخانه‎ای که در آن مریض‎ها بر روی تخت پزشکی مرده‎اند یا تبدیل به موجوداتی دیگر شده‎اند و در اتاق راه می‎روند حس بسیار دردناکی را به بازیباز منتقل می‎کند.

فکر این که هر یک از آن موجودات و هیولاها روزی یک انسان عادی بوده‎اند و مشغول زندگی با همسر و فرزندان خود بوده‎اند، دل انسان را به درد می‎آورد و حتی گاهی شاید ما را در کشتن آنها نیز دچار تردید کند اما وقتی وحشی‌گری و خون‌خواری بی‌حد و حصر آن‌ها گریبانتان را می‌گیرد دیگر تردید از یادتان می‎رود و می‎بینید که دیگر هیچ نشانی از انسانیت حتی در اعماق وجود آن‎ها نیز باقی نمانده است و مرگ برایشان به نوعی رهایی و خلاص شدن از این زندگی نکبت‎‏بار است.

درود بر طراحان from software

درود بر طراحان From Software… فقط همین

باید اذعان داشت که طراحان نابغه استودیو فرام سافتور باعث شده‎اند تا این استودیو به عنوان یکی از دو یا سه شرکت اول در صنعت بازی‎های رایانه‎ای در زمینه طراحی محیط، طراحی دشمنان و همین‎طور طراحی باس‎ها مطرح شود و باید گفت در زمینه طراحی محیط، شهر Yharnam کمی بالاتر از طراحی محیط‎های سری سولز، به عنوان برترین کار طراحان فرام‌سافتور شناخته می‌شود و یکی از برترین طراحی محیط‎ها در تاریخ بازی‎های رایانه‎ای نیز به حساب می‌آید.

برخی شهرها در دنیای بازی‌های رایانه‌ای وجود دارند که به مانند بازی مربوط به خود در تاریخ این صنعت جاودانه می‌شوند و شاید یکی از دلایل جاودانه شدن آن بازی، شهر مورد نظر و طراحی بی‌نقص و جذاب آن باشد. بدون شک Yharnam از همین دسته شهرهاست که در کنار بازی Bloodborne جاودانه شده و تا همیشه بازیبازان از آن به نیکی یاد خواهند کرد و به یاد خاطراتی که در این بازی و در این شهر داشته‌اند خواهند افتاد. خاطراتی که البته از نوع هاردکور هستند! پیشنهاد می‌کنم اگر تاکنون جرات نکرده‌اید یا قصد نداشته‌اید تا پای به Yharnam بگذارید، اکنون دیگر تصمیم خود را بگیرید و تجهیزات خود را آماده کنید و پای به شهر تاریکی، مرگ، جنون و خون بگذارید. باشد که رستگار شوید…

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Matt Murdock گفت:

    مثل همیشه عالی اقای آقابابایی

      • GENERAL گفت:

        آقا سعید قدرتت توی فضا سازی بی نظیره وقتی مقاله رو میخوندم برای لحظاتی افسردگی گرفتم :idk: :yes: :yes:
        واقعا عالی کار میکنی ، من این رو خیلی گفتم که سبک مقاله نویسیت متفاوته . عالی
        ————————————————————————————————
        آقا سعید یه تریلر از فیلم اینده استدیو زیر دستم هانگری انترنینمت ساختم
        اسمش مرد ایکس باکسی هستش ، فیل اسپنسر هم توش نقش آفرینی میکنه لطفا روی نام کاربریم General کلیک کن ۴۵ ثانیه هستشآقا سعید قدرتت توی فضا سازی بی نظیره وقتی مقاله رو میخوندم برای لحظاتی افسردگی گرفتم :idk: :yes: :yes:
        واقعا عالی کار میکنی ، من این رو خیلی گفتم که سبک مقاله نویسیت متفاوته . عالی
        ———————————————————————
        و یه تشکر از تمامی شما عزیزان ، ویدیو بازدیدش از ۱۵۰۰ نفر هم گذشته ، از هli متشکرم
        برای اطلاعات بیشتر روی نام کاربریم General کلیک کنید.
        —————————————————————————–
        در کل آقا سعید قدرت قلمت خیلی بالاست ، بهت تبریک میگم . ( هر چند قدرت باید بگم :struggle: )

      • amirmk گفت:

        عالی بود :inlove:
        منظر شهر بازی:Lothric هستیم

  • head of demon گفت:

    بازی به نظرم هیچی کم نداره
    همین بس که گیم پلیش به شدت معتاد کنندس
    یه نکته جالب یارنام اینه که از هر منطقه ایش نگا کنی مناطق دیگشو میبینی
    فقط حیف که کلی منطقه محوف تو بازی میبینی که قابل وارد شدن نیستن :/
    فقط تروفی ملکه یارنام مونده که واقعا رو مخه پیدا کردن مواد مورد نیاز واسه هر چالیس

    • M.mohamadr7 گفت:

      مقاله های سعید جان کمی از شاهکار نداره واقعا دستت درد نکنه عالی بود .
      هنوز یادم نمیره سال پیش تابستون رفتم خریدمش و فروشنده خیلی ازش تعریف کرد و گفت طولانی هست بازیش من گذاشتم تو دستگاه و با شورو شوق منتظر بودم به اولین دشمن بازی رسیدم و به زحمت کشتمش و وارد فضای اصلی بازی شدم فک کنم حدود ۲۰ بار مردم و حتی به باس اول بازی نرسیدم سی دی بازی رو دراوردم و هرچی فش از دهنم درمیومد به سازنده بازی و فروشنده گفتم و رفتم دوباره بازی رو باهاش تعویض کردم تا این که چند ماه بعد اومدم تو گیمفا یک مقاله از سعید جان درباره dlc بازی بود بنظرم خوندم جوری از بازی تعریف کرده بود که دوباره گفتم برم امتحان کنم فقط اینو بگم به بازی جوری معتاد شده بودم که تا حالا فقط سری gow تونسته بود منو انقدر معتاد یک بازی کنه این بازی شد جزو برترین بازی هایی که تو عمرم کردم و بلافاصله بعدش dark souls 3 رو گرفتم و تمومش کردم . منی که سر دشمن های اول بازی راحت میمردم بعضی باس هاشو بار اول میکشتم .
      درضمن سعید جان اگه لطف کنی یک مقاله برای داستان dark souls 3 بذاری ممنون میشم .

