انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا

انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered

سعید آقابابایی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا

بازار ریمسترها بدجوری داغ است. از زمان آغاز نسل هشتم تا به حال بسیاری از سازندگان و ناشرانی که عناوین موفقی در نسل هفت داشته‌اند یکی یکی شروع به انتشار نسخه‌هایی تحت عناوین Remastered و Enhanced Edition و… از آن بازی‌ها برای پلتفرم‌های نسل جدید کرده‌اند و این‌گونه پول های خوبی نیز به جیب زده‌اند. از Dark Souls 2 و DMC و Darksiders گرفته تا The Last of Us و Dishonored همگی برای نسل هشتم نیز منتشر شدند و اکثرا نیز موفق عمل کردند.

این که آیا اصولا عرضه نسخه‌های بازسازی شده برای پلتفرم‌های نسل جدید کار درستی است یا خیر، مجال بحثش در اینجا نیست و به فاکتورهای مختلفی مثل قیمت بازی و … بستگی زیادی دارد ولی لااقل خدا را شکر که هر کدام از این عناوین که در نسل هفت موفق بودند و سپس برای نسل هشتم نیز منتشر شدند توانستند تا در نسل جدید نیز خوش بدرخشند و اکثرا شاهد عرضه عناوین بازسازی شده با کیفیت خیلی خوبی بوده ایم که گاها از عنوان نسل قبل خود نیز در نسل جدید بهتر ظاهر شدند مانند شاهکار The Last of Us.

valkyria chronicles هم به جمع عناوین باکیفیت remaster شده پیوست

Valkyria Chronicles هم به جمع عناوین باکیفیت Remaster شده پیوست.

بین پلتفرم های موجود در نسل هشتم بازی‌های رایانه‌ای باید گفت کنسول خانگی سونی یعنی پلی استیشن ۴، پایگاه حضور بیشترین عناوین ریمستر شده برای نسل هشت بوده است و شرکت سونی بازی‌های انحصاری بسیاری که در نسل قبل عالی بوده‌اند را به نسل جدید پلتفرم خود نیز آورده است و بازخوردهای خوبی نیز دریافت کرده است. ریمستر‌های انحصاری مانند The Last of Us ،Uncharted Collection، Ratchet and Clank و همچنین God of War 3 و Gravity Rush و Tearaway و… همگی موفق شدند تا بدون استثنا موفق ظاهر شوند و هر چه بیشتر سازندگان را به انجام این کار ترغیب کنند.

بسیاری از کسانی که در نسل‌های قبلی کنسول‌های سونی را نداشته‌اند و در نسل هشتم به سمت پلی‌استیشن ۴ آمده اند (که تعدادشان هم بسیار زیاد است) قطعا می خواستند تا تجربه لذتبخش عناوینی مثل آنچارتد و اخرین ما و … را داشته باشند و این عناوین ریمستر شده بهترین فرصت برای آن‌ها بود بتوانند عناوین درجه یک انحصاری که در نسل های قبل موفق به تجربه آن‌ها نشده‌ بودند را با کیفیت بالاتر در نسل هشتم تجربه کنند و لذت ببرند، لذتی که در بسیاری مواقع از تجربه بازی‌های جدید نیز بالاتر است.

نسخه ویژه اروپای بازی برای طرفداران سرسخت این عنوان

نسخه ویژه اروپای بازی برای طرفداران سرسخت این عنوان…

چندی پیش بود که شرکت سگا نیز در راستای همین سیاست بازسازی عناوین موفق قدیمی برای نسل هشتم تصمیم گرفت تا بازی موفق و زیبای Valkyria Chronicles که یک عنوان انحصاری موفق در نسل هفتم و در سال ۲۰۰۸ برای پلی‌استیشن ۳ بود و امتیاز متای عالی ۸۶ را کسب کرده بود، به صورت ریمستر شده برای نسل هشتم و در انحصار پلتفرم پلی‌استیشن ۴ نیز منتشر کند. البته عنوان اصلی این سری ۶ سال پس از عرضه برای پلی‌استیشن ۳ و در سال ۲۰۱۴ برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز عرضه شد و آن‌جا نیز موفق عمل کرد اما نسخه نسل هشتم و ریمستر شده به مانند اول انتشار بازی اصلی تنها برای پلتفرم پلی‌استیشن منتشر شده‌است و شاید چند سال بعد برای دیگر پلتفرم‌های نیز عرضه شود.

