نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا

نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا

PC Gaming Show که با همکاری AMD و با پشتیبانی مجله PC Gamer برگزار می‌شود، از کنفرانس‌های جدید E3 است و دومین سالی است که برگزار می‌شود. این کنفرانس تمام تمرکز خود را بر روی PC، چه بازی‌هایش و چه قطعات سخت‌افزاری انجام بازی متمرکز کرده است. کنفرانس امسال نسبت به کنفرانس پارسال از کیفیت بالاتری برخوردار بود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

اول از همه باید بدانید که این کنفرانس به نسبت کنفرانس‌های دیگر شرکت‌ها تفاوت‌هایی داشت؛ زیرا در کنفرانس بقیه شرکت‌ها، یکی از اعضای شرکت از بازی‌های خودشان رونمایی می‌کردند اما از آن جایی که این کنفرانس توسط شرکت‌های سازنده‌یا ناشر بازی برگزار نشد، از این رو بعد از هر تریلر، سازندگان بازی به روی صحنه دعوت می‌شدند و به صحبت می‌پرداختند و مجری همایش هم در کل نمایش به جز معدود بخش‌هایی روی صندلی نشسته بود و به نوعی با سازندگان مصاحبه می‌کرد. در ضمن نکته قابل توجه دیگر این است که برگزارکنندگان کنفرانس به انتقاداتی که نسبت به کنفرانس پارسال وارد بود توجه کردند و از حجم صحبت‌های سخت‌افزاری کاسته‌اند. هر چند همچنان بخشی به سخت‌افزار اختصاص داده شده ولی مدت زمان اختصاص داده شده به بازی‌ها و تعداد بازی‌های نمایش داده شده کاملاً خوب و قابل قبول بود.

pc gaming show e3 2016

PC Gaming Show E3 2016

کنفرانس با ورود پر سر و صدای مجری مراسم، شان پلات، ملقب به دی ناین ([Sean Plot, Day[9)، آغاز شد. او خودش گزارشگر مسابقات بازی‌های الکترونیک است و زمانی نیز بازی Starcraft را به طور حرفه‌ای بازی می‌کرد. بعد از ورود او و خوش‌آمد گویی به مهمانان، بلافاصله نوبت به یکی از مهم‌ترین بازی‌هایی استراتژی سال آینده رسید، Warhammer 40000: Dawn of War 3. برای صحبت در مورد بازی، کارگردان و یکی از مدیران ساخت بازی، آقایان فیلیپ بول و برنت دیزبرو (Philippe Boulle و Brent Disbrow) به روی صحنه آمدند. در کنار صحنه یک Space Marine غول‌پیکر هم ایستاده بود و به جمعیت با تکان دادن دست و سلاح عظیمش سلام کرد. اولین نکته‌ای که سازندگان بازی بدان اشاره کردند این بود که این بازی از مزیت‌های هر دو نسخه قبلی Dawn of War استفاده می‌کند. نسخه اول توجه زیادی به ساخت پایگاه داشت ولی نسخه دوم توجه به شخصیت‌های اصلی و قهرمانان داشت و در این نسخه هر دو با توجه بالا حضور خواهند داشت و شاهد ارتش‌های پرتعداد و قهرمانان جالب سری Warhammer 40K هستیم. سپس گیم پلی بازی به نمایش در آمد. این گیم پلی مربوط به مأموریتی است که برای E3 طراحی شده بود و در خود بازی اصلی، این مأموریت در بطن مأموریتی دیگر قرار دارد. در طول تریلر، Chapter Master Gabriel Angelos که یکی از شخصیت‌های مهم ارتش‌های امپراتوری و Space Marine ها است به همراه افرادش و نبردهای پر از زد و خورد و انفجار بازی به نمایش در آمدند که بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسیدند. به گفته‌ی سازندگان بازی، داستان آن از دید ۳ شخصیت از گروه‌های مختلف روایت خواهد شد. علاوه بر این‌ها، یک روبات غول‌پیکر و عظیم نیز در تریلر حضور داشت که دشمن را با خاک یکسان می‌کرد. همچنین تریلر در سیاره Acheron به وقوع پیوست که محیط‌های داغ و سرد را با هم دارد و تا به حال در این سری چیزی از آن به نمایش در نیامده بود. در آخر تریلر نیز یک لیزر از طریق سلاح‌های مداری دشمنان را نابود کرد که به گفته‌ی سازندگان به چنین سلاح‌هایی در اواخر بازی دسترسی پیدا می‌کنید و مزیتشان قدرت نابودی بسیار بالای آن‌ها و عیب آن‌ها سرعت حرکت و جا به جایی پایینشان در صفحه است. نمایش کامل مرحله‌ی E3 این بازی در تاریخ ۲۴ ژوئن یعنی چهارم تیر پخش خواهد شد و خود بازی هم سال ۲۰۱۷ منتشر می‌شود.

pc gaming show e3 2016

Warhammer 40K: Dawn of War III

بعد از این بازی، نوبت به بازی جدید استودیوی کلِی (Keli Entertainment) رسید که پیش از این بازی‌های محبوبی نظیر Shank، Mark of the Ninja و Don’t Starve را ساخته بود. بازی جدید این استودیو Oxygen Not Included نام دارد. در تریلر بازی چیز خاصی از آن مشخص نشد و فقط به نظر سبک گرافیکی آن بی‌شباهت به Don’t Starve نیست. به جز این و توضیح بالای نام بازی که برای آن عنوان شبیه‌ساز کلونی سازی (مسکونی کردن سیارات دیگر با انسان و ساختن کلونی روی آن) در نظر گرفته شده، چیزی از خود بازی نمی‌دانیم. بازی در اواخر سال ۲۰۱۶ منتشر خواهد شد.

