به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا

به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider

امیرحسین دهنوی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا

پس از ریبوت سری Tomb Raider در سال ۲۰۱۳، دومین عنوان از این سری ریبوت شده نیز چندی قبل و در سال ۲۰۱۵ با نام Rise of the Tomb Raider منتشر شد. جدیدترین ماجراجویی لارا را می‌توان به‌جرئت بهترین آن‌ها دانست. کریستال داینامیک با ساخت Rise of the Tomb Raider بار دیگر نشان داد که میراث Tomb Raider در دستان درستی قرار دارد. برای نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider در ادامه با گیمفا همراه شوید.

هنگام شروع بازی، نخستین نکته‌ای که متوجه می‌شوید گرافیک و محیط چشم نواز بازی است. Rise of the Tomb Raider زیباست و شما در هر دقیقه از بازی، هنگامی که در مقبره‌ها هستید یا بر فراز کوهید متوجه آن می‌شوید.

لارا پس از وقایع نسخه نخست بسیار تغییر کرده است. مهمترین فرق داستان Rise of the Tomb Raider با نخستین Tomb Raider، تفاوت در هدف لاراست. در نسخه نخست «ماجراجویی» لارا را پیدا کرد اما اینبار لارا خود به دنبال آن می‌رود و هدف آن چیزی بیشتر از زنده ماندن در یک جزیره است. او راه پدر خود را دنبال می‌کند و سعی دارد شییء به‌نام Divine Source (منبع الهی) را که باعث می‌شود مرگ و اندوه برای همیشه از بین برود را پیدا کند. کریستال داینامیک توانسته است داستان بسیار خوبی را ارائه دهد؛ حتی دشمنان شما که به دنبال Divine Source هستند، دلیل بسیار خوب و منطقی را دارا هستند و گاهی با آن‌ها احساس همدردی می‌کنید.

rise of the tomb raider review 4

قسمتی از بازی در سوریه جریان دارد

گیم‌پلی Rise of the Tomb Raider همچنان جذاب است. شما برای نابود کردن دشمنان‌تان دو راه در پیش دارید: مخفی‌کاری یا مبارزه رودررو. کریستال داینامیک به‌خوبی توانسته است این دو سبک مبارزه را به‌هم بیامیزد. شما کاملا آزاد هستید که بین مخفی کاری و جنگ رودررو انخاب کنید و با توجه به طراحی عالی مراحل بازی، انتخاب در چگونگی به پایان رساند یک نبرد بالا است.

همانند نسخه پیشین، در بازی تعدادی سلاح وجود دارد که قابلیت ارتقا نیز در آن‌ها وجود دارد. همچنین شما با یافتن قطعات سلاح‌های مختلف می‌تونید سلاح جدیدی را بسازید. هفت‌تیر و تفنگ‌های سبک به‌درد نشانه‌گیری‌های دقیق می‌خورند و شات‌گان نیز برای ترکاندن دشمنان و زدن به دل‌شان بسیار مناسب است! اما بهترین سلاح بازی، تیروکمان شماست. کار با تیروکمان بسیار لذت بخش است و ارتقای آن نیز در دو بخش قطعات و قابلیت‌های لارا، لذت استفاده از آن را دوچندان می‌کند. تیر برای کمان نیز با استفاده از پر و چوب قابل ساختن است. همچنین اشیایی وجود دارند که خود می‌توانند تبدیل به سلاح شوند. مثلا قوطی‌ها تبدیل به بمبی ضعیف می‌شوند و بطری‌ها نیز برای کوکتل مولوتف استفاده می‌شوند. منابع موردنیاز برای ساخت آن‌ها در جهان بازی پراکنده است و شما می‌توانید آن‌ها به‌راحتی بدست بیاورید.

rise of the tomb raider review 3

طراحی هنری Rise of the tomb raider بسیار زیباست

تعامل با جهان بازی بیش از پیش جذاب و گسترش داده شده است. در Rise of the Tomb Raider شاهد ماموریت‌های جانبی هستیم که از طرف ساکنین آن منطقه از شما درخواست می‌شود. شما می‌توانید این درخواست را قبول کرده یا رد کنید. در صورت انجام ماموریت داده شده، به شما سکه یا مهارت جدید و همچنین قطعاتی از سلاح جدیدی داده می‌شود. در بازی سه زبان مختلف وجود دارد که شما می‌توانید با خواندن دست‌نوشته‌ها و دیوارنویس‌ها آن را ارتقا دهید. با یادگیری زبان‌های موجود در بازی و ارتقای سطح‌شان، لارا توانایی خواندن مونولیت‌ها(تکه سنگ‌هایی حاوی مطالبی به زبان‌های مختلف است) را پیدا می‌کند که حاوی محل‌های مخفی سکه و دیگر اشیای باارزش است. با جمع‌آوری سکه شما می‌توانید ارتقاهای خاصی را خریداری کنید. دل‌تان معما می‌خواهد؟ پس به مقبره‌های جهان Rise of the Tomb Raider سری بزنید. ورود به این مقبره‌ها انتخابی است و شما می‌توانید آن‌ها را جست‌وجو نکنید اما پیشنهاد می‌کنم تک‌تک آن‌ها بیابید و گنج داخلش را بدست آورید. به غیر از جذابیت حل معما‌ها، در پایان هر مقبره، لارا مهارت جدیدی کسب می‌کند که در جهان بازی کمک حال شما خواهد بود. طراحی معماهای مقبره‌ها ستودنی است اما حل آن‌ها چالش برانگیز نیست. با وارد شدن به دید Survival Instinct اشیای قابل تعامل به رنگ زرد در می‌آیند و حل معما دیگر نیازی به تفکر و قدرت حل مسئله شما ندارد.

rise of the tomb raider review 1

طراحی مقبره‌های بازی ستودنی‌ است.

