با دنیایی از بنچمارکهای رسمی GTX 1080 همراه شوید
معماری پاسکال انویدیا، ماه آوریل سال جاری در همایش GTC این شرکت معرفی شد. کارتی که امروز مورد بررسی قرار میدهیم یعنی GTX 1080 از نظر منطقی جانشین GTX 980 بوده و از نظر قیمت نیز اختلاف زیادی با آن ندارد. قیمت این کارت ۵۹۹ دلار اعلام شده است (در مقابل قیمت ۵۴۹ دلاری GTX 980). برای دریافت جزییات بیشتر با ما در ادامه خبر همراه شوید.
حال که صحبت قیمت شد اشاره به یک مطلب را لازم میدانیم. معمولا نسخهی رفرنس یا مرجع کارتها، قیمت پایهی آن را تعیین میکردند، اما این بار انویدیا شرکای خود را مجبور کرده که یک نسخهی خاص از این کارت که Founders Edition نامیده شده را با قیمت ۶۹۹ دلار به فروش برسانند. هزینهی مدلهای غیر مرجع که توسط این شرکتها ساخته میشود نیز بالای ۵۹۹ دلار خواهد بود. با توجه به این که شرکای انویدیا از خنک کنندههای سفارشی و طراحیهای VRM ویژه استفاده میکنند، بعید نیست شاهد قیمتهایی همانند Founders Edition باشیم.
همانطور که پیش از این اشاره شد، کارت گرافیک GTX 1080 بر پایهی معماری پاسکال ساخته شده است. تعداد هستههای CUDA که در این کارت به کار رفته از GTX 980 بیشتر میباشد ( ۲۵۶۰ در مقابل ۲۰۴۸) تعداد واحد های TMU نیز افزایش یافته (۱۶۰ در مقابل ۱۲۸) و علاوه بر دوبرابر شدن میزان حافظه و افزایش آن به ۸ گیگابایت، شاهد استفاده از حافظههای GDDR5X برای اولین بار هستیم. کلاک حافظهی کارت ۱۰ گیگاهرتز بوده که پهنای باند ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه را از طریق گذرگاه حافظهی ۲۵۶ بیتی ارائه میدهد. چنین پهنای باندی فقط با گذرگاه های ۳۸۴ و ۵۱۲ بیتی در حافظههای GDDR5 قابل دستیابی بود. در حافظههای HBM نیز شاهد حجم بیش از ۴ گیگابایت نبوده ایم و HBM2 نیز عملا مورد استفاده قرار نگرفته است. احتمالا هزینههای ناشی از مورد استفاده قرار دادن این نوع حافظه، انویدیا را وادار به استفاده از GDDR5X کرده (که انصافا اجبار بدی نیست!)
خروجیهای کارت شامل یک پورت DVI، یک پورت HDMI و سه DisplayPort است. DisplayPort ها بروز رسانی شده اند و از این پس از رزولوشن ۴K با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز، ۵K و و ۶۰ هرتز و ۸K و ۶۰ هرتز با دو کابل، پشتیبانی می کنند.
پر بحثترینها
- مایکروسافت هماکنون روی پلی استیشن بازیهای پرفروش بیشتری نسبت به سونی دارد
- خالق Nier: استودیوهای ژاپنی نمیتوانند با تکنولوژی غربیها رقابت کنند
- سیستم مورد نیاز Ghost of Tsushima مشخص شد؛ اولین بازی که روی PC از تروفیها پشتیبانی میکند
- سونی ممکن است اجرای بازیها با نرخ فریم ۳۰ روی PS5 Pro را قبول کند
- شایعه: رئسای سابق استودیوی ۳۴۳ کمپین Halo Infinite را نابود کردند
- بازی هایی که مورد بیمهری مخاطبین قرار گرفتند (قسمت دوم)
- نسخه PS5 بازی Starfield به مدت ۴ سال در دست توسعه بود
- Fallout 4 پرفروشترین بازی هفته گذشته در اروپا
- آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد
- محبوبیت بتای Sea of Thieves روی PS5 سرورها را مختل کرده است
نظرات