سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا

سینما+: قسمت چهاردهم

دانیال دهقانی
۱۹:۳۸ ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا

با عرض سلام به همراهان همیشگی گیمفا. بار دیگر با بخش پرطرفدار سینما+ در خدمت شما هستیم. در چند وقت اخیر، اتفاقات مهمی در دنیای سینما رخ داده طی این شماره به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی چند وقت گذشته، مشخص شدن نامزدهای مراسم Oscars 2016 بود که در این شماره به طور مفصل نگاهی به آن خواهیم داشت. در ماه January چندین و چند هنرمند بزرگ جان خود را از دست دادند و از این نظر، جامعه هنری بسیار تحت تاثیر قرار گرفت. باکس آفیس نیز با به پایان رسیدن طوفان Star Wars: The Force Awakens، رنگ و بویی تازه به خود گرفت و دستخوش تغییراتی شد که آن‌ها را در این شماره زیر ذره بین خواهیم برد. در ادامه با ما همراه باشید.

و مجسمه زرین می‌رسد به… | نگاهی به نامزدهای Oscars 2016

دانیال دهقانی

oscars

۸۸th Academy Awards

چندی پیش بود که نامزدهای هشتاد و هشتمین دوره جوایز سالانه Oscar اعلام شد و سر و صدا و جنجال‌های زیادی نیز به پا کرد و عده زیادی معتقد بودند که حق سیاه پوستان پایمال شده و آن طور که باید و شاید به آن‌ها توجه نشده است و این مسئله موجب شد تا برخی از چهره‌های سرشناس مراسم امسال را تحریم کنند. فارغ از تمامی این جنجال‌ها، باید گفت که به طور کلی نامزدهای امسال با دقت بیشتری انتخاب شده‌اند و نسبت به سال‌های پیش، رای دهندگان آکادمی با دید بهتری دست به انتخاب نامزدها زده‌اند و این مسئله واقعاً جای تقدیر دارد. لازم به ذکر است که این مراسم در تاریخ بیست و هشتم February (نهم اسفند ۱۳۹۴) به میزبانی کمدین معروف آمریکایی Chris Rock برگزار خواهد شد. حال، قصد داریم تا نگاهی به نامزدهای هر بخش داشته باشیم و ببینیم که کدام فیلم از شانس بیشتری برای بردن مجسمه زرین برخوردار است.

بهترین تدوین صدا
نامزدها:
The Martian
Sicario
The Revenant
Mad Max: Fury Road
Star Wars: The Force Awakens

mad max fury road

Mad Max: Fury Road

 

به جرئت می‌توان گفت که در بخش بهترین تدوین صدا، تمامی نامزدها به درستی انتخاب شده‌اند و تمامی نامزدها، از شایستگی کاملی برای برنده شدن برخوردارند. سه فیلم The Martian، The Revenant و Mad Mad: Fury Road از لحاظ فنی بسیار قدرتمند بودند و در اکثر رشته‌های فنی نامزد شده‌اند (البته جا دارد اشاره کنیم Mad Max: Fury Road در تمامی رشته‌های فنی نامزد شده است) و به طور کلی، از شانس بیشتری برای برنده شدن در این بخش برخوردار هستند. باز هم میان این سه فیلم، Mad Max: Fury Road از لحاظ تدوین صدا در سطح بسیار بالایی قرار داشت و به نظر می‌رسد که برنده احتمالی این بخش خواهد بود. هرچند که فیلم The Revenant هم در این بخش از شانس برنده شدن برخوردار است، اما، بعید به نظر می‌رسد که این جایزه به فیلمی به جز Mad Max: Fury Road برسد.

بهترین صداگذاری
نامزدها:
The Martian
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Star Wars: The Force Awakens
Bridge Of Spies

lead 960

Mad Max: Fury Road

اگر دقت کنید، مسلماً متوجه می‌شوید که نامزدهای این بخش نیز عمدتاً همان نامزدهای بخش بهترین تدوین صدا هستند و به جز Bridge Of Spies که جایگزین Sicario شده، ۴ فیلم دیگر بدون تغییر در این رشته نیز نامزد شده‌اند. همچنین به احتمال بسیار زیاد برنده این بخش با برنده بخش بهترین تدوین صدا یکی خواهد بود. صداگذاری بی‌نقص فیلم Mad Max: Fury Road بدون شک یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این فیلم است و در این بخش نیز این فیلم از شانس بسیار بالایی برای کسب جایزه برخوردار است. از طرف دیگر، The Revenant نیز در زمینه صداگذاری عملکرد بسیار مطلوبی داشت و واقعاً شایسته نامزد شدن در این رشته بود. The Martian هم نه به اندازه Mad Max: Fury Road و The Revenant، اما به نوبه خود عملکرد بسیار خوبی در زمینه صداگذاری داشت و نامزد شدن آن دور از انتظار نبود. Star Wars: The Force Awakens هم اینطور که پیداست از لحاظ صداگذاری در سطح بسیار بالایی قرار دارد و نامزدی این فیلم در این رشته و رشته بهترین تدوین صدا، نشان می‌دهد که صداگذاری این فیلم یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن است. اما نامزدی فیلم Bridge Of Spies در این بخش تا حد زیادی غیرقابل پیشبینی بود و البته، نمی‌توان شانسی را هم برای این که این فیلم برنده این جایزه شود متصور شد. احتمالاً برنده این بخش نیز یکی از دو فیلم Mad Max: Fury Road و The Revenant خواهد بود.

بهترین چهره پردازی
نامزدها:
The Revenant
Mad Mad: Fury Road
The 100-Year-Old Man Who Climbed out the Window and Disappeared

revenant gallery 20 gallery image

The Revenant

تقریباً می‌توان گفت سنگین‌ترین رقابت میان دو فیلم The Revenant و Mad Max: Fury Road در همین بخش است. هر دو فیلم از لحاظ گریم و چهره پردازی فوق‌العاده ظاهر شدند و واقعاً نمی‌توان گفت که کدام یک بهتر از دیگری بود. آنقدر این دو فیلم از لحاظ چهره پردازی قدرتمند بودند که به جرئت می‌توان گفت فیلم The 100-Year-Old Man Who Climbed out the Window and Disappeared هیچ شانسی در برابر آن‌ها ندارد. واقعاً انتخاب میان The Revenant و Mad Max: Fury Road بسیار سخت است و نمی‌توان گفت که کدام یک شانس بیشتری برای کسب جایزه دارند، اما به خاطر چهره پردازی فوق‌العاده دو بازیگر نقش اصلی فیلم The Revenant یعنی Tom Hardy و Leonardo DiCaprio، می‌توان احتمال آن که این فیلم برنده جایزه این بخش شود را بیشتر دانست. هرچند که واقعاً یکی از سخت‌ترین و شدیدترین رقابت‌های این دوره، در این بخش خواهد بود و واقعاً پیشبینی برنده این بخش کار بسیار مشکلی است.