  • وبسایت گیمینگ WeGame.ir گفت:

    بسیار عالی ، من واقعا از پاراگراف اولی نهایت لذت رو بردم و الان میرم بای خوندن بقیه

  • (hacking is our weapon ....everything is connected(ps4 گفت:

    اقا خیلی شرمنده بابت اسپم ولی دو روزه دارم اینو میپرسم
    توی chapter 15 انچارتد چهار با nadine میجنگیم و از ساختمون پرت میشیم بیرون ولی باید بریم توی ساختمون سم رو نجات بدیم ولی نیتن نمیتونه وارد ساختمون بشه چون جایی برای گرفتن نداره و طناب هم همراه نیست
    این یه باگه یا مشکل بازی و یا مشکل از ps4. هست

  • dc10000000000 گفت:

    مقاله عالی از سعید اقا بابایی خسته نباشید

  • Dr. Freeman گفت:

    سعید جان لطفا شهر بعدی رو واسه city 17 رزرو کن :weep: من هر بار میام میبینم یه شهر دیگه ست :weep:
    پاراگراف اولت رو که خوندم یه لحظه فک کردم دارم رمان میخونم. خیلی قشنگ نوشته بودی :yes:

    • درود به شما شهروز جان. به روی چشم حتما میذارمش برای اولین مقاله بعدی که خودم برای شهر بازی می‌نویسم. شهروز جان میخوام یه کار خوب برای این مقاله که اختصاصی خودت خواهد بود انجام بدی. خصوصیات جالب این شهر که از نظر تو شاخص هستن و میخوای بهشون پرداخته بشه رو برام پ خ کن چون ممکنه شاخصه‌های این شهر از نظر من با نظر شما مقداری تفاوت داشته باشه و شما چون عمیق تر از من به این بازی پرداختی چیزهایی رو بدونی که من نمی‌دونم. خوشحال میشم اگر این کارو بکنی.
      نظر لطفته شهروز جان. خواستم حال و هوای یارنام رو از دید خودش هم تصور کنیم که چی داره بهش می‌گذره.

    • در این که اندرتیل یکی از برترین بازی هایی که تا امروز تجربه کردین شکی نیست چون برای من هم همینطوره و واقعا نشون داد که گرافیک وقتی بازی معرکه باشه پشیزی ارزش نداره و یه بازی پیکسلی حتی شاید بتونه اشکت رو هم در بیاره. نقد این بازی رو هم خودم نوشتم و روی سایت دیدن حتما. ولی در مورد این که این بازی رو بگنجونیم توی شهر بازی قطعا خود شما که بازی رو تجربه کردید بهتر از هر کسی میدونید که امکان پذیر نیست و به هیچ وجه با این مقاله همخونی نداره اندرتیل.

  • خیلی از شما متشکرم که مثل همیشه لطف دارید به بنده و زحمت می کشید وقت میذارید و مقالات رو می خونید.
    دقیقا هیمنطوره که میگید و این تاریک ترین بازی میازاکی هست که تا حالا ساخته.

  • HUNTERsCREED گفت:

    یکی از بهترین شهر هایی که تو کل صنعت گیم دیدم
    چیزی که درباره اتمسفر خوفناک و محشر این شهر و بازی همیشه به یادم میمونه اینه که اگر بخوای بازیو به صورت افلاین و تنها بری جلو بعد ازینکه وارد یه محیط جدید شدی در عین خوشحالی و تنوعی که داره چنان ترس خاصی به خودت میگیری که اروم اروم رو به جلو حرکت میکنی و هر لحظه نگران این هستی که الان توسط یکی از گریت وان ها سوپرایز بشی یا به این فکر میکنی که چی در انتظارته اما در عینه حال از محیط جدید لذت میبری!درعین حال این ترس و استرس لذت بخشه
    این فقط درباره شهر و محیطش و اتمسفر بسیار زیلای بازی بود
    حالا خود بازی و لذذذذت کشتن باس مخصوصا اگر تنها بزنیش که نفس گیر بشه کاملا جداس
    ممنون از شما اقا سعید
    :yes:

    • ممنونم از شما.
      بله درسته. استرس همواره توی این بازی و کلا توی بازی های میازاکی همراه ادم هست و نمی دونه که جلوتر چه سرنوشتی در انتظارشه.

    • HUNTERsCREED گفت:

      چون این مقاله درباره محیط بازی هستش حرف دیگه ای درباره سایر قسمتای بازی نمیشه زد
      اما درباره همین محیط باید بگم وقتی که شما بعد از چندین ساعت تلاش داخل این شهر تاریک و خوفناک هستید وقتی بعد از کشتن باس اون منطقه لایت ظاهر میشه و بر میگردید به هانتر دریم چنان حس ارامش و راحتیی به شما دست میده که انگار واقعا خود شما داخل اون محیط وحشتناک بودید و حالا بعد از چندین ساعت تلاش و مزد اون به خونه خودتون که اتمسفر شدیدا ارامش بخشی داره رسیدید
      اتمسفر هانتردریم به معنای واقعی کلمه دقیقن برعکس یارنام هستش و شما نهایت ارامش رو توش پیدا میکنید و اگر ازون دسته افرادی باشید که کاملن داخل اتمسفر و کلا خود بازی غرق میشن چندینو چند دقیقه بعد ازینکه از یارنام به هانتر دریم اومدید داخلش قدم میزنید و لذت میبرید
      درباره محیط های مبارزه باس ها هم یا همون اتمسفر باس فایت ها بنظرم واقعا خوبه که گلچین کنم
      کاری به خود باس ها ندارم یا مسیر قبلشون فقط به اون محیطی که داخلش باس فایت ها بود تاکید دارم
      از بینه تمامیه ابن ها به نظرم محیط باس هفتم نسبت به تمامیه محیط های دیگه ارامش بهت میداد و کلا یه فضای مجزایی داشت(البته خود باس انقد رو عصابم بود که فقط قبل اینکه شروع به مبارزه باهاش کنم از محیط لذت میبردم 😀 )
      محیط های دیگه مثله اتمسفر و مکان باس هشتم بازی که روی سقف یه ساختمون با هوای برفی بود که اونم تنوع خیلی بالایی نسبت به دیگر محیطای یارنام داشتو صدالبته در راس تمامیه اینا اتمسفر و مکان پشتیه هانتر دریم بود که گرمن پای درختی منتظر شما روی صندلیه خودش نشسته بود
      قبل اینکه برم و باهاش صحبت کنم وقتی وارد اون باغ شدم واقعا حیرت زده شدم و برام عجیب بود
      اینکه تمامیه این مدت این مکان خارقلعاده دقیقن پشت هانتردریم بود و من فقط قسمتی ازش رو دیدم
      اتمسفر این محیط جوری بود که علاوه براینکه مبارزه با گرمن بسیار سخت و طاقت فرسا بود اما این محیط به نوعی انگار پشتیبان شما بود و لذت میبردید ازش
      این محیط برای من از تمام بازی جدا بود و بهترین بود برام
      البته اینارو به ترنیب نگفتم
      در اخر هم اشاره کنم به اتمسفر باس سوم OLD HUNTER که اونم طبق معمول یه شاهکار تمام عیار بود مخصوصا وقتی به خود ساعت نگاه میکردی و روبه جلو میرفتی و هانتری رو میدی که انگار با یه بذن بی جان رو صندلی افتاده
      وقتی اروم قدم زنان به سمته این هانتر میرفتی یه ترکیب فوقلعاده ای رو میدیدی که واقعا به بهترین شکل ممکن بود
      یک صندلی و یک هانتر با لباسای زیبا که دقیقا پشت سر اون ساعت برج یارنام رو میدیدی که محشر بود
      خودباسش هم که تعریف نداره و من واقعن مخصوصا به علت داستان بازی بهش علاقه مندم
      انقد زیبا بود و داستان ناراحت کننده ای داشت که گاهی وسط اون مبارزه سخت دیگه دلت نمیخواس بهش ضربه بزنی و فقط از ضرباتش جاخالی میدادی
      نمیدونم چرا اما LADY MARYA از تمام شخصیت های بلادبورن برام جدا بود و دوست داشتنی تر
      بازم ممنون بابت مقاله اقا سعید 😀