خوشبختانه با عرضه این عنوان در نسل هشتم به تازگی و انتشار نقدها و امتیازات آن شاهد هستیم که یک بازی ریمستر شده با کیفیت دیگر نیز به جمع عناوین این‌چنینی و مخصوصا بازی‌های بر روی کنسول پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم پیوست. Valkyria Chronicles Remastered موفق شد تا با امتیاز متای ۸۵ از مجموع ۴۳ نقد، جا پای موفقیت نسخه اوریجینال این سری بگذارد و موفقیت آن را دقیقا به همان شکل تکرار کند که این جای تحسین برای سگا و سازندگان بازی دارد که موفق شده‌اند نسخه با کیفیتی را به نسل هشتم بیاورند. در این مطلب قصد داریم تا به بحث و بررسی در مورد عنوان Valkyria Chronicles Remastered پرداخته و بخش‌ها و المان‌های مختلف آن را تک به تک تحلیل و بررسی و از زوایای مختلف آن را با بازی اصلی مقایسه کنیم. پس در ادامه این مقاله نقد و بررسی بازی Valkyria Chronicles Remastered با بنده و وبسایت خبری تحلیلی گیمفا همراه شوید.

valkyria chronicles remaster 2016 01 08 16 003

کیفیت بازی از لحاظ گرافیکی نسبت به نسخه نسل هفتم پیشرفت داشته است و بازی بر روی وضوح تصویر ۱۰۸۰ و نرخ فریم‌ریت ۶۰ اجرا می‌شود

در یک کلام Valkyria Chronicles Remastered عنوانی بسیار ارزشمند است. نزدیک به یک دهه از زمانی که این بازی برای پلی استیشن ۳ منتشر شد می‌گذرد و حالا این نسخه ریمستر شده تمامی بسته‌های الحاقی را به همراه خود دارد و از تروفی نیز پشتیبانی می‌کند.
اگر شما زمینه و تم جنگ جهانی دوم را بردارید و آن را با مقداری فانتزی و انیمه مخلوط کنید داستان بازی به دست می‌آید. در هردو سمت مثبت و منفی شخصیت‌هایی وجود دارند که یا عاشق آن‌ها خواهید شد و یا برعکس از آن‌ها متنفر می‌شوید. مهم این است که در نهایت تمامی این شخصیت‌های اصلی در یاد و خاطر شما باقی خواهند ماند. در بازی مرگ، خیانت، احساس و بسیاری موارد دیگر را تجربه خواهید کرد و شاهد یکی از محکمترین داستان‌ها در تاریخ بازی‌های نقش‌آفرینی هستید که در قالب یک کتاب تخیلی روایت می‌شود و شاخصی برای این است که داستان تا چه حد در این عنوان در نقطه کانونی و در محوریت قرار دارد.

valkyria chronicles 20151218093807

انگار سر کوچه‌اس اینجا… خوبه یکی روی لوله ننشسته!

داستان بازی از این قررا است که یک کشور کوچک که با نام Gallia شناخته می‌شود قصد دارد تا از جنگ عظیمی که بین اتحادیه حکومت‌های اروپایی و کشورهای اتحادیه آتلانتیک در گرفته است اجتناب کنند ولی ناگزیر به دلیل موقعیت عالی و منابع بسیار غنی Ragnite که در اختیار دارد درگیر جنگ می‌شود. Welkin Gunther پسر قهرمان جنگ جهانی نخست وشخصیت اصلی بازی است. داستان بازی حول محور وی می‌چرخد و وقایع اتفاق افتاده برای وی و کشورش را در زمان فرماندهی او بر جوخه ۷ بازگو می‌کند.

هر شخصیت و عضو این گروه در طول داستان حماسی و زیبای بازی از نظر شخصیتی رشد بسیار زیادی می‌کند و امکان ندارد که در آخر بازی شما از لحاظ عاطفی به جوخه ۷ وابسته نشده باشید. حتی آنتاگونیست‌های اصلی بازی هم یک سمت انسانی دارند که این داستان را بسیار باورپذیرتر می ‌کند و باز هم باید بگویم امکان ندارد که در انتهای بازی به یکی از همین آدم بدهای قصه وابسته و علاقمند نشده باشید.

valkyria chronicles remastered 1 gamezone

جوخه ۷، جوخه قهرمانان… بدون شک به شخصیت‌های بازی، هم مثبت و هم منفی علاقمند و وابسته خواهید شد.

