نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا

نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها

کسری نراقی
۱۸:۳۳ ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا

لذت استفاده از یک سیستم گیمینگ قابل حمل و همچنین رهایی از دردسرهای جمع آوری و مونتاژ قطعات سخت‌افزاری، سبب شده است کاربران در سال‌های اخیر به استفاده از لپ‌تاپ های گیمینگ و اجرای بازی‌های روز بر روی آنها، بیش از پیش علاقمند باشند. علاوه بر این، با پیشرفت قطعات سخت‌افزاری، این روزها همچون گذشته فاصله زیادی میان کارایی و عملکرد لپ‌تاپ های گیمینگ و سیستم‌های خانگی دیده نمی‌شود تا جایی که این لپ‌تاپ ها در سال های اخیر توانسته‌اند سنگین‌ترین بازی‌ها را هم بر روی صفحات نمایش با وضوح فوق‌العاده ۴K به اجرا در بیاورند.

از سویی دیگر با ایجاد شدن این تقاضا از سوی کاربران و علاقمندان به دنیای بازی‌های کامپیوتری، کمپانی‌های مختلف نیز هر روز در صدد آنند که محصولات خود را با قدرت و توان بیشتری راهی بازار کنند. در این بین کمپانی MSI مدتی است که تحت نام No.1 in Gaming محصولات قدرتمند و قابل توجهی را به بازار عرضه کرده است. بخش مهمی از این محصولات مربوط به لپ‌‌تاپ های گیمینگ است که سالهاست تحت مدل‌هایی با عناوین‌ GT، GS، GL، GP و GE توانسته‌ نظر کاربران را به سمت و سوی خود جذب کند.

pic2

در بین عوامل مهمی که سبب می‌شود کاربران برای خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ اقدام کنند دو فاکتور طراحی ظاهری زیبا و همچنین استفاده از قطعات سخت‌افزاری قدرتمند و به‌روز، بیش از دیگر عوامل مورد توجه هستند. کمپانی MSI به تازگی لپ‌تاپ جدیدی را تحت نام GE72 6QF Apache Pro راهی بازار کرده که به انصاف حق مطلب در مورد دو فاکتور بالا را به خوبی ادا کرده است. در مطلب پیش‌رو قصد داریم با معرفی اجمالی این لپ تاپ، گهگداری نیز آن را به چالش بکشیم و نقاط ضعف و قوت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی

با توجه به اینکه عدد ۷ در نام اصلی این محصول گنجانده شده است می‌توان حدس زد که این لپ‌تاپ دارای یک صفحه نمایش ۱۷ اینچی است. حضور همین صفحه نمایش عریض کافی است تا GE72 6QF را در دسته لپ‌تاپ های خانگی و تا حدود زیادی غیر‌قابل حمل دسته‌بندی کنیم. این لپ‌تاپ دارای ۲٫۹ کیلوگرم وزن است و بدنه آن در ابعاد ۴۱۹٫۹ در ۲۸۷٫۸ در ۲۹٫۸ میلی‌متر طراحی شده است. با توجه به اینکه این لپ‌تاپ با هدف اجرای بازی‌های روز دنیا طراحی شده است استفاده از قطعات سخت‌افزاری قدرتمند و جدید در آن چندان جای تعجب ندارد.

pic3 pic4

قبل از هر چیز بهتر است نگاهی به ویژگی‌های سخت‌افزاری این لپ‌تاپ داشته باشیم.

پردازنده·         Intel Core i7 6700HQ چهار هسته ای نسل ششم (Skylake)

·         سرعت ۲٫۶ تا ۳٫۵ گیگاهرتز

·         ۶ مگابایت حافظه کش L3

 

سیستم عامل·         ویندوز ۱۰ نسخه Home

·         ویندوز ۱۰ نسخه Pro

 

حافظه رم·         پشتیبانی از حافظه‌های رم DDR4 با باس ۲۱۳۳ مگاهرتز

·         قابلیت پشتیبانی از ۳۲ گیگابایت حافظه

·         دارای دو شیار حافظه

 

صفحه نمایش·         ۱۷٫۳ اینچی

·         وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی

·         از نوع IPS LCD

·         روکش مات

·         فناوری True Color

 

