مگاتن تازه سر از خاک درآوردهی کوجیمای از گور برخاسته | تحلیل نمایش Death Stranding
کوجیمای از گور برخاسته از گور کونامی برخاست و با رساندن خودش به سونی و نمایش مگاتن تازه سر از خاک درآوردهاش، دوباره ثابت کرد همان سامورایی چشمبادامی مؤلفسازی هست که نگاه و نگرهی اورجینالش کپی ندارد. او از گور برخاست و با پردهبرداری از مگاتن انفجاریاش این نکته را دوباره یادآور شد که پشت چهرهی ریشدرآوردهی تقریباً سالخوردهاش همچنان مغزی وجود دارد مملو از ایدههای مگاتنی که دوباره با پرده برداشتن از آن میتواند خودش را بهعنوان صاحبسبک هنر هشتم ثابت کند. Death Stranding با همان شبهنمایش خیلی کوتاهش باز اهرمی شد برای ذهن شارلاتان کوجیما تا مخاطبش را فریب داده و به وادی مجهولات «بینهایت در بینهایت» ببرد، و مخاطبش را بهطور غریزی و ناخودآگاهانه وادار به کمی تاْمل و مشاجره کند. در ادامه با بررسی این مگاتن تازه سر از خاک درآورده همراه باشید تا با کمی آسمان و ریمسان بافتن بهم تا قسمتی از معادلات چندمجهولی این نمایش پرده برداریم.
پیش از هر چیزی، عنوان عجیب بازی بیشتر از همه ذهن من را مشغول میکند، همانطور که نام «متال گیر سالید». در واقع یک معنی لغوی و خاص نمیشود بهعنوان بازی داد؛ مثلاً نمیشود گفت Death Stranding یعنی «مرگ تابنده» یا «به گل نشسته». همانطور که نمیتوانیم بگوییم «متال گیر» یعنی «ابزار آهنی»! عنوانهایی که کوجیما انتخاب میکند اغلب ریشه در ذات مفهوم بازیاش دارد و موقع انجام بازی میشود فهمید به چه چیزی اشاره میکند؛ بهطور مثال اسم «فانتوم پین» که در متال گیر سالید ۵ استفاده شد زمانی برای مخاطب معنی پیدا میکرد که بازی را به پایان میرساند. احتمال زیاد هم این بازی جدید زمانی مفهوم درستش مشخص میشود که خودِ بازی را انجام دهیم. با این حال، کوجیما تعریفی توآم با ابهام دربارهی اسم بازی میدهد. وی میگوید:
«وقتی یک توده بهگل مینشینند، در واقع به ماهیهای بزرگ و نهنگها اشاره میکنیم که به ساحل میآیند. تعدادی از آنها زنده میمانند و چنین چیزی را «بهگل نسشتن زنده» و اگر بمیرند «بهگل نشستن مرده» مینامیم. معنی عنوان بازی هم دربارهی کسی است که از دنیایی دیگر آمده و بهگل نشسته است. با این حال کلمهی Strand در اصطلاحات روانشناسانه یعنی «رشته»؛ همینطور معنی دیگر آن یعنی زنجیر و طناب [آمدن این دو حرف در کنار هم اغلب نماد زندانی کردن یک شخص بهوسیلهی زنجیر و طناب میتواند باشد.] در نهایت اسم بازی دو مفهوم دارد؛ بهگل نشسته/رشته و طناب.»
توضیحات کوجیما تقریباً واضح هستند اما در حرف پایانیاش و معنای اسم بازی یک پارادوکس دیده میشود. او در قسمت پررنگ شده به کسی اشاره میکند که بهگل نشسته ولی برخلاف بقیهی نهنگها و ماهیها زنده مانده است؛ لذا با توضیحات خودش باید اسم بازی را Live Stranding میگذاشت؛ چون نورمن بعد از به ساخل آمدن زنده ماند. چنین توضیح متناقضنمایی باعث میشود تا تصور کنم داستان بازی دربارهی توهمهای نورمن بعد از به کما رفتن یا دنیای پس از مرگ است، که اگر چنین ایدهای پشت بازی خوابیده باشد تعجببرانگیز نیست؛ زیرا کوجیما قبلاً هم از این ایده در دموی «سایلنت هیلز» استفاده کرده بود و اشارههایش در بازی باعث میشد تا فکر کنم این دمو نشانگر دنیای بعد از مرگ ونوم اسنیک/بیگ باس است. (در آخر مقاله پیرامون این موضوع صحبت خواهم کرد.) با استناد به تجربههای آدمهایی که به کما رفتهاند و تا ساعاتی قلب یا مغزشان از کار افتاده بود، آنها بعد از مرگ در همان جای خودشان بلند میشوند و اول از همه خودشان هم نمیدانند که مردهاند. دلیلی که از همه مهمتر است و سبب میشود تا فکر کنیم بازی دنیای پس از مرگ است، توئیت مرموز خود کوجیماست که بهنوعی چنین چیزی را تاْیید میکند. کوجیما چنین مینویسد:
«زمانی که در بازی شکست میخورید، سیستم بازی گزینهی «ادامه» را جلویتان قرار میدهد. داستان و گیمپلی جفتشان اینگونه نشان میدهند که شخصیت داستان شما مرده است یا کشته شده. ولی این بار «مردن» و «مرگ» معنی دیگری میدهد.»
از این گفتهها میشود اینطور نتیجه گرفت که بازی مقابل مرگ شخصیت داستان دیگر گزینهی «ادامه» نمیگذارد و قرار نیست دوباره بازی را از جایی آغاز کنید. تقریباً چیزی شبیه به بازی Heavy Rain که اگر در آن حرکت اشتباهی میکردید شخصیتتان برای همیشه میمرد و دیگر راهی برای بازگشت نبود؛ بنابراین با توجه به این شواهد میشود نتیجه گرفت که بازی همان دنیای بعد از مردن را هدف قرار گرفته است.
کوجیما سعی میکند بازیهایش را تکبعدی نساخته و مضامین گوناگونی را وارد بازیاش کند. همانطور که سری متال گیر جدا از طعنه زدن به جنگ، بهنوعی از سیاست جنگطلب دولتهای آمریکا و روسیه انتقاد کرده و حتی گاهی گریزی میزند به مفهوم و اهمیت «زبان» و تاْثیری که میتواند روی افکار آدمی بگذارد. بازی جدید او نیز تنها به نهنگها یا نفت اشاره نمیکند، و موضوع دیگری که کوجیما برای آن برگزیده ارتباط تمامی اجزای دنیا –چه انسان و چه غیرانسان– با یکدیگر است. او میگوید:
«دو موضوع زندگی و مرگ به یکدیگر متصلاند. در این نمایش خرچنگ، نهنگ، دلفین، ماهی، دستبند و بچهای با بندناف دیده میشود. همهی این موارد با یکدیگر ارتباط دارند. وصل بودن و ارتباط اجزا با هم مفهوم و تِم بازی است. من میخواهم داستان، دنیای بازی، گیمپلی، شخصیتهای قصه و همینطور بازیکنها — عناصر مرگ و زندگی — به یکدیگر گره بخورند. این عامل نیز یکی دیگر از مضامین مهم و قوی بازی را تشکیل میدهد. رشتههای بندنافمانند که نیز از اسم بازی آویزاناند منعکسکنندهی همین موضوع هستند.»