بهترین جلوه‌های ویژه
نامزدها:
EX Machina
Mad Max: Fury Road
The Revenant
The Martian
Star Wars: The Force Awakens

martian 9

The Martian

شاید این بخش، تنها بخشی باشد که دو فیلم The Revenant و Mad Max: Fury Road کمترین شانس را برای پیروزی و کسب جایزه در آن دارند. در Mad Max: Fury Road که از جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده چندانی نشده بود و عمده سکانس‌ها با استفاده از بدلکاران واقعی ساخته شده بود. The Revenant نیز از جلوه‌های ویژه آنچنانی برخوردار نبود و حتی نامزد شدن این فیلم در این بخش بسیار عجیب است. EX Machina هم در برابر دو نامزد دیگر شانس چندانی نخواهد داشت. رقابت اصلی در این بخش بین دو فیلم The Martian و Star Wars: The Force Awakens خواهد بود. اگر فیلم The Martian را تماشا کرده باشید، حتماً به شباهت‌های این فیلم از لحاظ بصری به دو فیلم تحسین شده Gravity و Interstellar پی برده‌اید که الگوبرداری از همین دو فیلم موفق باعث شد تا سطح کیفی فیلم بسیار بالا رود. کارگردان این فیلم یعنی آقای Ridley Scott به طور هوشمندانه‌ای از جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده کردند و به مانند بسیاری از دیگر فیلم‌های ژانر علمی – تخیلی، در استفاده از این جلوه‌های ویژه افراط نکردند. از طرف دیگر جلوه‌های بصری این فیلم نیز واقعاً عالی بود و نمی‌توان از آن‌ها ایرادی گرفت. اما، Star Wars: The Force Awakens نیز از لحاظ جلوه‌های ویژه عملکرد خارق‌العاده‌ای داشته و همچون نسخه‌های قبلی این سری، در استفاده از تکنولوژی‌های روز برای ساختن جلوه‌های ویژه پیشگام بوده است. پیشبینی برنده این بخش هم چندان ساده نیست ولی با توجه به این که در دو سال اخیر فیلم‌های Gravity و Interstellar برنده این جایزه شده‌اند و از قضا The Martian هم به آن‌ها شباهت زیادی دارد، احتمال برنده شدن The Martian کمی بیشتر به نظر می‌رسد. هرچند فیلم‌هایی چون Jurassic World و Avengers: Age Of Ultron هم می‌توانستند در میان نامزدها حضور داشته باشند.

بهترین ترانه
نامزدها:

Earned It – ۵۰ Shades Of Grey
Till It Happens To You – The Hunting Ground
Simple Song #3 – Youth
Writings On The Wall – Spectre
Manta Ray – Racing Extinction

lolla sam smith 1280x800

Sam Smith

این بخش را می‌توان سلیقه‌ای‌ترین بخش هر سال مراسم دانست و رای دهندگان، کاملاً سلیقه‌ای به آهنگ مورد علاقه خود رای می‌دهند. در بین آهنگ‌هایی که امسال نامزد شده‌اند، Writings On The Wall اثر Sam Smith که در جدیدترین فیلم James Bond یعنی Spectre از آن استفاده شده بود، از بیشترین شانس برای بردن جایزه برخوردار است. از طرفی، همواره فیلم‌های James Bond از آهنگ‌های طراز اول برای تیتراژ آغازین خود استفاده کرده‌اند و Spectre نیز از این قائده مستثنی نبوده است، از طرف دیگر با توجه به اینکه این آهنگ جایزه Golden Globe را نیز به دست آورد، خود را بیش از پیش به عنوان مدعی اصلی بردن جایزه این بخش نشان داده است، هرچند که به عقیده بسیاری این آهنگ به هیچ وجه در حد و اندازه‌های آهنگ نسخه قبلی این سری یعنی Skyfall نیست. اگر اتفاق خاصی بیفتد و این آهنگ برنده جایزه نشود، به نظر آهنگ Till It Happens To You از Lady Gaga شانس دوم بردن این جایزه است و سه آهنگ دیگر هم بعید به نظر می‌رسد که از شانس چندانی برخوردار باشند. اما در کل، آهنگ Writings On The Wall در این بخش بیشترین شانس را برای تصاحب جایزه دارد و با توجه به اینکه این آهنگ در مراسم Golden Globe نیز برنده جایزه شد، می‌توان تقریباً مطمئن بود که در مراسم Oscar هم این آهنگ موفق به کسب جایزه بهترین آهنگ می‌شود.

بهترین موسیقی متن
نامزدها:
The Hateful Eight
Bridge Of Spies
Carol
Sicario
Star Wars: The Force Awakens

ennio morricone 4ed88820e1e51

Ennio Morricone

خوشبختانه اکثر فیلم‌های مهم امسال، از موسیقی متن خوبی برخوردار بودند و چند فیلم همچون The Hateful Eight نیز از این نظر خارق‌العاده عمل کردند. نامزدهای این بخش هم خوب انتخاب شده‌اند و موسیقی متن در تمامی فیلم‌هایی که نامزد شده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بود. در این میان، Ennio Morricone بزرگ با موسیقی متن فیلم The Hateful Eight توانست بار دیگر در کانون توجهات قرار بگیرد و جایزه Golden Globe را هم تصاحب کند. با وجود اینکه بقیه نامزدها هم از لحاظ موسیقی متن عملکرد بسیار خوبی داشتند، اما، بعید به نظر می‌رسد که بتوانند در برابر شاهکار Ennio Morricone مقاومت کنند و مانع از این شوند که جایزه به این شخص با سابقه برسد.

بهترین طراحی لباس
نامزدها:
Carol
Cinderella
The Danish Girl
The Revenant
Mad Max: Fury Road

anatomy of a scene the revenant 2

The Revenant

The Revenant و Mad Max: Fury Road تمامی رقبا را جا گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد که اکثر جوایز بخش فنی بین این دو فیلم تقسیم خواهد شد. باز هم دو فیلم The Revenant و Mad Max: Fury Road یک سر و گردن بهتر از رقبا عمل کرده‌اند و در این بخش هم بیشترین شانس را برای پیروزی دارند. نمی‌توان منکر این شد که طراحی صحنه و لباس در فیلم Cinderella یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن بود یا گفت که طراحی لباس در فیلم‌های Carol و The Danish Girl به اندازه کافی خوب نیست، اما، The Revenant و Mad Max: Fury Road آنقدر در بخش‌های فنی قدرتمند عمل کرده‌اند که واقعاً در اکثر بخش‌ها، هیچ یک از دیگر نامزدها توانایی رقابت با آن‌ها را ندارند. یک نکته جالب توجه در این بخش هم این است که Sandy Powell در این بخش دو نامزدی (یکی به خاطر فیلم Cinderella و یکی هم به خاطر فیلم Carol) را به دست آورده است. انتخاب یکی از دو فیلم Mad Max: Fury Road و The Revenant بسیار سخت است و رقابت این دو فیلم در بخش‌های فنی آنقدر نزدیک و فشرده است که نمی‌توان با قاطعیت پیشبینی کرد که کدام فیلم برنده جایزه خواهد بود، اما، به نظر می‌رسد که رای دهندگان به طراحی لباس فیلم The Revenant روی خوشی نشان دهند و احتمال برنده شدن The Revenant در این بخش نیز، کمی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