‌گرافیک·         Intel HD Graphics 530

·         Nvidia Geforce GTX970M

·         سه گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR5

 

فضای ذخیره سازی·         یک ترابایت حافظه دیسک سخت

·         یک حافظه M.2 SSD با رابط PCIe NVMe Gen 3.0 x4

 

درایو نوری·         یک BD Writer / DVD Super Multi

 

صدا·         اسپیکرهای Dynaudio

·         Subwoofer جداگانه در زیر لپ‌تاپ

·         فناوری صدای فراگیر Nahimic

 

کارت خوان·         SD / XC-HC

 

وب کم·         وضوح HD

·         قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۷۲۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

 

راه‌های ارتباطی·         بلوتوث نسخه ۴٫۰

·         شبکه بی‌سیم ۸۰۲٫۱۱ac

·         Killer E2400 Gigabit Ethernet همراه با Killer Shield

 

پورت‌های وروردی و خروجی·         یک پورت USB 2.0

·         دو پورت USB 3.0

·         یک پورت USB 3.1 Type-C

·         یک پورت Mini DisplayPort 1.2

·         یک پورت HDMI 1.4

·         خروجی و ورودی مجزای هدفون و میکروفون

 

صفحه‌کلید·         SteelSeries

·         با نور پس‌زمینه تمام رنگی

 

باتری·         ۶ سلولی

·         نرخ انرژی ۵۱ وات ساعت

 

وزن·         ۲٫۹ کیلوگرم

 

ابعاد·         ۴۱۹٫۹ در ۲۸۷٫۸ در ۲۹٫۸ میلی‌متر

 

 

 

طراحی و ساخت

همچون دیگر لپ‌تاپ های گیمینگ MSI این محصول نیز تنها در یک رنگ‌بندی عرضه شده است. استفاده همزمان از رنگ‌های مشکی و قرمز که این روز‌ها در تولید لپ‌تاپ های گیمینگ مرسوم است و همچنین استفاده از پلاستیک و آلومینیوم برس خورده در ساخت بدنه سبب شده است ظاهر این لپ‌تاپ جذاب و قابل توجه باشد. از سوی دیگر استفاده از یک لایه محافظ بر روی لپ‌تاپ، بدنه آن را در مقابل جذب چربی و اثر انگشت کاربران مقاوم کرده است.

لولاهای به کار برده شده برای اتصال صفحه‌نمایش به بدنه لپ‌تاپ نیز از استحکام مناسبی برخوردار هستند و به صفحه نمایش این امکان را می‌دهند که نزدیک به ۱۸۰ درجه از صفحه‌کلید زاویه بگیرد. قسمت پشتی لپ‌تاپ و کناره این لولاهای مستحکم نیز به دو خروجی و ورودی هوا اختصاص پیدا کرده است تا گرمای حاصل از عملکرد پردازنده و کارت گرافیک از این طریق به بیرون هدایت شود. در بخش زیرین لپ‌تاپ نیز می‌توان خروجی‌های اسپیکر و ساب ووفر، خروجی و ورودی هوا و همچنین ۴ پایه لاستیکی برای جلوگیری از سر خوردن دستگاه را مشاهده کرد.

pic5 pic6 pic7 pic8 pic9

پورت‌های خروجی که تنوع خوب و قابل قبولی دارند طبق استاندارد‌های امروزی در دو طرف لپ‌تاپ جای گرفته‌اند. به این ترتیب که در سمت راست لپ‌تاپ می‌توان یک پورت USB 2.0، کارت خوان حافظه، پورت شارژ و درایو نوری را مشاهده کرد. در سمت چپ لپ‌تاپ نیز می‌توان به قفل Kensington، پورت LAN، دو پورت USB 3.0، HDMI، Mini DisplayPort، USB 3.1 Type C و دو پورت ورودی و خروجی مجزای هدفون و میکروفون دسترسی داشت.

با توجه به اینکه GE72 6QF یک لپ‌تاپ ۱۷ اینچی است صفحه‌کلید موجود بر روی این لپ‌تاپ از نوع تمام اندازه انتخاب شده و دارای بخش عددی نیز هست. از دیگر مزایای ابعاد بزرگ این لپ‌تاپ، امکان خنک سازی عالی بخش ترک‌پد آن است. این موضوع سبب شده است استفاده از این صفحه‌کلید حتی در هنگام اجرای بازی‌ها نیز لذت بخش باشد. فاصله میان دکمه‌ها و همچنین عمق حرکتی آن‌ها نیز به گونه‌ای انتخاب شده ‌است که در عین فراهم کردن کارایی بسیار عالی، جذاب و زیبا نیز باشد.

صفحه‌کلید حرفه‌ای کمپانی SteelSeries با نور پس‌زمینه تمام رنگی نیز همراه است. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی این کمپانی (SteelSeries Engine 3) تنظیمات و قابلیت‌های زیادی را برای تنظیم کردن حالت و رنگ دکمه‌ها در اختیار داشته باشند. تاچ‌پد لپ‌تاپ نیز به اندازه کافی بزرگ است تا کاربران برای انجام‌ کارهای خود نگرانی از بابت آن نداشته باشند. قاب اطراف تاچ‌پد نیز دارای طراحی خاصی است و با استفاده از برش CNC ظاهر زیبایی را به خود گرفته است.

pic11 pic12 pic13 pic14 pic15 pic16

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro همراه با یک نسخه اصلی از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و چند نرم‌افزار اختصاصی کمپانی MSI عرضه می‌شود. با حضور این سیستم‌عامل علاوه بر امکان استفاده از مزایای عالی DirectX 12 در اجرای بازی‌ها، کاربران می‌توانند آن را به صورت قانونی به‌روز رسانی کنند تا به مرور زمان ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۰ را نیز در اختیار داشته باشند. از سویی دیگر با توجه به اینکه تعدادی از بازی‌های جدید تنها مختص این سیستم‌عامل هستند حضور یک نسخه اصلی از ویندوز ۱۰ بر روی این لپ‌تاپ بیش از پیش عالی به ‌‌نظر می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های عالی لپ‌تاپ های گیمینگ MSI که سبب شده این محصولات نسبت به رقبای خود در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرند حضور چندین نرم‌افزار اختصاصی این کمپانی است. لپ‌تاپ GE72 6QF نیز همچون محصولات پیشین خود از این ویژگی عالی بهره‌مند است. در این قسمت به اختصار تعدادی از این نرم‌ افزارها را معرفی خواهیم کرد.

نرم‌افزار System Control Manager می تواند برای مشاهده وضعیت کلی سیستم، خاموش یا روشن کردن ابزارهای مختلف موجود در این لپ‌تاپ و تنظیم میزان سطح صدا و روشنایی تصویر مورد استفاده قرار بگیرد.

pic17

نرم‌افزار Dragon Gaming Center قادر است ضمن نمایش اطلاعات مهم و اساسی لپ‌تاپ، یک سری تنظیمات کلی برای تعیین میزان قدرت و توان سیستم در اختیار کاربران قرار دهد. دسترسی به سه پروفایل عملکرد Green، Comfort و Sport در این نرم‌افزار ممکن است.

pic18

XSplit Gamecaster یک نرم‌افزار اختصاصی برای علاقمندان به بازی و گیم است. این نرم‌افزار امکان ضبط و به اشتراک گذاری لحظات مختلف از بازی‌ها را به سادگی و با سرعت بسیار عالی فراهم می‌کند.

pic19

True Color یک نرم‌افزار کوچک و کاربردی است که قابلیت انتخاب بین چندین حالت‌ و پروفایل‌ مختلف صفحه‌‌نمایش را ممکن می‌کند. در هر پروفایل، میزان روشنایی و گرمی و سردی رنگ‌های نمایش داده شده در حالت بهینه قرار می‌گیرد تا کاربران بتوانند همیشه از بهترین عملکرد صفحه‌نمایش بهره ببرند.

pic20

SteelSeries Engine 3 یک نرم‌افزار اختصاصی قدرتمند برای صفحه‌کلید این لپ‌تاپ است. این نرم افزار می‌تواند برای شخصی سازی و دسترسی به تنظیمات صفحه‌کلید و همچنین انتخاب رنگ پس‌زمینه مناسب برای قسمت‌های مختلف آن مورد استفاده قرار بگیرد.

