آنالیز عملکرد بازی Dark Souls III برروی پلتفرم رایانههای شخصی
استودیوی فرام سافتور در چند سال اخیر از اشتباهات خود موارد زیادی را آموخته است. پورت نسخه رایانههای شخصی اولین نسخه از Dark Souls یک شکست بزرگی محسوب میشد و میتوان گفت با عجله بسیاری از کنسولها پورت شده بود. از طرف دیگر، نسخه دوم این سری از پورت بهتری بهره میبرد؛ با این حال کنسولها به دلایلی مانند برابر بودن تجربه تمام بازیبازان باعث کاهش گرافیک نسخه رایانههای شخصی آن شدند (شاید شرمآور باشد که تنظیمات پیشرفته سیستم نورپردازی در نسخه دوم کنار گذاشته شد). حال Dark Souls III طی چند روز گذشته انتشار یافته و زمان آن رسیده تا ببینیم چگونه عملکردی در رایانههای شخصی داشته است. در ادامه با گیمفا همراه باشید.
برای تهیه این آنالیز، از سیستمی با مشخصات یک پردازنده Core I7 4930K (توربو به ۴.0Ghz افزایش یافته است) بههمراه ۸ گیگابایت رم، کارت گرافیک GTX 980TI و GTX 690، نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ و آخرین درایور انتشار یافته توسط انویدیا استفاده شده است. همچنین این عنوان از قابلیت SLI یا همان استفاده همزمان از چند کارت گرافیک پشتیبانی میکند.
کارت گرافیک GTX 690 توانست Dark Souls III را در رزولوشن 1080p و حداکثر تنظیمات بدون هیچ مشکلی اجرا کند. قابلیت SLI نیز در این عنوان بسیار عالی بوده و ما هیچ مشکلی را در هنگام پرداختن به بازی با استفاده از این قابلیت مشاهده نکردیم. به عبارت دیگر، بهنظر میرسد ۲ گیگابایت VRAM برای Dark Souls III کافی باشد.
از طرفی دیگر، کارت گرافیک GTX 980TI قادر به اجرای این عنوان در دو رزولوشن 1080p و 1440p در حداکثر تنظیمات بدون هیچ مشکلی در فریم ثابت ۶۰ بود. متاسفانه باید بگوییم که GTX 980TI به تنهایی نمیتواند فریمفریت ۶۰ را در رزولوشن 4k بهصورت ثابت نگه دارد. ما توانستیم بازی را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن 4k اجرا کنیم. با این حال، ما ۶۰ فریم را برای عناوینی مانند Dark Souls III ضروری میدانیم؛ بنابراین کسانی که میخواهند با رزولوشن بسیار بالایی به تجربه این عنوان بپردازند، باید برروی یک سیستم قدرتمندی که از قابلیت SLI بهرهمند باشد سرمایهگذاری کنند.
بهمنظور اینکه بدانیم بازی در پردازندههای متفاوت چگونه اجرا میشود، ما پردازندههای شبیهسازی شده دو و چهار هستهای را مورد استفاده قرار دادیم؛ پردازنده دو هستهای شبیهسازی شده ما بدون فعال بودن Hyper Threading قادر به اجرای بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نبود. زمانی که Hyper Threading را فعال کردیم، شاهد افزایش عملکرد بازی بودیم و این عنوان در اکثر مواقع با فریمریت ۶۰ اجرا میشد. توجه داشته باشید که صحناتی وجود داشت که فریم بازی را تا ۵۰ کاهش میداد بنابراین میتوان گفت کسانی که از سیستمهای دو هستهای مدرن یا امروزی بهرهمند هستند، بیشک با افت فریم مواجه خواهند شد.
در پردازنده شش هستهای و نمونه شبیهسازی شده چهار هستهای، ما شاهد موارد عجیبوغریبی بودیم. در زمانی که Hyper Threading را فعال کردیم، فریمریت در برخی از صحنات خاص تا ۵۰ نیز کاهش مییافت اما در زمانی که Hyper Threading غیر فعال بود توانستیم نرخ ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه را بهدست آوریم؛ آن هم بدون هیچگونه افت فریم!
این یعنی کسانی که از پردازندههای چهار، شش یا هشت هستهای استفاده میکنند، باید Hyper Threading را بهصورت غیر فعال و کسانی که صاحب پردازندههای دو هستهای هستند نیز باید Hyper Threading را برروی فعال قرار دهند. دلیل آنکه Hyper Threading تاثیر منفی برروی عملکرد بازی میگذارد بسیار ساده است.
بازی Dark Souls III بهطور عمده، یک عنوان تک رشتهای است (همانطور که در تصویر اول این مطلب نیز مشاهده کردید). Hyper Threading در واقع دو هسته از تمام پردازندهها را فعال میکند؛ این یعنی تمام عناوینی که تک رشتهای هستند نیز عملکرد ضعیفی را با استفاده Hyper Threading از خود نشان میدهند.
