به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا

به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division

علی جلیلی
۱۸:۲۴ ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا

در زمستان تاریک شهرم، مرگ شادی می‌کند و مردمان شهرم را با خود به گورستان می‌برد. به جای جشن و شادی و خوردن غذای سال نو باید، عزا و غصه بگیریم و شکم‌هایمان را با دارو‌های تلخ و گهگداری غذاهای زننده سیر کنیم. تقصیر ما نیست، تقصیر دولتی است که برای انجام یک سری پروژه‌های بیولوژیک، یک ملت را به خاک سیاه نشاند. ما آخرالزمان را حس می کنیم و با آن می جنگیم. اما غصه خوردن تا کی؟ گریه و زاری تا کی؟ چرا باید منتظر یک معجزه باشیم تا دوباره شهرمان به آرامش برگردد؟ چرا خودمان باعث ایجاد معجزه نشویم؟ من اینجا هستم به عنوان اولین سربازی که می‌‌خواهم معجزه را به وجود بیاورم. مطمئن هستم انسان‌هایی هم هنوز در شهرمان هستند که مقابل این مشکلات سینه سپر خواهند کرد و برای آبادی کشورشان تا پای مرگ هم می‌جنگند. من خانواده‌ام را رها می کنم برای نبردی که آبنده آن‌ها را به خطر نیاندازد. جوانان کشورم هم همینطور. پس “به نام ملت” شروع می‌کنیم.

tom clancy's The Division™_20160319161922

به نام ملت، به نام آرامش… خب باید ببینیم پس از این همه انتظار چی برامون درست شد.

داستان بازی از جایی شروع می شود که شما به عنوان اولین سرباز امینیتی از گروه DIVISION وارد این نبرد سخت و سنگین می‌شوید که باید با سربازان دیگر که مثل شما یک بازیکن واقعی هستند، ویروس موجود در شهر را از بین ببرید و به کل شهر را پاکسازی کنید. اما منبع اصلی این ویروس چی بود؟ برای یافتن جواب این سوال نگاهی به زمستان سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده آمریکا می‌اندازیم. زمانی که کاخ سفید محرمانه روی پروژه‌ای کار می کرد تا قدرت و سرعت عمل مقامات و کشور را بسنجد، ناگهان همه چیز بهم میریزد و کنترل از دسترس خارج می‌شود. طراحان این عملیات عبارتند از: Tara O’Toole  و Thomas Inglesby  از مرکز استراتژی‌های زیستی-دفاعی جان هاپکینز (CCBS)، مرکز مطالعات بین المللی استراتژی و Randy Larsen و Mark DeMier از مرکز خدمات آنالیزی، آن را طراحی کرده بودند. طرحی محرمانه که قرار بود در سکوت کامل انجام شود و با سناریویی که از قبل نوشته شده بود، قرار بود که مقامات کاخ سفید مثل بازیگران نقش خود را بازی کنند و بدون اطلاع داشتن از برنامه شیوع ویروس، کار را شروع کنند. این طرح قرار بود محرمانه بماند؛ اما به طور ناگهانی تمام طرح های این برنامه لو میرود و همه چیز برای مردم روشن می شود. در اوایل کار این طرح با مخالفان بسیار زیادی رو به رو شد و مقامات کاخ سفید هیچگونه اهمیتی به این مخالفان و گفته های آنان نمی داد و طی جلسه ای که کاخ سفید با طراحان این پروژه داشت، تصمیم بر این شد که انجام عملیات را به تعویق بیاندازند. بالاخره پس از اینکه آرامش به شهر برگردانده شد در ۲۲ و ۲۳ ژوئن سال ۲۰۰۱ طرح اجرا شد. طی تصمیمی که گرفته شده بود، قرار بر این شد تا این ویروس از طریق پول ها شیوع پیدا کند تا تقریبا تمام مردم دچار این نوع از ویروس شوند. با این حال پروژه شروع شد اما مقامات کاخ سفید نمی دانستند که دچار چه گرفتاری شده اند. پس از گذشت چند ماه کشور به مرز نابودی رفت. خساراتی که وارد شد، هیچگاه جبران پذیر نبود. از طرفی دیگر گروه های تروریستی نیز از این عملیات استقبال کرده‌اند و حتی المکان از این پروژه در مقابل نیروهای مردمی و نظامی پشتیبانی کرده‌اند. با اینکه این عملیات، یک عملیات بیولوزیکی هم بود پس بهتر است نگاهی به تاریخچه جنگ بیولوزیک بیاندازیم و نحوه تولد آن را با هم مرور کنیم.

220px international biohazard warning symbolsvg

نماد بین المللی خطر عوامل بیولوزیکی

در سال ۱۳۴۶ میلادی طاعون، سپاهیان تاتار را در حین حمله به کافا در کریمه در هم شکست. حمله کنندگان نعش کشته‌ها را در پای دیوارهای شهر رها کردند. در نتیجه این کار و با رفت و آمد مدافعین شهر اپیدمی طاعون به تمام منطقه گسترش یافت. احتمال می‌رود برخی از افرادی که به علت طاعون کافا را ترک کردند باعث همه گیری وسیع طاعون در اروپا شدند که بعداً به مرگ سیاه شهرت یافت.

در طی جنگ جهانی اول، عوامل آلمانی اسب ها و گاوها را قبل از حمل آنها به آمریکا و فرانسه به بیماری آلوده می‌کردند.

در سال ۱۹۳۷ ژاپن برنامه منظمی برای تولید جنگ‌افزارهای بیولوژیک شروع کرد که مرکز آن در ۴۰ مایلی جنوب هاربین در منچوری قرار داشت و به مرکز آزمایشی ۷۳۱ معروف بود. تحقیقات این مرکز تا سال ۱۹۴۵ ادامه یافت که در آن سال این مرکز در یک آتش‌سوزی به علت جنگ از بین رفت. تحقیقاتی که زاپنیها انجام می‌دادند بر روی سیاه زخم و طاعون بود. در سال ۱۹۴۵ ژاپنیها مقدار ۴۰۰ کیلوگرم از میکرب سیاه زخم ذخیره کرده بودند که در بمبهایی با طراحی ویژه استفاده می‌شد.

آمریکا در سال ۱۹۴۳ برنامه تحقیقاتی خود را برای استفاده از عوامل بیولوژیک آغاز کرد. این برنامه به طور رسمی تا سال ۱۹۶۹ ادامه یافت. در آن سال نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به این برنامه پایان داد و مواد تهیه شده در ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ با حضور نمایندگان وزارتهای مربوط (دفاع و کشاورزی) از بین رفت. این مواد شامل Bacillus anthracis (عامل سیاه زخم)، سم بوتولیسم، Francisella tularensis (عامل تولارمی)، Coxiella burnetii (عامل تب Q)، ویروس انسفالیت ونزوئلایی، Brucella suis (عامل بروسلوز) و انتروتوکسین B استافیلو کوکی بود. به طور همزمان با پایان این برنامه ارتش آمریکا برنامه دفاع میکربی در جنگ را از سال ۱۹۵۳ شروع کرد که تا الان نیز ادامه دارد.

در سال ۱۹۷۲ کشورهای جهان کنوانسیونی مبنی بر عدم تولید، فرآوری و گسترش سلاحهای بیولوژیکی امضا کردند؛ اگر چه بعضی از کشورهای امضا کننده تحقیقات در این زمینه را ادامه دادند. موارد متعددی از استفاده سلاحهای بیولوزیک در سالهای اخیر گزارش شده است. یکی از موارد آن ” باران زرد ” در آسیای جنوب شرقی بود که به علت آزاد شدن تصادفی عامل سیاه زخم از سوردولوسک روسیه بود. مورد بعدی استفاده از عامل ریسین به عنوان وسیله کشنده در لندن در سال ۱۹۸۷ بود.

در ۲ آگوست ۱۹۹۱ گزارش شد که عراق تحقیقاتی در مورد Bacillus anthracis (عامل سیاه زخم)، سم بوتولیسم و Clostridium perfringeus (کلستریدیوم پرفریجنس)انجام می‌دهد. بسیاری از این تاسیسات در طی جنگ اول خلیج فارس از بین رفت. در سال ۱۹۹۵ مشخص شد که عراق تحقیقات بر روی سیاه زخم، سم بوتولیسم، کلستریدیوم پرفریژنس، آفلا توکسین‌ها و ریسین را ادامه داده است و توانسته است از آنها در راکتها، بمبهای هوایی و تانکهای اسپری کننده استفاده کند. در نهایت عراق صد بمب ۴۰۰ کیلویی را با سموم بوتولیسم، ۵۰ بمب را با آنتراکس و ۱۶ بمب را با آفلاتوکسین پر کرده بود. علاوه بر آن ۱۳ موشک الحسین (اسکاد) با سم بوتولیسم، ۱۰ موشک با آنتراکس و ۲ موشک نیز با آفلا توکسین آماده کرده بود. در کل عراق ۱۹۰۰۰ لیتر از سم تغلیظ شده بوتولیسم، ۸۵۰۰ لیتر از آنتراکس تغلیظ شده و ۲۲۰۰ لیتر از آفلا توکسین دارا بود.

tom clancy's The Division™_20160311102548

بخشی از مراحل داستانی مقابل این دیوانگانان خدادای اتفاق می افتد. ( جهارشنبه سوری تموم شد اینا تازه یادشون افتاده)