pic21

و در پایان Nahimic یک برنامه‌ حرفه‌ای برای ایجاد تغییرات دلخواه بر روی خروجی صوتی لپ‌تاپ است. اگر موسیقی را به صورت حرفه‌ای گوش می‌کنید و یا دوست دارید که صدای با کیفیتی از لپ‌تاپ خود بشنوید حضور این برنامه مطمئناً شما را خوشحال خواهد کرد.

pic22

 

صفحه‌نمایش

از آنجایی که هنوز پشتیبانی از صفحات نمایش ۱۷ اینچی در وضوح ۴K، وظیفه سنگینی برای کارت‌های گرافیک محسوب می‌شود، MSI تصمیم گرفته پنل نمایش این لپ‌تاپ خود را به وضوح FHD مجهز نماید. اندازه‌گیری های صورت گرفته نشان می‌دهد که میانگین میزان روشنایی نقاط مختلف این صفحه نمایش در حدود ۳۰۰ cd/m2 است. در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ های موجود در بازار می توان این میزان روشنایی را قابل قبول و تا حدودی خوب دانست.

با توجه به اینکه صفحه‌نمایش نیز همچون تراشه و کارت‌گرافیک یکی از ارکان اصلی لپ‌تاپ های گیمینگ محسوب می‌شود MSI تلاش زیادی کرده است تا با استفاده از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای این عضو مهم نیز عملکرد خوبی را فراهم کند. ترکیب فناوری IPS در مراحل تولید این پنل نمایش با یک لایه مات کننده سبب شده است که این نمایشگر بتواند رنگ‌های طبیعی و با روشنایی مناسبی را به نمایش در بیارود. علاوه بر این نباید یکی از مهمترین مزایای اصلی پنل‌های IPS یعنی زاویه دید عالی را هم از یاد ببریم. بررسی این صفحه نمایش از زوایای مختلف نشان می‌دهد که تبلیغات انبوه صورت گرفته بر روی زاویه دید وسیع این لپ‌تاپ، چندان هم بی‌دلیل نبوده است.

فناوری True Color و قابلیت Matrix Display دو ویژگی دیگر معرفی شده توسط MSI در این بخش هستند. این کمپانی قصد دارد با استفاده از فناوری اختصاصی با نام True Color به کاربران خود تضمین دهد که در هر لحظه مشغول تماشا و لذت بردن از بهترین ترکیب رنگ ممکن هستند. این فناوری همراه با یک نرم‌افزار کوچک اما کاربردی در دسترس کاربران قرار گرفته است. نرم‌افزار True Color دارای یک‌سری پروفایل‌های رنگ و نمایش از پیش تعیین شده است که می‌تواند عملکرد صفحه نمایش را در هر لحظه و در کاربردهای مختلفی همچون اجرای بازی، تماشای فیلم، ویرایش تصویر و… بهینه سازی کند. قابلیت Matrix Display نیز از سوی MSI برای اتصال همزمان دو صفحه‌نمایش خارجی به لپ‌تاپ ها معرفی شده است. این دو صفحه نمایش می‌توانند حتی به صورت همزمان از طریق پورت‌های HDMI و Mini DisplayPort به لپ‌تاپ متصل شوند.

pic23

 

اسپیکرها و سیستم صوتی

همانطور که توضیح دادیم طراحی سیستم صوتی و اسپیکرهای این لپ‌تاپ با همکاری شرکت دانمارکی Dynaudio صورت گرفته است. همانطور که از این شرکت کهنه‌کار و متخصص انتظار داریم این اسپیکرها عملکرد مناسبی را دارند و هم اکنون به لطف استفاده از نسل جدیدی از تقویت‌کننده های صوتی امکان توان بخشی به دامنه سیگنال‌های صوتی تا ۵۰ درصد بهتر از قبل صورت می‌گیرد.

