نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا

نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای

آرش حکیمی
۱۳:۳۴ ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا

جناب آقای حسن کریمی قدوسی سلام‌علیکم
چند وقتی است در جروبحث با خودم هستم که این کار را بکنم یا نه. بالاخره در آخرین روزهای سال ۹۴ تصمیم بر این گرفتم که در دل خودم را با شما مطرح کنم چراکه فکر می‌کنم اگر سال تمام شود کار از کار گذشته است. شاید اصلاً ندانید که موضوع از چه قرار است و مقداری متعجب شده باشید و شاید هم فکر کنید باز هم یک نفر می‌خواهد ایرادهای بنی‌اسرائیلی از بنیاد بگیرد. اما اتفاقاً خیالتان راحت باشد موضوع بنیاد نیست، این دفعه موضوع «انستیتو ملی بازی‌سازی» است. همان‌جایی که بعد از تعطیل شدن دانشگاه جامع علمی کاربردی الآن تنها نهاد آموزشی ویدئوگیم کشور است.


یک سال است که دندان سر جگر گذاشتم و منتظر شدم ببینم بالاخره چه می‌شود، سعی کردم کمک کنم که اوضاع بهتر شود، سعی کردم بقیه را متقاعد کنم که اصلاً اتفاق بدی نیفتاده و انستیتو کما فی‌السابق کار می‌کند. اما اساساً اشتباه کرده بودم. انستیتو در سال ۹۴ همواره رو به پرتگاه حرکت کرد و هیچ‌کس هم جلویش را نگرفت. هیچ‌کس نگفت در انستیتو چه خبر است یا دارد چه اتفاقی می‌افتد. برادر کریمی شما اصلاً کنترل می‌کنید که در تنها نهاد آموزشی ویدئوگیم ایران چه می‌گذرد؟! چه چیزهایی تدریس می‌شود؟ چه کسانی درس می‌دهند؟ برای نمونه به شما عرض می‌کنم که تا جایی که من اطلاع دارم افراد زیر تا آخرین روزهای سال ۹۴ در انستیتو مشغول تدریس بوده‌اند:
– شهاب کشاورز – مبانی بازی‌سازی
– امیرحسین عرفانی – مبانی هنرهای دیجیتال ، مبانی مدل‌سازی سه‌بعدی
– سعید جلابی – رنگ‌آمیزی دیجیتال
– آریا بینا – بازی‌های غیر دیجیتال
– سلمان عبداللهی C# و Unity
– سامان مهرابی – PHOTOSHOP
– مهرداد ملک احمدی – طراحی ۱، طراحی ۲
– حجت جعفری – C#
برادر کریمی تابه‌حال شده‌است که از مسئولین انستیتو بپرسید که این چیزهایی که در انستیتو تدریس می‌شود چه ربطی به بازی‌های رایانه‌ای دارد؟! مگر ما کم دانشگاه داریم که برنامه‌نویسی تدریس کنند؟! مگر کم مدرسه هنر و دانشگاه و موسسه خصوصی هنر داریم که هنر دیجیتال تدریس کنند؟! پس طراحی بازی و طراحی مرحله و بیزینس در ویدئوگیم و مکانیک بازی‌ها چه شد؟! برادر اصلاً تابه‌حال یک‌بار شده است یک نفر را در انستیتو بازخواست کنید که شما دارید آن‌جا چه می‌کنید؟! یک‌بار شده یک ناظر بفرستید ببینید این آقایانی که در حال تدریس هستند چه تدریس می‌کنند؟! یا اصلاً از کجا آمده‌اند؟! سابقه‌ی تدریس‌شان چه است یا اساساً سابقه‌ی چیزی دارند در کل یا نه؟! رزومه‌شان را کی کنترل کرده؟! چند نفر اول فهرست البته که تکلیفشان روشن است اما دیگران که روشن نیست چه؟! آیا قبلاً افرادی در همین انستیتو تدریس نمی‌کردند که تکلیفشان خیلی روشن‌تر بود؟! سابقه‌شان خیلی مهم‌تر بود؟! چه اتفاقی افتاده که وضع یک موسسه‌ی آموزشی با گذشت زمان و تجربه‌اندوزی بیشتر بدتر و وخیم‌تر شده؟! مگر ما نباید الان مدرس‌های با سابقه‌تری تسبت به سال‌های پیش داشته باشیم؟! پس چرا نداریم؟! هر کسی در این میان مقصر باشد شما می‌توانید او را بازخواست کنید. یعنی وظیفه دارید که بازخواست کنید. یعنی از شما انتظار می‌رود که بازخواست کنید.