بازی بعدی، Ark Survival Evolved بود. دو تن از سازندگان بازی برای توضیح به روی صحنه آمدند. همان طور که می‌دانید بازی سال گذشته میلادی که به صورت Early Access در استیم قرار گرفت و حتی امکان ساختن ماد برای آن وجود دارد ولی هنوز تاریخ عرضه مشخصی برای آن اعلام نشده است. این بازی از آن زمان پیشرفت‌های بسیاری داشته است. در آپدیت‌های جدید، سازندگان قصد دارند محیطی به نام Redwood را به بازی اضافه کنند که در آن امکان ساخت خانه‌های درختی وجود دارد. امکان ساخت قلعه و پایگاه در پشت دایناسورهای خیلی بزرگ نیز در بازی مهیا شده است. سازندگان حتی از مادهای ساخته شده برای بازی نیز استفاده کرده و قرار است در بازی اصلی بعضی از آن‌ها به صورت رسمی و کامل وارد بازی شوند. یکی از این مادها، به شما امکان بازی به جای حیوانات و زندگی کردن در نقش آن‌ها را می‌دهد و حتی دید خاص هر جانور در واقعیت نیز در بازی شبیه‌سازی شده است. این بازی را باید جزو بازی‌هایی دانست که از زمان انتشار به صورت Early Access، طرفداران زیادی را دست و پا کرده است و بازی نیز از نظر وسعت گیم پلی و محیط، در سطح بسیار خوبی قرار دارد. ضمن این که با وجود این که تیم خیلی بزرگی روی بازی کار نمی‌کند، گرافیک این بازی که با موتور Unreal Engine 4 ساخته شده است، فوق‌العاده زیبا و باکیفیت است و نورپردازی بسیار خوبی نیز دارد. در ضمن این موضوع که سازندگان از مادهای ساخته شده برای بازی در عنوان نهایی استفاده کنند، ایده جالبی است و واقعاً گاهی مادهای فوق‌العاده‌ای برای بازی‌ها ساخته می‌شود که استفاده از آن‌ها به طور رسمی در بازی، به غنی‌تر شدن آن می‌انجامد.

pc gaming show e3 2016

قلعه ی ساخته شده بر پشت یک دایناسور در بازی Ark: Survival Evolved

بازی بعدی عنوانی به نام Giant Cop بود که برای واقعیت مجازی عرضه می‌شود. این بازی یک بازی طنز و عجیب و غریب است که باید در نقش یک پلیس غول‌پیکر به وقایع مختلف یک شهر خنده‌دار رسیدگی کنید و جرم‌های آن را شناسایی کنید. این بازی نشان می‌دهد که بازی‌های واقعیت مجازی اصلاً محدودیت ندارند و انواع و اقسام بازی‌ها به شکل‌های مختلف و حتی طنز می‌توانند برای آن عرضه شوند. چیز زیادی از بازی گفته نشد و فقط می‌دانیم که بازی در پاییز امسال منتشر خواهد شد.

بازی بعدی Mount and Blade 2: Bannerlord بود. Mount and Blade و بسته‌های الحاقی آن از جمله بازی‌هایی بود که طرفداران خاص خودش را داشت و البته تعداد این طرفداران اصلاً هم کم نبود. تمرکز اصلی این بازی به نوعی شبیه‌سازی واقع‌گرایانه نبردهای قرون‌وسطی بود که از دو بخش استراتژی و اکشن تشکیل شده بود که در بخش اکشن شما باید مانند یک سرباز واقعی قرون‌وسطی می‌جنگیدید و در بخش استراتژی باید ارتش خود را مدیریت می‌کردید. در نسخه جدید بازی ضمن بهتر شدن گرافیک بازی، گیم پلی آن نیز بهبودهایی داشته و نبردهایی که مربوط به محاصره قلعه‌ها و حمله با منجنیق و دژکوب و… به آن‌ها می‌شود نیز به بازی اضافه شده‌اند. نسخه جدید این بازی به نوعی آن را تبدیل به یک شبیه‌ساز کامل از جنگ‌های قرون‌وسطی می‌کند. ضمن این که باید بدانید علاوه بر کارهای سازندگان، مادهای زیادی نیز مانند نسخ قبلی برای بازی منتشر خواهد شد که بدون شک بازی را بسیار گسترده‌تر خواهند کرد.

نمایش بعدی متعلق به بازی جدید استودیوی Deck 13، سازنده‌ی بازی Lords of the Fallen بود. نام این بازی The Surge است و مانند بازی قبلی استودیو، با الهام از Dark Souls ساخته شده است. بازی در یک فضای علمی تخیلی و پر از ربات اتفاق می‌افتد. به جز این مورد فعلاً حرفی در مورد بازی نمی‌توان زد. فقط یک نکته‌ی عجیب در مورد استودیوی Deck 13 وجود دارد و آن هم این است که بازی‌های این استودیو، همگی با الهام از Dark Souls ساخته می‌شوند و ظاهراً سازندگان سعی ندارند به سراغ شکل دیگری از بازی‌ها بروند! این بازی علاوه بر کامپیوتر برای ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ نیز عرضه خواهد شد.

بازی بعدی، عنوان جدید کلیف بلزینسکی، سازنده‌ی عنوان Gears of War بود که با نام LawBreakers شناخته می‌شود و برای معرفی بازی خودِ او به روی صحنه آمد. در تریلر جدید بازی قابلیت‌های خیلی مختلفی از بازی و همچنین نقشه جدید آن با نام Promenade معرفی شدند. قابلیت‌های خیلی مختلفی در بازی وجود دارند. مراحلی از بازی با جاذبه خیلی کم انجام می‌شوند و بازیباز با یک پرش به سرعت به هوا می‌رود. وسایلی وجود دارند که مانند طناب به محیط متصل شده و بدین وسیله می‌توانید از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر بروید. نکته جالب تشبیه آقای بلزینسکی بود. او گفت که اگر بازی Overwatch معادل Street Fighter باشد، این بازی معادل Mortal Kombat خواهد بود. او از برنامه نسخه آلفای بازی که در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۶ یعنی ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ شروع می‌شود نیز پرده برداشت و برای ثبت‌نام در آن نیز باید به سایت PCGamer مراجعه کنید که البته در حال حاضر مهلت آن به اتمام رسیده ولی بعداً امکان اضافه شدن افراد جدید به بازی وجود دارد. آن‌ها از طریق این نسخه می‌خواهند مشکلات مختلفی که ممکن است بازی داشته باشد و همچنین مشکلاتی که ممکن است به دلیل قابلیت‌های مختلف بازی نظیر جاذبه کم به وجود بیاید را شناسایی و رفع کنند. تاریخ انتشار نسخه کامل بازی هنوز معلوم نیست.

pc gaming show e3 2016

LawBreakers

بعد از نمایش این بازی‌ها، نوبت به صحبت در مورد ورزش‌های الکترونیک (eSports) رسید. البته صحبت زیادی در مورد این ورزش‌ها نشد و تنها یک ویدیو که توسط Yahoo! eSports ساخته شده بود، پخش شد که در آن در مورد تیم ورزش‌های الکترونیک یاهو! و ورزش‌های الکترونیک کمی صحبت شد ولی دلیل اصلی این کار، شناساندن تیم ورزش‌های الکترونیک یاهو به افراد بود.