گیم پلی بازی شاید از نظر خیلی ها بی نقص نباشد، اما عناوینی که منتشر شده یا خواهند، حداقل در بخش گیم پلی ایراداتی را دارند. برای درک کامل گیم پلی به دو چیز اساسی نیازمندید.
۱- اینترنت پر سرعت
۲- پینگ پایین
چرا که این بازی،یک بازی MMO [ بازی تمام آنلاین] است که اگر فاقد دو شرایط بالا باشید، چیز بسیار کمی از گیم پلی متوجه می شوید و گهگداری نیز به کل از بازی زده می شوید. این زده شدن آنقدر بد است که شما را مجبور به شکاندن دیسک و یا پاک کردن بازی از روی دستگاهتان می شود. نفس عمیق بکشید، چرا که با سرویس های کاهش پینگ، می توانید به بهترین شکل ممکن کار خود را در Division به پایان برسانید. البته این یک تبلیغ نیست ولی این را هم باید بدانید که سرور های بازی هر چقدر هم خوب باشند، مشکلاتی را نیز دارا می باشند که گهگداری سرور ها به سیم آخر می زنند و چنان شما را مقابل دشمنان عزیز گیر می اندازد که درجا از بازی بیرون می آید و یک روز دیگر به بازی بر می گردید. یکی از اساسی ترین مشکلات بین بعضی از ما بازیکنان ایرانی، عدم انجام ماموریت‌ ها به خاطر مشکلات ذکر شده است. به عنوان مثال زمانی که تصمیم می گیرید مرحله ای را انجام دهید، در اوایل کار خود را به خوبی پشتسر می گذارید و به راحت می کشید، ولی احتمال این هم هست که در اواسط مبارزه با یک لگ احتمالی کارتان خراب شود. تیر زدن های بیهوده به دشمنان و نگاه کردن به آن ها که کی می میرند و بعد از اختلاف چند ثانیه ‌ای علاوه بر آن که دشمنان نمیمیرند، این شما هستید که به ضرب یک یا دو گلوله درجا به درجات عالی شهدات می پیوندید و اینجاست که باید مسیر طولانی را بپیمایید و از Safe House ها به سمت مراحل شیرجه بزنید. البته موارد دیگری هستند که می توانند به شما در انجام مراحل کمک کنند مثل دوستان خارج از کشوری. اگر دوستانی دارید که در خارج از کشور زندیگ می کنند و اینترنت قوی دارند [ که صد در صد اینگونه است] و سطح مبارزاتش در بازی عالی است، باید او را به بازی خود دعوت کنید تا او همانند یک ماشین کشتار جمعی تمامئ افراد را بکشد و شما در کمال ناباورانه، فقط به وی جان بدهید که مبادا Down شود. در آخر شاید با اتمام مراحل و به دست آوردن کمی Xp، پول و Supply خوش و خرم به پایگاه اصلیتان برگردید و کارهای خود را بکنید، ولی برای یک بار هم که شده آرزو می کنید که یک اینترنت خفن دشته باشید و بتوانید در انجام مراحل به دوستانتان کمک کنید.

tom clancy's The Division™_20160311102548

آتش سنگین یک ابر غول. اینجاست که انتظار جواب نمی دهد و من باید زود برای کشتن اون دست به کار بشم.

تمامی مثال هایی که زده شد از یک حقیت معلوم بود، چرا که ” بنده” نیز از تین مشکلات در بازی داشته ام و به جرائت می توانم بگوییم که بنده به صورت غیر زندهو با اختلاف ۴۰ ثانیه ای با دوستانم به انجام مراحل ها می پرداختیم. جدا از بحث مشکلات اینترنتی پیش آمده و توضیح داستان های گوناگون [ که ممکن است برای بعضی از شما ها بدتر باشد] به ادامه نقد می پردازیم. گیم پلی بازی بسیار نرم و جذاب است و استفاده از وسایل گوناگون خیلی دلچسب است. در اوایل بازی با کمترین مهارت های ممکن به جنگ با دشمنان می رویم ولی تا آخر کار اینگونه نیست. با پیداکردن پایگاه اصلی به عنوان Base Of Operation کار شما رسما آغاز می شود. پایگاه اصلی شما به سه بخش Security Wing ،Tech Wing و Medical Wing تقسیم می شود. برای هر کدام از این دو بخش، ۳ یا ۴ مراحله اصلی و چندین مرحله فرعی در نظر گرفته شده است. مراحل اصلی به نسبت طولانی و سخت است که با انجام آن ها چیزی معادل ۵۰۰ Supply برای ارتقای پایگاه به دست می آورید. البته همه این ۵۰۰ Supply ها برای خرج یک بخش استفاده نمی شود. به عنوان مثال زمانی که شما دوست دارید بخش Tech Wing را ارتقا دهید، ممکن است برای انجام عملیات ۲۰۰ Supply از شما کم کند. با این حساب می توانید ۲ قسمت از یک بخش را ارتقا دهید.با انجام عملیات ارتقا، یک سری مهارت ها برایتان آزاد می شوند که در طول بازی خیلی به آن ها نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال در بخش Medical wing، اگر اولین ارتقا را انجام دهید، مهارت Pulse برایتان آزاد خواهد شد که به کمک این مهارتف می توانید تمام دشمنانتان را هم برای خود و هم برای دوستانتان نشانه گذاری کنید تا آن ها هم از موقعیت دشمن با خبر شوند. یکی از شاخسه های اصلی این مهارت ها [ همانطور که گفته شد] استفاده دو جانبه از آن ها هم برای خودتان و هم برای همراهنتان است. یکی از عوامل موثر زمانی است که به صورت چهار نفره وارد Dark zone [ خطرناک ترین منطقه برای تمام بازیکنان] می شوید. در این حالت با تمام هم تیمی هایتان می توانید از طریق استفاده از مهارت ها، دشمنان را به خاک و خون بکشانید. صحبت از Dark Zone یا به اختصار DZ شد. منطقه ای بسیار بسیار خطرناک که در حالت عادی و تک نفره، مبارزه در آن بسیار دشوار می باشد. level ـی که شما در خارج از Dark Zone به دست می آورید، هیچ ربطی به داخل Dark Zone ندارد. ممکن است سطح شما در داخل Dark Zone، پنج باشد ولی دشمنان کامپیوتری که با آن ها رو به رو خواهید شد ۱۳ باشد. دقیقا همانچیزی که ما در خارج از DZ می بینیم بر عکس همان چیزی است که در داخل با آن مواجه می شویم. در DZ شما با کشتن افراد [ چه کامپیوتری و چه بازیکن] محموله هایی را به دست می آورید که در محل های مشخص می توانید محموله ها را سوار بالگرد کنید تا از منطقه خارج شود. حواستان باشد اگر در این منطقه کشته شوید، از شما XP نیز کم می کند که با کم شدن آن سطح شما نیز پایین می آید.

tom clancy's The Division™_20160311102548

نمایی از بخش ورودی جهنم نیویورک…. زیباست نه؟

برای اینکه بیشتر در این منطقه دوام بیاورید پیشنهاد می کنم که به صورت کامل مراح خارج از DZ را کامل کنید و پس از ارتقای سطح و گرفتن اسلحه های جدید، بعدا به سراغ Dark zone بروید. البته توی این منطقه می توانید اسلحه های بسیار قوی پیدا کنید که با استفاده از آن ها، مراحل خارج از منطقه تاریک [ Dark Zone] را به راحتی آب خوردن به پایان برسانید.
دشمنان بازی در نوع خود بی نظیر هستند. این دشمنان به ۴ گروه متفاوت تقسیم می شوند که شامل:

۱- گروه Rioters : یک گروه شورشی و دزد هستند که در سطح شهر پراکنده و مردم را مصدوم و یا به قتل می رسانند.
۲- گروه Rikers : یک گروه شورشی دیگر که فقط تمرکزشان از بین بردن نیروهای ارتشی است.
۳- گروه Cleaners : ایک گروه بسیار خطرناک که کارشان آتش زدن همه کس و همه جاست.
۴- گروه Last Man Battalion : در نگاه اول این گروه، به سربازانی شبیه هستند که برای نجات شهر دست به عمل شده اند ولی آن ها هم مثل دیگر گروه ها کار می کنند. تفاوتی که این گروه دارد این است که آنان یک ارتش با منظم هستند. همه را به قتل می رسانند. تمامی افراد در Rioters ،Rikers و Cleaners به دست این ها کشته خواهند شد. تنها حریفان واقعی گروه The Division این ها هستند.