.
میشود دنیا را در دانه شن مشاهده کرد
و بهشت را در یک گل وحشی
میتوان ابدیت را در کف دست گرفت
و جاودانگی را در یک ساعت جای داد
— ویلیام بلیک
اما شعری که از ویلیام بلیک، شاعر و نقاش انگلیسی در اول تریلر قرار داده میشود بسیار مهم است. در حقیقت این شعر میگوید هر چیزی کوچک و پیشپاافتادهای در دنیا — مثال یک دانهی شن یا یک گل وحشی — یک حقیقت کیهانی بسیار بزرگتر در خود جای داده است اگر با دقت و تصور درست به آن نگاه کنیم. در واقع این شعر به حقیقت و اصل سوم جهانی ارتباط دارد؛ اصلی که میگوید تمام دنیا بهم متصل است و هر حرکت روی تمام دنیا میتواند اثرگذار باشد؛ این موضوعی است که کوجیما در بالاتر به آن اشاره میکند. گل وحشی در نگاه اول شاید بیمعنی به نطر آید، ولی اگر با قول ویلیام بلیک با نگاهی عمیق به آن نگاه کنیم، این گلوحشی مینیاتوری از بهشت است و یک دانه شن مینیاتوری از دنیا، و بقیهی اجزای موجود در جهان از دید بلیک نیز بیانگر فرم الهی آدم است. در حقیقت، باقی قسمتهای شعر اینگونه نشان میدهد که در همین دانهی شن دنیاهای زیادی پنهان شده. ویلیام بلیک شعرهایش سراسر استعاره است و نمادین؛ برای مثال به پرندهی سینهسرخ در قفس استعارهای از نابودی زمین بهدست حکومتهای استبدادی است. همینطور که میبینید، وجود پرنده در قفس شاید چیز سادهای باشد، اما با نگاه عمیق به آن میبینیم که چه مفهوم عمیقی میتوان از آن داشت. همانطور که فلاسفه در دیدگاه اگزیستانسیالیسم (وجودگرایی) آدم را دعوت میکنند به دیدن دنیا به شکلی زیبا، و معنا دادن به آن.
نمایش بازی در جایجایاش نمادگراییهای همیشگی خاص سازنده دیده میشود و در زمرهشان، نمادهاییاند که بیانگر «بهدام افتادن» یا «قفل شدن» هستند. نورمن ریدس انگار به بچهای توسط یک بند ناف مصنوعی وصل شده است. حتی دستبندی هم به دستش زدهاند که از هر دو طرف قفل شده و از همه مهمتر گردنبندی است که شش قفل دارد. دربارهی نوازد بهواقع هیچچیزی نمیدانیم ولی انگار که نورمن نسبت به او احساس مسئولیت دارد. شاید هم بهخاطر احساس غریزی و فطری انسان باشد. اما بیشتر امکان دارد استعارهای باشد از بیگناهی؛ زیرا زمانی که بچه غیب میشود و روی پای راست نورمن حرکت میکند، ردپایش سیاهیهای پای نورمن را میگیرد.
تمامی این نمادها و گردنبند و دستبند، بیشتر از هر چیزی من را به این یاد میاندازد که نورمن بهنوعی زندانی شده است و آزاد نیست، البته نه در زندان، دربند بودنش هم بیشتر حالتی نمادین دارد تا اینکه در سلول باشد. در واقع تنها انسانهای آخر نمایش که در هوا معلقاند آدمهایی آزادهاند. (در اینجا بازی اشارهی درجهیکی به باسفایت همهچیزتمام «سایکو مانتیس» میکند). و حالا پنج نفر آزاده وجود دارند که احتمالاً بشود گفت کلید رهایی از بند اهریمن در دست آنهاست. ولی کلید قفل آخری کجاست؟ در دست نورمن؟ یا در دست آن بچه؟ مطلقاً نمیدانیم. با این حال احتمال دارد که نورمن بهخاطر گناهان نامشخص زندگی گذشتهاش به مکانی مجهولالهویه تبعید شده باشد؛ اما چرا میگویم نورمن گناهکار است؟ زیرا جای دستها روی بدن او باعث شده تا بدنش تمیز شود، ولی بقیه جاها که هیچ اثر دستی نیست رنگی سیاه و نشانی از گناه دارد. حتی زمانی که بچه غیب میشود و آن مادهی سیاهرنگ روی پای راست نورمن حرکت میکند، پای نورمن تمیز شده و بهسفیدی میرود. احتمالاً این نورمن گناهکار بهخاطر گناهانش زندانی شده ولی حالا میخواهد بهسراغ رستگاری و آزادی برود. بههرحال در یک اثر سورئال هیچچیز نمیتواند بعید و دور از چرخ واقعیات مرسوم ذهن باشد.
اما قابلقبولترین فرضیهام دربارهی فضایی بودن بازی و همینطور علمی تخیلی بودنش است. این قضیه زمانی پررنگ میشود که یاد میتینگهای چندبارهی کوجیما با جیجی آبرامز میافتم. کوجیما با افراد زیادی عکس میگیرد، ولی با خیلی از این افرادی که سلفی میگیرد بعدها همکاری میکند؛ مثلاً عکسش با کلیف بلزینسکی، نورمن ریدس، گیلرمو دلتورو و مارک سرنی گواهی بر این ادعا هستند. کوجیما بعد از استودیوی جدیدش و اولین سفرش برای دیدار با برترین فناوریها، اول از همه با جیجی آبرامز که کارگردان قسمت هفتم «جنگ ستارگان» است ملاقات میکند تا هر کدام دربارهی کارهای آیندهشان و ایدههایی که دارند صحبت کنند؛ لذا فکر میکنم تبادل دیدگاه بین جیجی آبرامز و کوجیما تنها جنبهی دوستانه نداشته و احتمالاً دربارهی یک بازی علمیتخیلی صحبت میکردهاند. یادمان نرود که این کارگردان در فیلم جنگ ستارگانش از ایستر اگ کوجیما استفاده کرد. حتی خود کوجیما نیز چندین بار دربارهی جنگ ستارگان توئییتهایی داده و ابراز علاقهی خود را به یونیورس این مجموعه نشان داده است. کوجیما به فیلمهای علمیتخیلی مثل اینتراستلار و مخصوصاً «۲۰۰۱: ادیسهی فضایی» بسیار علاقهمند است. حتی در همان مصاحبههای اولیهاش بعد جداییاش از کونامی میگفت از زمان قدیم عاشق فضانوردها بوده و حاضر است همهچیزش را برای به فضا رفتن بدهد. با این وجود احتمال اینکه بازی وارد معادلات نجومی و علم سیارهها و فضا شود دور از ذهن نیست.