بعد از این‌ها، نوبت به کمی صحبت سخت‌افزاری رسید. مدیرعامل اجرایی شرکت AMD، خانم لیزا سو (Lisa Su) به روی صحنه آمد تا در این مورد صحبت کند. او در مورد معماری جدید کارت گرافیک‌های AMD با نام Polaris صحبت کرد و سپس تریلری از بازی Doom در حال اجرا بر روی Vulcan که API اختصاصی شرکت AMD است پخش شد (Vulcan چیزی شبیه DirectX است). به گفته‌ی مدیر AMD دیگر نیازی نیست که برای انجام بازی Doom در بالاترین کیفیت یک کارت گرافیک گران‌قیمت تهیه کنید. بعد از این کارت‌های گرافیک با معماری Polaris به نمایش در آمدند که قوی‌ترین آن‌ها RX480 بود و دو کارت دیگر نیز RX470 و RX460 بودند. قیمت RX480 واقعاً یک قیمت بسیار خوب است و این کارت گرافیک قدرتمند که امکان اجرای بازی‌های واقعیت مجازی را نیز به خوبی دارد تنها با قیمت ۱۹۹ دلار عرضه خواهد شد که به نسبت کارت گرافیک‌های رده بالا، قیمت فوق‌العاده پایینی است. بعد از این هم یک کامپیوتر به شکل کوله پشتی ساخته‌ی شرکت Alienware به نمایش در آمد که از کارت RX480 در آن استفاده شده و در عین حال مانند یک لپ تاپ به راحتی قابلیت جا به جایی دارد، بعد از این نوبت به رونمایی از تکنولوژی Liquid VR رسید و برای آن نیز نسخه‌ای از بازی Serious Sam به صورت واقعیت مجازی رونمایی شد. این بازی برای هدست واقعیت مجازی HTC Vive عرضه می‌شود. بعد از آن نوبت به صحبت در مورد CPU های AMD رسید و آن‌ها از سری جدید CPU های خود با نام Zen رونمایی کردند که ۸ هسته پردازشی دارند و برای بازی و گیمینگ نیز بسیار مناسب خواهند بود. بعد از این، صحبت در مورد سخت‌افزارهای AMD به پایان رسید.

pc gaming show e3 2016

AMD Radeon RX480

بعد از صحبت‌های مدیر اجرایی AMD دوباره نوبت بازی‌ها شد. اولین بازی که بعد از صحبت‌ها به نمایش در آمد، بازی جدید استودیوی Dontnod، همان استودیوی سازنده Remember Me و Life is Strange با نام Vampyr بود. داستان بازی در مورد یک دکتر ومپایر است و بازی در شهر لندن انجام می‌شود. چیز زیادی به جز مبارزات از گیم پلی بازی به نمایش در نیامد. تنها مبارزات بازی با شمشیر به نمایش در آمدند و این که می‌دانیم شخصیت اصلی توانایی‌های ویژه‌ای هم دارد که در مبارزات به او کمک می‌کنند و جنبه جادویی دارند. به جز این از ظاهر بازی به نظر می‌رسد که محیط بازی توسط موجودات خاصی آلوده شده و شب‌ها در شهر مشغول گشت زنی هستند. به جز این چیز خاصی از بازی در تریلر مشخص نشد و باید منتظر تریلرهای آینده برای جزئیات بیش‌تر باشیم.

pc gaming show e3 2016

Vampyr

بعد از این بازی، نوبت به جان گیبسون (John Gibson) از استودیوی تریپوایر (Tripwire) شد که در مورد بازی Killing Floor 2 توضیح بدهد. این بازی از جمله بازی‌های بسیار خونین و فوق‌العاده خشن است که هم‌اکنون به صورت Early Access در استیم در دسترس است. آخرین بسته‌ای که برای بازی هم‌اکنون در دسترس قرار دارد و در کنفرانس از آن صحبت شده، بسته Bullseye است و امکان بازی در نقش زامبی‌ها که با نام Zed شناخته می‌شوند نیز در این بازی وجود دارد. این طور که پیداست این بسته دقیقاً همزمان با کنفرانس در دسترس قرار گرفت. در طول کنفرانس نیز آقای گیبسون موبایل خود را بیرون آورده و با فشار یک دکمه گفت که بسته همین حالا در دسترس قرار گرفت که البته بعداً معلوم شد که این حرکت نمایشی بوده است و آن دکمه صرفاً یک صدای از پیش ضبط شده را پخش می‌کرد و آپدیت بازی را فرد دیگری از استودیوی سازنده‌ی بازی فعال کرده است! در این بسته جدید علاوه بر آن پرکی به نام Sharpshooter نیز به بازی اضافه شده که همان طور که از نامش معلوم است، مربوط به استفاده از سلاح‌های دوربرد و تک‌تیرانداز است. ضمناً یک شخصیت جدید و تعدادی نقشه نیز به بازی اضافه شده و سازندگان از بازخوردهای کاربران در استیم استفاده‌ی زیادی کرده‌اند تا وقتی نسخه نهایی بازی منتشر شد، کیفیت بالایی داشته باشد و مطابق میل بازیبازها باشد. ضمناً آن‌ها نقشه‌هایی که کاربران به صورت مود ساخته بودند را نیز با تغییراتی به صورت رسمی به بازی افزوده‌اند و از خلاقیت بازیبازها نیز استفاده کرده‌اند. نسخه کامل بازی قرار است پاییز منتشر شود.