وجود این ۴ گروه در بازی به این معنا نیست که تمامی آن ها با هم متحد شده و می خواهند شهر را نابود کنند. در طول بازی قطعا با درگیری ها میان دو گروه مختلف برخورد خواهید کرد. اما شما در چه گروهی عضو هستید؟ The Division. گروهی که کارهای انسانی انجام می دهند و هدفشان تخلیه کامل شهر از ویروس و افراد سودجو است که ما عضوی از آن می باشیم. بخش Crafting بازی خیلی خوب کار شده و شما نیازی نیست که مداوم دنبال افراد باشید تا اسلحه های آن ها را غارت کنید. برای اینکه اسلحه، زره، دستکش، کوله پشتی و وسایل دیگرتان را ارتقا بدید، می توانید طبق خواسته های بازی عملکرده و وسایل مورد نیازتان را ارتقا دهید. اینطوری دیگر نیازی نیست وسایل خود را بفروشید و منتظر باشید تا یک وسیله خوب گیرتان بیاید. برای اینکه وسایل بازی با قدرت بالا پیدا کنید، ابتدا باید سطح خود را بالا ببرید. در بازی دارای دو سطح است که یکی مربوط به شهر اصلی و دیگری مربوط به Dark Zone است. در شهر اصلی بالاترین سطح، سطح ۳۰ است. برای اینکه سطح خود را افزایش دهید، مراحلی برایتان قرار داده شده که با انجام آن ها Xp مورد نیاز دریافت خواهید کرد. مراحل بازی به سه بخش تقسیم می شوند:
۱- Encounter که مراحلی است برای دریافت Supply مورد نیاز برای ارتقا پیاگاه اصلی.
۲- Side Mission که در این مراحل Xp و پول مورد نیاز به همراه یک Blueprint دریافت خواهید کرد.
۳- Mission که بسته به نوع انتخابتان می تواند برای هر یک از ۳ بخش اصلی پایگاهتان، ۵۰۰ Supply جایزه دهد.

شاید با خواندن کلمه Blueprint برایتان سوالی پیش آمده باشد که این چیست؟ در واقع در The Division شما از طریق همین BluePrint ها است که قدرتتان را افزایش می دهید. به عنوان مثال اگر بدون داشتن Blueprint هر صدمه ای که با گلوله به سمت سر دشمن اصابت می کند ۳۴۰ باشه، با blueprint های مخصوص این رقم به ۴۰۰ یا ۵۰۰ هم افزایش پیدا می کند. پس از رسیدن به سطح ۳۰ باز هم برای شما ماموریت هایی که انجام داده بودید باز خواهند شد تا با انجام دوباره آن ها، پول و اسلحه و… به دست بیاورید. آخرین سطح Dark Zone نیز ۹۹ است. البته در DZ ماموریت خاصی نیست و شما با کشتن دشمنان کامپیوتری و بازیکن ها خیلی سریع تر از آنچه را که فکرش را می کنید، ارتقای سطح دهید اما این کار بسیار پیچیده ای است زیرا کشتن بازیکنان و… در این منطقه آنقدر سخت است که همانگنه که ذکر کردیم، به تنهایی وارد این منطقه شدن به کل اشتباه است ولی ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. گیم پلی بازی با تمام فراز و نشیب ها، آنقدر هم که بی انصاف باشیم خشک و زننده نیست و می تواند تا ۱ ماه اول سرگرمتان کند.

 

بازی های شرکت Ubisoft هر چقدر هم که بد باشند، ولی در بخش گرافیک حرفی برای گفتن نمی گذارند. [ به جز باگ های وحشتناک] بازی توسط شرکت Massive و با همکاری چند استودیو دیگر ساخته و عرضه شد. موتور گرافیکی که برای این بازی در نظر گرفته شده بود، موتور Snow Drop نام دارد. طراحی یک محیط پویا در برف و شبیه سازی وسایل نقلیه، ساختمان ها، فاضلاب ها، اسلحه ها و… آن هم در یک بازی جهان باز بسیار کار سختی است که استودیو Massive سربلند از این آزمایش بیرون آمد، اما طبق روال همیشگی، بازی های Ubisoft اثر مخرب خود را در بخش گرافیکی به نمایش گذاشت. زمانی که اولین تریلر گیم پلی دیویژن به نمایش در آمد را تصور کنید. محیط زیبا، گرافیکی خارق العاده، روایت داستانی بی نظیر و… . زمانی که تریلر به پایان رسید همه از طبیعی بودن بازی تا یک هفته سخن می گفتند. همه با خودشان فکر می کردند که اگر این بازی در هیچ بخش جایزه نگیرد، صد در صد جایزه بهترین بازی گرافیکی سال را از آن خود می کند ولی عاقبت چگونه شد؟ روز ها یکی یکی سپر شدند تا بازی آماده عرضه در سال ۲۰۱۴ شود و اشتیاق کاربران زیاد و زیادتر می شد تا اینکه، Ubisoft با یک اعلامیه رسما بازی را تاخیر زد. به چه دلیل؟ “بازی هنوز کار های ناتمام زیادی دارد و برای اینکه ما یک بازی بی نقص را ارائه کنیم، به زمان بیشتر نیازمندیم. از صبر شما سپاس گذاریم.” یاس و نامیدی و گهگداری خوشحالی برای اینکه این بازی عالی خواهد شد تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. چیزی به زمان عرضه بازی نمانده بود که با ارور اعلامیه Ubisoft بازی عرضه نشد. چرا؟ ” بازی ما هنوز به آن کیفیتی که باید برسد، نرسیده است. بنابراین تصمیم گرفته ایم برای تجربه هر چه بهتر The Division عرضه بازی را به سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ مولکول کنیم. از صبر شما سپاس گذاریم.” صبر تمام بازیکنان لبریز شد تا آنجایی که اگر بازی دوباره تاخیر می خورد، یک حمله همه طرفه به سوی Ubisoft انجام می گرفت. بالاخره بازی عرضه شد ولی آیا این همان کیفیت است که شما می گفتید، آیا این همان کیفیتی است که ما منتظر آن بودیم؟ بیایید صادق باشیم که اگر الان هم به این شرکت نامه هایی مبنی بر مشکلات گرافیکی فرستاده شود، باز هم مشکلات نداشتن وقت را بهانه خواهند کرد. در صورتی که ممکن بود اگر این بازی در این تاریخ عرضه نمی شد، در یک تاریخ دیگر باید The Division را با گرافیک نسخه اول قارچ خور بازی می کردیم. سخن درباره این بازی بسیار است ولی هر چقدر هم که گفته شود باز هم طرفداران پروپا قرص این شرکت در همه جای جهان وجود دارند که بخواند از شرکت و عناوین آن دفاع کنند و اغلب مثل بعضی از منتقدا خارجی، ما را نیز تهدید به مرگ هم بکنند. گرافیک بازی با اینکه نسبت به سال های نخست افت داشته، ولی کسی را مایوس یا زده نمی کند. کیفیت بافت ها و قدرت گرافیکی بازی، بیشتر در شب خودنمایی می کند. یک مشکل اساسی که برای بعضی از بازیکنان رخ می دهد، دیر بارگذاری کردن تکسچر ها است. اگر بازی را از یک مکان باز، بارگذاری کنید، تکسچر ها با چند ثانیه تاخیر بارگذاری می شوند. از باگ های کم و بیش زیاد هم حرفی نمی زنیم، چون این اولین باری نیست که بازی های Ubisoft درای باگ های اذیت کننده و … است. البته بخش گرافیک هم نکات مثبتی دارد. مثلا نشستن برف روی کلاه، کاپشن یا کلوله کاراکتر خود به طبیعی شدن بازی کمک کرده است. در کل گرافیک بازی با آن عظمت نقشه، بازیکنان را راضی می کند.

tom clancy's The Division™_20160311102548

جذابیت شهر نیویورک. چقدر زیباست. ما که نمی توانیم به آنجا سفر کنیم ولی می توانیم در آن قدم بزنیم و حس بودن را تجربه کنیم.

صداگذاری محیط و وسایل بسیار خوب کار شده است. پیچیدن صدای اسلحه ها در فضای باز، خرد شدن شیشه ها، صدای نال و گریه کردن مردم و… بسیار طبیعی است. البته مشکلی که عمدتا به آن مواجه شدیم، صحبت نکردن شخصیت اصلی ما است. دقیقا مثل GTA یا Skyrim که شخصیت های ما نیز در آن حرف نمی زدند. برای هر کجایی که شما در آن پا می گذارید، یک صدای به خصوص ظبط شده است. به عنوان مثال صدای قدم زدن روی آهن، راه رفتن روی برف و… همه و همه ضبط شده اند تا این نوع صدای پا برای بازیکنان تکراری نباشد. هر اسلحه ای که در بازی از آن استفاده می کنید، یک صدای مخصوص به خود را دارد. صدای شاتگان با صدای مگنوم یکی نیست، همینطور صدای مسلسل با صدای اسنایپر یکی نیست. واقعا تنوع صدا در بازی مشهود است و تمام آن چه را که می شنوید، حاصل زحمت چند ماهه تیم سازنده است.

tom clancy's The Division™_20160311102548

صدای سوزناک برف… برف و یخ و سرما حسابی شخصیتم را بهم ریخته. بیشتر شبیه یک تیکه استخوان شده