  • Mr.surprise گفت:

    یادمه یه پروژه ای داشتین… راهنمای بازی بلادبورن… هنوزم صفحش تو سایت هست که گفته به زودی منتشر میشه ولی راهنمایی ندیدم من :((

    • والا به حضورتون عرض کنم که قصد دارم انشالله یه راهنما برای بلاد بورن بنویسم چون دیگه الان به سطحی توی این بازی رسیدم که واقعا و بدون اغراق یک ویکی پدیای جامع و البته سیار بلادبورن هستم!!!!
      همین طور یه راهنما برای دارک سولز ۳ که منتها اون زمان میبره چون هنوز به اون سطح تسلط نرسیدم و باید اون رو هم مثل بلادبورن یه ۷-۸ باری تموم کنم تا بتونم با اطلاعات خودم بنویسم مثل دارک سولز ۲٫

  • XANAX گفت:

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت اقا سعید گل با مقاله های بی نظیرشون. داش سعید یدونه ای :yes: 😉

  • اقا سعید خیلی جالب بود من لذت بردم خسته نباشی :yes: :yes:

  • بلابورن اگه نگم بهترین بدون شک یکی از بهترین طراحی هایی رو داره که من تا حالا تو بازی هایی که بازی کردم دیدم…محیط فوق العاده که همراه با موسیقی های بی نظیرش حس ترسی میده که شاید بعضی بازی ها نداشته باشن…
    به خصوص قسمتای آخر بازی
    ممنون بابت مقاله

  • mohamadp88 گفت:

    واقعا ممنونم سعیدجان که دوباره رفتی سراغ این شاهکار.فوق العاده استثنایی بود این مقاله. ممنونم :yes: خیلی جالبه. دیشب دوباره کلید زدم این شاهکارو همراه با dlc. صبح هم با این مقاله روبرو شدم. فک کنم رستگار شدم ی جورایی :pray: 😀

  • s1107 گفت:

    جناب آقابابایی ، ای کاش که قلم من به اندازه شما شیوا و زیبا بود ، تا میتونستم به زیبایی قلمی که دارید بابت این بررسی که نه ، بلکه بابت این “متن هنری” زیبا از شما تشکر کنم … :inlove:

    با آرزوی افزایش روز افزون گیرایی و هنر قلم شما … :heart:

  • هرکسی گفت:

    من این بازی دارم چپتر١گیرکردم لامصب خیلی سخته
    اورواچ ادکنین
    HessamRB
    :laugh:

  • هرکسی گفت:

    اقاسعید دمت گرم یه مقاله برامون بنویس من اصلا بلدنبودم
    وسیله حمله ایی شا از اپشن بازی بیارم خیلی قشنگه بازیش اما من یکی نمیتونم برم اخه بدیش اینه که خونش سزیع میره سیوش ببخشیدا افتضاحه ولی خوبازی ترسناکه دیگه

  • PS4EVER گفت:

    با تشکر از آقای آقابابایی
    یکی از ۵ بازی برتر زندگیم . چقدرم ازش خاطره دارم . برخلاف خیلیا که بازی رو تا حدود لول بالای صد تا دویست تمام میکردن اینو اینقدر بازی کردم که حدودا تا لول ۵۱۲ پیش رفتم .دیگه اینقدر قوی شده بودم خودم باس بودم واسه باساش ! واقعا بازی بی نطیری بود . سبک بازی کاملا هجومی بود سپر و این چیزا نبود طراحی مراحل ، بخش های مخفی ، باس های قوی ، آیتم ها و اسلحه های زیاد . در کل بازی بی نظیری بود و جدا امیدوارم شماره دو این بازی هم ساخته بشه

  • ایدن گفت:

    چه حال میده خوردن پاپ کورن
    با دیدن مناظر بلاد بورن
    بعضی جاهاش پر زشتی و سیاهی
    بعضی جاهاش خیلی زیبا و رویایی
    یعضی وقتا فکر میکنی واقعا تو این فضایی
    به به عجب مقاله خوبی سعید آقا بابایی
    😀 :yes:

  • ehsanxxxx2 گفت:

    واقعا مسخرست گیمفا داره به کجا میره برای یه شهر هم نقد نوشتن در حالی که ده ها بازی جدید اومده که گیمفا نقدشان نکرده

    • dc10000000000 گفت:

      خب داداش اینجای خسته نباشیدت خوب داداش اقا سعید دوست داره درباره شهر بنویس شما مشکل داری نیا توسایت

    • واقعا هر چیزی که میخواستم بگم رو فرمودین. خوشحالم که کاربرا انقدر با من رابطه شون خوبه که وقتی نباشم هم هوای من رو دارن. انشالله که لیاقتش رو داشته باشم. خیلی خیلی ازتون متشکرم.
      تا الان بازی بزرگ و یا مهمی حتی یه مورد نقدش توی این مدت از دست ما در نرفته و همه بازی ها نقد شدهحتی بسته الحاقی. فقط مقداری وقت می بره چون برای ما بازی قبل انتشار برای نقد ارسال نمیکنن.

  • bloodborn گفت:

    اقا سعید کاش یک بررسی میکردی ببینی from software بلاد بورن۲ رو میسازه یا در اینده خواهد ساخت .

