عصر طلایی بازیهای رومیزی

۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲

ما در عصر طلایی بازیهای رومیزی هستیم! احتمالا اولین برخورد همه ما با این جمله، نگاهی متعجب و سوال گونه است: «بازیهای رومیزی؟ مگه هنوز داریم؟؟ مگه الان با وجود این همه بازی مبایل و تبلت و کنسول و غیره کسی هم سراغ تاس و کارت و کاغذ میره؟؟؟» خب جواب بر اساس آمار و ارقام کاملا مثبت است! در واقع این یک نظر شخصی نیست و عده ای منتقد و كارشناس شناخته شده بر اساس حجمی از مدارك و عدد و رقم به این نتیجه رسیدند كه دومین عصر طلایی بازیهای رومیزی از حدود سال 2010 به این سو شروع شده است(دوره اول مربوط به اواسط دهه نود به بعد بوده است). البته موج علاقمندی به این بازیها در ایران کمی دیر به جریان افتاده است، با این حال فعالیتهایی در زمینه تولید و واردات و نیز ظهور سایتهای تحلیلی مانند رومیز، نشانگر آغاز این موج در داخل کشور است.

اما دلایل طلایی بودن این عصر برای بازیهای رومیزی چیست؟ در ادامه به برخی از مهمترین دلایل اشاره میکنیم.

 

 

پیشرفت در طراحی

در سالهای اخیر بازیهای رومیزی به لحاظ طراحی قوانین رشد زیادی كرده اند و انعطاف پذیرتر ، عمیقتر، غنی تر و شسته رفته تر شده اند. در كنار این مساله بازیكنها هم بسیار رشد كرده اند. بازیهایی كه این روزها در دسته بندی بازیهای خانوادگی قرار میگیرند تا چند سال قبل بازیهایی سنگین حساب میشدند.

 

 

پیشرفت در كیفیت

کیفیت ساخت اجزای بازیهای رومیزی همپای دیگر تکنولوژیهای این عصر رشد کرده است. از قطعات چوبی و پلاستیكی گرفته تا كارتها و صفحه و مهره ها و بسته بندی و غیره همه روز به روز در حال پیشرفت و بهتر شدن هستند. این روزها بازیهایی را می بینیم كه در نگاه اول، كل تصور سنتی كه از بازیهای رومیزی (به عنوان یك مجموعه تخت شامل صفحه و مهره) داشته ایم را از بین میبرند.

 

 

پیشرفت هنری

تصویرسازیهای بی نظیر و آیكون گرافیها و چیدمان و گرافیك، هر روز در بازیهای رومیزی در حال رشد بوده است. بخش هنری این بازیها (به مانند بازیهای ویدیویی) تا جایی پیش رفته که برخی از این بازیها را تبدیل به یک اثر هنری کرده است. سبکهای مختلف بازی، هرکدام المانهای تصویری مخصوص به خود را دارا هستند که در بازیهای رومیزی به وضوح قابل تفکیک و شناخت اند.

 

 

بازار بزرگ

در بیست سال گذشته این صنعت روز به روز پولسازتر شده است. صنعت بازیهای رومیزی، با رشد اقتصادی 40٪ در سال گذشته، در حال حاضر سالانه در دنیا ١٢٠٠ عنوان بازی رومیزی جدید منتشر می کند!

در چند سال گذشته غیر از ناشرین، موسسات حمایتی و استارتاپی هم به تولیدكنندگان بازی رومیزی اضافه شده اند. نمونه بارز این موسسات سایت كیك استارتر است كه افراد میتوانند پروژه هایشان را آنجا به نمایش بگذارند، و علاقمندان نیز میتوانند با پرداخت مبالغی از پروژه ها حمایت كنند. طبق آمار خود سایت كیك استارتر، بیشترین پروژه های حمایت شده در سالهای اخیر، بازیهای رومیزی بوده اند! تا کنون بیشتر از هفت هزار بازی فقط در سایت كیك استارتر توسط حامیان به واقعیت تبدیل شده است. و این آماری است که روز به روز در سطح دنیا رو به افزایش است.