مبحث بعدی که باعث میشود این موضوع بیشتر جدی گرفته شود، زمانی است که روی پوستر بازی روی قفلهای بر گردن نورمن زوم کنیم. بعد از زوم روی دو تا از قفلها معادلاتی علمی در رابطه با کوانتوم حک شدهاند. روی قفل اولی معادلهی «شعاع شوارتزشیلد» حک شده است. قضیهی این شعاع، برمیگردد به سال ۱۹۶۱ که در آن فیزیکدان و اخترشناس آلمانی، کارل شوارتزشیلد، فرضیه «نسبیت عام انیشتین» را بررسی میکند. محوریت شعاع شوارتزشیلد دربارهی سیاهچالههاست، اما نه سیاهچالههای چرخان، بلکه سیاهچالههای ثابت. تعریف سیاهچاله نیز پیچیده است، و البته نباید این مورد را فراموش کرد که دنیای علمی که از آن صحبت میکنیم بر پایهی فرضیههاست و مشخص نیست که کوجیما هم میخواهد دقیقاً از کدام فرضیهها و قضایا کارش را جلو ببرد. سیاهچالهها اولین بار بهنوعی در فرضیه نسبیت عام انیشتین بیان شد ولی از آن سالها تاکنون هنوز اختلاف دیدگاههای زیادی بین دانشمندها وجود دارد. ولی در یک تعریف، سیاهچاله مادهای است که حتی نور هم نمیتواند از آن عبور کند یا بازتابی داشته باشد؛ یعنی نور یا هر چیز دیگری را بدون بازتاب یا بازگشت در درون خودش میبلعد. زمانی سیاهچاله پدید میآید که ستارهای با جرم حداقل بیست برابر بزرگتر از خورشید سوختش تمام شود. اشارهی کوجیما به سیاهچاله چیست؟ آیا دنیایی که میبینیم به نورمنی اشاره میکند که وارد سیاهچاله شده؟ سیاهچالهای که میگوییم تاریکی مطلق است؟ معادلهی دوم هم «معادلهی دیراک» است که پل دیراک برای اولین بار آن را مطرح کرد. استفاده از چنین معادلاتی فقط میتواند بهخاطر ارتباط بازی با فضا و علم اخترشناسی باشد.
از معادلهی دایرک و شوارتزشیلد اینطور برمیآید که بازی ارتباطاتی با سفر در زمان دارد، که وجود چنین چیزی در یک بازی علمیتخیلی چیز عجیبی نیست. اینکه نورمن در زمان سفر کرده باشد زمانی قوت میگیرد که نگاهی کنیم به فیلم ترمیناتور؛ یکی از فیلمهایی که کوجیما ارادت زیادی به آن دارد و از همان متال گیرهای دو بعدی از آن — حتی برای پوستر بازی — الهام میگرفته. در ترمیناتور نیز مبحث سفر در زمان نقش مهمی دارد. همانطور که ما در قسمتی میبینیم آرنولد در زمان سفر میکند، و در زمان جدید هیچگونه لباسی ندارد. آشنا نیست برایتان؟ شاید یک تصادف باشد، اما هنگامی موضوع جالب میشود که به کات خوردن صحنهها و نحوه حرکات صورت دقت کنیم. در حقیقت، حرکات و دید نورمن هنگام محیط هیچ تفاوتی با نگاه آرنولد ندارد. جتی زمان کات خوردن صحنهها نیز تقریباً یکی است. چنین سکانسی اصلاً نمیتواند فقط یک تصادف باشد.
عجیبترین فرضیهی بازی را هم میشود فرضیهی کوجیما بودن نورمن دانست؛ در این فرضیه میشود گفت نورمن، همان کوجیماست که از کونامی بیرون آمده است، و عریان بودنش بدین نشانه است که دیگر هیچچیزی ندارد. بچه هم میتوان نماد دموی سایلنت هیلز یا حتی متال گیر باشد که از دست میدهد. پنج آدم معلق در آسمان هم شاید نماد پنج اسنیک متال گیر یعنی سالیدوس، لیکوئید، ونوم، بیگ باس و سالید باشند. البته من اشارهی بازی به متال گیر را بعید میدانم؛ زیرا کوجیما بعد از جایزهی اخیرش از سوی آکادمی دایس، در مصاحبهای گفت دیگر دلش برای متال گیر تنگ نخواهد شد. بنابراین فکر میکنم آن طفل به سایلنت هیلز اشاره داشته باشد که بهاجبار از دستش میگیرند. با توجه به نمادین بودن این تریلر، بعید نیست که اصلاً چنین صحنهای در بازی نبینیم. احتمال دارد که بیشتر صحنههای نشان داده فقط برای طعنه به کونامی باشد و در بازی پایانی بچهای نبینیم. بههرحال کوجیما همیشه یک تابو و حیلهای پشت بازیهایش خوابیده است و شاید حیلهی جدیدش هم همین باشد. یادمان نرود این شخص همانی است که دموی پیتی را بیسروصدا روی استور منتشر و متال گیر سالید ۵ را به ترولآمیزترین شکل ممکن معرفی کرد.
کوجیما سی سال پیش سبک مخفیکاری را بهطور جدی ابداع کرد و سپس با دموی ترسناک سایلنت هیلز توانست سبک ترس را هم فرسنگها جلوتر برده و از منجلاب صحنههای خز شبهجامپاسکری بیرون کشد. حالا با برخاستن از گور فرصتی شده تا دوباره استانداردها را به وادی بالاتری ببرد. او در مصاحبهای پیرامون این موضوع میگوید:
«متال گیر در سبک اکشن بود؛ اما اکشنی که میشد در آن قایم شد. آن زمان چنین سبکی [مخفیکاری] وجود نداشت، ولی حالا آن را با سبک خودش میشناسند و طبقهبندی میکنند. در راستای همین موضوع باید بگویم که Death Stranding هم یک بازی اکشن است، ولی من میخواهم چیزی جدیدتر بسازم؛ چیزی متفاوتتر.»
این کارگردان چشمبادامی به «طناب» هم زیاد اشاره میکند. او با مثالی از چوب و طناب نشان میدهد که چهطور میخواهد معنی جدیدی برای سبک بازیاش اختراع کند. وی اذعان دارد که امروزه اغلب بازیها دربارهی چوب هستند؛ یعنی ابزاری اولیه ولی کوجیما میخواهد بازیاش در کنار چوب، از ابزار پیشرفتهتر بشر یعنی طناب استفاده کند. طناب اینجا نماد بعد جدیدی است که خالق اثر میخواهد واردش شود که البته ریسک و خطر زیادی دارد.
