?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا

?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا

این که در سال ۲۰۱۶ یک استودیوی بازی‌سازی بیاید و با داشتن تعداد زیادی الگو و بازی اسطوره‌ای در آن سبک، یک عنوان شوتر اول شخص با گرافیک بی‌نظیر و طراحی‌های عالی عرضه کند و از المان‌های موفق دیگر بازی‌ها نیز استفاده بهینه کند و خلاصه یک بازی خوش‌ساخت بسازد قابل تحسین است ولی قطعا کار آن شخص یا سازنده‌ای که سال‌ها پیش که حتی هنوز بازی شوتر اول شخصی شناخته نشده بود و کسی نمی‌دانست این جور بازی‌ها یعنی چه، آمده و عنوانی را ساخته است که موجودات جهنمی را در قالب یک بازی شوتر اول‌شخص به جان ما می اندازد، بسیار بسیار قابل تحسین‌تر وا ارزشمندتر است. این سازنده هیچ مثال و الگویی نداشته است و در واقع خود الگوساز بوده و عنوانی را تولید کرده که سال‌ها از روی آن درس بگیرند و این الگو را هر بار بهینه و بهینه‌تر کنند تا امروز و در سال ۲۰۱۶ عناوینی مثل Destiny و Titanfall و … داشته باشیم.

fpyfzdvf2va4lxrypqed

این منم… تو بازی البته!

در سبک شوتر اول‌شخص بدون شک این الگو و اسطوره، بازی Doom است که سال ۱۹۹۳ منتشر شد و استانداردهای سبک شوتر اول‌شخص را تعیین و پایه‌ریزی کرد. عنوانی که توسط استودیو  id Software و در راس آن‌ها جان کارمک افسانه‌ای ساخته شد و آغازگر عصر جدیدی در بازی‌های شوتر شد و هنوز که هنوز است از آن بازی به نیکی یاد می‌شود و طرفداران بسیاری دارد که همگی منتظر عنوان جدید این سری هستند.

سری عناوین DOOM تا به حال در سری اصلی خود شامل بازی‌های (Doom (1993 / عنوان (The Ultimate Doom (1995 / عنوان (Doom II: Hell on Earth (1994 / عنوان Master Levels for Doom II در سال ۱۹۹۵/ نسخه Doom 3 در سال ۲۰۰۴ / بازی (Doom 3: Resurrection of Evil (2005 و نهایتا بازی Doom 3 BFG Edition در سال ۲۰۱۲ می‌باشد و البته به عنوان اسپین‌اف و عناوین فرعی نیز شامل بازی‌های Final Doom در سال ۱۹۹۶ / عنوان (Doom 64 (1997 / بازی (Doom RPG (2005 / نسخه (Doom Resurrection (2009 و بازی Doom II RPG در سال ۲۰۰۹ است.

doom

کار طراحان بازی در خلق هیولاها ستودنی است… کاری که از قدیم طراحان DOOM در آن تبحر داشته‌اند

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید سری DOOM تاریخچه بسیار غنی و البته خیل طرفداران بسیار عظیمی در دنیای بازی‌های رایانه‌ای دارد که اکثرا شامل بازی‌بازهای قدیمی‌تر است که با عناوین کلاسیک این سری خاطرات زیادی دارند. به همین دلیل نیز در وهله اول بسیاری منتظر معرفی نسخه جدید این سری بودند و از سویی دیگر پس از معرفی عنوان جدید نیز انتظارها از این بازی بسیار یالا بود، به ویژه پس از تریلرهایی که از آن معرفی شد و نوید یک شوتر بی‌نظیر را داد.