چه خوب چه بد بالاخره انتظارات به سر رسید. The Division عرضه شد و نظر اکثر بازیکنان و سایت ها را به خود جلب کرد. با امید بهترین بازی معرفی شد ولی در نهایت زمین خورد ولی در حال حاظر، خیلی ها هستند که این بازی را بزرگترین بازی شرکت Ubisoft می دانند. ای کاش آقای  Tom Clancy زنده بود و موفقیت داستانی را که نوشت می دید. آخرین دست پخت آقای کلنسی را هم خوردیم ولی ای کاش سرآشپز معروف کار را خراب نمی کرد. به دستور سرآشپز، به غذای مرحوم کلنسی یک ذره جو زیاد به همراه دروغ و نمایش های الکی اضافه شد تا ما هیچوقت از دست پخت این آشپز بزرگ تعریف و تمجید نکنیم. The Division یک بازی جدید در سبک MMO که به عنوان یک بازی آنلاین، شما را روز ها مجذوب خودش می کند. برای یک بازی دورهمی من این بازی را به تمام شما پیشنهاد می کنم. با توجه به مقاله نقد نسخه آزمایشی این بازی، متاسفانه اغلب مشکلاتی که در نسخه آزمایشی بودند، در نسخه کامل برطرف نشده اند. مشکلات سرور هم که برای اکثر ما ایرانیان همیشه دردسر ساز بود و هیچوقت نتوانسته ایم درست و حسابی با همچین عناوینی کنار بیاییم. البته تمام این ضعف ها به اینترنت خودمان بر میگردد اما بهینه سازی سرور مثل Raibow Six ،GTA و Last Of us و… کار سختی نیست. اما شاید برای بعضی از شما دوستان سوالی پیش بیاید که چرا زمانی که ما بازی های ذکر شده را بازی می کنیم، یک ذره هم با سرور بازی مشکل نداریم ولی زمانی که The Division را بازی می کنیم، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم؟ جواب این سوال دست سرویس دهنده اینترنت شما یا شرکت سازنده است. اگر نگاهی به نقد های سایت های خارجی نیز نگاهی بیاندازیم، می بینیم که هیچ یک از آن ها مشکلات سرور ندارند ولی سرور برای ما مشکل دارد. البته زمانی که ” بنده” به صورت انفرادی وارد بازی می شوم با مشکل سرور برخورد نمی کنم ولی زمانی که دوست دارم با دوستانم در این بازی کار کنم، به مشکلات بزرگتری برخورد می کنم. مثل اختلاف ۴۰ ثانیه ای من با دوستانم. زمانی که دوستانم بر روی زمین می افتند و در خواست دارند تا من آن ها را بلند کنم، در نمایشگر آن ها اینگونه است ولی در نمایشگر من چیزی جز مبارزه کردن دوستانم نیست، ولی بعد از ۴۰ ثانیه تازه زمین خوردن رفیقانم را می بینم. به هر حال امیدوارم از بازی جدید Ubisoft لذت ببرید. سال نو مبارک.

s

کلنسی عزیز آخرین داستانت هم بازی کردیم. داستانی که تو نوشتی عالی بود اما ای کاش بودی و می دیدی چقدر بازیکنان از The Division تعریف می کنن. روحت شاد و یادت گرامی.

 

the division grade

تمام تصاویر موجود در مقاله، اختصاصی گیمفا می باشد

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • cv@ گفت:

    نقد خوبی بود
    یاد کلنسب بخیر مرد فقدی بود

    • DFSHINNOK7 گفت:

      دوستان جهت اطلاع میگم که Tom Clancy الان دیگه یک برند محسوب میشه و الزاما طراحی خود تام کلنسی نیست. مثلا دویژن طراحی آقای کلنسی نبود. پس اگه در سال های آینده بازیهای بیشتری از سری تام کلنسی معرفی شد، تعجب نکنید.

    • Afson01 گفت:

      آقا میشه منو اد کنید توش تو بخش داستانی تنهایی یکم سخته
      تنهایی حال هم نمیده
      ایدی من تو بازی Afson01 البته تو ps4

    • doctorgamer گفت:

      بعد از حدود سی ساعت بازی این عنوان بنده ی حقیر آلبرت بن وسکر بن اشفورد خیلی از حرف هام رو در مورد بازی پس میگیرم
      ۱-تخریب پذیری خیلی خوبه. شاید به اندازه جی تی ای و بتل همه جانبه نه باشه اما با کیفیت تره. مثلا وقتی به کاپوت ماشین شلیک می کنی یه انحنا دور سوراخ پیدا میشه که جهت بازتاب نور رو عوض می کنه. نوع شکستن شیشه ها ی مغازه و ماشین با هم فرق میکنه! حتی زاویه ای که شما به دیوار شلیک می کنید رو تخریب پذیری نقش داره! مثلا اگه با زاویه قایمه شلیک کنید دیوار سوراخ کاملا دایره ای داره و اگه با زاویه ی بسته به دیوار شلیک کنید سوراخ شکلش بیضی میشه! جوری که تو هیچ بازی دیگه ای ندیدم
      ۲- جزییات شهر بسیار خوب و زیاده ولی آیتم های تکراری هم کم پیدا نمیشه
      ۳-نور پردازی و طراحی محیط هم فوقالعاده کار شده. من در هیچ بازی دیگه ای انقدر بارش برف و نور خورشید رو طبیعی ندیده بودم. بارش برفش وقتی زیر نو چراغ قرار میگیره عاااالیه! حتی جهت نور خورشید موقع طلوع و غروب هم در بازی تاثیر محسوس داره
      ۴-سیستم کرفتینگ و آپگرید و نظام پاداش و تنبیه خیلی خوب کار شده و واقعا درگیر کنندست فقط حیف که زود تموم میشه
      ۵-تنوع ماموریت ها بد نیست ولی در مراحل بالاتر خسته کننده میشه
      ۶- ولی در مورد هوش مصنوعی و شوتینگ بقول سندی نظر من مثل سابقه!
      هوش مصنوعی ضعیفه و سیستم کاور و شوتینگ شاید در طولانی مدت خسته کننده بشه و برای mmo بد ترین چیز خسته کننده شدنه!
      ۷-هم گروه شدن و بازی با دوستان بیشتر حکم توازن قوا داره تا هم کاری تیمی! هم کاری تیمی وجود داره اما در حد بازی هایی مثا gta و لست آف آس و رینبو نیست.
      ۸-بخش pvp میتونست عمق و سهم بیشتری داشته باشه
      نمره من به بازی ۷.۵
      ۴-

    • ..mohamad گفت:

      سرتیتش خیلی قشنگ بود مو به تنم سیخ شد به نام ملت به نام ارامش حملههه 🙂

    • Gamer ps4 گفت:

      این بازی از نظری گرافیکی عالیه گیم پلی خوبی هم داره فقط حیف که آنلاین است البته آنلاین خیلی حال میده ولی با سرعت اینترنت آشغالی ایران نمیشه بازی کرد من به این بازی ۹.۰ میدم (شخصا) و بابت نقد ممنونم عالی بود :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

    • ِDriver گفت:

      مرسی بابت نقد میخوام یه انتقاد کنم از گیمفا چرا قالب نوروزی نذاشتین ؟ :-/ :struggle:

    • Sanna گفت:

      دوستان یوپلی ادد کنید: BenatorSajjad

    • Venom Snake گفت:

      خدا بیامرزه تام کلنسی. یعنی خداییش بعد از چند ماه یه بازی باحال و قشنگ گیرمون اومد و ۱۰۰% این بازی ارزش پول خرج کردن رو داره داداشا حتما تجربه کنید.
      معتادش شدم بد جور فکر کنم لحظه ی سال تحویلم رو تو دارک زون بگذرونم :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

  • mantes گفت:

    خخخخخ خواستم بنویسم اولین نفریم دارم نظر میدم نگین که یه دوست خوبمون نظر داده . نقد جالبی بود

    موفق باشید

  • نمیدونم چرا اینقدر میگن باگ زیاد داره من که تو طول بازی کلا یه دونه باگ دیدم! گیم پلی بازی به طرز وحشتناکی خوبه!گرافیک هم که با وجود دانگرید هاش هنوز یکی از بهترین بازی های نسل هشته!سیستم لول آپ بازی هم به خوبی کار شده در کل منو راضی کرد 🙂 ایشالا سال بعد برای اولین بار وارد دارک زون میشم 🙂
    تام کلنسی کجایی که یادت بخیر!!
    ممنون بابت مقاله هر چند به نظرم ۸/۷ حقش بود :/

  • سلام میکنم خدمت همه شما کاربرای عزیز و دوست داشتنی گیمفا.
    از روزی که سرپرستی تحریریه رو عهده دار شدم سعیم بر این بوده تا نقد و بررسی بازی های روز در کوتاهترین زمان در اختیار شما قرار بگیره اون هم نه با کیفیت معمولی بلکه با کیفتی عالی و اختصاصی گیمفا و مخصوص کاربرای عزیز و حرفه ای گیمفا.
    در ۴ روز گذشته نقد فارکرای و هیتمن و دیویژن رو منتشر کردیم که امیدوارم راضی بوده باشید و با مقالات خوبی به استقبال عید رفته باشیم.
    همونطور هم که می بینید از امروز روند انتشار دو مقاله در رو.ز شروع شده که در عید به همین روند خواهد بود و صبح و عصر می تونید دو مقاله خوب و قوی رو مطالعه کنید.
    هر کاری برای قدردانی از زحمات و حمایت های شما در یک سال اخیر انجام بدیم کمه ولی باور کنید همه سعیمون رو می کنیم تا راضی باشد. باور کنید بچه های تحریریه و خبرنگار خیلی زحمت می کشند و مثلا همین اقای علی جلیلی عزیز از دیروز که نقد هیتمنشون منتشر شد کلی زحمت کشییده و بدون خستگی نقد دیویژن رو هم براتون اماده کرده تا شب عید بخونید و لذت ببرید. امیدوارم ازمون راضی باشید.