«نویسندهای هست به اسم «کوبو آبه» (Kōbō Abe) که از طرفداران پروپاقرصش هستم. یکی از داستانهای او مرد جعبهای بود [که کوجیما هم جعبهی معروف متال گیر را از داستان این نویسنده الهام گرفت.] او رمان کوتاهی به نام «طناب» نوشته است؛ در داستان این کتاب، او میگوید اولین ابزار انسان برای بقا چوب بود. انسان از چوب استفاده میکرد تا چیزهای بد و ناخوشایند را در مقام سلاح از خودش دور کند، و سپس اختراع بعدی انسان طناب بود که برخلاف چوب ابزاری بود برای نگه داشتن چیزها در کنار یکدیگر بهجای پس زدنشان. در حقیقت طناب میتوانست از وسایل مهم آدم مراقبت کند. بازیها امروزه عمدتاً روی چوب تمرکز میکنند. شما با چوب ارتباط و تعامل برقرار میکنید و آن را وسیلهای قرار میدهید برای مشتزنی یا تیراندازی و بهطورکلی از آن بهعنوان سلاح استفاده میکنید. در بخش چندنفره و کوآپ از همین چوبها برای ارتباط با یکدیگر استفاده میکنید. ولی این بار میخواهم مردم از طناب برای ارتباط با هم استفاده کنند، البته همچنان از چوب نیز استفاده خواهید کرد.»
هرچند کوجیما پیشتر گفت بازی جدیدش طرفدار بازیهای بلاکباستر و AAA امروزی مثل «آنچارتد» را میتواند راضی کند، اما به مصداق این معنا نیست که میخواهد شبیه آنها باشد؛ چه بسا در اصل سبکی جدید است. وی میافزاید:
«با پیشرفت بسیار بالای فناوری، دیگر خوشایند نیست که بازیها را به دو سبک نقشآفرینی و اکشن تقسیم کنیم. Death Stranding خودش یک سبک جدید خواهد بود.»
آهنگهایی که کوجیما در نمایش بازیهایش میگذارد فارغ از نواهای گوشنواز و منحصربهفردشان، با موضوع خودِ بازی بسیار مرتبطند؛ مثلاً در تریلر E3 2013 و نمایش بازی متال گیر سالید ۵ شنوندهی آهنگ «گناهان پدر» بودیم که در واقع به مضامین قرار داده شده در بازی اشاره میکرد، و همینطور آهنگ «نوکلیر/اتمی» را نباید از یاد برد که به گفتهی کوجیما بیشتر او را یاد شخصیت اسنیک میانداخت. آهنگی هم که در تریلر بازی قرار داده شده بود از گروه آیسلندی Low Roar بود، که کوجیما در توئیترش از آهنگهای آن بسیار تعریف میکرد. البته جالب است بدانید که موزیک ویدئوی آهنگ تریلر هم بیشباهت به خود تیزر نیست. در موزیک ویدئوی این گروه شخصی برهنه اما زندانی نشان داده میشود که سردرگم است و در پایان روی بدنش مادهای سیاهرنگ (نفت؟) میریزند. اسم آلبوم هم «۰» است که اشاره دارد به میجور زیروی معروف متال گیر. حتی مشخص است شیوهی فیگور گرفتن نورمن در پوستر بازی با الهام از کاور آلبوم ۰ صورت گرفته. کوجیما درباره فلسفهی وجود این موزیک در تریلر بازی میگوید:
«آهنگ استفاده شده در تریلر [I’ll Keep Coming] به امواج اشاره میکند. به آمدن موجها که بینهایت میآیند [و رو به جلو جرکت میکنند]. من خودم را میآورم، بازیهایم را و همینطور کارهایی که میخواهم انجام دهم. من دوست دارم که شما هم در کنار بقیه بازیکنها از آن لذت ببرید.»
بعد از یک سفر ده روزه برای دیدار با پیشرفتهترین فناوریها، و با کمکهای مشاور فنی بازی یعنی مارک سرنی، آنها توانستهاند دو موتور پایهی احتمالی بازی را انتخاب کنند که یکی از این موتورها برای ساخت تیزر بازی استفاده شد. در واقع بیشتر جلوههای نمایش داده شده در آن نمایش بیانگر نوع گرافیکی هست که کوجیما میخواهد به آن دست یابد؛ یعنی واقعگرایانه نشان دادن محیطها که از اهداف موتور قبلی کوجیما یعنی «فاکس انجین» بود. از آن جهت که ساخت یک موتور جدید برای استودیو بسیار هزینهبر است و نیروهای کوجیما پروداکشنز زیاد نیست، تصمیم گرفته شده که از یک موتور پایهی تِرد پارتی (مانند «آنریل انجین») استفاده کنند، ولی هنوز مشخص نیست که میخواهند کدامیک از دو موتور پیشفرضشان را برای ساخت بازی بهکار گیرند. کوجیما در این خصوص میگوید:
«الآن در مرحلهی برنامهریزی هستیم و من مشغول انجام تستهای فنیام تا ببینم چه چیز میتواند انجام شود و چه چیز نمیتواند. بههرحال موتور پایههای شگفتانگیزی در سراسر دنیا وجود دارند. من هم دنبال دو چیز خاص هستم برای [جلوههای بصری] بازیهای آیندهام. اول، چیزی میخواهم که قادر باشد تمامی مواردی که در ذهنم هستند را در دنیای بازی به تصویر بکشد. دوم، میخواهم در کنار استفاده از المانهای بازیهای جدید روز، از المانهایی که دیده نشدهاند هم استفاده کنم. برای این خواستهها [موتور پایههای] بسیار زیادی کاندید شدند، ولی ما لیست را شکستیم و حالا دو کاندید داریم. یکی از موتورهای کاندید شده را در نمایش بازی نشان دادیم ولی موتور دیگر نیازمند ادامه دادن تستهای بیشتر است. اسمها را نمیتوانم فاش کنم، ولی ما این موضوع را حل و فصل کرده و بهزودی تصمیمگیری میکنیم.»
