بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا

بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس

سعید مسلمی
۱۴:۴۸ ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا

img 9752

شرکت ایسوس، به عنوان یکی از پیشگامان و تولید کنندگان قطعات کامپیوتر، اولین برندی بود که نگاهی خاص به محصولات رده بالای گیمینگ داشته است و اولین برندینگ گیمینگ را با نام Republic Of Gaming در ذهن خوره های بازی نشانده است.
این کمپانی برای هر رده از محصولات خود، بسته به امکانات و کیفیت، نامی خاص را انتخاب کرده است. همانطور که می دانیم ایسوس نام خود را از الهه یونانی پگاسوس که مظهر تعقل و دانش است برگفته و بر همین اساس، نام گذاری محصولات رده بالای این کمپانی بر قالب اساطیر و خدایان یونان و روم باستان صورت می گیرد. برای محصولات رده بالای گیمینگ نیز، ایسوس با نام STRIX، نیم خدایی شبیه به جغد، با ویژگی های قدرت بالا، شنوایی و بینایی وصف ناپذیر و خونخواری و جنگندگی در خفا یاد نام گذاری می کند. بر همین اساس، کارت گرافیک های سری STRIX ایسوس نیز، ویژگی های مشابه به جد باستانی خود دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
img 9724
نگاهی به معماری GM200

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴، شرکت NVIDIA پس از اکران کارت گرافیک GTX 980، عنوان قوی ترین تراشه را با معماری Maxwell 2 به خود اختصاص داد. با ادامه قدرتمایی NVIDIA، در ماه مارس نیز با اکران کارت گرافیک GTX TITAN X، سلطه قدرت را بر دنیای کارت های گرافیکی حفظ نمود. قیمت هیولای تازه متولد شده NVIDIA مبلغ سنگین ۱۰۰۰ دلار بود، اما با توجه به قدرت آن، قیمت بالای آن کماکان پابرجا بوده است. با این وجود NVIDIA تصمیم به اکران کارتی جدید اما با قدرت و قیمتی کمتر از TITAN X راهی بازار کرده تا بیشترین سهم بازار را از رغیب خود برباید.

 

980tidiagram
تراشه GTX 980 TI هم سری TITAN X است که GM200 نام دارد و از لیتوگرافی ۲۸nm برخوردار است. در قلب آن از نیز مانند TITAN X از هشت میلیار ترانزیستور استفاده شده است. ابعاد سطح مقطع آن نیز (Die Size) مانند TITAN X 601mm۲ است ولی در تعداد واحد هسته های پردازشی با ۲۸۱۶ واحد دارای ۲۲ واحد SMM است،که دو واحد SMM و ۲۵۶ هسته CUDA از TITAN X کمتر است. GM200 دارای ۹۶ واحد رندرینگ خروجی (ROP) است که به صورت ۵۱۲ کیلوبایتی برای هر بخش از کش سطح ۲ در نظر گرفته شده است و در مجموع ۳ مگابایت حافظه کش را برای این تراشه و Texture Units آن نیز ۱۷۶ واحد است که از TITAN X 16 واحد کمتر است. همانطور که می دانید در TITAN X شش واحد GPC(Graphics Processing Cluster) فعال است اما در تراشه GM200 980 TI دو واحد آن غیر فعال شده است.