    • mohamadp88 گفت:

      نقد عالی بود. ممنون. احساس میکنم با خوندن این نقد بازیرم تجربه کردم یهو :yes: پیشاپیش سال نو همه مبارک :inlove: ایشاالله تو سال جدید همه در کنار هم از گیم لذت ببریم. یادمون باشه با تمام اختلاف نظرامون ی وجه مشترک داریم اونم عشق به بازی کردنه که نعمت بزرگیه. دم همتون گرم دیگه دارم احساساتی میشم!… مرسی که هسی گیمفا 😀 :-* :yes:

    • mahdi.gamer77 گفت:

      ما از راضی فرااریم اقای آقابابایی…دیگه شما اینقد واسه این نقد ها زحمت کشیدید نمیدونیم چجوری تشکر کنیم…به جون خودم…..امیدوارم همین جوری قوی و محکم ادامه بدین تا پیشرفت های بسیار بیشتری داشته باشین…باز هم تشکر
      ……………………………….
      ای خدا یه پولی برسون من برم اینو بخرم…..دارم میمیرم…..آرزومه اینو بازی کنم آرزومه….از همون اولی که معرفی شد منتظر بود…حالا میبینم انلاینه :-(( :-(( :-((
      از مدل بازی خیلی خوشم میاد….هچین مدل بازی همیشه ارزوم بوده….نقد هم که مثل همیشه بی نقص…اقای جلیلی هم ترکوندن با نقد هیتمن و دیویژن….واقعا یه خسته نباشید گرم هم باید بگیم به اقای جلیلی

    • واقعا تو این چند ساله که تو سایتهای مختلف بودم،به جرئت میتونم بگم کسی رو مثل اقای اقابابایی ندیدم که انقدر به کارش وفادار باشه و از جان و دل برای گیمرها مایه بذاره و به اونا احترام بذاره،واقعا دمتون گرم و عیدتون مبارک :yes:راستی از اقای جلیلی هم بابت نگارش زیبای مقاله اش تشکر ویژه میکنم

    • درود بر تو سعید جان

      ممنون ازت عزیزم. آره دیگه تیم تحریریه و تیم خبرنگار وظیفه ای که روی دوششون هست خدمت کردن به جامعه گسترده بازی های رایانه ای و مخصوصا بازیکنان ایرانی است. امیدوارم توی سال جدید همه چیز به خوبی و خوشی صورت بگیره و با موفقیت های فراوان، سال ۹۵ رو مثل سال ۹۴ به پایان برسونیم.
      باعث افتخاره که برای کاربرای گل گیمفا و در کل جامعه بازیکنان ایرانی کار می کنم.
      از تمام کاربرای گیفا تشکر می کنم چون همیشه پشتمون بودن.

  • mantes گفت:

    یک سوال الان سرور بازی چیه ؟ چون من تو اکثر سرورا پینگم روی ۱۱۲ هست و گاهی ۱۰۲ولی روی سرور امریکا و برزیل و کره روی ۲۸۰ هست . الان دقیقا اگر من این بازی رو بگیرم پینگم رو چند میشه ؟؟؟

  • Mobin Ahmady گفت:

    درود بر تو علی جان به خاطر این نقد زیبا و خواندنی … واقعا از ته دل میگم خسته نباشی :yes: :yes: :yes:
    داستان بازی در یک کلام عالیه و پتانسیل خیلی بالایی داره. بخش آنلاین بازی از نظر من خیلی عالیه ولی در یک کلام حجم رو قورت میده! ولی ارزششو داره واقعا بازی خوبیه
    همیشه تام کلنسی فقید رو به خاطر خلاقیتش ستایش کردم (و میکنم). با اسپلینترسل حسابی دلمو به دست گرفت و تونست توی دیویژن هم سنگ تموم بذاره … درود بر تو تام کلنسی … :weep: :weep:
    گرافیک بازی مثال زدنیه (با اینکه دانگرید شده ولی بازم من تحسین میکنم یوبی سافت رو)
    در کل یوبی به خاطر ایده های جدیدش همیشه توی فیوریت‌های من بوده منتهی بعضی از ایده هاش به ثمر میشینه (مثل دیویژن) و بعضی هاش هم متاسفانه اونطور که باید خوب از آب در نمیاد (مثل بردن فارکرای به ۱۰ هزار سال پیش)

    در کل من از این بازی خیلی راضی ام و هر روز انجامش میدم.

    بازم تشکر از علی عزیز به خاطر این بررسی زیبا :yes: :yes:

    • درود بر تو مبین عزیزم

      ممنون داداش لطف داری به من. جا داره اینجا هم بابت وارتمارک کردن تصاویر ازت یه تشکر ویژه بکنم. ایول داری داداش.

      والا اصلا از بازی خوشم نیومد ول این دلیل نیمشه که بازی رو بکوبم. سعی کردم که به حق نمره بدم و گله هایی که داشتم از یوبیسافت توی مقاله وارد نکنم. اما بخشی از درد و دلم هم گفتم. حقیقتا اصلا از گرافیک بازی خوشم نیومد. شما و تک تک عزیزان گیمفایی حق دارید که نظر خودتون رو به هر شکل که دوست دارید بگید. یکی خیلی بازی رو دوست داره بهش ۱۰ میده یکی بدش میاد ۲ میده یا ۰.. همه دوستان بدونن نظرشون محترمه و من از تمام عزیزان گیمفایی تشکر می کنم بابت اینکه وقت میذارن و مقاله ما رو می خونن و نظراتشون رو بیان می کنن. باز هم از شما ممنون مبین جان

  • اوسعلی گفت:

    هنوز نخوندمش ولی مطمعنم نقد عالی ای هستش چون بازیشهم عالیه :yes: :yes: :yes: :yes:

  • ali گفت:

    ۸ حقشه…همون اول هم نظر من این بود این بازی یا ی خورده بهتر از از دستینی میشه یا دقیقا مثل دستینی باهاش برخورد میشه…دوستان پر هزینه ترین بازی تاریخ(دستینی) نتونست عنوانی شاهکار بشه…ولی با این حال این بازی که هزینه خیلی کمتری براش شده تونست با دستینی برابری کنه و حتی بهتر ظاهر شه…
    در مجموع بازی نه اون طور که (دشمنان قسم خورده)یوبی سافت میگفتن به خاک سیاه نشست نه اونجور که شیفته هاش میگفتن شایسته گوتی شد.
    ولی ما با یه بازی عالی طرف هستیم که من نمیدونم چطوری تا تابستون تحمل کنم تا بتونم تجربش کنم 😥

  • venom گفت:

    مقاله عالی بود از شما ممنونم

  • ali 007 گفت:

    دوستان پینگ مناسب برای این بازی چنده؟

  • Arash گفت:

    نقد زیبایی بود ممنون و خسته نباشید
    من که فعلا نمتونم تجربش کنم
    بعد این دارک زون چیه؟
    آقایون عکس سوم از آخر. میدان تایمز نیست احیانا

  • ALIREZA A.T.A گفت:

    ای کاش تو نکات مثبت بازی این گزینه هم بود که بازی بیشتر سعی میکند که حتما co-op برید یا بازی بر بخش co-op متمرکز است

    واقعا بازیش عالی همین ۱۰ دقیقه پیش داشتم بازی میکردم با رفیقام لولامون ۱۲ خودم ۱۳ اون یکی رفیقم ۱۶ بود رفتیم یه مرحله که همه ۱۶ بودن ما که لول اپ شدیم به اخرای ۱۴ بقیه دوستامم قبلا رفته بودن 😀 یک هیچ به نفع من شد خلاصه سو استفاده یادتون نره
    اگه کسی هم دیدید که لولش از شما خیلی پایین تر بود تو دارک زون(آگه دلت خواست) بکشش خیلی حال میده rough شی امروز با دو نفر درگیر شدیم ما دو اوناهم دو خلاصه بزن بزن کله دارک زون برا ما بود

    ممنون بابت نقد عالیتون اقای جلیلی

  • ms.boogi گفت:

    ممنون بابت نقد واقعا بازیه خوبیه چه حیف نت خوبی ندارم :snicker:

  • Arash گفت:

    نقد زیبایی بود ممنون و خسته نباشید
    من که فعلا نمتونم تجربش کنم
    بعد این دارک زون چیه
    آقایون عکس سوم از آخر. میدان تایمز نیست احیانا

    • درود بر شما آرش جان
      انشالله هرچه زودتر بتونی این بازی رو تجربش کنی.
      دارک زون جایی هست که همه اونجا با هم درگیرن. یعنی اونجا بازیکنا ها هم میتونن به صورت تیمی بازی کنند هم به صورت PVP یا تک به تک باه مبارزه کنند. علاوه بر مبارزه با هدیگه می تونن با آدم های کامپیوتری هم مبارزه کنن. بعد از مبارزه تما وسایلی که به دست آوردی رو میری یک جا و اون دستاورد هات رو از طریق بالگرد از منطقه خارج می کنی.

      دقیقا میدان تایمز نیویورک هست

  • خوش بحال اونایی که درست و حسابی بازی کردن………من که برا اولین بار تو عمرم به یه بازیه اورجینال واسه pc پول دادم که برا هفت پشتم بسته(NFS 2015) ….. دیگه از این غلطا نمیتونم بکنم 😛

  • MW5 گفت:

    چرا اینقدر گرافیک بازی نسبت به نمایش های اولیه اومد پایین … ?:-) 😕 :smirk: 😯

  • CENEGA.PC گفت:

    سلام دوستان هرکی تواناییش رو داره که بازیو بخره درنگ نکنه.
    امروز به لول ۲۷ رسیدم واقعا لذت بخشه!!!!!! :inlove: :inlove:
    ممنون بابت نقد.