یا این‌که انستیتوی ملی بازی‌سازی تبدیل‌شده است به یک حکومت خودمختار که هرکسی را از هرجایی که خودش صلاح بداند وارد سیستم آموزشی ویدئوگیم ایران می‌کند؟! تا جایی که یادم هست دبستانی که ۲۵ سال پیش در آن درس خواندم یک هیئت متشکل از سه چهار نفر داشت که تصمیمات کلیدی را باهم می‌گرفتند. تا جایی که من می‌دانم تمام دانشگاه‌ها و مدارس ایران یک هیئت مؤسسین یا هیئت‌علمی یا همچون چیزی دارند که اگر یک نفر شد رئیس هر کار دلش خواست یا شب خوابش را دید نتواند بکند.
برادر کریمی من یادم هست که اولین پیش‌نویس طرح درس انستیتو در دفتر «دنیای بازی» نوشته شد. اولین پیش‌نویس موضوعات قابل تدریس در انستیتویی که هنوز تأسیس نشده بود توسط آقایان بابک نمازیان، طه رسولی، متین ایزدی، مرحوم شروین استادزاده و بنده نوشته شد. (البته من فقط همین‌ها را می‌دانم شاید کسان دیگری هم بوده‌اند) آقای کریمی تو را به خدا به من بگویید پیش‌نویس کنونی طرح درس انستیتو را چه کسی نوشته است که این‌قدر به ویدئوگیم ربط دارد؟!
می‌دانید چرا یک هیئت چند نفره در بدو تأسیس برای انستیتو تصمیم گرفت؟ چون آقا محمد مهدی بهفر این‌طور خواست. ایشان هم طبیعتاً می‌توانست یک کاغذ از جیب مبارکش دربیاورد و خودش با همان کاغذ برای تأسیس انستیتو همه‌ی تصمیمات را بگیرد. اما ایشان کارش را بلد بود.
برادر کریمی چرا باید آقایان فصیحی و ژیان برای خودشان دوره‌ی آموزشی جداگانه برگزار کنند و در انستیتوی ما آقایانی که در فهرست بالا می‌بینیم درس بدهند؟! آقای کریمی این خبر خیلی بدی است، خیلی بدتر از این‌که افراد کنونی گرداننده‌ی انستیتو درک کنند. اگر امروز فصیحی و ژیان راه خودشان را سوا کرده‌اند،‌ ۶ ماه طول نمی‌کشد که هیچ‌کس برای انستیتو تره هم خورد نمی‌کند. آقای کریمی عزیز این اتفاقات قبلاً در دانشگاه‌های ما افتاده است و جوابش را پس داده است، همان‌طور که استادان بزرگ هنر و موسیقی ما حاضر نیستند در دانشگاه‌های ما تدریس کنند، استادان بزرگ ویدئوگیم ما هم دیگر حاضر نخواهند بود در انستیتو تدریس کنند. تو را به خدا همان بلاهایی که در دانشگاه سر ما آوردند و ما فقط حرص خوردیم و غر زدیم را خودمان دیگر سر خودمان نازل نکنیم. به خدا فهمیدن این‌که در دنیای کوچک ویدئوگیم ایران کی از کی بهتر است یا چی از چی درست‌تر است آن‌قدر هم کار سختی نیست.
برگزاری کارگاه و نمایش و کنفرانس البته که کار مفیدی است اما در بستری که همه‌چیزش درست‌ودرمان باشد و آن قسمت‌ها را کم داشته باشد، نه این‌که در آموزشگاه ویدئوگیم فقط برنامه‌نویسی و طراحی هنری تدریس شود بعد هفته‌ای هفت بار کارگاه داخلی و خارجی برگزار شود و من هم به‌عنوان بوق‌چی استخدام شوم تا در بوق و کرنا کنم.
اصلاً منظورم از گفتن این حرف‌ها این نبود که انستیتو روند خوبی ندارد یا در حال از بین رفتن است، انستیتو کلاً از بین رفته است.
برادر کریمی می‌دانی که اگر شروین استادزاده زنده بود گوش همه‌مان را می‌گرفت و نمی‌گذاشت به میل و سلیقه‌ی شخصی عمل کنیم. نمی‌توانم تحمل کنم جایی که وقتی تأسیس شد امید و شوق را به بازی‌سازان و گیمرهای ایران وارد کرد الآن تبدیل شود به کافی‌شاپ. یک دست‌خط هم برای شما ضمیمه کرده‌ام تا یادتان بیافتد که مبانی فکری امثال بنده و شما چه بوده و هست.
برادر کریمی من به شما خیلی صادقانه می‌گویم و مطمئن هستم شما هنوز آقای کریمی هستید که من از سال‌ها قبل می‌شناختم، هرکسی که دارد برای انستیتو تصمیم می‌گیرد کارش را اصلاً بلد نیست، حالا می‌خواهد آقای کشاورز باشد، آقای آشتیانی باشد، جان کارمک باشد یا رئیس‌جمهور بولیوی. نگذارید تنها نهاد آموزشی ویدئوگیم ایران نابود شود، همین حالا هم خیلی دیر شده، اگر دیر نشده بود بنده حضوراً خدمت می‌رسیدم و صحبت می‌کردیم اما کار از حد قطعاً گذشته است.

