زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا

زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams

دانیال دهقانی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا

برای چند دقیقه چشمان خود را به روی همه چیز ببندید و در رویاهایتان غرق شوید. به هر چیزی که دوست دارید فکر کنید، به آرمانی‌ترین آرزوهایتان. آیا تصور تصور می‌کنید که روزی آن‌ها محقق خواهند شد؟ یا آن قدر قصر آمال‌تان دست نیافتنی و رویایی است که گویی هیچ وقت به آن نخواهید رسید؟ به معلق بودن در دل آسمان و بر فراز ابرها فکر کنید؛ تصور کنید که می‌توانید به هرجای آسمان بی‌کران بروید و در کنار مرغ‌های دریایی که در حال مهاجرت هستند پرواز کنید. جالب است، نه؟ شاید تا همین چند وقت پیش هم هیچ گاه خیال نمی‌کردید که روزی می‌توانید در قالب یک بازی کامپیوتری از تجربه رویاهایتان لذت ببرید، اما، اکنون استودیو خلاق و پیشرو مدیا مولکول (Media Molecule) می‌خواهد به رویاهای شما واقعیت ببخشد و با بازی Dreams این اجازه را به شما بدهد تا آن‌ها را در دنیای بازی بسازید و با دیگران به اشتراک بگذارید. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ویژگی‌‌های Dreams و ببینیم این بار مدیا مولکول قرار است چه محصول دوست داشتنی به بازار عرضه کند.

مدیا مولکلول در نسل هفتم آن قدر عملکرد درخشانی از خود نشان داده بود که معرفی بازی جدید آن‌ها که قرار است برای کنسول نسل هشتمی سونی یعنی پلی استیشن ۴ عرضه شود، تبدیل به آرزوی بسیاری از طرفداران شده بود. طراحان خلاق و باهوش این شرکت، می‌دانند که باید چه کنند تا بازی‌بازان از تجربه عناوین‌شان لذت ببرند و تا مدت‌ها با آن سرگرم شوند. یکی از دلایل موفقیت مدیا مولکول طی این سال‌ها، خلاقیت بی حد و مرز طراحان آن بوده است. آن‌ها هیچ حد و مرزی را هنگام توسعه یک بازی نمی‌شناسند. آن‌ها هر چیزی را که فکر می‌کنند ممکن است به مذاق بازی‌بازان خوش آید به بازی‌های خود می‌افزایند و تا الآن هم این فرمول کاملاً جواب داده و خود را ثابت کرده است. آن‌ها در دوره‌ای با Little Big Planet عروسکی دوست داشتنی به نام سَک بوی (Sack Boy) را به بازی‌بازان معرفی کردند که توانست به اندازه قهرمانانی چون نیتن دریک (Nathan Drake) و کریتوس (Kratos) در دل طرفداران جا باز کند، مدتی بعد هم به سراغ Tearaway رفتند که آن بازی هم تبدیل به یکی از مهم‌ترین عوامل ترغیب بازی‌بازان به خرید کنسول پلی استیشن ویتا شد. این استودیو کم‌کار اما کاربلد (که با گذشت حدود ۱۰ سال از پیدایش‌اش تنها ۳ بازی را به بازار عرضه کرده است) با بازی‌های خود به همگان ثابت کرده که به دنبال به کار بستن ایده‌های خلاقانه در بازی‌های خود است، نه صرف هزینه‌هایی هنگفت برای ساخت یک بازی پر سر و صدا. آن‌ها با Little Big Planet به اصل “بازی کن، بساز و به اشتراک بگذار” رسمیت بخشیدند و به بازی‌بازان اجازه دادند تا موارد مختلفی که در بازی می‌سازد را با دیگران به اشتراک بگذارد. همین ایده ظاهراً ساده اما پیش از آن به هیچ وجه توسط هیچ سازنده‌ای جدی گرفته نشده بود و این مدیا مولکول بود که تعریف جدیدی از کنار هم بودن در بازی‌های کامپیوتری را ارائه داد. بازی‌بازان از هر جای جهان می‌توانستند مراحلی که طراحی می‌کنند را با دیگر بازی‌بازان به اشتراک بگذارند و به این ترتیب، تقریباً همواره در بازی چیز جدیدی وجود داشت تا بتوان باز هم از تجربه آن لذت برد.حال این بار آن‌ها با Dreams می‌خواهند آن اصل “بازی کن، بساز و به اشتراک بگذار” را بسط دهند و آن را تبدیل به مکانی برای به اشتراک گذاری رویاهای بازی‌بازان کنند.