وقتی بحث داستان Valkyria Chronicles پیش می‌اید باید گفت این عنوان یک کار را بسیار عالی انجام می‌دهد و آن نمایش روی انسانی جنگ است. هیچ گله بعد از نسخه اوریجینال این بازی چنین حسی را در یک بازی تجربه نکرده بودم تا وقتی که Valiant Hearts راتجربه کردم و حالا مجددا این نسخه بازسازی شده چنین قدرتی را در خود دارد. شما در این عنوان می‌بینید که جنگ چقدر می تواند اثرات جسمی و روحی مخربی داشته باشد و این که برخی آدم‌ها تا کجاها حاضرند بروند برای این که پیروز شوند.

همچنین تماشای این که موضوع نژادپرستی به خوبی در داستان بازی هندل شده است و این که چگونه گاهی با برخی اتفاقات، پل‌ها یکی پس از دیگری پشت سر اعضای جوخه ۷ خراب می‌شوند بسیار جذاب و جالب است. مرگ در بازی فوق‌العاده دراماتیک است و موزیک معرکه و عالی Hitoshi Sakamoto نیز بهترین همراه برای این لحظات درام و تم احساسی بازی است.

valkyria chronicles 20151217163343

بازی سبک گرافیکی بسیار خاص، زیبا و منحصر به فردی دارد

جدا از داستان، شما بخش بسیار زیادی از بازی را در قسمت مبارزات بازی خواهید گذراند. دلیلی که از همان ابتدا باعث شد بسیاری از بازیبازان عاشق Valkyria Chronicles Remastered و مبارزات ان شوند ترکیب بهترین المان‌های ۳ ژانر مختلف با هم در مبارزات و گیم‌پلی بازی بود. در این عنوان المان‌های ۳ سبک شوتر سوم‌شخص، نقش‌آفرینی و استراتژی تاکتیکی به بهترین شکل با هم ترکیب شده‌اند و یک پکیج کامل را به وجود آورده‌اند. هر سناریوی مبارزه یک هدف و ماموریت اصلی دارد و به دنبال انتخاب توپخانه توسط شما قبل از آغاز مبارزه اصلی قرار می‌گیرد.

بعد از این که واحد خود را در نقشه انتخاب کردید یک عدد CP مصرف می‌شود و بازی به زیبایی از روی یک نقشه ۲ بعدی تبدیل به یک بازی ۳ بعدی در قالب سبک شوتر سوم‌شخص می‌شود و به میدان مبارزه و واحدی که شما انتخاب کرده‌اید منتقل می‌شود. حالا شما کنترل آن واحد را در اختیار دارید و وقتی حرکت می‌کنید نوار اکشن در پایین صفحه مصرف می‌شود. چیزی که انتظار نداشتم ببینم این بود که واحدهای دشمن به شما شلیک می‌کنند وقتی که در حال حرکت هستید و اگر یک بازیباز علاقمند به مبارزات کاملا نوبتی باشید کمی زمان می‌برد تا به این موضوع عادت کنید. فشردن R1 باعث می‌شود که نشانه‌گیری و شلیک کنید. باید اشاره کرد که قرار دادن مارک بر روی یک دشمن به هیچ عنوان دقت شلیک را گارانتی نمی‌کند.

valkyria chronicles remastered 01 555x317

گیم پلی و مبارزات بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز هستند و البته سخت…

بعد از پایان آن نوبت، شما به واحد دیگری منتقل می‌شوید. بعد از این که تمامی CP های شما به اتمام رسید آن فاز تمام شده و فاز دشمن آغاز می‌شود. اینجا یکی از معدود مشکلاتی است که من با Valkyria Chronicles Remastered دارم. کاشکی راهی بود که می‌شد فاز دشمن را سریع‌تر به جلو برد مخصوصا در اواخر بازی. مثلا در بازی Fire Emblem می‌شد تمام انیمیشن‌ها را غیر فعال کرد تا در وقت خودتان صرفهء‌جویی کنید. تماشا کردن کل نوبت دشمن مخصوصا وقتی که واحدهای زیاد و CP زیادی برای خرج کردن دارند بسیار دردناک و ناامیدکننده است.

