زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا

زامبی کشی الحاقی | نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light

سعید آقابابایی
۱۰:۲۶ ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا

در گوشه ای بی حرکت ایستاده‌ام و نمی‌دانم که به چه فکر می‌کنم. اصلا می‌توانم فکر کنم؟ به صورت ساکن در کنار دیواری هستم و سر را به پایین انداخته و صدایی مانند خس‌خس و خرناس از گلویم خارج می‌شود. خودم هم نمی‌دانم چرا. صدایی از خیابان بغلی می‌شنوم و آرام و سرم را به بالا می‌آورم تا نگاهی بیاندازم. ای بابا… چرا نمی‌توانم درست ببینم. چیزی جلوی یک چشمم را گرفته و نمی‌گذارد درست نگاه کنم. سعی می‌کنم که بفهمم آن چیست. آهان الان فهمیدم. قسمتی از پوست سرم به همراه مقداری از مغزم که آویزان شده است جلوی چشمم را گرفته است. اصلا یادم نیست چرا این طور شده است و چه شد که این‌گونه شد. در اعماق وجودم حس می‌کنم باید با دستم آن‌ها را از جلوی چشمم کنار بزنم ولی نمی‌دانم چرا این کار را نمی‌کنم و گویا اصلا برایم مهم نیست. تنها یک چیز را با تمام وجود حس می‌کنم و می‌دانم که باید انجام دهم. باید به سمت صدایی که شنیده‌ام بروم. گرسنه‌ام است. چند وقت است چیزی نخورده‌ام. دروغ گفتم، راستش را بخواهید اصلا به خاطر ندارم کی غذا خورده‌ام. راستی چیزی به ذهن آویزانم رسید! اگر این مغز من است که جلوی چشمم را گرفته پس چرا من هنوز ایستاده‌ام و زنده ام؟ چقدر سوال بی‌جواب دارم. به طرز وحشتناکی عطش و گرسنگی دارم. دلم چه می‌خواهد؟ بگذارید راستش را بگویم. از شما چه پنهان عطش خون و گوشت دارم. عطش پاره‌پاره کردن و کشتن بوی زندگی را دارم، آن هم بی‌دلیل. من همسر و فرزند داشتم. آن‌ها کجا هستند؟ بگذارید تمرکز کنم. چیزهایی گنگ در ذهنم وجود دارند. اخبار داشت از تلویزیون پخش می‌شد و خبر از شیوع ویروسی کشنده می‌داد. همه مردم داشتند از شهر خارج می‌شدند. ما هم چنین قصدی داشتیم. یادم است که رفتم ماشین را از پارکینگ بیاورم تا همسر و فرزندم را سوار کنم. ناگهان برگشتم و دیدم که همسایه بغلی دارد به سمت من می‌آید. زخمی بود و عجیب رفتار می‌کرد. قصد داشتم به او کمک کنم ولی تا به سمتش رفتم مرا گرفت و با قدرتی غیر طبیعی من را به زمین انداخت و شروع کرد به مانند یک حیوان من را پاره‌پاره کردن. تمام بدنم را گاز می‌گرفت و احساس می‌کردم که دارد قسمت‌هایی از بدنم کنده می‌شود. به هر زحمتی بود او را به کناری زدم و شروع به دویدن کردم که ناگهان از شدت درد و خونریزی به زمین افتادم.

