پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا

پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3

دانیال دهقانی
۱۰:۵۲ ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا

سال‌ها است که تفنگ، آن آلت قتاله لعنتی را کنار گذاشته و خاطرات‌اش با آن را به گور سپرده است. روزهایی که به عنوان یک سرباز و بعدتر به عنوان یک فرمانده در نیروی دریایی ارتش آمریکا گذرانده است به اندازه کافی دردناک بوده‌اند تا برای همیشه از هر چه تفنگ و گلوله و بمب و نارنجک امثال آن‌ها متنفر شود. با خود فکر می‌کند که مزد تمام آن سال‌ها که وقف ارتش کرده چه بوده است. آیا ارزش تمام این مکافات و خاطرات تلخ را داشته است؟ گذشته تلخ و ناگوارش سایه‌ای شوم بر سر زندگی این روزهایش افکنده و تمام رفتار و اعمال‌اش را تحت‌الشعاع قرار داده است. مرد است و مردانگی‌اش به تحمل این روزهای سخت و پشت سر گذاشتن آن‌ها، اما، آیا فراموش کردن تمام آن وقایعی که تبدیل به بخشی از وجودش شده برای او آسان خواهد بود؟

هر ساله آن قدر بازی و فیلم سینمایی مختلف با تم جنگ ساخته می‌شود که به راحتی و بدون فکر کردن می‌توانید تعداد بسیاری از آن‌ها را نام ببرید. استفاده از تم جنگی در رسانه‌های مختلف زیادی شایع است و به قدری از آن استفاده شده که دیگر حتی بهترین سناریوها و ایده‌ها نیز برای‌مان تازگی ندارند. در این میان برخی از سازندگان که از این حقیقت مطلع شده‌اند، سعی کرده‌اند تا فرانچایزهای محبوب‌شان را به برهه‌های زمانی دیگری ببرند تا بتوانند اندکی فضا برای اعمال ایده‌هایشان ایجاد کنند (همچون سری Call Of Duty که هر بار داستان خود را تخیلی‌تر می‌کند.) درست یا غلط، هنوز هم بازی‌های مختلفی با مضامین جنگی تولید می‌شوند و تنور بازی‌های جنگی را داغ نگه می‌دارند. یکی از بازی‌های جنگی که قرار است در سال ۲۰۱۶ منتشر شود، Sniper: Ghost Warrior 3 است که برای اولین بار خلال نمایشگاه E3 2015 معرفی شد و با دادن وعده‌های بسیار به طرفداران، توانست تا نگاه بسیاری را به خود جلب کند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به این بازی بیندازیم.

دو نسخه قبلی سری Sniper: Ghost Warrior، بیشتر شبیه به یک شوخی با بازی‌بازان بودند! هر دو نسخه قبلی، مشکلات ریز و درشتی را در دل خود داشتند و همین مشکلات باعث شده بودند تا بازی‌بازان آن طور که باید و شاید نتوانند با تنها شبیه ساز تک تیراندازی مدرن در بازار ارتباط برقرار کنند. ار طرف دیگر، سری Sniper Elite هم حال و روز خوشی ندارد و آن‌هایی که به بازی‌های شبیه ساز تک تیراندازی علاقه دارند، عملاً دست‌شان خالی بماند. رقابت در این سبک (یا بهتر است بگوییم این شاخه) از بازی‌های شوتر کاملاً دو جانبه است و هیچ بازی سومی در این میان نیست تا با Sniper Elite و Sniper: Ghost Warrior رقابت کند، به همین علت تقریباً فروش این بازی‌ها تضمین شده است و کمتر پیش می‌آید که شاهد یک جهش کیفی بزرگ در آن‌ها باشیم، حداقل تا کنون که به همین شکل بوده است. وقتی که فروش تضمین شده است، چرا باید در ساختار بازی تغییر خاصی به وجود آورد؟ این تفکری است که سی آی اینتراکتیو (CI Interactive) و ریبلین گیمز (Rebellion Games) که به ترتیب توسعه دهندگان Sniper: Ghost Warrior و Sniper Elite هستند در سر دارند. ولی انگار Sniper: Ghost Warrior 3 قرار است سنت شکنی کند و این تفکر احمقانه را یک بار برای همیشه کنار بگذارد.

شبح شوم گذشته

قرار است تا Sniper: Ghost Warrior 3 در زمینه داستان دست به یک انقلاب در این سری بزند و حرف‌‎های زیادی برای گفتن داشته باشد. در اولین گام، آن‌ها به سراغ شخصیتی جدید رفته‌اند تا داستانی نو را روایت کنند. این قهرمان جدید جاناتان نورث (Jonathan North) نام دارد، یک فرمانده سابق نیروی دریایی که با وجود بازنشسته بودن، برای بر عهده گرفتن ماموریتی خطیر دوباره فرا خوانده می‌شود. او که گویی از گذشته‌اش خاطرات بسیار تلخی دارد، به هیچ وجه دوست ندارد تا دوباره دست به اسلحه بزند و ماشه‌اش را بکشد، اما، مجبور است که این ماموریت را قبول کند. حال این که چرا قبول می‌کند تا این ماموریت را انجام دهد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بازی در دنیایی رقم می‌خورد که آتش سوزان جنگ در حال زبانه کشیدن به هر سویی است و مبدا این آتش لعنتی هم کشور گرجستان است. گرجستان از طرفی درگیر یک جنگ داخلی سهمگین است و از طرف دیگر، مجبور است با کشورهای همسایه‌اش نیز دست به نبردی خونین ببرد. این که چرا گرجستان درگیر یک جنگ داخلی است و چرا مجبور است با کشورهای دیگر بجنگد همچون انگیزه‌های نورث برای بر عهده گرفتن ماموریت‌اش، هنوز مشخص نشده است. در حال صحبت در مورد جاناتان نورث و ماموریت‌اش بودیم، او وظیفه پیدا می‌کند تا به عنوان یک تک تیرانداز زبده به گرجستان برود و باعث و بانی تمامی این بدبختی‌ها را پیدا کند و از بین ببرد. تا به اینجا که با نکته خاص و عجیبی رو به رو نبوده‌ایم، در اکثر قریب به اتفاق بازی‌های شوتر نظامی وظیفه بازی‌بازان از بین بردن یک دشمن خاص است که به خاطر منافع شخصی‌اش کشورهای مختلف را به جان هم انداخته و از دور شاهد این قضایا می‌ماند و به ریش آن‌ کشورها می‌خندد و منتظر است تا در اولین فرصت، به آمال‌اش برسد. چیزی که Sniper: Ghost Warrior 3 به آن می‌بالد و حساب زیادی هم روی آن باز کرده، آن شخصیت منفی است. هنوز نه نامی از او به گوش رسیده و نه انگیزه‌هایش مشخص شده‌اند، ولی اعلام شده که او با گذشته جاناتان نورث ارتباط تنگاتنگ و جدایی ناپذیری دارد. این که این رابطه مسالمت‌ آمیز بوده یا او مسبب اصلی تمامی خاطرات بد نورث است هم هنوز مشخص نیست. احتمال این که نورث از این شخص خاص خاطرات بدی داشته باشد زیاد است، چرا که در این صورت می‌توان دست به اسلحه بردن دوباره نورث را به دلایل شخصی و انتقام گیری او از این شخصیت مرموز نسبت داد. هنوز جزئیات بیشتری از داستان بازی فاش نشده و به نظر هم نمی‌رسد که دیگر اطلاعات خاص دیگری حداقل در مورد بخش داستانی بازی به گوش طرفداران برسد، ولی همین اطلاعاتی که به بیرون درز پیدا کرده‌اند هم آن قدر کافی هستند تا به این نکته پی ببریم که پایه و اساس داستان بازی نسبت به نسخه‌های قبلی بسیار مستحکم‌تر است و پتانسیل بیشتری برای راضی کردن منتقدان و طرفداران دارد، ولی با توجه به سابقه سی آی اینتراکتیو نمی‌توان در مورد هیچ چیز اطمینان خاطر پیدا کرد.

large sniper 1

دست بالای دست بسیار است! تنها تک تیرانداز بازی جاناتان نورث نخواهد بود پس حسابی باید حواس‌تان به اطراف باشد.

سرنوشت جنگ در دستان شما است

انتظار شما از یک بازی شبیه ساز تک تیراندازی چیست؟ آیا انتظار دارید که تنها با تکیه بر استانداردها و چارچوب‌هایی که خود سازنده آن‌ها را تالیف کرده است پیش بروند یا این که پا را فراتر بگذارند و به شکلی جاه طلبانه، از ساختار Open-World نیز بهره ببرد؟ فارغ از انتظارات شما، Sniper: Ghost Warrior 3 همین جاه طلبی را از خود نشان داده است و بر خلاف نسخه‌های قبلی که به شکل زجرآوری محدود و خطی بودند (آن قدر خطی که اگر اندکی از مسیر مشخص شده که شامل رفتن از نقطه A به نقطه B بود دور می‌شدید با صفحه Game Over رو به رو می‌شدید) این بار قرار است تا آزادی عمل بی‌نظیری را پیش پای بازی‌بازان بگذارد. البته این Open-World شدن به این سادگی‌ها هم نبوده و سازندگان تغییرات زیادی را در بطن گیم پلی بازی به وجود آورده‌اند تا بتوانند به این مهم دست یابند. اول از هر چیز باید گفت این حرکت عظیم و جاه طلبانه حتی اگر به ثمر هم ننشیند و جواب ندهد، باز هم موثر خواهد بود و یک نکته مثبت به شمار خواهد رفت، چرا که همان طور که اشاره شد نسخه‌های قبلی محدودیت‌های آزار دهنده و عجیبی را داشتند و به همین علت هر چه که باشد، به خاطر ساختار Open-World دیگر خبری از آن‌ها نخواهد بود. اصلاً هدف سازندگان هم از ارائه یک جهان بزرگ و پویا همین بوده است که دیگر بازی‌بازان به خاطر محدودیت‌های دست و پا گیر آن‌ها را سرزنش نکنند. ساختار Open-World به سازندگان این توانایی را داده تا جهانی پویا، زیبا و بزرگ خلق کنند، ولی اگر از چنین موقعیتی استفاده خوبی نشود لکه ننگ آن تا ابد بر پیشانی سازندگان باقی خواهد ماند. سازندگان به لطف این ویژگی جدید که به بازی افزوده‌اند، تنها به توسعه چندین مرحله اصلی (که در نسخه‌های قبلی ساختار کلی آن‌ها بسیار شبیه به هم بود) اکتفا نکرده‌اند و مراحل جانبی متعددی را هم در بازی قرار داده‌اند. این مراحل جانبی با نام “جنایات جنگی” (یا به انگلیسی، War Crime) شناخته می‌شوند. شما می‌توانید به دلخواه به انجام این مراحل یا مراحل اصلی و داستانی بازی بپردازید. هنوز مشخص نیست که “جنایات جنگی” چه نوع مراحلی را شامل می‌شود، ولی اگر سازندگان بتوانند چاشنی تنوع را هم به آن‌ها بیفزایند قطعاً این مراحل نتیجه مثبتی خواهند داشت. هدف دیگر سازندگان از طراحی این مراحل آشنا کردن بازی‌بازان جدید و تازه وارد با مکانیزم‌های کلی گیم پلی بوده است. طبق اعلام سازندگان، این نسخه هم برای بازی‌بازان جدید جذاب خواهد بود و هم برای آن‌هایی که از ابتدا با سری Sniper: Ghost Warrior آشنا بوده‌اند.

2902788 scoutmode screenshot sgw3

بازی قرار است یک شبیه ساز کم‌نقص تک تیراندازی باشد. آیا به موفقیت خواهد رسید؟

برای انجام مراحل هم شما این بار آزادی عمل فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. شما می‌توانید همچون یک اسنایپر واقعی، در میان بوته‌ها بخزید و با استفاده از ابزارآلاتی که در اختیار دارید، میدان نبرد را تحت نظر بگیرید و برای تک تک حرکات‌تان برنامه ریزی کنید. از طرف دیگر، می‌توانید همچون رمبو به دل دشمنان بزنید و همه را به گلوله ببندید و حمام خون به راه بیندازید. انتخاب با شما است، هر چند بازی‌باز هوشمند کسی است که راه مخفیانه را در پیش بگیرد و همچون یک تک تیرانداز واقعی عمل کند. در راستای هرچه واقعی‌تر و باورپذیرتر کردن گیم پلی بازی، اهداف شما روی نقشه نمایش داده نخواهند شد و این شما هستید که باید با جمع آوری اطلاعات، دست به شناسایی و از بین بردن آن‌ها بزنید. در این نسخه می‌توانید از یک هواپیمای بدون سرنشین (Drone) هم استفاده کنید. استفاده از این هواپیمای بدون سرنشین کوچک دید تاکتیکی‌تری به بازی‌بازان خواهد داد و به آن‌ها در جای‌گیری درست، نشانه گذاری دشمنان، پیدا کردن اهداف و … کمک زیادی خواهد کرد. حتی از این هواپیما می‌توانید برای هک کردن وسایل الکترونیکی دشمنان نیز استفاده کنید. البته استفاده از این هواپیمای کوچک مشکلات خودش را نیز دارد، مثلاً ممکن است دشمنان متوجه این هواپیمای کوچک شوند و به این ترتیب، ماموریت ناموفق بماند. همچون نسخه‌های گذشته، شبیه سازی ماموریت‌های یک تک تیرانداز هدف اصلی بازی است و سازندگان توجه خود را به شدت معطوف به سیستم تیراندازی بازی کرده‌اند. موارد مختلفی نظیر نوع اسلحه مورد استفاده، میزان رطوبت هوا، جهت وزش باد، جاذبه، تنفس شخصیت اصلی و میزان فاصله با هدف روی تیراندازی شما تاثیر خواهند داشت و باید تمامی این موارد را در نظر بگیرید تا بتوانید یک شلیک دقیق و مثمر ثمر داشته باشید. از طرف دیگر، هوش مصنوعی دشمنان در نسخه‌های قبلی ایراداتی داشت و در چنین عناوینی این موضوع اصلاً جالب نیست. باید امیدوار باشیم تا این بار سازندگان روی هوش مصنوعی دشمنان هم به اندازه کافی وقت بگذارند و در این زمینه شاهد هیچ کم و کاستی نباشیم. حرکات شخصیت اصلی نیز در این نسخه بسیار طبیعی‌تر و نرم‌تر از گذشته شده است. اکنون قهرمان ما به ورزش پارکور نیز تسلط کامل دارد و می‌تواند موانع مختلفی را پشت سر بگذارد. در بازی قابلیت دیگری به نام “حالت دیده‌ور” (Scout Mode) نیز وجود دارد که به کمک آن شخصیت اصلی می‌تواند اشیای مهم، مواد منفجره و … را با رنگی متفاوت (اصطلاحاً هایلایت شده) ببیند. همچنین در بازی سیستم چرخه شب و روز و آب و هوای متغیر و پویا نیز وجود دارد که به این علت بازی بیش از پیش طبیعی به نظر می‌رسد. سیستم چرخه شب و روز و آب و هوای پویا تاثیر مستقیمی نیز بر گیم پلی بازی دارند و بازی‌بازان با توجه به وضعیت آب و هوایی می‌توانند تاکتیک‌های مختلفی را در پیش بگیرند. در بازی خانه‌های امن (Safe House) نیز وجود دارد و بازی‌بازان می‌توانند از طریق این پناهگاه‌ها نسبت به سفر کردن به نقاط مختلف جهان بازی و همچنین تهیه مهمات اقدام کنند. به علاوه، از طریق خانه‌های امن بازی‌بازان می‌توانند اسلحه‌های خود را ارتقا دهند یا حتی تجهیزات جدیدی برای خود بسازند. به نظر می‌آید که سی آی اینتراکتیو با ایجاد تغییراتی در گیم پلی بازی، قصد دارد تا هم طرفداران نسخه‌های قبلی را راضی نگه دارد و هم کسانی که تا کنون با این سری آشنایی نداشته‌اند یا با نسخه‌های قبلی ارتباط برقرار نکرده‌اند را بار دیگر جذب سری Sniper: Ghost Warrior کند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این تغییرات که در گیم پلی بازی به وجود آمده‌اند نتیجه مثبتی خواهند داشت یا در نهایت کمکی به بهبود بازی نخواهند کرد.

