آموزش بازیسازی در دانشگاه صنعتی DigiPen آمریکا
این دانشگاه دو رشتهی مختلف در مقطع کارشناسی ویدئوگیم ارائه میدهد که یکی رویکردش بیشتر برنامهنویسی و فنی است و دیگری هنری و بر اساس طراحی بصری.
- Bachelor of Science in Computer Science and Game Design
- فارغالتحصیلان در این رشته تبدیل به یک مهندس/طراح میشوند که دیدگاه قدرتمندی در برنامهنویسی و ریاضیات و درعینحال مفاد درسی عمومی گیم دیزاین دارند. این رشته سعی دارد پلی بین علوم کامپیوتری و خلاقیت لازم در طراحی بازی ایجاد کند. فارغالتحصیلان در این رشته خواهند توانست هم بهعنوان مهندس و هم در صورت نیاز بهعنوان طراح در زمینهی بازیسازی فعالیت کنند.
- مفاد کلی درسی در رشتهی کارشناسی علوم کامپیوتر و طراحی بازی:
- طراحی و ساخت بازی، که شامل تاریخ بازیها، تحلیل بازیها، مکانیک بازی، دینامیک بازی، زیباییشناسی بازی، طراحی مرحلهی دوبعدی و سهبعدی، رفتارشناسی کاراکتر، برنامهنویسی هوش مصنوعی، نوشتن دیزاین داکیومنت و تست بازیها میشود.
- دروس پایهای مثل خبر خطی، حساب دیفرانسیل و انتگرال، فیزیک، و دروس علوم کامپیوتر مانند زبان C و C++ و زبانهای اسکریپت نویسی.
- دروس علوم انسانی و اجتماعی مثل روانشناسی، نوشتار و ارتباطات.
- فارغالتحصیلان در این رشته میتوانند در مشاغل زیر فعالیت کنند:
- طراح بازی
- طراح مرحله
- طراح سیستم
- طراح فنی
- برنامهنویس نرمافزار
- برنامهنویس گیمپلی
- برنامهنویس ابزار
- Bachelor of Arts in Game Design
- فارغالتحصیلان در این رشته تبدیل به یک طراح بازی مدرن میشوند که قابلیتهایی مثل کار گروهی، ارتباطات، روانشناسی، داستانگویی و فهم صحیح از فنّاوری را خواهند آموخت.
- مفاد کلی درسی در رشتهی کارشناسی هنر در طراحی بازی:
- طراحی و ساخت بازی، که شامل تاریخ بازیها، تحلیل بازیها، مکانیک بازی، دینامیک بازی، زیباییشناسی بازی، طراحی مرحلهی دوبعدی و سهبعدی، طراحی کاراکتر، نوشتن دیزاین داکیومنت و تست بازیها میشود.
- دروس پایهای مثل طراحی، مدلسازی، پویانمایی، فیلم و موسیقی و دروس عمومی ریاضیات، فیزیک و علوم کامپیوتر.
- دروس علوم انسانی و اجتماعی مثل روانشناسی، اقتصاد، نوشتار و ارتباطات.
مفاد درسی در انستیتوی ملی بازیسازی (تهران)
این موسسه که در تهران و خیابان امیر اتابک واقع شده رویکردش اساساً مشخص نیست و در جایی هم ذکر نشده است. هیچکس غیر از هنرجویانش نمیداند در سر کلاسهای آن چه میگذرد و در یک دورهی آموزشی هر درس آن دقیقاً یا حتی حدوداً قرار است چه گفته شود و چه گفته میشود. فقط یکلحظه دستتان را روی درس «طراحی بازی دیجیتال» بگذارید و سعی کنید حدس بزنید این دروس در چه آموزشگاهی در حال تدریس هستند. خودتان فکر کنید آن دو رشتههای بالا را بیشتر دوست داشتید یا این یکی را.
- C#2 – حجت جعفری
- الگوریتم و ساختمان دادهها – حجت جعفری
- Unity 2 – سلمان عبداللهی
- Unity 1 – جاوید نجیبزاده
- شناخت ساختار در هنر تجسمی – علی کیانی امین
- کارگاه پرسپکتیو – مهرداد ملکاحمدی
- تاریخ تحلیلی هنرهای تجسمی – حسام مشفق
- کارگاه طراحی فیگوراتیو ۱- فرشید خدایارزاده
- مدلسازی Low Poly – سامان مهرابی
- Z Brush – امید مرادی
- طراحی بازی غیر دیجیتال – آرین بینا
- اصول درام و داستان – حمیدرضا قنبری
- طراحی بازی دیجیتال – آیدین ذوالقدر
لطفاً نگویید که ما بر اساس نیازهای خودمان و جامعهی گیم ایران مفاد درسی را تنظیم کردهایم که این بزرگترین دروغ است.
