نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا

نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved

حمزه سروری
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا

بشر از دیرباز، زمانی که حتا زبانی هم برای ارتباط بلد نبود و هنوز در خود خوی میمون‌ها را می‌یافت، با استفاده از هوش و یا شاید جرقه‌ای از وجود هوش، به‌مرور راهش را پیدا کرد؛ راهی دقیقاً رو به جلو! مطمئناً چیزی که باعث در مسیر پیشرفت بودن انسان شده، جز کنجکاوی نبوده؛ ودیعه‌ای از سوی ذهن و روح آدمی. ویژگی‌ای که هر وقت قلقلکش بدهید برای شما راه‌های جدیدی می‌یابد، دری را باز می‌کند و مسیر آسوده زیستن را هموار می‌کند. این کنجکاوی سبب شده تا دوران پیش از تاریخ را هم بر اساس شواهد و موجودیات کشف کنیم و پرده از اسرار آن برداریم.

مسلماً جذاب‌ترین قسمت دوران ماقبل تاریخ، آن‌ زمانی است که حیوانات عظیم‌الجثه‌ یاد شده با نام «دایناسور»، می‌زیسته‌اند. چه کسی سراغ دارید دوست نداشته باشد از سرِّ این حیوانات محیرالعقول مطلع نشود و در مورد آن‌ها نخواند و نبیند؟ به‌لطف پیشرفت علم و فناوری تجربه‌ی بودن در یک دنیای پر از دایناسور دیگر آرزوی محالی نیست. همه این عینک‌های واقعیت مجازی، عصاره‌های تفنن و همچنین شور و نشاط تکنولوژی‌های سخت و نرم که برای ضیافت فراتر از نسل‌ها به‌راه افتاده، گذرگاهی است برای واقعی شدن رویاها.

چه لوگوی زیبایی!

عنوان «آرک: تکامل بقا» (Ark: Survival Evolved) از آن دست بازی‌های مستقلی است که ایده‌ای بلندپروازانه دارند. بازی‌باز را در دنیای میلیون‌ها سال پیش و در آغوش خزندگان بزرگ و دیگر موجوداتی که اینک تکامل یافته‌اند یا منقرض شده‌اند رها می‌کند؛ در واقع در مجمع‌الجزایری که آرک نامیده شده‌اند. منطقه‌ای اسرارآمیز که هفتاد و پنج درصدش خشکی است و بیست و پنج درصد دیگرش را اقیانوس تشکیل داده.

چند استودیویِ گمنام سازنده بازی که آوردن نام‌شان در این مطلب دردی را دوا نمی‌کند، می‌خواهند تجربه‌ای واقعی از بقا در دنیایی پر از رمز و راز به ارمغان آورند. آرک: تکامل بقا داستان مشخصی ندارد؛ فقط شروعی مشخص دارد با پایانی که بسته به میل شما فرجامش فرا می‌رسد. برهنه، یخ‌زده، گرسنه، رها شده، سردرگم و… حالت‌هایی هستند که بازی‌باز سرآغاز زندگی‌اش در آرک را می‌تواند بنا کند. آرک مکان بی‌رحمی است. هر چیزی را که بخواهد به شما بدهد سخت‌ترین راه را در پیش می‌گیرد ولی برای گرفتن‌شان فقط اشاره‌ای را لازم می‌بیند.

