آموزش بازیسازی در دو دانشگاه آمریکا و یک آموزشگاه ایران
مفاد درسی در دورهی آنلاین دانشگاه ایالتی میشیگان (Michigan State University)
رویکرد این دانشگاه مقداری به سمت علم و فنّاوری گرایش دارد فلذا خبری از طراحی و نقاشی و غیره در دروس آن نیست. دو درس اول کاملاً نظری است و دو درس دوم کاملاً عملی و به اصلاح Hands On هستند. گفتنی است این دانشگاه همان دانشگاهی است که دکتر بهروز مینایی، مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازیهای رایانهای در آن در مقطع دکتری در رشتهی علوم کامپیوتر درس خوانده بود.
- Principles of Game Design
- در این درس مباحث اصلی و کلیدی برای شروع ساخت بازی ارائه میشود. مانند چیستی ویدئوگیم، نوشتن دیزاین داکیومنت، ساختن جهان بازیها، طراحی مراحل، مکانیک در ویدئوگیم، بالانس کردن بازی، ساخت پروتوتایپ، UI دیزاین، UX دیزاین و غیره. برای گذراندن این درس فقط کاغذ و قلم لازم است.
- Business of Games and Entrepreneurship
- در این درس مباحث پایهای کسبوکار با توجه به ویدئوگیم گفته میشود، مانند: حق کپی، علامت تجاری، نحوهی فروش بازیها، تحلیل SWOT، مبانی کار گروهی، اصول مدیریت پروژه، نوشتن رزومه، ساخت پورتفولیو، اصول مصاحبه کردن، کاریابی در ویدئوگیم، مستقل شدن، تأسیس شرکت، راهاندازی کسبوکار و غیره. برای گذراندن این درس فقط کاغذ و قلم لازم است.
- Introduction to Game Development
- در این در ساخت یک بازی ساده با موتور یونیتی آموزش داده میشود و کار از دانلود و نصب موتور آغاز شده تا نوشتن اسکریپتهای ساده ادامه پیدا میکند. درنهایت دانشجو باید یک بازی ساده در پایان ارائه دهد و نمره بگیرد. برای گذراندن این درس یک کامپیوتر شخصی و موتور یونیتی لازم است.
- Game Development for Modern Platforms
- این درس تقریباً ادامهی درس قبلی است و کمی از آن پیشرفتهتر. در این دوره یک بازی پلتفورمر دوبعدی ساخته میشود و برای کنسولها و پلتفرمهای مختلف خروجی گرفته میشود. در این درس فقط ساختن و قابل بازی بودن پروژه مطرح نیست بلکه موضوعاتی مثل بهینهسازی، ارائه و فروش درست بازی، نحوهی ساخت تریلر، و غیره بررسی میشود. برای گذراندن این درس یک کامپیوتر شخصی و موتور یونیتی لازم است.
در پایان این دورهها اگر دانشجو تمایل داشته باشد میتواند یک دورهی پنجمی هم اتخاذ کند که در آن دوره باید یک بازی برای خودش بسازد و اگر بازی خوب بود دانشگاه ایالتی میشیگان که با سایت kongregate.com قرارداد دارد آن بازی را در آن سایت منتشر میکند.
مفاد درسی در دورهی آنلاین دانشگاه هنر کالیفرنیا (CalArts)
این موسسه همانطور که از اسمش پیداست یک مرکز آموزش هنری است فلذا رویکردش به ویدئوگیم بیشتر هنری و از دید طراحی و دیزاین است.
- Introduction to Game Design
- در این درس دانشجو از همان اول باید یک بازی ساده روی کاغذ بسازد و در طول جلسات کلاس بازی را بهتر و بهتر کند. در این میان استاد از مباحثی مثل: نقش قوانین در بازیها، بالانس، داستان در بازی، کاراکترها و غیره صحبت میکند. برای گذراندن این درس فقط کاغذ و قلم لازم است.
- Story and Narrative Development for Video Games
- در این درس نحوهی نوشتن سناریو و داستانگویی در ویدئوگیم تدریس میشود. روش تدریس اینگونه است که دانشجو باید در ابتدا یک داستان متعارف را به عناصر سازندهاش تجزیه کند، در جلسات دیگر ساخت شخصیت را میآموزد و با ستینگ در داستان آشنا میشود، در ادامه یک داستان به دانشجو داده میشود که باید آن را با تکنیکهای خاصی بازنویسی کند و درنهایت آن داستان بازنویسی شده را به نسخهی ویدئوگیمی تبدیل کند. برای گذراندن این درس فقط کاغذ و قلم لازم است.