 

 

كارتهایی برای بعد از شام

یكی از اولین بازیهای خیلی موفق كیك استارتر، یك بازی كارتی ساده ولی بسیار جذاب به اسم “كارتها برعلیه انسانیت” بود. این بازی با بودجه حمایتی بالایی مورد استقبال قرار گرفت، و بعد از آن هم بارها تجدید چاپ شد و كم كم تبدیل به یكی از پرفروشترین بازیهای كارتی شد كه هنوز هم این لقب را حفظ كرده است. امیر سلامتی از موسسین سایت رومیز می گوید: “در ابتدای آشنا شدنم با این بازی، تلاش نصفه نیمه ای داشتم برای ترجمه اش كه راه به جایی نبرد. محتوای بازی (كه تماما متن بود) پر بود از اشارات و شوخیهایی كه به مسایل اجتماعی و فرهنگی ای بر میگشت كه مختص فرهنگ همان كشورها بود و قابل ترجمه نبود. پس شروع كردم به طراحی محتوای بازی بر اساس فرهنگ پاپ و طنز و نوستالژی های سالهای اخیر كشور خودمان. اسم بازی را هم “پی شوم” گذاشتم كه لغتی است شمالی و معنایش میشود بعد از شام، و محلیها به فعالیتی میگفتند كه بعد از شام انجام میدادند”. طراحی بازی حدود دو سال (گسسته) طول كشید. بعد از بارها آزمایش و حذف و اضافه های زیاد، كم كم شكلی پیدا كرد كه قابل عرضه می نمایاند. با اینكه بازی “پی شوم” شرایط جذب سرمایه گذار را پیدا كرد ولی تمایل طراح آن به فعالیتهای مستقل باعث شد تا به دنبال بستری برای ارائه بازی باشد که سلیقه سرمایه گذار و فشارهای تجاری، تاثیری روی محتوا برجای نگذارد. با حدود دو سال وقفه، و آشنایی با سایت حمایتی “فاندوران“، که قصد ورود به عرصه بازیهای رومیزی را داشتند، شرایط برای عرضه “پی شوم” مهیا شد. بازخوردهای مثبت قبل از کمپین بازی در كنفرانس تدكس دانشگاه هنر، هم عامل دلگرم کننده ای شد برای راه اندازی کمپین بازی.

 

 

آغاز كمپین

كمپین از ١٩ اسفند آغاز شده است و به مدت دو ماه هم برقرار خواهد بود. هدف از این كمپین این است كه علاقمندان بتوانند با پیش خرید بازی، از تولید آن حمایت کنند. با این روش، سرمایه تولید بازی در تیراژی محدود جمع میشود. بلافاصله بعد از كمپین، و در صورت رسیدن سرمایه به عدد مورد نظر، بازی تولید شده و تا خرداد ماه به دست حامیانش خواهد رسید. این مدل جمع سرمایه، كاملا مشابه نمونه های خارجی و به خصوص كیك استارتر است. در صورتی هم كه بازی سرمایه لازم را جذب نكند، مبلغ جمع آوری شده به حامیان عودت داده میشود. موفقیت چنین كمپینهایی، منجر به سیلی از ایده های بهتر و جذابتر، خواهد شد. و شكل گیری چنین روندی حتی میتواند صنعت و شكل سرگرمی در كشور را تغییر داده و راه حمایت از بازیسازان مستقل را بازتر کند.

 

با توجه به وسعت مطالب مطرح شده بالا، میتوان گفت وقتی از بازیهای رومیزی حرف میزنیم، در واقع داریم از یک دنیای بی انتها صحبت میكنیم كه نه تنها فقط مربوط به گذشته نیست، و حتی حال را تسخیر كرده، بلكه آینده ای خیلی پربارتر هم در پیش دارد. پس پیش به سوی فردا…

 

 

 

 

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • HannaH گفت:

    بازى هاى روميزى هم خيلى متنوعن و هم فروشگاه هاى تخصصى بزرگ دارن اما قيمتشون خيلى بالاست. ارزانترينشون از يك بازى PS4 گرونتره. البته كيفيت و مدت زمان بازى شون هم خيلى بالاست. من چند روز پيش با يه دوست كه خيلى بازى روميزى داره XCOME بازى كردم و به نظر يه جوايى از نسخه الكترونيكى اش هم باحال تر بود اما قيمتش هم ١٠$ از بازى الكترونيكى اش گرونتره.

    0
    0
  • mory_num1 گفت:

    عکس پنجمی عجب چیزیه. یاد اون زمانی بخیر که سرگرمی اصلی مون همین بازیهای رومیزی و فکری بود.

    0
    0