بهترین طراحی صحنه
نامزدها:
Bridge Of Spies
The Danish Girl
The Revenant
The Martian
Mad Max: Fury Road

brody the suffocating solemnity of the revenant 1200x630 1452795319

The Revenant

در این بخش می‌توان به راحتی متوجه شد که حضور The Danish Girl در میان نامزدها تنها به خاطر رساندن تعداد نامزدها به عدد ۵ بوده و این فیلم در برابر ۴ فیلم دیگر، از کوچک‌ترین شانسی برخوردار نیست. البته نمی‌توان منکر کار خوب Eve Stewart و Michael Standish در طراحی صحنه این فیلم شد و طراحی صحنه این فیلم نیز در سطح خوبی قرار دارد، اما ۴ نامزد دیگر عملکرد فوق‌العاده‌ای در این بخش داشته‌اند و یک سر و گردن از The Danish Girl بهتر بوده‌اند. از طراحی بی‌نظیر مریخ در فیلم The Martian گرفته تا آن دنیای پسا آخرالزمانی Mad Max: Fury Road یا غرب وحشی در The Revenant و حتی طراحی صحنه بسیار خوب فیلم Bridge Of Spies کاری کرده‌اند که انتخاب تنها یک فیلم از میان نامزدها، کاری بس سخت و دشوار باشد. در این میان، می‌توان گفت که سه فیلم The Martian، The Revenant و Mad Max: Fury Road از شانس بیشتری برخوردار هستند و احتمالاً برنده جایزه یکی از این سه فیلم خواهد بود. اما، واقعاً پیشبینی برنده احتمالی این بخش بسیار سخت است و نمی‌توان گفت که فیلمی علمی – تخیلی مثل The Martian بیشتر می‌تواند به چشم رای دهندگان بیاید یا فیلمی با مضمون پسا آخرالزمانی همچون Mad Max: Fury Road یا فیلم The Revenant که در دل غرب وحشی روایت می‌شود. اگر نظر رای دهندگان همچون سال‌های پیش باشد، احتمالاً Mad Max: Fury Road و The Martian به خاطر علمی – تخیلی بودن‌شان، چندان تحویل گرفته نشوند، چرا که در ده سال گذشته، تنها فیلم Avatar بوده که با وجود علمی – تخیلی بودن، توانسته این جایزه را به دست بیاورد (البته اگر Alice In The Wonderland را علمی تخیلی به حساب نیاریم) و عمدتاً فیلم‌هایی با طراحی هنری مورد استقبال رای دهندگان قرار گرفته‌اند، به همین علت روی کاغذ شانس The Revenant از بقیه نامزدها بیشتر است، هرچند که نمی‌توان با قاطعیت در مورد برنده این بخش پیشبینی کرد.

بهترین فیلمبرداری
نامزدها:
The Hateful Eight
The Revenant
Sicario
Carol
Mad Max: Fury Road

cinematographer robert richardson on the set of django unchained photo andrew cooper smpsp © 2012 the weinstein company

Robert Richardson

یکی از داغ‌ترین رقابت‌های امسال در این بخش رقم خواهد خورد. Roger Deakins شهیر که پیش از این ۱۳ بار نامزد دریافت جایزه Oscar شده بود و امسال، چهاردهمین باری است که او نامزد دریافت این جایزه می‌شود، کاری کرد که فیلمبرداری فوق‌العاده فیلم Sicario تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین نکات مثبت آن شد. از طرف دیگر Emmanuel Lubezki که طی سال‌های اخیر به خوبی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است و در دو سال اخیر هم برنده این جایزه بوده در فیلم The Revenant عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت و یکی از جدی‌ترین گزینه‌های بردن جایزه است. لازم به ذکر نیست که فیلمبرداری Mad Max: Fury Road نیز در سطح بسیار بالایی قرار داشت و نامزد شدن آن کاملاً بر حق بوده است. فیلمبرداری فیلم Carol نیز با وجود اینکه در سطح قابل قبولی قرار داشت، اما، واقعاً نامزد شدن آن در این بخش عجیب بود و بدون شک در میان نامزدها، از کمترین شانس برای بردن جایزه برخوردار است. فیلم The Hateful Eight نیز از لحاظ فیلمبرداری در سطح فوق‌العاده بالایی قرار داشت و فیلمبردار این فیلم یعنی Robert Richardson توانست با بهره بردن از دوربین Ultra Panavision 70mm فیلمبرداری این فیلم را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن کند. لازم به ذکر است که فیلم The Hateful Eight، اولین فیلمی است که پس از فیلم Khartoum (محصول سال ۱۹۶۶) کار فیلمبرداری آن با دوربین Ultra Panavision 70mm انجام شده است و طی این سال‌ها در هیچ فیلم دیگری از آن دوربین استفاده نشده بود. در این بخش رقابت اصلی میان The Hateful Eight، Mad Max: Fury Road و The Revenant است و بعید به نظر می‌رسد که Carol و Sicario با وجود سه فیلم دیگر، از شانس چندانی برخوردار باشند. باز هم در این میان به نظر The Revenantو The Hateful Eight از شانس بیشتری برای بردن جایزه برخوردار هستند، اما، نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدام فیلم این جایزه را به دست خواهد آورد، ولی اگر رای دهندگان همچنان از استانداردهای سال‌های پیش خود پیروی کنند، مسلماً The Revenant شانس بیشتری خواهد داشت.

بهترین تدوین
نامزدها:
Star Wars: The Force Awakens
Spotlight
The Revenant
The Big Short
Mad Max: Fury Road

mad max screen 30

Mad Max: Fury Road

دو فیلم The Big Short و Spotlight از بهترین فیلم‌های امسال بودند که هم نظر منتقدان را به خود جلب کردند و هم مردم از آن‌ها رضایت خاطر داشتند. در کنار این دو فیلم، Star Wars: The Force Awakens نیز توانسته در این بخش نامزد دریافت جایزه شود، اما، هیچکدام از این سه فیلم به نظر نمی‌رسد که بتوانند در برابر طوفانی که Mad Max: Fury Road و The Revenant به پا کرده‌اند مقاومت کنند. این دو فیلم در بخش تدوین هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و به نظر می‌رسد که جایزه این بخش هم به یکی از این دو فیلم خواهد رسید، اما، پیشبینی اینکه جایزه به کدام یک از آن‌ها خواهد رسید خیلی سخت است.