در بخش گرافیک، بازی Dark Souls III قطعا از نسخههای قبلی خود دارای کیفیت بهتری است. از آنجایی که بازی برروی نسل هشتم ساخته شده، فرام سافتوِر قادر بود هندسه محیط را افزایش دهد و مقدار قابل توجهی اشیای انهدامپذیری را به بازی اضافه کند. همچنین چند ضلعیهای بهکار رفته برای طراحی شخصیتها و سیستم نورپردازی بازی هم افزایش یافتهاند.
متاسفانه بازی در بخش بارگذاری جزئیات مشکلاتی را بههمراه دارد؛ حتی در حداکثر تنظیمات هم شما شاهد اشیاء و جزئیاتی خواهید بود که درست در جلوی شما دچار تغییراتی میشوند. علاوه بر این، بسیاری از مناطق شامل سایهزنی در هنگام پردازش نور نیستند که این یک موضوع نا امید کننده برای عنوانی ساخته شده در سال ۲۰۱۶ است.
فرام سافتور مقدار قابل توجهی از تنظیمات گرافیکی را در نسخه رایانههای شخصی در دسترس قرار داده است. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید، دارندگان رایانههای شخصی میتوانند کیفیت بافتها، سایهها و انعکاس محیط را افزایش دهند. همچنین گزینههای دیگری مانند کیفیت سطح آب و میزان سایهزنیها در بازی در دسترس قرار دارند. از دیگر گزینههای گرافیکی میتوان به Ambient Occlusion ،Depth of Field و Motion Blur اشاره کرد. علاوه بر این، فرام سافتور گزینه anti-aliasing را در دسترس قرار داده است که باعث میشود تا کیفیت تصویر در بازی کمی تار بهنظر برسد؛ بنابراین مطمئن شوید که دو گزینه anti-aliasing و Depth of Field را غیر فعال کردهاید.
تنها شکایت بزرگ ما از Dark Souls III، نبود شاخصهای مناسب برای کیبورد برروی صفحه نمایش است. دارندگان رایانههای شخصی میتوانند تمامی تنظیمات مربوط به این موضوع را تغییر دهند اما فرام سافتور از شاخصهای کنترلر ایکسباکس در بازی استفاده کرده که برای بازی با کیبورد و موس چندان هم مناسب نیست. نتیجه این کار آنها باعث شد دارندگان رایانههای شخصی مدت زمان زیادی را برای حفظ کردن دکمههای درست برروی کیبورد صرف کنند و این یک شکست بزرگی محسوب میشود که دو نسخه قبلی نیز از این مشکل بهرهمند بودند.
جدا از این مشکل، کنترل بازی با استفاده از موس و کیبورد بهخوبی کار شده و بسیاری از دازندگان رایانههای شخصی از سرعت سریع حرکت دوربین با استفاده از موس لذت میبرند. Dark Souls III یک عنوان سخت است و بازیبازان باید بهطور مداوم برای مقابله با تلهها و دشمنان، دوربین بازی را جرکت دهند و ما خوشحالیم که اعلام میکنیم موس برای این کار بسیار مناسب است و از هیچ مشکلی مانند سرعت کم حرکت دوربین رنج نمیبرد.
در مجموع سازندگان برروی نسخه رایانههای شخصی Dark Souls III بهخوبی کار کردهاند. تنها مشکل بزرگ آن، نبود شاخصهای مناسب برای کیبورد است؛ زمانی که بتوانید کلیدهای درست و مناسب را برای این شاخصها پیدا کنید، وارد یک تجربه شگفتانگیز میشوید. بازی در کارتهای همرده GTX690 با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به اجرا در میآید و به یک پردازنده چهار هستهای مدرن برای ثابت ماندن در این فریمریت نیاز دارد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
این بازی خیلی بهینس واقعا شاهکاریه برا خودش ولی جدا کیبورد تو dark souls بدرد نمیخوره باید رفت سمت دسته خیلی دکمه های کیبورد رو بد چیدن البته احتمالا سازنده میخواسته با این کار بازی رو سخت تر کنه کلا هنگام خرید بازی یه کیبورد و دسته اضافی بخرید حتما یکی رو میشکونید
اگه خوت رو عادت بدی مطمئنن خیلی جذاب میشه من با ps4 اول بازی فک میکردم ضربات شمشیر با مربع و مثلث اما ضربات شمشیر با R1 و L1 بود یکی دوساعت که از بازی گذشت به این نتیجه رسیدم اینطوری خیلی بهتره چون سرعت عمل رو بیشتر و خطارو کمتر میکنه مطمئنن واسه pc هم از روی آگاهی کامل اینکارو انجام دادن :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