کارت گرافیک GTX 980 TI از رابط حافظه ۳۸۴ بیتی،۶ گیگابایت حافظه GDDR5، با فرکانس موثر ۷۰۰۰مگاهرتز استفاده می کند و پنهای باند آن نیز به ۳۳۶٫۶ گیگابایت بر ثانیه می رسد. سرعت Pixel Fillrate آن ۹۶ گیگا پیکسل بر ثانیه و Texture Fillrate آن نیز ۱۷۶ گیگا تکسل بر ثانیه است.
فرکانس پایه هسته GTX 980 TI 1000 مگاهرتز و فرکانس بوست آن ۱۰۷۵ مگاهرتز است. GTX 980 TI نیز مانند دیگر هم نسل های خود از رابط PCIe نسل ۳٫۰ استفاده می کند و مانند TITAN X از رابط DirectX 12.0 پشتیبانی می کند. علاوه بر آن، این چیپ به صورت ذاتی نیز از رابط های DircetCompute 5.0، OpenGL 4.5 و PhysX پشتیبانی می کند.
توان محاسباتی GTX 980 TI نیز ۵۶۳۲ گیگافلاپس است و حداکثر توان مصرفی (TDP) آن نیز مثل TITAN X 250 وات است.

ASUS STRIX GTX 980 TI DIRECTCU III GAMING

img 9747

پس از اکران سراسری کارت گرافیک GTX 980 TI توسط NVIDIA، ایسوس نیز مانند دیگر تولید کنندگان قطعات کامپیوتر، با طراحی خاص خود، قدرتی مضاعف به هیولای تازه وارد NVIDIA داد و روح نیمه خدای STRIX را در آن دمید! ایسوس برای تراشه GM200، ازسری سوم خنک کننده های اختصاصی خود، که با نام DirectCU می شناسیم استفاده کرده است. در بخش تولید نیز با استفاده از فناوری AutoExtreme و قطعات با کیفیت SuperAlloy Power II بهره گرفته و با نرم افزار محبوب GPU Tweak II آن را تجهیز کرده است که در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

بسته بندی و محتویات آن:

ایسوس برای کارت گرافیک های سری STRIX، تصویری به روز شده از هیولای اساطیری آن را، روی جعبه درج کرده است. رنگ سبز به کار گرفته شده در جعبه آن، نشان از محصولی با چیپ NVIDIA است که در دو طرف جعبه قابل مشاهده است.

 

1

در روی جعبه، عبارت ۳۰ درصد خنک تر و بازی بی صدا ذکر شده که منظور آن خنک کننده STRIX است که در قسمت خنک کننده به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.
در پشت جعبه نیز توضیحاتی مختصر در مورد GPU Tweak II، فناوری AutoExtreme به همراه قطعات با کیفیت Super Alloy Power II و ویژگی های جدید خنک کننده DirectCU III دیده می شود.

2

3

همچنین مشخصات فنی آن نظیر حجم حافظه، فناوری های به کار گرفته شده، شکل کارت گرافیک و توضیحاتی در مورد کمپانی سازنده به چشم می خورد.
پس از باز کردن درب جعبه اصلی، باکس دیگری با طراحی جدید STRIX وجود دارد که کارت گرافیک و متعلقات آن درون این جعبه دیگر است.

5

 

محتویات جعبه
پس از باز کردن این جعبه دوم، کارت گرافیک درون یک پوشش محافظ قرار دارد و برای متعلقات نیز، درون یک جعبه مشکی دیگر است.

6

محتویات درون جعبه شامل یک DVD نرم افزار درایور و راهنما، یک دفترچه راهنما، کابل تبدیل برق، و یک استیکر STRIX می باشد.

کارت گرافیک

در نگاه اول کارتی بزرگ، سه فن با طراحی ویژه ایسوس نظرمان را به خود جلب می کند، بک پلیت کارت گرافیک نیز با نام و طرح STRIX نیز شکلی زیبا به پشت کارت داده است.

img 9747

img 9755

دو ورودی برق هشت پین تامین کننده انرژی لازم برای این کارت گرافیک در نظر گرفته شده است.

15

در قسمت خروجی آن نیز، سه پورت Display Port، یک HDMI و یک DVI وجود دارد.

