پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا

پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016

دانیال دهقانی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا

یوبی ‌سافت… در مواجهه با این نام چندین و چند تفکر در ذهنم پدیدار می‌شود که منجر به ایجاد پارادوکسی بزرگ می‌گردند! از خاطرات خوبی که با این شرکت داشته‌ام نمی‌توانم چشم‌پوشی کنم، اشتباهات و خرابی‌هایی را که به بار آورده‌ است هم نمی‌توانم کنار بگذارم. از همان قبل از آغاز نمایشگاه که بزرگ‌ترین سورپرایز این شرکت یعنی Watch Dogs 2 لو رفت، امیدم را کاملاً نسبت به کنفرانس یوبی سافت از دست دادم و مطمئن بودم که کنفرانس این شرکت آش دهن سوزی نخواهد بود. همین طور هم شد، یک کنفرانس بیش از حد طولانی، کسل کننده و بی‌هدف که تعداد نمایش‌های خوب آن (که در حد E3 باشند) از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر است. شاید با خود بگوییم که نمایش ۳ تریلر طولانی از گیم پلی ۳ پروژه مهم یوبی سافت برای ماه‌های آینده مسئله خوبی است، که البته واقعاً هم است، ولی باقی کنفرانس عملاً یک اتلاف وقت به نظر می‌رسید و حقیقتاً نکته چندان مهمی در بر نداشت. با این مقدمه می‌رویم تا نگاهی بیندازیم به کنفرانس این شرکت در E3 2016

کنفرانس یوبی سافت با Just Dance 2017 و نمایشی نسبتاً جالب از آن شروع شد. گروهی با لباس‌هایی عجیب به رقصیدن روی استیج مشغول شدند (عجب! یوبی سافت خلا بازی‌های درست و حسابی را با این ادا و اطوارها جبران می‌کند!) و در نهایت با آمدن آیشا تایلر مجری چند سال اخیر کنفرانس یوبی سافت رسماً Just Dance 2017 معرفی شد. او با رقاص‌های روی استیج نیز عکس گرفت. نسخه جدید سری Just Dance تقریباً برای هر پلتفرمی که فکرش را بکنید در ماه اکتبر منتشر خواهد شد، از کنسول‌های نسل هفتمی بگیرید تا نسل هشتمی و Wii U و رایانه‌های شخصی. نسخه رایانه‌های شخصی اما کمی معرفی شدنش عجیب بود، احتمالاً این نسخه با استفاده از ورژن ویندوزی کینکت سازگار خواهد بود. نکته جالب بعدی در مورد این بازی عرضه شدن آن برای Nintendo NX بود در حالی که این کنسول هنوز رسماً معرفی نشده است! پس از این شروع پر زرق و برق و پر سر و صدای کنفرانس، تایلر مشغول به صحبت کردن در مورد شرکت یوبی سافت شد و زمانی را به این کار اختصاص داد. در طول این سخنرانی باز هم به یاد خاطرات تقریباً زیادی که با عناوین این شرکت داشتم افتادم و باز هم افسوس خوردم که چرا ۳ سال است که بازی‌های این شرکت در آن سطحی قرار ندارند که انتظار داریم. شاید هنوز بازی‌های خوبی را یوبی سافت عرضه می‌کند، ولی در آن سطحی نیستند که از یوبی سافت انتظار داریم. خب کمی از این مسائل فاصله بگیریم و به بقیه کنفرانس بپردازیم.

