فتح E3 در ده دقیقه نخست! | تحلیل و بررسی کنفرانس سونی در E3 2016
میخواهم یکراست بروم سر اصل مطلب. دیگر از این بهتر نمیشد! در E3 سال ۲۰۱۶ شاهد برترین کنفرانسی بودیم که در سالهای اخیر شرکت سونی برگزار کرده است. از شروع تا پایان پر از هیجان و سورپرایز و عناوین عالی بود و جیغ و داد و هیاهوی طرفداران و تماشاگران نیز گواهی بر این مدعا بود. حقیقتا خودم هم با این که انتظار یک کنفرانس عالی را داشتم ولی سونی من را هم شگفتزده کرد و حتی از سطح انتظار خوشبینترین طرفداران هم فراتر رفت. در این مطلب قصد داریم تا به مانند سایر کنفرانسهای برگزار شده در نمایشگاه E3 امسال که تحلیل و بررسی آنها خدمت شما ارائه گردید، به بررسی و واکاوی اتفاقات رخ داده در کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 2016 بپردازیم و نگاهی کلی به آنچه که در این کنفرانس مطبوعاتی گذشت داشته باشیم.
از شرکت سرگرمیهای سونی در مراسم E3 2016 انتظار زیادی میرفت و طرفداران، بسیار امیدوار به مشاهده یک کنفرانس فوقالعاده و معرفی بازیهای بزرگ بودند. در مراسم سال گذشته، سونی در E3 زیاد موفق ظاهر نشد(به مانند اکثر شرکتها غیر از بتزدا) و نتوانست آنچنان که بایسته و شایسته بود، طرفداران را راضی کند. به همین خاطر هم برای مراسم امسال دیگر بلیط خود را خرج کرده بود و فرصتی برای هدر دادن و ضعیف ظاهر شدن نداشت.
از همان آغاز مراسم و مشاهده استیج تئاترگونه و ارکستر بزرگی که در سالن حضور داشتند و شروع به نواختن یک موسیقی حماسی کرده بودند مشخص بود که سونی میخواهد این بار متفاوت عمل کند و مراسم پرهیجانی را برای حاضران تدارک دیده است. موسیقی که در ابتدای مراسم در حال نواخته شدن بود بسیار حماسی و زیبا بود و با این که هنوز خبری از معرفی God of War جدید نبود، بسیاری از افراد از جمله بنده حس کرده بودند که این موسیقی به نوعی تداعیکننده موسیقیهای فوق حماسی، خاطرهانگیز و جذاب سری “خدای جنگ” بود و آرزو میکردیم که همینطور باشد و خیلی زودتر از آنچه فکرش را میکنیم چشممان به جمال کریتوس افسانهای روشن شود.
وقتی نخستین تریلر کنفرانس سونی بعد از نواختن موسیقی حماسی ذکر شده شروع به پخش کرد و صدای کودکی را مشغول بازی کردن شنیدیم و سپس چشممان به سبک گرافیکی تریلر افتاد، احتمال این که این تریلر مربوط به God of War باشد در ذهنمان خیلی پایین آمد و همگی منتظر بودیم ببنیم چه عنوانی در حال معرفی است. ناگهان از درون سایه، مردی با ابهت بیرون آمد…. واااای خدای من! این کریتوس است.
کریتوس کبیر، با همان بدن ورزیده همیشگی، با همان طرح و نقشهای قرمز رنگ بر روی بدن و صورتی جاافتادهتر که این بار ریش نسبتا بلندی را نیز بر چهره میبیند. چقدر با ابهت و جذاب است. چقدر دلتنگش بودیم. بازی به جریان میافتد، چه مبارزاتی، چه گرافیک زیبایی، باز هم مبارزاتی حماسی با هیولاهای غولپیکر و باز هم همان کریتوس بیاعصاب که ناگهان جوش میآورد و مادر و پدر هیولای چند متری را جلوی چشمش میآورد!
سونی در این مراسم به نوعی محکوم به معرفی God of War جدید بود. با توجه به جوی که در مدت اخیر در مورد معرفی نسخه جدید این سری به وجود آمده بود و هایپی که در اثر انتشار یکی دو تصویر از کریتوس در ماه های گذشته جامعه بازیبازان را فراگرفته بود، اگر هربازی جدیدی هم معرفی میشد ولی خدای جنگ بین آنها نبود، به هیچ وجه برای طرفداران قانع کننده نبود و معلوم بود که سونی هم این را خوب میداند و با ارکستر زنده و نواختن موسیقی نسخه جدید این سری و پحش تریلر این بازی در شروع کنفرانس، کاملا خود را تا آخر مراسم بیمه کرد و شور وهیجان فوق العادهای را در بین حاضران ایجاد کرد. به همین دلیل هم بود که وقتی بعد از پخش این تریلر شاون لیدن از مسئولان عالیرتبه سونی به روی صحنه آمد در ابتدا از حاضران پرسید: “نظرتان در مورد چنین شروعی چیست؟” و سالن را با این سوال منفجر کرد.
