فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا

فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League

امیرحسین دهنوی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا

در اکتبر سال ۲۰۰۸ عنوانی مستقل به‌صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر شد. نام این عنوان Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars بود و همانطور که از نام‌ آن پیداست، با شکست روبه‌رو شد. در نقد این عنوان بسیاری از منتقدین به این نکته اشارات زیادی کردند: “فوتبال بازی کردن با ماشین اصلا سرگرم کننده نیست.” منتقدین در کنار اشکالات دیگر، پایه‌های گیم‌پلی بازی را، یعنی فوتبال با ماشین را زیر سوال بردند و تجربه آن را لذت بخش ندانستند. با این حال توسعه دهنده عنوان یعنی Psyonix ناامید نشد و بار دیگر ایده فوتبال با ماشین را، با نام Rocket League ایجاد کرد. این بار Rocket League نه‌تنها با شکست روبه‌رو نشد، بلکه تبدیل به یکی از برترین عناوین مستقل نسل هشتم شد و جوایز بسیاری را از آن خود کرد.

در فوریه سال ۲۰۱۴ استودیوی Psyonix شروع به توسعه نسخه دوم Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars کرد و البته اولین هدف آن‌ها نیز، پیدا کردن نام بهتری برای بازی بود که لااقل افراد بتوانند آن را به راحتی تلفظ کنند. به قول یکی از خبرنگاران IGN زمانی که قصد گفتن نام بازی به همکار خود را داشته، پس از اندکی تفکر به جمله “همان فوتبال با ماشین” رضایت می‌داده است!

supersonic acrobatic rocket powered battle cars logo

نام بازی داد می‌زند که من خسته کننده‌ام!

Psyonix دو سال را به توسعه Rocket League اختصاص داد و دو میلیون دلار هزینه بازی کرد، این درحالی بود که استودیوی سازنده در وضعیت مالی مطلوبی قرار نداشت. توسعه دهندگان برای پیدا کردن سرمایه موردنیاز با کار کردن برروی عناوین AAA مثل Mass Effect 3 و Gears of War هزینه توسعه Rocket League را جمع آوری می‌کردند. موسس استودیوی Psyonix دراین مورد چنین می‌گوید:

ما قبض‌های خود را با کار کردن برروی بزرگ‌ترین عناوین این صنعت پرداخت می‌کردیم.

Rocket League در هفتم جولای سال ۲۰۱۵ برای رایانه‌های شخصی و پلی استیشن ۴ انتشار یافت و بازخوردهای آن شگفت انگیز بود. استودیوی Psyonix در بهترین حالت داشتن ۱۰ هزار کاربر آنلاین را رویایی می‌دید اما تا آمار امروز، این عنوان دارای ۱۹۵ هزار کاربر آنلاین بوده است و در کنار آن بیش از ۱۰ میلیون نفر این عنوان را تجربه کرده‌اند. هفتاد میلیون دلار درآمد در کنار هزینه دو میلیون دلاری از جمله دستاوردهای Rocket League برای سازندگان خود بوده است.

در ادامه می‌توانید نقد و بررسی عنوان Rocket League را مشاهده کنید.

بازی rocket league بیش از 8 میلیون نسخه فروش داشته است و دارای بیش از 22 میلیون کاربر می‌باشد

Rocket League

به راحتی می‌توانم بگویم که بهترین ویژگی Rocket League نداشتن Power-Upها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. در این بازی بزرگی جیب شما اهمیت ندارد بلکه تنها توانایی‌های شماست که حرف اول و آخر را می‌زند. خبری از نیتروهای ویژه یا شوت‌های قدرتمندتر و کارت‌های یک بار مصرف نیست، تنها توپ و زمین و نحوه بازی کردن شما نتیجه را مشخص می‌کنند و این عالی است. زمانی که شکست بخورید، دلیل آن قدرت نابرابر حریف‌تان یا امدادهای غیبی پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیست بلکه توانایی‌ها هستند که برنده را مشخص می‌کنند. اگر بازی را پیروز شوید، خودتان پیروزی را بدست آوردید و آن را حس خواهید کرد.

فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا

در Rocket League شما با توانایی خود پیروز می‌شوید.

در Rocket League پس از انتخاب ماشین خود به زمین فرستاده می‌شوید و از آن برای ضربه زدن به توپی که از شما بزرگ‌تر است، استفاده می‌کنید. بازی شما می‌تواند یک در مقابل یک تا چهار در مقابل چهار باشد، البته شما می‌توانید قوانین بازی را شخصی سازی کنید. ماشین‌ها توانایی پریدن را دارند و در زمین نیز مکان‌های مشخص شده‌ای وجود دارد که با گذشتن از روی آن‌ها می‌توانید سرعت خود را با نیترو افزایش دهید و از آن برای نابود کردن خودروی حریف یا به‌سرعت طی کردن طول زمین استفاده کنید. جدول رده‌بندی نیز در حین بازی وجود دارد که بازیکنان براساس عملکردشان و امتیازی که کسب کردند رتبه‌بندی شدند. در آخر نیز با توجه به امتیازی که کسب کردید جایزه‌ای دریافت می‌کنید که می‌تواند یک خودروی نو یا وسیله شخصی سازی جدیدی باشد. بخشی موقت نیز در اواخر سال ۲۰۱۵ با الهام گیری از مسابقات هاکی به بازی اضافه شد که در زمینی یخی با پوک هاکی به بازی می‌پرداختید، بازخورد بازی‌بازان نسبت به این بخش بسیار عالی بود و در ۱۰ فوریه ۲۰۱۶ این بخش به‌صورت دائمی به بازی اضافه گردید. همچنین Rocket League دارای ویژگی Splitscreen است و تا چهار نفر می‌توانند به‌صورت همزمان برروی یک دستگاه به تجربه بازی بپردازند. شما می‌توانید در تیم یکدیگر با همکاری هم بازی کنید و یا درمقابل هم به رقابت بپردازید.