بالاخره بهترین بخش کنفرانس یعنی نمایش گیم پلی Ghost Recon: Wildlands آغاز شد و شاهد یک نمایش سهمگین و طوفانی از این بازی بودیم. در حال حاضر این بازی یکی از عناوین محوری و بسیار مهم یوبی سافت است و سرنوشت ادامه یافتن این سری به موفقیت یا عدم موفقیت آن وابسته است. تریلر مربوط به این بازی موارد گسترده‌ای را شامل می‌شد، از پهپادهای نظامی بگیرید تا اسلحه‌های تک تیرانداز و ادوات نظامی قاچاقچیان مواد مخدر. همان طور که می‌دانید این نسخه از بازی در کشور بولیوی رقم می‌خورد. این نسخه از بازی بر روی همکاری تیمی تمرکز زیادی دارد و برای پیشبرد اهداف‌تان باید از انواع ابزارآلات پیشرفته همچون Droneها و … استفاده کنید. این نسخه واقعاً نسبت به نسخه قبلی سری یعنی Future Soldier پیشرفت کرده است و تغییرات در آن همچون برخی دیگر از بازی‌های یوبی سافت جنبه ظاهری ندارد. نمایش بازی طولانی بود و در بردارنده نکاتی بسیار، پرداختن به تمامی آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد و خود مقاله‌ای جدا می‌طلبد ولی حتماً توصیه می‌شود تا تریلر گیم پلی این بازی را مشاهده کنید تا ببینید یوبی سافت انگار بالاخره در حال توسعه یک بازی عالی است. اگر بخواهیم به طور خلاصه نگاهی به این نمایش داشته باشیم، باید گفت که در ابتدا شخصیت اصلی با استفاده از دوربین شکاری دشمنان را شناسایی می‌کرد. این مسئله خود نشان از عمق تاکتیکی بازی دارد. بازی بر روی مخفی کاری نیز تمرکز زیادی دارد و بازی‌بازان نیز احتمالاً از این بخش لذت کافی را خواهند برد. تریلر نمایش داده شده در مورد پیدا کردن شخصی به نام El Pozolero بود. شخصیت اصلی سوار بر یک هلی کوپتر شد و به همراه شخصی دیگر به سوی منطقه دیگری رفت. دو شخصیت دیگر نیز به وسیله یک خودرو خود را به آن منطقه رساندند. باز هم شاهد استفاده از دوربین شکاری و Mark کردن دشمنان بودیم. یکی از نکات جالب این نمایش سوئیچ کردن بین شخصیت‌ها بود که البته هنوز معلوم نیست در بازی اصلی هم چنین قابلیتی وجود خواهد داشت یا خیر. بخشی از نمایش هم به یک تعقیب و گریز بسیار هیجان انگیز اختصاص یافته بود. از انواع و اقسام وسایل نقلیه مثل موتور سیکلت، وانت و حتی هلی کوپتر در این تعقیب و گریز پرهیجان استفاده شد و به جرئت می‌توان گفت که اگر بازی نهایی هم ان قدر جذاب باشد، می‌تواند یکی از بهترین بازی‌های سال شود. این بازی قرار است در اوایل ماه مارس سال ۲۰۱۷ برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی منتشر شود. سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ از لحاظ بازی‌هایی که قرار است منتشر شوند بسیار غنی و وسوسه انگیز به نظر می‌آید و از هم اکنون بسیاری از بازی‌بازان به شک افتاده‌اند که اول کدام عناوین را تهیه کنند!

پس از نمایش خیره کننده Wildlands نوبت به یکی دیگر از بازی‌های خوش ساخت ولی کم طرفدارتر یوبی سافت یعنی نسخه جدید سری South Park رسید تا در مورد آن صحبت شود. این سری همواره به خاطر داشتن سبک و سیاق گرافیکی خاص و البته شوخی‌ها و طنز فوق‌العاده‌ای که دارد، بسیار مورد توجه طرفداران (مخصوصاً طرفداران سریال تلوزیونی) قرار می‌گیرد ولی بسیاری از بازی‌بازان هم نمی‌توانند با این بازی آن طور که باید و شاید ارتباط برقرار کنند. از South Park: The Fractured But Whole که نسخه جدید این سری است رونمایی و از آن تریلری پخش و نیز توضیحات جالبی در مورد آن داده شد. این نسخه هم بسیار شبیه به نسخه‌های قبلی است. در بازی شخصیت‌های مختلفی وجود خواهند داشت. شوخی و طنز هم در بازی هنوز وجود دارد و یکی از ارکان اصلی آن به شمار می‌رود. ضمن آن که تاریخ عرضه آن نیز اعلام شد. این بازی در تاریخ ۶ دسامبر برای پلی استیشن ۴، اکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد. کسانی که این بازی را پیش خرید کنند به طور رایگان به بازی South Park: The Stick Of Truth دست پیدا خواهند کرد.