با توجه به زمانی که از نسخه قبلی این سری گذشته و یک نسل هم در این بین تغییر کرده بود، دیگر قطعا زمانش فرا رسیده بود که نسخه جدیدی از God of War ساخته شود، مگر میشود که پلیاستیشنی جدید در نسلی جدید عرضه شود و یک خدای جنگ مخصوص آن نسل نداشته باشد؟ خیر و قطعا خیر. همه چیز برای اعلام آمادگی مجدد کریتوس افسانهای برای حضور در صحنه آماده بود و در مراسم E3 2016 این اتفاق رقم خورد تا بتوان گفت یکی از بهترین شاید بهترین شروع یک کنفرانس سونی در E3 اتفاق بیافتد و همچنین یکی از برترین شروعها در کل تاریخ این نمایشگاه معتبر. سالی که نکوست از بهارش پیداست، کنفرانسی که با God of War جدید شروع شود خدا میداند به کجاها ختم خواهد شد. جاهایی حتما خوب!
درست است که بازی Horizon Zero Dawn به تازگی تاخیر خورد ولی به نظر میرسد سازندگان بازی در گوریلاگیمز خوب میدانند دارند چکار میکنند. در بخش دیگری از کنفرانس سونی در E3 ویدئوی گیمپلی جدیدی از این عنوان پخش شد که به معنای واقعی دلنواز و زیبا و پر هیجان بود و زوایای جدیدی را از بازی برای ما آشکار کرد. مبارزات بازی با دشمنان کوچکتر ولی سریعتر که با جاخالی دادنهای آلوی همراه بود و استفاده مداوم از انواع و اقسام تیرها و مینهای انفجاری و … که تنوع بسیار بالایی را نشان میداد. درآوردن صندوقهای حاوی مواد ارزشمند از چنگ دشمنانی که آنها را از محیط بازی جمع میکنند تا با خود ببرند و بایستی با مبارزه آنها را به دست آوردید.
صحبت با دیگر شخصیتهای بازی که با استفاده از دایره دیالوگ، مانند عناوین مس افکت صورت میگیرد و میتوانید مثلا یک مکالمه را سریع تمام کنید و یا اطلاعات بیشتری را با پرسیدن سوالات بیشتر اخذ کنید. بازی نقشه کارآمدی دارد و مثلا در بخشی از بازی که نمایش داده میشد آلوی نیاز به موجودی که بتواند از وی سواری بگیرد، داشت و بنابراین از روی نقشه محل حضور رباتهایی ۴ پا و گاو مانند که مناسب برای این کار هستند را پیدا کرده و به سراغ آن ها رفت. همچنین مشخص شد که که آلوی میتواند برخی رباتها را رام کند و مثلا همین ربات اسب مانند وقتی که با شلیک چندین تیر نگه دارنده به زمین از حرکت ایستاد، آلوی به سراغ وی رفت و با انجام پروسهای آن را رام کرد و سوار بر آن شد.
سواری در Horizon Zero Dawn بسیار جذاب به نظر میرسید و سرعت بالایی هم داشت. همچنین مبارزه در حال سوارکاری نیز قابل انجام است و برای مقابله با دشمنانی که حرکاتی سریع دارند خیلی به کار میآید. مثلا همین دشمنی که آلوی در آخرین بخش ویدئو با آن مبارزه میکرد به کرات به آسمان میپرید و بر روی منطقهای که آلوی در آن حضور داشت فرود میآمد و این کار را با سرعت بالایی انجام میداد. بنابراین وقتی که وی در حال سوارکاری بود سرعت بیشتری برای جاخالی دادن از حملات دشمن داشت، هرچند که آخرش هم دشمن بر روی مرکب وی فرود امد و ربات بیچاره را که کلی سواری به ما داده بود له و لورده کرد. به طور کلی ویدئوی Horizon Zero Dawn درE3 2016، موارد بسیاری را از مکانیکهای مختلف بازی برای ما آشکار کرد و از همه مهمتر این که هر بار که ویدئوی جدیدی از آن پخش میشود، بیشتر از قبل نوید یک Sci-fi RPG فوقالعاده زیبا و انحصاری پلیاستیشن ۴ را به ما میدهد.