  • T BAG گفت:

    دوستان من سرعت دانلودم ۱ مگ عه پینگمم ۱۵۰ میتونم بزنم دیویژنو؟ بعد از این سرویسای کاهش پینگ میشه برای کنسول استفاده کرد؟

  • mrbob گفت:

    بی انصافیه بهش ۸ دادین، بازیش فوق العادست، به هیچ عنوان به متاش توجه نکنید.

  • walker476 گفت:

    این افت فریم پدر منو در آورده ویچر م ریختم افت فریم اذیت کنی داشت ولی خوشبختانه بعد ریختن آپدیت ۱۷ گیگیش حل شد

  • آقای جلیلی شما پینگ و سرعت دانلودتون و از کدوم شرکت رو امکانش هست بگید تا معیاری با توجه به مشکلاتی که گفتند بیاد

  • سلام بطور متوسط این بازی یا gta v چقدر از حجم اینترنت رو میگیرن؟

  • davidvilla گفت:

    نقد خیلی خوبی بود من منتظر چنین نقدی از بازی بودم .تا حدود زیادی در شناخت بازی به من کمک کرد .ولی هنوز هم در خرید بازی مردد هستم . من از طرفدارای سرسخت بازی های تام کلنسی ام ولی چون این بازی یه سبک جدیده واقعا نمی دونم آیا حس و حال گیم پلی عناوینی مثل ghost recon یا splinter cell رو به آدم میده یا نه ?:-)

    • درود بر شما

      نظر لطفتونه ممنون. حقیقتا دیویژن رو که صد در صد از لحاظ گیم پلی نمی تونم با اسپلینتر سل مقایسه کنم ولی در حد گوست ریکون هست. گوست ریکون و دیویژن بازی های بسیار تمیزی هستند. ولی به عنوان یه بازی تمام آنلاین این بازی رو پیشنهاد میکنم.

  • با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر ویژه خدمت اقای جلیلی که امروز نقد این بازی رو انجام دادند و همینطور اقای بابایی که ۱۰ اساسین برتر رو گذاشتند سال نوی همه گیمر های عزیز که هدفشون همیشه بازی است و نه فن بازی پیشاپیش مبارک و سال نوی بسیار خوبی برای همه ی کاربرای خوب گیمفا آرزومندم

  • بازی های آنلاین مثل این بازی یا جی تی ای وی چقدر حجم اینترنت رو میگیرن؟

  • fariborz behi گفت:

    خسته نباشید جناب جلیلی
    چیزی جز تشکر و آفرین نمیشه گفت و تحلیلتون نشون از عشق به گیم داره .مرحبا :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  • Shahbaz گفت:

    اقا دعا کنین بعد عید بخرمش.در ضمن عیدتونم مبارک.

  • jafari.a گفت:

    اقا من از اد کردنو این چیزا سردر نمی یارم اسمم تو بازی jafaria1188

  • jafari.a گفت:

    اقا من از اد کردنو این چیزا سردر نمی یارم اسمم تو بازی jafaria1188 اگه کسی خواست و بلد بود به ما بگه تا با هم مراحلو بریم. :yes:
    رفع اسپم
    اقا نقد خوبی بود بنده تو این دو روز عاشقش شدم مرسی. :inlove:

  • shadabian گفت:

    لعنت بر یوبیساف صغیر
    که همه بازیاش آنلاینه
    هیچی گیمری تو تهران بدبختی نداره
    بدبختی یعنی اهل خرمشهر باشی هیچی از گیم تو شهرت پیدا نشه وگرنه همه توی تهران خوشن
    حتی فقیر بیچاره هاشونم از ما وضعشون بهتره
    گیمرای از خود راضی نشستین پای گیم ککتون نمیگزه
    اصلا شما ها که این همه پای گیم هستین نماز میخونین ؟؟؟

  • dimoomid گفت:

    مطئنا اگر قبل از قرار دادن متن نهایی نقدها کار را بدست یک ویراستار بسپارید سطح بسیاری از متن ها در سایت از اینی که هست بالاتر خواهد رفت بماند که برخی از ایرادات املایی و بخصوص دستوری و نگارشی واقعا توی برخی از نقدها بدجور توی ذوق میزنه.

    • درود دوست عزیز.

      در مورد ویراستاری خود بچه ها می تونن ویراستاری کنند (تیم رو میگم) ولی اگه دیدید که توی این نقد و نقد هستن غلط املایی هست مشکل از منه چون کیبوردم خرابه بعضی وقتا یا ی رو نمیزنه، یا م رو نمیزنه و…
      با تشکر انشالله جبران بشه

  • WhenAManCries گفت:

    تیم سایت بسیار غیر حرفه ای می باشد به گونه ای که سعی در جبهه گیری طبق نظرات خویش در بیان اخبار و نقد های بازی ها دارد به طور مثال : ” تکرار مکررات!” تیتر خبر نمرات AC: Syndicate،
    در همین نقد بازی Division منتقد بازی،پویا و زنده بودن شهر را یکی از نکات قوت بازی بر میشمارد در صورتی که سایت I.G.N در نقد خود نسبت به بازی بیان می دارد : “کشتن دشمنانی به تعداد یکسان، و کلاس یکنواخت درست در یک نقطه ی مشخصی از نقشه بازی به طور مکرر یکی از دلایل یکنواخت و خشک بودن دنیای بازی می باشد و این نکته یکی از بدترین نکات بازی Division می باشد.”
    بر این اساس من.تقد محترم یا اصلا به انجام بازی نپرداخته است و یا معنی درست پویا و زنده را نمی داند!

    • دوست عزیز…

      اول کافیه که کمی با خودت فکر کنی. ما اگه هرچه غیر حرفه ای هم باشیم( که اینطور نیست) نقدی که ما می نویسیم بر اساس تجربه هایی بوده که خودمون انجام دادیم. اگه قرار باشه که بر اساس نقد IGN بیایم نقد خودمون رو بنویسیم:
      ۱- دیگه اسم مارو منتقد نمی ذارن
      ۲- اینطوری اصن سایت نیازی به ما نداشت چون خبرنگارا زحمت میکشن میرن ترجمه میکنن به همین راحتی

      شما هم اگه نقد مارو قبول نداری می تونی بری نقد همون سایت IGN و… رو بخونی که از نظر همه معتبره. درضمن محیط زنده برای همه مشخصه دیگه نیازی به توضیح نیست. زمانی هم که میگیم تصاویر اختصاصی هست یعنی اون تصاویر رو خودمون گرفتیم نه اینکه بریم از شخصی، سایتی یا جایی بگیریم بیایم. در نتیجه یعنی تجربه کردیم. تمام مشکلات و نکات مثبتی که گفتم همش بر اساس تجربه ای بود که توی بازی به دست آوردم. اصلا هم کاری ندارم IGN و منتقدای سایت خارجی چی میگن برای خودشون. اونا نقد خودشون رو بر اساس تجربه می نویسن و ما هم بر اساس تجربمون می نویسم. اگه قرار بود فقط نقد یک نفر رو معتبر بدونیم پس چرا این همه منتقد توی سایت های مختلف خارجی ریخته؟
      خواهشا درباره این چیزا فکر کنید و بعد نظرتون رو بیان کنید.

      • WhenAManCries گفت:

        سلام
        ۱. شما میگید بر اساس “تجربه خودم ، نظر میدم و منتقد هستم” و من باز بیشتر به عمق بی تجربگی شما در زمینه نقد یک مدیا و خبر رسانی پی میبرم. زیرا این تجربه شما نیست که بر اساس آن نقد میکنید ، این جبهه گیری شما نسبت به موضوع مورد نقد می باشد در ضمن تجربه ی شما می تواند بسیار متفاوت از واقعیت باشد و چنانچه نقد شما به عنوان نظر شما در محلی بیان شود هیچ مشکلی ندارد ، اما اگر به عنوان یک نقد و با هدف آشنا نمودن دیگر افرادی که آن مدیا را تجربه نکردند باشد ، یک فاجعه است.
        ۲. مطمعا باش اگه ف.یل.تر نبود میرفتم اونجا ، در ضمن گذرا به نقدت بر خوردم نه اینکه نیازی به دیدگاه های جبهه گیرانه ی یک فرد در لباس منتقد داشته باشم.
        ۳. انسان ها دوست دارند چیزهایی رو بخونن که دوست دارن و این اصل رو شما در نقدت رعایت کردید.

        • ۱- ببخشید شما که میگی من نویسنده نیستم، بازی هارو تجربه نمی کنم، پس از چه منبعی میام نقد می نویسم؟ شما فکر میکنید که من میرم نظر تک تک کاربرای گل گیمفا رو می خونم و میام ازش مقاله در میارم؟ این مقاله ای که من یا همکاران دیگه ام می نویسند، بر اساس تجربه ای هست که توی بازی به دست میارن( ۲ بار گفتم) حالا شما میای تجربیات یک منتقد خارجی رو با تجربیات مثلا من مقایسه می کنی، به این نتیجه می رسی که ما منتقد نیستم. نقد من نظر نیست عزیز. نقد من بر اساس اون مشکلات و ایرادات و نکات مثبت و.. هست که توی بازی می بینم توی این بین یه سری چیزا رو برای کاربرا تعریف می کنم تا اون کسایی که بازی نکردند، حداقل با ۴ تا گروه توی بازی آشنا بشن بفهمن اونا کی هستن…

          ۲- والا من متوجه نشدم اگه نمی تونی وارد اون سایت بشی پس چطور میای نظر اون منتقد رو با من مقایسه می کنی؟ درضمن همه الان ف.ی.ل.ت.ر شکن دارن که بخوان به راحتی آب خوردن وارد اون سایتا بشن پس این بهانه شما قابل قبول نیست.