پس از South Park نوبت به یکی از برترین‌ بازی‌های یوبی سافت در نسل هشتم یعنی The Division رسید تا اطلاعات جدیدی پیرامون آن منتشر شود. بالاخره تاریخ عرضه بسته الحاقی Underground مشخص شد. این بسته الحاقی که به موجب آن قراردادهای مسخره‌ای که یوبی سافت گاهاً با کنسول‌سازان می‌بندد (و این بار و برای The Division نوبت به مایکروسافت رسیده) برای پلتفرم‌های مایکروسافت زودتر در دسترس خواهد گرفت، در ۲۸ ژوئن منتشر خواهد شد. نسخه پلی استیشن ۴ این بسته الحاقی هم در ماه آگوست منتشر می‌شود. لباس‌های Splinter Cell، Rainbow Six و Ghost Recon نیز قرار است برای The Division در دسترس قرار بگیرند. یک بسته الحاقی دیگر با نام Survival نیز برای بازی معرفی شد که هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه ندارد ولی به نظر در ماه سپتامبر منتشر خواهد شد. به هر حال The Division به عنوان یک بازی تمام آنلاین باید مدام بسته‌های الحاقی دریافت کند که این مسئله باعث سودآوری فوق‌العاده آن می‌شود.

underground 13 update

بسته‌های الحاقی مختلفی در راه The Division است

پس از The Division شاهد چندین بازی برای واقعیت مجازی بودیم. اولین بازی مربوط به واقعیت مجازی Eagle Flight بود که قبلاً هم معرفی شده بود و اکنون شاهد نمایشی از آن بودیم. در ابتدا باید گفت که بازی به خودی خود جذاب است ولی گرافیک آن افتضاح به نظر می‌رسد. البته مسلماً بازی‌های واقعیت مجازی فعلاً گرافیکی در حد بازی‌های پیشگام همچون Battlefield نخواهند داشت ولی به هر حال Flight Eagle هم می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. تمرکز اصلی این بازی بر روی حالت Capture The Prey است که همچون حالت Capture The Flag در بازی‌های دیگر خواهد بود. به هر حال، Eagle Flight می‌تواند استارت مناسبی برای وارد شدن یوبی سافت به جمع سازندگان بازی‌های واقعیت مجازی باشد. این بازی در سال ۲۰۱۶ منتشر خواهد شد. بازی واقعیت مجازی بعدی Star Trek: Bridge Clew بود که نسبت به بازی قبلی بسیار هیجان انگیزتر و جالب‌تر به نظر می‌رسید. نمایش این بازی نیز تقریباً خوب به نظر می‌رسید و احتمالاً با بازی بهتری نسبت به عنوان قبلی مربوط به سری Star Trek (که البته سازنده دیگری آن را ساخته بود) مواجه خواهیم شد. این دو بازی برای تمامی هدست‌های واقعیت مجازی در دسترس قرار خواهند گرفت.

eagle flight search thumb mobile 231957

پرواز بر فراز پاریس!

بالاخره نوبت به For Honor می‌رسد تا نمایشی مفصل داشته باشد. در ابتدا یک تریلر از بازی پخش شد که در آن سه کلاس کلی بازی یعنی وایکینیگ، سامورایی و شوالیه به مبارزه می‌پرداختند. این بازی هم به طور کلی از تم جالبی بهره می‌برد و اگر همه چیز درست پیش برود می‌تواند به موفقیت برسد. سپس نوبت به نمایش گیم پلی بازی رسید که بسیار جذاب و چشم‌گیر بود. در تریلر گیم پلی شاهد برخی از مکانیزم‌های بازی بودیم که در نوع خود بسیار جالب بود. سیستم جا خالی و دفاع در برابر ضربات دشمنان به نظر دوست داشتنی و متفاوت با بازی‌های دیگر خواهد بود. ضمن این که این بازی هم بر روی بخش چند نفره تمرکز دارد و هم بر روی بخش تک نفره. تمرکز بازی بر روی بخش داستانی و تک نفره یکی از درخواست‌های طرفداران بود و به نظر سازندگان به آن جامه عمل پوشانده‌اند. در کنار این موارد، تاریخ انتشار بازی نیز مشخص شد. این بازی در روز ولنتاین یعنی در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ منتشر خواهد شد.

۲۸۸۵۵۲۲ for honor screen harrowgate samuraitriumph e3 150615 4pmpst 1434397101

نمایش For Honor نوید یک بازی جذاب و دوست داشتنی را می‌داد

سپس نوبت به دنباله Grow Home با نام Grow Up رسید. این بازی هم قبل از کنفرانس لو رفته بود ولی تنها چند ساعت قبل از آغاز رسمی کنفرانس. Grow Home سال گذشته منتشر شده و توانسته بود نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کند. Grow Up نیز همچون Grow Home در سبک پلتفرمر قرار دارد و از سبک هنری بدیع و جالبی بهره می‌برد. این بازی قرار است در نیمه دوم ماه آگوست برای اکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار بگیرد. شخصیت اصلی Grow Up همان ربات دوست داشتنی Grow Home یعنی B.U.D است و ماجراهایش این بار به ماه کشیده شده‌اند. این بازی نیز یکی از بازی‌های جالب کنفرانس یوبی سافت بود. پس از این بازی نیز بازی Trials Of Blood Dragon معرفی شد. این بازی که توسط استودیو Redlynx ساخته شده است هم اکنون با قیمت ۱۵ دلار در دسترس قرار دارد. در ادامه نیز شاهد نمایشی از فیلم Assassin’s Creed بودیم که در ماه دسامبر اکران خواهد شد.

بالاخره نوبت به آخرین بازی بزرگ یوبی سافت در کنفرانس امسال یعنی Watch Dogs 2 رسید که کار خود را آغاز کند. البته این بازی قبلاً لو رفته بود و حتی معارفه رسمی هم شده بود، ولی به شکلی کامل و مفصل در کنفرانس یوبی سافت حضور داشت. نمایش بازی زیبا و جالب بود و حداقل برای افرادی که همچون من کمی نسبت به بازی دید منفی داشتند، بسیار راضی کننده و حتی فراتر از انتظار بود. در بازی مکانیزم‌های مختلف گیم پلی معرفی و به معرض نمایش گذاشته شدند. سپس نوبت به Yves Guillemot رئیس یوبی سافت که تلفظ نام‌اش هم چندان کار ساده‌ای نیست روی استیج آمد و به ستایش این بازی پرداخت. به نظر او همزمان با شرکت سونی نیز قرارداد بسته اما برای بازی Watch Dogs 2! محتویات الحاقی این بازی بر خلاف The Division برای پلی استیشن ۴ زودتر منتشر می‌شود. سپس او به طور رسمی اعلام کرد که فیلم Watch Dogs نیز ساخته خواهد شد که خود مسئله جالب توجهی بود. باید ببینیم که فیلم Watch Dogs چه عملکردی خواهد داشت.

watch dogs 2 e3 2016 01 780x438

Watch Dogs 2 برای من فراتر از انتظارات بود!

بالاخره یک IP کاملاً جدید نیز توسط یوبی سافت معرفی شد که Steep نام دارد. این بازی که یک بازی ورزشی است و ساختاری جهان باز دارد، بازی‌بازان را به تجربه ورزش‌هایی چون اسکی، پاراگلایدر و اسنو بُرد دعوت می‌کند. اگر چه این بازی آن IP جدیدی نیست که انتظار معرفی‌اش را داشتیم ولی به هر حال بازی بدی به نظر نمی‌رسد و دارای جذابیت‌های خاص خود خواهد بود. به نظر تمامی ورزش‌‎های زمستانی در این بازی موجود خواهند بود و بازی در ارتفاعات آلپ جریان دارد. سازندگان البته اعلام کرده‌اند که پس از انتشار و به وسیله یک به روز رسانی ارتفاعات آلاسکا نیز به بازی اضافه خواهند شد. این بازی نیز در ماه دسامبر برای اکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد. پس از این بازی کم کم به انتهای کنفرانس نزدیک شدیم. اعلام شد که یوبی سافت ۳۰ ساله شده است. به هر حال پس از ۳۰ سال این شرکت توانسته خاطرات ریز و درشتی را برای بازی‌بازان رقم بزند و با وجود تمامی خوبی‌ها و بدی‌هایش، یکی از ناشران مهم در تاریخ بازی‌های کامپیوتری بوده است. به هر حال کنفرانس امسال یوبی سافت خیلی جذاب نبود. البته به شخصه انتظارات را تا حد ممکن از این کنفرانس پایین آورده بودم و به لطف نمایش‌های ۳ بازی For Honor، Watch Dogs 2 و Ghost Recon: Wildlands و البته معرفی Grow Up انتظاراتم کاملاً برآورده و حتی می‌توان گفت کنفرانس فراتر از حدانتظارم ظاهر شد. ای کاش یوبی سافت سورپرایزهای بیشتری برایمان تدارک دیده بود تا اکنون کنفرانس آن را از یک کنفرانس معمولی رو به خوب، یک کنفرانس خیلی خوب رو به عالی می‌دانستیم!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا
پر زرق و برق ولی توخالی | تحلیل کنفرانس یوبی سافت در E3 2016 - گیمفا