بعد از صحبت‌های جان گیبسون بدون خروج او، آنا سوییت (Anna Sweet) از مسئولان ساخت هدست واقعیت مجازی آکیولوس ریفت به روی صحنه آمد و نسخه‌ی واقعیت مجازی Killing Floor با نام Killing Floor Incursion نیز تأیید شد که هر چند بازی اصلی Killing Floor شاید خیلی ترسناک به نظر نرسد و صرفاً کشتار محض باشد اما بدون شک انجام یک بازی با موجودات شبیه زامبی روی دستگاه‌های واقعیت مجازی، واقعاً ترسناک خواهد بود. یکی از موارد خاص این بازی نیز مربوط به پیاده سازی لگد اسلحه با کنترل‌های مخصوص واقعیت مجازی بوده است که برای آن‌ها چالش برانگیز بوده است. خود مسئولان ریفت هم مطمئن نبودند که بازی‌های اول شخص به خوبی برای واقعیت مجازی پیاده سازی شوند ولی ظاهراً این بازی توانسته نشان دهد که بازی‌های اول شخص هم امکان پیاده سازی برای واقعیت مجازی را دارند.

pc gaming show e3 2016

بازی Superhot هم با نام Superhot VR برای Oculus Rift منتشر خواهد شد

 

این طور که به نظر می‌رسد، روز به روز بازی‌های بیش‌تری برای واقعیت مجازی در حال عرضه شدن هستند و واقعیت مجازی، با سرعتی باورنکردنی و ناگهان با عرضه چند هدست، به محبوبیت بالایی دست یافته است که احتمالاً تا چند سال آینده شاهد عرضه همزمان بازی‌های AAA بر روی واقعیت مجازی به همراه وسیله‌های معمولی بازی خواهیم بود.

بازی بعدی که به نمایش در آمد، Tyranny نام داشت و توسط Obsidian Entertainment که سابقه ساخت بازی موفق Pillars of Eternity را نیز در کارنامه خود دارد و در ساختن بازی‌های سبک نقش‌آفرینی مهارت بالایی دارد، ساخته می‌شود. به جز چند لحظه کوتاه از گیم پلی بازی و یک تریلر که کمی از داستان بازی را توضیح می‌داد، چیز زیادی به نمایش در نیامد. در این بازی ظاهراً گروه‌های پلید به پیروزی رسیده‌اند و شما در نقش فردی به مقابله با این افراد پرداخته و در آینده، خودتان می‌توانید حکمرانی کنید. به جز این موارد فعلاً چیز زیادی از بازی نمی‌دانیم ولی احتمالاً با بازی خوبی در سبک نقش‌آفرینی‌های کلاسیک رو به رو خواهیم بود.

pc gaming show e3 2016

Tyranny بازی جدید سازندگان Pillars of Eternity

بعد از این بازی، نوبت به یک بازی ترسناک رسید؛ Observer. برای معرفی بازی مدیر بخش بازاریابی Bloober Team که پیش از این بازی ترسناک Layers of Fear را عرضه کرده بودند به روی صحنه آمدند. بازی در یک فضای سایبرپانک صورت می‌گیرد که البته به گفته سازندگان بازی سایبرپانک این بازی بیش‌تر شرقی اروپایی است تا آمریکایی. بازی در زمانی است که ترس‌های افراد هک شده و علیه آن‌ها استفاده می‌شوند و در بازی شما در نقش یک پلیس خاص هستید که با نام Observer خوانده می‌شوند. یک تریلر گیم پلی کوتاه هم از بازی پخش شد که چیز زیادی از آن معلوم نبود ولی احتمالاً با ایده‌ی خاص بازی، با یک بازی ترسناک خاص رو به رو خواهیم بود.

بعد از این بازی کمی صحبت از بازی‌های ترسناک کم‌تر شد و بازی بعدی یک عنوان استراتژی همزمان با نام Dropzone بود. برای معرفی بازی آقای جیسون کلمن رئیس شرکت Sparkypants Studios، به روی صحنه آمدند تا در مورد بازی صحبت کنند. در این بازی شما سه وسیله‌ی روباتیک را کنترل می‌کنید که قبل از ورود به بازی قابل شخصی سازی هستند. به جز این موارد و در تریلر بازی چیز خیلی خاصی از بازی به نمایش در نیامد ولی مطمئناً با یک بازی سراسر انفجار رو به رو خواهیم بود.

pc gaming show e3 2016

در بازی Dropzone کنترل سه روبات مجهز به سلاح را بر عهده دارید

بعد از این، نوبت به بسته الحاقی بازی ARMA III رسید که نام ARMA III APEX نام دارد. بازی ARMA III از جمله بازی‌هایی است که سعی دارد جنگ را به شکل کامل واقع‌گرایانه شبیه‌سازی کند و استفاده از سلاح‌ها و مواردی نظیر این، کاملاً مطابق واقعیت بوده و برخلاف بازی‌های اکشن معمولی، اصلاً استفاده از سلاح و کنار آمدن با عقب‌نشینی آن آسان نیست. برای معرفی این بسته‌ی الحاقی آقای جِی کرو (Jay Crowe) از استودیوی بوهمیا اینتراکتیو به روی صحنه آمدند. این بسته‌ی الحاقی از زمان عرضه بازی در سال ۲۰۱۳ بر روی این بسته توسعه‌دهنده کار کرده‌اند. ۱۳ اسلحه جدید، محیط جنگلی کاملاً جدید و زیبا و همچنین یک گروه خلافکار با نام سیندیکات (Syndikat) نیز به بازی اضافه شده‌اند. وسایل نقلیه جدید نیز از جمله اضافات جدید بازی هستند. همچنین مطمئناً ماد سازان با محیط‌های جدیدی که برای بازی تدارک دیده شده است، می‌توانند کارهای خیلی جالبی بکنند و مادهای جالبی برای بازی ساخته خواهد شد. به هر حال ARMA III جزو بازی‌هایی است که طرفداران خاص خود را دارد و به عنوان یک شبیه‌ساز جنگ کار خود را به بهترین شکل انجام داده است و این طور که به نظر می‌رسد، بسته‌ی الحاقی آن نیز موفق خواهد بود. این بسته الحاقی ۱۱ جولای ۲۰۱۶ یعنی ۲۱ تیر ۱۳۹۵ عرضه خواهد شد. بلافاصله بعد از تریلر بازی گفته شد که با پیش‌خرید بسته الحاقی بازی امکان دسترسی به نسخه پیش‌نمایش آن را خواهید داشت.