با تحلیل بخشهای مختلف این ویدئو نهایتا اگر نهایتا بخواهیم به جایگاه این ویدئوی گیمپلی در مراسم کنفرانس سونی نگاه بیاندازیم باید گفت که انتخاب این بازی و ارائه نمایش جدید و طولانی و جذاب از گیمپلی آن کار بسیار درست و سیاستمدارانهای بود که در راستای دلجویی از طرفداران بازی که به دلیل تاخیر آن ناراحت بودند انجام شد تا آنها را با بازی آشتی دهد و متوجه شوند که منتظر چه عنوان زیبا و بزرگی هستند و قطعا ارزش صبر را داراست. انصافا هم همین طور شد و ویدئویی فوقالعاده از گیمپلی بازی که برای این مراسم در نظر گرفته شده بود، یکی از نقاط پر رنگ کنفرانس سونی در E3 2016 بود.
یکی از بهترین لحظات کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 2016 لحظهای بود که در پایان پخش تریلر یکی از بازیها نوشته شد: “۲۵ اکتبر ۲۰۱۶”. میدانید چه بازی؟ عنوانی که سالها منتظرش بودیم تا بالاخره بفهمیم اصلا ساخته میشود یا نه؟ آیا روند ساختش ادامه مییابد یا کنسل شده؟ بله… شاهکار Famito Ueda، سازنده آثاری هنری به نام shadow of the colossus و Ico که هر دو از برترین عناوین نسل ششم بودند و از برترینهای تاریخ بازیهای رایانهای.
تریلری که در کنفرانس سونی به نمایش در آمد حاوی نکات جدیدی از بازی بود که تا به حال مشاهده نشده بودند، مانند وجود یک موجود سیاه و بزرگ شبیه به موجود افسانهای بازی که مشخص بود دشمن شخصیتهای بازی به حساب میآید و احتمال مشاهده مبارزاتی بین او و موجود سفید رنگ غولپیکر و دوست داشتنی بازی قطعا وجود دارد و به مانند Ico و دشمنان سیاهرنگ آن بازی، ممکن است که این دو رنگ سیاه و سپید، نوعی نماد مبارزه خیر و شر و سیاهی و سپیدی باشد. اینطور که به نظر میرسد بازی در بخش گیمپلی تلفیقی است از دو عنوان ذکر شده قبلی ساخته Ueda و المانهایی از هر دو را به همراه دارد که این باعث سرگرمکنندگی هر چه بیشتر بازی نیز میشود.
Last Guardian با توجه به نام و آوازه سازنده بازی در ساخت ۲ عدد از برترین عناوین تاریخ، از همان ابتدا بسیار مورد توجه بود و وقتی که مشخص شد ساخت این بازی کنسل نشده است و ادامه مییابد، در لیست مورد انتظارترین بازیهای انحصاری پلیاستیشن ۴ قرار گرفت. قطعا انتخاب این بازی برای یکی از نمایشهای کنفرانس سونی موردی بود که انتظار آن میرفت و از آن مهمتر سورپرایز کردن طرفداران توسط سونی با اعلام تاریخ انتشار بازی بود که نقش مهمی در پررنگتر کردن این کنفرانس داشت و مشخص شد که خوشبختانه لازم نیست که مدت زمان زیادی را برای تجربه این بازی صبر کنیم.
وقتی که اندرو هاوس از مدیران ردهبالای سونی به روی صحنه آمد و در مورد افراد توانا و با استعدادهای بالا در صنعت بازیهای رایانهای صحبت میکرد حدس میزدیم که احتمالا یکی از استعدادهای جوان این صنعت قرار است در کنفرانس حاضر شود و مثلا یک بازی کوچک را معرفی کند ولی به جای آن یکی از بزرگترین و تاریخسازترین و البته محبوبترین افراد و سازندگان توانای حاضر در حوزه بازیهای رایانهای به روی صحنه آمد، آن هم در میان تشویقهای بیامان طرفداران. بله هیدئو کوجیمای بزرگ در کنفرانس سونی حاضر شده بود تا یک انحصاری کنسولی جدید را برای پلی استیشن ۴ معرفی کند. عنوانی که اولین بازی ساخته شده توسط کوجیما بعد از ترک کونامی و تاسیس استودیوی جدیدش است.