نمایشگاه E3 2015 بدون شک خاطره بسیار خوبی برای شرکت بتزدا و طرفداران این شرکت رقم زد. از نمایش عالی Fallout 4 تا رونمایی از Dishonored 2 و البته نمایش گیم‌پلی هیجان‌انگیز و عالی DOOM. نمایشی که به واقع طرفداران بازی و حتی کسانی را که آشنایی با این سری نداشتند شگفت زده کرد و همه را بیش از پیش به موفقیت نسخه جدید DOOM امیدوار کرد و انتظار برای آن را سخت‌تر. از گرافیک عالی بازی تا دشمنان جذابی که هم شامل دشمنان جدید و هم دشمنان کلاسیک سری بودند و البته در راس این موارد، اسلحه‌های خوش‌ساخت و واقعا خوفناک و قدرتمندی که با روش‌های مختلف دشمنان را از صحنه روزگار محو می کردند، همه و همه نوید روزهایی خوب برای سری Doom را می‌داد. روش‌های کشتن دشمنان با اسلحه‌های بازی به قدری خونین و هیجان‌انگیز بود که هر بازی‌بازی را تشنه تجربه این عنوان می‌کرد. بازخوردهایی که پس از این نمایش از سوی صنعت بازی دریافت شد تقریبا همگی مثبت بودند هرچند تعداد محدودی از افراد به این نکته اشاره کرده بودند که بازی “بسیار خشونت آمیز” است. البته آقای Pete Hines از Bethesda نیز به درستی در جواب این مسئله اعلام کرد که این بازی برای این طراحی و ساخته شده است تا بازی‌بازان خشونت خود را به جای انسان‌ها بر سر شیاطین و هیولاها تخلیه کنند. همچنین وی اعلام کرد “اگر شما اهل انجام بازی‌های خشن و خونین نیستید، احتمالا DOOM عنوانی مناسب برای شما نیست”.

doom 4 1

ولش کنی میاد داخل!

عنوان DOOM توسط خالق این فرنچایز یعنی id Software مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند و قرار است تا در تاریخ ۱۳ می ۲۰۱۶ برابر با ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ توسط Bethesda Softworks برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۴، ایکس‌باکس‌وان و پی‌سی منتشر شود و حسابی تمام شوتر‌دوستان و طرفداران را سر ذوق آورد. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به اطلاعاتی که تاکنون از این بازی منتشر شده است بیاندازیم و با یکدیگر در خصوص اطلاعاتی که از این عنوان موجود است صحبت کنیم.

بازی DOOM ابتدا در سال ۲۰۰۸ توسط جان کارمک و تحت نام DOOM 4 معرفی گردید ولی پس از آن و طی پروسه‌ای چند ساله اتفاقات زیادی در مورد این بازی و روند تولید آن زخ داد تا جایی که حتی گمان می‌رفت شاید پروسه ساخت بازی کنسل و متوقف شده است. اما در سال ۲۰۱۳ بود که Tim Willits از استودیو id Software اعلام کرد که نسخه جدید فرنچایز DOOM همچنان اولویت اول آنها برای ساخت است و روند تولید آن ادامه دارد اما مشخص نکرد که آیا نام این بازی جدید همچنان DOOM 4 است یا نام جدیدی برای آن برگزیده شده است. ولی در فبریه سال ۲۰۱۴ کمپانی Bethesda در جریان اعلام این موضوع که نسخه بتای این بازی جدید در اختیار کسانی که بازی Wolfenstein: The New Order را در هر پلتفرمی پیش خرید کرده باشند قرار می‌گیرد، مشخص نمود که نام این بازی جدید دیگر DOOM 4 نیست و از این پس با نام DOOM شناخته خواهد شد. معمولا فرنچایزهایی که پس از عرضه چند شماره مجددا به نام اصلی و اولیه سری بدون هیچ پسوند و شماره‌ای باز می‌گردند نشان از آن دارند که به نوعی یک آغاز جدید برای آن فرنچایز هستند و طرفداران می‌توانند شروعی دوباره در سری را تجربه کنند، مانند شروع جدید و طوفانی سری Devil May Cry یا عنوان جدید Hitman.