استودیوی جدید کوجیما که دوباره همان کوجیما پروداکشنز را یدک میکشد، زمانی که در دسامبر سال ۲۰۱۵ تاْسیس شد در شروع کارش تنها چهار کارمند بیشتر نداشت (احتمالاً فقط کوجیما، تراشیما، کنیچیرو ایمایزومی و یوجی شینکاوا) و آنها در دفتری موقت بودند با یک میز و کامپیوتر. ولی همهچیز از همان زمان روندی بسیار سریع به خود گرفت و بالاخره چرخهای کوجیما پروداکشنز راه افتادند. او توانست با مارک سرنی سفری ده روزه برای پیدا کردن پیشرفتهترین فناوریها داشته باشد و تعداد اعضای استودیو را بیشتر کند. هرچند طبق گفتهاش تنها تیمی نهایت صد نفره روی بازی کار خواهد کرد. آنها با جذب کارمندان جدید فارغ از هر قومیت و سن، توانستند تیزر بازی را در ۲٫۵ ماه آماده کنند که البته کوجیما آن را مدیون مهربانی و همکاری نورمن ریدس در طول پروسهی ساخت میداند. کوجیما اذعان دارد:
«حالا ما تسهیلات، مکان و به اندازهی کافی نیروی انسانی داریم تا ساخت تیزر [و بازی] و بقیهی آزمایشات پیرامون بازی را انجام دهیم.»
و در نهایت به مدد صحنهپردازیهای استعارهای و نمادین که عامدانه چیدمان شدهاند، نمیشود بهشکلی مطلق فلان چیز و فلان کس را بهوضوح بررسی کرده و سریع مهر حقیقت مطلق را روی پیشانیاش کوبید. کوجیما دوباره کمر همت بست تا بهمانند دموی سایلنت هیلزِ در گور رفته یک معما بسازد تا دوباره مردم را به یمن عصر ارتباطات برای شفاف کردن این لکههای لچر و رازآلود بهم وصل کند. البته از آن جهت که کوجیما از حل شدن سریع معمای دموی سایلنت هیلز ناراضی بود، باید خود را با معمایی چه بسا لاینحلتر آماده کنیم. مطمئناً چیزهای زیادی هست که احتمالاً از دید خارج شدهاند و بررسی آنها در دست شماست. فرجام، این دفتر بیپایان فرضیهها را با حرفهای کوجیمایی که سادیسم معما و بحث دارد میبندم.
«من لذت میبرم که اینجور نمایشها را با کمی اطلاعات قبل از عرضهی بازی قرار میدهم. خوشحالم از اینکه طرفدارهایی دارم که پیرامون این موضوعات تصور [و بحث] میکنند. من باور دارم مدیوم بازی چیزی هست که این عامل را محقق خواهد کرد. استفاده از چنین حیلههایی عمدی است و من از استعمالشان لذت میبرم.»
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
عنوان خیلى بزرگیه قطعا شاهکار خواهد شد…
من از هیچی این بازی تو فکر فرو نرفتم غیر از غیب شدن بچه تنها چیزی که من به شک انداخت اون فرضیه فضایی هم از جایی صحت بیش تر میگیره که اون یارو لگو کوجیما یک نفر با لباس فضایی
اگه حروفی که به آنها طناب وصل شده رو کنار هم بزاریم میشه:
EAT STANDING
چه مفهومی داره؟
به نظر من بند ناف معنی دیگه ای داره ونباید انقدر بهش سطحی نگاه کرد
چون تو ساحل نهنگ ها و حتی نهنگ های بزرگ بهشون بند ناف وصل هس کوجیما میخواسته ما رو منحرف کنه که همیشه عاشق اینکاره
طبق گفته های کوجیما در مورد طناب و چوپ دستی بند ناف رو میشه به طناب مانند کرد و به نظر من خواسته بگه که عاقبت کسی که بخواد با طناب با چوب دستی رو به رو شه همینه و با توجه به اون ۵ نفر که تو اسمونن و وقتی که نورمن بهشون با خشم نگاه میکنه به نظر دوست نمیان و شاید کاره اونا باشه
لطفا تایید کنید
عجب بازی بشه این به به……
دوستان فقط انحصاری کنسولیه یا نه کلا انحصاریه؟
…………………………………………………..
از یه تریلر به این کوتاهی چقد اطلاعات به دست اوردن
ماشالا!!!
به نظر من اون کودک نوعی کودک درون بود حالا این که این مقاله رو خواندم کلا رفتم تو فکر
بعد از مدت کوتاهی برای pc هم میاد اینطور که گفتن
دقیقا یکی از نکاتی که عناوین و دانستانشون رو زیبا و پررنگ تر جلوه میده، ارائه ی داستانی مرموز با صد ها راه درک توسط مخاطب
برای مثال داستان فانتوم پین هم چیزی بین باور ها و احساسات بازیکن بود و یا بایوشاک
اما در مورد Death Stranding، بازی مثل ساخته ی قبلی کوجیما با هزاران سوال و جواب شروع و به پایان میرسه، به شدت منتظر انتشار اطلاعات بیشتر از این عنوان خوش ساخت هستم، مخصوصا تماشای گیمپلی بازی که تقریبا هوش از سر آدم میبره
آقای بهرامیجدا من از خوندن مقاله های شما به وجد میام .
جا داره برای شما این شعر رو جهت خسته نباسید بگم.
ای هیدئو کوجیما!
اگر یونس بهرامی نباشد که نقدت کند
عمو کونامی باید تو را عقدت کند
بی نهایت سپاس گذارم ازتون
چه شعر با معنى اى ماشالله
دوست عزیز سپاسگزار درسته
نه <>
مرسی که تصحیح کردی مهرداد جان. راستی ایناواخرخیلی تو سایت نیستی؟ تند تند بیا. دلمون تنگ میشه واست
قربانت داداش
راستش پلتفرمی ندارم که بخوام باهاش بازی های جدید رو انجام بدم که بخوام در موردشون نظر بدم الان نزدیک به ۵ ساله که هیچ بازی جدیدی رو نتونستم انجام بدم
امیدوارم حداقل پی اس فور هک بشه تا حداقل بتونم بازی های ۲۰۱۳ به بعد رو بازی کنم
اسرار امیز ترین قسمت این تریلر همون معادله ی دیراکه به نظرم …. چون این معادله تابع موج شرودینگر رو با توجه به نسبیت عام بیان میکنه … معادله ی شرودینگر جهان رو تحت یک تابع موج توصیف میکنه و نسبیت عام هم که سیاهچاله ها و گرانش رو توضیح میده … و شوارتزشیلد با توجه به نسبیت عام کرم چاله رو پیش بینی میکنه .. که کرم چاله ها پل های میانبری بین فضا و زمان هستن … با توجه به این موارد .. و معادله ی دیراک که تعمیم یافته ی تابع موج شرودینگر هست .. حدس من اینه که به احتمال زیاد داستان بازی در یک جهان موازی با جهان ما شکل میگیره … جهانی که تحت تابع موج توصیف میشه … و معادله ی شوارتز شیلد هم امکان وجود همچین جهانی رو تایید میکنه (البته از نظر تیوری ) .. و واقعا باید به کوجیما به خاطر این همه دقت علمی افرین گفت
اطلاعاتتون در این زمینه خوبه :yes:
صد در صد موافقم………لوگوی بازی از نظر من خیلی تو خودش به تنهایی حرف واسه گفتن داره ،اگه حرفهایی که فقط ناف بهش وصله خونده بشه معنی جدیدی میده eat standing یا (ایستاده خوردن) ……………کسی موافقه؟؟
نخیر شما اشتباه حساب کردید بند نافای a.n.d ادامه ی e.a.t هس باید تریلرشو ببینی تا بفهمی چی میگم
فقط هر دو قیافه هاشون ضایس 😐
اقای بهرامی بسیار عالی بود ، خسته نباشید
یعنی کوجیما جزو سه تا از برترین بازی ساز های تاریخه بدون شک، داستان هایی خلق میکنه که با روح روانت قاطی میشه البته اگه بتونی درکش کنی،
من واقعا از این نوع سبک بازی ها خوشم میاد ، یعنی که دوست داشتنم که نه عاشق این نوع سبک هستم. که حتی گفته طرفداران انچارتد از این بازی لذت میبرن.