dreamsfirstlook1

تصور کن، اگه حتی تصور کردن‌اش سخته…

بازی کن، بساز و به اشتراک بگذار

در ابتدا بگذارید کمی به تم کلی بازی و جهان آن بپردازیم. در Dreams بازی‌بازان در نقش موجودی نارنجی رنگ و بامزه قرار خواهند گرفت که شبیه به یک توپ تنیس نارنجی رنگ به نظر می‌رسد و یک شاخک هم روی سرش وجود دارد که شبیه به یک آنتن است. این موجود جالب و کوچک که هنوز اسم خاصی ندارد، در اصل پل ارتباطی بین بازی‌بازان و جهان بازی است. او شباهت‌هایی هم با سک بوی معروف دارد، البته نه از لحاظ ظاهری، بلکه از این جهت که می‌توان به طور مثال حالت چهره او را همچون سک بوی تغییر داد. این موجود نارنجی رنگ می‌تواند غمگین یا خوشحال باشد، هیجان زده به نظر برسد یا حتی چهره‌ای پر از ناامیدی به خود بگیرد. در یکی از نمایش‌های بازی هم او به رنگ بنفش مشاهده شد که این مسئله باعث به وجود آمدن فرضیه‌ای مبنی بر تغییر دادن ظاهر او شد؛ البته سازندگان نیز در طی مصاحبه‌های خود خاطر نشان کرده بودند که این موجود کاملاً قابل شخصی سازی خواهد بود و بازی‌بازان می‌توانند آن را هر طور که دوست دارند تزئین کنند پس تغییر دادن رنگ این موجود مسئله‌ای تقریباً قطعی است. همان طور که گفته شد او پلی ارتباطی میان بازی‌بازان و جهان زیبا و رویایی بازی (که البته همیشه هم زیبا و رویایی نیست) خواهد بود و او تعامل با دنیای بازی را عمدتاً از طریق تسخیر جسم موجودات جهان بازی انجام می‌دهد. مثلاً، در یکی از نمایش‌های بازی این موجود در ابتدا چندین شی جعبه مانند که بر سر راهش بود را کنار برد و سپس با کمک آن شاخک روی سرش، یک درب را باز کرد. او پس از انجام این کار، به یک محیط سرسبز و دوست داشتنی وارد شد و جسم یک خرس عروسکی را به تسخیر در آورد و با جسم او به گشت و گذار در اطراف پرداخت. در این لحظات یک مسئله خیلی به چشم می‌آمد، توجه سازندگان به جزئیات. سازندگان نمی‌خواهند تا شما تنها با فشردن یک دکمه درب را باز کنید، بلکه آن‌ها می‌خواهند به شیوه‌ای نوین عمل کنند و به این منظور شما را وادار می‌کنند تا ابتدا به نزدیکی دستگیره درب بروید، با شاخک آن موجود نارنجی رنگ آن را بگیرید و آن را بکشید تا درب باز شود. این درب‌ها در Dreams در اصل همچون یک دروازه برای رفتن به یک رویا، یا گوشه‌ای دیگر از جهان بازی عمل می‌کنند و صرفاً یک درب برای رفتن به قسمتی دیگر از یک خانه نیستند. مثال‌های دیگری هم همچون آن مثال باز کردن درب وجود دارند، این ویژگی‌ها وقتی دست به دست هم می‌دهند تجربه‌ای ناب و دوست داشتنی را فراهم می‌کنند که بازی‌بازان را از دیگر عناوین بعضاً کلیشه‌ای و خسته کننده روز جدا می‌کند و به دنیایی می‌برد که همواره آرزوی وقت گذرانی در آن را داشته‌اند.

هنوز مشخص نشده که آیا بازی داستان خاصی هم دارد یا خیر، ولی با توجه به شواهد احتمالاً شاهد حضور یک بخش داستانی در بازی خواهیم بود که همچون سری Little Big Planet شامل مراحلی از پیش طراحی شده (اینجا، رویاهایی از پیش طراحی شده) خواهد بود، هرچند که تصور وجود داستانی واحد و چفت و بست دار برای Dreams مشکل است. وجود این بخش داستانی البته از طرفی برای بازی کمی ضروری به نظر می‌رسد، چرا که این بخش می‌تواند بازی‌بازان را با مکانیزم‌های گیم پلی و مهم‌تر از آن، نحوه کار با سیستم طراحی رویا آشنا کند. سیستم طراحی رویا که گیم پلی بازی در اصل بر روی آن بنا شده است، قرار است تا به بازی‌بازان این مجال را بدهد تا هر چه را که ذهن‌شان می‌خواهد، به کمک آن و در جهان بازی طراحی کنند و اگر دوست داشتند، با دیگران به اشتراک بگذارند. سازندگان در تلاش هستند تا هیچ محدودیتی در زمینه طراحی رویاها وجود نداشته باشد، به همین جهت هم است که هنوز تاریخ انتشار مشخصی برای بازی در نظر نگرفته‌اند چرا که توسعه چنین جهان عظیم و پرجزئیاتی که در آن بتوان به تمامی رویاها و آرزوها رنگ و بوی واقعیت بخشید کاری بس سخت و طاقت فرسا است. شما می‌توانید به کمک کنترلر دوال شاک ۴ و قابلیت‌های آن، یا کنترلر PS Move دست به طراحی رویاهایتان بزنید. سازندگان به گونه‌ای این سیستم را طراحی کرده‌اند که برای طراحی اجزای مختلف رویایتان، نیازی به داشتن تخصص در معماری و طراحی نداشته باشید و به سادگی بتوانید هر چیزی که دوست دارید را در بازی خلق کنید. اگر ماهر هستید، اشیای زیباتری خلق خواهید کرد، اگر هم نه، اشکالی ندارد، هنوز می‌توانید از تجربه Dreams لذت ببرید. طراحی رویاها به وسیله قابلیت‌های کنترلر دوال شاک ۴ انجام خواهند پذیرفت. عرضه Tearaway برای پلی استیشن ۴ (با نام کامل Tearaway Unfolded) فرصت خوبی را برای سازندگان به وجود آورد تا با ویژگی‌ها و قابلیت‌های دوال شاک ۴ آشنایی کامل پیدا کنند و از آن در Dreams به خوبی استفاده کنند. می‌توان Dreams را علاوه بر کنترلر دوال شاک ۴، به وسیله PS Move نیز تجربه کرد که برای این موضوع برای برخی از طرفداران خوشایند است.

dreamsfirstlook4

ابزار طراحی رویاها در Dreams بسیار غنی خواهد بود. احتمالاً اگر قصد داشته باشید تا یکی از دشمنان غول پیکر Doom را در رویای خود جای دهید، نتیجه حاصل چیزی شبیه به این تصویر خواهد شد!

جهان Dreams دنیایی بی‌کران است و قرار است در آن هر کسی دست به خلق چیزی بزند. یکی دوست دارد صحنه‌های دردناک و زجرآور جنگ جهانی اول، آن جنگ خانمان‌سوز و نکبت‌بار را تداعی کند و یکی هم زندگی یک خرس قطبی و فرزند تازه به دنیا آمده‌اش در سرمای قطب جنوب را به تصویر می‌کشد. تمامی این‌ها قرار است دست به دست هم دهند و جهانی غنی را برای Dreams تشکیل دهند. حداقل همین که سازندگان این شجاعت را به خرج داده‌اند و آزادی عملی کم نظیر را به بازی‌بازان هدیه کرده‌اند جای تقدیر دارد و باید کمال تشکر را از مدیا مولکول و طراحان‌اش داشت؛ حتی اگر بازی هم به موفقیت نرسد و ایرادات مختلفی داشته باشد. سازندگان با عشق و علاقه دست به ساخت بازی زده‌اند و آن چه که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. آن‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند تا بازی‌بازان در کنار یکدیگر (و به کمک مخلوقات‌شان) دست به پر کردن جهان Dreams از رویاهای بزرگ و کوچک و زشت و زیبای خود کنند. دنیای Dreams پر از تضاد و تناقض خواهد بود، درست مثل دنیای عادی. بسیاری از بازی‌بازان دست به خلق دشت‌هایی سرسبز و زیبا با چشم اندازهایی دلربا خواهند زد، اما، برخی هم از این دریچه‌ای که Dreams ایجاد کرده استفاده می‌کنند و دست به بازسازی مناظر جنگ جهانی می‌برند یا حتی سعی می‌کنند تا دنیای Dying Light را با آن زامبی‌های کرخت‌اش شبیه سازی کنند و یک مرحله را همچون آن بازی طراحی کنند، مرحله‌ای که در آن زامبی کشی حرف اول و آخر را می‌زند. این چند رویا که به آن‌ها اشاره شد هیچ ارتباطی به هم ندارند و گویی از دو دنیای متفاوت هستند، ولی قرار است به مدد Dreams تنها با عبور از داخل یک درب میان آن‌ها جا به جا شویم.

در ساخت رویاهایتان، می‌توانید از حضور یک بازی‌باز دیگر هم بهره ببرید و با کمک او رویایتان را خلق کنید. شاید هم دوست داشته باشید تا رویایی دو نفره و ترکیبی خلق کنید، باز هم اشکالی ندارد، می‌توانید با یک بازی‌باز دیگر برای ساخت رویایی مشترک همکاری کنید. این موضوع به لطف وجود قابلیت انجام دادن بازی به صورت Co-Op فراهم شده است. تا کنون مشخص شده که می‌توان بازی را به صورت Co-Op و آنلاین تجربه کرد، ولی هنوز مشخص نشده که آیا می‌توان به صورت آفلاین هم به تجربه بخش Co-Op بازی پرداخت یا خیر. چیزی که مشخص است، این است که بازی‌بازان در جهان Dreams می‌توانند ساعت‌ها سرگرم شوند و دست به خلق رویاهایی دوست داشتنی و جالب بزنند. البته، مشخصاً از آن جایی که این بازی عنوانی خانوادگی است (همچون دیگر بازی‌های مدیا مولکول) باید شاهد وجود محدودیت‌هایی نیز در برخی زمینه‌ها باشیم تا Dreams تبدیل به عنوانی شود که هر کسی با هر سنی می‌تواند به تجربه آن بپردازد. هنوز مشخص نشده (و احتمالاً هم تا زمان عرضه بازی مشخص نخواهد شد) که این محدودیت‌ها تا چه میزانی هستند و تا چه حد از میزان آزادی عمل بازی‌بازان خواهند کاست، ولی امیدوار هستیم که این مسئله ضربه‌ای به کلیت بازی نزند و سازندگان بتوانند به خوبی این چالش را هم پشت سر بگذارند. از لحاظ گیم پلی، Dreams پتانسیل زیادی دارد تا تبدیل به عنوانی کم‌نقص (یا شاید هم بی‌نقص) شود ولی این مسئله کاملاً منوط به عملکرد سازندگان بازی دارد که البته با توجه به سابقه خوش آن‌ها، می‌توان اطمینان داشت که بازی از این نظر نا امیدمان نخواهد کرد. Dreams همچون یک کارخانه رویاسازی به نظر می‌رسد، کارخانه‌ای که همچون کارخانه شکلات سازی (همان کارخانه معروف فیلم Charlie And The Chocolate Factory) بسیار چشم‌گیر و جذاب به نظر می‌رسد و اگر همه چیز خوب پیش رود، تبدیل به عنوانی خواهد شد که بازی‌بازان ساعاتی متمادی را به تجربه آن اختصاص خواهند داد.

dreamsfirstlook3

رویایی حزن انگیز که مربوط به جنگ جهانی اول است…

بوم نقاشی

صحبت کردن در مورد گرافیک بازی‌های مدیا مولکول کار ساده‌ای نیست. آن‌ها از این نظر همواره بر خلاف جهت جریان آب حرکت کرده‌اند و بدون توجه به دیگر عناوین، عناوین‌شان را همچون آثار هنری با دقت و ظرافت خاصی ساخته‌اند و به همین علت همواره زبان‌زد خاص و عام بوده‌اند. در Dreams هم همان رویه ادامه پیدا کرده است و باز هم شاهد استفاده از سبک گرافیکی خاص و بسیار جالب توجهی هستیم. گرافیک بازی نسبت به دو بازی Little Big Planet و Tearaway اندکی متفاوت به نظر می‌رسد (علی الخصوص نسبت به Tearaway) که البته این مسئله کاملاً قابل توجیه است و باید هم چنین اتفاقی می‌افتاد. در واقع، در Dreams ما نه با دنیای کاغذی Tearaway سر و کار داریم و نه با سَک بوی و همراهان‌اش، بلکه در این بازی این رویاها هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند و رویاها هم اقسام گوناگونی دارند، برخی رنگارنگ و فانتزی هستند و برخی هم سیاه و تیره، پس سازندگان بازی را از لحاظ گرافیکی به گونه‌ای توسعه داده‌اند که تمامی این رویاهای مختلف و متنوع در Dreams به زیبایی هر چه تمام‌تر به نظر برسند.

بازی همچون عناوین قبلی مدیا مولکول از لحاظ گرافیکی کمی ساده‌ (نسبت به دیگر عناوین معروف روز) و فانتزی به نظر می‌رسد و نباید از آن انتظار گرافیکی در سطح Uncharted 4: A Thief’s End را داشت. تمامی اجزای جهان Dreams نسبت به نمونه‌های واقعی خود کمی متفاوت و عجیب هستند و یک تم فانتزی بر جهان بازی غالب است. البته بازی بسیار خوش رنگ و لعاب و زیبا به نظر می‌رسد و از لحاظ هنری بدون شک نمایش شکوهمندی خواهد داشت. همچنین بازی از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن یعنی Playstation VR نیز پشتیبانی خواهد کرد که بدون شک تجربه کم نظیری را برای بازی‌بازان رقم خواهد زد. ترکیب PS Move و Playstation VR آن هم در عنوانی که استودیوی کاربلدی چون مدیا مولکول وظیفه توسعه آن را بر عهده دارد بسیار دوست داشتنی و جذاب به نظر می‌رسد. در کل، مشخص است که سازندگان بر روی طراحی تک تک اجزای Dreams وقت بسیاری را صرف کرده‌اند و به همین جهت همه چیز بسیار زیبا و جالب به نظر می‌رسد، به گونه‌ای که از همین حالا می‌توان Dreams را یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین طراحی هنری در سال ۲۰۱۶ (یا ۲۰۱۷) به حساب آورد.

dreamsfirstlook2

شبیه به یک فیلم کلاسیک صامت به نظر می‌رسد، این طور نیست؟

رویاهای بدون مرز

از همان زمان معرفی، Dreams توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند و خیلی زود به لیست عناوین مورد انتظار بازی‌بازان راه یابد. مدیا مولکول توانسته موضوعی را برای عنوان جدیدش انتخاب کند که برای همگان بسیار بدیع و نو به نظر می‌آید و به همین جهت می‌توان گفت که تقریباً همه بازی‌بازان با توجه به سابقه خوش مدیا مولکول و البته اطلاعات منتشر شده از Dreams، به این بازی نگاهی مثبت دارند. البته ایده‌ای که مدیا مولکول برای Dreams در نظر گرفته بسیار جاه طلبانه است و هر گونه اشتباه و لغزشی در طول توسعه بازی می‌تواند سرنوشت آن را به کلی تغییر دهد. آن اصل “بازی کن، بساز و به اشتراک بگذار” که مدیا مولکول با Little Big Planet آن را تعریف کرد در Dreams نیز وجود خواهد داشت و بازی‌بازان می‌توانند رویاهایی که خلق می‌کنند را با دیگران به اشتراک بگذارند. در بازی موارد بسیاری را می‌توانید خلق کنید و از این لحاظ بازی آزادی عمل بسیاری به شما خواهد داد. همچنین بازی از ویژگی Co-Op هم بهره خواهد برد که به کمک این ویژگی بازی‌بازان می‌‎توانند در کنار یک بازی‌باز دیگر دست به خلق یک رویا بزنند. بازی از لحاظ گرافیکی هم بسیار چشم‌گیر و زیبا به نظر می‌رسد و طراحی هنری بازی در یک کلام بی‌نظیر است. بازی از PS Move و هدست Playstation VR نیز پشتیبانی می‌کند که این دو وسیله می‌توانند تجربه بسیار بهتری را برای بازی‌بازان رقم بزنند. نسخه بتای بازی هم در تاریخ نامعلومی از سال ۲۰۱۶ منتشر خواهد شد. در مجموع، Dreams یکی از مهم‌ترین بازی‌های انحصاری کنسول پلی استیشن ۴ محسوب می‌شود که این پتانسیل را دارد تا حتی افرادی که به پلی استیشن ۴ دسترسی ندارند را هم ترغیب به خرید این کنسول کند. باید امیدوار بود که مدیا مولکول بتواند از این پتانسیل به خوبی استفاده کند. Dreams در تاریخ نامعلومی به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا
زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زمانی که رویاها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند | اولین نگاه به بازی Dreams - گیمفا