doom 008

با همچین موجوداتی همچین اسلحه‌هایی هم لازمه دیگه…

آقای Marty Stratton تهیه کننده اجرایی استودیو id Software در باره DOOM می‌گوید: “DOOM یک شوتر اول شخص است پر از شیاطین گردن‌کلفت، اسلحه‌های بزرگ و نابود‌کننده و روند حرکتی بسیار سریع”. در واقع می‌توان گفت این‌ها المان‌های کلیدی بازی هستند. ابن عنوان یک مجموعه بزرگ و عظیم از اسلحه‌های مختلف را داراست که آزادانه در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید در طول بازی سریعا بین آنها سوئیچ کنید.

بسیاری از اسلحه‌های کلاسیک سری شامل سوپر شات‌گان و BFG 9000 دوباره در این نسخه بازگشته‌اند. علاوه بر این‌ها ضربات Melee از قبیل حمله با اره‌برقی که دشمنان را به دو نیم تقسیم می‌کند نیز در بازی وجود دارند که بسیار هیجان‌انگیز و خشن هستند و این حملات در تریلر بازی در نمایشگاه E3 همگان را از فرط هیجان میخ‌کوب کرده بودند. بسیاری از دشمنان مربوط به بازی اصلی سری مثل Revenant ها، Mancubus ها و سایبردیمون‌ها نیز بازگشته‌اند البته برخی از آن‌ها طراحی جدیدی را به خود دیده‌اند.

doom 2016 revenant fight 1437988262 e1452134870141

ترسیدم الان مثلا…

از آن‌جایی که سیستم مبارزات بازی تاکید ویژه‌ای بر سرعت و حرکات سریع دارد اجازه می‌دهد تا بازیکن به انجام حرکاتی مانند دویدن‌های سریع و پرش‌های دوگانه بپردازد و البته در نقطه مقابل آن یک سیستم و مکانیک مبارزه به نام “حمله هل دهنده رو به جلو” در بازی وجود دارد که مانع از پناه گرفتن بازی‌بازان پشت سنگرها و یا استراحت کردن برای پر شدن خط سلامتی می‌شود. در همین راستا در بازی نه خبری از مکانیک کاورگیری هست و نه خبری از سیستم خط سلامتی پر‌شونده. بازی‌بازان می‌توانند بسته‌های سلامتی یا افزایش مقاومت را که در طول مراحل بازی پراکنده هستند جمع کنند و یا برای پر کردن خط سلامتی خود دشمنان را بکشند.

مکانیک جدیدی که در بازی DOOM معرفی شده است سیستم تمام کننده‌های Melee است که به بازی‌باز اجازه می‌دهد تا زمانی که به اندازه کافی به دشمن آسیب وارد کرده است با یک تمام کننده melee با خشونت و البته به زیبایی کار وی را یک‌سره کند. دشمنان بدبختی که برای اجرا شدن این تمام کننده‌ها روی آن‌ها آماده هستند با تغییر رنگ مشخص می‌شوند و شما متوجه می‌شوید که قادر هستید کار آن‌ها را سریعا تمام کنید. سازندگان بازی در id Software به این نکته اشاره کرده‌اند که مدت زمان به اتمام رساندن مراحل بخش تک نفره بازی بیش از ۱۳ ساعت خواهد بود که برای عنوانی در این سبک بسیار مناسب و عالی است.

2884160 mancubus 1434321905

این دوستمون یه بار پاره شده… دوباره دوختن!

