می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا

می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories

امیر گلخانی
۲۰:۰۶ ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا

نام سایلنت هیل شما را به یاد چه می اندازد؟ کوچه های تاریک و مه آلود شهر،هیولا های عجیب الخلقه، اتمسفر و جو فوق العاده سنگین حاکم بر محیط و یا داستان های فوق العاده ای که این سری محبوب برای ما روایت کرده اند؟

این المان های محبوب سبب شده اند که تا به حال هواداران این سری در برابر هواداران دیگر سری بازی های سبک Survival Horror مانند رزیدنت ایول سر خود را با افتخار بالا بگیرند و بگویند: “سازندگان سایلنت هیل مثل سازندگان رزیدنت ایول برای گردش مالی و سود بیشتر بازی های خود را تغییر نمی دهند و همیشه به کلیت سری پایبند اند” اگر شما هم جزو این دسته از هواداران بودید با کمال تاسف باید به شما بگوییم عنوان جدید سری سایلنت هیل یعنی Book of Memories که منحصرا برای کنسول دستی Vita عرضه می شود دست کمی از سری بازی های رزیدنت ایول ندارد!!
هنگامی که کنسول ویتا معرفی شد و در لیست عناوین اش نام یک عنوان از سری بازی های سایلنت هیل دیده شد تمامی هواداران روزشماری می کردند تا بخشی از گیم پلی بازی در جریان نمایشگاه گیمز کام آلمان معرفی شود؛ اما هنگامی که تام هولت خالق بازی لحظاتی از گیم پلی بازی را به نمایش گذاشت ناگهان همه چیز تغییر کرد و بازیبازانی که تا قبل از نمایش های بازی هوادار پروپاقرص بازی بودند تبدیل به مخالفان بازی شدند. این مخالفت ها به قدری شدید بود که هواداران با تنظیم طوماری اینترنتی ساختار توقف روند ساخت بازی شدند. در هر صورت چه خوب و چه بد این عنوان در حال ساخت است و ما نیز چاره ای نداریم جز اینکه به تشریح قسمت های مختلف بازی بپردازیم و نتیجه گیری را به شما واگذار کنیم.

“Left 4 Dead یا Silent Hill ؟!”

بازی با انتخاب شخصیت مورد نظر و شخصی سازی وی از سوی شما آغاز می شود. قابلیت شخصی سازی در بازی گستردگی نسبتا خوبی دارد و به بازیباز اجازه می دهد تا از جنسیت شخصیت گرفته تا نحوه ی لباس پوشیدن و … را خود شخصی سازی کند. البته شخصیت هایی نیز به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده اند تا افرادی که حوصله ی شخصی سازی کردن شخصیت های خود را ندارند از آنها استفاده کنند.
مشکل اساسی بازی از جایی شروع می شود که شما وارد بازی می شوید. در بخش تک نفره ی بازی با یک داستان کاملا آبکی و معمولی طرف هستیم. داستان بازی روایتی است از چند شخصیت جوان که با باز کردن کتابی پا به دنیای سایلنت هیل گذاشته و هر یک با وقایعی مواجه می شوند. اما این وقایع به هیچ وجوه مانند دیگر نسخه ها نبوده و ربطی به پیشینه ی شخصیت ها ندارد. همان طور که می بینید نحوه ی روایت بازی و خط داستانی آن (اگر بتوان آن را خط داستانی نامید!) بسیار ضعیف کار شده است و به هیچ وجه در حد یک عنوان از سری سایلنت هیل نیست. البته سازندگان وعده داده اند تا در بازی انتخاب هایی بگنجانند که سبب ایجاد تغییراتی در آینده ی شخصیت ها شود، اما این خانه از پای بست ویران است.
البته دلیل این ضعف در بخش داستانی کاملا مشخص است؛ وقتی سازندگان تصمیم می گیرند تا بازی را بر پایه ی Co-Op چهار نفره (بله درست شنیدید! Co-Op در سایلنت هیل!) بسازند نمی توان توقعی از بخش داستانی بازی داشت. در وصف گیم پلی بازی همین بس که بازی قرار است توسط استدیو WayForward ساخته شود؛ استدیویی که در کارنامه ی خود ساخت عناوینی همچون Contra 4 را دارد!
تنها نکته ی مثبت گیم پلی بازی از نظر بنده حضور دشمنان قدیم سری مانند Pyramid Head و پرستاران مخوف شماره ی اول و همچنین سلاح های متنوع موجود در بازی است. سلاح های بازی دارای تنوع بسیار بالایی بوده و برخی از آن ها از سلاح های موجود در بازی های پیشین الهام گرفته شده اند. البته این سلاح ها در طول روند بازی آسیب می بینند و نیاز به تعویض دارند و همچنین برای حمل آنها نیز با محدودیت مواجه هستیم.