          • WhenAManCries گفت:

            من عقیده ندارم که شما این بازی رو انجام ندادی و نقد اون رو نوشتی، بر عکس من اعتقاد دارم شما این بازی را انجام دادی و به دلیل اینکه در کار تحریریه و نوشتن یک نقد پیرامون یک بازی تخصص کافی نداری موجب شده تا نقد شما بسیار غیر حرفه ای باشه.یک گیم رو همه بلدند بازی کنند، اما نقد یک گیم رو هر کسی نمی تونه بخوبی بنویسه.-دلیلم برای اینکه نقد شما غیر حرفه ای است زیاده ، مثال:
            تو نقد نوشتی که محیط بازی پویا و زنده است، در صورتی که اصلا اینگونه نیست من در حدود ۱۲۵ ساعت این بازی رو انجام دادم و به جرات میتونم بگم به غیر از مراحل اصلی که از قبل طراحی و آماده و بخش دارک زون که مولتی هست ، محیط اصلی بازی دارای هیچگونه طراحی انعطاف پذیری نیست و هیچگونه پویایی از نظر گیم پلی ندارد، برای تائید گفته ی خود هم قسمتی از نقد یک سایت معتبر جهانی رو نوشتم اما شما این کار رو در پاسخ خود به شکل دیگه ای نمایش دادی و مدعی شدی که من علاقه به سایت ign دارم و بهتر است دیگه به این سایت سر نزنم و به همان سایت مراجعه کنم.
            -من در اکثر موارد با ps4 پیگیر اخبار میشم که مشکل ف.یل.ت.رینگ دارم.

        • سلام
          کاربر عزیز WhenAManCries شما تیم گیمفا تیمی بسیار غیرحرفه ای خواندید! واقعا عجیب بود این موضوع! بی ترتید مشکلاتی توی مقالات در هر سایتی وجود داره و هرگز یک کاربر نمیتونه یه تیم «خیلی» غیرحرفه ای بخوانه! چون دلایل قانع کننده ای از سوی شما ندیدم!

          دوم اینکه این نقد نوشته «علی جلیلی» هست 😉 الان ممکن بود اگه بنده نقد این بازی بنویسم بهش نمره ای دیگه بدم و کلا درون مایه نقد متفاوت بشه! چون ۲ فرد مختلف نقد نوشتن از بازی :yes: و صد البته باید معیارها و اصول نقد حفظ بشه که خوشبختانه در این نقد حفظ شده و به شخصه این مطلب نقدی حرفه ای میبینم :yes:
          اگر نظر شما غیر اینه میشد خیلی مودبانه تر و با دلیل بگید آقای جلیلی این اشکالات به نقد شما وارده 😉
          الان IGN مثال زدید! خوب ممکنه منتقد IGN این بازی دوست داشته باشه و به اون ۱۰ از ۱۰ بده! ولی منتقد گیمفا بازی دوست نداشه باشه و با ذکر دلیل ( همونطور که بی دلیل نمیشه نمره بالا داد ) به بازی ۸ از ۱۰ بده 😉

          • WhenAManCries گفت:

            حدث میزنم که شما هم باید یکی دیگر از افراد تیم تحریریه سایت تخصصی گیمفا باشی.
            کم کم دارم پی میبرم که شما ها اصلا انتقاد پذیر نیستید چون بجای پاسخ به ایراداتی که من از نقد گرفتم در پاسخ به من باز جبهه گیری کردید( به مانند خود نقد).
            بیایید مغلته و فرافکنی رو بذارید کنار و اگه ادعای تخصص دارید به ایرادات من یک پاسخ روشن بدهید.
            من اصلا به امتیاز این نقد کاری ندارم اما نمیدونم چرا شما صحبت از نمرات در نقدهای بازی میکنی( در واقع اصلا من به نمرات در نقدها هیچ اعتقادی ندارم )
            – من تمام این انتقادات از این سایت رو طی مشاهدات زیادی که طی مدت طولانی داشتم نوشتم و تصمیم گرفتم تا انها رو اینجا بیان کنم اما کو که نیست هیچ گوش شنوایی.

  • WhenAManCries گفت:

    قسمت هایی از این نقد رو برانداز کردم تصمیم گرفتم از خوندن اون صرف نظر کنم!
    ۱. این آقای کلنسی که شما در مدح وی اینجوری مدیحه سرایی می کنید نه تنها داستان بازی Division رو ننوشته بلکه حتی ایده ابتدایی داستان بازی هم برای یک فرد دیگری می باشد. تام کلنسی در سال ۰۸ نام تجاری خود را به Ubi soft فروخته است. از تیم سایتی که ادعای تخصصی بودن در زمینه گیم رو داره چنین گاف هایی بسیار به دور و همچنین به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد.

    ۲. بازی هایی که با نام “… Tom Clancy’s” آغاز می شوند به این معنی می باشند که دارای استاندارد های مشخص تام کلنسی می باشند نه اینکه داستان بازی رو این فرد نوشته است. به طور مثال در چنین بازی هایی نباید انتظار موجودات تخیلی و فضایی بد قواره ای نظیر بازی Desteny یا اسلحه های تخیلی باشید بلکه همه ی المان های بازی از داستان گرفته تا اسلحه ها همگی بر اساس استاندارد ها و رئالیسم خاص کلنسی در سری رمان هایش می باشد

    • ۱- داستان بازی رو فکر می کنیم اصلا ایشون ننوشته ( که ایشون خودشون داستان نویس بودن ) ولی ایده اش رو از کس دیگه ای نگرفته. ایده ش بار ها و بارها گفته شد که درباره عملیات زمستان سیاه بود نه شخص دیگه ای.
      نگاهی به متن زیر بندازیم:
      کلنسی در سال ۱۹۹۶ به همراه همکارانش شرکت توسعه‌دهنده بازی‌های کامپیوتری توفان سرخ (Red Storm Entertainment) را بنیان گذاشت. شرکت او به تولید بازی‌های نظامی و جاسوسی که نگارش طرح‌های داستانی آنها را خود بر عهده داشت، می‌پرداخت. پس از مدتی شرکت یوبی‌سافت شرکت او را خرید. پس از آن نیز یوبی‌سافت همچنان از طرح‌های داستانی کلنسی و نیز نام تام کلنسی در بازی‌های زیادی مانند اسپلینتر سل تام کلنسی: مامور دو جانبه و هاکس استفاده کرده است.

      یعنی ایشون داستان نویس بودند ولی پس از خریداری شدن شرکتش توسط یوبیسافت از طرح های داستانی ایشون در بازی استفاده شد.

      به این متن توجه کنید:

      تام کلنسی سرانجام در تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی در بیمارستان بالتیمور و پیش از اینکه اکران بازی نوشته شده بر اساس ایده های خود یعنی The Division را ببیند، درگذشت.

      یعنی ایده بازی از خودش بود عزیز، نه شخص دیگه ای.

      • WhenAManCries گفت:

        من هم میدونم قبل از فروش برند خود مشغول به داستان نویسی بودن و گفتم ایشون از سال ۰۸ دیگه در تیم یوبی نبودند ، اقای کلنسی از سال ۲۰۰۸ دیگه هیچ سمت و شغلی در یوبی سافت نداشته ، تام کلنسی یک برنده مثل مک دونالد. بازم بگید ما خیلی تخصصی کار میکنیم.
        وقتی مرجع خودتون رو تنها به ویکیپدیا و دیگر مراجع غیر رسمی موجود در نت انتخاب میکنید چنین گاف هایی نیز پیش میاد، حالا ماست مالیش نکنید.

        • دوست عزیز
          اول اینکه خوب شد فهمیدید ایشون داستان نویس بوده قبل از اینکه یوبیسافت شرکتشو بخره.
          دوم اینکه درست تام کلنسی یه برند هست. ولی تمام بازی هایی که با تام کلنسی شروع میشن داستان داخل بازیشون ایده ای از داستان آقای کلنسی هست. یعنی آقای کلنسی یه داستان نوشتن:
          یا داستانایی که توی بازی های برند کلنسی هست مستقیم از خود کلنسی واردش شده
          یا ایده هایی از داستانی بوده که کلنسی ساخته.

          جهت افزایش اطلاعات جنابعالی عرض می کنم که ویکیپدیا رسمی ترین منبعی هست که همه ازش استفاده می کنند. شما به چه علمی اومدی میگی غیر رسمی و… هست.
          شما فرض کن گافه. کار ما ماست مالی نیست. حالا شما هرجور فک می کنید به خودتون ربط داره ولی ما کار خودمون رو میکنیم به هر ترتیبی که شده. شما که نویسنده های گیمفا رو خشک و …. می خونید پس بهتره به نظرسنجی که ۱-۲ هفته پیش رو سایت بود مراجعه کنید دوست عزیز. حداقل ۵۰۰ تا کاربر به آقای آقابابایی بابت مقالات زیباشون رای دادن.