dying light بازگشته است قدرتمندتر از همیشه

Dying Light بازگشته است… قدرتمندتر از همیشه

چشم‌هایم هنوز باز بود و از روی زمین، ماشینی که به سرعت و دیوانه وار به سمتم می‌آمد را مشاهده می‌کردم. توان برخاستن و علامت دادن نداشتم. ماشین جدی جدی داشت به من می‌رسید. به یاد دارم که قسمتی از لاستیک ماشین از روی قسمتی از سر و صورتم رد شد. دیگر چیزی نمی‌دیدم. حالا فهمیدم که چه به سر مغز و صورت و بدن پاره پاره ام آمده است. راستی مگر من در آن صحنه نمردم؟! حتما نمرده‌ام دیگر که الان سر پا هستم. خب خدا را شکر! البته قبول دارم که از وقتی به هوش آمده‌ام کمی عجیب فکر و رفتار می‌کنم. صدایی از داخل خانه‌ای می‌شنوم. ناخود آگاه بر می‌گردم به سمت آن خانه و صدایی که از داخل می‌آید. در باز است. داخل می‌روم. دختر کوچکی بر جنازه زنی نشسته است و گریه می‌کند. جایی در درونم حس می‌کنم که چقدر آشنا هستند. شاید شبیه همسر و فرزندم هستند. نکند آن‌ها هستند. بله خودشانند. نمی‌دانم چرا برایم مهم نیست که همسرم غرق در خون و تکه پاره است. فقط یک چیز برایم اهمیت دارد. بوی زندگی آن دختر بچه. گرسنه‌ام است. باور کنید. سراغش می‌روم، حرفهایی می‌زند. به سختی عقب‌عقب می‌رود و با گریه و التماس می گوید “بابا تورو خدا نکن. نیا نزدیک. ازت می‌ترسم بابا. چرا این‌جوری شدی!” نمی توانم درک کنم چه می‌گوید. به او می‌رسم. جیغ می‌زند. دندان‌هایم را به سمت گردنش می‌برم و ….. نمی‌توانم دست بردارم. … خیالم راحت شد. دیگر بوی زندگی از این خانه نمی‌آید. کنار دیوار می‌ایستم و می‌ایستم و می‌ایستم. هوا تاریک شده است. همسر و دختر کوچکم بر می‌خیزند. مگر خواب بودند؟ هر ۳ کنار هم ایستاده‌ایم. مثل یک خانواده. البته نه خوشحالیم و نه ناراحت. نمی‌دانم چه هستیم. فقط می دانم گرسنه‌ایم. نه این که فکر کنید برایم مهم است که آن‌ها گرسنه اند. نه!… فقط گرسنگی خودم برایم مهم است. الان که به صحبت‌هایی که کردم فکر می‌کنم به نتیجه وحشتناکی رسیدم. فکر کنم فهمیدم چه شده است… بله، همین طور است، من یک زامبی شده ام! یک زامبی در بازی Dying Light. کاش Nemesis یا لا اقل Night Hunter می شدم!

کاور زیبای نسخه enhanced edition بازی

کاور زیبای نسخه Enhanced Edition بازی

زامبی… کلمه‌ای که یک بازیباز قطعا بیشتر از هر شخص دیگری در دنیا آن را شنیده است و البته حس و حال رویارویی با آن را لمس کرده است، آن هم در در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف! از زامبی های همه‌گونه در شماره های مختلف Resident Evil گرفته تا انواع زامبی‌های Left For Dead و Dead Island و البته اخیرا Night Hunter های بی نهایت خوفناک و قدرتمند Dying Light که لرزه بر اندام بازیبازان (حتی به صورت چندنفره) در شب می‌انداختند و بی‌شک یکی از برترین و دهشتناک‌ترین موجودات طراحی شده در قالب زامبی در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای هستند.

طی سال‌ها، تعداد زیادی عناوین مختلف از بسیار بی‌کیفیت گرفته تا عناوینی شاهکار و بی‌نظیر از این زامبی‌ها که مرده‌هایی متحرک هستند به عنوان زمینه اصلی بازی خود استفاده کرده‌اند. یکی از این عناوین که به عنوان یکی از نخستین بازی‌هایی که موضوع زامبی را به عنوان اصل محوری خود در نسل هشتم قرار داد شناخته می‌شود عنوان Dying Light بود که ابتدا قرار بود برای نسل هفتم نیز منتشر شود ولی در ادامه تبدیل به عنوانی مختص نسل هشتم و رایانه‌های شخصی شد. Techland با عنوان Dying Light بسیاری را سورپرایز کرد، عنوانی که المان های موفق Dead Island و Mirror’s Edge را با هم ترکیب کرده بود و نتیجه آن ترکیبی منحصر به فرد، جدید و سرگرم‌کننده بود. این بازی مورد تحسین منتقدان برخی سایت‌های معتبر و به ویژه بازیبازان نیز قرار گرفت ولی با امتیاز متای ۷۵ به کار خود پایان داد که به نظر بنده حق بازی بیشتر از این امتیاز بود. یک سال بعد از انتشار بازی اصلی و پس از عرضه ی یکی دو بسته الحاقی نسبتا کوچک، سازندگان یک بسته الحاقی بزرگ با اضافاتی تعیین‌کننده به نام The Following را منتشر کردند و همراه با آن نسخه‌ای کامل از بازی اصلی همراه با این محتوای الحاقی نیز با نام Dying Light: Enhanced Edition نیز عرضه شد. با انتشار این بسته الحاقی و باز‌خوردهایی که دریافت کرده است به نظر می‌رسد که این بازی تازه موفق شده است تا به جایگاه واقعی خود دست یابد و تحسین همگان را برانگیزد، تا جایی که بسته The Following موفق به کسب کتای ۸۴ شده است و نسخه Enhanced Edition نیز امتیاز ۸۶ را از سوی منتقدان دریافت کرده است که این امتیازات نشان‌گر کیفیت بالای بسته الحاقی یاد شده است. در این مقاله قصد داریم تا به نقد این محتوای الحاقی بپردازیم و اضافات و المان‌های جدیدی که طی این پکیج به بازی اضافه شده‌اند را بررسی کنیم.