نخستین نکته در تحلیل نمایش بسیار پر رمز و راز بازی جدید کوجیما (که البته از او انتظار دیگری نیز نمیرود) حضور دوباره نورمن ریدوس پس از عنوان کنسل شده و فوقالعاده Silent Hills است که این بار با خیال راحت در بازی متعلق به استودیوی شخصی کوجیما حضوریافته است و دیگر سایه شوم کونامی را بر سر بازی احساس نمیکند. با خاطره بدی که برای وی در بازی قبل رقم خورد، حضور دوباره نورمن ریدوس در این صنعت نشان از علاقمندی بالای او به حوزه بازیهای رایانهای و فعالیت در آن ها دارد.
نکاتی که در نمایش بازی مشاهده کردیم بسیار مرموز و گنگ بودند و کلی سوال را مانند تمام عناوین کوجیما در ذهن بازیباز ایجاد کردند. از برهنه بیدار شدن شخصیت بازی، ماهیهای مرده و رد دست سیاه بر روی بدن نورمن ریدوس و شنهای ساحل، کودکی مصنوعی در آغوش وی که ناگهان ناپدید شد، وجود افرادی که انگار در دوردستها در آسمان ایستاده بودند و نورمن ریدوس هم به آنها نگاه میکرد، به هر حال این یک بازی از هیدئو کوجیماست و حضور آن برای اولین بار در کنفرانس یک شرکت، برای آن کمپانی افتخاری بزرگ محسوب میشود آن هم وقتی که این بازی جدید بین کنسولها انحصاری باشد و نسخه رایانههای شخصی آن نیز با فاصله منتشر شود.
در تحلیل معرفی بازی Death Stranding درکنفرانس سونی باید گفت اصلا نمیشود نقش معرفی این بازی و همچنین حضور شخص استاد کوجیما را در موفقیت این کنفرانس را نادیده گرفت و انکار کرد. قطعا در کنفرانسی که مربوط به بازیهای رایانهای است، دعوت کردن از استادی بزرگ مثل کوجیما، جذابتر است از مثلا حضور مورینیو بر روی صحنه که البته آن هم قابل تقدیر است اما نه به اندازه حضور کوجیما در کنفرانس یک شرکت و معرفی یک بازی جدید. سونی با دعوت از کوجیما و معرفی اولین بازی وی پس از جدایی از کونامی کار بزرگی را برای شاد کردن طرفداران خود انجام داد و با سورپرایزی دیگر در این کنفرانس پر از سورپرایز، حاضران را باز هم شگفتزده کرد.
استودیو اینسامنیاک گیمز که همواره با عناوین زیبای Ratchet and Clank بر روی کنسولهای سونی درخشیده است و همین اواخر نیز با عرضه نسخه ریمستر شده بازی اوریجینال این سری غوغایی به پا کرد و موفقیت بسیار خوبی را کسب کرد. خبر خوب دیگری که در کنفرانس سونی در E3 اعلام شد عرضه یک بازی از سری مرد عنکبوتی به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴ است که توسط اینسامنیاک گیمز ساخته میشود.
به دلیل خوشنام بودن سازنده و همچنین انحصاری بودن این عنوان امید زیادی به موفقیت آن وجود دارد ولی به هر حال با توجه به سابقه عناوین این سری که گاهی خوب و گاهی صعیف بودهاند نمیتوان کاملا در مورد آن قضاوت و پیشبینی کرد. هیچ طرفداری انتظار معرفی یک بازی اسپایدرمن جدید انحصاری که توسط اینسامنیاک هم ساخته شود را نداشت و به همین دلیل معرفی این بازی نکته ای جالب و سورپرایزی کوچک برای علاقمندان بود، به ویژه برای کسانی که عاشق شخصیت مرد عنکبوتی و ماجارهای او هستند و پلیاتسیشن ۴ نیز دارند.
اخیرا هر شرکتی که در حوزه بازیهای رایانهای فعالیت میکند چه صاحب کنسول باشد و چه خیر، وقتی کنفرانسی را برگزار میکند قطعا بخشی را به مقوله واقعیت مجازی اختصاص میدهد و کاملا نیز مشخص بود که شرکت سونی با توجه به در دست ساخت داشتن یکی از همین هدستهای واقعیت مجازی، در بخشی از کنفرانس خود در مراسم E3 به همین مقوله خواهد پرداخت.