در باره داستان بازی خود سازندگان آن نیز ادعاهای واهی مبنی بر این که داستان بازی بسیار عالی است یا پر از پیچش‌های داستانی و شخصیت‌های عمیق است نداشته‌اند (مانند برخی از شرکت‌ها که قصد دارند داستان آبکی خود را با تبلیغات واهی بزرگ جلوه دهند) و اعلام کرده‌اند که تمرکز اصلی تیم سازنده بر روی گیم‌پلی بازی بوده است. البته داستان بازی کاملا برای یک عنوان شوتر اول شخص کلاسیک مناسب است و شما را در روند بازی به پیش می‌برد. اصولا در این نوع شوترهای کلاسیک که روندی شدیدا رو به جلو دارند و هم‌واره از هر طرف سیلی از دشمنان که معمولا هم هیولا هستند بر سرتان می‌ریزند، داستان حرف اول و حتی دوم را هم نمی‌زند و تنها اهرمی است برای هل دادن بازی‌باز و دادن دلیلی به او برای کشتن هیولاها. بارزترین مثال‌ها برای این سبک عناوین به غیر از سری DOOM، فرنچایزهای Serious Sam و Painkiller هستند که داستانی بسیار کلیشه‌ای دارند. البته در DOOM قطعا بازی از یک خط داستانی که برای این سبک و این فرنچایز کاملا مطلوب و مناسب است بهره‌مند است ولی باید بدانید که نباید منتظر داستانی در حد Last of Us یا Bioshock باشید.

ساخت بخش چند نفره DOOM را استودیو Certain Affinity بر عهده دارد که استودیویی آمریکایی واقع در تگزاس است و در سال ۲۰۰۶ توسط آقای Max Hoberman و تعدادی از کارکنان سابق بانجی و تنی چند از افراد خبره صنعت بازی‌های رایانه‌ای تاسیس شده است. چندین مد مختلف بخش چند نفره از قبیل Deathmatch و domination و freeze tag و clan arena در بازی وجود دارند. ارتقاها و تلپورت شدن نیز در این عنوان وجود دارند.

برخی مد‌های خاص در بازی دارای قواعد ساختاری نامتقارنی هستند که در آن ها بازی‌بازان می‌توانند یک pentagram را در نقشه بردارند که به آنها اجازه می‌دهد تبدیل شوند و در نقش یکی از هیولاهای مخوف بازی ایفای نقش کنند. DOOM هم‌چنین دارای یک سیستم ساخت و ساز در بازی به اسم “Doom SnapMap” است که با ما اجازه می‌دهد نقشه‌های دلخواه خود را بسازیم، مدهای جدیدی برای بازی با قوانین خودمان خلق کنیم و آن‌ها را در یک جامعه آنلاین به اشتراک بگذاریم.

doom unwilling cacodemons screenshot 19200

این سوپر شات‌گان واقعا بی‌نظیره و توی ویدئوهای بازی یکی از بهترین‌هاست…

به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین چالشی که سازندگان DOOM در id Software در طول ساخت بازی با آن مواجه بوده‌اند خلق عنوانی است که بتواند با شوترهای غول پیکر این روزها مثل Call of Duty و Battlefield رقابت کند. آن‌ها فکر می‌کردند از آن‌جایی که جدیدترین نسخه از فرنچایز DOOM در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است محبوبیت و علاقه به این فرنچایز بین بازی‌بازان جوان‌تر در قیاس با فرنچایزهای یاد شده نسبتا کمتر است،

چالش دیگری نیز که پیش روی سازندگان بازی قرار داشته است و دارد این است که عنوانی بسازند که آن‌قدر منحصر به فرد و جدید باشد که بتواند هویت خود را در قالب عنوانی جدید بدون پسوند و شماره اثبات کند و از طرفی هم آن‌قدر به اصول و المان‌های اساسی فرنچایز DOOM وفادار باشد که صلاحیت به دوش کشیدن نام عنوانی از این سری را داشته باشد، کاری که سازندگان در عنوان بازسازی شده DMC به بهترین شکل ممکن پیاده کردند و عنوانی را ساختند که هم یک Devil May Cry اصیل بود و هم آن‌قدر جدید و متفاوت بود که شروعی دوباره برای این فرنچایز محسوب شود. به گفته آقای Marty Stratton آن‌ها برای مقابله با این چالش‌ها، با کارگردانان استودیوهای مختلف Bethesda مشورت کرده اند چرا که اعتقاد داشته‌اند آن‌ها قبلا این مسیر و این چالش ها را هنگام ساخت Fallout 3 از سر گذرانیده‌اند.