من الله توفیق
۲۵ اسفند ۹۴
در آخرین روزهای عمر انستیتو
آرش حکیمی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا
نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 8Prince گفت:

    عجب اخباری رو گیمفا داره پوشش میده… خسته نباشید

    • ali94 گفت:

      واقعا این خبر پخشش لازم بود
      منم انستیتتو رفتم کلا سره کاریه یعنی هیچ چیزه خاصی اونجا وجود نداره فقط سره کاریه به دوستانی که تصمیم دارن برن میگم که این یه اشتباهه و هیچ دست اوردی براشون نداره
      هر ترم هزینه ای نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان برای دانش پژوه ها داره اما دریغ از یک ریال استفاده مفید.

      • واقعا ناراحت کنندست این اخبار اون هم توی این وضعیت فجیع بازی سازی ایران بنده تنها خدا رو شکر میکنم که آقایانی مثل فرشاد صمیمی ، آقای فصیحی و یه تعداد کم دیگه ای دارن با ناشر های خارجی کار میکنند و وقت و انرژیشون رو در ایران تلف نمیکنند شاید لااقل در عرصه ی بین المللی یه حرکتایی زده شد به امید خدا

  • saeedgreat گفت:

    برادر کریمی یه کاری بکن در هر صورت. 🙂

  • با سلام.
    به شخصه از ماجراهای رخ داده در انستیو کم و بیش با خبر هستم. آن طور که جناب حکیمی عزیز ذکر کردند، دستان پشت پرده‌ای وجود دارد که صاحبان قدرت بوده و از دیگران مانند مهره‌های شطرنج استفاده می‌کنند. این موضوع اگر نادیده گرفته شود به مرور زمان اثرات زیان آور جبران نشدنی بر پیکره تنها مقر آموزشی بازی‌های ویدیویی درون کشور وارد می‌کند که بسیار ناراحت کننده است. بدون تردید اگر قدرت در یک بخش یا نفر جمع شود باعث خودکامگی می‌شود که در بیشتر موارد نتایج مثبتی به همراه ندارد، صحبت بنده نیست و تاریخ نشان دهنده این مهم است.
    با آرزوی بهترین‌ها برای صنعت بازی‌سازی داخلی

    • life is game گفت:

      اقای زاهدی لطفا دوباره بعد از تحریم ها برای زیر نویس فارسی ویچر ۳ با سیدی پروجکت رد حرف بزنید یادمه قبل از تحریم ها ناشرش اجازهی این کار رو نمیداد ولی خود شرکت قبول کرده بود الان که دیگه تحریم رو برداشتن لطفا باهاشون گفت و گو کنید

    • والا من هرچی نگاه میکنم اصلن بد نیست مباحث سیلابسشون.باید پایه هارو بلد باشن بعد مباحث پیشرفته تر.یه مثال ساده، آقای زاهدی شما به خبرنگار یا نویسنده ای که وردپرس بلد نباشه کارمیدید؟قطعن نه.چون باید حداقل نرم افزارای مرتبطو بلد باشه تو اون فیلد کاری.

  • doctorgamer گفت:

    کریم قدوسی همون mpt هست؟

  • s1107 گفت:

    آب در هاونگ نکوبید …
    گوشی برای شنیدن نیست …

  • ارکستر سمفونیک تعطیل شد علی رهبری استعفا اد به خاطر این بی نظارتی ها و….. اونوقت اب از اب تکون نخورد حالا جدا فکرمیکنید انستیتو بازی سازی کلا تعطیلم بشه مهمه واسه کسی؟

  • Y PS گفت:

    خدا به افراد دلسوز و خدمت گذار سلامتی بده و کمکشون کنه تا مشکلات رو حل کنن.