- World Design for Video Games
- در این درس دانشجو یاد میگیرد که جهان ویدئوگیم چیست و از همه مهمتر این که برای ساخت ویدئوگیم حتماً باید دنیایی که بازی در آن ساخته میشود بهطور جداگانه بررسی و ساخته شود، حالا میخواهد آن ویدئوگیم پکمن باشد میخواهد گادآفوار. این درس با تحلیل محیط یک بازی معروف دلخواه شروع میشود و در ادامه دانشجو باید محیط خودش را بسازد و آن را پروش دهد. برای گذراندن این درس فقط کاغذ و قلم لازم است.
- Character Design for Video Games
- در این دوره اصول و مبانی طراحی کاراکتر آموزش داده میشود. اینکه چگونه یک کاراکتر را تبدیل به کاراکتری دیگر کنیم، چه طور از هر چیزی که در اطرافمان میبینیم کاراکتر ویدئوگیمی بسازیم ازجمله مباحث مهم این درس است. در این دوره با چند طراح کاراکتر مهم و روشهای کار آنها هم آشنا میشویم. برای گذراندن این درس فقط کاغذ و قلم لازم است.
مفاد درسی در انستیتوی ملی بازیسازی (تهران)
این موسسه که در تهران و خیابان امیر اتابک واقع شده رویکردش اساساً مشخص نیست و در جایی هم ذکر نشده است. هیچکس غیر از هنرجویانش نمیداند در سر کلاسهای آن چه میگذرد و در یک دورهی آموزشی هر درس آن دقیقاً یا حتی حدوداً قرار است چه گفته شود و چه گفته میشود. فقط یکلحظه دستتان را روی درس «طراحی بازی دیجیتال» بگذارید و سعی کنید حدس بزنید این دروس در چه آموزشگاهی در حال تدریس هستند. خودتان فکر کنید آن دو آموزشگاه بالا را بیشتر دوست داشتید یا این یکی را.
- C#2
- الگوریتم و ساختماندادهها
- Unity 2
- Unity 1
- شناخت ساختار در هنر تجسمی
- کارگاه پرسپکتیو
- تاریخ تحلیلی هنرهای تجسمی
- کارگاه طراحی فیگوراتیو ۱
- مدلسازی Low Poly
- Z Brush
- طراحی بازی غیر دیجیتال
- اصول درام و داستان
- طراحی بازی دیجیتال
لطفاً نگویید که ما بر اساس نیازهای خودمان و جامعهی گیم ایران مفاد درسی را تنظیم کردهایم که این بزرگترین دروغ است.
آرش حکیمی
فروردین ۱۳۹۵
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
نظرات
هیج کاری نمیشه کرد.همینه و همین.هیچکس هم به فکرنیست.واقعا این انصاف نیست چون ما ایرانیا مغز های داریم ک اگه امکانات باشه میتونیم استودیو هایی بالاتر از استودیو های خارجی بسازیم.افسوس :weep: :weep: :weep: :weep:
آره واقعا اگر به بازی سازان ما امکانات بدن میتونن بازی هایی بسازن ک همه تعجب کنند حیف… کی میشه ما بازی خودمون رو با زبان فارسی بازی کنیم
چی تو ای مملکت درست آموزش داده میشه که این دومیش باشه. میری معماری بخونی بجای اینکه اصول طراحی و فکر کردن راجب به فضا رو بهت یاد بدن فقط نقاشی کشیدن و یه مشت نرم افزار یاد میگیری اینم همینطور طرف فکر میکنه unity بلده بازی ساز شده.
موافقم…یه جا خونده بودم باسیساز خوب خودش باید یه بازیباز خوب باشه
دقیقا این حرف منو یاد حرف کوئنتین تارانتینو میندازه:
“وقتی مردم از من میپرسند برای فیلم ساز شدن به دانشگاه رفته ام من میگویم:نه من سینما رفته ام!!”
همیشه هروقت میخوام یه اموزشگاه بازی سازی برم اول به خودم میگم اگه اینا بلد بودن بازی بسازن اول خودشون میساختن بعد پشیمون می شدم البته همه اینا از کمبود امکانات شکل گرفته !
الان میشه بگی توی بازی سازی ما چجور کمبودی داریم ؟؟؟؟
بازی سازی یه کامپیوتر میخواد یه موتور بازی سازی نباید که از روز اول با MotionCapture بازی بسازی که.
