هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا

هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs

امیر محمد جیریایی
۱۴:۱۱ ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا

بعد از گشت و گذار پی در پی در شهر ها و کوچه پس کوچه های آمریکا با سری GTA این بار فرصتی دست داده تا با Sleeping Dogs بتوانیم سری هم به هنگ کنگ زده و با این شهر زیبا آشنایی بیش تری پیدا کنیم. ماجراهای این شماره در شهر هنگ گنگ اتفاق می افتد تا شما را با تجربه ای متفاوت از رانندگی پشت فرمان و گشت و گذار در خیابان های خیس هنگ کنگ آشنا کند!

عنوانی که به حق توانسته پاسخ خوبی به اعتماد طرفداران خود بدهد.

Sleeping Dogs داستان پلیسی با نام Wei Shen را بازگو می کند که پس از گذراندن دوره ای در ایالات متحده اینک به وطن خود هنگ کنگ بازگشته تا کار ناتمامش را به اتمام برساند. اما آن چه که او را بیش از بیش در این ماموریت مصمم تر کرده در حقیقت انتقام برای گرفتن مرگ خواهرش می باشد. به همین علت Wei هم قبول می کند در یک ماموریت بسیار خطرناک به صورت مخفیانه وارد باند  Sun On Yee شود و جدا از گرفتن انتقام از درون این باند را متلاشی سازد. البته آن چه که باعث شده داستان بازی سطح جذابیت خود را تا آخر حفظ کند ، در مورد دیالوگ ها و متن صحبت های افراد است که بسیار سنگین و پربار کار شده است، و شما خیلی زود با کاراکتر ها رابطه بر قرار خواهید کرد. به عنوان مثال رفتار هایی که گاهی اوقات Wei در بازی انجام می دهد باعث شک گروه triad نسبت به این که او یک پلیس است می شود و گاهی اوقات مافوق او هم نظر کاملا برعکس این مورد را دارد و فکر می کند او بیش از حد  به دنیای جرم و جنایت متصل شده است. در کل داستان دارای کش و قوس های متفاوتی است و به سبک فیلم های امروزی از قدیم تا زمان حال و بعد آینده، از زبان Wei نقل می شود.

 

Duke it out in the bathrooms of some of the hottest clubs in Hong Kong.

 

Sleeping Dogs همان طور که از قبل هم گفته شده بود یک بازی جهان آزاد است ، اما این ویژگی از شروع بازی در دسترس نخواهد بود. در فصل اول بازی گروه triad به شما اصول مبارزه کردن را یاد خواهند داد. مسلما می توان گفت که Sleeping Dogs در زمینه ضربات کمبات شباهت تقریبا کاملی به عنوان تحسین شده Batman: Arkham Asylum و دنباله این اثر دارد. به مانند Batman تنها کافیست با فشار دادن یک دکمه انواع و اقسام حرکت کنگ فو را بر سر دشمن نگون بخت خالی کنید ، برای برگشت ضربات هم کافیست تا دکمه Y را در کنسول xbox 360 فشار داده تا Wei حرفه ای تر فن ها را اجرا کند. البته جذابیت این ضربات در حد Batman نیست ولی از بسیاری از بازی های دیگر که سعی کرده اند از این عنوان تقلید کنند بهتر کار شده است. ضربات  Wei در بازی بسیار قدرتمندانه کار شده و صدای شکستن استخوان افراد از آن دسته اتفاقاتیست که تا پایان خسته کننده نخواهد شد.

اما آن چه که باعث شده Sleeping Dogs در زمینه مبارزات کاملا یک عنوان تقلید شده به حساب نیاید ، تاکید بر استفاده از وسایل محیطی می باشد. این ویژگی در مواقعی که با گروهی از دشمنان قدرتمند روبرو می شوید کارایی بسیاری خواهد داشت. بازیباز می تواند دشمنان را با خود کشیده و سرشان را به شیشه بکوبد یا… ! البته چنین ویژگی علاوه بر این که بسیار لذت بخش و بی رحمانه کار شده ، مواردطنز آمیزی را هم در خود نهفته کرده است. مثلا انداختن فردی در سطل زباله و یا در کیوسک تلفن باعث خنده شما خواهد شد.به طور کلی در Sleeping Dogs حتی با بی اهمیت ترین وسایل موجود در محیط می توان انواع و اقسام حرکات لذت بخش را بر روی دشمن پیاده کرد . در صورت کم شدن سلامتی مغازه های غذا فروشی سیاری در سراسر نقشه پراکنده شده اند که به بهبود سلامتی کمک بسیاری خواهند کرد.