بازی بعدی که استودیوی Bulkhead Interactive وظیفه ساخت آن را دارد و قبلاً نیز یک بازی ادونچر و معمایی عرضه کرده بود، The Turing Test نام دارد. در این بازی شما در نقش شخصی به نام آوا تورینگ در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستید و با معماهای زیادی رو به رو خواهید شد که برای حل آن‌ها به تفکر منطقی نیاز دارید تا بتوانید آن‌ها را حل کنید، البته بازی طوری طراحی شده که با شروع انجام آن، می‌توانید مکانیک‌های آن را یاد بگیرید و به انجام آن بپردازید. بیش‌تر معماهای بازی نیز به وسیله تفنگ خاصی که در بازی در اختیار دارید، حل می‌شوند. داستان بازی نیز بر پایه یک سؤال است که آیا موجود زنده‌ای روی اروپا (قمر سیاره مشتری) وجود دارد یا نه و روندی خطی دارد. هر چند در تریلر گفته نمی‌شود اما این بازی برای ایکس‌باکس وان نیز عرضه خواهد شد. تاریخ عرضه‌ی بازی نیز ماه اوت ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده است. این طور که از تریلر بازی به نظر می‌رسد، با یک بازی خوب در سبک معمایی و پازل رو به رو هستیم که طرفداران عناوین معمایی خالص از آن خوششان خواهد آمد. موسیقی پخش شده در تریلر نیز موسیقی زیبا و خاصی بود که فضای آرام بازی را نشان می‌داد. باید بدانید که نام بازی که به فارسی آزمون تورینگ نامیده می‌شود، نام یک تست طراحی شده توسط آلن تورینگ پدر علم کامپیوتر است که در آن، یک شخص سؤال‌هایی را از سه نفر که دو تا از آن‌ها انسان و دیگری کامپیوتر است –بدون این که ماهیت آن‌ها را بداند- می‌کند و باید از روی جواب‌های آن‌ها تشخیص دهد که کدام یک کامپیوتر و کدام یک انسان است. اگر شخص در طی آزمایش‌های فراوان در ۵۰ درصد یا کمتر از آن بتواند هویت‌ها را درست تشخصی بدهد و لااقل نیمی از اوقات کامپیوتر موفق به اجرای رفتار انسانی شود، آنگاه گفته می‌شود که آن کامپیوتر دارای هوش مصنوعی و رفتاری انسانی تلقی می‌شود.

pc gaming show e3 2016

بازی The Turing Test عنوان معمایی جالبی به نظر می رسد

بعد از تریلر این بازی، نوبت به بازی Overland رسید. هدر پن (Heather Penn)، هنرمند شرکت Finji برای معرفی بازی به روی صحنه آمد. این بازی از سبک گرافیکی خاصی برخوردار است و گیم پلی آن نیز روی یک محیط شبیه یک صفحه مقوایی اتفاق می‌افتد و شما در دنیایی هستید که موجودات عجیب و غریبی آن را پر کرده‌اند. نسخه First Access بازی نیز برای تست آن از همان زمان کنفرانس در سایت Itch.io در دسترس قرار گرفت. بازی در سبک استراتژی بقا است و باید در یک محیط که به طور تصادفی ساخته می‌شود، دوام بیاورید و در این میان باید حواستان به منابع و سایر موارد نیز باشد. این بازی مستقل برای طرفداران سبک بقا و دوستداران بازی‌های جدید و خاص جالب خواهد بود.

pc gaming show e3 2016

Overland

بازی بعدی، عنوانی با نام Dual Universe بود که فعلاً در مرحله Pre-Alpha قرار دارد و هنوز زمان زیادی برای تکمیل آن وجود دارد. شخصی که برای صحبت در مورد بازی آمد، مدیر اجرایی و مؤسس استودیو Novaquark، سازنده‌ی بازی، آقای ژان-کریستوف باییل (Jean-Christophe Baille) بود. آن طور که در تریلر بازی گفته شد، همه چیز بازی قابل تغییر هستند و هر گونه ساختمان و سفینه‌ای هم که در بازی دیده شد، قابل ساختن در بازی هستند. شیوه‌ای که سازندگان برای محقق ساختن ایده‌ی ساخت چیزهای مختلف در بازی استفاده کرده‌اند، تکنولوژی وکسل (Voxel) خوانده می‌شود که در واقع کوچک‌ترین جزء ساختاری یک صفحه‌ی سه بعدی در کامپیوتر است و آن را می‌توان نمونه سه بعدی پیکسل دانست. توضیح بیش‌تر آن خارج از حوصله‌ی این مطلب است ولی با جست و جوی کلمه گفته شده می‌توانید در مورد این موضوع اطلاعات بیش‌تری کسب کنید. در این بازی شما میان دو سیاره در رفت‌وآمد هستید. گیم پلی بازی خاص به نظر می‌رسد. فرق این بازی با عناوین مشابه در این است که در این بازی هر چیزی از سیستم خرید و فروش کالا گرفته تا سیستم‌های حکومتی و… قابل پیاده سازی هستند و امکان ساخت سفینه، ساختمان و شهرهای خود را دارید. در بازی هیچ گونه لودینگ و صفحه بارگذاری وجود ندارد که این موضوع که جهان بزرگ بازی را سازندگان بدین شکل پیاده سازی کنند، مطمئناً دستاورد بزرگی بوده است و آقای باییل هم خیلی روی یک پارچه بودن بازی تأکید کرد. یکی از مواردی که در سایت بازی وجود دارد ولی در کنفرانس گفته نمی‌شود این است که بازیبازهای حرفه‌ای که تا حدودی برنامه‌نویسی بلدند و از زبان Lua اطلاع دارند می‌توانند برای سفینه‌های خود برنامه نوشته و سیستم کنترلی و سلاح‌های آن را تغییر دهند و حتی می‌توانند یک هوش مصنوعی برای خود بنویسند که آن‌ها را در امر کنترل سفینه و مواردی نظیر این یاری بدهد! نسخه آلفا بازی قرار است سال ۲۰۱۷ عرضه شود و بعد از آن سازندگان از بازخوردهای بازیبازها برای ساخت بازی و بهبود آن کمک خواهند گرفت ولی هنوز زمان عرضه‌ی خود بازی مشخص نیست. یک سایت برای طرفداران قرار است در چند هفته‌ی آینده تأسیس شود که امکان نقش‌آفرینی در مورد مسائلی مربوط به بازی و کارهایی نظیر تأسیس یک موسسه را که در بازی اصلی نیز امکان آن وجود دارد به شما می‌دهد.