  • bart stark گفت:

    عالی بود واقعا بازی خوبی هستش :yes: :yes: :yes:

  • Sir Isaac گفت:

    این بازی فوق شاهکاره و تنها بازی که لایق بهترین بازی سال ۲۰۱۵ بود
    همچین مقاله هایی ارزش خوندش خیلی بالاست(خسته نباشی اقای نویسنده) سر فرصت خواهم خواند

    لازم میدونم یه چند نکته رو بگم در مورد اون پست قبلی نقد ویچر
    اول اینکه امیدوارم کدورتی پیش نیومده باشه
    با شناختی که من از شما دارم اگه اشتباه نکنم ۳۲ سال سن دارید و با ۹سال اختلاف سن با من به خوبی این چیزا رو میدونید و من خودمو در حدی نمینیم که به بخوام این چیزا رو به شما بگم و این رو به عنوان یه تلنگر یا یاداور بدونید

    سعی کنید انتقاد پذیر باشین.تو همون پست قبلی شما هم گفتم ولی شما اکثر نظرات منو که جز انتقاد از بازی چیزی نبود پاک میکردی..این نشون میده انتقاد پذیر نیستین
    شما نقد نمینویسی!! (به نقدای شما باید بگم روایت تجربه ی شخصی)..دید شما نسبت به همه ی بازیا اینه(همه ی بازیا خوب هستن)..مفهوم کلمه نقد چیه؟ نقد از انتقاد میاد و کسی که نقد میکنه باید اون نیمه ی خالی لیوان رو بررسی کنه و ببینه یک اثر چه ضعفایی داره نه اینکه فقط تعریف و تمجید بیخود کنه..(کی اهمیت میده اخه به مفهوم نقد!) اینجا کسی درک درستی از نقد نداره.مثل حیوونی که درک درستی از غذایی که میخوره نداره.واسه همین تا حالا کسی از شما انتقاد نکرده بود و منی که متوجه شدم و به شما گفتم زیاد به مزاجتون خوش نیومد و انتقاد رو بی احترامی تلقی کردی و حتی حاضر بودی منو بن کنی

    زیاد حرف زدم!!! بهر حال امیدوارم کدورتی پیش نیومده باشه منم مثل شما گیمرم و گیم جز ای از زندگیمه..با این تفاوت که شما یه گیمر سطحی نگر و همه بازیا رو خوب میدونید و من یه گیمر عمقی نگر و ضعفای بازی رو نمیپوشونم از روی احساسات و تعصب به بازی و میگم ایراداتی اگه داشته باشه

    شما معیار نقداتون رو این قرار بدید
    انحصاری سونی>>>مولتی پلتفرم
    بازیایی که میتونید فقط ازش تعریف و تمجید کنی فقط انحصاری سونیه نه مولتی پلتفرم..ویچر واقعا ضعف داره و بازی پر ایراده

    • شما درست حرف زدن رو هم حتی بلد نیستید و در پست ویچر نشون دادید کاملا تواناییهاتون رو. حتی بلد نیستید به بازی که کس دیگه دوست داره احترام بذاری و همین الان هم باز از خرفای زیبات زدی که فلا بازی چرت و مقاله نمیخواد و …. دیگه باقی موارد بماند. شما تشریف ببرید جایی که به بازی ها ۲ میدن. سعی کن که به بازی که کسی دیگه دوست داره بد و بیراه نگی . میتونی بگی من بدم میاد و خوشم نمیاد نه که اشغاله و … جوری که انگار شما فقط میدونی. احتمالا به اندازه کل سن شما من فقط گیمر بودم و قطعا در مورد نوشتن و مقاله خیلی بیشتر از شما میدونم. شما چند تا از مقالاتتون که معنای نقد واقعی در اون رعایت شده به من نشون بدید تا یاد بگیرم. نمره پایین میخواید نقد لاک پشت های نینجا رو بخونید که ۶ گرفته. پس به بازی یا مقاله ای توهین نکنید. اگر انتظار دارید به ویچر بدیم ۳ تشریف ببرید سایت‌های درپیت دنیا چون فقط اونا هستن که نظرشون شاید با شما یکی باشه. البته همه دنیا غلط میگن شما درست!!!!!

  • osali.ps4 گفت:

    پس چه شد ایا بنده ی حقیر ۲ماه در این شهر مشغول بودم و توانستم ۳ پایان بازی را ببینم ? جواب : بله تونستی افرین

  • Alireza snake گفت:

    آقای بابایی عالی بود عالی مثل همیشه
    واقعا یارنام یکی از بهترین شهر های بازی توی عمرم بود محیط ویکتوریایی زیبا طراحی بسیار با جزئیات و بی عیب و نقص و موجوداتی خوفناک با دیدن این مقاله هوس کردم بلادبورن رو برم برای بار سوم تموم کنم
    آقای بابایی من الان بعد دارک ٢ و دارک ٣ میخوام برم دارک ١ بخرم شنیدم باس orenstain&smough سخت ترین باس سری سولز هست که تو دارک ١ هست میخواستم ببینم راهنمایی در مورد این باس دارید چون این تنها باسی هست که میترسم نتونم شکست بدم

    • osali.ps4 گفت:

      سخت ترین باس بلاد بورن که من نتونستم بکشم باس اول دی ال سیه ( باسی که اول بهش می رسی نمی تونی با هاش مبارزه کنی باید بری باس بعدی رو بکشی که شبیه اسبه بعد اون ازاد می شه ) می تونی باهاش مبارزه کنی بدنش اتیش داره

    • خیلی ممنونم علیرضا جان. لطف دارید.
      اون دو نفر واقعا یکی از سخت ترین باس های تاریخ بازی های رایانه ای هستن. پیشنهادم اینه که اول لاغره رو بکشید چون اگر اول چاقه رو بکشید وقتی لاغره قدرت اونو میگیره و بزرگ میششه خیلی خیلی سخت تهر از وقتی که چاقه بزرگ میشه.

      • Alireza snake گفت:

        ممنونم از راهنماییتون سعی میکنم همین کارو کنم تا شکستشون بدم ولی من تو سولز از باسهایی که بیشتر از ١ نفرن مثل ruin sentinels و یا حتی باس shadows of yarnam بلادبورن متنفر بودم و به سختی کشتمشون امیدوارم که بتونم این دوتا رو حداقل بتونم بکشم و سعیم رو میکنم

        • خواهش میکنم. باور کن که من هم بار اول شاید نزدیک ۲۵ بار با این دو تا جنگیدم تا کشتمشون و حتی شاید بیشتر از ۲۵ بار. صبر و استقامت و پایداری و اموختن از اشتباهات لازم داره.

