فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا

فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016

سعید آقابابایی
۱۰:۲۰ ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا

می‌خواهم یک‌راست بروم سر اصل مطلب. دیگر از این بهتر نمی‎شد! در E3 سال ۲۰۱۶ شاهد برترین کنفرانسی بودیم که در سال‎های اخیر شرکت سونی برگزار کرده است. از شروع تا پایان پر از هیجان و سورپرایز و عناوین عالی بود و جیغ و داد و هیاهوی طرفداران و تماشاگران نیز گواهی بر این مدعا بود. حقیقتا خودم هم با این که انتظار یک کنفرانس عالی را داشتم ولی سونی من را هم شگفت‌زده کرد و حتی از سطح انتظار خوش‌بین‌ترین طرفداران هم فراتر رفت. در این مطلب قصد داریم تا به مانند سایر کنفرانس‌های برگزار شده در نمایشگاه E3 امسال که تحلیل و بررسی آن‌ها خدمت شما ارائه گردید، به بررسی و واکاوی اتفاقات رخ داده در کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 2016 بپردازیم و نگاهی کلی به آن‌چه که در این کنفرانس مطبوعاتی گذشت داشته باشیم.

sony e3 2016 games 10

SONY، همگان را شگفت‌زده کرد…

از شرکت سرگرمی‌های سونی در مراسم E3 2016 انتظار زیادی می‎رفت و طرفداران، بسیار امیدوار به مشاهده یک کنفرانس فوق‎العاده و معرفی بازی‎های بزرگ بودند. در مراسم سال گذشته، سونی در E3 زیاد موفق ظاهر نشد(به مانند اکثر شرکت‎ها غیر از بتزدا) و نتوانست آن‎چنان که بایسته و شایسته بود، طرفداران را راضی کند. به همین خاطر هم برای مراسم امسال دیگر بلیط خود را خرج کرده بود و فرصتی برای هدر دادن و ضعیف ظاهر شدن نداشت.

از همان آغاز مراسم و مشاهده استیج تئاترگونه و ارکستر بزرگی که در سالن حضور داشتند و شروع به نواختن یک موسیقی حماسی کرده بودند مشخص بود که سونی می‎خواهد این بار متفاوت عمل کند و مراسم پرهیجانی را برای حاضران تدارک دیده است. موسیقی که در ابتدای مراسم در حال نواخته شدن بود بسیار حماسی و زیبا بود و با این که هنوز خبری از معرفی God of War جدید نبود، بسیاری از افراد از جمله بنده حس کرده بودند که این موسیقی به نوعی تداعی‎کننده موسیقی‎های فوق حماسی، خاطره‌انگیز و جذاب سری “خدای جنگ” بود و آرزو می‎کردیم که همین‌طور باشد و خیلی زودتر از آن‌چه فکرش را می‌کنیم چشممان به جمال کریتوس افسانه‎ای روشن شود.

برای من کل e3 یه طرف همین فریاد کریتوس کبیر یه طرف

برای من کل مراسم E3 یک طرف و تنها همین فریاد کریتوس کبیر هم یک طرف… منتظرت بودیم شیرمرد… خوش آمدی

وقتی نخستین تریلر کنفرانس سونی بعد از نواختن موسیقی حماسی ذکر شده شروع به پخش کرد و صدای کودکی را مشغول بازی کردن شنیدیم و سپس چشممان به سبک گرافیکی تریلر افتاد، احتمال این که این تریلر مربوط به God of War باشد در ذهنمان خیلی پایین آمد و همگی منتظر بودیم ببنیم چه عنوانی در حال معرفی است. ناگهان از درون سایه، مردی با ابهت بیرون آمد…. واااای خدای من! این کریتوس است.

کریتوس کبیر، با همان بدن ورزیده همیشگی، با همان طرح و نقش‎های قرمز رنگ بر روی بدن و صورتی جاافتاده‎تر که این بار ریش نسبتا بلندی را نیز بر چهره می‎بیند. چقدر با ابهت و جذاب است. چقدر دلتنگش بودیم. بازی به جریان می‎افتد، چه مبارزاتی، چه گرافیک زیبایی، باز هم مبارزاتی حماسی با هیولاهای غول‎پیکر و باز هم همان کریتوس بی‎اعصاب که ناگهان جوش می‎آورد و مادر و پدر هیولای چند متری را جلوی چشمش می‎آورد!

ای خدا من چیکار کنم تا این بازی بیاد بیرون

چه انتظار کشنده‌ای خواهد بود تا انتشار بازی…

سونی در این مراسم به نوعی محکوم به معرفی God of War جدید بود. با توجه به جوی که در مدت اخیر در مورد معرفی نسخه جدید این سری به وجود آمده بود و هایپی که در اثر انتشار یکی دو تصویر از کریتوس در ماه های گذشته جامعه بازی‎بازان را فراگرفته بود، اگر هربازی جدیدی هم معرفی می‎شد ولی خدای جنگ بین آن‎ها نبود، به هیچ وجه برای طرفداران قانع کننده نبود و معلوم بود که سونی هم این را خوب می‎داند و با ارکستر زنده و نواختن موسیقی نسخه جدید این سری و پحش تریلر این بازی در شروع کنفرانس، کاملا خود را تا آخر مراسم بیمه کرد و شور وهیجان فوق العاده‌ای را در بین حاضران ایجاد کرد. به همین دلیل هم بود که وقتی بعد از پخش این تریلر شاون لیدن از مسئولان عالی‌رتبه سونی به روی صحنه آمد در ابتدا از حاضران پرسید: “نظرتان در مورد چنین شروعی چیست؟” و سالن را با این سوال منفجر کرد.