pnqbopt

بخش آفلاین چندنفره Rocket League بسیار جذاب است.

در Rocket League داشتن استراتژی بسیار مهم است. چرخیدن در زمین و دنبال توپ گاز دادن استراتژی‌ست که مطمئنا نتیجه‌ای از آن نمی‌بینید. یکی از نکات مثبت Rocket League تجربه آن به راه‌های مختلف است و شاید به همین دلیل است که از آن خسته نمی‌شوید. بخش تک نفره بازی دارای بخش‌های متنوعی است و برای یک بازی مستقل مناسب به‌نظر می‌رسند. شما می‌توانید در بخش فصل، لیگی را ایجاد کنید و سپس مدت و تعداد بازی‌ها نیز مشخص کرده و برای قهرمانی تلاش کنید. یکی از مشکلات بازی هوش‌مصنوعی ضعیف است، اتفاقاتی نسنجیده‌ای همانند گل به‌ خودی از جمله اشتباهات هوش مصنوعی اتومبیل‌ها در Rocket League است. موسیقی و صداگذاری بازی مناسب است و نمی‌توان به آن اشکالی وارد کرد. در قسمت گاراژ شخصی‌سازی‌های بسیاری در انتظار شما هستند تا برروی ماشین شما پیاده شوند. از تغییر دود اگزوزها تا پرچم‌ها و لاستیک‌های ماشین همه و همه قابل تغییر هستند.

screenshot original

تقریبا تمامی قطعات اتومبیل‌تان در گاراژ قابل شخصی سازی است.

جایی که حقیقتا Rocket League می‌درخشد، بخش چندنفره بسیار جذاب آن است. بخش چندنفره Rocket League هیجان انگیر، دوست‌داشتنی و اعتیاد آور است، صحبت کردن با هم‌تیمی‌ها و چیدمان تاکتیک‌های مناسب می‌تواند شما را از باخت‌های صددرصد نجات دهد. در بخش چندنفره تیمی که دارای تاکتیک مناسب است پیروز میدان خواهد شد. اگر درحال بازی کردن به‌صورت چهار به چهار باشید، می‌توانید تاکتیک‌های متنوعی بچینید. مثلا شخصی در دروازه به عنوان دروازه‌بان قرار بگیرد، شخصی نیز به عنوان هافبک در میانه میدان نقش خود را ایفا کند و دو فرد هم برای بدست آوردن امتیاز تلاش کنند، شما و هم‌تیمی‌هایتان می‌توانید استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی را بر نحوه بازی خود پیاده کنید و این ویژگی ارزش تکرار بازی چندین برابر می‌کند. حرکت کردن از گوشه زمین و سانتر کردن برروی دروازه و سپس به ثمر رساندن گل برای همه تیم‌ لذت بخش است. متاسفانه بخش چندنفره Rocket League آی‌پی ایران را مسدود کرده و شما نمی‌توانید با استفاده از آی‌پی ایران به تجربه این بخش بپردازید.

screen shot 2016 03 02 at 175754

ایران در کنار شش کشور دیگر توسط سرویس دهنده آنلاین Rocket League مسدود هستند.

Rocket League یکی از بهترین تجربه‌های بازی‌های ورزشی را در اختیار شما قرار می‌دهد، Rocket League در همان ابتدای کار شما را مجذوب خود می‌کند و ساعت‌ها در بخش‌های مختلف آن سرگرم می‌شوید. اگر هوش مصنوعی بازی بهتر بود و خصوصا سرورهای Rocket League آی‌پی ایران را مسدود نمی‌کردند، شاهد تجربه‌ای به مراتب بهتر و جذاب‌تر بودیم. در هنگام انتشار نخستین نسخه، بسیاری از منتقدین ترکیب ماشین و فوتبال را جذاب ندانسته و آن را ایده‌ای شکست خورده دانستند؛ اما Psyonix با انتشار Rocket League نشان داد که ترکیب این دو، نه‌تنها ایده معرکه‌ایست بلکه می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم خود کند.

نقد بازی براساس دو نسخه رایانه‌های شخصی و اکس باکس وان صورت گرفته است

نقد بازی براساس دو نسخه رایانه‌های شخصی و اکس باکس وان صورت گرفته است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا
فوتبال با ماشین! | نقد و بررسی عنوان Rocket League - گیمفا