یادداشت گیمفا: نگاهی به عمق ایدههای یوبیسافت در Far Cry: Primal که به ثمر ننشست
تصور کنید هنگامی که همه تقریبا یک هدف را دنبال میکنند، یکباره یک نفر بیاید با ایدههای جدیدش انقلابی به پا کند و رقبا را جا بگذارد. این داستان، دقیقا شبیهِ داستان یوبیسافت است! در عصری که همه به دنبال وارد کردن بازیهایشان به آینده هستند، یکدفعه کمپانیای پیدا شد و خبر از ساختن یک بازی در ۱۰۰۰۰ سال پیش داد. ایده یوبیسافت ستودنی است؛ اما آیا موفق شد همانند آن فرد، انقلابی به پا کند؟ مسلما نه! اما چرا؟ در ادامه همراه گیمفا باشید تا ببینیم ایدههای یوبیسافت در کجا مشکل داشت.
Far Cry Primal ایده بسیار عجیبی از سوی یوبیسافت بود. این بار قرار است در دنیایی ما قبل تاریخی با المانهای فارکرای قرار بگیرید. دنیای Primal از انواع سلاحهای ماقبل تاریخی و حیوانات درنده پر شده است. در نگاه اول به نظر میرسد که یوبیسافت برای چگونگی شروع بازی و وارد کردن گیمر به عصر حجر حسابی برنامه ریزی کرده اما …
۵ دقیقه صبر کنید؛ وارد عصر حجر شوید!
بله همینطور است. انتظار نداشته باشید با کلی تشریفات به گذشته بروید؛ انتظار نداشته باشید یوبیسافت با تبحر کامل به استقبال شما بیاید و شما را وارد عصر حجر کند. همین که وارد بازی شدید، شمارشی معکوس شروع میشود و شما را از سال ۲۰۱۶ به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد میبرد.
اولین باری که این صحنه را دیدم با خود گفتم :«همین؟! یعنی تدبیر یوبیسافت برای وارد کردن بازیکن به دنیای ماقبلِ تاریخ همینه؟» و دیدم بله واقعا همینطور است!
کُپی پِیست؛ اینبار به سبک یوبیسافت!
حال دیگر در دنیای Primal سربازانِ زرهپوشِ مسلح [موجود در Far Cry 4]، تبدیل به آدمهای وحشیِ ماقبل تاریخ شدهاند. فیلهای Far Cry 4 حال ماموتهای پشمالو Primal هستند! اسلحه اسنایپِ شما حال دیگر یک تیر و کمان چوبیِ ساده است. در بسیاری از المانهای موجود در Primal شاهد نوعی کپی پیست از سوی یوبیسافت هستیم که با تبحر تمام ماستمالی شدهاند!
هرچه در بازی پیش میروید بیشتر حس میکنید که یوبیسافت کمتر به خود برای طراحی Primal زحمت داده است. بهتر است اصلا درمورد نقشه هم صحبت نکنیم! همانطور هم که احتمالا در اخبار اخیر دیدهاید، یوبیسافت برای طراحی نقشه این بازی مراحل زیر را طی کرده (!):
برداشتن نقشه بازی Far Cry 4، ایجاد تغییراتی جزئی در آن، بزرگ و کوچک کردن رودخانهها، گذاشتن نقشه در Far Cry Primal! باور کنید چند ساعت پس از تجربه بازی به این موضوع پی میبردید.
انتظار نداشته باشید با گشت و گذار در جنگلهای ماقبل تاریخی حس خوبی به شما دست بدهد! یوبیسافت چنان بلایی سر نسخه جدید فارکرای آورده که از همان ابتدا حس میکنید المانِ چندان جدیدی در بازی وجود ندارد.
رام کردنِ حیوانات، فقط در سهسوت!
پس از اینکه اولین تریلر بازی را دیدم فکر کردم یوبیسافت میخواهد چنان ایدهای را در بازی پیاده کند که سر و تهش پیدا نباشد. انتظار داشتم آنقدر واقعگرایانه بخش «اهلی کردنِ حیوانات» را طراحی کند، که تا مدتها درمورد آن بحث کنیم. اما بگذارید بگویم موضوع از چه قرار است.
کمی به یک حیوان (حتی اگر خیلی هم درنده باشد) نزدیک شوید، او را رام کنید! تمام! انتظار داشتم به نحوی یوبیسافت در بازی وسیلهای در اختیارم بگذارد که آن حیوان را گیر بیاندازم و بعد در قبیله، کم کم و به مرور زمان او را رام کنم. بهراستی که تمامی ایدهپردازیهایم درست از آب در نیامد …
میتوانم دنیای Far Cry Primal را دو کلمه خلاصه کنم: «تنشزا و زنده.» از همان لحظات ابتدایی میتوانید زندهبودنِ Oros را حس کنید. بهطور مثال وقتی در میان علفها با نشستن پنهان میشوید، صحنه جذابِ شکار گوزن توسط گرگهای ماقبلِ تاریخی را خواهید دید. در بعضی از نقاط بازی هم ماموتی بیچاره را دیدم که میخواست آب بخورد؛ اما در کمال ناباوری طعمه تمساح شد!