گفتنی است کادر مدیریتی سابق انستیتو ملی بازیسازی صحبتهایی برای همکاری با دانشگاه دیجیپن کرده بودند اما به دلیل تحریمها موضوع به بنبست خورد.
آرش حکیمی
فروردین ۱۳۹۵
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
عجب رشته های باحالی :inlove:
سلام خسته نباشید.
خواستم بدونم چرا تمام این مقاله هارو داخل یک مقاله قرار نمیدید.
الان یک مقاله دیگه هم همینطوری وبا یک عنوان دیگه قرار دادید.
https://gamefa.com/310301/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7/
شما میای کشور مارو با کشوری مقایسه میکنی که ….
دیگه ایران شاید بعضی چیزهاش ضعیف باشه ولی چای که ایران داره هیچ کجا نداره. :yes:
بهترین چای جهان دوست عزیز ماله هند هست.
این حرف شما که میگی مقایسه میکنن با کشوری که حالا هر طوری که باشه درست نیست، مگه اونا چیکار کردن همین روش ها رو استفاده کردن بعد مایم برای خودمون میگیم اونا پیشرفته اند !!!!!! مگه ما نمیتونیم این روش ها رو استفاده کنیم ؟؟؟؟
داداشم قبول کنید تو ایران گیم از فوحش ناموس بدتره 😐
اصلا نمیدونم چرا خانواده ها با گیم بازی کردن مشکل دارند. کلا مخشونو خوردن از قدیم که گیم فلانه و از این حرفا! اما حقیقت چیزه دیگه ایی هست.
دانشگاه ها هم خیلی قبل تر باید به فکر این چیز ها میافتادن اگر الان بخوان از ۰ شروع کنند ا ۳۰ ساله دیگه همین جهان سومی که هستیم میمانیم. ( انتقال تکنولوژی، و … )
دوست عزیز حالا من چای رو مثال زدم.
راهی که یک کشور ۳۰ سال پیش رفته شما توقع دارید که کشور عزیز ما یک شبه برسه.
بعد خوده شما میای کشور ما چشه که نمیتونه برسه نمونش همین مقاله هست که اینقدر کشور رو کوچیک نشون میدن. کشور ما بازی ساز داره ولی امکانات ندارن بیشتر هم منظورم از لحاظ سخت افزاری و متخصص. وگرنه ماهم میتونیم بسازیم امکانات داشته باشیم.
فقط میتونم بگم افسوس که تو کشور ما این قدر راحت از کنار گیم رد میشن و اونو دست کم میگیرن
افسوس……………
چه جوری میشه ثبت نام کرد؟
از نویسنده ممنونم ک به فکر پیشرفت این صنعت تو ایران هست ولی خواهشا بهتره اگر قراره مقاله دیگ ای باشه،خواهشا اسم استاید دانشگاه تو ایران رو نیاره…
چرا نیاره؟ 😐
عزیزم شما اونجا بودی؟؟؟شما اونجا درس خوندی؟؟؟شما اصلا الان چیکاره ای؟؟؟
کسی میاد نظر میده که خودش اونجا درس خونده باشه.
پس ز.ر نزن
ایشون منظورشون از این پست اینه که اونجا یک دسته بندی کاملا مناسب صورت گرفته که آدم دقیقا می دونه چیو انتخاب کنه و قراره چه کاره بشه . ولی اینجا شاید همون c++ رو یاد می دن ، ولی هیچ گونه مدیریت و تحقیق بر روی نحوه دسته بندی یا روش های بازی سازی صورت نگرفته.
درضمن اینجا فک کنم برای راحت تر شدن کار برنامه نویسی و پیشرفته تر شدنش از فیزیک و ریاضی استفاده نمیشه : ) . فقط برنامه رو می نویسن. (واقعا بهینه سازی یک بازی با یک سری از مبحث های پایه ای قیزیک و ریاضی می تونه چند برابر بشه !).
و البته علم حشک شده بازی سازی رو یاد می دن . یعنی بازی ساز خودش باید دوباره کلی بره یاد بگیره.(اینجا)