تهران 2 نفر

تهران ۲ نفر!

محتوای دانلودی The Following داستان بازی را دقیقا بعد از اتمام بازی اصلی ادامه می‌دهد. Kyle Crane شخصیت اصلی بازی و دوستانش در برج (Tower) با کمبود شدید ماده Antizin روبرو هستند و در این حین مردی مرموز نیز پای به Harran می‌گذارد و در مورد مکانی صحبت می‌کند که در آن همه نسبت به ویروس زامبی مقاوم و ایمن هستند.  Crane پس از اطمینان از امنیت و نجات دوستانش، از نقشه این مرد برای ورود به سرزمین مرموزی که از آن صحبت می کند استفاده می‌کند و در یک ماجرای رازآلود و پیجیده درگیر می‌شود. داستان بسته الحاقی The Following به مراتب نسبت به داستان قابل پیش‌بینی بازی اصلی بهتر عمل می‌کند و قدمی رو به جلو برای بازی محسوب می‌شود. رمز و رازهایی واقعی تمام اتفاقات این بسته الحاقی را احاطه کرده است و بازیباز را تشنه و مشتاق برای ادامه ماجراهای بازی به دنبال خود می‌کشاند. شخصیت Kyle Crane همچنان فاقد عمق کافی است اما داستانی که او محور اصلی آن است پر است از تنش‌ها و پیچ‌های داستانی که قطعا تنها تعداد کمی قادر به پیش‌بینی آن وقایع هستند. داستان این محتوای الحاقی بسیار رضایت‌بخش است و هرگز شما را نا امید نخواهد کرد، کاری که داستان بازی اصلی گاهی انجام می داد.

متاسفانه Crane باید موارد بسیاری را پشت سر بگذارد تا به داستان اصلی بازی برسد. محلی‌ها به هیچ وجه با غریبه ها رفتار خوب و دوستانه ای ندارند و این به آن معنی است که Crane باید کلی ماموریت مختلف و پادویی انجام دهد تا ذره ای اطلاعات از محلی‌ها به دست آورد! یکی از بخش های بسیار خوب The Following مربوط به ماموریت‌های جانبی borrowing است که معمولا شامل رفتن به محلی برای کشتن راه‌زنان یا زامبی‌هاست. یک نوار جدید در بازی وضعیت روابط شما با محلی‌ها را نمایش می‌دهد و همراه با تعداد کمی المان‌های داستانی است که با پیشرفت شما در این روابط، خود را نشان خواهند داد. این بخش‌ها بسیار جالب توجه هستند و به رمز و رازی که شما در حال تلاش برای کشف آن هستید می‌افزایند. اوضاع هر چه به سمت پایان می روید بهتر می‌شود ولی شروع بازی ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد.