توی لپتابم میتونی یه بازی دو بعدی و یا سه بعدی بسازی. موتورم که دیگه الان همشون رایگان شدن از یونیتی بگیر تا کرای اینجین دیگه الان مشکلت چیه ؟؟؟؟
پول،
سرمایه گذاری درست و حسابی نمیشه
آموزش بازی سازی در درجه اول باید از پرورش خلاقیت شروع بشه نه مایا و تری دی اس مکس!این دانشجو هزاری هم زی براش یاد بگیره اما ایده ای برای پیاده سازی نداشته باشه ناموفقه! دوما اصلا این کار ها با موفقیت انجام گرفت… سرمایه گذاری چی؟اون کار آموز فردا باید کجا ایده ش رو پیاده کنه!ماشالله که توی این مملکت هم که پشیزی برای این حرفه اهمیت قائل نیستن!استدیو های ما کجا و استدیو های اونها کجا!امکانات ما کجا(ما حتی نمیتونیم لایسنس یه موتور درست حسابی رو بخریم! و قراره با بونیتی!! بازی سازی حرفه ای یاد بدیم) و امکانات اونها کجا!ما اصلا ناشر بزرگی برای این حرفه داریم؟خودم اطلاع دارم آقایون ناشر چقدر من باب انتشار ارتش های فرازمینی مسخره بازی درآوردن!خیلی معذرت میخوام ولی وقتی برای این حرفه پیش زمینه و آینده درست حسابی فراهم نمیکنید فقط تلف کردن وقت اون دانشجو و دور ریختن همون اندک هزینه ست!وقتی کاری انجام میشه باید تمام جوانب در نظر گرفته بشه!کدوم استدیوی بزرگی رو داریم که در اون این دانشجو ها مشغول به کار بشن؟کدوم ناشری رو داریم که به جای خرج های میلیاردی برای فوتبال یه پشتوانه برای این حرفه بشه؟ما امثال WB,namco,Sony,…روی برای نشر بازی ها داریم؟…امیدوارم یه فکر اساسی برای این حرفه بکنن این حرفه با یاد گرفتن یونیتی توی این مملکت درست بشو نیست!
این حرف ها رو زدم و میزنم ولی میدونم گوشی برای شنیدن نیست!
“سخن بزرگان” :yes:
دادا باید اون قدر درست و اصولی اعتراض کنیم تا اصلاح شه … حداقلش اینه که چهارتا از خودمون که پول استعداد یا تواییش دارن دست به کار میشن …من خودم تو برنامه هام هست در آینده از یه استودیوی بازی سازی حمایت مالی(کلان) کنم
ولی بر حسب وب سایت successfulstudent بهترین دانشگاه بازی سازی همون Southern California (Los Angeles, CA) هست دوستان :inlove: :inlove: :inlove: :rotfl: …دانشگاه میشیگان تو رتبه ۱۸ قرار گرفته 😛
من بیشتر کسایی که داخل کشور هستن بازی ساز نیستند بیشتر به خاطر جنبه ی فان میان سمتش.
طرف هنوز معنی بازی سازی رو نمیدونه میاد استدیو میزنه بیشتر مشکلی که برای ما بازی ساز ها داریم مشکل زبان انگلیسی هست.از جمله خودم که همین مشکل رو دارم.وگرنه کلی انجمن خارجی مربوط به انجین های بازی سازی هست که پاسخگو سوالات شما هستن.
حالا اگر دوستانی هستن که نظر دیگه ای دارن بیان بنویسن تا بقیه هم بفهمن.
موفق و پیروز باشید. :yes:
قصد توهین ندارم ولی چه انتظاری دارید از کشوری که بیشتر مردمش از گیم به عنوان پست ترین چیز ممکن یاد میکنند???
حرفت خیلی سنگین بود…واقعا سنگین
هیچکسو ندیدم تا حالا که از گیم به عنوان پست ترین چیز یاد کنه 😐
بابای من هر وقت میخواد به من بگه برم درس بخونم از گیم به عنوان پست ترین چیز یاد میکنه
:rotfl:
بازم میگم قصد توهین ندارم ولی واقعیت اینه و من از این آدما زیاد دیدم . دیگران فقط ظاهر قضیه رو میبینن و فکر میکنن گیم صرفا برای این هست که الکی ما رو برای چند ساعت سرگرم کنه در حالیکه نمیدونن وقتی ما پای گیم میشینیم روح وروانمون توی یه عالم دیگه سیر میکنه . به خدا همین گیم که به راحتی از کنارش رد میشن برای خودش یه پا درس و مدرسه هستش . خداییش این همه میریم مدرسه چند تا چیز یاد گرفتیم که واقعا به درد زندگیمون بخوره ? فقط الکی خودمون رو اسیر یه مشت فرمول و روابط و تعریف و… کردیم . این حرفا رو میگم ولی کو گوش شنوا ? کی تو این مملکت قبول میکنه که من چیز هایی از گیم یاد گرفتم که تو مدرسه به من یاد ندادن??????? خداییش اگه دروغ میگم بگین دروغ میگی
بله دقیقا با شما موافقم البته نه به عنوان پست ترین ولی خب کسی زیاد جدی نمیگیره.یعنی به عنوان یک شغل بهش نگاه نمیکنن.
