عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا

عصر طلایی بازیهای رومیزی

امید آریایی
۱۹:۱۲ ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا

ما در عصر طلایی بازیهای رومیزی هستیم! احتمالا اولین برخورد همه ما با این جمله، نگاهی متعجب و سوال گونه است: «بازیهای رومیزی؟ مگه هنوز داریم؟؟ مگه الان با وجود این همه بازی مبایل و تبلت و کنسول و غیره کسی هم سراغ تاس و کارت و کاغذ میره؟؟؟» خب جواب بر اساس آمار و ارقام کاملا مثبت است! در واقع این یک نظر شخصی نیست و عده ای منتقد و کارشناس شناخته شده بر اساس حجمی از مدارک و عدد و رقم به این نتیجه رسیدند که دومین عصر طلایی بازیهای رومیزی از حدود سال ۲۰۱۰ به این سو شروع شده است(دوره اول مربوط به اواسط دهه نود به بعد بوده است). البته موج علاقمندی به این بازیها در ایران کمی دیر به جریان افتاده است، با این حال فعالیتهایی در زمینه تولید و واردات و نیز ظهور سایتهای تحلیلی مانند رومیز، نشانگر آغاز این موج در داخل کشور است.

اما دلایل طلایی بودن این عصر برای بازیهای رومیزی چیست؟ در ادامه به برخی از مهمترین دلایل اشاره میکنیم.

 

1

 

پیشرفت در طراحی

در سالهای اخیر بازیهای رومیزی به لحاظ طراحی قوانین رشد زیادی کرده اند و انعطاف پذیرتر ، عمیقتر، غنی تر و شسته رفته تر شده اند. در کنار این مساله بازیکنها هم بسیار رشد کرده اند. بازیهایی که این روزها در دسته بندی بازیهای خانوادگی قرار میگیرند تا چند سال قبل بازیهایی سنگین حساب میشدند.

 

2

 

پیشرفت در کیفیت

کیفیت ساخت اجزای بازیهای رومیزی همپای دیگر تکنولوژیهای این عصر رشد کرده است. از قطعات چوبی و پلاستیکی گرفته تا کارتها و صفحه و مهره ها و بسته بندی و غیره همه روز به روز در حال پیشرفت و بهتر شدن هستند. این روزها بازیهایی را می بینیم که در نگاه اول، کل تصور سنتی که از بازیهای رومیزی (به عنوان یک مجموعه تخت شامل صفحه و مهره) داشته ایم را از بین میبرند.

 

3

 

پیشرفت هنری

تصویرسازیهای بی نظیر و آیکون گرافیها و چیدمان و گرافیک، هر روز در بازیهای رومیزی در حال رشد بوده است. بخش هنری این بازیها (به مانند بازیهای ویدیویی) تا جایی پیش رفته که برخی از این بازیها را تبدیل به یک اثر هنری کرده است. سبکهای مختلف بازی، هرکدام المانهای تصویری مخصوص به خود را دارا هستند که در بازیهای رومیزی به وضوح قابل تفکیک و شناخت اند.

 

4

 

بازار بزرگ

در بیست سال گذشته این صنعت روز به روز پولسازتر شده است. صنعت بازیهای رومیزی، با رشد اقتصادی ۴۰٪ در سال گذشته، در حال حاضر سالانه در دنیا ١٢٠٠ عنوان بازی رومیزی جدید منتشر می کند!

در چند سال گذشته غیر از ناشرین، موسسات حمایتی و استارتاپی هم به تولیدکنندگان بازی رومیزی اضافه شده اند. نمونه بارز این موسسات سایت کیک استارتر است که افراد میتوانند پروژه هایشان را آنجا به نمایش بگذارند، و علاقمندان نیز میتوانند با پرداخت مبالغی از پروژه ها حمایت کنند. طبق آمار خود سایت کیک استارتر، بیشترین پروژه های حمایت شده در سالهای اخیر، بازیهای رومیزی بوده اند! تا کنون بیشتر از هفت هزار بازی فقط در سایت کیک استارتر توسط حامیان به واقعیت تبدیل شده است. و این آماری است که روز به روز در سطح دنیا رو به افزایش است.