pc gaming show e3 2016

دو سیاره ای که در تصویر بخشی از آن ها را می بینید در بازی Dual Universe کاملا قابل گشت و گذار و تغییر دادن هستند

بعد از این بازی، نوبت به ماوس و کیبوردهای ریزر رسید. شرکت ریزر یکی از اسپانسرهای کنفرانس بود و مطمئناً نمایشی از محصولات خود را نشان می‌داد. بدون شک ماوس و کیبورد جزئی جدایی ناپذیر از PC Gaming هستند و ریزر نیز که از تولید کنندگان مهم ماوس و کیبورد گیمینگ است، این مسئله را در ویدیوی خود یادآوری می‌کند. خوشبختانه همان طور که در اول تحلیل نیز اشاره شد، بخش‌های سخت‌افزاری این کنفرانس کوتاه بودند و نمایش ماوس و کیبوردها به سرعت به پایان رسید و دوباره نوبت بازی‌ها شد.

بازی بعدی Halo Wars 2 بود. این بازی یکی دو ساعت قبل از این کنفرانس در کنفرانس مایکروسافت نمایشی داشت و حالا در کنفرانس PC Gaming هم حاضر بود و یکی از سازندگان آن با نام دن ایوب (Dan Ayoub) از استودیو ۳۴۳ اینداستریز (۳۴۳ Industries) در مورد آن صحبت‌هایی کرد. نسخه قبلی این بازی از جمله معدود عناوین استراتژی کنسولی بود که با موفقیت بالایی هم رو به رو شد و فروش خوبی داشت؛ اما سازندگان این عنوان با رویه جدیدی که مایکروسافت در پیش گرفته دیگر قرار نیست یک انحصاری کنسولی بسازند و این بازی استراتژی برای پلتفرم واقعی خود که کامپیوتر است نیز منتشر خواهد شد. در طول صحبت‌های دن ایوب، بخش‌هایی از گیم پلی مأموریت اول بازی و دیگر بخش‌های آن پخش می‌شود و گیم پلی بازی و به خصوص انفجارهای آن خیلی خوب به نظر می‌رسند. سازندگان بازی متوجه این موضوع هستند که بعضی بازیبازها حرفه ای و بعضی‌ها صرفاً کژوال (Casual) هستند و خیلی حرفه ای بازی‌های استراتژی را دنبال نمی‌کنند. این بازی برای هر دوی گروه‌ها ساخته شده است و اصلاً هم قصد ندارد که بازی را آسان کند که به مذاق بازیبازهای حرفه‌ای خوش نیاید. بلکه بازی حالت‌هایی (Mode) دارد که مخصوص حرفه‌ای‌های سبک استراتژی است که باید پایگاه خود را مدیریت کنند و ارتش بسازند و به دشمن حمله کنند و حالت‌هایی هم دارد که به مذاق بازیبازهای کژوال هم خوش می‌آیند و در آن، شما یک ارتش قوی را همان اول بنا می‌کنید و به دشمن یورش می‌برید. حالت اول که همان حالت کلاسیک بازی‌های استراتژی است ولی در مورد حالت دوم فعلاً سازندگان قصد توضیح بیش‌تری را ندارند. کنترل بازی نیز روی دو پلتفرم متفاوت است و برای هر دو پلتفرم سازندگان سیستم کنترلی را در نظر گرفته‌اند که متناسب با آن پلتفرم باشد و قطعاً PC در این میان مزیت‌هایی نظیر حرکت سریع‌تر روی نقشه و همچنین امکان گروه بندی نیروها با دکمه‌های کیبورد و… را دارد که کنسول از این امکانات محروم است؛ اما سازندگان در کل هر دو نسخه و کنترل آن‌ها را طوری طراحی می‌کنند که هر دو گروه بتوانند از بازی لذت ببرند. Halo Wars 2 در ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ یعنی ۳ اسفند ۱۳۹۵ برای ویندوز ۱۰ و ایکس‌باکس وان منتشر خواهد شد.

pc gaming show e3 2016

در بالا تصویر مربوط به Halo Wars 2 را و ساخت پایگاه را مشاهده می کنید و در پایین نیز Dan Ayoub یکی از سازندگان بازی را

بازی بعدی که برای معرفی آن کارگردان بخش نوآوری استودیو New World Interactive، آقای Andrew Spearin، به روی صحنه آمد، Day of Infamy نام دارد و دنباله مستقلی بر بازی قبلی این استودیو Insurgency محسوب می‌شود که یک بازی مستقل مبتنی بر جنگ جهانی دوم و به صورت کاملاً چند نفره بود. گیم پلی این نسخه شبیه نسخه قبلی مانده و گرافیک بازی هم شاید پیشرفت اندکی کرده باشد ولی اصلاً در حد عنوانی در این زمان نیست و گرافیکی در حد بازی‌های نسل ششم دارد ولی به هر حال این یک بازی مستقل است و نمی‌توان به آن خیلی خرده وارد کرد و به هر حال گیم پلی نسخه قبلی آن به قدری خوب بوده است که جایزه بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۴ از نگاه کاربران را در سایت Indiedb به دست بیاورد و جزو بازی‌های بسیار موفق استیم محسوب می‌شود و احتمالاً این نسخه نیز همانند نسخه قبلی موفق خواهد بود. بازی Day of Infamy در ماه آینده میلادی به صورت Early Access در دسترس خواهد بود.

بازی‌ساز بعدی که به روی صحنه آمد، استیو پیگت (Steve Piggot)، رئیس استودیو Torn Banner بود. بازی قبلی این شرکت Chivalry: Medieval Warfare بود. این عنوان تمرکز زیادی روی بخش چندنفره داشت و نمرات نسبتاً خوبی را کسب کرد و همان طور که از نام آن پیداست به نبردهای قرون‌وسطی می‌پرداخت. بازی جدید این استودیو، Mirage: Arcane Warfare نام دارد. مبارزات این بازی باید با دقت زیادی و با توجه دقیق به حرکات دشمن طراحی شوند. اگر خیلی دقیق باشید، هر تیری که به سمتتان پرتاب می‌شود را نیز می‌توانید بلاک کنید و جلوی ضربه‌ی آن را بگیرید. همان طور که از نام بازی مشخص است (Arcane)، جادو نیز در این بازی نقش اساسی دارد. تم هنری بازی بسیار خاص است و به گفته خود سازندگان بازی از معماری‌های عربی و ایرانی در ساخت محیط‌های بازی الهام گرفته شده است. آن‌ها می‌خواستند که محیط‌های زیبایی را درون یک فضای خشن صحرایی خلق کنند و از این رو از این سبک معماری استفاده کردند. بازی در پاییز ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد و نسخه‌ی بتا بازی نیز در تابستان عرضه می‌شود.

pc gaming show e3 2016

Mirage: Arcane Warfare

بازی بعدی، Mages of Mystralia نام داشت و تنها یک تریلر از آن به نمایش در آمد. سازنده‌ی بازی استودیوی مستقل Borelays است. گرافیک هنری بازی فوق‌العاده زیبا به نظر می‌رسد. بازی نوآوری‌های جالبی هم در گیم پلی دارد که امکان ساخت جادوهای مختلف را به شما می‌دهد. البته قبلاً در بازی Magicka ترکیب جادوها را دیده بودیم ولی این بازی قرار است اجازه ساخت جادو را به شما بدهد. در تریلر در بخش‌های صورت‌های فلکی در آسمان مشخص می‌شوند و این طور که به نظر می‌رسد، این موضوع به مکانیزم ساخت جادو در بازی ربط دارد. بازی قرار است در سال ۲۰۱۷ منتشر شود و به جز این اطلاعات بیش‌تری از بازی منتشر نشده است.

pc gaming show e3 2016

Mages of Mystralia

نمایش بعدی مربوط به یک حالت (Mode) جدید از بازی Warframe می‌شد. این بازی جزو بازی‌های بسیار موفق Free to Play است و حالت جدید آن، فضایی متفاوت با بقیه بخش‌های بازی دارد. حالت جدید بازی Lunaro نام دارد و در واقع یک مسابقه‌ی ورزشی محسوب می‌شود که بازی را از جو خشن آن دور می‌کند. در این مسابقه چیزی شبیه توپ وجود دارد که دو تیم باید آن را گرفته و سعی کنند وارد دروازه گرد و دایره‌ای طرف مقابل بکنند. حرکات بسیار جالب و نمایشی هم برای پرتاب توپ و یا جلوگیری از ورود آن به دروازه وجود دارد که بسیار جالب به نظر می‌رسد. ظاهراً بازی Rocket League تأثیر زیادی روی بازی‌های دیگر گذاشته است و حتی سازندگان بازی‌های کاملاً اکشن هم به فکر اضافه کردن چنین حالتی به بازی خود افتاده‌اند. به هر حال این ماد بازی را از جو خشن آن کمی دور می‌کند و برای طرفداران بازی جالب خواهد بود. محتوای انحصاری جالبی شامل یک پوسته‌ی خاص برای یک اسلحه نیز برای این کنفرانس در نظر گرفته شد که با مراجعه به سایت بازی و استفاده از کد PCGAMINGSHOW2016 می‌توانید این پوسته و طرح را به بازی اضافه کنید.

pc gaming show e3 2016

پوسته ی اختصاصی کنفرانس که برای سلاحی در بازی Warframe طراحی شده است را در تصویر مشاهده می کنید

بعد از این، نوبت به آخرین بازی این کنفرانس رسید؛ Dues Ex: Mankind Divided. برای این موضوع دو نفر از سازندگان بازی به روی صحنه آمدند تا در مورد یکی از مراحل بازی که در دبی اتفاق می‌افتد صحبت بکنند. تریلر گیم پلی این مرحله از بازی نیز همزمان پخش می‌شود. کاملاً مشخص است که راه‌های خیلی زیادی برای تمام کردن مرحله‌ها وجود دارند و تجهیزات و قطعات اضافه شونده (Augmentation) به آدام جنسن نیز نقش اساسی در تغییر روند بازی دارند. به عنوان مثال اگر او را از نظر قدرت بدنی قوی کرده باشید، می‌توانید بخش ضعیف دیوار را شناسایی کرده و سپس آن بخش را منهدم کرده و از این طریق به درون ساختمان نفوذ کنید یا مثلاً یکی از توانایی‌ها که با نام Icarus شناخته می‌شود، به شما اجازه فرود از ارتفاع‌های بالا را می‌دهد. نکته دیگر هم این است که سلاح‌های بازی هم به راحتی در حین مرحله قابلیت شخصی سازی دارند و می‌توانید به عنوان مثال در زمان نیاز روی اسلحه صدا خفه کن نصب کنید تا به طور مخفیانه مرحله را پیش ببرید. حتی سازندگان روی توانایی‌هایی نظیر گرفتن نارنجک دشمن در هوا و پرتاب آن نیز کار کرده‌اند. همان طور که گفته شد، روش‌های متفاوتی هم برای پیش روی در مرحله وجود دارد، مثلاً می‌توانید بدون این که کسی شما را شناسایی کند، مرحله را تمام کنید یا با زد و خورد زیاد و همه‌ی این روش‌ها و تعاملات شما با شخصیت‌های بازی روی روند بازی و هوش مصنوعی دشمنان و… تأثیر خواهد گذاشت. امکان شخصی سازی رابط کاربری بازی نیز وجود دارد و می‌توانید در صورتی که می‌خواهید تجربه‌ی خیلی کامل و البته سختی داشته باشید، امکانات آن را غیرفعال کنید یا هر کدام را که می‌خواهید به دلخواه فعال کنید تا روی صفحه موارد مختلف مربوط به شخصیت را زیر نظر داشته باشید. یک نکته‌ی عجیب نیز در مورد تریلر وجود داشت که دکمه‌های کنترلر پلی‌استیشن در آن بودند که همان اول مجری اطمینان داد که نسخه PC بازی در حال نمایش است و تنها کنترل‌های تریلر مربوط به پلی‌استیشن هستند. بازی در تاریخ ۲۳ اوت ۲۰۱۶ یعنی ۲ شهریور ۱۳۹۵ منتشر خواهد شد.

wmplayer 2016 06 16 01 32 11 57

در بخش بالای تصویر، دید خاص آدام جنسن در محیط بازی Dues Ex: Mankind Divided را مشاهده می کنید که بخش آسیب پذیر دیوار را در پشت یک جسم شناسایی کرده است. در بخش پایین نیز در سمت چپ مجری اجرای کنفرانس و در سمت راست دو تن از سازندگان بازی را مشاهده می کنید.

با این که Dues Ex: Mankind Divided آخرین بازی به نمایش در آمده بود ولی آخرین بخش کنفرانس نبود و یک بخش دیگر مانده بود. آقای وارن اسپکتور (Warren Spector) بازی‌ساز معروف که بر روی عناوین قدیمی سری Dues Ex هم کار کرده بود و در چند سال اخیر نیز بازی Epic Mickey را به سفارش شرکت دیزنی ساخته بود، به روی صحنه آمد تا در مورد آینده PC Gaming صحبت کند. حرف‌های او ده دقیقه به طول انجامید و نوشتن تمامی صحبت‌های ایشان از حوصله‌ی مطلب خارج است. به طور خلاصه، او تأکید داشت که خودش از طرفداران PC بوده است و در گذشته زمانی که بازی می‌ساخته، اولین انتخابش به عنوان پلتفرم هدف بازی، PC بوده است و در این میان، Epic Mickey هم به دلیل ساختار خاصش، باید برای کنسول (Wii) منتشر می‌شده. در ضمن PC پلتفرمی بوده که زمانی صحبت از نابودی آن بوده ولی همچنان به بقای خود ادامه داده و امروزه، یک کنفرانس برای آن برگزار می‌شود. واقعیت مجازی و تکنولوژی‌های آینده هم بر روی PC به بهترین شکل حضور دارند. همچنین سازندگان از طریق شبکه‌های انتشار بازی روی کامپیوتر مثل استیم، به راحتی می‌توانند بازی‌های خود را به دیگران بشناسانند و دیگر مانند گذشته، ساخت بازی برای بازی‌سازان مستقل کار سختی نیست و در این سال‌ها شاهد بازی‌های مستقل موفقی بوده‌ایم که اکثر آن‌ها، اولین پلتفرمشان PC بوده است. در این میان، بازی Minecraft وجود دارد که تقریباً برای هر پلتفرمی که بوده منتشر شده ولی محل تولد آن کامپیوتر بوده و بعد از کسب محبوبیت روی کامپیوتر، به موفقیت فعلی رسیده است. ضمن این که همه‌ی بازی‌ها نیز خواه و ناخواه روی کامپیوتر ساخته می‌شوند. آقای اسپکتور طعنه‌ای هم به کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت (PS Neo و Xbox Scorpio) می‌زند و می‌گوید از مزیت‌های کنسول‌ها این است که به طور معمول سخت‌افزار آن‌ها تغییر نمی‌کند. به هر حال با ذکر همه‌ی این مزیت‌ها و صحبت در مورد آینده PC Gaming، ایشان صحنه را ترک می‌کنند و با خداحافظی مجری، کنفرانس به پایان می‌رسد.

نتیجه‌گیری:

بدون شک، PC یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های بازی بوده، هست و خواهد بود. بازی‌ها به هر حال روی کامپیوتر متولد می‌شوند و هرگز یک کنسول برای ساختن بازی تهیه نمی‌شود ولی کامپیوتر در عین این که امکان بازی کردن را می‌دهد، امکان ساخت و حتی ویرایش بازی‌هایی که قبل ساخته شده‌اند را نیز می‌دهد. کامپیوترها از نظر قدرت سخت‌افزاری از کنسول‌ها جلوتر بوده‌اند و همیشه نیز یکی از مزیت‌های آن‌ها سرعت رشد بالایشان بوده است که اگر سازندگان کمی بیش‌تر تلاش کنند، می‌توانند گرافیکی بسیار فراتر از گرافیک کنسول‌ها را روی آن ارائه دهند. ضمن این که همواره پلتفرم اول بسیاری از سازندگان بازی‌های مستقل PC بوده است و انتشار بازی روی PC که تقریباً یک پلتفرم آزاد محسوب می‌شود و به جز اندک مواردی که برای بازی‌های ویندوز تحت انحصار مایکروسافت است، در بقیه موارد نیازی به اجازه گرفتن از هیچ شرکتی برای انتشار بازی روی PC وجود ندارد.

کنفرانسی که توسط AMD و مجله PC Gamer برای بازی‌های PC برگزار شد، نشان می‌دهد که همیشه PC از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و در دو سال اخیر، این اهمیت به طور مشهود در E3 مشخص شده است. امسال کنفرانس به مراتب بهتر از سال گذشته برگزار شد و بخش‌های سخت‌افزاری آن بسیار کمتر بودند و بیش از همه به بازی‌ها اهمیت داده شده بود. ضمن این که بازی‌های خوبی هم به نمایش در آمدند و در این میان بازی‌سازان مستقل بدون شک سهم عظیمی را به خود اختصاص داده بودند و این فرصت را یافتند که بازی‌های خود را در مقابل حجم عظیم توجه رسانه‌های مرتبط با بازی، به نمایش در آورند. ضمن این که بازی‌های بزرگ هم نقش نسبتاً خوبی در کنفرانس امسال داشتند و بازی‌های مورد انتظار و مهم PC نیز در این کنفرانس به نمایش در آمدند. هر چند PC Gaming Show هنوز راه زیادی در پیش دارد و نیاز به کسب تجربه‌ی بیش‌تری در طی سالیان آینده دارد، کنفرانس امسال کیفیت قابل قبولی داشت ولی می‌توانست با نمایش بازی‌های بزرگ، کیفیت بهتری داشته باشد. در کل کیفیت کنفرانس امسال از کنفرانس پارسال به مراتب بهتر بود و امیدواریم که سال آینده، کنفرانس و بازی‌های بهتری را برای PC شاهد باشیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا
نمایشی پر از بازی های مختلف | تحلیل PC Gaming Show در E3 2016 - گیمفا