در این مراسم طبق اعلام شرکت سونی مشخص شد که هدست واقعیت مجازی PS VR در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ یعنی تا ۳-۴ ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد و قیمت ان نیز برابر با ۳۹۹ دلار خواهد بود. نکته جالب این هدست قیمت مناسب آن نسبت به دیگر هدستهای موجود در بازار از قبیل آکیولس ریفت و یا هدستهای معرفی شده توسط دیگر شرکت ها است که آن را از دیگران متمایز میکند و یک برتری را از لحاظ قیمتی برای خریداران ایجاد میکند که خود همین بحث قیمت، یکی از مهمترین فاکتورها برای کسانی است که قصد دارند یکی از این هدستهای واقعیت مجازی را در سبد خرید خود داشته باشند.
پس از قیمت و کیفیت (که البته از لحاظ کیفیت همه هدستهای موجود تقریبا در یک سطح هستند و خیلی بازیهایشان هم مشترک است)، قطعا بحث وجود انواع بازیهای باکیفیت و جذاب برای این هدستها مطرح است و باور کنید که حتی چنین تکنولوژی قدرتمندی نیز میتواند به راحتی در اثر عرضه نشدن بازیهای عالی به گورستان فراموشی سپرده شود و هیچ کس تماسلی برای خرید آن نداشته باشد. در کنفرانس سونی عناوین مختلفی برای هدست پلی استیشن VR معرفی شدند که به نظر میرسد لاینآپ جذابی را هنگام عرضه این هدست شکل خواهند داد. از پای گذاشتن در شهر گاتهام در بازی Batman VR گرفته تا یک شوتر با کیفیت و جذاب به نام Far Point و ماموریت اختصاصی واقعیت مجازی در بازی Starwars Battlefront و حتی فابنال فانتزی ۱۵ با قابلیت واقعیت مجازی، همه و همه در کنفرانس سونی به نمایش درآمدند و نوید این را دادند که سونی این قابلیت و این تکنولنوژی را بسیار جدی گرفته است.
به نظر میرسد که ما نیز اگر بخواهیم که همگام با تکنولوژی و بازیهای روز دنیا پیش برویم کمکم باید خود را برای واقعیت مجازی و دیگر تکنولوژیها مثل تلویزیونهای ۴K و … آماده کنیم و به هر شکل وارد این دنیا شویم. هیچ بعید نیست که از چند سال دیگر و یا نسل بعد، دیگر تمامی عنوان ها برای واقعیت مجازی عرضه شوند و کم کم با پیشرفت هدستها شاهد عناوینی با بالاترین سطح گرافیک ولی در هدست واقعیت مجازی باشیم که این رویایی دستیافتنی است اما هر کدام از این مراحل که طی شود هزینه بالا و بالاتر میرود و برآمدن از پس آن سخت و سختتر می شود، اما به هر حال چاره ای نیست وگرنه باید قید آن را بزنیم.
همچنین سورپرایز دیگری که در کنفرانس سونی اتفاق افتاد و همگان را خوشحال کرد معرفی نسخه هفتم سری رزیدنت اویل بود که این بار به نظر میرسد از اکشن بسیار زیاد و کماندوهای حرفهای و … فاصله گرفته و دوباره به ریشههای خود نزدیکتر شده است. حال و هوای این نسخه کاملا با عناوین اخیر سری مثل نسخه ۴ و ۵ و ۶ متفاوت بود و گویا کل بازی و اتفاقات آن در یک منطقه کوچک و یک خانه رخ میدهد و شما در آن کنترل یک انسان معمولی و نه یک مبارز حرفهای را در اختیار خواهید داشت. در معرفی این بازی که خود سورپرایز بود یک سورپرایز دیگر نیز نهفته بود و آن هم مشخص شدن این نکته بود که رزیدنت اویل ۷ کلا با استفاده از قابلیت واقعیت مجازی نیز قابل بازی است که این بسیار عالی به نظر میرسد.
معرفی رزیدنت اویل ۷ در کنفرانس سونی نشان از این داشت که سونی تا چه حد عطش بزای سورپرایز کردن حاضران داشته است و با این که خود عناوین انحصاری قدرتمندی برای معرفی و هیجانزده کردن طرفداران داشت باز هم به آنها بسنده نکرده و با همکاری با کپکام، رزیدنت اویل ۷ که عنوانی اصلی و شماره دار از یکی از پرطرفدارترین فرنچایز های جهان است را نیز برای نخستین بار در کنفرانس خود معرفی کرد تا در بخش عناوین مولتیپلتفرم نیز سورپرایزهایی داشته باشد.