 

5

 

کارتهایی برای بعد از شام

یکی از اولین بازیهای خیلی موفق کیک استارتر، یک بازی کارتی ساده ولی بسیار جذاب به اسم “کارتها برعلیه انسانیت” بود. این بازی با بودجه حمایتی بالایی مورد استقبال قرار گرفت، و بعد از آن هم بارها تجدید چاپ شد و کم کم تبدیل به یکی از پرفروشترین بازیهای کارتی شد که هنوز هم این لقب را حفظ کرده است. امیر سلامتی از موسسین سایت رومیز می گوید: “در ابتدای آشنا شدنم با این بازی، تلاش نصفه نیمه ای داشتم برای ترجمه اش که راه به جایی نبرد. محتوای بازی (که تماما متن بود) پر بود از اشارات و شوخیهایی که به مسایل اجتماعی و فرهنگی ای بر میگشت که مختص فرهنگ همان کشورها بود و قابل ترجمه نبود. پس شروع کردم به طراحی محتوای بازی بر اساس فرهنگ پاپ و طنز و نوستالژی های سالهای اخیر کشور خودمان. اسم بازی را هم “پی شوم” گذاشتم که لغتی است شمالی و معنایش میشود بعد از شام، و محلیها به فعالیتی میگفتند که بعد از شام انجام میدادند”. طراحی بازی حدود دو سال (گسسته) طول کشید. بعد از بارها آزمایش و حذف و اضافه های زیاد، کم کم شکلی پیدا کرد که قابل عرضه می نمایاند. با اینکه بازی “پی شوم” شرایط جذب سرمایه گذار را پیدا کرد ولی تمایل طراح آن به فعالیتهای مستقل باعث شد تا به دنبال بستری برای ارائه بازی باشد که سلیقه سرمایه گذار و فشارهای تجاری، تاثیری روی محتوا برجای نگذارد. با حدود دو سال وقفه، و آشنایی با سایت حمایتی “فاندوران“، که قصد ورود به عرصه بازیهای رومیزی را داشتند، شرایط برای عرضه “پی شوم” مهیا شد. بازخوردهای مثبت قبل از کمپین بازی در کنفرانس تدکس دانشگاه هنر، هم عامل دلگرم کننده ای شد برای راه اندازی کمپین بازی.

 

5

 

آغاز کمپین

کمپین از ١٩ اسفند آغاز شده است و به مدت دو ماه هم برقرار خواهد بود. هدف از این کمپین این است که علاقمندان بتوانند با پیش خرید بازی، از تولید آن حمایت کنند. با این روش، سرمایه تولید بازی در تیراژی محدود جمع میشود. بلافاصله بعد از کمپین، و در صورت رسیدن سرمایه به عدد مورد نظر، بازی تولید شده و تا خرداد ماه به دست حامیانش خواهد رسید. این مدل جمع سرمایه، کاملا مشابه نمونه های خارجی و به خصوص کیک استارتر است. در صورتی هم که بازی سرمایه لازم را جذب نکند، مبلغ جمع آوری شده به حامیان عودت داده میشود. موفقیت چنین کمپینهایی، منجر به سیلی از ایده های بهتر و جذابتر، خواهد شد. و شکل گیری چنین روندی حتی میتواند صنعت و شکل سرگرمی در کشور را تغییر داده و راه حمایت از بازیسازان مستقل را بازتر کند.

 

با توجه به وسعت مطالب مطرح شده بالا، میتوان گفت وقتی از بازیهای رومیزی حرف میزنیم، در واقع داریم از یک دنیای بی انتها صحبت میکنیم که نه تنها فقط مربوط به گذشته نیست، و حتی حال را تسخیر کرده، بلکه آینده ای خیلی پربارتر هم در پیش دارد. پس پیش به سوی فردا…

 

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • HannaH گفت:

    بازى هاى رومیزى هم خیلى متنوعن و هم فروشگاه هاى تخصصى بزرگ دارن اما قیمتشون خیلى بالاست. ارزانترینشون از یک بازى PS4 گرونتره. البته کیفیت و مدت زمان بازى شون هم خیلى بالاست. من چند روز پیش با یه دوست که خیلى بازى رومیزى داره XCOME بازى کردم و به نظر یه جوایى از نسخه الکترونیکى اش هم باحال تر بود اما قیمتش هم ١٠$ از بازى الکترونیکى اش گرونتره.

  • mory_num1 گفت:

    عکس پنجمی عجب چیزیه. یاد اون زمانی بخیر که سرگرمی اصلی مون همین بازیهای رومیزی و فکری بود.

عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا
عصر طلایی بازیهای رومیزی | گیمفا