شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا

شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break

امیرحسین دهنوی
۱۰:۰۰ ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا

جدیدترین ساخته استودیوی رمدی اخیرا برای دو پلتفرم ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ منتشر شد. Quantum Break با داستانی درمورد سفر در زمان و تاکید گیم‌پلی برروی کنترل زمان سعی کرده است تا فرمول جدیدی را ارائه دهد که در کمتر بازی دیگری یافت می‌شود. آیا این نوآوری‌ها به موفقیت رسیده‌اند؟ برای نقدوبررسی عنوان Quantum Break در ادامه با گیمفا همراه شوید.

بزرگ‌ترین نوآوری Quantum Break در مخلوط کردن دو سرگرمی کاملا متفاوت است، بازی درکنار سریالی تلویزیونی. پس از پایان هر بخش از بازی با سریالی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای روبه‌رو می‌شوید که البته در صورت نگاه نکردن آن‌ها نیز از داستان اصلی بازی عقب نمی‌مانید بلکه با مشاهده آن با شخصیت‌های منفی بازی بیشتر آشنا می‌شوید. در واقع سریال درمورد شخصیت‌های منفی است و بازی نیز درباره شخصیت‌های مثبت آن داستان سرایی می‌کند.

quantumbreak 9 ds1 670x377 constrain

جک جویس یکی از شخصیت‌های اصلی بازی

به‌جرئت می‌توان گفت که Quantum Break یکی از بهترین تجربه‌های گرافیکی را برروی کنسول ایکس‌باکس وان ارائه می‌کند. طراحی بصری بازی خیره کننده است و شبیه‌سازی شخصیت‌ها به بازیگران اصلی خود باعث حیرت شما می‌شود. جزئیات موجود در بازی نیز آنقدر دقیق و زیبا هستند که شاید لحظاتی را به نگاه کردن‌شان اختصاص دهید. طراحی محیط در Quantum Break نیز بی‌شک عالی کار شده است. Quantum Break در بخش گرافیکی نه‌تنها سربلند بیرون آمده است بلکه به راحتی می‌توان آن را در بین گرافیکی‌ترین عناوین نسل هشتم قرار داد.

quantum break 06 04 2016 01 32 52

گاهی تشخیص بازی از سریال سخت است!

همانطور می‌دانید، Quantum Break داستانی درمورد سفر در زمان است. همانند هر بازی شوتر دیگری، Quantum Break دارای یک سیستم تیراندازی پایه است و در کنار آن شما دارای شش توانایی کنترل زمان هستید. از نگه داشتن گلوله‌ها تا منجمد نمودن دشمنان. تعداد قابلیت‌های موجود در Quantum Break زیاد است و شما به هیچ وجه حس یک‌نواختی گیم‌پلی را نخواهید کرد، برعکس شما بیشتر می‌خواهید و این مشکل اصلی Quantum Break است. Quantum Break کوتاه است، حقیقتا کوتاه. اما کوتاهی از چه منظر؟ ایا بازی آنقدر کوتاه بوده است که داستان نتواند توسعه یابد؟ نه به شما اطمینان می‌دهم داستان بازی به قدر کافی به بلوغ می‌رسد، این گیم‌پلی است که نمی‌تواند پتانسیل خود را به‌صورت کامل نشان دهد. مشکل Quantum Break آن است که ایده‌های نابی در آن وجود دارد ولی این ایده‌ها زمانی برای نشان دادن خود پیدا نمی‌کنند، گاهی خود شما به‌عنوان بازی کننده Quantum Break به این فکر می‌کنید که «هی چرا از این قابلیت چنین استفاده‌ای نشد؟» در Quantum Break آنقدر ایده‌های عالی وجود دارد که هرکدام می‌توانند در صورت توجه به تنهایی بار گیم‌پلی عنوانی را به دوش بکشند.

gallery 1459436733 quantum break reviews screenshot 2

از پا درآوردن دشمنان تنها به شلیک کردن ختم نمی‌شود، خلاقیت تنها چیزی‌ست که در مقابل شماست

Quantum Break حدود شش سال در دست توسعه بوده است و طبیعتا انتظار داریم به بلوغ رسیدن بازی را در هر بخشی مشاهده کنیم اما چنین نیست. همانطور که اشاره شد Quantum Break از یک سیستم ساده تیراندازی برخوردار است که متاسفانه آن هم همانند استاندارد بازی‌های شوتر نبوده و سعی کرده است نوآوری‌هایی، هرچند کوچک، در آن داشته باشد که با شکست روبه‌رو شد. سیستم پناه‌گیری بازی به‌صورت خودکار است اگرچه ما در عناوین بزرگی شاهد استفاده از این سیستم بوده‌ایم اما استفاده از کاورگیری خودکار آن هم در یک بازی شوتر سریع کار احمقانه‌ای به‌نظر می‌رسد، جک حتی توانایی تیر زدن از پشت سنگر را ندارد و برای تیراندازی از پشت سنگر باید از سنگر بیرون بیایید گاهی نیز شما پشت اجسامی دیگر به‌صورت خودکار می‌نشینید یا موقعی که نیاز مبرم به سنگر دارید، جک پس از لحظاتی درنگ پناه می‌گیرد که عموما تا آن موقع شما مرده‌اید. یکی از نکات مثبت Quantum Break وجود تعداد بالای دشمنان است که گرچه می‌توان از آن هم به‌عنوان پتانسیل کم استفاده نام برد. بعضی از دشمنان قدرت‌هایی همانند جک دارند و بعضی نیز باعث می‌شوند که جک نتواند از قدرت‌های کنترل زمان خود استفاده کند و شما را با تفنگ خود تنها می‌گذارد.