همانطور که انتظار میرفت در این کنفرانس، ویدئوی جدیدی از عنوان جدید دیوید کیج یعنی Detroit: Become Human نیز منتشر شد که بهتر از همیشه چالشهای احساسی بازی و انتخاب ها و عواقب و مواردی را که در بازی با آنها روبرو خواهید بود را به تصویر میکشید. در این بازی بایستی مدام با احساسات خود و فهمیدن این که بالاخره روبات هستید یا انسان سروکله بزنید و در همین حین رفتار متفاوت و اکثرا بیاعتماد مردم نسبت به خود را نیز شاهد باشید و با آنها نیز دست و پنجه نرم کنید و سعی کنید که خود را نبازید. در صحنههای مختلف بازی تصمیمات بسیار متنوعی وجود دارد که عواقبی حتی از مرگ تا زندگی یک شخص را برای شما به همراه خواهد داشت و باید در زمانی اندک تصمیم خود را بگیرید و پای عواقب آن نیز بایستید. تصمیمی که شاید سرنوشت شما را در دنیای بازی تغییر دهد.
به نظر میرسد که این بار بازی دیوید کیج بحثبرانگیزتر از همیشه است و دست روی نقطه حساس و شکنندهای گذاشته است که شاید در آیندههایی دور و حتی نزدیک تبدیل به دغدغهای برای کل نسل بشر شود و آنحاست که خواهیم فهمید این موضوع چقدر جدی است و تصمیمگیری در مورد ماشینی که کاملا احساس دارد و درک میکند چقدر سخت است. این Detroit: Become Human است… این داستان ماست.
سورپرایز پشت سر هم بر سر هواداران فرو میریخت و بالاخره نوبت به یکی از مورد انتظارترین فرنچایزها رسید که به نسل هشتم بیاید. Crash Bandicoot هم بالاخره بازسازی خواهد شد و پای به پلیاستیشن ۴ خواهد گذاشت. نسخه اول و دوم و crash warped برای نسل هشتم منتشر خواهند شد و ما را به دنیای خاطرات شیرین قدیم خواهند برد. خاطراتی که حتی یک مرحله کوتاه بازی کردن ان در بازی آنچارتد ۴ به قدری شیرین بود که اگر در آنچارتد ۴ امکانش وجود داشت همگی ساعت ها مینشستیم و همان مرحله کرش را بازی میکردیم تا رکورد بزنیم. اما دیگر لازم نیست زیرا ۳ عنوان کامل در اختیارمان خواهند بود.
این بار شاون لیدن در حالی که تیشرت کرش نپوشیده بود و به این نکته هم اشاره کرد، این خبر خوب را برای طرفداران اعلام کرد و اینگونه یک نکته مثبت بزرگ دیگر نیز به لیست امتیازات عالی این کنفرانس سونی اضافه کرد تا طرفداران یک لحظه هم آرام و قرار نداشته باشند. سونی که مدتها بود شور و اشتیاق بسیار زیاد هواداران را برای انتشار کرش در نسل هشتم دیده بود دست به کار شده و با همکاری اکتیویژن که امتیاز بازی را در اختیار دارد مجددا این فرنچایز محبوب را زنده کرده است و معرفی آن را به یکی از برگهای برنده کنفرانس خود در E3 2016 تبدیل کرد.
در ایستگاه پایانی کنفرانس سونی در نمایشگاه E3، ویدئویی در نظر گرفته شده بود که باعث گردد همانقدر که مراسم با قدرت شروع شده بود با قدرت نیز با یک عنوان انحصاری عالی خاتمه یاید. در این بخش ویدئوی گیمپلی از عنوان انحصاری Days Gone که توسط استودیو Bend برای پلی استیشن ۴ در حال ساخت است . در بخشهای نخست کنفرانس معرفی شده بود به نمایش درآمد که در آن شاهد مبارزه نفس گیر شخصیت اصلی بازی با سیلی از امبیها که بر سر وی خراب میشدند، بودیم و مشخص بود که لحظات نفسگیری در این بازی در انتظارمان خواهند بودم. شخصیت اصلی بازی به طور مداوم فرار میکرد و وقتی کمی فاصله میگرفت شروع به کشتن تعدادی از زامبیها می کرد و از آیتمهای محیطی مثل بشکههای منفجر شونده نیز برای از بین بردن چندین تا از آنها استفاده میکرد. زمانی که مجددا تعداد آن ها زیاد میشد و به نزدیک وی میرسیدند مجددا فرار کرده به درون ساختمان و مسیرهایی می رفت که ورودیهای تنگی داشتند و زامبی ها مجبور بودند چند تا چند تا از در وارد شوند و اینگونه آنها را راحتتر میکشت.