پس از رها شدن در آرک داستان زندگی شخصیت‌تان که بسته به انتخاب شما می‌تواند هر نوع جنسیت، قیافه، رنگ و هیکلی داشته باشد، کلید می‌خورد. پس از آن در یک دنیای سنگ‌دل و تاریک، باید به‌دنبال بقا بود. یک محوطه باید به‌عنوان پایگاه بازی‌باز در نظر گرفته شود و در این منطقه هم اجزای ساختاری یک ساختمان را بنا نهاد. ابتدا به وسیله‌ی الوار یا سنگ‌ یا هر مصالح دیگری که برای ساختن سرپناه مناسب به‌نظر برسند، باید آشیانه‌ای ساخت که در آرکِ بزرگ به عنوان جایی برای یافتن آرامش استفاده شود. ساختن تمام بخش‌های پایگاه بر عهده شماست، از پنجره‌های داخل ساختمان گرفته تا نرده‌هایی که احیاناً تصمیم گرفته‌اید برای دفاع از مقّرتان دورش بسازید، همه برعهده شماست. هر چه سطح‌تان در بازی بالا برود مصالح بهتری برای ساخت‌وساز پیدا می‌شود که وجود آن‌ها سببِ مستحکم بودن خانه‌ و کاشانه‌تان است. در اقدام‌های بعدی انتخاب‌های زیادی برای گسترش پایگاه روبه‌روی‌تان پدیدار می‌شود. می‌توانید به کشت و برداشت محصولات کشاورزی بپردازید و گزینه مرگ به‌وسیله گرسنگی را از لیست انواع مرگ خط بزنید! دنیای بازی جزئیات بسیاری را روبه‌روی‌تان قرار می‌دهد، با هر قدم پیشرفت، دریایی از جزئیات در مقابل‌تان قرار می‌گیرد. شکار، اهلی کردن حیوانات علی‌الخصوص دایناسورها، پیدا کردن منابع، ساختن وسایل مورد نیاز و…. در آرک هر چیزی را می‌توان کشف و کرد و هر کاری را می‌توان سرلوحه خود قرار داد، حتا اگر به فناوری علاقه دارید داخل بازی هم می‌توانید به‌دنبال کشف تکنولوژی باشید و چیزی را به پایگاه خود اضافه کنید که پیش‌ازاین توانایی‌اش را نداشتید. البته همه‌ی این‌ها بدون خطر و به‌سادگی‌ای که گفته شد نیستند، اگر علاقه‌مند به بازی‌های چند نفره باشید، آرک علاوه بر شما پذیرای هزاران بازی‌باز دیگر هم هست. بازی‌بازانی که همانند شما نیاز به بقا دارند، نیار به زنده نگه داشتن خود در میان جرگه دایناسورها و حیوانات وحشی دارند.

یکی از حیاتی‌ترین نیازها در دنیای بازی، سلاح است. از آنجایی که آرک با هر چه که قبلاً دیده‌اید متفاوت جلوه می‌کند، در دنیای ما قبل تاریخ اسلحه‌های گرمی چون مسلسل یا هفت‌تیر جزو دسته‌های اصلی سلاح‌های بازی هستند. البته برای دسترسی به آن‌ها و ساختن‌شان باید به سطح معینی از فناوری و منابع برسید. برای دفاع از پایگاه، سلاح‌ها عنصری مؤثر هستند که اگر سطح‌تان بالا برود وجودشان کاملاً ضروری می‌شود. علاوه بر ساخت سلاح‌ها، می‌توانید برای آن‌ها ویژگی‌هایی فرعی قرار دهید و هر گونه که بخواهید دستی به‌روی‌شان بکشید یا به اصطلاحی دیگر پر زرق و برق‌شان کنید؛ به‌عنوان مثال، یک چراغ‌قوه را برای هفت‌تیرتان کنار بگذارید یا دوربینی جدید به مسلسل‌تان اضافه کنید.

سلاح‌های بسیاری در بازی وجود دارد

درباره سلامتی شخصی در بازی هم باید گفت که چندان سیستم پیچیده‌ای به کار نرفته و همانند دیگر عناصر بازی تا حد ممکن ساده و به‌راحتی قابل فهم است. «نوار سلامتی» همانند خیلی از عناوین دیگر تعیین کننده‌‌ی میزان سالم بودن شماست. اگر غذاهای ضروری را مصرف کنید، نوار سلامتی به‌مرور پر می‌شود و شما را از گشت و گدار به دنبال سلامتی بازمی‌دارد. علاوه بر غذاها می‌توانید مواردی را برای نوار سلامتی‌تان بسازید که سرعت پر شدن آن‌را افزایش دهد.

