ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا

ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman

سعید آقابابایی
۱۰:۰۰ ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا

در دنیای واقعی، قتل و ترور اعمال نکوهش‎شده‎ای هستند و قاتلین و تروریست‎ها به هیچ عنوان انسان‎ها و شخصیت‎های محبوبی نیستند، زیرا که باعث ایجاد رعب و وحشت و سلب آسایش و آرامش از مردم و در نهایت گرفتن جان عده‌ای می‎شوند. حتی اگر این قتل‎ها تنها شامل انسان‎های فاسد باشد نیز باز هم این حق را به کسی نمی‎دهد که خود قضاوت کند، حکم را تعیین کند و خود نیز در پوشش جلاد قرار گیرد و اعدام را عملی کند.

اما در دنیای سینما و بازی‎های رایانه‎ای این مسئله برعکس است و قاتلان کارکشته و حرفه‎ای که مخصوصا انسان‎های فاسد و جنایتکاران را از دم تیغ می‎گذرانند بسیار جذاب هستند و محبوبیت آن‎ها از یک ضد قهرمان در دنیای واقعی تا یک قهرمان در حوزه مدیاهای تصویری و تعاملی پیش می‎رود. از نمونه‎های‎ نزدیک چنین شخصیت‎هایی در دنیای سینما و تلویزیون می توان به شخصیت جذاب و قدرتمند و با ابهت پانیشر در سریال زیبای Daredevil و در حوزه بازی‌‎های رایانه‎ای نیز به قاتل فوق‌محبوب و پرطرفدار ما یعنی مامور ۴۷ یا همان هیتمن اشاره کرد که هر دو قاتلین حرفه‎ای و در اصل ضدقهرمان هستند، ولی در حد یک قهرمان محبوب برای بسیاری از ما به شمار می‌روند. به هر حال این‎ موارد از جذابیت‎های مدیاهای تصویری و تعاملی است که به قدری تاثیرگذار و قدرتمند هستند که می‎توانند هر چیزی را به ما بقبولانند و ما هم خواسته یا ناخواسته اسیر اتمسفر گیرای آن‎ها می‎شویم و با کمال میل هر چیزی را که آن‌ها از ما می‌خواهند باور می‎کنیم.

maxresdefault

قاتل محبوب ما این بار در مراکش…

در صنعت و هنر محبوب ما، در بین قاتلان خونسرد و کارکشته‎ای که برای آنها تنها نام هدف به منزله محو شدن وی از زندگی است، شخصیت مامور ۴۷ یا هیتمن جایگاه بسیار ویژه‎ای دارد و محبوبیت خیلی زیاد وی، حتی چند بار وی را بر روی پرده سینماها نیز کشانده است. وی نماد یک قاتل خوش‎تیپ، خونسرد، فوق‎العاده حرفه‎ای و کاربلد است که از نسل‎های قبل بازی‎های رایانه‎ای تاکون همواره ما را سرگرم کرده است و تعدادی از برترین تجربه های مخفی کاری و ترور را برای ما به ارمغان آورده است. اکنون که به اپیزود سوم از جدیدترین عنوان این فرنچایز محبوب رسیده‎ایم، می‎بینیم که وی خوشبختانه هنوز هم راه خود را کاملا بلد است و خوب می‎داند که چطور باید طرفدارانش را راضی نگاه دارد.

در این اپیزود جمعیت خیلی بیشتری در محیط‌های بازی حضور دارند از مردم عادی گرفته تا نیروهای نظامی و فروشند‌ها و

در این اپیزود جمعیت خیلی بیشتری در محیط‌های بازی حضور دارند، از مردم عادی گرفته تا نیروهای نظامی و فروشند‌ها و….

پس از دو اپیزود اول و حضور در پاریس (فرانسه) و ساپینزا (ایتالیا) در اپیزود سوم سازندگان مامور ۴۷ را به آفریقا و کشور مراکش فرستاده‎اند تا باز هم یک حال و هوا و لوکیشن جدید را برای ما به ارمغان آورند و بازی حال و هوای تکراری به خود نگیرد. به مانند دو اپیزود قبل (نقد اپیزود اول و نقد اپیزود دوم) در این مقاله قصد داریم تا به تحلیل و بررسی اپیزود سوم بازی که همان طور که گفتم در مراکش جریان دارد بپردازیم و آن را از زوایای مختلف ارزیابی کنیم. البته دیگر قصد بازگو کردن نکات ثابتی که در یک بازی اپیزودیک در تک‌تک قسمت‌ها تکرار می‌شوند را ندارم و به نکاتی خواهیم پرداخت که مختص این اپیزود هستند. در ادامه با نقد و بررسی قسمت سوم بازی هیتمن با بنده و وبسایت خبری-تحلیلی گیمفا همراه باشید.

hitmanepisode3marrakeshlaunchtrailer 1464705038422 large

قاتل با ابهت که می‌گن همین دوستمونه!