نکته ی قابل توجه دیگر در رابطه با گیم پلی بازی این است که با وجود اینکه بازی برای PS Vita ساخته می شود و این کنسول هم بر روی قابلیت هایی همچون صفحه ی لمسی خود مانور می دهد سازندگان تا به این لحظه هیچ تصویر و یا ویدئویی مبنی بر استفاده ی بازی از این قابلیت ها نداده است که این خود تا حدی سبب نگرانی هواداران این کنسول دستی شده است.
در کنار اینها معماهایی نیز در بازی قرار گرفته اند که با توجه به زاویه ی ایزومتریک در نظر گرفته شده برای دوربین بازی تا حدی چالش برانگیز به نظر می رسند. اما متاسفانه هیچ یک از این المان ها نمی تواند جایگزین اتمسفر قدرتمند سری شود. اتمسفری که به لطف اضافه شدن بار اکشن تقریبا نابود شد!
در کنار عناصر یاد شده عدم حضور استاد یامائوکا در سمت آهنگساز نیز تا حدی ممکن است به بازی لطمه وارد کند. البته جای بسی خوشحالی است که به جای ایشان آقای دنیل لیچ آهنگ ساز سریال دکستر اقدام به ساخت موسیقی های این عنوان می کنند. البته این مورد نیز شاید تا حدی نگران کننده باشد زیرا تا این موسیقیدان بتواند با جو و داستان سری آشنا شود زمان زیادی به طول می انجامد و این ممکن است به بخش موسیقی بازی که تا به این لحظه از نکات قوت تمامی بازی های سری بوده است لطمه بزند.
با وجود این که بخش صداگذاری و موسیقی بازی تا حدی در خطر سقوط قرار دارند بخش گرافیکی بازی جزو نقاط قوت آن محسوب می شود. طراحی محیط های مختلفی که برای بازی تدارک دیده شده اند به خوبی صورت گرفته و با توجه به اینکه این محیط ها از عناوین قبلی الهام گرفته شده اند این زیبایی چند برابر نیز می شود.

 

“یک اپیدمی آزاردهنده!”

پدیده ی تغییر سبک ناگهانی در بازی های ویدئویی پدیده ای غریب و دور از انتظاری نیست و دیگر تقریبا عادت کرده ایم تا عناوین محبوبمان در شماره های جدید خود تغییر سبک ایجاد کنند. از Tomb Rider گرفته تا Final Fantasy در این روز ها تغییر سبک داده و به عناوینی کاملا متفاوت با آنچه در گذشته بوده اند بدل شده اند. این تغییر ها گاه خوب و نتیجه بخش بوده و گاه سبب اُفول یک عنوان شده اند. اما آیا این تغییرات ناگهانی برای عنوانی همچون سایلنت هیل هم لازم هستند؟!
جواب ساده است! وقتی یک عنوان برای مخاطبان خاص ساخته می شود در ادامه نباید هیچ تغییر سبکی در آن ایجاد شود؛ زیرا این تغییر سبک (منظور از تغییر سبک تغییر کلی محتوی نیست؛ بلکه بعضی مواقع تغییر زاویه ی دوربین بازی نیز سبک و چینش بازی را به کلی تغییر می دهد) نه تنها مخاطبان خاص بازی را از بازی زَده می کند بلکه سبب می شود تا مخاطبان تازه ای که به بازی جذب می شوند نیز از روند آن لذت نبرند.
متاسفانه در Book of Memories تغییر سبک بازی کاملا بنیادی بوده و به ماهیت کلی اثر لطمه می زند. پس به جرئت می توان گفت این تغییر سبک-چه موفق و چه ناموفق-یک ضعف محسوب می شود و به هیچ وجه نباید صورت گیرد.

سخن آخر:
در پایان و با وجود تمامی خصوصیات بازی که معرفی کردیم می توان از حالا نتیجه گرفت که Book of Memories یک شکست تمام عیار برای سری بازی محبوب سایلنت هیل خواهد بود. تا زمان عرضه ی بازی تنها کاری که از دست ما بر می آید این است که دعا کنیم سازندگان سرعقل بیایند و در بازی تغییر سبک ایجاد کنند و آن را به ریشه هایش نزدیک تر کنند و یا اینکه پروژه را به طور کل منتفی کنند و از ادامه دادن روند ساخت آن دست بکشند.

عنوان: Silent Hill: Book of Memories
سازنده: WayForward Technologies
ناشر: Konami
سبک: Adventure
پلتفرم: PS Vita
تاریخ انتشار: آذر ماه ۱۳۹۱

نویسنده: امیر گلخانی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا
می خواهم بترسم! | پیش نمایش عنوان Silent Hill : Book Of Memories - گیمفا