با توجه به زمانی که از نسخه قبلی این سری گذشته و یک نسل هم در این بین تغییر کرده بود، دیگر قطعا زمانش فرا رسیده بود که نسخه جدیدی از God of War ساخته شود، مگر می‎شود که پلی‎استیشنی جدید در نسلی جدید عرضه شود و یک خدای جنگ مخصوص آن نسل نداشته باشد؟ خیر و قطعا خیر. همه چیز برای اعلام آمادگی مجدد کریتوس افسانه‎ای برای حضور در صحنه آماده بود و در مراسم E3 2016 این اتفاق رقم خورد تا بتوان گفت یکی از بهترین شاید بهترین شروع یک کنفرانس سونی در E3 اتفاق بیافتد و همچنین یکی از برترین شروع‎ها در کل تاریخ این نمایشگاه معتبر. سالی که نکوست از بهارش پیداست، کنفرانسی که با God of War جدید شروع شود خدا می‎داند به کجاها ختم خواهد شد. جاهایی حتما خوب!

کلی نکته جدید در ویدئوی horizon بود مبارزات بازی معرکه هستند

کلی نکته جدید در ویدئوی Horizon بود… مبارزات بازی معرکه هستند

درست است که بازی Horizon Zero Dawn به تازگی تاخیر خورد ولی به نظر می‎رسد سازندگان بازی در گوریلاگیمز خوب می‎دانند دارند چکار می‎کنند. در بخش دیگری از کنفرانس سونی در E3 ویدئوی گیم‎پلی جدیدی از این عنوان پخش شد که به معنای واقعی دلنواز و زیبا و پر هیجان بود و زوایای جدیدی را از بازی برای ما آشکار کرد. مبارزات بازی با دشمنان کوچکتر ولی سریع‏تر که با جاخالی دادن‎های آلوی همراه بود و استفاده مداوم از انواع و اقسام تیرها و مین‎های انفجاری و … که تنوع بسیار بالایی را نشان می‎داد. درآوردن صندوق‎های حاوی مواد ارزشمند از چنگ دشمنانی که آنها را از محیط بازی جمع می‎کنند تا با خود ببرند و بایستی با مبارزه آن‎ها را به دست آوردید.

صحبت با دیگر شخصیت‎های بازی که با استفاده از دایره دیالوگ، مانند عناوین مس افکت صورت می‏گیرد و می‎توانید مثلا یک مکالمه را سریع تمام کنید و یا اطلاعات بیشتری را با پرسیدن سوالات بیشتر اخذ کنید. بازی نقشه کارآمدی دارد و مثلا در بخشی از بازی که نمایش داده می‎شد آلوی نیاز به موجودی که بتواند از وی سواری بگیرد، داشت و بنابراین از روی نقشه محل حضور ربات‎هایی ۴ پا و گاو مانند که مناسب برای این کار هستند را پیدا کرده و به سراغ آن ها رفت. همچنین مشخص شد که که آلوی می‎تواند برخی ربات‏ها را رام کند و مثلا همین ربات اسب مانند وقتی که با شلیک چندین تیر نگه دارنده به زمین از حرکت ایستاد، آلوی به سراغ وی رفت و با انجام پروسه‏‌ای آن را رام کرد و سوار بر آن شد.

طراحی‌های این بازی صحبتی باقی نمی‌گذارند تضاد عصر حجر و دنیای فوق‌مدرن در بازی کاملا ملموس است ولی به زیبایی در هم حل شده‌اند و در حقیقت عصر حجر همان دنیای فوق مدرن است

طراحی‌های این بازی صحبتی باقی نمی‌گذارند… تضاد عصر حجر و دنیای فوق‌مدرن در بازی کاملا ملموس است ولی به زیبایی در هم حل شده‌اند و در حقیقت عصر حجر همان دنیای فوق مدرن است

سواری در Horizon Zero Dawn بسیار جذاب به نظر می‎رسید و سرعت بالایی هم داشت. همچنین مبارزه در حال سوارکاری نیز قابل انجام است و برای مقابله با دشمنانی که حرکاتی سریع دارند خیلی به کار می‏آید. مثلا همین دشمنی که آلوی در آخرین بخش ویدئو با آن مبارزه می‎کرد به کرات به آسمان می‎پرید و بر روی منطقه‎ای که آلوی در آن حضور داشت فرود می‎آمد و این کار را با سرعت بالایی انجام می‎داد. بنابراین وقتی که وی در حال سوارکاری بود سرعت بیشتری برای جاخالی دادن از حملات دشمن داشت، هرچند که آخرش هم دشمن بر روی مرکب وی فرود امد و ربات بیچاره را که کلی سواری به ما داده بود له و لورده کرد. به طور کلی ویدئوی Horizon Zero Dawn درE3 2016، موارد بسیاری را از مکانیک‎های مختلف بازی برای ما آشکار کرد و از همه مهم‎تر این که هر بار که ویدئوی جدیدی از آن پخش می‎شود، بیشتر از قبل نوید یک Sci-fi RPG فوق‎العاده زیبا و انحصاری پلی‎استیشن ۴ را به ما می‎دهد.