maxresdefault

بازی پر است موجودات جهنمی…

بازی قرار است تا بر روی کنسول‌ها با وضوح تصویر ۱۰۸۰ و نرخ فریم‌ریت ۶۰ اجرا شود و طبق گفته سازندگان دست یابی به این موارد “هدف گرافیکی اصلی تیم سازنده” بوده است. اگر بازی در زمان انتشار با این مشخصات به طور کامل بهینه شده و قابل اجرا باشد قطعا لذت بسیار بیشتری از DOOM خواهیم برد زیرا حس اصلی مد نظر سازندگان یعنی سرعت و روند رو به جلوی حملات و مبارزات بازی بر روی وضوح تصویر ۱۰۸۰ و نرخ فریم‌ریت ۶۰ بسیار ملموس‌تر خواهد بود.

موسیقی‌هایی که تاکنون در ویدئوهای مختلف بازی DOOM شنیده‌ایم اکثرا در سبک موسیقی هارد‌راک، هوی‌متال و Thrash Metal بوده‌اند و قالب کلی موسیقی‌های بازی از سبک راک و متال تاثیر پذیرفته است. جالب است بدانید که creative director بازی یعنی آقای هوگو مارتین در باره کل این بازی و نه فقط موسیقی‌های آن گفته است “بازی DOOM از موسیقی راک‌اندرول الهام گرفته شده است”. الحق و الانصاف هم هیچ سبک موسیقی دیگری به اندازه راک و متال با حال و هوای بازی سازگاری ندارد و اگر دقت کرده باشید عناوین شوتر کلاسیک مثل Serious Sam و Pain Killer که پیش‌تر نیز از آن‌ها نام برده شد، معمولا از این نوع موسیقی استفاده می‌کنند چون هیچ سبک دیگری با گیم‌پلی دیوانه وار، هیجان‌انگیز و رو به جلوی این نوع عناوین هم‌خوانی ندارد.

doom 2016 vorschau hands on 03 pc games

آخی… داره از رو آتیش می پره! عید همگیتون پیشاپیش مبارک گیمفایی ها!

در نهایت باید گفت که به هیچ وجه نمی‌توان به طور قطع در مورد موفقیت یا شکست بازی DOOM نتیجه‌گیری نهایی انجام داد ولی می‌توان گمانه‌زنی‌هایی را در این مورد با توجه به اطلاعات منتشره از بازی انجام داد و با توجه به مواردی که برای شما عزیزان مطرح کردیم و اطلاعاتی که از بازی داریم می‌توانیم منتظر یک بازی شوتر اول شخص سریع و هیجان‌انگیز در قالب یک فرنچایز با اصالت و پر طرفدار باشیم که می‌تواند هدیه خوبی به مدت‌ها صبر طرفداران برای تجربه یک نسخه جدید از DOOM باشد.

باید امیدوار باشیم که بازی به همان زیبایی و جذابیت ویدئوها و تریلرهایی که تاکنون از آن دیده‌ایم باشد و به مانند نام آن که دوباره به ریشه اولیه خود بازگشته و بدون هیچ شماره و پسوندی است، خود بازی هم نوعی آغاز دوباره و موفقیت‌آمیز در نسل هشتم برای فرنچایز محبوب و دوست داشتنی DOOM باشد. فرنچایزی که اگر در مسیری صحیح و درست قرار داشته باشد می تواند تا مدت‌ها طرفداران عناوین شوتر خصوصا شوترهای Old School را سیراب کند و موفقیت خوبی را برای id Software و Bethesda به همراه داشته باشد.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا
?!DOOM! Boooooom! / پیش نمایش عنوان DOOM | گیمفا