بهترین مستند بلند
نامزدها:
Amy
The Look Of Silence
What Happened Miss Simone?
Winter On Fire: Ukraine’s Fight For Freedom
Cartel Land

the look of silence banner

The Look Of Silence

در بخش بهترین مستند بلند، رقابت تقریباً تمام شده به نظر می‌رسد. مستند جدید Joshua Oppenheimer با اختلافی تقریباً زیاد، هم از لحاظ آرا مردم بهترین مستند سال ۲۰۱۵ بوده است و هم از نظر منتقدان. ۴ مستند دیگر از لحاظ نمرات تقریباً به هم نزدیک هستند، اما، بعید به نظر می‌رسد که بتوانند به The Look Of Silence برسند و اگر اتفاق خاصی نیفتد، Joshua Oppenheimer احتمالاً امسال جایزه بهترین مستند بلند را به خانه خواهد برد. او دو سال پیش هم با مستند قبلی‌اش یعنی The Act Of Killing نامزد دریافت این جایزه شده بود ولی در نهایت این مستند Twenty Feet From Stardom بود که توانست جایزه را به دست آورد.

بهترین انیمیشن بلند
نامزدها:
Anamolisa
Inside-Out
Shaun The Sheep
Boy And The World
When Marnie Was There

107279 full

Inside-Out

بر خلاف نامزدهای مراسم Golden Globe، نامزدهای امسال Oscar در این بخش نیز همچون سال‌های پیش بی‌نقص و به درستی انتخاب شده‌اند و تنها به انیمیشن‌های پرفروش و پرطرفدار هالیوودی توجه نشده است و شاهد نامزد شدن انیمیشن‌هایی از کشورهای دیگر هستیم. از بین انیمیشن‌هایی که نامزد شده‌اند، Anamolisa و Inside-Out فاصله زیادی با بقیه نامزدها دارند و بعید است که برنده این بخش، اثری جز این دو انیمیشن باشد. Anamolisa با بهره بردن از سبک Stop Motion و به لطف ذهن خلاق و متفکر Charlie Kaufman توانسته به خوبی در دل منتقدان جا باز کند و نظر بسیاری از مردم را نیز به خود جلب کند. Inside-Out نیز جدیدترین اثر استودیو معروف Pixar است و به مانند آثار پیشین این استودیو، از لحاظ کیفی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. دو انیمیشن Boy And The World و When Marnie Was There نیز به ترتیب محصول کشورهای برزیل و ژاپن هستند و انیمیشن Shaun The Sheep نیز محصول انگلستان است. در کل، بعید به نظر می‌رسد که جایزه به انیمیشنی جز Inside-Out برسد، چرا که علاوه بر اینکه این انیمیشن توانست جایزه Golden Globe را به دست آورد، از لحاظ نمرات هم بسیار موفق ظاهر شد و البته مردم نیز از آن استقبال به عمل آوردند. تنها انیمیشنی که شانس رقابت با Inside-Out را دارد Anamolisa است که البته به خاطر رده بندی سنی بالای آن و البته مفاهیمی که در آن مطرح می‌شود، این انیمیشن برای کودکان مناسب نیست و احتمالاً به همین خاطر نتواند در نبرد با Inside-Out پیروز باشد.

بهترین فیلم خارجی زبان
نامزدها:
Theeb
A War
Son Of Saul
Mustang
Embrace Of The Serpant

mtu5lte3otk3ndy1exact726w

Son Of Saul

در بخش بهترین فیلم خارجی زبان، رقابت بسیار نزدیک است، اما، پیشبینی برنده چندان کار دشواری نیست. البته جای خالی چند فیلم به شدت احساس می‌شود، به طور مثال The Measure Of A Man به کارگردانی Stephane Brize یا Dheepan جدیدترین فیلم Jacques Audiard که توانست نخل طلای جشنواره Cannes 2015 را به دست بیاورد. Son Of Saul به کارگردانی Laszlo Nemes (شاگرد Bela Tarr کارگردان گزیده کار و خاص مجارستانی) محصول کشور مجارستان که برای اولین بار در جشنواره Cannes 2015 اکران شد و توانست برنده جایزه ویژه هیئت داوران شود، تاکنون بسیار موفق عمل کرده و هم نظر منتقدان را به خود جلب کرده و هم مردم از آن استقبال خوبی به عمل آوردند و به احتمال بسیار قوی، برنده این جایزه خواهد شد. البته بقیه نامزدها نیز به نوبه خود عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و همگی در جلب نظر منتقدان و مردم بسیار خوب عمل کرده‌اند اما در هر صورت، Son Of Saul شانس اول برنده شدن در این بخش خواهد بود.

بهترین فیلمنامه اقتباسی
نامزدها:
The Big Short
Brooklyn
Carol
Room
The Martian

carol cate

Carol

امسال رقابت در بخش بخترین فیلمنامه اقتباسی به مانند سال‎‌های پیش داغ و حساس نیست. جای خالی فیلم Steve Jobs نیز در این بخش احساس می‌شود، فیلمی که توانست در مراسم Golden Globe جایزه بهترین فیلمنامه را تصاحب کند و نامزد نشدن این فیلم در این بخش، بسیار دور از ذهن و عجیب است. البته تمامی فیلم‌هایی که نامزد شده‌اند از لحاظ فیلمنامه در سطح خوبی قرار دارند، اما تقریباً می‌توان پیشبینی کرد که Carol یک گام از دیگر نامزدها جلوتر است و احتمال این که جایزه را به دست بیاورد زیاد است. اگر هم به هر علتی Carol نتواند جایزه را به دست آورد، احتمالاً The Big Short جایزه را تصاحب خواهد کرد. به دست آوردن این جایزه توسط فیلمی عاشقانه همچون Brooklyn یا فیلمی علمی تخیلی مثل The Martian هم تا حد زیادی دور از ذهن است و تقریباً نمی‌توان برای آن‌ها شانسی را متصور شد. فیلمنامه Room نیز منسجم است و حتی می‌توان تصور کرد که این فیلم هم می‌تواند در بردن جایزه این بخش شانس داشته باشد، اما، Carol و The Big Short از دیگر رقیبان جلوتر هستند و احتمالاً یکی از این دو فیلم جایزه را به دست خواهد آورد که باز هم میان این دو فیلم، شانس Carol بیشتر به نظر می‌رسد. البته بدون شک اگر Steve Jobs نیز در میان نامزدها حضور داشت رقابت بسیار داغ‌تر و جذاب‌تر می‌شد.

بهترین فیلمنامه اُرجینال
نامزدها:
Bridge Of Spies
Spotlight
Straight Outta Compton
EX Machina
Inside-Out