المان های شخصی سازی زیادی برای وسیله نقلیه‌تان وجود دارند

المان‌های شخصی‌سازی زیادی برای وسیله نقلیه‌تان وجود دارند

منطقه جدیدی که در این بسته الحاقی در آن به بازی خواهید پرداخت در تضاد کامل با هر ان چه که در Harran دیده بودیم است. این منطقه بسیار عظیم است و از پایه و اساس با تمامی مناطق Dying Light متفاوت است. ساختمان‌های بازی اصلی با زمین های گسترده و باز و پوشش گیاهی جایگزین شده‌اند. تعداد کمی شهر کوچک به صورت پراکنده در نقشه وجود دارند ولی به طور کلی اکثر زمان بازی را در فضای باز خواهید بود. این تغییر بنیادی در ساختار منطقه بازی، پایه گذار بزرگترین تغییر این بسته الحاقی نسبت به بازی اصلی شده است و در حقیقت داینامیک بازی را از پارکور دور کرده است و به سمت یک مکانیک جدید و فوق‌العاده هیجان انگیز در بازی برده است، یعنی رانندگی با buggy ها. Dying Light: The Following سرانجام سوئیچ ماشین را به بازیباز داده است و این یک انفجار است! البته انفجاری از نکات مثبت و هیجان‌انگیز. تصور کنید زیر گرفتن زامبی‌ها با ماشین، شرکت در مسابقات ماشین‌سواری و سوار کردن اسلحه‌ها بر روی ماشینتان و شخصی‌سازی کردن آن چقدر جذاب و سرگرم‌کننده است.

اضافه شدن این buggy ها همچنین باعث اضافه شدن درخت مهارت‌های رانندگی به بازی نیز شده است. Perk هایی که در این بخش وجود دارند به بازیبازان اجازه می‌دهند تا ماشین‌های خود را شخصی‌سازی کنند و گزینه‌های مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. همچنین درست به مانند اسلحه‌ها، بازیبازان باید buggy های خود را تعمیر کنند و ارتقا دهند. شما می‌توانید دیگر وسایل نقلیه در محیط را برای یافتن بخش‌های جدید و همچنین سوخت جستجو نمایید که البته باید این را بدانید که این یک کار انتخابی نیست و برای این که بتوانید همیشه ماشین خود را سالم و قدرتمند و قابل استفاده نگاه دارید نیاز به انجام این کار دارید. مانند اسلحه‌هایی که در بازی وجود داشتند و دارند، ماشین‌ها را نیز می‌توانید تبدیل به اسلحه هایی کشنده و بسیار جذاب کنید  در حقیقت آن‌ها را به یک ماشین نابودی و کشتار تبدیل کنید. البته برای این کار باید صبر داشته باشید و به تدریج تجهیزات مورد نیاز را جمع کنید تا سرانجام به چنین وسیله نقلیه کشنده ای دست پیدا کنید.

تیر کمان جدید بازی لذتی خاص دارد

تیر و کمان جدید بازی لذتی خاص به بازی بخشیده است

در کنار داستان جدید، منطقه تازه و اضافه شدن buggy ها، در بسته الحاقی The Following تعداد بسیار زیادی اسلحه‌های مختلف جدید نیز وجود دارند. آیا می‌خواهید سر زامبی‌ها را با داس قطع کنید؟ بفرمایید. آیا می‌خواهید مخفیانه دشمنان را از فاصله دور از بین ببرید ? Crossbow جدید بازی را امتحان کنید. The Following حتی فعالیت جدیدی را نیز برای شما به ارمغان آورده است و آن “نابود کردن لانه Volatile ها” یا همان نایت هانترهای مخوف Dying Light است. از بین بردن این لانه‌ها با توجه به قدرت بسیار زیاد و وحشیگری شدید این موجودات کار سختی است اما مقدار خیلی‌خیلی زیادی امتیاز تجربه به شما می‌دهد و البته تعداد این نایت‌هانترهایی را که در نقشه بازی پرسه می‌زنند نیز کمتر می‌کند.

The Following البته بی‌نقص نیست. هر کسی که امید به بهبود و تنوع زیاد در گیم‌پلی این بسته الحاقی نسبت به بازی اصلی دارد ناامید خواهد شد. تمام مکانیک‌های گیم‌پلی بازی اصلی در این بسته الحاقی بدون تغییر بازگشته ‌اند. همه کنترل‌ها , انیمیشن‌ها و درخت مهارت بازی به مانند قبل است. البته منظور شاخه جدیدی که اضافه شده است نیست بلکه بهبود در مکانیک های موجود در بازی اصلی مد نظر ماست وگرنه از نظر موارد جدید همان طور که توضیح دادم المان‌های زیادی به گیم پلی این محتوای الحاقی اضافه شده‌اند. البته بایستی اذعان داشت که لااقل به نظر بنده مکانیک‌های کلی بازی اصلی هم ایراد خاصی نداشتند و نیازی هم به تغییر زیادی ندارند اما به هر حال اگر شما به هر شکل با بازی اصلی Dying Light مشکل داشته‌اید قطعا در The Following هم عینا همان مشکل را خواهید داشت.