 

خنک کننده:

ایسوس برای کارت گرافیک های رده گیمینگ خود، خنک کننده STRIX را طراحی و تولید نموده است، از خصوصیات این خنک کننده، طراحی خاص پره های فن به کار گرفته در آن است که با انتهای لبه دار آن، فشار استاتیک بیشتر و جریان هوای بالاتری را به هیت سینک وارد کرده و سه برابر نسبت به مدل مرجع، کم صدا تر شده است. علاوه بر آن، زمانی که کارت گرافیک لود آنچنانی نداشته باشد یا دمای آن به حدود ۶۰ درجه نرسد، فن ها از حرکت باز می ایستند و خنک کننده در حالت Passive به کار خود ادمه می دهد که این عمل باعث می شود که صدایی از فن های کارت تولید نشود. از مزیت این نحوه خنک سازی، طول عمر بیشتر برای فن ها و ورود کمتر گردو غبار به درون کارت گرافیک است. اما باعث می شود که دمای بی کار کارت بیشتر از حالت عادی باشد. البته به سادگی هم می توان با GPU Tweak II این ویژگی را فعال یا غیر فعال کرد.

وقتی کارت گرافیک های سنگین و طولانی به طور مداوم روی سیستم نصب شده اند، جاذبه زمین و دما روی آن تاثیر گذاشته و PCB را اندکی خم می کند، این خم شدگی باعث می شود که به GPU صدمه وارد شده و دچار قلع مردگی گردد. ایسوس در پشت GPU، یک قطعه اضافه فلزی قرمز رنگ با نام GPU Fortifier قرار داده تا این کارت بلند بالا در طولانی مدت از لحاظ فیزیکی تقویت شده و اثر جاذبه زمین را بر آن دفع کند.

ایسوس برای زیبا تر شدن کارت گرافیک، نشان STRIX را به صورت چشمک زن طراحی کرده که به رنگ سفید و قرمز است.

img 0100

در هیت سینک DirectCU III 5 هیت پایپ مسی وجود دارد که دوتای آنها ضخامت ۱۰ میلی متر و ۳ تای دیگر ۸ میلیمتری هستند و به صورت Core Contact (تماس مستقیم به سطح GPU) حرارت تولید شده از GPU را به سمت پره های هیت سینک منتقل می کنند.

12 img 9793

 

همچنین روی مدار تقذیه نیز با یک هیت سینک مجهز به ترمال پد پوشیده شده تا حرارت تولید شده در این بخش نیز به سرعت دفع گردد. img 9794

 

بک پلیت پشت آن نیز، پشت کارت گرافیک را می پوشاند تا علاوه بر زیبایی، از نشستن گردو غبار روی PCB پشتی جلوگیری کرده، و در خنک کردن PCB نیز به کارت گرافیک کمک کند.11 تراشه GM200 به کار گرفته شده در STRIX GTX 980 TI DirectCU III Gaming

همانگونه که در مقدمه اشاره شد، این کارت از تراشه GM200 استفاده می کند، با این تفاوت که ایسوس برای این کارت فرکانس پایه را ۱۲۱۶ MHz در حالت مد اورکلاک شده و فرکانس بوست آن را ۱۳۱۷ MHz در نظر گرفته است. با نصب نرم افزار GPU Tweak II، می توانید به پروفایل های Gaming و Silent نیز دسترسی پیدا کنید که میزان فرکانس پایه و بوست در این پروفایل ها مقادیر ۱۱۹۰ MHz برای پایه و برای بوست ۱۲۹۱ MHz در حالت گیمینگ و برای حالت بی صدا برای فرکانس پایه ۱۱۶۴ MHz و برای بوست ۱۲۶۵ مگاهرتز تغییر خواهد کرد.

img 9775

تراشهGM200

این تراشه به طور ذاتی می تواند از تمامی حالت های SLI پشتیبانی کند.