  • والا من هرچی نگاه میکنم مباحث اصلن بد نیست.اون دو تا مبحثی که گفتن بدون دونستن اینا فایده ای نداره.فرمودن برنامه نویسی تو دانشگاه هست خب مثلن برای یونیتی دستورات عریض و طویل مونو بیهیویر رو کجا باید یاد بگیرن؟کار با استیت ماشین یا ای آی ها و نویگیشن ایجنت هارو.مدل سازی رو کجا یاد بگیرن؟تولید تکسچر رو چی؟بله بینهایت کلاس فوتو شاپ و مایا هست بیرون ولی هیچکدوم به طور تخصصی برای کار ویدیو گیم نیستن.شما سیلابیس درسی انتشاراتای معتبر مثل پکت یا پیچ پکت رو ببینید کاملن همین مباحثه.موتور برنامه نویسی و برنامه مدل سازی بلد نباشن بعد طراحی مرحله بلد باشن؟طراحی مرحله مگه قسمت اعظمش تو برنامه مدل ساز نیست؟چطور برنامه مدل ساز رو وارد نباشه شروع به طراحی تو اون محیط بکنه؟من فک میکنم خود این عزیز هم واقفن منتهی یحتمل بازیشون ندادن تو برنامه الان شاکی شدن و طبق معمول مشکل با اشخاصه نه روند کار.معمولن اینطوریه سمت ما ها وقتی بازیمون نمی دن شروع میکنیم به افشاگری و روشنگری و…..وگرنه مباحثو من جوجه کمترین که دو تا خاک بازی کردم و یه کوچولو یونیتی و مایا و فوتوشاپ و سی شارپ بلدم هم میفهمم اصلن بد نیست که هیچ لازمه اصلن و اول از همه هم باید یاد بگیرن ملت اینارو، مگه میشه ایشون که استادن ندونن که لازمه…

  • با عرض پوزش. توهین به کسی نشه. به عنوان یکی از کسایی که توی انستیتوی سال ۹۰ بزرگ شده و همیشه نگران وضعیت انستیتو بوده و هست میگم. انستیتو از اوایل سال ۹۳ شروع کرد به نابود شدن. و توی اولین جشنواره تشریفاتی-تبلیغاتی بازی های مستقل تهران هم روند نابودیش تموم شد و رسما به قهقرا رفت. ذکر دلایلش هم از حوصله این نظر خارجه. عمری بود مطلبی منتشر می کنم.

  • Ken Levine گفت:

    کشوری که همه چیزش شده پارتی بازی و اینکه بها ندادن به افرادی خبره همین میشه، خداییش چیمون رو اصول هست که این یکی باشه؟ پس فردا دلخور میشیم که چرا فلان برنامه نویس و یا طراح و نویسنده رفته امریکا و به EA یا ماکروسافت و یا Apple و … پیوسته، مطمین باشید اگر اینجا قدر مغزها رو بدونن و بهش بیش از هر چیز برای شکوفایی بها بدن در پایان به جایی نمیرسیم که آقایون بخوان با حرفهای هیچو پوچ جلوی فرار مغزها رو بگیرن…آره … خیلی دردها تو دلها هست که اگر بخوایم بیانشون کنیم ترابایتها حجمش میشه

  • Ken Levine گفت:

    کشوری که همه چیزش شده پارتی بازی و اینکه بها ندادن به افرادی خبره همین میشه، خداییش چیمون رو اصول هست که این یکی باشه؟ پس فردا دلخور میشیم که چرا فلان برنامه نویس و یا طراح و نویسنده رفته امریکا و به الکترونیک آرتز یا ماکروسافت و یا اپل و … پیوسته، مطمین باشید اگر اینجا قدر مغزها رو بدونن و بهش بیش از هر چیز برای شکوفایی بها بدن در پایان به جایی نمیرسیم که آقایون بخوان با حرفهای هیچو پوچ جلوی فرار مغزها رو بگیرن…آره … خیلی دردها تو دلها هست که اگر بخوایم بیانشون کنیم ترابایتها حجمش میشه

  • nima yusefi گفت:

    تقریبا ۱ سال و نیم بود که بعد از عوض شدن مدیریت انستیتو به صورت پیاپی این بحث بین بچه های دوره های اول انستیتو مطرح می شد که چقدر روز به روز اوضاع انستیتو و مرکز رشد بد و بدتر می شه و بین ما یه سری افراد مثلا منتقد بودند که به جای تلاش برای بهتر کردن یا همچنین نقد های سازنده ای از آب گلالود ماهی می گرفتند. امیدوارم این یک اعتراض موقت بناشد و آرش حکیمی شروعی برای این اعتراض ها با صدای رسا باشد. من قبل از مدیریت استاد حسینیان تحصیل دیزاین رو اونجا تمام کردم و در ترم پیش یکی از کلاس های انستیتو رو برای تقویت برنامه نویسی ام ثبت نام کردم اما در انتهای جلسه ی ۶ م تعداد از ۱۵ تا ۱۸ نفر به ۳ نفر رسید و حتی به شخص بارها با استاد مربوطه و یه سری از اساتید مسئول دیگر اشاره کردم که چقدر تدریس برنامه نویسی در ساختار گیم باید متفاوت باشد ولی متاسفانه تعداد کمی که به این اوضاع بد گلایه داشتیم هیچ کدام بیان آرش حکیمی را نداشتیم. باشد که قلم آرش حکیمی یه شروع برای بازگشت انستیتو به روزهای خوب سابق باشد.

نامه‌ی سرگشاده به مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای - گیمفا