ماموریتهای فرعی؛ اوج هنرنمایی یوبیسافت در «گیمر پَراندَن»!!
پس از آن همه فیدبکهای منفی از سوی گیمرها و طرفداران این سری، درمورد ماموریتهای فرعی خسته کننده در بازی Far Cry 4 انتظار داشتم یوبیسافت Primal را طوری دیگر به میدان بفرستد. انتظار داشتم این بار شاهد ماموریتهای متنوع و جذابتری باشم. اما متاسفانه یوبیسافت حتی به خودش زحمت نداده خلاقیتی در ماموریتهای بازی ایجاد کند. باز هم شاهد شباهت بسیار این بخش با ماموریتهای فرعی Far Cry 4 هستم.
پس از معرفی Primal خیالم راحت شد که دیگر قرار نیست داستانِ شباهت زیاد Far Cry 4 به Far Cry 3 تکرار شود. اما متاسفانه باز هم شاهد این موضوع بودم. اگر بهیاد داشته باشید آرش سعادتمند در نقد و بررسی خود از بازی Far Cry 4 گفت:
همانطور که بارها در نقد و بررسی بازی گفتم، Far Cry 4 تکرار یک فرمول موفق است. بازی، جوانب احتیاط را رعایت کرده و تلاشی برای ارائه چیزهای بیش از حد تازه در پیش نمی گیرد و به همین خاطر هم تکراری می ماند.
باور کنید عین همین موضوع را من در Far Cry Primal دیدم. نمیتوانم درک کنم چرا دنیای Primal که در ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد روایت میشود، اینقدر شبیه به Far Cry 4 است.
البته بازی ایدههای (نسبتا!) جدیدی هم دارد که متاسفانه بدیها، آنها را پوشانده اند. بهطور مثال پس از رام کردن حیوانات (صرف نظر از نحوه این کار!) میتوانید از آنها نیز به عنوان سلاح برای حمله به دشمن استفاده کنید. یا مثلا استفاده از چند آنتاگونیست به جای یک آنتاگونیست هم واقعا جالب بود. در لحظاتی از بازی که گرگی سفیدرنگ کنارم بود، احساس میکردم «جان اسنو» هستم! اما بد برداشت نکنید، نمیخواهم «Game of Thrones» را نیز وارد این موضوع بکنم!
Primal پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیهای حال حاضر را داشت. ایده یوبیسافت برای روایت فارکرای در ۱۰ هزار سال قبل از میلاد واقعا ستودنی است. اما حیف که یوبیسافت نتوانست آنطور که باید، روی این بازی مانور دهد و آن را به خوبیِ هرچه تمامتر طراحی کند؛ افسوس، انتظاراتی که از بازی داشتم عملی نشدند …
اما با همه اینها ما به همه شما پیشنهاد میکنیم حتی برای یکبار هم که شده، Far Cry Primal را تجربه کنید؛ بازی را تجربه کنید تا واقعا به عمق مشکلات بازی پی ببرید و صحبتهای من را عملا ببینید.
شاید مشکل اصلی اینجاست که Primal یک «فارکرای» است! به عقیده من اگر Primal یک فارکرای نبود و آن المانهای سری فارکرای را نداشت خیلی موفقتر بود …
نظر شما در اینمورد چیست؟ آیا شما موفق به تجربه بازی شدهاید؟
پر بحثترینها
- مایکروسافت هماکنون روی پلی استیشن بازیهای پرفروش بیشتری نسبت به سونی دارد
- نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند
- شایعه: احتمال عرضه Helldivers 2 روی Xbox Series X|S وجود دارد
- بازی هایی که مورد بیمهری مخاطبین قرار گرفتند (قسمت دوم)
- دنیاهای آخرالزمانی که اگر در واقعیت رخ بدهند بقاء در آنها دشوار خواهد بود (قسمت اول)
- رتبهبندی شخصیتهای اصلی سری GTA
- انتقاد EA از ممنوعیت فروش Dead Space در ژاپن اما صدور اجازه انتشار به Stellar Blade
- آیا Final Fantasy 7 Rebirth فروش کمی داشته است؟ تحلیلگران پاسخ میدهند
- شایعه: سری Watch Dogs به پایان راه خود رسیده است
- آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد
نظرات