۶ گیگابایت حافظه GDDR5

در STRIX GTX 980 TI DirectCU III Gaming از ۱۲ تراشه ۵۱۲ مگابایتی شرکت SK hynix استفاده شده که با توجه به پارت نامبر آن حافظه از نوع GDDR5 SDRAM است که با سرعت ۷٫۰Gbs و ولتاژ کاری ۱٫۵ ولت کار می کند. ایسوس هم در این کارت با سرعت ۷٫۲GHz (1800 مگاهرتز) از آنها استفاده می کند.یک چیپ کنترلی به نام uP1641P و دو فاز دیجیتال هم برای مدیریت جریان مصرفی آن به کار گرفته شده است و با توجه به کیفیت چیپ های رم، به سادگی می توان به فرکانسی بیش از این با اورکلاک دست یافت.

img 9777 img 0079

مدار تغذیه واحد حافظه

ساخته شده در خط تولید تمام اتوماتیک Auto-Extreme و مدار رگولاتوری از سری SUPER ALLOY POWER II

سری STRIX ، در خط تولید جدید و تمام اتوماتیک ایسوس تولید می شود. از ویژگی های این خط تولید، می توان به عدم استفاده انسان در پروسه تولید که منجر به عدم ورود گرد و غبار در پروسه تولید و بروز خطای انسانی اشاره کرد. همچنین به دلیل نصب قطعات روی PCB به وسیله روبات، سطحی صاف و بدون اضافه لحیم در این سری مشاهده می شود. ایسوس برای این سری از کارت های گرافیکی خود از استاندارد Super Alloy Power II استفاده کرده است که از ویژگی های سری جدید نسبت به قبلی می توان به کاهش ۳۰ درصدی صدای نویز حاصل از چوک ها در زمان لود، طول عمر ۵ برابری نسبت به مدل مرجع و بهبود در مصرف و ۵۰ درصد بهبود تفریبی در خنک کار کردن قطعات به کار گرفته شده در این مدار تغذیه اشاره کرد.

img 9763 یک چیپ ویژه به نام ASP1500U SHE یا (Super Hybrid Engine) به منظور مدیریت و کنترل دقیق جریان تک تک فازها به کار گرفته شده است. (این چیپ دروافع همان چیپ DIGI+ است.)

img 9779

در خط بعدی مدار تغذیه، DrMos با استاندارد SAP II وجود دارد که منجر به کاهش دمای حاصل از این بخش و افزایش کارایی آن می شود. نکته جالب این است که این سری از DrMos ها برای عبور جریان ۱۰۰ آمپری از خود، کارایی آن ۹۳٫۶۵% است و دمای آن تنها به ۶۲ درجه سانتیگراد می رسد. همچنین ایسوس در این کارت از چوک های جدیدی که روی آنها عبارت SAP II نیز نوشته شده است استفاده کرده است از آلیاژ لومینیومی جدید و بهبود یافته در آن استفاده شده و از خصوصیت این چوک های جدید می توان به نویز کمتر در زمان لود های سنگین بر شمرد.

img 9776تفاوت ظاهری Super Alloy Power نسل اول را با نسل دوم در تصویر زیر مشاهده می کنید:

img 0075

Super Alloy Power II

img 0072

Super Alloy Power

در خط نهایی از مدار تغذیه نیز خازن های با کیفیت ژاپنی قرار دارند که با عمری بیش از هفتاد هزار ساعت کار در شرایط سخت، قدرت مورد نیاز GTX 980 TI را تامین می کند.

امکانات خاص

بخش اول: سخت افزاری

از کولینگ خاص این سری بگذریم، ایسوس امکانات ویژه ای برای اورکلاکینگ در این کارت گرافیک گنجانده است. قبل از هر چیز، برای حرفه ای ها، تمام مد های لازم برای اورکلاکینگ را در قسمت Hot Wire قرار داده است. V Check Point هم برای خواندن دقیق ولتاژها نیز در گوشه انتهایی کارت قرار دارد. ایسوس برای اورکلاک زیر نیتروژن به این کارت قابلیتی جدید با نام Memory Defroster اضافه کرده است ، تاثیر آن زمانی مشخص می شود که مدت زمان اورکلاکینگ طولانی شود. در اثر سرد شدن بیش از حد چیپ های RAM، پدیده Cold Bug برای RAM ها رخ می دهد، در این صورت فقط لازم است سوئیچ Defroster را روشن کنید تا چیپ ها گرم شده و دچار Cold Bug نشوند!!