          • Alireza snake گفت:

            آقای بابایی شما یه حرفه ای هستین من سر همین باس آخر دارک سولز سه حداقل ۵ الی ۶ ساعت جنگیدم تا بکشمش که میشه نزدیک به حدود ۵٠ الی ۶٠ بار.فکر کنم سر orenstain &smough ٨٠ الی ١٠٠ بار هم بمیرم 😀
            به هر حال سعیم رو میکنم ببینم چی میشه 😀

            • انشالله موفق میشی علیرضا جان. همین که این بازی ها رو بازی کردی و ولشون نکردی یعنی این که میتونی رد کنی و دل و جرات بازی سخت رو داری. من باس اخر دارک سولز ۳ رو بار اول کشتم. هیچ کدوم از باس های دارک سولز ۳ منو اذبت نکردن غیر از اون باس انتخابی که سوار اژدها بود و بعد خودش هم پیاده میشد. اگر این دو تا چاق و لاغر رو بکشی مطمئن باش که همه باس های کل بازی های میازاکی رو میتونی بکشی. البته یه باس لعنتی هم دی ال سی بلادبورن داره که از دارک سولزها هم سخت تره

      • Mobin-Vip گفت:

        اقا سعید من اون دو تا باس رو کشتم تو دارک‌سولز ۱ باورتون نمیشه من اونموقع ۱۲ سالم بود . نزدیک به ۳۰ بار باختم به معنای واقعا اشکم در امده بود . وقتی برده بودمشون میخوستم شیرینی بدم کل‌ کوچه رو 😐 تازه فکر کنم دفعه ۱۲ ام داشتم دسته میکیوبندم تو پنجره اتاق اما خودم کنترل کردم

  • ZHOOBIN گفت:

    ممنون از مقاله زیباتون آقای آقابابایی :yes: :yes: :yes: :yes:
    به نظر شما امکان عرضه نسخه بعدی این عنوان وجود دارد ?:-)

  • (hacking is our weapon ....everything is connected(ps4 گفت:

    یعنی من تصمیم گرفتم به انچارتد چهار با اینکه فن سونی ام لقب یونیتی اعظم رو بدم لامصب :rotfl: با این باگهای مسخ.ره اش :reallypissed:

  • ShahinSky گفت:

    خیلی دلم میخاد تجربش کنم بخاطر گیم پلی طوفانیش اما نمیشه

  • AriA گفت:

    بازیش خوبه ولی ب پایه سولز ۳ نمیرسه :yes:

  • amir_frj گفت:

    سعید جان عالی بود ممنون که به خواسته ی بعضی کاربرها از جمله خودم عمل کردی و این مقاله زیبا رو درباره ی یارنام نوشتی.امیدوارم مقاله ی بعدی در مورد شهر های اسکایریم باشه 😛 :yes:

  • soroush sh گفت:

    باز هم یه مقاله ی عالی از آقا سعید :yes:

    بازی Bloodborne یک شاهکار دیگست مثل سری سولز که متاسفانه از دست ما pc بازا در رفته :-((
    هیشکی ما pc بازا رو دوس نداره 😥
    آخه چجوری بشینیم ببینیم مردم عناوینی مثل last of us , god of war , gears of war4 , harizon و … بازی میکنن و بیخیال باشیم

    • dc10000000000 گفت:

      دلم برات سوخ 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 cry: 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 cry: 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 :cry:cry: :crycry: 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 :cry

    • خیلی متشکرم سروش عزیز. لطف دارید.
      اینجوری نگو سروش جان. هر پلتفرمی بازی هایی داره که بقیه پلتفرم ها ندارن. حالا یکی بیشتر و یکی کمتر. ولی همین پی سی اینقدر بازی مختلف داره توی همه سبک ها که بخوای بشینی و بازی کنی و لذت ببری و اصلا هم یاد بازی دیگه ای نیافتی.

  • میازاکی واقعا نابغه هست احترام خاصی به ایشون قائل هستم بلادبورن مثل الماسی درخشان در تمام انحصاری های پلی استیشن چهار میدرخشد.
    ممنون آقابابایی

  • paydin گفت:

    و مقاله ای مثل همیشه پخته و زیبا از آقای آقابابایی . بسیار لدت بخشه سبک نوشتاری شما . با اینکه من این بازیو انجام ندادم (چون ps4 ندارم) اما مقاله رو خوندم لذت بردم . خیلی خسته نباشید و سپاسگذارم.

  • EL_diablo گفت:

    لا مصب یه جوری بزیارو نقد میکنه ادم هوس میکنه بازی کندشون. ما که ps4 نداریم چه کنیم لا اقل مالتی پلتفورما رو نقد کن 😥 . دمت گم perfect :yes: :yes:

  • Abbas گفت:

    با سلام
    یک سوال داشتم از دوستان میخواستم ببینم از بین موس های زیر کدوما پیشنهاد میکنید
    Razer Taipan Gaming Mouse
    Cougar MS-700M Gaming Mouse
    Razer Deathadder Chroma 2014 Gaming Mouse
    Logitech G502 Proteus Core Gaming Mouse

  • mp3 گفت:

    مقاله عالی بود، کلاََ کلید خوردن بخش‌های جدید، تنوع سایت رو افزایش می‌ده. ممنون سعید جان. :yes: :heh:

  • dimoomid گفت:

    این مثل یه معمای لاینحل میمونه برای من که طرف ps4 داره ولی بلاد بورن رو هنوز بازی نکرده اخه چطور تونسته طاقت بیاره و در شگفتم از کسی که میگه باهاش حال نکردم یا خوشم نمیاد بدون شک این افراد فرصت درگیر شدن و غرق شدن در دنیای بازی رو هنوز پیدا نکردن برای من بلادبورن مثل یه اثر هنری کلکسیونی شاهکار میمونه که باید حتما حتما یه نسخه از بازی کامل اون رو تو گاو صندوق نگهداری کرد! زیباترین تجربه من در دنیای هنری و زیبای هنر هشتم اگر قرار بود که تنها یک بازی وجود داشته باشه که در صورت تجربه نکردنش هر لحظه حسرت بخورم اون بازی بلادبورنه و اگر قرار باشه که تنها حق تجربه یک بازی رو داشته باشم بازهم بلادبورنه تجربه بلادبورن برای علاقمندان هنر هشتم یک پیشنهاد نیست بلکه یک توصیه واجب و اکیده! درود بر اقای اقابابایی که ثابت کردند گوهر شناس خبره ای هستند و بحق بلادبورن جز انتخابهای همیشه اولشون بوده و خواهد بود.

  • amir gamer 81 گفت:

    یا خدا عجب شهر توپیه و همچنین ترسناک 😛 :chic:
    ولی حیف که هیچوقت دستم به BLOODBORNE نمیرسه 😥

  • goodgamer گفت:

    فوق العاده بود اقا سعید(هم شهر هم مقاله ی شما) دست مریضات :yes:

  • (hacking is our weapon ....everything is connected(ps4 گفت:

    من نمیدونم چرا هیچوقت از این سبک بازی ها مثل بلاد بورن و رزیدنت ایول و اویل ویتین و ……. خوشم نمی امد بحث ترس نیست من به شخصه dead space رو بازی میکردم ولی از اینا خوشم نمیاد برا همین اصلا سراغ این بازی و انتیل دون(until dawn ) نمیرم………. شاید باورتون نشه ولی من یه دقیقه هم تا به حال رزیدنت ایول رو بازی نکردم…… ۳۰ تومن پول evil within رو دادم سه تا مرحله بیشتر ازش نرفتم 😀 .