با تحلیل بخش‎های مختلف این ویدئو نهایتا اگر نهایتا بخواهیم به جایگاه این ویدئوی گیم‎پلی در مراسم کنفرانس سونی نگاه بیاندازیم باید گفت که انتخاب این بازی و ارائه نمایش جدید و طولانی و جذاب از گیم‎پلی آن کار بسیار درست و سیاستمدارانه‎ای بود که در راستای دلجویی از طرفداران بازی که به دلیل تاخیر آن ناراحت بودند انجام شد تا آن‎ها را با بازی آشتی دهد و متوجه شوند که منتظر چه عنوان زیبا و بزرگی هستند و قطعا ارزش صبر را داراست.  انصافا هم همین طور شد و ویدئویی فوق‎العاده از گیم‎پلی بازی که برای این مراسم در نظر گرفته شده بود، یکی از نقاط پر رنگ کنفرانس سونی در E3 2016 بود.

بالاخره تاریخ انتشار بازی مشخص شد و چند سال انتظار به زودی به پایان خواهد رسید

بالاخره تاریخ انتشار بازی مشخص شد و چند سال انتظار به زودی به پایان خواهد رسید

یکی از بهترین لحظات کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 2016 لحظه‎ای بود که در پایان پخش تریلر یکی از بازی‎ها نوشته شد: “۲۵ اکتبر ۲۰۱۶”. می‎دانید چه بازی؟ عنوانی که سال‎ها منتظرش بودیم تا بالاخره بفهمیم اصلا ساخته می‎شود یا نه؟ آیا روند ساختش ادامه می‏یابد یا کنسل شده؟ بله… شاهکار Famito Ueda، سازنده آثاری هنری به نام shadow of the colossus و Ico که هر دو از برترین عناوین نسل ششم بودند و از برترین‌های تاریخ بازی‎های رایانه‎ای.

تریلری که در کنفرانس سونی به نمایش در آمد حاوی نکات جدیدی از بازی بود که تا به حال مشاهده نشده بودند، مانند وجود یک موجود سیاه و بزرگ شبیه به موجود افسانه‎ای بازی که مشخص بود دشمن شخصیت‎های بازی به حساب می‎آید و احتمال مشاهده مبارزاتی بین او و موجود سفید رنگ غول‎پیکر و دوست داشتنی بازی قطعا وجود دارد و به مانند Ico و دشمنان سیاه‌رنگ آن بازی، ممکن است که این دو رنگ سیاه و سپید، نوعی نماد مبارزه خیر و شر و سیاهی و سپیدی باشد. این‌طور که به نظر می‎رسد بازی در بخش گیم‎پلی تلفیقی است از دو عنوان ذکر شده قبلی ساخته Ueda و المان‎هایی از هر دو را به همراه دارد که این باعث سرگرم‎کنندگی هر چه بیشتر بازی نیز می‎شود.

Last Guardian با توجه به نام و آوازه سازنده بازی در ساخت ۲ عدد از برترین عناوین تاریخ، از همان ابتدا بسیار مورد توجه بود و وقتی که مشخص شد ساخت این بازی کنسل نشده است و ادامه می‎یابد، در لیست مورد انتظارترین بازی‎های انحصاری پلی‎استیشن ۴ قرار گرفت. قطعا انتخاب این بازی برای یکی از نمایش‎های کنفرانس سونی موردی بود که انتظار آن می‎رفت و از آن مهم‎تر سورپرایز کردن طرفداران توسط سونی با اعلام تاریخ انتشار بازی بود که نقش مهمی در پررنگ‎تر کردن این کنفرانس داشت و مشخص شد که خوشبختانه لازم نیست که مدت زمان زیادی را برای تجربه این بازی صبر کنیم.

باز هم معرفی مرموز بازی‌های کوجیما که هزار سوال ایجاد می‌کند

باز هم معرفی مرموز بازی‌های کوجیما که هزار سوال ایجاد می‌کند.

وقتی که اندرو هاوس از مدیران رده‎بالای سونی به روی صحنه آمد و در مورد افراد توانا و با استعدادهای بالا در صنعت بازی‎های رایانه‎ای صحبت می‎کرد حدس می‎زدیم که احتمالا یکی از استعدادهای جوان این صنعت قرار است در کنفرانس حاضر شود و مثلا یک بازی کوچک را معرفی کند ولی به جای آن یکی از بزرگترین و تاریخ‎سازترین و البته محبوب‌ترین افراد و سازندگان توانای حاضر در حوزه بازی‎های رایانه‎ای به روی صحنه آمد، آن هم در میان تشویق‎های بی‎امان طرفداران. بله هیدئو کوجیمای بزرگ در کنفرانس سونی حاضر شده بود تا یک انحصاری کنسولی جدید را برای پلی استیشن ۴ معرفی کند. عنوانی که اولین بازی ساخته شده توسط کوجیما بعد از ترک کونامی و تاسیس استودیوی جدیدش است.

نخستین نکته در تحلیل نمایش بسیار پر رمز و راز بازی جدید کوجیما (که البته از او انتظار دیگری نیز نمی‎رود) حضور دوباره نورمن ریدوس پس از عنوان کنسل شده و فوق‎العاده Silent Hills است که این بار با خیال راحت در بازی متعلق به استودیوی شخصی کوجیما حضوریافته است و دیگر سایه شوم کونامی را بر سر بازی احساس نمی‎کند. با خاطره بدی که برای وی در بازی قبل رقم خورد، حضور دوباره نورمن ریدوس در این صنعت نشان از علاقمندی بالای او به حوزه بازی‏های رایانه‏‌ای و فعالیت در آن ها دارد.

خیلی دوست دارم بدانم داستان چیست

خیلی دوست دارم بدانم داستان چیست…

نکاتی که در نمایش بازی مشاهده کردیم بسیار مرموز و گنگ بودند و کلی سوال را مانند تمام عناوین کوجیما در ذهن بازیباز ایجاد کردند. از برهنه بیدار شدن شخصیت بازی، ماهی‎های مرده و رد دست سیاه بر روی بدن نورمن ریدوس و شن‎های ساحل، کودکی مصنوعی در آغوش وی که ناگهان ناپدید شد، وجود افرادی که انگار در دوردست‎ها در آسمان ایستاده بودند و نورمن ریدوس هم به آن‎ها نگاه می‎کرد، به هر حال این یک بازی از هیدئو کوجیماست و حضور آن برای اولین بار در کنفرانس یک شرکت، برای آن کمپانی افتخاری بزرگ محسوب می‎شود آن هم وقتی که این بازی جدید بین کنسول‎ها انحصاری باشد و نسخه رایانه‎های شخصی آن نیز با فاصله‎ منتشر شود.

در تحلیل معرفی بازی Death Stranding درکنفرانس سونی باید گفت اصلا نمی‌‎شود نقش معرفی این بازی و همچنین حضور شخص استاد کوجیما را در موفقیت این کنفرانس را نادیده گرفت و انکار کرد. قطعا در کنفرانسی که مربوط به بازی‎های رایانه‎ای است، دعوت کردن از استادی بزرگ مثل کوجیما، جذابتر است از مثلا حضور مورینیو بر روی صحنه که البته آن هم قابل تقدیر است اما نه به اندازه حضور کوجیما در کنفرانس یک شرکت و معرفی یک بازی جدید. سونی با دعوت از کوجیما و معرفی اولین بازی وی پس از جدایی از کونامی کار بزرگی را برای شاد کردن طرفداران خود انجام داد و با سورپرایزی دیگر در این کنفرانس پر از سورپرایز، حاضران را باز هم شگفت‌زده کرد.

اسپایدرمن انحصاری ندیده بودیم که دیدیم

اسپایدرمن انحصاری ندیده بودیم که دیدیم!

استودیو اینسامنیاک گیمز که همواره با عناوین زیبای Ratchet and Clank بر روی کنسول‎های سونی درخشیده است و همین اواخر نیز با عرضه نسخه ریمستر شده بازی اوریجینال این سری غوغایی به پا کرد و موفقیت بسیار خوبی را کسب کرد. خبر خوب دیگری که در کنفرانس سونی در E3 اعلام شد عرضه یک بازی از سری مرد عنکبوتی به صورت انحصاری برای پلی‎استیشن ۴ است که توسط اینسامنیاک گیمز ساخته می‎شود.

به دلیل خوشنام بودن سازنده و همچنین انحصاری بودن این عنوان امید زیادی به موفقیت آن وجود دارد ولی به هر حال با توجه به سابقه عناوین این سری که گاهی خوب و گاهی صعیف بوده‌اند نمی‌توان کاملا در مورد آن قضاوت و پیش‌بینی کرد. هیچ طرفداری انتظار معرفی یک بازی اسپایدرمن جدید انحصاری که توسط اینسامنیاک هم ساخته شود را نداشت و به همین دلیل معرفی این بازی نکته‏ ای جالب و سورپرایزی کوچک برای علاقمندان بود، به ویژه برای کسانی که عاشق شخصیت مرد عنکبوتی و ماجارهای او هستند و پلی‌اتسیشن ۴ نیز دارند.

کم ‌کم باید ما هم به دنیای واقیعت مجاری وارد شویم و برای پلی‌استیشن‌داران بهترین گرینه ps vr است با قیمیت بسیار عالی و مناسب‌تر از بقیه

کم ‌کم باید ما هم به دنیای واقیعت مجاری وارد شویم و برای پلی‌استیشن‌داران بهترین گرینه PS VR است.

اخیرا هر شرکتی که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کند چه صاحب کنسول باشد و چه خیر، وقتی کنفرانسی را برگزار می‌کند قطعا بخشی را به مقوله واقعیت مجازی اختصاص می‌دهد و کاملا نیز مشخص بود که شرکت سونی با توجه به در دست ساخت داشتن یکی از همین هدست‌های واقعیت مجازی، در بخشی از کنفرانس خود در مراسم E3 به همین مقوله خواهد پرداخت.

در این مراسم طبق اعلام شرکت سونی مشخص شد که هدست واقعیت مجازی PS VR در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ یعنی تا ۳-۴ ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد و قیمت ان نیز برابر با ۳۹۹ دلار خواهد بود. نکته جالب این هدست قیمت مناسب آن نسبت به دیگر هدست‌های موجود در بازار از قبیل آکیولس ریفت و یا هدست‌های معرفی شده توسط دیگر شرکت ها است که آن را از دیگران متمایز می‌کند و یک برتری را از لحاظ قیمتی برای خریداران ایجاد می‌کند که خود همین بحث قیمت، یکی از مهمترین فاکتورها برای کسانی است که قصد دارند یکی از این هدست‌های واقعیت مجازی را در سبد خرید خود داشته باشند.

فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا

Far Point، یک عنوان انحصاری PS VR که نمایشی کوتاه ولی جالب داشت.

پس از قیمت و کیفیت (که البته از لحاظ کیفیت همه هدست‌های موجود تقریبا در یک سطح هستند و خیلی بازی‌هایشان هم مشترک است)، قطعا بحث وجود انواع بازی‌های باکیفیت و جذاب برای این هدست‌ها مطرح است و باور کنید که حتی چنین تکنولوژی قدرتمندی نیز  می‌تواند به راحتی در اثر عرضه نشدن بازی‌های عالی به گورستان فراموشی سپرده شود و هیچ کس تماسلی برای خرید آن نداشته باشد. در کنفرانس سونی عناوین مختلفی برای هدست پلی استیشن VR معرفی شدند که به نظر می‌رسد لاین‌آپ جذابی را هنگام عرضه این هدست شکل خواهند داد. از پای گذاشتن در شهر گاتهام در بازی Batman VR گرفته تا یک شوتر با کیفیت و جذاب به نام Far Point و ماموریت اختصاصی واقعیت مجازی در بازی Starwars Battlefront و حتی فابنال فانتزی ۱۵ با قابلیت واقعیت مجازی، همه و همه در کنفرانس سونی به نمایش درآمدند و نوید این را دادند که سونی این قابلیت و این تکنولنوژی را بسیار جدی گرفته است.

به نظر می‌رسد که ما نیز اگر بخواهیم که همگام با تکنولوژی و بازی‌های روز دنیا پیش برویم کم‌کم باید خود را برای واقعیت مجازی و دیگر تکنولوژی‌ها مثل تلویزیون‌های ۴K و … آماده کنیم و به هر شکل وارد این دنیا شویم. هیچ بعید نیست که از چند سال دیگر و یا نسل بعد، دیگر تمامی عنوان ها برای واقعیت مجازی عرضه شوند و کم کم با پیشرفت هدست‌ها شاهد عناوینی با بالاترین سطح گرافیک ولی در هدست واقعیت مجازی باشیم که این رویایی دست‌یافتنی است اما هر کدام از این مراحل که طی شود هزینه بالا و بالاتر می‌رود و بر‌آمدن از پس آن سخت‌ و سخت‌تر می شود، اما به هر حال چاره ای نیست وگرنه باید قید آن را بزنیم.

این رزیدنت اویل کمی بوی ترس بیشتری می‌دهد

رزیدنت اویل ۷ کمی بوی ترس بیشتری می‌دهد و گویا اکشن آن کمتر شده است

همچنین سورپرایز دیگری که در کنفرانس سونی اتفاق افتاد و همگان را خوشحال کرد معرفی نسخه هفتم سری رزیدنت اویل بود که این بار به نظر می‌رسد از اکشن بسیار زیاد و کماندوهای حرفه‌ای و … فاصله گرفته و دوباره به ریشه‌های خود نزدیک‌تر شده است. حال و هوای این نسخه کاملا با عناوین اخیر سری مثل نسخه ۴ و ۵ و ۶ متفاوت بود و گویا کل بازی و اتفاقات آن در یک منطقه کوچک و یک خانه رخ می‌دهد و شما در آن کنترل یک انسان معمولی و نه یک مبارز حرفه‌ای را در اختیار خواهید داشت. در معرفی این بازی که خود سورپرایز بود یک سورپرایز دیگر نیز نهفته بود و آن هم مشخص شدن این نکته بود که رزیدنت اویل ۷ کلا با استفاده از قابلیت واقعیت مجازی نیز قابل بازی است که این بسیار عالی به نظر می‌رسد.

معرفی رزیدنت اویل ۷ در کنفرانس سونی نشان از این داشت که سونی تا چه حد عطش بزای سورپرایز کردن حاضران داشته است و با این که خود عناوین انحصاری قدرتمندی برای معرفی و هیجان‌زده کردن طرفداران داشت باز هم به آن‌ها بسنده نکرده و با همکاری با کپکام، رزیدنت اویل ۷ که عنوانی اصلی و شماره دار از یکی از پرطرفدارترین فرنچایز های جهان است را نیز برای نخستین بار در کنفرانس خود معرفی کرد تا در بخش عناوین مولتی‌پلتفرم نیز سورپرایزهایی داشته باشد.

ویدئوی detroit عالی بود و کلی انتخاب مختلف و عاقبت تصمیماتتان را نشان می‌داد

ویدئوی Detroit عالی بود و کلی انتخاب مختلف و عاقبت تصمیماتتان را نشان می‌داد

همان‌طور که انتظار می‌رفت در این کنفرانس، ویدئوی جدیدی از عنوان جدید دیوید کیج یعنی Detroit: Become Human نیز منتشر شد که بهتر از همیشه چالش‌های احساسی بازی و انتخاب ها و عواقب و مواردی را که در بازی با آن‌ها روبرو خواهید بود را به تصویر می‌کشید. در این بازی بایستی مدام با احساسات خود و فهمیدن این که بالاخره روبات هستید یا انسان سروکله بزنید و در همین حین رفتار متفاوت و اکثرا بی‌اعتماد مردم نسبت به خود را نیز شاهد باشید و با آن‌ها نیز دست و پنجه نرم کنید و سعی کنید که خود را نبازید. در صحنه‌های مختلف بازی تصمیمات بسیار متنوعی وجود دارد که عواقبی حتی از مرگ تا زندگی یک شخص را برای شما به همراه خواهد داشت و باید در زمانی اندک تصمیم خود را بگیرید و پای عواقب آن نیز بایستید. تصمیمی که شاید سرنوشت شما را در دنیای بازی تغییر دهد.

به نظر می‌رسد که این بار بازی دیوید کیج بحث‌برانگیزتر از همیشه است و دست روی نقطه حساس و شکننده‌ای گذاشته است که شاید در آینده‌‌هایی دور و حتی نزدیک تبدیل به دغدغه‌ای برای کل نسل بشر شود و آن‌حاست که خواهیم فهمید این موضوع چقدر جدی است و تصمیم‌گیری در مورد ماشینی که کاملا احساس دارد و درک می‌کند چقدر سخت است. این Detroit: Become Human است… این داستان ماست.

بالاخره کرش هم به نسل هشت می‌آید البته این بار شاون لیدن بدون تی‌شرت کرش ان را معرفی کرد

بالاخره کرش هم به نسل هشت می‌آید… البته این بار شاون لیدن بدون تی‌شرت کرش ان را معرفی کرد!

سورپرایز پشت سر هم بر سر هواداران فرو می‌ریخت و بالاخره نوبت به یکی از مورد انتظارترین فرنچایزها رسید که به نسل هشتم بیاید. Crash Bandicoot هم بالاخره بازسازی خواهد شد و پای به پلی‌استیشن ۴ خواهد گذاشت. نسخه اول و دوم و crash warped برای نسل هشتم منتشر خواهند شد و ما را به دنیای خاطرات شیرین قدیم خواهند برد. خاطراتی که حتی یک مرحله کوتاه بازی کردن ان در بازی آنچارتد ۴ به قدری شیرین بود که اگر در آنچارتد ۴ امکانش وجود داشت همگی ساعت ها می‌نشستیم و همان مرحله کرش را بازی می‌کردیم تا رکورد بزنیم. اما دیگر لازم نیست زیرا ۳ عنوان کامل در اختیارمان خواهند بود.

این بار شاون لیدن در حالی که تی‌شرت کرش نپوشیده بود و به این نکته هم اشاره کرد، این خبر خوب را برای طرفداران اعلام کرد و این‌گونه یک نکته مثبت بزرگ دیگر نیز به لیست امتیازات عالی این کنفرانس سونی اضافه کرد تا طرفداران یک لحظه هم آرام و قرار نداشته باشند. سونی که مدت‌ها بود شور و اشتیاق بسیار زیاد هواداران را برای انتشار کرش در نسل هشتم دیده بود دست به کار شده و با همکاری اکتیویژن که امتیاز بازی را در اختیار دارد مجددا این فرنچایز محبوب را زنده کرده است و معرفی آن را به یکی از برگ‌های برنده کنفرانس خود در E3 2016 تبدیل کرد.