MSI و Dynaudio برای دست‌یابی به خروجی مناسب از سیستم صوتی موجود در این لپ‌تاپ تنها به بهبود ویژگی‌های سخت‌افزاری قناعت نکرده اند. Nahimic نام فناوری است که سبب می‌شود بدون نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری خاص، یک صدای سه‌بعدی و ۷٫۱ کاناله از طریق بلندگوها به کاربران تحویل داده شود. این فناوری از طریق یک نرم‌افزار حرفه‌ای امکان تنظیم کوچکترین ویژگی‌ها و خصوصیات یک صدای با کیفیت را هم مهیا می‌کند. این برنامه همچنین برای بهبود صدای دریافت شده از طریق میکروفون نیز امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قابلیت Audio Boost 2 از امکانات دیگری است که MSI برای این بخش در نظر گرفته است. با استفاده از یک تقویت‌ کننده‌ اختصاصی برای هدفون‌ متصل شده به این لپ‌تاپ و همچنین استفاده از روکش‌های طلا برای پورت‌های ورودی و خروجی صدا و میکروفون، MSI به کاربران امکان بهبود ۳۰ درصدی صدا نسبت به حالت عادی را قول داده است. حضور روکش طلا بر روی جک‌های صوتی میکروفون و هدفون موجود در این لپ‌تاپ سبب می‌شود صدای خروجی و ورودی به لپ‌تاپ دارای نویز و سیگنال‌های اضافه کمتری باشند.

pic24 pic25

قابلیت‌های ارتباطی

گیمرهای حرفه‌ای خصوصاً کاربرانی که به بخش‌های چند نفره بازی‌ها علاقه خاصی دارند ارزش یک کارت شبکه قدرتمند را به خوبی می‌دانند. خوشبختانه لپ‌تاپ GE72 6QF در این مورد از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند سخت‌گیر ترین کاربران را هم راضی کند.

MSI در این لپ‌تاپ از کارت شبکه قدرتمندی همچون Killer e2400 استفاده کرده است تا با بهره‌مندی از مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و ویژگی‌‌های عالی، سرعت بسیار مناسبی را هم در ارتباط‌های آنلاین و در هنگام اجرای بازی‌ها فراهم کند. این کارت شبکه LAN از بروز مشکلاتی نظیر افت پینگ، بروز لگ و قطعی‌های مکرر اتصال جلوگیری می‌کند. این کارت شبکه قدرتمند با یک نرم‌افزار مدیریت نیز همراه شده تا امکان کنترل میزان پهنای باند در دسترس برنامه‌های مختلف را میسر کند.

pic26

کارت شبکه Killer e2400 با یک قابلیت دیگر با نام Killer Shield نیز همراه است. این قابلیت همانطور که از نامش هم پیداست به عنوان یک شیلد و محافظ عمل کرده و موجب می‌شود که دانلود و آپلود اطلاعات با نرخ پایاتری صورت بگیرد و همچنین در ارتباط‌‌های آنلاین با کمترین میزان افت پینگ روبرو باشیم. قابلیت‌های ارتباط بی‌سیم در لپ‌تاپ GE72 6QF نیز از یک اتصال Wi-Fi با استاندارد ۸۰۲٫۱۱ ac و همچنین بلوتوث نسخه ۴٫۰ تشکیل شده است.

 

عملکرد سخت‌افزاری

عملکرد لپ‌تاپ‌ها در هنگام اجرای بازی‌ها و انجام پردازش‌های مختلف به صورت عمده‌‌ای به میزان توانایی پردازنده و کارت‌ گرافیک موجود در آن وابسته است. با حضور یکی از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده‌های کمپانی اینتل و همچنین کارت گرافیک GeForce GTX 970M که محصول بالارده‌ای از کمپانی انویدیا است می‌توان عملکرد بسیار خوبی را برای این لپ‌تاپ متصور شد. علاوه بر این موارد، نباید نقش حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ را هم فراموش کنیم و آنها را دست کم بگیریم. با حضور ماژول‌های رم DDR4 با سرعت باس عالی و همچنین استفاده از حافظه‌های پرسرعت M.2 SSD در این لپ‌تاپ انتظارات ما فراتر از این نیز خواهد بود.

همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، GE72 6QF از تراشه قدرتمند Core i7-6700HQ بهره می‌برد. این تراشه علاوه بر اینکه از چهار هسته پردازشی برخوردار است از فناوری Hyper-Threading نیز پشتیبانی می‌کند و به صورت پایه دارای سرعت پردازش ۲٫۶ گیگاهرتز است. این سرعت با استفاده از فناوری Turbo می‌تواند به ۳٫۵ گیگاهرتز نیز افزایش پیدا کند. اینتل به لطف بهره‌مندی از فناوری لیتوگرافی ۱۴ نانومتری توانسته است علاوه بر افزایش قدرت این تراشه، مصرف انرژی آن را نیز در مقایسه با نسل‌های قبل به میزان زیادی بهبود ببخشد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که این تراشه که ۴۵ وات مصرف انرژی دارد در حدود ۲۰ درصد از تراشه i7-4720HQ قدرتمندتر است. این تراشه علاوه بر پشتیبانی از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم، می‌تواند کاربران را از ویژگی‌ها و مزایای رم‌های DDR4 نیز بهره‌مند کند.

pic27

کارت گرافیک GTX 970M یکی از قدرتمندترین کارت گرافیک‌های موبایلی و قابل حمل موجود در بازار است که با در اختیار داشتن ۳ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR5، سرعت هسته ۹۲۴ تا ۱۰۳۸ مگاهرتز، رابط حافظه ۱۹۲ بیتی، ۱۲۸۰ هسته پردازشی CUDA و سرعت حافظه ۱۲۵۳ مگاهرتز به سادگی می‌تواند از یک صفحه نمایش ۱۷ اینچی با وضوح FHD پشتیبانی کند. GM204، هسته گرافیکی این کارت نیز براساس فناوری لیتوگرافی ۲۸ نانومتری و همچنین معماری مکسول تولید شده است. خبر خوش دیگر برای علاقمندان به این لپ‌تاپ پشتیبانی کارت‌گرافیک GTX 970M از DirectX 12 است.

کارت گرافیک مجتمعی که همراه با نسل ششم از تراشه‌های اینتل عرضه می‌شود HD Graphics 530 نام دارد و دارای سرعت هسته ۳۵۰ تا ۱۱۵۰ مگاهرتز است. این هسته گرافیکی ضمن استفاده از فناوری Optimus کمپانی انویدیا، برای انجام پردازش‌های ابتدایی و ساده و تحت مصرف انرژی بسیار پایین، کاملاً مناسب و ایده‌آل به نظر می‌رسد.

pic28

یکی از ویژگی‌های عالی دیگری که بازهم در تراشه‌های نسل ششم اینتل شاهد حضور آن هستیم امکان پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت و قدرتمند DDR4 است. هم اکنون با استفاده از حافظه‌های DDR4-2133 کاربران می‌توانند در هنگام خواندن و نوشتن اطلاعات به ترتیب به سرعت‌های عظیم ۲۹ و ۳۲ گیگابایت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند. به عبارتی دیگر استفاده از حافظه‌های رم DDR4-2133 در مقایسه با حافظه‌های DDR3-1600 می‌تواند منجر به بهبود ۳۰ درصدی سرعت‌های خواندن و نوشتن شود. لپ‌تاپ GE72 6QF دارای دو شیار حافظه رم است و می‌تواند تا حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند.

فضای ذخیره‌سازی اطلاعات این لپ‌تاپ به صورت پیشفرض از یک هارد دیسک یک ترابایتی تشکیل شده است اما کاربران می‌توانند به اختیار این لپ‌تاپ را به یک حافظه فوق سریع M.2 SSD با رابط حافظه PCIe NVMe Gen 3.0 x4 نیز مجهز کنند. این حافظه قادر است با استفاده از ویژگی‌های عالی فرم M.2 و فناوری NVMe و همچنین بهینه‌سازی های فراوان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سرعت باورنکردنی ۲۲۰۰ مگابایت بر ثانیه یعنی حدود ۵ برابر سرعت حافظه‌های SSD با رابط SATA3 را به این لپ‌تاپ بیاورد.

فناوری اختصاصی MSI Shift به کاربران این اجازه را می‌دهد که بسته به نیاز‌های خود میزان قدرت و عملکرد لپ‌تاپ را تعیین کنند. استفاده از نرم‌افزار همراه با این فناوری به کاربران کمک می‌کند که نویز و حرارت تولید شده توسط دستگاه را در تمام کاربرد‌های خود به حداقل برسانند.