  • S@butcher گفت:

    واقعا بازیه وسوسه برانگیزیه .من واقعا از دیدن ویدیو هاش از یوتوب لذت بردم .خوشبختانه قراره واسه روز تولدم این بازی رو برام بخرن .از همین حالا دوتا حس دارم یکیش خوشحالی زیاد واسه تجربه این بازی زیبا و دومیش استرس زیاد به خاطر کم تجربگی تو بازی های میازاکیه .خوشبختانه دوماه پیش تونستم dark souls 3 رو البته با کمک ترینر تموم کنم که واقعا تجربه باحالی بود .ولی فکر کنم مال bloodbron خیلی سریع تر و جذاب تر باشه .
    اگه میشه یه راهنمایی بکنید.
    ممنون بابت مقاله جذابتون.

    • ممنون از شما. لطف دارید.
      خب به سلامتی . هم تولدتون رو تبریک میگم و هم این که قرار بازی رو تجربه کنید.
      واقعا چه کاریه با ترینر بازی کردن؟؟؟ اونم دارک سولز رو؟ البته حالا چون اولین تجربه بوده قابل گذشته ولی خدا رو شکر که تو بلادبورن نمیتونید ترینر بزنید و مجبورید بازی کنید و یاد بگیرید. ترینر کل لذت بازی رو میگیره. یعنی میگم کلش رو واقعا منظورم کل بازی هست ها. هیچ لذتی نداره با ترینر. حالا وقتی بلاد بورن رو بدون ترینر بازی کنید و استرس واقعیش رو بچشید متوجه می شید که چه لذت نابی داره وقتی ی باس رو می کشید. هر مشکلی که توی بازی برخوردید به من بگید کمکتون میکنم. ویکی پدیای سیار و جامع بلادبورن!!!!!

      • mohamadp88 گفت:

        چه قلب مهربونی داری سعید جان :yes: :inlove: واقعا با کاربرا وقت ارزشمندتو تقسیم میکنی. همگی قدردان زحماتت هستیم. امیدوارم همیشه صحیح و سلامت باشی و با قدرت ادامه بدی. old hunter اعظم شما هسی!

        • محبت و لطف از خود شماست محمد جان. انگیزه من برای نوشتن مقالات اینه که شما راضی باشید و کسی نیاد گیمفا و بازی و نقد و مطلبی که میخواد رو پیدا نکنه. میخوام که کاربرای عزیز گیمفا واقعا راضی باشن و مطالب کیفیتی رو که لیاقت اونهاست داشته باشه. اگر به ۱۳۰ تا نظر تک تک جواب بدم باز هم مسئله ای نیست حتی اگر ۱۳۰۰ تا هم باشه باز هم وظیفه خودم میدونم که لطف شما رو جواب بدم. شما وقت میذارید و مقالات رو میخونید و نظر میذارید و تشکر میکنید. کمترین کار من اینه که ازتون قدردانی کنم و کیفیت مقالات رو بالا نگه دارم. امیدوارم که شما هم سلامت و موفق باشی و ممنونم از این نظر زیبات که خستگی ادم رو در میاره. انشالله بتونم در خدمتتون باشم همیه.

      • S@butcher گفت:

        ممنون از شما به خاطر نصیحتتون .آنچنان اهل چیت زدن نیستم ولی چون دلم خیلی میخواست برای اولین بار سری سولز رو بازی کنم و چون آدم به شدت کم حوصله ای هستم از ترینر استفاده کردم تا بتونم با خیال راحت تمام دنیای بازی رو کشف کنم .که البته بعضی جا ها به قول شما لذت بازی رو از دست میدادم ولی در کل تونستم ماجرا جویی کاملی رو تو دنیای dark souls 3 داشته باشم .هدفم درکل صرفا تموم کردن بازی نبود .
        ولی راجع به bloodborne خیلی خوش بینم چون از قدیم عاشق کنتراست بالای خون در فیلم ها و بازی ها بودم و مطمعنم این بازی چیزی از این لحاظ واسم کم نمیذاره و دلم میخواد واقعا بازی رو سه جهار بار تموم کنم .اگرم سوالی داششتم حتما ازتون میپرسم .
        خیلی ممنون.

    • Mobin-Vip گفت:

      اقا سعید یه سوال تخصصی دارم!
      چطوری میشه تو‌ویچر روغن های‌مختلف ساخت؟ من الان ۱۵ روغن دارم که تو بخش کرفتینگ هست اما باهاشون کاری نمیتونم کنم ! اصلا کلا چطوری میتونم مدرسه های ویچر پیدا کنم ، یه سوال دیگه اصلا چطوری با بخش کرفتینگ میشه کار کرد ؟ هیچی نتونستم بسازم
      ممنون میشم جواب بدید .
      ببخشید بابت اسپم :-))

      • مبین جان اینطوری اصلا نمیتونم چیزی که پرسیدی رو با حرف بهت یاد بدم. خیلی منوهای پیچیده ای هست و باید بهت بتونم نشون بدخم که چیکار کنی. یه بار که یه روغن رو بسازی دیگه همیشه داریش و نیاز نیست هی بسازیش و خودش اگر موادش رو داشته باشی خود به خود ساخته میشه. روی عکس روغن که میخوای بزن و بعد میاد روی عکس شمشیرت که روی اون هم ضربدر بزن تا روغن بیاد روی شمشیرت.
        مدرسه های ویچر فقط برای لباس های خاص و شمشرهای خاص بازی هستند که زیباترین و قوی ترین ها در بازی هستن و قابلیت اپگرید هم دارن و از همه لیاس های بی ریخت بازی بهترن و اصلا اصل لباس ها اونا هستن. همه ماموریت هایی که اول اسمشون با Scavenger شروع میشه برای این مدرسه ها هستن که در ادامه اسم اون ماموریت ها میتونی بخونی که نوشته ولف یا گربه یا خرس و …

    • reza_mj گفت:

      واقعا زیبا و قشنگ بود این مقاله.ممنونم :inlove:
      بهترین بازی ایه که روی ps4 بازی کردم و بعد از انچارتد ۳ بهترین بازیه عمرم.واقعا قشنگ بود مخصوصا تروفی هاش که واقعا با ارزش بودن و گرفتن تک تکشون خوب و با ارزش و لذت بخش بود.اما نمیدونم چرا که با dark souls 3 حتی نصف این هم حال نکردم.شاید مال این بود که انلاین میرفتم و باساشو چند نفره میزدیم :smug:

  • (hacking is our weapon ....everything is connected(ps4 گفت:

    با تشکر از مقاله فوق زیباتون حتما بازهم درباره شهر ها بنویسید من شدیدا منتظر شهر empire bay در mafia 2 هستم

  • abolika گفت:

    یه مقاله ی عالی دیگه از سعید اقابابایی واقعا مقالتون عالی بود
    همه جای دنیای بلادبورن فوقالعاده طراحی شده بود از قلعه ی زیبای cainhurst گرفته تا شهر پر استرس yahargul
    زمانی که بلادبورن بازی میکردم هی به این شهر زیبا نگاه میکردم و قصه میخوردم که چرا تو این شهر زیبا همچین موجودات کثیفی دارن زندگی میکنن علاوه بر yahrnam موجودات این بازی هم فوقالعاده طراحی شده بودند مخصوصا باس های بازی
    همونجور هم که تو مقاله گفتید بعضی وقتها یجورایی دلمون واسه کسایی که داشتیم میکشتیم میسوخت مثلا وقتی من سر باس فایت gascoigne از music box که دخترش بهمون داده بود استفاده میکردم باس شروع مبکرد به گریه کردن و من واقعا دلم به حالش میسوخت
    علاوه بر این به نظرم جالب ترین نکته در طراحی شهر یارنام این بود که سازنده ها سعی داشتن این دنیا رو چند لایه نشون بدن چون از منطقه nightmair of mensis میشد محل باس فایت amygdala رو دید و از اونجا هم میشد محل باس فایت orphan در dlc بازی رو دید و محیط باس فایت orphan با اینکه زیرش اب بود ولی میشد از زیر اب healing church رو دید ولی وقتی از از healing church اسمون رو نگاه میکردی به جای اینکه کلی اب رو هوا ببینی ابر ها رو میدیدی و این نکته دقیقا توی محیط باس فایت rom هم بود چون محیط باس فایت زیر دریا بود ولی وقتی به محل باس میرسیدی باز هم به جای اب یک اسمون عادی رو بالای سرت میدیدی

  • (hacking is our weapon ....everything is connected(ps4 گفت:

    بازی bloodborne: (اینو از نقد ها میشه فهمید)
    گیمپلی عالی
    داستان عالی
    سخت
    موسیقی عالی
    گرافیک (به نظر خودم خیلی گرافیکش خوب نیست)

  • Mobin-Vip گفت:

    مثل همیشه عالیییی واقعا نقد های شما نقد نیست یک شاهکاره .
    من نمیدونم چرا این شهر میبینم افسرده میشم . هنوز بازی نکردم ، اما اگه تونستم با اتمسفر فوق تاریک یارنام رو به رو شم که چه بهتر. اخه من تو ویچر هم وقتی‌تو غاری که تاریک و هولناکه چیزی هستم . زود فرار میکنم بیرون تو روشنایی .‌ یا گه شب باشه مدیتیشن میزنم روز ش 😀
    اما حیفم میاد این شاهکارو تجربه نکنم :shame:

    • Mobin-Vip گفت:

      من قبلا تو یک سایتی‌نقد مینوشتم . اما از‌وقتی‌که تقد ها بسیار حرفه ای ، زیبا و گیرای شما رو دیدم . گفتم که تا وقت منتقد فوق حرفه ای ( در سطح جهانی، بی اغراق ) هست چرا بنده نقد بنویسم ، واقعا نقد ها شما بی نظیره ، به خیلی عالی فضاسازی‌میکنید . مثال من تو این نقد یارنام از جلوی چشم رد شد حتی درد مردم این شهر رو حس‌کردم .‌خسته نباشید

      • مبین جان شاید باورت نشه ولی واقعا این نظرای زیبای شما خستگی نوشته ۱۰ تا مقاله رو هم از تن ادم در میاره و لذتی داره که در کلام نمی گنجه. خیلی خوشحالم و باعث افتخارمه که این طور فکر میکنید. واقعا از صمیم قلب تمام مقالاتم رو مدیون شما هستم که با نظراتتون منو همیشه دلگرم میکنید. سعی کردم همیشه از اول که نویسنده بودم تا الان که سردبیر هستم رفتارم هیچ فرقی نکنه و همیشه پاسخ تک تک شما عزیزان رو بدم چون خودم رو مدیون شما میدونم. اگر شما نباشید هیچ مقاله ای ارزش نداره. انشالله بتونیم کیفیت مقالات رو بازم بالاتر ببریم چون لیاقت شما بهترینه.

    • خیلی متشکرم مبین عزیز. نظر لطف و محبت شماست. ممنونم ازت.
      خب بالاخره هر کسی یه چیزی رو ترجیح میده و شما هم از تاریکی و محیط های مرده خوشت نمیاد . البته شاید بعدا نظرت عوض بشه و شاید با بازی کردن همین بازی این اتفاق بیافته

  • hasantotti گفت:

    هر کسی که بلاد بورن بازی نکرده نصف عمش بر فناست.خودم هفت بار تمومش کردم و هنوزم بازی میکنمش ولی واقعا سخت شده پوست آدمو میکنه.به همه توصیه میکنم بدون هیچ‌ شکی این شاهکارو بازی کنن.مرسی

  • سعید اقابابایی نمیدونم چی بگم واقعا عالی.
    تنها بازی ای توی نسل هشت از نظر من عالی بود همین bloodborne بود. می خواستم وقتی مقاله رو نوشتین بهتون بگم چقدر این شهر معماری انگلیسی داره که خودتون گفتید من چندین سال هست دوست داشتم همچین شهری برای یه بازی ساخته بشه که بالاخره شد ولی برای همچین شهری برای بازی ای مثل assassins creed خوبه که نشد ولی bloodborne هم خوب بود محیطی ترسناک و با موسیقی با گروه اُرکست و گروه کُر.
    در کل دستت درد نکنه واسه مقاله فوق لعاده. ممنون

  • farshad1376 گفت:

    سلام
    ببخشید این سیستم برای بازی خوبه
    M.b msi x99sliplus black
    Vga gigabity 1080
    Ram 16
    Hdd 1 tb
    Cpu i7 5820k

  • Way_effect گفت:

    وای بلادبورن :inlove: :inlove: :inlove:
    Yharnam :inlove: :inlove:
    داستان خیلی نابی داشت بلادبورن یکی از بهترین داستان های عمرم بود واقعا لذت بخشه تجربه ی این بازی
    ممنون اقا سعید با نقدی ک انجام دادید بلادبورن واقعا یکی از بهترین بازی های انحصاری سونیه

  • XANAX گفت:

    داش سعید من اول نظر داده بودم ولی الان میخوام بهش چند کلمه اضافه کنم. داش سعید خیلی اقایی نوکرتم. واقعا مرد فوق العاده ای هستی خدا یاورت باشه داشی :yes: 😉