بالاخره بازی استودیو bend با نام days gone معرفی شد یک انحصاری زیبا

بالاخره بازی استودیو Bend با نام Days Gone معرفی شد… یک انحصاری زیبا

در ایستگاه پایانی کنفرانس سونی در نمایشگاه E3، ویدئویی در نظر گرفته شده بود که باعث گردد همان‌قدر که مراسم با قدرت شروع شده بود با قدرت نیز با یک عنوان انحصاری عالی خاتمه یاید. در این بخش ویدئوی گیم‌پلی از عنوان انحصاری Days Gone که توسط استودیو Bend برای پلی استیشن ۴ در حال ساخت است . در بخش‌های نخست کنفرانس معرفی شده بود به نمایش درآمد که در آن شاهد مبارزه نفس گیر شخصیت اصلی بازی با سیلی از امبی‌ها که بر سر وی خراب می‌شدند، بودیم و مشخص بود که لحظات نفس‌گیری در این بازی در انتظارمان خواهند بودم. شخصیت اصلی بازی به طور مداوم فرار می‌کرد و وقتی کمی فاصله می‌گرفت شروع به کشتن تعدادی از زامبی‌ها می کرد و از آیتم‌های محیطی مثل بشکه‌های منفجر شونده نیز برای از بین بردن چندین تا از آن‌ها استفاده می‌کرد. زمانی که مجددا تعداد آن ها زیاد می‌شد و به نزدیک وی می‌رسیدند مجددا فرار کرده به درون ساختمان و مسیر‌هایی می رفت که ورودی‌های تنگی داشتند و زامبی ها مجبور بودند چند تا چند تا از در وارد شوند و این‌گونه آن‌ها را راحت‌تر می‌کشت.

گرافیک بازی از جنبه‌های هنری و فنی بسیار عالی به نظر می‌رسید و گیم‌پلی آن نیز در قستی که در این کنفرانس به نمایش در آمد سراسر هیچان بود. این‌گونه که پیداست باید در آینده منتظر یکی از عناوین انحصاری قدرتمند پلی‌استیشن ۴ باشیم تا آن را تجربه کنیم. سونی به مانند شروع هوشمندانه مراسم، برای پایان آن نیز حسن ختام هوشمندانه‌ای را در نظر گرفته بود. ویدئوی گیم‌پلی Days Gone بسیار هیجان‌انگیز بود و استرس و جذابیت زیادی را به بینندگان منتقل می‌کرد تا این‌گونه آن‌ها با حسی از هیچان و شور و شوق مراسم را ترک کنند و کاملا حس رضایت داشته باشند.

حسن ختام و یکی از بهترین لحظات کنفرانس سونی ویدئوی مبارزه با زامبی‌ها در بازی days gone بود

حسن ختام و یکی از بهترین لحظات کنفرانس سونی، ویدئوی مبارزه با زامبی‌ها در بازی Days Gone بود

بعد از پایان مراسم وقتی که از ابتدا تا انتهای آن را در ذهن خود مرور می‌کنیم تازه متوجه می‌شویم که در حین مراسم داغ بوده‌ایم و شاید کاملا درک نکرده‌ایم سونی چه کنفرانسی را برایمان برگزار کرده است. بگذارید تا یک‌بار خیلی خلاصه برایتان بازگو کنم تا به عمق مطلب پی ببرید:

معرفی هیجان‌انگیز عنوان انحصاری و جدید God of War، معرفی عنوان انحصاری و زیبای Days Gone، اعلام تاریخ انتشار عنوان انحصاری The Last Guardian، ویدئویی فوق‌العاده و نشانگر کلی موارد جدید در بازی انحصاری Horizon Zero Dawn، ویدئویی با معرفی تصمیمات و عواقب آن‌ها و … در بازی انحصاری Detroit Become Human، معرفی Resident Evil 7 برای نخستین بار، اطلاعات کامل تاریخ عرضه و قیمت مناسب هدست واقعیت مجازی انحصاری PS VR و معرفی چندین بازی مخصوص آن، ویدئویی از گیم‌پلی Call of Duty infinite Warfare و اعلام در دسترس بودن کمپین بازی COD Modern Warfare Remastered برای دارندگان پلی‌استیشن ۴ یک ماه زودتر از بقیه، معرفی ۳ عنوان انحصاری بازسازی شده از سری Crash Bandicoot برای پلی‌استیشن ۴ بعد از مدت‌ها انتظار، معرفی بازی انحصاری کنسولی Death Stranding که اولین عنوان استاد کوجیما بعد از جدایی از کونامی است و نورمن ریدوس در آن حضور دارد و نسخه پی‌سی نیز مدتی بعد از نسخه پلی استیشن ۴ منتشر خواهد شد، معرفی عنوان Lego Starwars The Force Awakens برای نخستین بار، معرفی ساخت عنوان انحصاری اسپایدرمن برای پلی‌استیشن ۴ توسط استودیو خوش‌نام ایسامنیاک گیمز، ویدئویی هیجان‌انگیز از گیم‌پلی بازی انحصاری Days Gone.

