چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا

چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند.

مجید محمدی
۱۵:۴۵ ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا

در نسلهای گذشته بازی کردن یک تجربه منحصر به فرد بود. شما دیسک را در کنسول قرار میداید، بازی را شروع، و ان را با کنترل در دست و جلوی تلویزیون تمام میکردید. امروز ناشران بزرگ عنوان های خود را در بسته های مختلف در سرتاسر جهان برای پلتفرم های مختلف عرضه میکنند.

انها میخواهند شما در هر مکانی بازی کنید. این تجربه در انواع سایت های اجتماعی و موبایل ساخته شده است. برای علاقه مندان به بازی این بدان معناست که گیمرها میتوانند در فیسبوک و موبایل، بازی مورد علاقه خود را بازی کنند و کاراکتر مورد علاقه خود را قدرتمند کنند و یا ایتم های مختلف خریداری کنند که البته در ادامه میتوانند ان بازی را در کنسول خود در خانه انجام دهند.

موبایل و بازی های پلتفرم های اجتماعی محبوبیتشان در این سالهای اخیر بیش از حد زیاد شده و این پلتفرم را ماندگار کرده است. شرکت هایی مانند Zynga  و Rovio با بازی هایی همچون Words with Friends  و  Angry Birds به بازیکنان در سراسر جهان قدرتی تازه بخشیده اند. در حالی که همه قابل پاسخ گوی این سرعت استقبال را ندارند اما بسیاری از ناشران بازی های سنتی در حال امدن به سمت این پلتفرم اجتماعی هستند و به سرعت در حال رشد هستند. به جای صرف پول وقت برای ساخت بازی با ایده های جدید بسیاری از شرکت ها مانند یوبیسافت در حال اعمال نفوذ عنوان های شناخته شده خود مانند  Assassin’s Creed و  Ghost Recon هستند تا بدین وسیله این بازار محبوب را بدست بیاورند.

وقتی Assassin’s Creed: Brotherhood در سال ۲۰۱۰ منتشر شد یوبیسافت تصمیم گرفت تا ازمایشی را انجام دهد. بدون هیچ گونه تبلیغات و یا بازاریابی یوبیسافت بازی  Assassin’s Creed: Project Legacy را برای فیسبوک عرضه کرد. در این بازی شما میتوانستید Assasin ها را به ماموریت بفرستید تا پول جمع کنند و تجربه بدست بیاورند اما  Project Legacy فقط بخاطر نام BrotherHood مشهور شد.

Chris Early معاون بخش نشر دیجیتالی یوبیسافت :” انچه در ان زمان ما تلاش کردیم بدست بیاوریم این بود : ایا گیمری در فیسبوک وجود دارد ؟”

این ازمایش موفقیت را به اثبات رساند. ۸۰% کسانی که در بازی Project Legacy انجام داده بودند Assassin’s Creed: Brotherhood را نیز بازی تجربه کردند. اوایل تعریف از cross-platform وجود بازی و نسخه موبایل منحصر به فرد ان بود .

” Project Legacy همچنان سرگرم کننده است. ما به ان نگاه میکنیم، این که چگونه یک بازی موفق را میسازیم و در پلتفرم دیگر موفقیتش را دوباره تحویل میگیریم. ما میدانیم طرفداران بازی ما، ۲۴ ساعت پشت کنسول بازی خود ننشسته اند. شما اگر به اندازه کافی ان بازی را در پلتفرمها و زمانهای مختلف انجام نداده باشید نمیتوانید پاداش ان بازی را  به طور کامل دریافت کنید.”

Project Legacy به وضوح نشان میدهد که طرفداران Assassin’s Creed علاقه مند هستند تا این بازی را حتی خارج از کنسول خود تجربه کنند. با اثبات این موفقیت، یوبیسافت شروع به بررسی دیگر گزینه ها برای  پیدا کردن علاقه مندان و متعصبان دیگر بازی ها کرد.

” این همانند افرادی است که در همه وقت به بیسبال توجه دارند. انها امار شما را نقل قول میکنند، بازی های شما را در تلویزیون تماشا میکنند، و در محل کار با رادیو به صحبت های شما گوش میدهند، چوب بیسبال را در دست میگرند و پیراهن تیم مورد علاقه خود را میپوشند که این نشان میدهد این افراد طرفدار واقعی ان هستند و کارهایی زیادی هست تا برای طرفداری از تیمشان انجام دهند. البته کسانی هم هستند که فقط در شب بازی ها را تماشا میکنند و یا اخبار بازی ها را در روزنامه ها میخوانند.”

همراهی با تیم مورد علاقه خود ایده است که طرفداران ورزشی انجام میدهند اما این بار حول محور بازی های ویدئویی اتفاق میافتد.

علی رغم اینکه این بازی های کوچک بر روی این پلتفرم از قدرت کمتری برخوردار هستند اما درجه دشواری متفاوتی را در بازیها شاهد هستیم که ارتباط خوبی را با گیمر برقرار میکند. سونی و مایکروسافت در حال حاضر خود شبکه های بازی XBL و PSN را دارند اما هر دو تصمیم گرفته اند تا خارج از ان نیز فعالیت کنند که برای ان نیز ایده هایی دارند.

Aaryn Flynn مدیر کل استدیو های Edmonton  و  Montrea از BioWare :” در شرایطی، محدودیتی برای مایکروسافت و سونی  در برخی موارد وجود دارد اما هم اکنون این را میدانند که اکنون دوره سرویس های ابری است و فکر میکنم انها تلاش خود را برای حفظ ان  میکنند. من امیدوار هستم انها این کار را انجام بدهند زیرا کارهای بسیاری وجود دارد که میتوان در اینجا انجام داد.

این از لحاظ فنی دشوار است چون شما به طور گسترده در این سیستم فعلی درگیر هستید و این سرویس جدید برای این عرصه ساخته نمی شود. این سیاست سختی است. برای ساخت چنین بازیهایی شرکتهایی چون EA و  Ubisoft در حال ساخت زیر ساخت های خود هستند.

Flynn : “از نظر عوام ما بازی یا نرم افزاری را تولید میکنیم و در یک سرور مرکزی قرار میدهیم. از ان طرف افراد دیگر میتوانند این بازی را به صورت رایگان دریافت کنند و به بازی بپردازند.”

هنگامی که زیرساخت های لازم برای استفاده از این سرویس فراهم شود شرکت ها راه حل های تازه و خلاقانه برای استفاده از ان را پیدا میکنند. Call of Duty Elite به گیمرها اجازه شخصی سازی سلاح ها و کلاس ها را میدهد. EA به تازگی نشان داده که قصد دارد که در NHL 13 برنامه همراه ان را منتشر کند تا گیمرها بتوانند به انجام معاملات ازاد، فرستادن پیام به دیگر بازیکنان، ساخت ترکیب تیمی مختلف و … در هر لحظه بپردازند.

بدنبال پول

بازی های همراه به طرفداران ان فرانچایز این امکان را میدهد تا زمانی که از کنسول خود دور هستند به انجام بازی مورد علاقه خود بپردازند اما انها جریان جدیدی از پول در اوردن، برای ان نشان تجاری تبدیل شده اند. در حال حاضر بسیاری از این برنامه ها رایگان هستند مانند برنامه Call of Duty Elite که این امکان را به گیمرها میدهد تا روند افزایش مهارت را با خرید تجربه و ارز در بازی سرعت ببخشند. Mass Effect: Infiltrator یک بازی مستقل بر روی iOS است که از Mass Effect 3 تغذیه میکند که باید برای ان پول پرداخت.

Early :” هر یک از بازی های همراه مستقل جنبه تجارت دارند که بخواهید میتوانید فکر کنید یک راه دیگر میروند. ما امیدواریم که ان یک دانه دیگر باشد و بسیاری از طرفداران علاقه مند ان را بازی میکنند. هر یک برای خود کسب و کاری دارد. انها میگویند برای شرکت ما سود میاورد. و هر بازی که ما بر روی کنسول، فیسبوک، کامپیوتر نوشتیم و طراحی کردیم برای سود اوری است. ما بدنبال تجرات از همه کسانی هستیم که ان بازیها را انجام میدهند.”

خطر احتمالی در این بازی های همراه نهفته است. با افزایش بودجه سرمایه گذاری  بر روی بازی های ۳ گانه، ناشران در حال پیگیری هر گونه وسیله ای برای کسب درامد از عنوان های تجاری خود خارج از خرده فروشی بازیها هستند.

برخی از مصرف کنندگان نگران هستند  تا دیگر در اینده نتوان تجربه کامل بازیها را بر روی کنسول بدست اورد بخصوص اگر ناشران تصمیم بگیرند برای افزایش سود خود، مصرف کنندگان را مجبور کنند، برای انجام کارهای پایه در بازی این نرم افزارهای همراه را خریداری کنند. Mass Effect 3 به بازیکنان اجازه میدهد با انجام بخش چند نفره بازی بر روی کنسول، ارتش کهکشانی خود را در بازی با دانلود رایگان نرم افزار iOs و یا پرداخت پول برای نسخه Infiltrator ان، اماده کنند. چه مدت توسط ناشران طول میکشد تا برای قسمت تکنفره نیز نیاز به این برنامه های همراه شود ؟

ناشران همچنین ریسک تضعیف مارک های تجاری خود در شبکه های اجتماعی و موبایلها را میپذیرند. برای مثال EA بازی Battlefield 3: Aftershock را به طور رایگان در ماه مارس منتشر کرد که با بازخورد منفی کاربران روبرو شد. اگر از طرفداران متعصب ان بازی باشید و برنامه مورد علاقه خود را دانلود کنید و این برنامه با شکست مواجه شود ممکن است احساس ناخوشایندی را نسبت به بازی بدست اورید.

سکته های مختلف

با اینکه یوبیسافت شاهد ان بود که ۸۰% کسانی که Project Legacy را بازی کرده اند تجربه Brotherhood را بر روی کنسول خود داشته اند اما هر ناشری چنین تقارنی را بین نسخه کنسولی و اجتماعی ان را پیدا نکرد. ایا این تفاوت در بازاریابی است یا اینکه چون این بازی مورد علاقه انها بوده است؟ Flynn چیز دیگری میگوید.

هر دو بازیMass Effect 3  و  Dragon Age 2 دارای بازی های همراه هستند اما عنوان BioWare هیچ ارتباط و همپوشانی بین نسخه کنسولی و نسخه اجتماعی این بازی وجود ندارد.

” من مطمئن نیستم چون هنوز اطلاعات مشخص زیادی نداریم اما به شخصه فکر میکنم چون انها مخاطبان  متفاوتی دارند. مطمئنا ما بازیکنانی داریم به جز نسخه کنسولی بازی، نسخه اجتماعی ان را نیز بازی میکنند و یا بالعکس. اما با توجه به مقدار کمی تفاوت زیاد این دو با هم دارند فکر میکنم همپوشانی زیادی بین این ۲ عنوان وجود ندارد.”

دیگران در حال انجام ازمایش هایی هستند تا این ۲ مخاطب مختلف را بدست بیاورند. برای این کار اجازه داده میشود تا از هر دو بازی کنسول و موبایل استفاده کنند. بزودی بازی Human Element که سبکی شبیه Call of Duty دارد توسط اقای Robert Bowling و استدیو جدیدش Robotoki به کاربران کنسولی بازی اجازه میدهد تا با کسانی که نسخه موبایل ان را بازی میکنند به انجام معاملات بپردازند. این بدین معنیست که گیمرها از هر دو کنسول از یکدیگر بهره ببرند بدون اینکه در نظر گرفته شود چه پلتفرمی را انتخاب کرده اند.

به هر حال گیمرها فرانچایز های خاص را بازی میکنند، یا تنها نسخه کنسولی را انجام میدهند و یا هر دو پلتفرم را به هم بازی میکنند و این ناشران هستند که میبینند زمان چگونه پیش خواهد رفت.

Flynn :” من فکر میکنم بیشترین تمرکزی که بر روی پلتفرمها و دستگاه ها وجود داشت کمتر شود و توجهات کم کم به سمت سروریس های ابری برود. بنابراین بازیها و برنامه ها به این سرویس متصل شوند. یک چیزی که هست، به این ترتیب داده ها برای هر پلتفرمی امادست.”

با استفاده از نسل بعدی کنسولها این انتظار میرود که این اتصال قوی تر شود و بسیاری از ناشران و توسعه دهندگان Cross Platform در سال های اینده به سمت این روش بروند. هنگامی که پرسیده شد ایا استراتژی بازی های همراه برای دیگر عناوین یوبیسافت هم انجام میشود یا نه ؟ … Early :” من میدانم که این اتفاق میافتد .”

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا
چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چگونه بازی های Cross-Platform مسیر بازیها را تغییر دادند. - گیمفا