  • PRO..GAMER گفت:

    بازی خیلی خیلی سختی بود واقعا
    من که تو دو سه تا مرحله اولش موندم بازی رو پس دادم :smug:
    بازی باید راحت باشه

  • ali-jalaei گفت:

    البته باید اعتراف کنم طراحی این بازی تنها به دست یک گروه نابغه میتونه شکل بگیره
    ولی فقط یک ذهن آشفته و مریض و تاریک و صد البته نابغه میتونه همچین چیزی رو خلق کنه
    من بودم نبوغمو در ساخت بازی با نشاط تری میگذاشتم
    ای بابا باز یادم رفت سعید آقابابایی نقد هات بی نظیره من تو گیم فا فقط به خاطر نقد هات عضو شدم بیشتر نقد کن
    انشاالله همیشه موفق باشی

  • Iran_gamer گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون. گیمر باشی بلاد بورن رو تجربه نکنی عمرت بر فناست.

  • Cell گفت:

    یکی از ساند تراک های زیبای Metal Gear Solid 4 به نام
    Love Theme پلی کردم و مقاله شما رو تا اخر مطالعه کردم
    درود بر شما
    دست شما درد نکنه
    فقط میتونم بگم این بازی و تیم سازنده شاهکاره
    ارزش یه کنسول به این انحصاریها هست
    اگه میشه چند مقاله هم به سری MGS اختصاص بدین و
    مخصوصا به MGS 4

  • Cell گفت:

    این نسل ۸ همش شده Remake و Remaster
    میشه گفت این بازی یه نعمت هست

    • Alireza snake گفت:

      اتفاقا خیلی از این ریمسترها خوبن مثلا من تونستم شاهکارهایی مثل آنچارتد و tlou رو بازی کنم .ولی ای کاش دوتا بازی دیگه هم ریمستر شن یکی demon souls یکی هم mgs 4 . میدونی منم مثل تو عاشق mgs 4 هستم با اینکه هنوز بازیش نکردم ولی به عنوان بهترین بازی عمرم انتخابش کردم. من با تمام وجودم عاشق عاشق عاشق عاشق mgs 4 هستم . آخه چرا ps3 ندارم 😥 امیدوارم این بازی ها ریمستر شن تا بتونم بازیشون کنم

      • Cell گفت:

        انشاالله شما این عنوان رو بازی کنی
        The Last of Us زمانی که برای ps3 منتشر شد هر کسی بازی رو میدید باورش نمیشد یک نسل از زمان خودش جلوتر بود مثل این بود یه بازی نسل ۸ رو روی کنسول نسل ۷ پیاده کنی البته پردازنده ps3 و تیم سازنده شاهکار کردن
        گلم یه دونه Ps3 Fat 60GB بگیر تمیز و عالی باشه ۵۰۰ یا ۶۰۰
        دستگاه هم کپی خور هست لذت ببر
        حالا چرا گفتم مدل ۶۰GB چون این مدل پلی استیشن ۱ و ۲ رو راحت سخت افزاری اجرا میکنه یعنی با دیسک های قدیم ps1 و ps2
        حتما دیسک بازی ps1 و ps2 داشته باشی برای تست و گرنه سرت کلاه میره
        دستگاه اورجینال خور هم که قیمت کمتر
        هیچ وقت دور slim و super slim نرفتم البته نظر من هست
        و قصد جسارت به دارندگان رو ندارم
        Metal gear solid 4 رو بازی کنی به خودت میگی کاش تموم نمیشد حیف شد شاهکار هست البته قسمت ۵ در حد و اندازه عناوین قبلی نبود

        • Alireza snake گفت:

          ممنون ولی میدونی اصلا پول ps 3 خریدن ندارم انقدر مقدار بازی های پی اس ۴ که دارن میان زیادم که اصلا پولم نمیرسه بخرم ولی فکر کنم چون ک’و’نامی کوجیما رو اخراج کرده و نمیدونه با متال گیر چیکار کنه ریمسترش کنن امیدوارم که متال گیر کالکشن یا حداقل mgs 4 remastered برای ps 4 بیاد که احتمالش زیاد هست و انشاالله تو یه نمایشگاهی مثل gamescom یا tgs امسال که نزدیکن رو نمایی بشه

          • Cell گفت:

            Snake برای خرید بازی های Ps4 از اکانت استفاده کن و
            بازیها هم دونه ای ۱۵ یا ۲۰ بریز روی هارد Ps4
            واقعا قیمت بالایی داره برای خرید اورجینال
            یا از دیسک های دست دو استفاده کن
            بازم روی هارد بریزی خیلی به صرفه تر هست مشکل بن شدن هم نداری

  • kiarash_PS4 گفت:

    سلام دوستان،من شدیدا بین این بازی و UNCHARTED 4 موندم کدومو بخرم ممنون میشم راهنمایی کنین ?:-)

    • Alireza snake گفت:

      بلاد بورن بیشتر از آنچارتد سرگرمت میکنه و سبکش rpg هست و حدود ٣٠ الی ۴٠ ساعت گیم پلی داره(فقط داستان اصلیchalice ها رو حساب نکردم) اما انچارتد ١۵ ساعت گیم پلی داره و سبکش third person shooter هست اما بلاد بورن به شدت سخت هست که ممکنه همون روز اول از خرید بازی پشیمون شی ولی نباید عجله کنی باید از شکستات درس بگیری و ادامه بدی تا تمومش کنی از یه نظر خرید بلاد بورن خوبه اون اینه که تا بلاد رو تموم کنی آنچارتد ارزونتر میشه و میتونی ارزونتر هم بخریش چون تموم کردنش زیاد طول میکشه البته آنچارتد ۴ رو هنوز نخریدم ولی شنیدم آنلاینش خیلی قشنگه و میتونه حسابی سرگرمت کنه . آنلاین بلاد بورن هم جالبه .

    • hadi گفت:

      از تظر من چون انچارتد سریع تموم میشه اونو بگیر تمومش کن بعدش بلاد رو بگیر

  • Ali TNT گفت:

    سلام و خسته نباشید به شما. از وقتی دارک سولز ١ بازی کردم چنان به این سری و بازی های میازاکی علاقه مند و وابسته شدم که نگو و نپرس الان تازه چند وقته این بازیو گرفتم هنوز تازه باس ۴ کشتم رفتم دارک سولز ٣ خریدم 😀 :laugh:

  • Quiet گفت:

    مقاله زیبایی بود
    بشدت بازی زیبایی هستش مخصوصا باس فایت هاش.شهرش هم که خوفناک بود کلا بازی شاهکاری بود

شهر بازی | Yharnam، شهر خفته در خون | گیمفا