طراحی استیج کنفرانس سونی نیز مخصوصا به دلیل حضور ارکستر بسیار متفاوت‌تر از گذشته بود و البته بسیار باشکوه مثل همیشه

طراحی استیج کنفرانس سونی نیز مخصوصا به دلیل حضور ارکستر، بسیار متفاوت‌تر از گذشته بود و البته بسیار باشکوه مثل همیشه…

یکی از واضح‌ترین شواهد برای موفقیت یک کنفرانس در مراسم E3 شور و شوق حاضران در سالن نسبت به مراسم در حال برگذاری و بازی‌های معرفی شده است که در واقع نشانگر نظر کلی جامعه گیمر‌ها نسبت به بازی‌های معرفی شده در مقیاسی کوچکتر است. در کنفرانس سونی در نمایشگاه امسال حاضران در سالن با هر اعلام و هر معرفی کلی ذوق می کردند و تشویق و سروصدا و شور و هیجان آن‌ها کاملا مشهود بود و فضای سالن را پر کرده بود و این یعنی سونی راه درستی را برای این مراسم برگزیده و طی کرده است. یکی از دلایل این موفقیت سونی و ایجاد این شور و هیجان در میان حاضران در کنفرانس E3 امسال، معرفی و در اختیار داشتن عناوینی برای همه سلیقه‌ها و در همه سبک‌هاست. از نقش آفرینی گرفته تا شوتر سوم‌شخص و اکشن ماجرایی و رمان تعاملی و پلتفرمر، همه و همه در این کنفرانس برای علاقمندانشان معرفی شدند و آن‌ها را راضی نگاه داشتند.

وقتی تک‎تک قطعات پازل “موفقیت یک کنفرانس در E3” زا در مورد کنفرانس سونی در E3 2016 کنار هم قرار دهیم مشاهده می‎کنیم که هر کدام از این قطعات به نحو احسن وظیفه خود را در تکمیل این پازل انجام داده‎اند و کاملا هوشمندانه و سیاست‎مدارانه به ترتیب چیده شده‎اند. حتی نوع چیدمان معرفی عناوین در نظر گرفته شده برای کنفرانس سونی نیز کاملا با کار کارشناسی صورت پذیرفته و لیست طوری چیده شده‎ بود که کنفرانس ریتم ثابتی را نداشته باشد و خسته کننده نشود. کنفرانسی با یک شروع حماسی و موسیقی بی‎نظیر God of War و معرفی نسخه جدید این سری که به قدری زیبا و هیجان‎انگیز بود که باید گفت می‎توانست بقیه کنفرانس را بیمه کند ولی در ادامه هم به قدری عناوین زیبا و نمایش‎های جذاب از بازی‏‌های فوق‎العاده ارائه شد که نیازی به استفاده یا سوئ استفاده از قدرت معرفی “خدای جنگ” نبود و حتی بدون آن نیز کنفرانس سونی فوق‎العاده بود، ولی خب با آن تبدیل به یکی از برترین کنفرانس‎های E3 شد.‎

می‌دانید معنای کلمه تضاد چیست یعنی صورت کرش در برابر چهره کریتوس

می‌دانید معنای کلمه تضاد چیست؟ یعنی صورت کرش در برابر چهره کریتوس!

در انتها باید به این نکته اشاره کنم که خوشبختانه مراسم E3 امسال فارغ از این که تنها به کنفرانس سونی نگاه کنیم سطح بسیار بالایی داشت و تقریبا تمامی شرکت‌ها نمایش‌های در خور تقدیری داشتند. در اکثر سال‌های مختلف شاید یکی دو شرکت بسیار خوب عمل می‌کردند و بقیه خیر، ولی امسال وقتی که با طرفداران کمپانی‌های مختلف صحبت می‌کنید همگی نسبت به مراسم امسال احساس رضایت دارند و این نکته بسیار مثبت و شایسته‌ای است. امسال شاهد کنفرانس ضعیفی نبودیم و درست است که سونی با برگزاری یک کنفرانس رویایی توانست فاتح نمایشگاه امسال باشد ولی از آن سمت هم همگی کنفرانس‌ها از مایکروسافت و پی‌سی گیمینگ و … عالی بودند و طرفدرارن و مخاطبان خود را کاملا راضی نگاه داشتند. به هر شکل و با تمام نکات مثبت و منفی که نمایشگاه امسال داشت، E3 2016 نیز به پایان رسید و باید تا یک سال آینده از عناوینی که در این نمایشگاه معرفی شدند و در این مدت منتشر می‌شوند لذت ببریم و منتظر عمل به وعده‌های هر شرکت در مورد بازی‌هایشان باشیم.

با این مقاله پرونده مقالات رسمی مراسم E3 2016 نیز به پایان می‌رسد و امیدوار هستیم که از پوشش خبری و تحلیلی که برای این مراسم ترتیب داده شده بود رضایت کافی را داشته باشید و اطلاعات و اخبار و تحلیل‌های مورد نیاز خود در مورد این نمایشگاه را به راحتی در گیمفا کسب کرده باشید. از این که در مراسم امسال نیز همراه ما بودید و مطالب را دنبال کردید از شما کمال تشکر را دارم و امیدوار هستم که به مانند طرفداران سونی و دیگر شرکت‌ها در مراسم E3 امسال، لبخند رضایت از پوشش گیمفا در نمایشگاه E3 2016 بر لبان شما نیز نقش بسته باشد که همین لبخند، ما را فاتح E3 امسال می‌کند.

با تشکر از همگی شما گیمفای‌های عزیز.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا
فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016 - گیمفا