          • WhenAManCries گفت:

            اگه تا الان یک مقاله تخصصی یا پایانامه رو نوشته باشی باید بدونی که منابعی نظیر ویکی ها اصلا رفرنس های معتبری نیستند حتی ویکی پدیا.
            شاید برای عده ی زیادی از خوانندگان این سایت که سنی زیر ۱۸، ۲۰ سال دارند گفته ها شما به عنوان سند و مدرک باشد و شما را یک تیم متخصص بداند اما در سطوح واقعی تخصص و با مقایسه سایت های تخصصی بازی شناخته شده هیچ جایگاهی ندارد.

  • ehsanv10 گفت:

    سلام بازی توپیه.

    یه نفر جواب منو بده.

    این بازی چه قدر حجم اینترنت مصرف میکنه؟؟؟؟

    میخوام اینترنت ۴G ایرانسل سرعت ۳ الی۴مگ باهاش بیام بازی کنم

    فقط بهم بگید حجم چه قدر توی pc میخوره؟

  • WhenAManCries گفت:

    تیم تحریره بسیار خام و نپخته است و دارای قلم بسیار خشکی نیز می باشد.
    کامنت های سایت محل گردهمایی فن بوی های پیشگویی است که روزانه تعداد دو سه تا GOTY سال های آینده رو معرفی می کنند.
    گونه ی نچندان نادری هم وجود دارد که نمره سایت متا برای انان به مانند وحی نازل می باشد

    • دوست عزیز…

      از نظر شما اینطوری. تیم ما خام و نپخته. شما که منابع سایت های دیگه یا سایت های خارجی رو معتبر می کنی چرا اونارو دنبال نمی کنی؟ چرا حاشیه درست می کنی برادر من؟ فن بوی توی همه سایتی هست و جلوی این عزیزان رو نمیشه گرفت. شما که کاربرا و تیم گیفا رو نقد می کنید، خواهش می کنم نقدتون از سایت رو بصورت کامل توی انجمن قرار بدید. اینجا جای بحث های بی خود نیست!

      • WhenAManCries گفت:

        ۱. یک سر زدم به نقدتون تا ببینم کیفیت نقدها چجوریه که خوب متاسفانه خیلی جالب نبود و اگه میدادن بقال سر کوچه قشنگتر مینوشت .
        ۲. پ.یلتر عاقا پ.یل.تر وگرنه اطمینان داشته باش تعداد بازدیدکنندگانتون از این هم نصف میشد.
        ۳.من تلاش برای جلوه دادن اینکه نقدهای سایت بخصوصی رو خوب نمایش بدم رو ندارم چون نیازی نیست به این کار( همه با سایت ign اشنا هستند) و در ضمن نمیگم نقد ign وحی منزله.
        ۴.فن بوی های این سایت با چیپ ترین روش ها به طرفداری می پردازند که آدم میخواد گلاب به روتون … هیچی اصلا که این نشان دهنده سن پایین مخاطبان سایت فوق تخصصی گیمفا هستش.
        ۵. من مشکلم با این سایت اینجور چیزاست:
        – جبهه گیری در بیان اخبار و نقدها
        – استفاده از ادبیات غیر حرفه ای در نوشتن اخبار و نقدها (غلت املایی، عدم ویراستاریو ، استفاده از کلمات عامیانه در مطالب و…)
        – تبلیغات بیش از حد سایت حتی بوسیله ی پاپ این ها و تله ی کلیکی (کلا دکانی شده این گیمفا)
        -بروز نبودن سایت نسبت به دیگر سایت های موجود( گفتم باز هم میگم به دلیل ف.ی.تر.ینگ مجبوریم حداقال تیتر اخبار رو بخونیم.)

        • ۱- شما ببر بده بقال محلتون ببینیم چطوری می نویسه که انقدر از مقالات سایت مشکل می گیرید.
          ۲- چه ربطی به ف.یل.ت.ر شدن داره که این بحث رو ایجاد می کنید. ماشالله الان همه قند شکن دارن که برن سایت های خارجی پس الکی شیلترینگ رو بهونه نکنید.
          ۳- حرفی برای گفتن ندارم
          ۴- شما نمی تونی از سن کاربرای گیمفا ایراد بگیری… روی سردر سایت ننوشته با فلان سن وارد شوید. الان هر جا که برید گیمر کم سن هم توش پیدا می شه. حالا بحث و نظراتش به کنار ولی همه افراد گیمفا سن پایین نیستند. ما همه سنی داریم. پس فکر نکنید اینجا مهدکودکه کاربر کم سن میاد اینجا. ما برای همه احترام قائلیم.
          ۵- شما خودت غلط املایی داری توی نظرت دوست عزیز. اول اینکه شاید برای بعضی از تحریریه ها مشکل کیبورد باشه مثل من. توی این دو روز که ۲ تا مقاله دادم شاید همین مورد کیبورد باعث شده غلط املایی داشته باشم.
          درباره بروز بودن سایت هم ما تمام تلاشمون اینه که تا خبری میاد سریع بریم روی سایت. بعد چنان صحبت می کنید انگار به نمایندگی کل کاربرای گیمفا میای اینجا و صحبت می کنی که به دلیل شیلترینگ همه به اجبار میان اینجا و نقد و اخبار رو می خونن.

          خیلی دوست دارم در انجمن بیشتر باهاتون در ارتباط باشم.
          https://forum.gamefa.com/User-Edge-And-Christian

  • نقد فوق العاده ای بود خیلی زیبا نوشتین آقای جلیلی
    فقط یه سوال میدونم حتما به نظر تکراریه ولی ارزش خرید داره؟ من که از اسپلینتر سل و گوست ریکون خیلی لذت بردم
    من این بازیو بخرم (PS4) سینگل بازی کنم (میدونم باید آنلاین باشی) کمپین داره؟ بعد اگه داره تنهایی سخت نمیشه؟
    یه توضیح هم در مورد دارک زون میدید؟

  • .::Ali GN::. گفت:

    با سلام خدمت همگی و سال نو همگی مبارک
    بچه ها ی سوال من الان استار وارز و بلک اوپس رو آنلاین راحت بدون هیچ لگی بازی میکنم میخواستم بدونم دیویژن هم مشکلی ندارم باهاش؟
    سرویس ۴ مگ از شاتل دارم ک سرعت دانلودم ۷۰۰ کیلوبایت بر ثانیه هس و پینگم با آمریکا ۱۵۰ (البته سرویس گیمینگ فعال کردم) ولی بازم نگران شدم که پولم هدر نره اینو بخرم و نتونم بازی کنم

  • ممنون از شما پس نسبت به گیمپلی و کمپین ارزش خرید داره؟
    ممنون میشم پاسخ بدین
    ببخشید دوباره نوشتم یکی از دوستان نظر داد نظر من رفت جزو قدیمیا

  • Woolly گفت:

    من امروز بازیو گرفتم ۲ فروردین الان بعد از اون ویدیو که پخش میشه هی ارور دلتا میده اینم بگم رو ps4 گاهی اوقات ارور mike هم میده

  • wand3r گفت:

    این نقد بود یا انتقاد؟
    به نظرم بیشتر شما انتقاد کردی تا اینکه نقد کنین.
    نقد درست اینکه در کنار بیان انتقادات نقاط قوت رو هم بیشتر نشون بدین.
    اگرم نشون دادین خیلی کم رنگ بود.
    مثلا نوشتین میتونه بازی تا یک ماه سرگرمتون کنه.خب چرا اشاره ای به بسته های الحاقی نکردین ؟ اینکه یوبی سافت تو این یک سال قراره با بسته های الحاقی یک سری مراحل جدید اضافه کنه یا قابلیت های جدید.
    جایی خوندم نوشته بود این عنوان میتونه جایگزین destiny بشه که شد.چطور اون میتونه سالها سرگرم کنه این عنوان نمیتونه.
    بله بازی باگهایی داره ولی اینقدر بزرگ و جذاب هست که این ایرادات خیلی به چشم نمیاد.
    به نظرم بزرگترین ایراد بازی طولانی بود fast travel کردن به safe house ها هست.و اینکه به یه لول خاصی که میرسین اسلحه هایی که باز میکنه تفاوت انچنانی نمیکنه و بعضا از تفنگ های اول بازی ضعیف تره.
    (نظر شخصی)

  • محمد گفت:

    واندر جان آقای جلیلی نظرشون و پایه نقدشان بر این اساس بوده اما شاید هر فردی در مورد این بازی سلیقه و نظر خاصی داشته باشه
    و من هم همیشه نمرات بازی ها رو مشاهده می کنم و البته تجربه هم می کنم و کاری به نمره ندارم. :shy:
    تو هم اگر تجربه کردی، می بینی خوبه ،بازی کن حالشو ببر 😀

  • Amirshank گفت:

    خسته نباشید مرسی از مقاله ی عالیتون حرف نداشت اما کاشکی یکم بیشتر راجع به جزییات گیم پلی بازی مثل اینکه اجع به اینوتوری و بخش های مختلفش یکمی کاش بیشتر توضیح میدادید ❤️

  • JjPs4ever گفت:

    سلام میشه کمپین این بازی رو افلاین هم انجام داد؟؟
    ضروریه میخام برم بگیرم…..
    ممنون میشم جواب بدین!

  • Nasrin_numb گفت:

    نقد عالی بود، ممنون
    دلمو زد این بازی ، جرات نمیکنم طرفش برم بخاطر باگ های زیادش
    یه سوال؟ سایت یا تالار گفتمانی هست مخصوص این بازی؟

به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا
به نام ملت، به نام آرامش | نقد و بررسی بازی The Division - گیمفا