بله قبول دارم شاید منم یه ذره تند رفتم و از این لفظ استفاده کردم ولی حداقل تو کشور ما کسی به جز ما گیمر ها به گیم اهمیت نمیده
متاسفانه توی این چندین سال اخیر که ایران زیر حمله فرهنگی بود و ما هیچی برای دفاع نداشتیم شروع کردیم به تخریب عوامل فرهنگ ساز مثل فیلم و بازی و انیمیشن و … حالا که داریم خودمون به سمت ساخت این موارد میریم مردم با اون افکار به ما نگاه میکنن. هنوز مردم فکر میکنن بازی مال بچه ۱۰ ساله هست و انیمیشن مال خردسال درحالی که الان کاملا متفاوت شده و اکثر بازی ها و انیمیشن ها برای بزرگسالان هستند.
تو ایران فقط گرانفروشی حرف اولو میزنه ودنیای دلال بازی ایران اونقدر بودجه زیاد داره که اگه خوب ودر راه خوب ازش استفاده کنه وبه کارش ببره حالا راحت تو جهان حرف اولو میزنیم ولی اون بودجه واون همه پولی که دارن صرف کارهایی میکنن که نه تنها به نفع مملکت نمیشه بلکه به ظرر مملکت میشه اون هم با کمبود بودجه مواجه میشن دولت ودر نهایت گرانی همیشه اینجوری بوده ای کاش این پولها رو در راهیی صرف کنن که بتونیم استعدادمونو در اونجور جاها شکوفا کنیم من مطمئنم همه ی ما ایرانیا استعداد وهوش بسیار بالایی داریم اما امکانات برامون فراهم نیست وگرنه خیلی از ایران فعلی جلو بودیم
بچه کسی تا حالا اموزش انلاین دیده؟ منظورم از سایتایه خارجی معتبر هست که مدرک صادر میکنن… یکی از اینجور سایتایه خارجی که مدیرش ایرانی بوده زده ایران رو هم پشتیبانی کرده…
…………….
اینجا بحث علم و درس و این چیزا بود گفتم اینجا بپرسم دیگه ❤
سلام دوستان:
اکثر نظرات شما رو خوندم. به همه شما حق میدم. ولی تا حالا دقت کردین حرف های خودمون رو فقط خودمون میخونیم و میشنوین.(فک میکنیم یه حمایت کننده و یا یه مسئول دلسوز مطالب ما رو بخونه و اتفاقی بیافته!!!)
دوستان مورچه رو در نظر بگیرین, صداش رو هر چی بلند تر کنه آدمی نمیشنوه, چون انسان قدرت شنیدن صدای بلند مورچه رو نداره
ولی قدرتی رو داره که ۱۰ برابر وزن خودشو حمل کنه,قدرتشو داره که سازه های مهندسی مدرن رو که هنوزم هنوزه بشر نمیتونه بسازه درست کنه, قدرتی رو داره که از خودش توسط آرواره های پرقدرتش در مقابل دشمن دفاع کنه, قدرتی رو داره وحدت و همکاری و هم نوعی و هم رنگی اش رو تا آخر حیاتش حفظ کنه.
درک میکنین که چی میگم. مثالی برای امثال ماها و مسئولین محترم….
تنها راهی که میمونه اینکه خودمون دست به دست هم بدیم و به چیزی که میخوایم برسیم با پشتوانه و صد البته برنامه ریزی شده به جلو حرکت کنیم.
در نظر داشته باشید که میانگین سنی بازیکن های بازی در کشورهای توسعه یافته ۳۵ ساله ولی متأسفانه در کشور عزیزمون ایران حداکثر ۲۲ سال.
این رو قبول کنیم که بازی برای کودکان نیست بلکه درک مان کودکانست
با تشکر از اینکه وقتتون رو صرف نظر بنده حقیر کردین.
توسعه دهنده .