spotlight 330

Spotlight

اگر به نامزدها دقت کرده باشید، احتمالاً نکته‌ای که به شدت توجه شما را به خود جلب کرده حضور Inside-Out در میان نامزدها است. این که یک انیمیشن در میان نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه حضور داشته باشد نکته چندان عادی نیست. البته با وجود خلاقانه بودن فیلمنامه Inside-Out، سخت است که بخواهیم برای این انیمیشن شانسی را متصور شویم و احتمال آن که این انیمیشن بتواند برنده این جایزه شود تقریباً صفر است، اما، با این وجود باز هم همین که این انیمیشن در میان نامزدها حضور دارد، نشان دهنده این است که رای دهندگان به تمامی آثار مهم سال توجه کافی را داشته‌اند و تنها به انتخاب چند فیلم خاص بسنده نکرده‌اند. در میان نامزدهای دیگر، EX Machina نیز از آن دست فیلم‌هایی نیست که رای دهندگان به آن توجه خاصی داشته باشند و این فیلم از شانس بسیار کمی برای بردن جایزه برخوردار است. فیلم Straight Outta Compton نیز یکی از فیلم‌های بسیار خوب سال بود که توانست توجه همگان را به خود جلب کند و به عقیده برخی، حتی می‌توانست نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم نیز شود، اما، این فیلم تنها در این بخش نامزد دریافت جایزه شده است. فیلم Bridge Of Spies نیز با بهره بردن از نویسندگان با تجربه‌ای چون Ethan Coen و Joel Coen توانسته فیلمنامه‌ای بسیار پخته و قدرتمند داشته باشد و حضورش در میان نامزدهای این بخش تقریباً قطعی به نظر می‌رسید. Spotlight هم از آن دست فیلم‌هایی است که امسال با وجود شایستگی بسیار زیاد، توجه چندانی به آن‌ها نشد، اما، فیلمنامه آن از سوژه‌ای بهره می‌برد که باب طبع رای دهندگان آکادمی است و به همین علت، از شانس فوق‌العاده زیادی برای بردن جایزه این بخش بهره‌مند است. احتمالاً رقابت اصلی در این بخش میان دو فیلم Bridge Of Spies و Spotlight خواهد بود، اما، بسیار سخت است که پیشبینی کنیم دقیقاً کدام فیلم برنده جایزه خواهد شد. به هر حال سوژه‌ای که Spotlight دارد بدیع است و احتمال آن که نظر رای دهندگان را بیشتر به سمت خود جلب کند زیاد است و به همین علت، احتمال می‌رود که Spotlight بتواند جایزه این بخش را به دست آورد. از غایبان بزرگ این بخش نیز می‌توان به The Hateful Eight آخرین ساخته کارگردان مشهور Quentin Tarantino اشاره کرد.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن
نامزدها:
Kate Winslet – Steve Jobs
Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight
Rachel McAdams – Spotlight
Rooney Mara – Carol
Alicia Vikander – The Danish Girl

winslet steve jobspng600x346 q100

Kate Winslet

امسال در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن رقابت جالبی را شاهد خواهیم بود. از طرفی Alicia Vikander با انتخاب‌های خوب خود توانسته به خوبی بدرخشد و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، از طرف دیگر Jennifer Jason Leigh با ارائه یک نقش آفرینی فوق‌العاده در فیلم The Hateful Eight نظر همگان را به خود جلب کرد. Rooney Mara هم بار دیگر نامزد دریافت جایزه شده و این بار به خاطر نقش آفرینی در فیلم Carol و در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن. Rachel McAdams هم به خاطر نقش آفرینی خوب در فیلم Spotlight نامزد دریافت جایزه شده است. اما، این Kate Winslet است که بار دیگر یک نقش‌ آفرینی خارق‌العاده داشته و به خاطر بازی در فیلم Steve Jobs، یک بار دیگر نامزد دریافت جایزه Oscar شده است و در میان نامزدها هم بیشترین شانس را برای دریافت این جایزه دارد. از طرفی او موفق به بردن جایزه Golden Globe شده و از طرف دیگر، بازی عالی او در فیلم Steve Jobs یکی از نقاط قوت آن فیلم است و به خاطر همین دلایل همگان از او به عنوان شانس اول بردن جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن نام می‌برند.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
نامزدها:
Tom Hardy – The Revenant
Christian Bale – The Big Short
Mark Ruffalo – Spotlight
Sylvester Stallone – Creed
Mark Rylance – Bridge Of Spies

creed05073dng

Sylvester Stallone

بدون شک امسال رقابت در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نزدیک‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. از طرفی Tom Hardy در ادامه روند نقش آفرینی‌های خیره کننده خود توانسته باز هم خوش بدرخشد و به خاطر بازی در فیلم The Revenant نامزد دریافت جایزه شود، از طرف دیگر Mark Ruffalo هم که جدیداً تبدیل به بازیگری طراز اول شده توانسته به خاطر بازی در فیلم Spotlight نامزد دریاقت جایزه شود. Christian Bale نیز به خاطر بازی در فیلم موفق The Big Short نامزد دریافت جایزه شده و Mark Rylance هم به واسطه نقش آفرینی خوب خود در فیلم Bridge Of Spies توانسته نامزد دریافت این جایزه شود. و بالاخره، Sylvester Stallone هم توانسته به خاطر نقش آفرینی در فیلم Creed نامزد دریافت جایزه شود. اگر از حق نگذریم، نقش آفرینی Tom Hardy به قدری در فیلم The Revenant خوب بود که بدون شک شخصیت او در فیلم اگر بیش از شخصیت اصلی فیلم (با بازی Leonardo DiCaprio) به چشم نیامده، قطعاً کمتر هم به چشم نیامده است. اما، Tom Hardy رقیبان سرسختی دارد که مهم‌ترین آن‌ها Sylvester Stallone است که پس از مدت‌ها توانسته با ارائه یک نقش آفرینی در خور توجه بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. به خاطر محبوبیت فوق‌العاده زیاد فیلم Rocky (با نقش آفرینی Sylvester Stallone) و البته با در نظر داشتن اینکه فیلم Creed هم به نوعی دنباله‌ای معنوی برای آن سری مشهور به شمار می‌رود، Stallone شانس زیادی برای کسب جایزه دارد و حتی او موفق شد جایزه Golden Globe را نیز به دست آورد. در کل، به نظر می‌رسد که رقابت اصلی در این بخش بین Tom Hardy و Sylvester Stallone است و شاید به خاطر محبوبیت Stallone نزد رای دهندگان هم که شده، او برنده جایزه شود.

بهترین بازیگر نقش اول زن
نامزدها:
Cate Blanchet – Carol
Brie Larson– Room
Jennifer Lawrence – Joy
Saoirse Ronan – Brooklyn
Charlotte Rampling – ۴۵ Years