landscape 1457102791 quantum break takedown

گیم‌پلی Quantum Break خسته کننده نمی‌شود

داستان Quantum Break را، باوجود مشکلات کوچکی، می‌توان به‌جرئت یکی از برترین داستان‌های عناوین شوتر و سفر در زمان دانست. در واقع رمدی با داستان‌سرایی Quantum Break استانداردهای داستانی را بالا برد. در پایان هر فصل از بازی شما با یک میان‌پرده کوتاه مواجه می‌شوید که Junction نام دارد. در این میان‌پرده‌ها شما در نقش پاول سرین، شخصیت اصلی منفی، هستید و باید بین دو مسیر متفاوت انتخاب کنید. گرچه Quantum Break دارای یک پایان واحد است اما این انتخاب‌ها نحوه رسیدن شما به این پایان را تغییر می‌دهند. انتخاب شما مسیر گیم‌پلی و سریال بازی را تغییر می‌دهد و این انتخاب‌ها حقیقتا به ارزش تکرار بازی می‌افزایند و تاحدودی کوتاهی بازی را جبران می‌کنند. پس از انتخاب شما حال می‌توانید سریالی حدودا ۲۰ دقیقه‌ای یا بیشتر را مشاهده کنید که البته به راحتی قابل رد کردن هستند اما اگر می‌خواهید نتیجه انتخاب‌های خود را مشاهده کنید و از نگاهی دیگر شخصیت‌های منفی داستان را بشناسید به شما پیشنهاد می‌کنم آن را مشاهده کنید. سریال Quantum Break حس یک میان‌پرده ضعیف را به شما نمی‌دهد و برعکس سریال Quantum Break تمامی استانداردها را رعایت کرده و یک اثر نسبتا خوب را ارائه می‌کند. سریال نیز آنقدری جذاب است که در مدت زمان پخشش با صحنه‌های هیجان‌انگیز و پیچ‌های داستانی خود آدرنالین شما را بالا ببرد و به مشاهده ادامه آن تشویق کند. در هنگام تجربه بازی به فایل‌ها و مدارکی می‌رسید که اطلاعات بیشتری از دنیای بازی و شخصیت‌های آن به شما می‌دهد.

quantum break 6 635x357

سریال درمورد شخصیت‌های منفی است، البته شاید پس از مشاهده شخصیت‌های منفی آنچنان منفی به‌نظر نرسند

به شما اطمینان می‌دهم که نقش‌آفرینان Quantum Break نامزدان جوایز بهترین‌های امسال هستند. رمدی و مایکروسافت در این زمینه سنگ‌تمام گذاشته‌اند و از بازیگران هالیوودی استفاده کرده‌اند. نتیجه آن نیز دقیقا آنچه شده است که تصور می‌کردیم، عملکرد تیم بازیگری Quantum Break عالی است، چه در سریال و چه در بازی، در هردو بخش شاهد ارائه‌ای خیره کننده هستیم. شاون اشمور در کنار آیدن گیلن اجرایی بسیار رضایت بخش داشته‌اند و در این زمینه می‌توان امتیاز کامل را به تیم رمدی اعطا کرد.

quantum break cast hd

نقش‌آفرینان Quantum Break

تیم رمدی و سم لیک در ساخت محتویات خام Quantum Break بی‌نقص عمل کرد اما مشکل اصلی در ارائه آن است. این عنوان نتوانست از مواد خام خود، که حقیقت پتانسیل را دارا بودند، شاهکاری ارائه کند. طراحی چالش‌ها و مراحل Quantum Break همانند آن است که در مقابل فردی بهترین مصالح موجود را قرار دهید و از او قصری زیبا بخواهید اما در آخر اصطبلی به شما تحویل داده می‌شود. Quantum Break پر از فرصت‌های از دست رفته است. اگر از من بخواهند که Quantum Break را در یک جمله وصف کنم، آن را عنوانی که می‌توانست شاهکار شود می‌نامم. Quantum Break مملو از «می‌توانست‌هاست». می‌توانست‌هایی که تیم رمدی در صورت توجه صحیح به آن شاهکاری بی‌نقص ارائه می‌کرد. گرچه با وجود مشکلات نمی‌توان از تجربه آن گذشت، Quantum Break ارزش تجربه را دارد، آن را از دست ندهید.

quantum break review

نقد بازی براساس نسخه ایکس‌باکس وان صورت گرفته است.

BaBa WossOrin

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا
شکست کوانتومی |‌ نقد و بررسی عنوان Quantum Break - گیمفا