نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا

نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1

رسول خردمندی
۱۴:۳۹ ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا

بازی های RPG زیادی در قدیم برای PC منتشر شدند که بسیار ماندگار نیز بودند. یکی از بهترین بازی های بازیبازهای قدیمی  در سبک نقش آفرینی دیابلو بود که خیلی از بازیبازها را از جمله بنده به این سبک آشنا کرد. به عنوان دومین نقد بازی های کلاسیک به سراغ بازی  ماندگار دیابلو ۱ رفتیم.

شیطان ، شیطان است:

داستان بازی درباره شیطانی به نام دیابلو است که به واسطه قدرتش از جهنم آزاد شده  و بر زمین نازل شد. دیابلو که به لرد ترس مشهور است سعی در کنترل همه موجودات دارد و می خواهد همه به زیر سلطه او در آیند. شما به عنوانی یک ماجراجو وارد بازی می شوید و سعی دارید طی ۱۶ مرحله نفس گیر با دیابلو رو به رو شده و او را از پا در آورید و طبق عادت بازی هایی با مضمون خیر و شر ، اهریمن را نابود کرده و دنیا را نجات دهید. بازی شامل ۴ کلاس می باشد که شامل جنگجو ، راهزن ، جادوگر و بربریان است که هر کلاس نقاط قوت و ضعف خود را دارد. اکثر بازیبازهای تازه وارد به سراغ کلاس جینگجو روی می آوردند چون به نسبت دیگر کلاس ها از سختی کمتری برخوردار بود. البته کلاس بربریان یک کلاس مخفی بود که در بسته الحاقی Diablo: Hell Fire وجود داشت. روند بازی اصلا مطابق انتظار پیش نمی رود و به نظر بازیباز همه چیز به خیر و خوشی پایان می پذیرد و کاراکتر قهرمان بازی در نبرد نهایی دیابلو را شکست داده و روح او را در سنگی حبس می کند و همراه خود نگه می دارد  ولی در سکانس پایانی نسخه دوم تازه بازیبازها به عمق فاجعه داستانی پی می برند و در می یابند که شیطان باری دیگر به زمین بازگشته است ولی این بار شیطان به صورت شیطانی واقعی خود وارد می شود.

باور کنید که این صحنه ترسناک است!

ابهت  شیطان در یک نگاه:

در زمان انتشار بازی یعنی ۱۶ سال پیش گرافیک بازی توسط بلیزارد شمال بسیار عالی کار شده بود و در گوشه کنار محیط بازی جزئیات بی داد می کرد و امکان نداشت که کسی با دیدن محیط های بازی به وجد نیاید! به شخصه با محیط Dark Wood بسیار خاطره داشتم. یکی از تبحرهای بلیزارد در خلق صحنه های سینمایی جذاب است که در بازی دیابلو پس از پایان هر Act به عنوان پاداش صحنه ایی سینمایی باز می شد که در نوع خود بسیار زیبا و دلنشین بود. همچنین طراحی کاراکتر دیابلو واقعا درخور توجه یک شیطان بود و حتی با گذر بیش از ۱۰ سال هنوز با شنیدن اسم دیابلو قیافه و ابهت وی در ذهن بازیبازها نقش می بندد.

گریه شیطان:

ساندتراک های بازی Diablo در هر ۳ نسخه از بازی بسیار زیبا تهیه شد ولی خیلی از بازیبازها با سری موسیقی های نسخه اول به خصوص ساندتراک محیط اول یعنی تریستام و همچنین مبارزه با دیابلو در مرحله آخر بسیار خاطره دارند. موسیقی های این بازی توسط آقای Matt Uelmen نوشته شده است و در سال ۲۰۱۱ با عنوان ” موسیقی به یادواره پانزدهمین سال خلق دیابلو” منتشر شد. که باری دیگر خاطره ها را با این بازی زنده کرد.

توصیه می کنم این هیولا رو دیدید فقط فرار کنید!!

قدرت بی نهایت  یا قدرت محدود شیطان؟:

گیم پلی بازی دیابلو ۱ با گذر سال باز هم اعتیاد آور است و کسی که با این بازی آشنا شود و جذب آن شود محال است در دخمه های بازی گشت و گذار نکند. بازی دارای ۳ Act است که در هر Act باید ماموریت هایی جزئی تر انجام دهید تا آن Act به پایان برسد. ماموریت ها نیز شامل کشتن هیولاها و یا نامیراها و همچنین پیدا کردن اشیا و یا نجات بعضی از انسان ها باشد. در کل ماموریت های بازی بسیار متنوع است و پس از پایان هر مرحله بازیباز سریعا به دریافت ماموریتی دیگر ترغیب می شود. در بازی با هر بار ارتقای تراز می توان قابلیتی جدید را فعال کرد و یا می توان به بهبود مهارت های فعلی پرداخت. در کل بسیار برای ارتقای کاراکتر حق انتخاب دارید که در یک بازی RPG در آن زمان خیلی این حرکت برجسته و نیازمند زمان بود. همچنین با پیدا کردن آیتم های جدید برای کشف رازهای آن آیتم می بایست با اسکرول شناسایی (Identify) ، این کار را انجام دهید وگرنه ممکن است یک آیتمی بسیار قدرتمند در بخش دفاعی پیدا کرده باشید ولی خودتان ندانید و پس از مدتی آن را دور بیاندازید!

نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا

یکی از بهترین آرایش ها برای کلاس راه زن

بازی Diablo 1 در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و از سوی گیم اسپات در همان سال جایزه بهترین بازی سال را از آنِ خود کرد و تا بدین امروز متای بازی آن بالای ۹ از ۱۰ می باشد. این بازی زیبا را به همه عزیزانی که می خواهند با بازی های نقش آفرینی آشنا شوند توصیه می کنم. هر چند نسخه سوم این بازی در چند ماه پیش عرضه شد ولی متاسفانه هنوز بازی به طور کامل کرک نشده است و از مشکلات زیادی رنج می برد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا
نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد یک بازی قدیمی: Diablo 1 - گیمفا