تنوع مراحل چه از نوع اصلی و فرعی در Sleeping Dogs بیداد می کند. زور گیری از مغازه دار ها ، اذیت کردن تجار اجناس و …! تنها بخش کوچکی از عظمت Sleeping Dogs را می رساند. البته بعضی از مغازه دار ها به همین راحتی در آمد خود را دو دستی تقدیم شما نخواهند کرد و اغلب محافظان خود را برای کتک زدنتان خواهند فرستاد. در بعضی مواقع هم وی شن به فردی مشکوک می شود اگر تقاضای بازرسی بدن فرد را بکنید  ممکن است او فرار کند در این هنگام مراحل تعقیب و گریز هیجان انگیز بازی خود را به شما نشان خواهند داد و با یک مبارزه به پایان می رسد. ساختار ماموریت هایی که در Sleeping Dogs ایجاد شده اغلب فراتر از یک آشوب در منطقه ای می باشد و کم تر پیش می آید که تکراری در روند ماموریت ها ایجاد شود . البته ماموریت های از دو نوع پلیسی و خلاف تشکیل شده اند .به عنوان مثال در برخی لحظات باید فردی را به صورت مخفیانه تعقیب کرده یا از یک معامله موارد مخدر جان سالم به در ببرید ،  ماموریت های پلیسی هم  شامل مواردی مثل هک کردن دوربین ها و شناسایی هویت فردی می باشد. البته مینی ماموریت هایی هم مثل مسابقات و یا پرشی بلند با دوچرخه هم در بازی وجود دارد که با با موفق شدن در آن به بازیباز پول داده خواهد شد.

Somehow, Wei finds time to do actual police work on top of his full-time role as a gangster.

 

در بازی می توان به تلفن همراه اشاره کرد که جزو نکات کلیدی خواهد بود البته در GTA IV شاهد حضور تلفن همراه بودیم اما در Sleeping Dogs داشتن تلفن همراه فقط برای قشنگی و نگاه کردن به آن نیست و شما می توانید از فن آوری های فوق العاده آن برای استفاده با ارتباط با مرکز پلیس استفاده کنید مثلا فرض کنید که در یک منطقه شلوغ هنگ کنگ قرار دارید و قصد شما پیدا کردن کسی است خوب پیدا کردن این فرد در این جور مواقع مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه می باشد اما ترس به دل خود راه ندهید کافیست که فقط اسم و مشخصات آن فرد را برای ردگیری به پلیس بدهید تا محل دقیق آن مشخص شود

سیستم رانندگی در Sleeping Dogs عالی کار شده است . البته چندان هم جای تعجبی ندارد زیرا سازنذگان بازی قبلا جرو تیم سازنده NEED FOR SPEED بوده اند. این بخش که بسیار به مسابقات آرکید گونه شباهت دارد برای افراد مبتدی هم کاملا متناسب خواهد بود. البته از لحاظ تنوع هم شاهد طیف گسترده ای از وسایل نقلیه و حتی شناور نیز هستیم. بخش تعقیب و گریز با ماشین یکی از آن دسته صحنه های جالبی است که آدرنالین خود را تا سر حد مرگ بالا خواهد برد. جالب اینجاست که می توانید در هنگام رانندگی در ماشین را باز کرده و با یک حرکت سینمای به داخل ماشین دیگری پریده و راننده را از درون ماشین به بیرون پرت کنید. این حرکت ظالمانه در Sleeping Dogs بسیار شبیه به فیلم های مشهور هنگ کنگی می باشد.