sniper ghost warrior 3 07 14 2015 1

در این نسخه خبری از محدودیت‌های آزار دهنده نسخه قبلی نخواهد بود و محیط‌ها بسیار باز و بزرگ هستند.

گرجستان محل ماجراجویی‌های شما است

همان طور که اشاره شد ماجراهای این نسخه در کشور جنگ زده گرجستان رقم خواهد خورد، ولی جنگ و جدال میان گروه‌های مختلف باعث نشده تا گرجستان همچون یک قبرستان سوت و کور به نظر برسد. گرجستان کشور چندان پهناوری نیست، ولی اقلیم‌های مختلفی را در خود جای داده است و از جنگل‌های پهناور گرفته تا محیط‌های شهری، همگی به بهترین شکل ممکن در بازی ساخته شده‌اند. برای ساخت بازی از نسل جدید موتور گرافیکی قدرتمند Cry Engine استفاده شده، همان موتوری که شرکت دَمباستر (Dambuster) نیز از آن برای توسعه Homefront: The Revolution استفاده کرده است. به لطف استفاده از این موتور گرافیکی، بازی بسیار چشم‌نواز و زیبا به نظر می‌رسد. کیفیت نورپردازی بسیار بالا است و محیط‌ها نیز بسیار پرجزئیات و زیبا طراحی شده‌اند. البته نسخه‌ قبلی هم با وجود بهره بردن از موتور گرافیکی Cry Engine، به هیچ وجه آن طور که انتظار می‌رفت عمل نکرد و پر از مشکلات گرافیکی مختلف بود. از طرفی، بهینه سازی بازی نیز اصلاً جالب نبود و مشکلات بسیاری را برای بازی‌بازان ایجاد کرده بود. حال اما انتظار می‌رود تا سازندگان از تجربیاتی که از ساخت دو نسخه قبلی به دست آورده‌اند استفاده کنند و از لحاظ گرافیکی نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند.

sniper ghost warrior 3 12

نورپردازی بازی بدون هرگونه اغراقی، عالی است.

این ماموریت فرجامی خوش خواهد داشت؟

نسخه‌های قبلی سری Sniper: Ghost Warrior تنها از لحاظ تجاری موفقیت آمیز بودند وگرنه ایرادات ریز و درشتی در دل خود داشتند. سازندگان در این نسخه تصمیم گرفته‌اند تا تغییرات زیادی در بازی به وجود آورند و به وسیله آن‌ها مخالفان قدیمی را از موضع گیری در برابر بازی‌شان بازدارند. هنوز خیلی زود است که بگوییم تا چه حد می‌توان به نسخه جدید امید بست، ولی تغییراتی که در بازی به وجود آمده است حداقل دورنمای جالبی دارند و به نظر می‌رسد که می‌توانند این سری را تبدیل به یک شبیه ساز کم‌نقص در بازار کند. از طرف دیگر، Sniper Elite 4 نیز امسال عرضه خواهد شد و Sniper: Ghost Warrior 3 رقابت سنگینی با آن عنوان خواهد داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم که کدام یک از شبیه سازهای تک تیراندازی این روزها بهتر عمل می‌کند. Sniper: Ghost Warrior 3 در تاریخ نا معلومی از سال ۲۰۱۶ برای پلی استیشن ۴، اکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا
پشت دروازه‌های دشمن | اولین نگاه بازی Sniper: Ghost Warrior 3 - گیمفا