گرافیک بازی از جنبههای هنری و فنی بسیار عالی به نظر میرسید و گیمپلی آن نیز در قستی که در این کنفرانس به نمایش در آمد سراسر هیچان بود. اینگونه که پیداست باید در آینده منتظر یکی از عناوین انحصاری قدرتمند پلیاستیشن ۴ باشیم تا آن را تجربه کنیم. سونی به مانند شروع هوشمندانه مراسم، برای پایان آن نیز حسن ختام هوشمندانهای را در نظر گرفته بود. ویدئوی گیمپلی Days Gone بسیار هیجانانگیز بود و استرس و جذابیت زیادی را به بینندگان منتقل میکرد تا اینگونه آنها با حسی از هیچان و شور و شوق مراسم را ترک کنند و کاملا حس رضایت داشته باشند.
بعد از پایان مراسم وقتی که از ابتدا تا انتهای آن را در ذهن خود مرور میکنیم تازه متوجه میشویم که در حین مراسم داغ بودهایم و شاید کاملا درک نکردهایم سونی چه کنفرانسی را برایمان برگزار کرده است. بگذارید تا یکبار خیلی خلاصه برایتان بازگو کنم تا به عمق مطلب پی ببرید:
معرفی هیجانانگیز عنوان انحصاری و جدید God of War، معرفی عنوان انحصاری و زیبای Days Gone، اعلام تاریخ انتشار عنوان انحصاری The Last Guardian، ویدئویی فوقالعاده و نشانگر کلی موارد جدید در بازی انحصاری Horizon Zero Dawn، ویدئویی با معرفی تصمیمات و عواقب آنها و … در بازی انحصاری Detroit Become Human، معرفی Resident Evil 7 برای نخستین بار، اطلاعات کامل تاریخ عرضه و قیمت مناسب هدست واقعیت مجازی انحصاری PS VR و معرفی چندین بازی مخصوص آن، ویدئویی از گیمپلی Call of Duty infinite Warfare و اعلام در دسترس بودن کمپین بازی COD Modern Warfare Remastered برای دارندگان پلیاستیشن ۴ یک ماه زودتر از بقیه، معرفی ۳ عنوان انحصاری بازسازی شده از سری Crash Bandicoot برای پلیاستیشن ۴ بعد از مدتها انتظار، معرفی بازی انحصاری کنسولی Death Stranding که اولین عنوان استاد کوجیما بعد از جدایی از کونامی است و نورمن ریدوس در آن حضور دارد و نسخه پیسی نیز مدتی بعد از نسخه پلی استیشن ۴ منتشر خواهد شد، معرفی عنوان Lego Starwars The Force Awakens برای نخستین بار، معرفی ساخت عنوان انحصاری اسپایدرمن برای پلیاستیشن ۴ توسط استودیو خوشنام ایسامنیاک گیمز، ویدئویی هیجانانگیز از گیمپلی بازی انحصاری Days Gone.
یکی از واضحترین شواهد برای موفقیت یک کنفرانس در مراسم E3 شور و شوق حاضران در سالن نسبت به مراسم در حال برگذاری و بازیهای معرفی شده است که در واقع نشانگر نظر کلی جامعه گیمرها نسبت به بازیهای معرفی شده در مقیاسی کوچکتر است. در کنفرانس سونی در نمایشگاه امسال حاضران در سالن با هر اعلام و هر معرفی کلی ذوق می کردند و تشویق و سروصدا و شور و هیجان آنها کاملا مشهود بود و فضای سالن را پر کرده بود و این یعنی سونی راه درستی را برای این مراسم برگزیده و طی کرده است. یکی از دلایل این موفقیت سونی و ایجاد این شور و هیجان در میان حاضران در کنفرانس E3 امسال، معرفی و در اختیار داشتن عناوینی برای همه سلیقهها و در همه سبکهاست. از نقش آفرینی گرفته تا شوتر سومشخص و اکشن ماجرایی و رمان تعاملی و پلتفرمر، همه و همه در این کنفرانس برای علاقمندانشان معرفی شدند و آنها را راضی نگاه داشتند.