راستش را بخواهید بعد از انجام اپیزود دوم و ماموریت Sapienza، شک داشتم که باز هم عنوان هیتمن در اپیزودهای بعدی بتواند به سطحی بالاتر از آن‎جه که در شهر زیبای ساحلی ایتالیا دیده بودیم برسد و افق‎های تازه‎ای را فتح کند. گرافیک وجلوه‎های بصری چشم‎نواز و خیره‎کننده بودند، فرصت‎ها برای انجام ماموریت بسیار متنوع و گسترده بودند و هدف‎ها و دستیابی به آن‎ها به راحتی و در دسترس بودن هدف‎ها در پاریس نبود. تا به اینجا و در دو اپیزود قبلی، چالش‎های مختلفی در بخش‎های مختلف بازی وجود داشتند و در اپیزود سوم در مراکش، این چالش‎ها از همان لحظات نخست بازی، روبروی شما قرار می‎گیرند و شما را به چالش می‎کشند.

قرارداد شما این بار و در اپیزود سوم خود را در قالب Claus Stranberg نمایان می‎کند، یک بانک‎دار فاسد که میلیون میلیون پول بسیاری از مردمان مراکش را دزدیده است و همچنین Reza Zaydan، یک ژنرال ارتش که از Stranberg برای برافروختن آتش یک کودتا استفاده می‎کند. این منطقه محیطی بسیار متفاوت از آن مکان‎هایی است که تاکنون در این بازی در آن‎ها بوده‎ایم. اینجا پر است از توریست، مردمان بومی، بازارهایی بسیار بسیار شلوغ، مامورین و پرسنل نظامی مستقر در همه جا و جماعتی عصبانی که باعث اغتشاش و آشوب در بیرون کنسولگری سوئد شده‏اند.

stranberg و زین‌الدین زیدان ببخشید reza zaydan دو هدف شما در این ماموریت هستند

Stranberg و زین‌الدین زیدان! ببخشید Reza Zaydan دو هدف شما در این ماموریت هستند

تلاش برای یافتن راهی جهت از ین بردن دو هدف در این اپیزود، سخت‎تر از هدف‎های قبلی در اپیزودهای گذشته است و بسیار چالش برانگیز است. مردمان زیادی در خیابان‎‎های مراکش حضور دارند و در تعجب هستید که آیا شهر اصلا یک لحظه هم سکوت و آرامش را به خود می‎بیند و آیا لحظه‎ای هست که بتوانید مثلا یک نفر را بیهوش کنید و لباس وی را بدزدید یا خیر. مقداری زمان می‎برد تا به این سیستم شلوغ و سخت که نیاز به هوشمندی بیشتری دارد عادت کنید ولی بعد که با آن آداپته شدید لذت بیشتری خواهید برد و احساس رضایت بیشتری به شما منتقل می‎شود. صبر و شکیبایی در این اپیزود از همیشه مهم‎تر است. مثلا باید حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا از یک پنجره در موقعیت مناسب داخل بروید و یونیفرم یکی از NPC ها را بدزدید و قبل از این که کسی شما را ببیند آنها را در کمد و جعبه‎های چوبی پنهان کنید.

اوضاع در بیرون کنسولگری سوئد از این قرار است

اوضاع در بیرون کنسولگری سوئد از این قرار است.

فرصت‎ها و انتخاب‎ها به همان گستردگی و وسعت دفعات  قبل است و استفاده از فرصت‎هایی که به دست می‎آورید بسیار حیاتی است. رسیدن به Reza Zaydan بسیار دشوارتر است از دستیابی به بانکدار فاسدمان یعنی Claus Stranberg، که این به دلیل حضور پرتعداد نیروهای نظامی است که هر بار می‎خواهید نزدیک شوید جلوی شما را به نحوی می‎گیرند. در مورد Stranberg یکی دو راه را امتحان کردم و سپس راه بهتری برای عبور از گاردها و Rioterها و ورود به کنسولگری به ذهن خودم رسید. تا به حال و طی سال‎ها در برخی از موارد در سری هیتمن از راهنمایی‌هایی برای انجام برخی ماموریت ها استفاده کرده‎ام ولی باید بگویم روشی که در این ماموریت برای ورود به داخل کنسولگری و قتل Stranberg به کار بردم، بهترین و لذت‎بخش‎ترین ماموریت من در این سری عناوین بوده است.

سازندگان به خوبی در ترتیب اپیزودها تنوع لوکیشن را رعایت کرده‌اند

سازندگان به خوبی در ترتیب اپیزودها تنوع لوکیشن را رعایت کرده‌اند

یک بار دیگر و به مانند اپیزودهای قبلی، در مراکش نیز کیفیت گرافیکی بازی فوق‎العاده است و لوکیشن‎ها به زیبایی هر چه تمام‎تر خلق شده‎اند. بازارها پر هستند از مردمان رنگارنگ و مختلف که هر کدام مشغول انجام کاری هستند، فروشنده‎ها و دکه‎داران از ادویه‎های مختلف و قالیچه گرفته تا تبلت و هدفون می‎فروشند و کیفیت اجناس خود را فریاد می‎زنند. خارج از کنسولگری سوئد نیروهای تا دندان مسلح ایستاده‎اند و زورگویی می‎کنند و آن اطراف پر است از دود و بنرهای اعتراض آمیز و …. شهر به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی شده‌ است و کاملا حال و هوای جغرافیایی منطقه را به شما منتقل می‌کند و همین‌طور از لحاظ معماری نیز به زیبایی شبیه‌سازی شده است.