مهم نیست در بعضی امور چه‌قدر سخت تلاش کنید، بیشتر کارها باید با حیله و نیرنگ پیش‌برود. مهارت‌های‌تان به چالش کشیده خواهد شد، چه در آدم کشی یا چه در اوایل شروع کردن آرک: تکامل بقا، در پیدا کردن آب و غذا. دوام در آرک هیچ شرم و خجلی نمی‌شناسد؛ پایدار ماندن مسلماً مسیری شرافت‌مندانه ندارد، شما را به‌خوردن تخم پرندگان یا ریشه درختان دعوت می‌کند و وجودتان را در حسرت خوردن جرعه‌ای آب می‌گذارد. این‌ها باعث می‌شوند رحم و مرحمت کنار برود و چهره‌ای تاریک از خودتان را نشان دهید، آدم بکشید، دزدی کنید یا حتا دایناسوری را به عنوان حیوان دست‌آموز تعلیم دهید؛ هرچند که این ویژگی آخر ربط چندانی به شریف بودن ندارد!

ویژگی اهلی کردن دایناسورها، ایده‌ای ناب است؛ چیزی نو که پیش از این تجربه نکرده‌اید. در توضیح این ویژگی باید گفت که دایناسورها می‌توانند هر جور که شما بخواهید به خدمت‌تان در آیند، فقط این کار نیازمند کمی صبر و حوصله و تلاش است. اگر به دایناسورها غذا بدهید و این کار را به صورت مکرر انجام دهید، پس از گذر زمانی دایناسورها ناخودآگاه خود را در خدمت شما می‌بینند و حاضرند برای گرفتن کمی غذای دیگر هر کاری بکنند. زمانی که یک دایناسور اهلی شد، قابلیت‌های آن برای شما فعال می‌شوند. زمانی که از یک دایناسور استفاده می‌کنید دیگر قدرت استفاده از سلاح‌های خودتان را ندارید. امّا این به این معنی نیست که کاملاً خلع سلاح هستید، خیر! اگر فرد دیگری را به همراه خود به سواری دعوت کنید او می‌تواند کاملاً از سلاح‌هایش استفاده کند و مشکلی چشم‌گیر برای دشمنان شود. دایناسورها همچنین می‌توانند برای دفاع و حمله استفاده شوند، بهتر بگویم، می‌توانید دسته‌ای از دایناسورهای پرنده را برای حمله به پایگاه دشمن بفرستید یا نوعی دیگر از آن‌ها را برای دفاع از پایگاه خودتان قرار دهید.

یکی از بازی‌بازان با دایناسور خانگی‌اش!

حیات وحش دوران بسیار دور سلطه‌ای کامل بر آرک دارند. علاوه بر دایناسورها صدها گونه جانوری دیگر در جزایر آرک یافت می‌شود که اگر طرفدار و دنبال‌کننده مطالب مربوطه باشید، مطمئناً باید بشناسیدشان؛ دایناسورهای پرنده، انواع کروکودیل و تمساح‌هایی که اکنون فقط نوادگان کوچکشان وجود دارند و همچنین موجودات دریایی اعم از ماهی‌ها، پلانکتون‌ها یا اجداد کوسه‌های امروزی، بی‌مهره‌ها و… تنها اجتماع کوچی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند. یکی از نکات قابل توجه بازی این است که در تمام گوشه کناره‌های آن اکوسیستمی وجود دارد که به قابل لمس‌تر بودن زندگی حیوانات و حیات وحش کمک شایانی می‌کند.

آرک: تکامل بقا، عنوانی است که پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد. نسخه «دسترسی اولیه» (Early access) این بازی هم اکنون در «استیم» و رایانه‌های شخصی قابل بازی است، می‌توانید برای آشنا شدن با دنیایی ماقبل تاریخی به انجام نسخه دسترسی اولیه این بازی بپردازید و تا انتشار نسخه اصلی که برای سه ماهه چهارم امسال در نظر گرفته شده آماده شوید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا
نشست و برخاست در جرگه دایناسورها | پیش‌نمایش Ark: Survival Evolved - گیمفا