اخه از الان اولین نگاه:/ اخه اطلاعات تقریبا صفر هست از این بازی:/
به هر حال ممنون:/
با منى،،….؟؟؟بازى که کوجیما بسازه که از انچارتد بهتره …. فن مایکرویى :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: …
آنچارتدو درسته قورت میده :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin:
کوجیما هرچی مربوط به بازی باشه رو همینطوری ابراز میکنه 😉 باید نکته بین باشی …
بازی که کوجیما( :-)) :-)) ) بسازدش قطعا عالی در میاد!!!
اولین نگاه نیست (یجورایی تحلیل نمایش E3 بازیه که تقریبا تمام سایت های بزرگ انجام دادن از جمله گیم اسپات)
پویا
فازت چیه؟!:/
با تو بودم زیر نظرت،نظر می دادم
ربل
به نکته ریزی اشاره کردی
دکتر فری من
حرف شما کاملا صحیحه اما نوشته اولین نگاه نه تحلیل تریلر
همچنین ربل جان اگه شد کمی در رابطه با دشمنایی که داخل بازی هست
سبک گیمپلی
محیط بازی
شخصیت و داستان حرف بزنید
چون به هر حال اولین نگاه هست و بنده هم که نکته بین نیستم بنابراین انتظار دارم شما هایی که نکته بینید به بنده بفهمونید(:
منفیتو بخور حرف نزن :laugh: :yes:
هنوز مثل شما اونقدر بدبخت نشدم که برای منفی مثبت نظر بدم 😉
Undefined@
چرا خود خوری میکنی ؟! شوخی حالیت نمیشه؟ 😀
کوجیما میگه حتی واسه اسم بازیم تبادل اطلاعات کنید پس منم گفتم باید نکته بینانه به کل تیزر تریلر و حتی خوده بازی نگاه کنی همین 😉 :yes:
با همین اطلاعات کم تونستن احتمالاتی بدن به همین دلیل از الان این مطلبو نوشتند
این مقاله در اصل بررسی تیزر بازی و حل کردن معماهای اونه؛ نه اولین نگاه به کل بازی:-|
خب اینو به من نگو به خودشون بگو(:
اقایه بهرامی خوشم میاد مو شکافی میکنی و نقد و برسیتو سری تموم نمیکنی ;الان مخم نمیکشه ولی بعدن میخونم و نظرمرو میگم :yes: 😉
احتمالا بچش مرده برای اینکه از دنیای مردگان برش گردونه باید خودش بمیره و اگه بخواد که خودش و بچشو زنده کنه باید مراحلی رو بگذرونه تا قفلهای روی گردنبندش باز بشه.در انیمه ها و داستان های ژاپنی از این دست فیلمنامه ها زیاد داریم.ولی مطمئنا شاهکار مشه.نمیشه از الان تصمیم بگیریم ولی کوجیما شاهکار کمتر نمیسازه :yes:
ینی تیترو دیدم فهمیدم نویسنده کیه :cute:
خسته نباشی آقای بهرامی :heart:
یعنی چه بازیی میتونه باشه ?:-)
بنظرم نورمن ریداس از فضا اومده بود و اون چهارتا روی اسمون هم همراهاش بودن
حالا اون بچه اونجا چی میگه من نمیدونم! شاید واقعا موقع افتادن بچه از شکم نورمن پریده بیرون اخه یجور گریه میکرد انگار بچه ی خودش بوده!
دریا چرا اونجوری بود!؟ طنابو فکر کنم بند ناف بچه باشه ?:-) ?:-)
ایشالاه بازی خوبی بشه و خداکنه یه شاهکارم بشه که حال کنیم با بازی جدید استاد :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin:
این بازی برا پلتفرم شما نمیاد که میخای باهاش حال کنی دوست عزیز
یعنی من الان میرم یه بار دیگه از اول نمایش بازی تو E3 رو ببینم خداییش هنگ کردم هیچ چیزی معلوم نیست ولی من اونجا ذوق مرگ شدم که کوجیما گفت می خواد سبک جدید بده و این یکی از مهمترین چیزهایی هستش که فکر میکنم دنیای بازی های ویدئویی ما نیاز داره وگرنه تا دلتون بخواد عنوان شوتر و اکشن و… داریم
به هر حال میترکونه این بازی با این دموی مرموزش! زنده باد کوجیما :inlove:
چه جوگیر شدم ?:-) 😀
به هر حال ممنون مقاله ی بسیار کامل و جامعی بود البته درمورد ابهامات و چیزهایی که هنوز مشخص نیستند.
واقعا استاد سر هر کاری باشه شاهکار میشه
از castlevania lords of shadow 1 ک فقط رو کار نظارت داشت تا سری متال گیر ک خالقش بود
___________
پیشنهاد میکنم دوستان زندگی نامه استاد رو بخونین بسیار جالبه
بازی که کوجیما( :-)) :-)) ) بسازدش قطعا عالی در میاد!!!
عاشق کوجیما و بازی هاش ام. :inlove:
نقد خوبی بود خسته نباشید
تریلرش عالی بود امیدوارم یه خرده شبیه p.t باشه فضای بازی خیلی حال میکن با سایلنت هیل
:yes: :yes: :yes: :yes:
بازی پر از اسراره .استاد تو کارش استاده دیگه .انتظار واسه این بازی که چی هست یا چه نوع سبکیه میرزه
این بازیرو اگه روش واقعا کار کنن براحتی میتونه یه شاهکاری مثل tlou بشه…میترسم این سونی هی فشار بیاره بازی هل هلی بشه خراب شه
والا من فکر می کنم بچه از خود مرد سزارین شده باشه چون جای برش روی شکمش واسه سزارین بود.