img 9780ایسوس راهکاری هم برای اتصال صحیح کابل برق به کارت گرافیک اندیشیده است، دو چراغ LED بالای هر یک از کانکتورها قرار دارد. در صورت عدم نصب یا نصب ناصحیح چراغ LED قرمز روشن شده و در صورت نصب صحیص، چراغ سفید روشن می شود.

img 0092

بخش دوم: امکانات نرم افزاری
gputweak big
ایسوس با هدف گرفتن جامعه گیمرها، و علم به اینکه غالباً گیمرها به کارایی و سادگی اهمیت می دهند تا تنظیمات فنی، نرم افزار GPU Tweak II را ارائه کرد. این نرم افزار که نسخه دوم و دگرگون شده ابزار اورکلاکینگ کارت گرافیک های ایسوس است، امکاناتی بی نظیر را در یک مجموعه، با رابط کاربری بسیار کارامد قرار داده است.
این امکانات شامل ۴ دسته کلی:

  1. اورکلاکینگ
  2. مانیتورینگ
  3. بهینه سازی سیستم
  4. اشتراک محتوای بازی در محیط اینترنت

هستند.

برای اورکلاکینگ، ایسوس برای گیمر ها پروفایل هایی از پیش تعریف شده ساخته که کاربر می تواند فقط با یک کلیک بسته به موقعیت، کارت گرافیک خود را بهینه کند. بخشی هم برای حرفه ای ها در نظرگرفته که تمامی گزینه های مورد نیاز برای اورکلاکینگ در آن وجود دارد.

برای مانیتورینگ هم، گزارشی کامل به صورت نمودار در درسترس است و هیچ چیز از چشم شما دور نمی ماند.
علاوه بر اینها ایسوس قابلیت جدیدی نیز به این نرم افزار اضافه کرده است که Gaming Booster نام دارد که امکانات جالبی برای بهینه سازی سیستم در این بخش وجود دارد تا بازی را روانتر و راحت تر اجرا کنید. Gaming booster می تواند با آزاد سازی منابع سیستم، بستن سرویس های اضافه و غیر فعال کردن ظاهر تم ویندوز و مرتب سازی حافظه مقدار قابل توجهی به افزایش کارایی سیستم در بازی کمک کند.

تست، اورکلاکینگ و مقایسه

یکی از بخش های محبوب و مهیج برای تست قطعات به ویژه کارت های گرافیکی، تست های اورکلاکینگ آن است. ایسوس این کارت را تحت عنوان کارت گیمینگ وارد بازار کرده است، اما نکته جالب این است که هیچ چیزی برای اورکلاکینگ و درهم شکستن رکوردها در آن کم نگذاشته است! بد نیست بدانیم که پرچمداران ایسوس با نام Matrix Platinum وارد بازار می شوند، اما این کارت، کارتی مخصوص بازی است!!

مشخصات سیستم تست

980tipc

ابتدا سیستم را در حال تنظیمات پیشفرض مورد چالش قرار می دهیم و پردازنده را در فرکانس ۴۸۰۰ MHz به صورت پایدار اورکلاک کردیم و سپس بدون اعمال هیچگونه ولتاژ خاصی، سیستم را تا جایی که ممکن است اورکلاک می کنیم:
برای تثبیت فرکانس و جلوگیری از OCP، ـTarget Limit  را نیز به میزان ۱۱۰ درصد رساندیم. برای فرکانس بوست مقدار ۱۳۶۵ و برای فرکانس حافظه مقدار ۲۰۰۰سیستم کاملاً پایدار است و می تواند تمامی تست ها را بدون دردسر پاس کند.
البته باید این را هم در نظر گرفت که درصد کیفیت چیپ به کار گرفته شده در کارتی که به دستم رسید اندکی پایین بود (۶۷ درصد) که این باعث می شود کارت با خنک کننده بادی فرکانس بالایی را نپذیرد، در عوض برای اورکلاکینگ حرفه ای بی شک کارت خوبی است!
نتایچ را در جداول زیر مشاهده می کنید.