اسلحه در Sleeping Dogs برخلاف بسیاری از بازی های جهان آزاد کاریی چندانی ندارد. در حقیقت داستان بازی در همان اویل برای شما توضیح می دهد که اسلحه چیز بسیار نادری در هنگ کنگ است. البته با تمامی موارد هیچ گونه کمبودی از لحاظ سیستم تیراندازی احساس نخواهید کرد.وی شن اسلحه های متفاوتی را حمل می کند و حتی در حال دویدن و انجام حرکت های سینمایی می تواند شلیک کند. لیز خوردن روی میز در حین تیراندازی از دیگر موارد بازیست و حتی می توانید دشمنان را گروگان بگیرید و از آن ها به عنوان سنگر استفاده کنید. البته یک سیستم کاور گیری خوب هم چاشنی این بخش شده تا لذت بازی را بیش از بیش کند. البته ایده های جالبی را هم در این بخش شاهد هستیم که از جمله مهم ترین آن می توان به مد Hong Kong cinema اشاره کرد. در این قسمت در صورت رسیدن این مد به درجه معین ، بازیباز برای مدت کوتاهی حرکت تمام موارد از جمله دشمنان و گلوله را به حالت آهسته در آورده و  می تواند به مانند فیلم های اکشن از روی کاور شیرجه زده و با فشار دادن پی در پی دکمه شلیک تمامی دشمنان موجود بر روی صفحه نمایش را نیست و نابود کند. گاهی اوقات هم سیستم ضربات کمبات و تیراندازی را می توان با هم مخلوط کرد . مثلا اگر هیچ اسلحه ای در دست خود نداشته باشید در هنگام می توان به سرعت کنار فردی رفته و با یک حرکت سریع او را خلع سلاح کنید. دیگر این که در بازی گاهی اوقات به سلاح نارنجک اندازی مجهز خواهید بود که با آن می توانید با اتومبیل های دشمن یک آتش بازی حسابی به راه بیندازید.

There are plenty of taxis in Hong Kong, though just like in real life, sometimes you can't find one when you need it most.

همانطور که قبلا هم به این مسئله اشاره کردیم Wei در بازی یک پلیس می باشد به همین علت تیم سازنده برای تجربه ای متفاوت از بازی نوعی سیستم تجربه در نظر گرفته اند. این تجربیات در صورت این که ماموریت های خود را با موفقیت به پایان برسانید و یا این که به اموال عمومی آسیب کمتری رسانده و تلفات را به حداقل برسانید به شما داده خواهد شد. هر یک از این تجربیات در باز کردن مهارتی تاثیر به سزایی خواهند داشت . به عنوان مثال با انجام ماموریت های خلافکارانه توانایی باز کردن ضربات مرگبار بهتری را خواهید داشت و این در حالیست که مهارت های پلیسی در بهبود قدرت اسلحه ها و ماشین ها تاثیر خواهد داشت . بنا بر این این کاملا بر عهده شماست که شخصیت خود را یک جانی و یا به یک پلیس وظیفه شناس تبدیل کنید. علاوه بر این مجسمه هایی در بازی وجود دارد که به بخش ماجراجویی کمک بسیاری کرده است و  در صورت نزدیک شدن به آن ها به مانند یک مدرسه هنرهای رزمی به بازیباز حرکات جدیدی را یاد خواهند داد.

به موارد اصلی گیم پلی بازی اشاره کردیم نوبتی هم باشد زمانی برای تفریح و رسیدن به شخصیت خود می باشد ! به همین علت فروشگاه های بسیار گوناگونی اعم از رستوران غذا خوری شیک که هزینه یک غذای آن به اندازه تمامی داراییتان خواهد شد ! تا رستوران های سر راهی که مختص افرادی هست که آه در بساط ندارند در بازی وجود خواهد داشت. البته همیشه وجود کلوپ ها در بازی های جهان آزاد امری ضروری بوده به گونه ای که گاهی پیش آمده بعضی از سازندگان کمتر به بخش های دیگر می رسند و دو دستی تمرکز خودشان را برای ساخت یک کلوپ حرفه ای برای تفریح بازیباز می گذارند ! Sleeping Dogs هم البته به شیوه هنگ کنگی دارای کلوپ های متنوعی در سراسر نقشه می باشد. اما مهمترین نکته ای که در خوشتیپ کردن شخصیت تاثیر به سزایی خواهد داشت قطعا لباس گران قیمت و البته مارک دار خواهد بود. در حقیقت ممکن است حتی بعضی از بازیکنان تمامی بخش های پر زرق و برق بازی را ول کرده و اولین کاری که بکنند خرید لباس شیک برای شخصیت خود باشد. در Sleeping Dogs بهترین فروشگا ه های لباس فروشی وجود دارند که خرید از شما البته با جیبی پر از پول را می طلبند. نکته این جاست که لباس ها فقط جنبه پوشاندن شخصیت و زیبایی نداشته بلکه حتی لباس های مختلف در پاداش های گوناگون بازی هم تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر با یک کت و شلوار شیکی که چشم ها را از حدقه در می آورد به همان رستوران هایی که در بالا هم به آن اشاره کردیم بروید . گارسون ها با بالاترین احترام ممکن با شخصیت بازی رفتار خواهند کرد و بهترین جا را برای وی در نظر می گیرند یا در خرید اقلام به بازیباز تخفیفاتی داده می شود. ( حالا اگر دوست دارید با رکابی هم به همان مغازه ها بروید تا با اردنگی بیرونتان کنند!)

هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا

هوش مصنوعی دشمنان نه عالی، اما زیبا کار شده است. بسیار اتفاق می افتد که دشمنی با تمام سرعت به سمت محلی که سنگر گرفته اید درحال دویدن است تا وارد مبارزه تن به تن شود (چون سلاح ندارد) حال شما لحظه ای از سنگر خارج می شوید و به سمتش نشانه می روید. هوش مصنوعی سریعا واکنش نشان می دهد، یا به دنبال سنگر خواهد گشت یا به دنبال اسلحه دوستان خود که بر زمین افتاده است.

گرافیک بازی با رنگ های شاد و زیبایی که در بازی ایجاد کرده شهر هنگ کنگ را به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر کشیده است. طراحی مراحل در هر منطقه زیبا کار شده و از نظر هنری خوب از آب در آمده است. بافت های هم با آن که در سطح بسیار بالایی نیست ولی در کل در هیچ کجا سطوحی با بافت زشت و عذاب آور نخواهید دید. افکت های ویژه مانند آب و آتش و انفجار با توجه به این که با یک عنوان جهان آزاد روبرو هستیم دلنشین می باشد. متاستفانه اشکالی که ممکن است باعث ناراحتی عده ای شود مربوط به انمیشن بعضی از شخصیت ها می باشد که گاهی اوقات به خصوص در مواقع گشتن فردی مصنوعی جلوه می دهد. با این وجود در نسخه PC با رزولوشن بالایی که دارد  این مشکلات کم تر به چشم می آید.
در کل گرافیک در حد خوب و قابل قبولی قرار می گیرد.

موزیک و صدا  انصافا خوب کار شده است. صدای اسلحه ها، صدای پای دشمنی که لباس زرهی به تن دارد، صدای گفت و گوی دو نفر که فاصله ای نزدیک ایستاده اند و داد و فریاد مغازه دارها برای فروش اقلام خود خود  باعث شده شهر هنگ کنگ کاملا زنده به نظر برسد. موزیک های مراحل و ماشیین ها نیز ضرب آهنگ خوبی دارند و از تم شرقی تا غربی را می توان در بازی گوش داد. دوبلاژ ها نیز خوب کار شده و  Wei و دشمنان در هنگام مبارزه انواع و اقسام رجز ها را برای یکدیگر خواهند خواند.

در نهایت می توان گفت که Sleeping Dogs با ارایه یک گیم پلی بسیار خوب و جذاب یکی از بهترین بازی های “دنیای بازی” است که تا به حال دیده ایم که با وجود غول های این سبک یعنی RDR و سری GTA که با ظهورشان بازار عناوین “دنیای باز” را قبضه کردند ،  توانسته بسیار موفق ظاهر شود. در کل اگر یکی از طرافداران این سبک هستید هرگز این عنوان را از دست ندهید، عنوانی که یکی از بهترین ها در این سری است.

داستان : ۸.۵

گیم پلی : ۹

گرافیک : ۸

موزیک و صداگذاری : ۸.۵

نمره نهایی : ۹

P.morgan 𔓙

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا
هنگ کنگ در انتظار شما / نقد Sleeping Dogs - گیمفا