روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا

روز تاریخی؛ Forza Motorsport

اشکان عالی خانی
۲۰:۳۶ ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا

به «روز تاریخی» خوش آمدید؛ جایی که ما سالگرد تولد بازی‌های به یاد ماندنی را به شما اعلام می‌کنیم و سعی بر این داریم تا درجه نوستالژی شما را بالا ببریم. اگر بازی‌باز کم سن و سال هستید دو انتخاب دارید؛ یا سریعا این مطب را ببندید یا بمانید و به گذشته صنعت پر افتخار بازی‌های ویدیویی نگاهی بیاندازید. و اما اگر بازی‌بازی کهنه کار هستید با گیمفا برای یک روز تاریخی دیگر همراه باشید.

۱۱ سال پیش در چنین روزی، شرکت مایکروسافت، عنوان Forza Motorsport را برای کنسول اکس‌باکس‌ منتشر کرد. قسمت اول Forza Motorsport اهمیت فوق‌العاده‌ای برای مایکروسافت و کنسول جوان‌‌‌اش داشت. همان طور که می‌دانید کنسول اکس‌باکس با کنسول پلی‌استیشن۲ رقابت می‌کرد و رقابت در آن زمان مانند الآن نزدیک و پای به پای نبود. مایکروسافت که زیر فشار فروش فوق‌العاده پلی‌استیشن۲ قرار داشت، سعی می‌کرد با عرضه عناوین با کیفیتی مانند همین Forza Motorsport خود و کنسول خود را بشناساند. Forza Motorsport از هر نظر، یک شبیه سازی اتوموبیلرانی فوق‌العاده و درجه یک بود. سازنده این سری بازی را نیز که فکر نکنم کسی نشناسد؛ استودیوی Turn 10 که در طول این سال‌ها، پیشرفت مثال زدنی و خوبی داشته‌اند. جالب است بدانید که کلمه Forza که یک کلمه ایتالیایی است، به معنای قدرت می‌باشد. در بازی ۲۳۱ اتوموبیل قرار داشت که از Honda Civic گرفته تا Enzo Ferrari و Audi R8 را شامل می‌شدند. این اتوموبیل‌ها در ۹ کلاس با نام‌های A و B و C و D و S و R تقسیم می‌شدند. Forza Motorsport مدلی از صدمه دیدن اتوموبیل‌ها را ارائه می‌کرد که در زمان خود بسیار سرآمد و ویژه بود. علاوه بر آسیب‌های ظاهری، اتوموبیل از نظر فنی نیز آسیب می‌دید. جعبه فرمان خرد می‌شد، سرعت اتوموبیل کم می‌شد و خیلی موارد دیگر. در بخش ظاهری نیز اسپویلرهای اتوموبیل‌ها کنده می‌شدند. البته مایکروسافت نتوانسته بود تا اجازه تخریب کامل را از کارخانه‌های اتوموبیل سازی بگیرد. در Forza Motorsport شخصی سازی نیز وجود داشت و برخی موارد ظاهری دست‌خوش تغییر می‌شدند. پیست‌های مسابقه بازی همه لایسنس شده و واقعی بودند و شامل Road Atlanta ،Silverstone ،Laguna Seca ،Tsukuba ،Road America و Nürburgring Nordschleife می‌شد. سازندگان تلاش زیادی کرده بودند تا مسیرهای مسابقه را به مانند واقعیت بسازند و حتی طول مسیرها نیز مشابه واقعیت باشد. در بخش بصری، Forza Motorsport مانند هر نسخه که در سال‌های مختلف عرضه می‌شوند، فوق‌العاده عمل کرده بود. متور گرافیکی بازی از نوعی فیزیک عالی پشتیبانی می‌کرد و حتی برای موتور اتوموبیل‌ها نیز فیزیک دقیقی طراحی شده بود و میزان وزن آن بر سرعت و شتاب ماشین تاثیر می‌گذاشت. همین نوآوری‌ها و ویژگی‌های فوق‌العاده هستند که یک بازی در یک زمان مشخص، مطرح می‌کنند.

چه خاطرات خوب و بدی از Forza Motorsport دارید؟ آیا کنسول اکس‌باکس‌ را در آن زمان در اختیار داشتید و این عنوان را تجربه کرده‌اید؟ پیشرفت سری Forza از شماره نخست تا شماره ششم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

60414 front

Forza Motorsport Front Cover

 

60414 back

Forza Motorsport Back Cover

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا
روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روز تاریخی؛ Forza Motorsport | گیمفا