تشکر بسیار از اقای بهرامی بابت این اولین نگاه زیبا
مطمینا توی همون تصویر که چرا به بعضی از حروف بند ناف وصل نیست یا به بعضی هستش هم دلیل داره :pain: 😯
عجب بررسی دقیقی بود
دمتون گرم :yes:
“Death stranding خودش یک سبک جدید خواهد بود”
ای جانمی جااااان
اقا نگاه کنید همه ی کلمه ها بند ناف ندارن
از پاییین چهار کلمه R.A.N.D که معنیش میشه حاشیه
واز با لا هم دو کلمهDوHکه(DH) ممکن مخفف مکانی باشه
اقا در علوم DH به معنی اب سخت هست
پس معنیش میشه :حاشیه اب سخت
عجییبه
لطفا تایید کنید
می دونید کوجیما استعداد های زیادی در زمینه ی گیم داره
حیف که سال ها زیر دست کونامی حدر می شد
حالا سونی از ایشون حمایت می کنه
و با حمایت سونی یه انحصاری بی نظیر برای پلی استیشن خواهیم داشت
از سونی و کوجیما ممنونیم
واقعا بازی بزرگی هست و حتی یک انقلاب
جناب “بهرام” بابت تحلیل دقیق و موشکافانه شما از شما متشکرم :inlove:
یک نکته : بغیر از اثر دست بچه ، جای دستهای بزرگتری هم روی بدن کاراکتر بود …
امیدوارم مث mgs 1 تا ۴ و فرعی ها یه داستان قشنگ در عین حال عمیق داشته باشه که گیمر مث سابق آخر بازی بگه (آها پس بخاطر این اتفاق قبلا اونجوری شد )نه مثل tpp که ده تو فیلسوف باید کنار هم جمع شن آخرش هم به نتیجه ای نمی رسن که اصلا شخصیت اصلی کی بود :wilt:
حاجی اصلا من نفهمیدم ونوم اسنیکم کپی ونوم اسنیکم بیگ باسم
بعضی ها هم میگن اسماعیل ونوم اسنیک
داداش از اسمت معلومه :silly: :silly: :silly:
😐 😐 😐
دوستان این بازی اول قرار بود انحصاری زمانی برا PS4 باشه و برا PC هم بعد از مدتی ارائه بشه ولی الان میبینم فقط تو سایت ها نوشتن PS4 Exclusive . داستان چیه ؟ هنوز انحصاری زمانیه یا کلا انحصاری شد ؟
انحصاری زمانیه، اول برا PS4 میاد بعدش برا PC میاد!
البته شایدم همزمان منتشر بشه که خیلی بعید بنظر میرسه!
بازیش از تریلرش معلومه فلسفی و مفهومی هستش، منم که میمیرم واسه اینجور بازیا!
شک ندارم شاهکار میشه، ممنون بابت خبر!
|||||||||||||||||||:
ینی جایزه ابر ن.و.ب تاریخو باید به تو بدن:|
دقیقا
🙂
این انحصاری فوق العادست و متاش هم بالای ۹۰ هست.زنده باد سونی و مایکرو
یادمه کوجیما سالها پیش گفت:”من دوست دارم با ذهن مخاطب بازی کنم و ذهنش رو منحرف کنم.من نمیخوام همه جوابها رو یک جا به مخاطب ارائه کنم.میخوام طوری مخاطب رو منحرف کنم که در اخر بازی بیاد و بگه اوه…پس قضیه این بوده!!!”.کوجیما استاد غافلگیر کردن مخاطبه و با متال گیر اینو چندین بار ثابت کرده.همچنین تبحر خاصی در تدوین تریلر و تبدیل کردنش به یه معادله پیچیده داره.این بازی جدید هم دقیقا امضاهای کوجیما رو داره.تریلری که از اول تا اخرش قصد مطرح کردن سوال و پاسخ ندادن به اونا رو داره.همین باعث میشه طرفدارا برن و نظریه های مختلفی مطرح کنن.
راستش با خروج کوجیما از کونامی شدیدا موافقم.متال گیر دیگه جای کار بیشتر نداشت (البته میشه ادامه داد ولی صد در صد تاثیر نسخه های قبلی رو نخواهد داشت).در بعضی جاها زیاده گویی میکرد.همچنین دست کوجیما برای نواوری بسته و به دنیای متال گیر محدود شده بود.پی تی نشون داد که کوجیما ایده های عالی زیاد داره.یه تیزر کوتاه به قدری خوب بود که خیلی از سازنده ها از اون به عنوان منبع الهام استفاده کردن.همین رزیدنت اویل ۷ هم نمونه اخره.همین میدان جدیدی که برای کوجیما ایجاد شده خودش جای امیدواری داره به این بازی.کوجیما حالا دستش بازه و جای مانور زیادی داره.
یونس جان واقعا کارت درسته و من شخصا طرفدار مقاله هات هستم.موفق باشی.
یه جایی خوندم که کوجیما گفته بود که انقلاب اول در بازیهای ویدیویی زمانی بود که بازیها از دوبعدی به سمت سه بعدی شدن رفتند و پیش بینی کرده بود که انقلاب بعدی در گیم پلی خواهد بود جایی که به نظر کوجیما با آب دادن به یه گیاه. ببینیم که گیاه بزرگ شد و به یه درخت تبدیل شد با جدا شدن کوجیما از کونامی منتظر یه شاهکار ویه انقلاب از این بازیساز بزرگ هستیم
دسته ن.و.ب رو از بشت بستی 😉
دوست عزیز.این دیدگاه شماست.نوع نگاه شما به متال گیر کاملا اشتباهه.گیم پلی در متال گیر در اولویت نبوده (تا شماره پنجم که فرمول عوض شد).البته اشکالی نداره.یه نفر دنبال گیم پلی خوب میگرده که مغزی نداره و بکش برو جلو دنبال میشه.یه نفر هم هست که میره تمام متن ها رو میخونه و ازش به اون صورت لذت میبره.گاهی اوقات فقط گیم پلی برای لذت بردن از یه بازی کافی نیست.
سونی معجزات فراوانی داره و همکاری با استاد کوجیما یکی از اوناست سونی یواش یواش داره وراقاشو رو می کنه در حالی که تا حالا چیزی از کنسول مفلوک جعبه ندیدیم
بهش نگو جعبه بیشتر ….مى دونى بیشتر شبیه قوتى کبریت مى مونه ….
ادبتونو دارید نشون میدید واقعا که هم مایکرو وهم سونی خوبن فقط باید ببینی سلیقت چی میگه و از چه انحصاری خوشت میاد
نظرمو ثبت کنید خسته شدم
داداش مگه قرار نبود اگه پلی نئو معرفی شد بری دیگه نیای؟ چی شد اون قدرت های سخت افزاری اسرار آمیز؟
یادته به هرکی که می گفت سونی میخواد کنسول بین نسلی بده توهین میکردی؟یادته بهت گفتم یک در صد احتمال بده سونی خبرش رو تایید کنه اونوقت چی داری که بگی؟ یادته جا.هل جا.هل راه انداخته بودی تو سایت؟ الان یهویی اسمتو دیدم یادم افتاد جناب پیشگوی اعظم:-|
من سری متال گیر رو به جز نسخه های V phantom pain – V zero down یعنی همین اخریاش و نسخه rising revenge بازی نکردم.
اگه منظور شما این نسخه هایی که گفتم هست بگید که جوابتان رو بدم
اگر هم نسخه های قدیمی منظورتون هست من بازی نکردم.
دوستان به این لینک برین و به زبان فارسی در PS4 رای بدهید
http://share.blog.us.playstation.com/ideas/2015/05/25/persian-language-for-ps4/
الانشم خارجی ها خیلی منفی دادن
ی سوال
چه طوری اواتار بزارم برای خودم
وقتی می زنم تصویر اپلود کنم چیزی نمی یاد
چی بگم
کوجیمائه دیگه
کوجیما میخواد یه شاهکار بسازه.داستان و ایدش که فوق العادس :inlove:
آقا دمت گرم بررسی خیلی خوب بود! 🙂 قفلی زدم
من قبل از بازی های ناتی داگ به بازی های کوجیما دل خوش کردم به عنوان “بازی های متفاوت” .. هر دو تا استدیو حس و حال آدمو عوض می کنن .یه چیزی به آدم اضافه می کنن … .
از شروع مقاله خوشم نیومد انگار متنا باهم نمیخورد
کلا یه جوری بود
امیررضا اگه این پیام رو خوندی به آیدی من به همین اسم تو تلگرام پیاد بده .
ببخشید که اینجا این سوال را می کنم ولی اگر جواب بدین خیلی ممنون میشم من می خوام یک کارت گرافیک با بودجه ۹۸۰ تومان بخرم فعلا من در نظر دارم یکی از این دو را بخرم r7 380 4gb یا r9 280 3gb ولی من شنیدم که این کارت ها خیلی سریع داغ می کنن اگه یک پاور ۲۰۰ تومانی بخرم می شود دما را کنترل کرد یا خیر من هم زیاد ازش استفاده نمی کنم خیلی استفاده کنم نیم ساعت ولی برای گیم می خوام و بازی هایی هم مثل witcher 3 یا gta v رو بالا بیاورد ایا این کارت گرافیک رو دارید و راضی هستید لطفا راهنمایی کنید بسیار ممنون :cute:
سلام آقا یاسین
ما کارت R7 380 نداریم. R9 380ه
من بهت GTX 960 مدل ۴ گیگ رو پیشنهاد میدم یا R9 380X 4 GB
پاور هم شما به یه پاور با توان حداقل ۵۵۰ وات نیاز داری که حتما مدل خوبی ببند مثل برند Green یا Corsair یا EVGA که اینا حداقل ۲۵۰ قیمت دارن مدل های خوبش و پاور به گرمای کارت ربطی نداره.گرما رو باید با کولر داخلی خنک کرد.اما این مدلها خنک کننده های خوبی دارن.سغی کن کارتتو از برند گیگابایت بخری.مدل های سری Windforce
کاش ترسناک بود
اگه به لوگو دقت کنیم و حرفایی ک طنابدار هستنو به هم وصل کنیم به کلمه eat and sting میرسیم که eat یعنی خوردن و sting یعنی نیش یا سوزش
شخصیت این بازی رو تو سریال The walking dead دیدم.
نورمن مارک ریداس
همانطور که اشاره شد که داستان مربوط به سفر در زمان و مکان و سیاه چاله هاست،بذارید منم نظرمو بگم.
از نظر من شخصیت اصلی یه مدتی از زمین دور بوده،به همین خاطر «مانند فیلم interstellar» هنوز جوون مونده و دیدن اون بچه کوچیک هم توهمشد به خاطر دور بودن از زمین یا حتی توهم فرزند خودش بوده.درباره بند دوخته شدش نافش میتونه به لباس یا حتی به همون فضا و … که من نظری ندارم.
سوما،اون همه موجود دریایی مرده به خاطر میزان بالای نفت «همون مایع سیاچهارماموچهارما اون بند ناف هم مثل کتاب فرار از خدا هستش که یه موجوداتی از عدم زمان و مکان میان و موجودات زمینی رو به وسیله جفت از بین میبرند.در کل تمامی اینها حرف بود و باید منتظر خود بازی یا اطلاعات بیشتر باشیم.
یعنی سونی رید تو همه چیز الان ما تازه ps4 خریدیم ps4 زهرمارو معرفی کرد
۲ سال پیشم ps3 خریدیم توف به این شانس ps4 امد
ناموسنا سونی ریدی
بازم از همه معذرت میخوام بی ادبی کردم اعصاب برا ادم نمیزارن دیوث
۰Thumb up 0Thumb downپاسخ دادن گزارش تخلف
navid1998
تو چی کار به پلی جدید داری با همین وقتی انحصاری براش میاد تا اخر نسل برو تازه اگه اون موقع هم معرفی میکرد بازم این میخریدی چون تلویزون ۴k از پول خود پلی گرونتر
من تازه دیشب life is strange رو تموم کردم
اینطور که به نظرم میاد اگه صد برابر بهترش کنم و پیچیده تر میرسم به DEATH STRANDING
برای اضافه شدن زبان پارسی به PS4 امتیاز دهید .
http://share.blog.us.playstation.com/ideas/2015/05/25/persian-language-for-ps4/
این رو عرب ها راه انداختن و زبان عربی اضافه شد .
http://share.blog.us.playstation.com/ideas/2014/05/20/want-arabic-keyboard/comment-page-3/#comment-106032
هیچ جای این تحلیل به جای بخیه ها در قسمت زیر شکم نورمن اشاره نشده که میتونه دلیلش این باشه که نورمن اون بچه رو به دنیا اورده 😐
انتقاد دانیال نوروزی از این مقاله:
https://www.instagram.com/p/BG09s15sgqP
سفر به گذشته نظریه احمقانه ای هست که در صورت تحقق باید قانون دوم ترمودینامیک(افزایش آنتروپی) رو باهاش نقض بکنی. توی دنیایی که ما زندگی میکینیم قانون دوم ترمودینامیک هرگز نقض نمیشه و به همین خاطر هم بازگشت در زمان محال هست. آدما خیلی دلشون میخاد که گذشتشون رو اصلاح کنن به همین خاطر یه دانشمندی مثل استیون هاوکینگ با کتابی مثل تاریخ خلاصه زمان پولدار میشه(استیون هاوکینگ تا بحال هیچ کار علمیی نکرده و فقط یک نظریه در مورد سیاهچالها داشت که لنارد ساسکیند اون رو رد کردش).
« هو الحکیم »
سلام جناب بهرامی
از بابت نقد و تحلیلی که داشتید ممنون
می خواستم با شما گفت و گویی داشته باشم. لطفا به جیمیل بنده پیغام دهید.
متشکرم :rose:
تحلیل خوبی بود
ممنون