image007 image009 image011 image001 image002 image005

صدای فن و نویز:

در زمان بیکاری با توجه به خاصیت ۰dB سری STRIX فن ها خاموش بوده و هیچ صدایی به گوش نمی رسد. در سنگین ترین تست هم پس از عبور دما از ۶۰ درجه فن ها به چرخش در آمده و تا سرعت ۱۳۰۰ RPM از فن ها صدایی به گوش نمی رسد.

تست دما:

با توجه به PASSIVE بودن کولینگ STRIX دمای بی کاری بالاتر از کارت های GTX 980 TI دیگر است. اما پس از غیر فعال کردن حالت ۰dB دما بالاتر از ۳۳ درجه پس از ۱۰ دقیقه بیکاری نرفت. در زمان لود هم پس از ۱۰ دقیقه اجرای مداوم نرم افزار Heaven Unigineهم با غیر فعال کردن حالت ۰dB، دما به ۶۵ درجه رسید ولی دما از ۷۰ بالاتر نرفت.

برای درک بهتر از قدرت این هیولا، آن را با پرچمدار نسل قبل یعنی GTX780TI-DC2OC-3GD5 و کارت قبلی نسل خود، STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 مورد بررسی قرار داریم.

image009 image005 image004 image003 image002 image001

نتیجه گیری و سخن پایانی

ایسوس همواره با درنظر گرفتن نیاز کاربر خود، محصولی متناسب عرضه کرده است. STRIX GTX 980 TI DCIII OC به عنوان کارتی در رده گیمینگ، چیزی از یک کارت گرافیک مخصوص اورکلاکینگ کم ندارد، قطعات به کار گرفته شده در آن، بسیار بالاتر از نیاز این کارت بوده و PCB 10 لایه این کارت، فناوری Auto-Extreme همه و همه باعث ماندگاری و پایداری هر چه بیشتر این محصول می شود.

از دید بنده مزایا و معایبی که می توان به این کارت گرفت:

مزایا:

  1. قطعات با کیفیت
  2. امکانات کامل برای اورکلاکینگ حرفه ای
  3. ظاهر جذاب و زیبا
  4. خنک کننده فوق العاده
  5. نرم افزار کاربردی

و معایب آن:

  1. پهنای زیاد PCB است
  2. ASIC پایین

که این دو عیب هم به هیچ عنوان در کارایی این کارت تاثیری ندارد، زیرا غالباً کسی که چنین کارتی را خریداری می کند، غالباً کیسی پهناور و بزرگ دارد، این میزان کیفیت ASIC میزان اورکلاکینگ را زیاد محدود نمی کند.

بنا به تست و شرایط این محصول وبسایت گیمفا نمرات هر آیتم را بر اساس جدول زیر به این کارت گرافیک تخصیص داده است:

۹طراحی
۹امکانات
۹کیفیت قطعه
۸٫۵قیمت در برابر کارایی
۸٫۵بسته بندی
۸٫۸امتیاز نهایی

 

 

همچنین این محصول با توجه به نمرات کسب کرده از جدول بالا نشان های “انتخاب گیمرها” و “بالاترین کارایی” را از گیمفا کسب می کند:

 

gamefa best performance gamer choice 200x200

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا
بررسی STRIX GTX980 TI DC3OC 6GD5 GAMING، جغد خشمگین ایسوس - گیمفا