rm d19 gk 0046rw2

Brie Larson

رقابت امسال در این بخش بسیار جذاب‌تر و حساس‌‎تر از سال گذشته است. هر ۵ نامزد به درستی انتخاب شده‌اند و نقش آفرینی بسیار خوبی در فیلم‌های خود داشته‌اند. Cate Blanchet توانسته بار دیگر نامزد دریافت جایزه Oscar شود و به واسطه نقش آفرینی فوق‌العاده‌اش در فیلم Carol همه را به تحسین وا داشته است. Saoirse Ronan جوان هم توانسته در فیلم بسیار خوب Brooklyn خوش بدرخشد و نامزدی این بخش را به دست بیاورد. Jennifer Lawrence هم که پتانسیل زیادی را برای این که جایگزین Meryl Streep شود از خود نشان داده است (از این جهت که Meryl Streep همواره مورد توجه مراسم‌های مختلف بوده و حتی برخی اوقات با وجود نقش‌آفرینی‌های متوسط نامزدی Oscar و … را به دست می‌آورده و اکنون به نظر می‌رسد Jennifer Lawrence نیز وضعیتی یکسان پیدا کرده و تبدیل به پای ثابت اکثر مراسم‌های مختلف شده است) نیز بار دیگر نامزد دریافت جایزه این بخش شده، هرچند که بعید به نظر می‌رسد بتواند به موفقیت برسد. Brie Larson نیز توانسته به واسطه حضور در فیلم Room خوش بدرخشد و نامزد دریافت جایزه شود. او که توانست جایزه Golden Globe را نیز به دست بیاورد، اکنون در کنار Cate Blanchett اصلی‌ترین گزینه کسب جایزه است. Charlotte Rampling هم توانست در فیلم موفق ۴۵ Years خوش بدرخشد و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، هرچند که با وجود Cate Blanchett و Brie Larson بعید به نظر می‌رسد که او شانس چندانی برای کسب جایزه داشته باشد. در کل، به نظر می‌رسد که یا Brie Larson موفق به کسب جایزه می‌شود یا Cate Blanchett. اگر رای دهندگان Oscar هم نظرشان با نظر رای دهندگان Golden Globe یکسان باشد، این Brie Larson است که برای اولین بار موفق به کسب جایزه Oscar می‌شود، اما اگر چنین نباشد، Cate Blanchett سومین جایزه Oscar خود را نیز به دست خواهد آورد.

بهترین بازیگر نقش اول مرد
نامزدها:
Leonardo DiCaprio – The Revenant
Matt Damon – The Martian
Bryan Cranston – Trumbo
Michael Fassbender – Steve Jobs
Eddie Redmayne – The Danish Girl

leo xlarge

Leonardo DiCaprio

ضعیف‌ترین انتخاب‌های رای دهندگان امسال در این بخش بود. Michael Fassbender در نقش Steve Jobs در یک کلام فوق‌العاده بود و کاملاً شایستگی نامزدی را داشت. Leonardo DiCaprio هم با The Revenant خوش درخشید و بالاخره به احتمال زیاد موفق به کسب جایزه اسکار خواهد شد. Bryan Cranston هم که با سریال Breaking Bad نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت بدون شک مهم‌ترین نقطه قوت فیلم Trumbo بود و نامزد شدن او نیز چندان دور از ذهن نبود. اما، Eddie Redmayne که سال گذشته توانست جایزه این بخش را به دست بیاورد، واقعاً نتوانست به اندازه سال گذشته خوش بدرخشد و با توجه به اینکه بازیگرانی چون Michael Keaton (به خاطر حضور در فیلم Spotlight) و Johnny Depp (به خاطر حضور در فیلم Black Mass) نیز نقش‌آفرینی‌های فوق‌العاده‌ای ارائه دادند، نامزدی او بسیار بحث برانگیز بود. Matt Damon هم با وجود بازی بسیار خوب‌اش در فیلم The Martian، بعید به نظر می‌رسد که بتواند شانس چندانی در این بخش داشته باشد. در کل، در میان نامزدها این Leonardo DiCaprio و Michael Fassbender هستند که بیشترین شانس را برای کسب جایزه دارند و تقریباً دیگر نامزدها شانسی برای کسب جایزه ندارند. باید ببینیم که بالاخره طرفداران Leonardo DiCaprio می‌توانند تعلق گرفتن جایزه Oscar به بازیگر مورد علاقه‌شان را ببیند یا این که Michael Fassbender می‌تواند بیشتر نظر رای دهندگان را به خود جلب کند و برنده این جایزه شود.

بهترین کارگردانی
نامزدها:
Alejandro G. Inarritu – The Revenant
Lenny Abrahamson – Room
Adam McKay – The Big Short
Tom McCarthy – Spotlight
George Miller – Mad Max: Fury Road

inarritu main

Alejandro G. Inarritu

انتخاب‌های این بخش هم بسیار دقیق انجام شده و هر ۵ نامزد این بخش شایستگی حضور در لیست را داشتند. در این میان، Lenny Abrahamson توانسته پس از کارگردانی فیلم موفق Frank بار دیگر یک فیلم بسیار خوب به نام Room را بسازد و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. Tom McCarthy هم کارنامه ضد و نقیضی دارد و هم فیلمی خوب به نام The Visit در کارنامه دارد و هم فیلم افتضاحی به نام The Cobbler، حال او پس از شکست مطلق The Cobbler دست به ساخت فیلمی فوق‌العاده به نام Spotlight زده که نظر همگان را به خود جلب کرده است. George Miller هم توانسته به خوبی از پس ساخت یک فیلم اکشن خوش ساخت بربیاید و کاملاً شایستگی حضور در لیست را داشت. Adam McKay نیز دست به ساخت فیلمی زیبا به نام The Big Short زده که تبدیل به بهترین اثر کارنامه او شده است. Alejandro G. Inarritu نیز پس از موفقیت‌های Birdman، بار دیگر فیلمی خوب و قابل توجه ساخته و با وجود اینکه به نظر برخی جدیدترین اثر او یعنی The Revenant نسبت به آثار قبلی او یک پسرفت کامل است، توانسته به خوبی نظر رای دهندگان را به خود جلب کند و بیشترین نامزدی را در رقابت‌های امسال کسب کند. انتخاب بهترین گزینه در این بخش هم کار سختی است ولی اینطور که از شواهد برمی‌آید، Alejandro G. Inarritu احتمالاً برنده جایزه خواهد شد و برای دومین سال متوالی این جایزه را به خانه خواهد برد. هرچند جای خالی Quentin Tarantino به شدت حس می‌شود.

بهترین فیلم
نامزدها:
Bridge Of Spies
Brooklyn
The Big Short
The Martian
Mad Max: Fury Road
Spotlight
The Revenant
Room

dicaprio xlarge

The Revenant

بدون شک جای خالی دو فیلم Carol و The Hateful Eight در این بخش به چشم می‌آید. البته Carol به خاطر موضوع جنجالی و بحث برانگیزش تا حدی انتظار می‌رفت که چندان مورد توجه رای دهندگان قرار نگیرد، اما، به هیچ وجه قابل پیشبینی نبود که هشتمین فیلم Quentin Tarantino به مذاق رای دهندگان خوش نیاید. از عدم حضور فیلم‌هایی چون Steve Jobs هم نمی‌توان غافل شد. در میان نامزدها، مسلماً چند فیلم از شانسی برای برنده شدن برخوردار نیستند، به طور مثال Bridge Of Spies که با وجود این که فیلم خوبی است، اما، مشخص است که بیشتر به خاطر سازندگان آن تا این حد مورد توجه قرار گرفته، یا The Martian که بعید به نظر می‌رسد که جایزه‌ این بخش به آن تعلق بگیرد. Brooklyn نیز یکی از عاشقانه‌های ناب چند سال اخیر بود، اما، نه در آن حد که بتوان شانسی را برای موفق شدن آن در این رقابت سنگین متصور شد. تعلق گرفتن جایزه به دو فیلم Room و The Big Short هم بسیار دور از ذهن است. در کل، سه فیلم مدعی در این بخش وجود دارد، The Revenant، Mad Max: Fury Road و Spotlight که در میان آن‌ها، به نظر می‌رسد جدیدترین فیلم Alejandro G. Inarritu بتواند موفق ظاهر شود و برای دومین سال متوالی Alejandro G. Inarritu بتواند جایزه بهترین فیلم را نیز به خانه ببرد.