بله تو نسخه ۳ کنترل مخصوصا موس بهتر شده ولی تو نسخه ۱ که اصلا فاجعه بود ولی از ۲ به بعد بهترش کردن
بیشتر این قضیه بستگی داره به اینکه شما به چی عادت کرده باشی.من نسخه ی اول رو با کیبورد و موس انجام دادم و بعد نیم ساعت کاملا عادت کردم به بازی و حتی یکبار هم نشد که دکمه ای رو اشتباه بزنم ولی اواسط بازی زد به سرم که بازی رو با کنترلر (PS3) انجام بدم که کنترل بازی نه تنها بهتر نشد بلکه سخت تر هم شد برای من ! و بعد یک ساعت هم رفتم دوباره سراغ همون کیبوردو موس (کنترلر ایکس باکس هم که تا به حال نداشتم و امتحان نکردم)
یه سوْال این بازى خیلى سخته؟؟؟
سلام.عرض معذرت شدید. میشه بگید با گرافیک gtx 950m میشه این بازیو اجرا کرد؟rise of tomb raider یا fifa 16 رو چطور؟
آره رفیق cpuت خوب باشه با این کارت گرافیک می تونی خیلی خوب اجراش کنی
کامل و بسیار زیبا :yes: :yes: :shy:
دوستان کسی میدونه نرم افزاری که واسه بنجمارک استفاده می کنن چیه؟(تصویر دوم گوشه بالا سمت چپ)
msi afterburner
ممنون عزیز جان
این بازی خیلی بهینه است
بنجمارک هاشو روی کارت ضعیف دیدم خیلی خوبه
بنظرم darksouls سه تا لول سختی داره، سخترینش افلاین با کیبورده، بعد افلاین، بعدشم انلاین(بازی نکردم انلاین ولی خوب invade میشی ولی درعوض یه باس رو اگه واقعا نتونستی کمک میگیری، حل میشه.نه؟)
درمورد موس و کیبورد مثل فیفا هست، میشه بازی کرد ولی خوب با کنترولر کجا و این کجا….
یعنی واقعا سخته با کیبورد و هنوزم این لعنتیا دکمه هارو درست نکردن. اخه چقدر سخته تو بیای تو tutorial، بجای x بزاری e مثلا.(جالبه فکر کنم حتی واسه کنسول پلی استیشنم دکمه های اکس باکس هست)
یه حالت خیلی آسون دیگه هم هست که با ترینر میری گند میزنی به سبک بازی 😐
برای کسانی مثل من که عادت به موس و کیبورد دارند استفاده ار دسته سخت است این مسائل کاملا به عادت ربط دارد برای کسی هم ممکن است استفاده از دسته راحت باشد. فقط یک سوال ذهن من را درگیر کرده که چرا دگمه های ایکس باکس در بخش کنترل نمایش داده می شود ؟یعنی اینقدر سخت است که در منوی کنترل دکمه های کیبورد باشد؟
بچه ها من بازی رو نصب کردم ولی میزنم روش نمیاره
اگه توی پی سی نصب کردی و صفحه سفید میشه، باید چن لحظه صبر کنی بعد کلیک کنی روی صفحه سفید تا سه گزینه میاره (close program یکیشونه) ، توی ویندوز سون آخرین گزینه رو میزنی (wait for program respond) بعد صبر میکنی ، چن لحظه صفحه سیاه و سپس وارد بازی میشوید. البته این برای نسخه های کرکی.
سلام.دوستان ببخشید که این موضوع رو دارم اینجا مطرح میکنم. من به تازگی وارد دنیای مولتی شدم و فعلا دارم دیویژن و بتلفیلد۴ رو انلاین میزنم.میشه در مورد بتلفیلد بگید که اولا اگه بخوام با دوستانم در قالب یک تیم با تیم های دیگر که اونا هم دوستانم باشن چطوری باید بازی کرد. جون وقتی وارد بتلفیلد میشم میزنم روی مولتی پلیر بعد کویک مچ و یه زمین رو انتخاب میکنم همین 😕 . و سوال دوم هم اینه که بازی دیویژن رو چطوری باید با دوستانم بازی کنم و اینکه دارک زون چیه؟؟؟ ایدی psn miladkiarasi1373
سلام.ببخشید میشه بگید با گرافیک gtx 950m میشه این بازیو اجرا کرد؟تومب رایدر یا فیفارو چطور؟
بله دوست عزیز هر سه بازی را میشه انجام داد.
البته رم باید ۸ باشه.
رو تنظیمات نرمال میتونی بازی کنی
رو تنظیمات مدیوم ، های میشه
بسیار ممنون از جوابتون ولی گرافیکم 950m هست پسوند اخرشو دقت کرده بودین.بازم مرسی از pardes و میلاد و neperin
سلام، من با گرافیک 760gtx بازی میکنم(البته رزولوشن رو اوردم رو ۱۶۰۰*۹۰۰) شما فکر نکنم مشکل داشته باشید
جدا یکی از بهترین هاس :yes: