آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا

آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی

سعید شیخی‌پور
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا

Doom عنوانی است که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند و اولین نسخه از این سری بوده که با موتور اید تک ۶ ساخته شده است. اید تک ۶، یک موتور OpenGL/Vulkan ساخته شده توسط اید سافت‌ور است و ما بسیار منتظر آن بودیم. این موتور برای ساخت بازی‌های آینده بتسدا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما کنجکاو بودیم که بدانیم آیا این موتور هم مانند اید تک ۵ دارای مشکلاتی است یا خیر. خوشبختانه، اید سافت‌ور کار خود را به‌خوبی انجام داده و در نتیجه، Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی به‌خوبی اجرا می‌شود و بسیار زیبا به‌نظر می‌رسد.

سیستمی که برای تهیه این آنالیز مورد استفاده قرار گرفته، شامل یک پردازنده Core I7 4930K (توربو به ۴٫۰Ghz افزایش یافته است) به‌همراه ۸ گیگابایت رم، کارت گرافیک GTX 980TI و GTX 690، نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ و آخرین درایور انتشار یافته توسط انویدیا استفاده شده است.

اول با GTX 690 آغاز می‌کنیم. بر خلاف اید تک ۵، نسخه ششم این موتور کاملا با قابلیت SLI یا همان استفاده همزمان از چند کارت گرافیک سازگار است. انویدیا در حال حاضر یک پروفایل SLI برای این بازی منتشر کرده و در حالی که بازی از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، تیاگو سوسا، برنامه‌نویس ارشد رندرینگ، مدعی است قابلیت پشتیبانی از SLI در آینده با عرضه یک بهینه‌ساز بهبود خواهد یافت:

پشتیبانی از قابلیت SLI در راه است.

— Tiago Sousa (@idSoftwareTiago) May 13, 2016

در وضعیت فعلی، ما قادر بودیم تا بازی را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برروی تنظیمات Ultra و رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کنیم (گرچه ما AA را غیر فعال کردیم و کیفیت سایه‌ها را از Ultra را برروی High کاهش دادیم). با توجه به گفته‌های تیاگو سوسا، سایه‌ها باعث محدودیت استفاده بازی از قابلیت SLI می‌شوند و این اشکال در آینده با انتشار یک بهینه‌ساز رفع خواهد شد.

در حالت استفاده از یک کارت گرافیک، کارت گرافیک GTX 690 تقریبا توانست بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برروی تنظیماتی بین High و Ultra و رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کند (مجددا مجبور بودیم AA را غیر فعال کنیم و کیفیت سایه‌ها را کاهش دهیم). این موضوع مهر تاییدی بر این است که Doom برروی انواع مختلفی از رایانه‌های شخصی اجرا می‌شود و می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد؛ چیزی که باعث شادی بسیاری از دارندگان رایانه‌های شخصی خواهد شد.

از طرفی دیگر، کارت گرافیک GTX 980TI توانست بازی را با نرخ ۱۰۰ فریم بر ثانیه برروی تنظیمات کابوس‌وار (Ultra Nightmare)  و رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کند. این عنوان همچنین در رزولوشن ۴k و تنظیمات Ultra با ۵۰ فریم‌ریت اجرا شد. با این حال، ما قادر به اجرای بازی با فریم‌ریت ۶۰ برروی رزولوشن ۴k نبودیم؛ ما حتی تمام تنظیمات را برروی High قرار دادیم و anti-aliasing را غیر فعال کردیم اما همچنان نتوانستیم به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دست یابیم بنابراین کسانی که می‌خواهند بازی را با رزولوشن بالایی اجرا کنند باید به SLI تکیه کنند مگراینکه صاحب یک مانیتور GSync باشند. اگر شما چنین مانیتوری دارید، می‌توانید تجربه روان و لذت‌بخشی را از Doom با رزولوشن ۴k به‌دست آورید.

حال با این وجود که Doom به‌خوبی برروی رایانه‌های شخصی اجرا می‌شود، ما یک‌سری مشکلات را هم مشاهده کردیم که می‌تواند مربوط به OpenGL API باشد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کارت گرافیک ما به دلیل نامشخصی کمتر مورد استفاده قرار گرفت. در چنین صحنه‌ای و تمام مکان‌های باز، Doom از تمام قدرت GTX 980TI استفاده نمی‌کرد. ما حتی هیچ محدودیتی از نظر VRAM و پردازنده برای این بازی نداشتیم البته ما همچنان نرخ ۹۰ الی ۱۰۰ فریم را به‌دست آوردیم. با این حال، به‌نظر می‌رسد بازی در چنین صحنه‌هایی به‌طور کامل از کارت گرافیک استفاده نمی‌کند. باید دید که آیا با Vulkan API هم این مشکلات وجود دارند یا خیر.

doomx64 2016 05 15 18 24 02 679

به‌منظور اینکه بفهمیم بازی چگونه عملکردی برروی پردازند‌ه‌های مختلف از خود نشان می‌دهد، ما پردازنده‌های شبیه‌سازی شده چهار و دو هسته‌ای را مورد استفاده قرار دادیم. Doom به‌ آسانی برروی پردازنده‌های مختلف اجرا می‌شود. حتی با این وجود که اید سافت‌ور، یک پردازنده I7 را پیشنهاد داده، ما توانستیم با استفاده از پردازنده‌ دو هسته‌ای خود، بازی را برروی تنظیمات Ultra و رزولوشن ۱۰۸۰p با فعال بودن Hyper Threading برروی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنیم. علاوه بر این، Doom عملکرد خوبی برروی پردازنده شش هسته‌ای ما نشان داد و ما هیچ تفاوتی در عملکرد پردازنده‌ چهار هسته‌ای شبیه‌سازی خود مشاهده نکردیم. به عبارت دیگر، کسانی که دارای پردازنده ضعیف و کارت گرافیک قوی هستند هم می‌توانند از تجربه Doom لذت ببرند.

doom cpu graph

در بخش گرافیک، Doom جزء یکی از زیباترین عناوین شوتر اول شخص قرار می‌گیرد. بازی دارای انعکاس‌های بسیار خوب، نورپردازی کاملا پویا و شخصیت‌های واقعا پر جزئیات است. تمام دشمنان بسیار خوب به‌نظر می‌رسند و این واقعا خوب است که می‌توانید آن‌ها را تکه‌تکه کنید! Doom همچنین شامل اثرات جالبی مانند جرقه‌ها و اثرات باد می‌شود که به کیفیت اتمسفر بازی بسیار می‌افزاید. از Ambient occlusion به‌خوبی مورد استفاده قرار گرفته و همه‌ چیز تماشایی به‌نظر می‌رسد. اید سافت‌ور این‌بار از بسیاری پیشی گرفته است چراکه Doom برروی رایانه‌های شخصی به‌خوبی اجرا می‌شود و بسیار زیبا به‌نظر می‌رسد.

این نکته را در نظر داشته باشید کارت گرافیک‌های AMD در این بازی دارای مشکلاتی هستند. با توجه به گزارشات مختلف، Doom عملکرد خوبی برروی کارت گرافیک‌های AMD از خود نشان نمی‌دهد. با این حال، ظاهرا علت چنین مشکلی درایورهای OpenGL منتشر شده توسط AMD است. این موضوع ثابت شده که بازی‌های OpenGL هیچ‌گاه عملکرد خوبی برروی کارت گرافیک‌های AMD نداشته‌اند. بنابراین باید عملکرد اصلی Doom برروی کارت گرافیک‌های AMD را با استفاده از Vulkan API مشاهده کرد.

اید سافت‌ور همچنین گزینه‌های زیادی را در تنظیمات نسخه رایانه‌های شخصی Doom قرار داده است. در کنار برخی از موارد، دارندگان رایانه‌های شخصی می‌توانند تصویر صفحه را واضح‌تر کنند، Chromatic Aberration و Film Grain را برروی غیر فعال یا فعال قرار دهند، میدان دید یا همان Field Of View را تنظیم کرده و از بین سه گزینه، حالت‌های rendering ،colour و Cinematic را انتخاب کنند که ما شدیدا Cinematic را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

doom options 1 doom options 2 doom options 3

ما همچنین باید این نکته را هم باید به شما بگوییم که شتاب موس برروی تنظیمات پیش‌فرض قرار دارد. به‌منظور غیر فعال کردن آن، راه‌های زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • استیم را اجرا کنید.
  • Doom را در لیست بازی‌های خود پیدا کنید.
  • کلیک راست کرده و سپس properties را انتخاب کنید.
  • +set m_smooth 0 را وارد کنید.
  • اگر این روش‌ها سرعت موس را درست نکرد، به مسیر زیر بروید و فایل DOOMConfig.cfg را با WordPad باز کنید:
  • C:\Users\(Name of the User)\Saved Games\id Software\DOOM\base
  • به دنبال “value: m_smooth “۱ بگردید و عدد ۱ را به ۰ تغییر دهید. سپس تغییرات را ذخیره کنید و فایل را ببندید.

در مجموع، Doom یکی از بهینه‌ترین عناوین سال ۲۰۱۶ است. بازی بسیار زیبا به‌نظر می‌رسد و تنظیمات بسیار زیادی را در دسترس قرار داده است. همچنین از کلید‌های برروی تصویر از دکمه‌های کیبورد استفاده شده و به‌خوبی برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی اجرا می‌شود (این موضوع که بازی برروی کارت گرافیک‌های AMD بهینه‌سازی خوبی ندارد، چیزی است که باید AMD به‌خاطر آن سرزش شود نه اید سافت‌ور!). با این حال، یک‌سری مشکلات جزئی مانند کامل نبودن قابلیت پشتیبانی از SLI و پشتیبانی از Vulkan API وجود دارد گرچه Doom در وضعیت فعلی خود بسیار عالی است.

در ادامه می‌توانید برخی از تصاویر بازی را در بالاترین تنظیمات مشاهده کنید:

20160514144622 1 20160514145044 1 doomx64 2016 05 15 18 14 29 353

20160514145300 1 20160514151005 1 doomx64 2016 05 15 18 20 15 899

doomx64 2016 05 15 18 20 32 675

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا
آنالیز عملکرد بازی Doom برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی - گیمفا