 

بررسی باکس آفیس | هجوم پانداهای دوست داشتنی به صدر جدول

دانیال دهقانی

در هفته جاری شاهد اکران انیمیشن پرطرفدار و مورد انتظار Kung Fu Panda 3 بودیم که پیش از این و با کسب نمراتی خوب از جانب منتقدان، تا حد زیادی شایستگی خود را نشان داده بود و حال نیز توانسته با اقتدار به صدر جدول باکس آفیس برسد. این انیمیشن دوست داشتنی با فروش ۴۱ میلیون دلاری خود در آخر هفته گذشته، توانست رکورد بهترین فروش آخر هفته انیمیشن‌ها در ماه January را به دست آورد. پیش از این انیمیشن The Nut Job با فروشی بالغ بر ۱۹ میلیون دلار در اولین آخر هفته اکران‌اش این رکورد را در اختیار داشت. البته نسبت به دو قسمت قبلی این مجموعه، Kung Fu Panda 3 دچار افت فروش بوده (قسمت اول در هفته اول چیزی در حدود ۶۰ میلیون دلار فروش داشته بود و قسمت دوم نیز حدوداً ۴۷ میلیون دلار) اما، با توجه به کسب نمراتی قابل قبول و اکران نشدن هیچ انیمیشن دیگری تا اوایل ماه March (که انیمیشن Zootopia اکران خود را آغاز خواهد کرد) می‌تواند فروش خوب خود را تا چند هفته ادامه دهد. در رتبه بعدی، شاهد آخرین اثر کارگردان مطرح این روزهای سینما یعنی Alejandro G. Inarritu هستیم که به با توجه به اکران انیمیشن Kung Fu Panda 3 یک رتبه سقوط کرده و با ۲۰ درصد کاهش فروش نسبت به هفته پیش، در رتبه دوم قرار دارد. این فیلم که دو ستاره مطرح سینما یعنی Tom Hardy و Leonardo DiCaprio در آن ایفای نقش کرده‌اند، در مجموع توانسته هزینه‌های ساخت خود را جبران کرده و وارد مرحله سودآوری شود. هزینه ساخت فیلم The Revenant حدود ۱۳۵ میلیون دلار بوده و اکنون فیلم به فروشی بالغ بر ۱۳۸ میلیون دلار رسیده و احتمالاً این روند خوب را تا یک الی دو هفته دیگر ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است که این فیلم در این آخر هفته موفق به فروش ۱۲ میلیون دلاری شده است. در رتبه سوم، شاهد حضور جدیدترین قسمت از سری Star Wars هستیم که هنوز به روند بسیار خوب خود در جذب بینندگان ادامه داده و توانسته در این آخر هفته در حدود ۱۱ میلیون دلار فروش داشته باشد و مجموع فروش در کشور USA را به ۸۹۵ میلیون دلار برساند. در بقیه کشورها نیز این فیلم توانسته حدود ۱۲ میلیون دلار فروش داشته باشد و مجموع فروش جهانی خود را ۱.۹۸۳ میلیارد دلار برساند. با وجود افت فروش Star Wars: The Force Awakens، دیگر نمی‌توان برای این فیلم شانس چندانی را برای شکستن رکورد فروش فیلم Avatar متصور شد ولی در کل، این فیلم توانسته علاوه بر فروشی بسیار خوب، رکوردهای بسیاری را نیز جا به جا کند که این امر خود باعث شده تا این مجموعه بیش از پیش نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. در رتبه چهارم، فیلم The Finest Hours با فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار قرار گرفته است که اولین هفته اکران خود را تجربه می‌کند. کارگردان این فیلم Craig Gillespie است و بازیگران مطرحی چون Chris Pine، Casey Affleck و Ben Foster در آن ایفای نقش کرده‌اند. البته The Finest Hours نتوانسته در جلب نظر منتقدان چندان موفق عمل کند و مسلماً چنین موضوعی باعث شده تا این فیلم نتواند از لحاظ فروش آن طور که باید و شاید ظاهر شود. دومین قسمت از سری Ride Along با نام Ride Along 2 نیز در دومین هفته اکران خود توانسته ۸ میلیون دلار دیگر هم فروش داشته باشد و به این ترتیب، مجموع فروش این فیلم به ۷۰ میلیون دلار رسیده است. جدیدترین فیلم Robert DeNiro با نام Dirty Grandpa هم در رتبه ششم جدول حضور دارد و در مجموع توانسته به فروشی ۲۳ میلیون دلاری برسد. فیلم The Boy هم با فروشی ۷ میلیون دلاری در رتبه هفتم جدول جا خوش کرده است. جدیدترین فیلم سینمایی Chloe Grace Moretz نوجوان با استعداد هالیوودی با نام The 5th Wave نیز که از لحاظ نمرات هم به هیچ وجه خوب عمل نکرده بود، نسبت به هفته گذشته دو رتبه سقوط کرده و در رتبه هشتم جدول جای گرفته است. این فیلم با وجود فروش ۷ میلیون دلاری خود در این آخر هفته، نتوانسته در مجموع هزینه ساخت خود را که چیزی حدود ۳۸ میلیون دلار بوده جبران کند و در کل تا به این لحظه تنها نزدیک به ۲۰ میلیون دلار فروش داشته است. جدیدترین اثر Michael Bay کارگردان مشهور هالیوود با نام ۱۳ Hours: The Secret Soldiers Of Benghazi همچون بیشتر آثار این کارگردان نتوانسته انتظارات منتقدان را برآورده کند و از طرف آن‌ها با استقبال چندانی مواجه نشده است. فروش این فیلم هم به اندازه فیلم قبلی این کارگردان یعنی Transformers: Age Of Extinction تحسین برانگیز نبوده و در این آخر هفته این فیلم موفق به کسب ۶ میلیون دلار دیگر شد تا مجموع فروش خود را به ۴۲ میلیون دلار برساند. نکته جالب توجه اینجاست که ساخت این فیلم حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه داشته است. رتبه دهم جدول هم به فیلم Fifty Shades Of Black اختصاص یافته است، فیلمی که در اصل برای هجو فیلم مفتضحانه Fifty Shades Of Grey ساخته شده ولی خود نیز نتوانسته بهتر از آن فیلم ظاهر شود و هم مردم و هم منتقدان از آن استقبال خوبی به عمل نیاورده‌اند. این فیلم که اولین هفته اکران خود را پشت سر می‌گذارد، موفق شده تا حدود ۶ میلیون دلار فروش داشته باشد. در هفته‌های اخیر شاهد معرفی نامزدهای Oscars 2016 بودیم و در کنار آن مراسم‌های دیگری نظیر Screen Actors Guild Awards نیز برندگان خود را معرفی کردند که همین مسئله باعث شد تا برخی فیلم‌های خوب امسال که در مراسم Oscars شانس کسب جایزه را دارند و هنوز به طور محدود در برخی سینماها اکران می‌شوند، دوباره با استقبال مردم مواجه شوند. فیلم‌هایی نظیر Brooklyn، Spotlight و The Big Short جزو آن دسته فیلم‌ها بوده و با وجود آن که نتوانسته‌اند در میان ۱۰ فیلم اصلی حضور پیدا کنند، اما، به نوبه خود فروشی قابل توجه داشته‌اند. اما، نا امیدکننده‌ترین فیلم سال ۲۰۱۶ تا به این لحظه جدیدترین فیلم Natalie Portman بازیگر پرطرفدار و شهیر هالیوود یعنی Jane Got A Gun بوده که حتی نتوانسته به فروشی یک میلیون دلاری دست پیدا کند، در حالی که اولین هفته اکران خود را پشت سر می‌گذارد. این فیلم به کارگردانی Gavin O’Connor با وجود بهره بردن از حضور بازیگران مطرحی چون Natalie Portman، Joel Edgerton و Ewan McGregor در جلب نظر منتقدان هم ناموفق عمل کرده است و به هیچ وجه عملکرد مناسبی چه از لحاظ فروش و چه از لحاظ جلب رضایت منتقدان و مردم نداشته است.