وقتی تکتک قطعات پازل “موفقیت یک کنفرانس در E3” زا در مورد کنفرانس سونی در E3 2016 کنار هم قرار دهیم مشاهده میکنیم که هر کدام از این قطعات به نحو احسن وظیفه خود را در تکمیل این پازل انجام دادهاند و کاملا هوشمندانه و سیاستمدارانه به ترتیب چیده شدهاند. حتی نوع چیدمان معرفی عناوین در نظر گرفته شده برای کنفرانس سونی نیز کاملا با کار کارشناسی صورت پذیرفته و لیست طوری چیده شده بود که کنفرانس ریتم ثابتی را نداشته باشد و خسته کننده نشود. کنفرانسی با یک شروع حماسی و موسیقی بینظیر God of War و معرفی نسخه جدید این سری که به قدری زیبا و هیجانانگیز بود که باید گفت میتوانست بقیه کنفرانس را بیمه کند ولی در ادامه هم به قدری عناوین زیبا و نمایشهای جذاب از بازیهای فوقالعاده ارائه شد که نیازی به استفاده یا سوئ استفاده از قدرت معرفی “خدای جنگ” نبود و حتی بدون آن نیز کنفرانس سونی فوقالعاده بود، ولی خب با آن تبدیل به یکی از برترین کنفرانسهای E3 شد.
در انتها باید به این نکته اشاره کنم که خوشبختانه مراسم E3 امسال فارغ از این که تنها به کنفرانس سونی نگاه کنیم سطح بسیار بالایی داشت و تقریبا تمامی شرکتها نمایشهای در خور تقدیری داشتند. در اکثر سالهای مختلف شاید یکی دو شرکت بسیار خوب عمل میکردند و بقیه خیر، ولی امسال وقتی که با طرفداران کمپانیهای مختلف صحبت میکنید همگی نسبت به مراسم امسال احساس رضایت دارند و این نکته بسیار مثبت و شایستهای است. امسال شاهد کنفرانس ضعیفی نبودیم و درست است که سونی با برگزاری یک کنفرانس رویایی توانست فاتح نمایشگاه امسال باشد ولی از آن سمت هم همگی کنفرانسها از مایکروسافت و پیسی گیمینگ و … عالی بودند و طرفدرارن و مخاطبان خود را کاملا راضی نگاه داشتند. به هر شکل و با تمام نکات مثبت و منفی که نمایشگاه امسال داشت، E3 2016 نیز به پایان رسید و باید تا یک سال آینده از عناوینی که در این نمایشگاه معرفی شدند و در این مدت منتشر میشوند لذت ببریم و منتظر عمل به وعدههای هر شرکت در مورد بازیهایشان باشیم.
با این مقاله پرونده مقالات رسمی مراسم E3 2016 نیز به پایان میرسد و امیدوار هستیم که از پوشش خبری و تحلیلی که برای این مراسم ترتیب داده شده بود رضایت کافی را داشته باشید و اطلاعات و اخبار و تحلیلهای مورد نیاز خود در مورد این نمایشگاه را به راحتی در گیمفا کسب کرده باشید. از این که در مراسم امسال نیز همراه ما بودید و مطالب را دنبال کردید از شما کمال تشکر را دارم و امیدوار هستم که به مانند طرفداران سونی و دیگر شرکتها در مراسم E3 امسال، لبخند رضایت از پوشش گیمفا در نمایشگاه E3 2016 بر لبان شما نیز نقش بسته باشد که همین لبخند، ما را فاتح E3 امسال میکند.
با تشکر از همگی شما گیمفایهای عزیز.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
- آپدیت بهینهسازی Baldur’s Gate 3 برای PS5 Pro منتشر شد
- مدیر عامل Take-Two: فرنچایزهای محبوب در نهایت محو خواهند شد؛ برای موفقیت به IPهای جدید نیاز داریم
نظرات
مرسی از گیمفا و سونی که مثه همیشه عالی بودن…! :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
مقاله هم خیلی خوب و یه خسته نباشید به آقا سعید و تیم گیمفا!
I Love u GameFa
سلام افرین به قلم نویسنده کلا خیلی بااین کنفرانس حال کردم ازاومدن اسپایدرمن قهرمان من اونم انحصارییی کراشش بانیودکت ک لامصب ترکوندمنااا چپتر ۲وو۲۲انچارتد میرفتم تا بلکه کرش بازی کنم گاد او وار که اصلا نگوووونیاز به تعریف نداره همه میدونن چیه حتی فنای ماکرو
E3 امسال عالی بود
هم فنای سونی خوشحال بودن
هم مایکروسافت
امیدوارم سال بعدم به خوبی امسال باشه