محیط بازی کاملا تغییر کرده است که این در جهت تکراری نشدن بازی بسیار عالی است

محیط بازی کاملا تغییر کرده است که این در جهت تکراری نشدن بازی بسیار عالی است

از مشکلات این بسته الحاقی موضوع spawn شدن در بازی است. همان طور که توضیح دادم اصلی‌ترین وسیله جابجایی شما در The Following ماشین buggy شماست که با آن باید مسافت‌های طولانی را طی کنید. حالا اگر شما جان خود را از دست دهید احتمال دارد که نزدیک یکی از Watchtower ها spawn شوید با فاصله‌ای بسیار‌بسیار زیاد از ماشینتان و باید پیاده مسیر را طی کنید. نکته اینجاست که در بازی اصلی به دلیل وجود ساختمان‌ها و فراهم بودن شرایط پارکور، رفتن از نقطه A به B اصلا خسته‌کننده نبود ولی در The Following محیط این شرایط را ندارد و طی کردن مسیرهای طولانی با پای پیاده قطعا کسل‌کننده خواهد شد.

از لحاظ گرافیکی The Following یک شاهکار خیره‌کننده نیست ولی واقعا در حدی مطلوب، زیبا  چشم‌نواز است. مناطق باز پوشیده از چمن و سرسبز بازی بسیار زیبا و دیدنی هستند و تضادی کامل با محیط های Slums و Old Town دارند. رانندگی با سرعت در کنار ساحل نشان می‌دهد که حتی با وجود اینکه با یک عنوان مربوط به یک سال قبل طرف هستیم ولی همچنان Dying Light: The Following از لحاظ گرافیکی بسیار زیبا و جذاب است. این بسته الحاقی تقریبا از تمامی مدل‌ها و تکسچرهای بازی اصلی دوباره استفاده کرده است که البته در مورد یک بسته الحاقی نمی‌توان خرده زیادی به آن گرفت. پس سورپزایز نشوید اگر دیدید از کنار چند نفر و یا چند زامبی رد شدید که دقیقا مشابه هم هستند.

معذرت می‌خوام خواهش میکنم منو نخور

معذرت می‌خوام… خواهش می‌کنم منو نخور!

نتیجه گیری:

اصطلاح “بسته الحاقی” این روزها معانی و مفاهیم کثیفی پیدا کرده است و کم‌کم تبدیل به واژه‌ای منفور شده است. برخی سازندگان تنها یکی دو نقشه و اسلحه را با قیمت‌های گزاف به بازیبازان می‌فروشند. اما بسته الحاقی Dying Light: The Following از آن محتواهای دانلودی است که این‌طور DLC ها و سازندگان بی‌انصاف را شرمنده می‌کند دقیقا همان‌طور که در نقد و بررسی بسته‌های الحاقی Witcher 3 و Bloodborne نیز خدمت شما عرض کردم. در ازای یک قیمت ۲۰ دلاری، شما یک سرزمین بسیار بزرگ برای اکتشاف، یک داستان پر رمز و راز و پر تنش و مکانیک‌های جدیدی را در گیم‌پلی بازی به دست می‌آورید. buggy ها یک افزونه فوق‌العاده برای بازی هستند که سرگرمی جدید و بی ‌ظیری را در دنیای Dying Light برای ما به ارمغان آورده‌اند. The Following مشکلات خودش را دارد و شاید گاهی خسته‌کننده شود ولی این اصلا در حدی نیست که کیفیت و لذت کلیت این پکیج را زیر سوال ببرد. این DLC بازی Dying Light را به روشی جدید و معنی‌دار گسترش داده است و فرصتی جدید برای لذت بردن در دنیای این بازی را در اختیار طرفداران قرار داده است. اگر با عنوان اصلی بازی ارتباط خوبی برقرار کرده‌اید و از آن لذت برده‌اید مطمئن باشید که از The Following چه بسا لذت بیشتری نیز خواهید برد و قطعا ارزش ۲۰ دلار ناقابل از جیب شما را خواهد داشت!

 

grade daying light

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا
زامبی کشی الحاقی/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Following بازی Dying Light | گیمفا