البته باید اشاره کرد که به طور کلی جو مرده و خاکی رنگی که در تمام بازی وجود دارد باعث می‌شود تا به یاد اپیزود قبلی و شهر ساحلی ساپینزا بیافتید و تصور کنید که از این لحاظ اپیزود قبل بسیار زیباتر بود، ولی این موضوع نه تقصیر سازندگان، بلکه بنا به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مراکش اجتناب ناپذیر است، ولی به هر حال نمی‌توان آن را کتمان کرد که از لحاظ زیبایی اپیزود قبل برتر و چشم‌نوازتر بود. از موارد منفی که در بازی وجود داشت می‌توان به رخ دادن برخی مشکلات هنگام ذخیره بازی اشاره کرد که البته پرتعداد نیستند و همینطور زمان‌های بارگذاری که در بازی وجود دارند شما را آزرده خاطر خواهند کرد و مجبور به تحمل آن‌ها هستید در حالی که چاره‌ای ندارید.

به هیتمن دقت کنید

فقط به هیتمن دقت کنید!

شهر پر است از مردم مختلف که در شهر مشغول کار خود هستند و هر کدام برای خود طرز فکر و شخصیتی دارند و در طول بازی با مردم بسیاری برخورد خواهید داشت که هر یک کاملا از لحاظ شخصیتی مجزا از یکدیگر هستند  و فکر این که چقدر وقت برای طراحی و ساخت این تعداد شخصیت مجزا از هم با طرز فکر و پرسونالیتی جداگانه، صرف شده است، واقعا قابل تقدیر و تحسین برانگیز است.

اپیزود سوم بازی هیتمن در مراکش بسیار زیباست اما از لحاظ گیم‎پلی دچار همان نیمه مشکلی است که اپیزودهای پاریس و ساپینزا نیز از آن رنج می‎بردند یعنی کوتاهی گیم‎پلی در صورت نادیده گرفتن ارزش تکرار. همان‎طور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کرده‎ام اصل طراحی این نسخه هیتمن بر اساس چندین و چند روش مختلف برای از بین بردن هدف و انجام ماموریت‎هاست و اگر کسی بخواهد بازی را تنها یک بار انجام دهد و با یک روش ماموریت را به پایان برساند رسما پول خود را دور ریخته است زیرا بازی و هر اپیزود برایش بسیار کوتاه خواهد بود. ولی به هر حال این تقصیر بر گردن سازندگان نیست و از ابتدا هم مشخص بود که این بازی بر اساس روند تکرارپذیری بالای ماموریت‎های ان طراحی شده است و از این نظر نه تنها ارزش پولی که برای آن می‎پردازید دارد بلکه از بسیاری بازی‎های دیگر نیز تکرارپذیرتر و ارزشمندتر است و مخفی‎کاری ناب را برای شما به ارمغان می‎آورد.

hitmansapienza2261461661119 04 16 1461975557744 large

الحق که این مامور ۴۷ خیلی خوشتیپه! خدا حفظش کنه!

می‎توانید کلی نقشه بکشید و روند قتل هدف را مرحله به مرحله طرح ریزی کنید و طبق آن پیش بروید و به این شکل لذت یک ترور برنامه ریزی شده و واقعی را بچشید. یکی از نکات منفی که میتوان به ان اشاره کرد زمان بارگزاری طولانی بین مرگ‎هاست و همچنین مشکلاتی که گاهی بر اتصال به سرورهای هیتمن به وجود می‎آید ولی فارغ از این موارد و مشکلات ریز باید گفت اپیزود سوم بازی هیتمن یک موفقیت بزرگ دیگر در این سری محسوب می شود ولی از این نکته نیز غافل نمی‌شوم که انصافا اپیزود دوم بازی قدرتمندتر از هر دو اپیزود دیگر عمل کرد و به ویژه از لحاظ محیط و لوکیشن‌ها چیز دیگری بود.

 در انتها باید اشاره کنم که هر کسی، هر کسی که ذره‎ای به ترور و مخفی‎کاری و قتل‎های برنامه‎ریزی شده، ذره‎ای علاقه‎ دارد به هیچ وجه نباید خود را از انجام این نسخه از بازی هیتمن و تمامی اپیزودهای آن محروم کند. عنوان جدید هیتمن بی‎شک یکی از برترین نسخه‎ها در تاریخ این فرنچایز محسوب می‎شود و تمامی طرفداران این شخصیت محبوب را تاکنون به بهترین شکل راضی نگاه داشته است.

hitman episode 3

Mincraft

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا
ترور در مراکش | نقد و بررسی اپیزود سوم بازی Hitman | گیمفا