 

سیستم خنک‌کننده

یکی از مزایای مهم و عالی لپ‌تاپ های بزرگ و ۱۷ اینچی امکان طراحی یک سیستم خنک‌کننده کارآمد با استفاده از چند فن بزرگ است. سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ MSI GE72 6QF قادر است به خوبی حرارت و گرمای تولیدشده از سوی هسته گرافیکی و پردازنده را به بیرون از لپ‌تاپ هدایت کند. این عملکرد عالی حتی در هنگام استفاده از تمام قدرت و ظرفیت لپ‌تاپ نیز قابل مشاهده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دمای قسمت‌های مختلف بیرونی لپ‌تاپ از ۵۰ درجه تجاوز نمی‌کند و کاربران برای استفاده از صفحه‌کلید در هنگام اجرای بازی‌های سنگین مشکلی نخواهند داشت. طبق انتظار بیشترین دمای لپ‌تاپ مربوط به قسمت‌ دکمه‌های WASD است.

Cooler Boost 3 نام فناوری است که کمپانی MSI مدتی است آن را در قالب خنک‌کننده‌های خود در دسترس کاربران قرار داده است. این فناوری با استفاده از چند لوله انتقال حرارت اختصاصی برای پردازنده و هسته گرافیکی، یک ماژول دوگانه داخلی را برای خنک‌سازی هر چه بهتر لپ‌تاپ تدارک دیده است. سیستم خنک‌سازی معرفی شده توسط فناوری Cooler Boost 3 از ۴ مجرای انتقال گرما و دو فن قدرتمند تشکیل شده است تا با خنک سازی کارآمد لپ‌تاپ عملکرد مناسب پردازنده و کارت‌گرافیک موجود در آن را تضمین کند.

pic29

 

باتری

MSI برای لپ‌تاپ GE72 6QF یک باتری ۶ سلولی با نرخ‌انرژی خروجی ۵۱ وات ساعت را انتخاب کرده است. این در حالی است که عموماً برای لپ‌تاپ های ۱۷ اینچی بالارده باتری‌های ۸ سلولی انتخاب می‌شود تا میزان شارژدهی آنها بهبود پیدا کند. از طرفی دیگر به نظر می‌رسد به دلیل مصرف انرژی بالای کارت گرافیک GTX 970M انتخاب باتری با ظرفیت و توان بیشتر معقولانه‌تر به نظر می‌رسید. در هر صورت استفاده از این باتری ۶ سلولی سبب شده است وزن این لپ‌تاپ از حد معمول خود کمتر باشد و کاربران برای حمل و نقل آن دردسرهای کمتری داشته باشند. باتری موجود در این لپ‌تاپ به صورت یکپارچه طراحی شده است و می‌تواند تحت شدیدترین فعالیت در حدود ۵۰ دقیقه و در حالت آماده به‌کار و بدون استفاده از شبکه WLAN در حدود ۶ ساعت دوام داشته باشد.

 

جمع بندی

همانطور که بارها در طی بررسی انجام شده اعلام کردیم، قطعات سخت‌افزاری موجود در لپ‌تاپ GE72 6QF برای اجرای جدیدترین بازی‌ها تحت بیشترین جزییات مشکلی ندارد. از سویی دیگر این قطعات سخت‌افزاری با امکانات و ویژگی‌های بسیار عالی دیگری نیز ترکیب شده‌ تا حتی سخت‌گیر ترین و مشکل‌ پسندترین گیمرها را هم به سمت و سوی خود بکشاند. لپ‌تاپ GE72 6QF را می‌توان به عنوان گامی دیگر در نزدیک کردن عملکرد و قدرت لپ‌تاپ های گیمینگ به کامپیوترهای خانگی معرفی کرد.

نقاط قوت:

  • صفحه‌نمایش بزرگ و با زاویه دید عالی
  • عملکرد عالی قطعات سخت‌افزاری
  • سیستم خنک کننده با صدا و نویز کم
  • پورت‌های ارتباطی متنوع و کامل
  • فضای ذخیره‌سازی اطلاعات پر سرعت و جدید

نقاط ضعف:

  • ابعاد بزرگ و وزن زیاد
  • باتری یکپارچه با عملکرد نه چندان مناسب
  • gamefa 7gamefa1

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا
نگاهی دقیق و نزدیک به لپ‌تاپ GE72 6QF Apache Pro، ماشین غول‌پیکر MSI در اجرای بازی‌ها - گیمفا