المان‌های نقش‌آفرینی در کلاس‌های بازی و سیستم ارتقا (لول‌آپ)  آن هستند. ۵ نوع یونیت یا واحد وجود دارند که شامل Scout ،Lancer ،Engineer ،Shocktrooper و Sniper هستند. هر کدام از این کلاس ها قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را دارند و شما باید هر کلاس را بر اساس نوع نقشه و ماموریتی که دارید انتخاب کنید. همچنین شما کنترل یک تانک را نیز در اختیار دارید که دو برابر حالت معمول CP مصرف می‌کند. کنترل این تانک واقعا فوق‌العاده است و مخصوصا وقتی که به کنترل آن مسلط شوید بسیار لذت‌بخش‌تر هم می‌شود. در حالی که اغلب بازی‌های استراتژی سیستم ارتقا واحدهای جداگانه و تک‌تک را دارند، Valkyria Chronicles Remastered به شما اجازه می‌دهد که کلا یک کلاس را ارتاقا دهید. این امر سیستم ارتقای بازی را بسیار در دسترس‌تر می‌سازد و شما دیگر نگران این نیستید که برخی واحدها از ارتقا جا بمانند.

article post width valkyria chronciles remaster tank

حتی یک تانک هم در بازی در اختیارتان قرار دارد که کنترل آن فوق‌العاده لذت‌بخش است

یکی از قابل توجه ترین جنبه‌های بازی Valkyria Chronicles Remastered سبک گرافیکی آن است که مانند ترکیبی است از طراحی انیمیشن با مداد و نقاشی با آبرنگ که یک هویت کاملا منحصر به فرد به بازی داده است که مثال آن را هیچ جا ندیده‌ایم. شخصیت‌ها و بهتر است بگویم همه چیز در بازی فوق‌العاده به نظر می‌رسند.

وقتی که بحث جلوه‌های گرافیکی و هنری در مبارزات مطرح می‌شود باید اعتراف کرد که از لحاظ هنری لحظات شگفت‌انگیز و فک‌برانداز زیادی در بازی وجود دارند که شما را به تحسین وا می‌دارند. تنها اعتراضی که من به بخش گرافیکی بازی دارم و البته داخل گرافیک خود بازی محسوب نمی‌شود وجود برخی المان‌های با رزولوشن پایین در منوی رابط کاربری بازی است.

valkyria chronicles remastered screenshot 2

گیم‌پلی بازی کاملا تاکتیکی و بر پایه استراتژی است

در بخش موسیقی و ساندترک بازی، Hitoshi Sakamoto واقعا به قول خودمان ترکانده است! ساندترک بازی پر است از قطعات به یاد ماننی و موسیقی‌هایی فوق‌العاده مطابق با اتمسفر بازی در کات‌سین‌ها. استفاده وسیع از پیانو بسیار عالی جواب داده است و به نظر من کاملا با سبک گرافیکی Valkyria Chronicles Remastered هماهنگ شده و در تطابق محض است. صداگذاری انگلیسی تقریبا تمامی شخصیت‌های بازی زیبا و مناسب انجام شده است. البته بازی از پشتیبانی صوتی دوگانه هم برای صدا برخوردار است.

Valkyria Chronicles Remastered به عنوان یک بازی ریمستر شده همه چیز را تقریبا به درستی و به بهترین شکل انجام داده است. بازی بر روی وضوح تصویر ۱۰۸۰ و نرخ فریم‌ریت ۶۰ اجرا می‌شود و اگر از برخی مشکلات این اجرا در کات‌سین‌ها و نکات بسیار ریز گرافیک که در بالا به آن اشاره کردم، همه چیز به معنای واقعی عالی است. البته می‌توانم بگویم که دلم می‌خواست سازندگان فکر هم به حال درجه‌های دشواری بازی کرده بودند.

valkyria remaster new 1200x675

راحت باشید بچه‌ها… مقاله تموم شد تقریبا!

برای دارندگان پلی استیشن ۴ و به ویژه کسانی که بازی را بر روی پلی‌استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی انجام نداده اند و علاقمند به عناوین نقش‌آفرینی استراتژی هم هستند، تجربه Valkyria Chronicles Remastered یک امر ضروری محسوب می‌شود زیرا از آن دست بازی‌هایی نیست که هر روز و هر ماه و حتی هر سال عنوانی مانند آن و با این سبک و کیفیت و گرافیک و… منتشر شده باشد.

مهمترین‌ نکته این‌جاست که Valkyria Chronicles Remastered با شما کاری می‌کند که بعد از تجربه بیش از ۳۰ ساعته بازی، باز هم به داستان و شخصیت‌ها و خود بازی فکر کنید و آن را برای همیشه به خاطر بسپارید، و چه کم‌تعداد و اندک هستند بازی‌هایی که به آن‌ها فکر کنیم و در خاطر ما همیشه ماندگار شوند…

valkyria chronicles remastered

RezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا
انسانیت زنده است، حتی در جنگ | نقد و بررسی Valkyria Chronicles Remastered  | گیمفا