Rise of the Tomb Raider از هر جهت نسبت به نسخه پیشین خود برتر است. بازی تنها به انجام ماموریت اصلی محدود نمی‌شود و شما می‌توانید به ماجراجویی در جهان بازی بپردازید. ماموریت‌های فرعی، مقبره‌های مختلف، غارها و شکار حیوانات برای رسیدن به لوازم موردنیاز جهت ارتقا سلاح‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که شما می‌توانید انجام دهید. هر منطقه دارای آیتم‌هایی است که پیدا کنید. از متن‌های باستانی تا سنگ نوشته‌ها و صداهای ضبط شده همه و همه دارای داستانی درمورد پیامبر بازی دارند که خود جذابیت‌های فراوانی دارند. در بازی همانند نسخه قبلی سه مهارت (Skills) متفاوت وجود دارد که هرکدام توانایی‌های شما را بهبود می‌بخشد.

rise of the tomb raider review 2

Rise of the tomb raider از منظر گرافیکی بی‌نقص عمل کرده است.

در بازی چالش‌هایی نیز وجود دارد که به جذابیت بازی اضافه می‌کنند. برای مثال مرغ‌های موجود در یک منطقه را باید برگردانید یا پوسترهای منطقه‌ای را بسوزانید تمام این‌ها به شما XP می‌دهد تا سطح خود را افزایش دهید. در خارج از داستان‌ بازی بخش‌های مختلفی وجود دارد که جذاب‌ترین آن از نظر من Endurance Mode است. یکی از مشکلات Rise of the Tomb Raider این است که بازی عنصر اصلی را زنده ماندن در محیط خشن آن می‌داند (survival) اما پس از مدتی این حس از بین می‌رود. تیر سلاح‌ها، تیر کمان و بقیه منابع آنقدر زیاد می‌شوند که شما مجبور می‌شوید جیب گشادتری برای لارا بسازید تا اجناس بیشتری در آن جا شوند! منابع موجود در بازی آنقدر زیاد هستند که شما پس از مدتی اهمیتی به‌وجودشان نمی‌دهید و از کنارشان می‌گذرید؛ اما در حالت Endurance Mode حس زنده ماندن و با ارزش بودن حتی بک تکه چوب بیش از پیش حس می‌شود.

rise of the tomb raider review 5

یکی از معماهای انتخابی بازی که می‌توانید حل کنید.

انیمیشن‌های موجود در بازی بسیار پرجزئیات هستند. لارا در کنار آتش دستان خود را گرم می‌کند، موهای خود را خشک می‌کند و می‌بندد، در برف‌های عمیق نوع راه رفتن او بسیار طبیعی است و بسیاری جزئیات دیگر که شما در حین تجربه متوجه می‌شوید و از وجودشان خرسند می‌شوید. البته پریدن لارا کمی عجیب و غیر طبیعی است، اگر از فاصله‌های بلندی به زمین بیفتید لارا تنها به زمین می‌افتد و بعد به راحتی بلند می‌شود. همچنین در ادامه با گرفتن یک مهارت و فشردن دکمه B در زمانی که نزدیک زمین هستید، آسیبی به مراتب کمتر می‌بینید و اینبار می‌توانید از فاصله‌های بسیار بلندتر به زمین بیفتید بدون آنکه آسیبی دریافت کنید. صداگذاری بازی بسیار عالی‌ست و تیم صداگذار به‌خوبی توانسته است از عهده نقش آفرینی برآید.

rise of the tomb raider 1

شکار خرس‌ها بسیار چالش برانگیز است

Rise of the Tomb Raider توانسته است از بسیاری جهات نسبت به نسخه پیشین خود بهتر عمل کند و به‌نظر من بهترین ماجراجویی سری Tomb Raider را عرضه کند. به‌جرئت باید گفت که نمی‌توان از بنیان و پایه‌های گیم‌پلی بازی و همچنین داستان آن ایرادی گرفت و کریستال داینامیک توانسته است به‌خوبی از عهده قول‌های خود برآید و وفای به عهد کند. تنها اگر این استودیو توجه بیشتری به جزئیات موجود بازی می‌کرد و بیشتر به آن‌ها می‌پرداخت، با عنوانی بی‌نقص روبه‌رو می‌شدیم؛ اما به‌راحتی می‌توانیم Rise of the Tomb Raider را موفقیتی بزرگ برای تیم سازنده بنامیم. داستانی گیرا، گرافیکی مثال زدنی و گیم‌پلی زیبا و جذاب Rise of the Tomb Raider را تبدیل به یکی از برترین عناوین ماجراجویی سال ۲۰۱۵ و نسل هشتم می‌کند. اگر به دنبال ماجراجویی هستید، Rise of the Tomb Raider را از دست ندهید.

rise of the tomb raider grade

نقد بازی براساس نسخه ایکس باکس وان صورت گرفته است.

 

BabayagaBAXY bachsHaj_Hossein

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا
به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به‌دنبال ماجراجویی | نقد و بررسی عنوان Rise of the Tomb Raider - گیمفا