boxoffice

جدول باکس آفیس این هفته

در هفته آینده شاهد اکران جدیدترین فیلم برادران Coen با نام Hail, Caesar خواهیم بود که از حضور بازیگران مطرحی چون George Clooney، Josh Brolin و Scarlett Johansson بهره می‌برد که بدون شک عده زیادی از علاقه مندان به سینما منتظر اکران آن بودند. فیلم‌های Pride And Prejudice And The Zombies و The Choice نیز از هفته آینده اکران خود را آغاز خواهند کرد، اما، هیچ یک از این سه فیلم به نظر نمی‌آید بتوانند برای صدرنشینی Kung Fu Panda 3 دردسر ایجاد کنند.


 

اخبار

دانیال دهقانی

Ettore Scola کارگردان مشهور اهل Italy درگذشت

سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا

Ettore Scola

Ettore Scola کارگردان مشهور اهل Italy در تاریخ نوزدهم January سال ۲۰۱۶ (۲۶ دی ماه ۱۳۹۴) و در سن ۸۴ سالگی در شهر Rome دار فانی را وداع گفت. او که یکی از برترین کارگردان‌های عصر طلایی سینمای Italy بود، بیش از ۴۰ فیلم در کارنامه خود دارد و ۸ فیلم او در بخش مسابقه جشنواره Cannes حضور پیدا کرده است. او در ابتدای فعالیت سینمایی‌اش به نویسندگی پرداخت، اما، با اقبال چندانی مواجه نشد و نام او پس از این که او به کارگردانی روی آورد، بر سر زبان‌ها افتاد. در سال ۱۹۷۶ و به خاطر کارگردانی فیلم موفق Down And Dirty او برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره Cannes شد و در سال ۱۹۸۰ هم جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره را به خاطر فیلم La Terrazza (با حضور Marcello Mastroianni) برد. در کنار این‌ها، او ۴ بار نامزد دریافت جایزه Oscar بهترین فیلم خارجی زبان، یک بار برنده جایزه Golden Globe برای بهترین فیلم خارجی زبان و یک بار برنده خرس نقره‌ای جشنواره Berlin برای بهترین کارگردانی شده است. بدون شک موفق‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین فیلم Ettore Scola، فیلم A Special Day محصول سال ۱۹۷۷ با بازی Marcello Mastroianni و Sophia Loren است که برنده جایزه Golden Globe بهترین فیلم خارجی زبان و نامزد دریافت جایزه Oscar بهترین فیلم خارجی زبان شد. Ettore Scola یکی از برترین کارگردانان اهل Italy بود و بدون شک تا ابد یاد او در اذهان سینما دوستان باقی خواهد ماند.

Joseph Fiennes در نقش Michael Jackson حضور پیدا خواهد کرد

joseph fiennes

Joseph Fiennes

در یازدهمین روز از ماه September سال ۲۰۰۱ و در جریان رخ دادن آن حملات تروریستی معروف، سه هنرمند مطرح آمریکایی یعنی Marlon Brando، Elizabeth Taylor و Michael Jackson از شهر New York به سرعت توسط خودرویی به شهر Ohio می‌روند. حال، شرکت Sky Arts که مدتی پیش اعلام کرده بود قصد دارد این واقعه عجیب را در قالب یک فیلم سینمایی به تصویر بکشد، اعلام کرده Joseph Fiennes قرار است در این فیلم در نقش Michael Jackson حضور یابد. پیش از این هم اعلام شده بود که Brian Cox و Stockard Channing به ترتیب در نقش Marlon Brando و Elizabeth Taylor حضور پیدا خواهند کرد. از آن جایی که Michael Jackson در اصل سیاه پوست بوده، انتخاب بازیگری سفیدپوست چون Joseph Fiennes برای ایفای نقش او موضوعی است که ممکن است منجر به اعتراض برخی از مردم به فیلم شود. در خلاصه داستان فیلم گفته شده که Michael Jackson از Elizabeth Taylor و Marlon Brando دعوت به عمل آورده تا آن‌ها در یازدهمین روز از ماه September سال ۲۰۰۱ در محل Madison Square Garden در شهر New York که Jackson قرار بوده در آن جا به اجرای کنسرت‌اش بپردازد، حضور یابند. پس از حملات تروریستی و با توجه به لغو شدن تمامی پروازهای مربوط به شهر New York، این سه هنرمند شهیر یک خودرو کرایه کرده و به وسیله آن از شهر خارج شده و به سمت Ohio سفر کرده‌اند. به این نکته نیز اشاره شده که خود آن سه نفر وظیفه رانندگی را بر عهده داشته‌اند. این اطلاعات را یکی از دستیاران Michael Jackson ارائه داده است و حتی گفته است Marlon Brando در میانه راه آن‌ها را مجبور به رفتن به سمت یک رستوران بین راهی کرده است. برخی هم می‌گویند که آن‌ها به سمت California در حرکت بوده‌اند. یکی از نزدیکان Elizabeth Taylor نیز به کلی صحت این قضیه را رد کرده و می‌گوید او در شهر New York مانده و در یک کلیسا دست به دعا برداشته است. Joseph Fiennes نیز ایفای نقش Michael Jackson را کاری چالش برانگیز توصیف کرده و اعلام کرده این فیلم جاده‌ای زیبا، مفرح و جالب توجه است و به زندگی ستارگان از زاویه دیگری نگاه می‌کند. تا کنون مشخص نشده که کارگردانی این فیلم بر عهده چه کسی خواهد بود، اما، Neil Forsyth یکی از فیلمنامه نویسان آن خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که این فیلم با موضوع جنجالی‌اش تا چه حد مورد استقبال مردم و منتقدان واقع می‌شود.

Jacques Rivette کارگردان شهیر فرانسوی در سن ۸۷ سالگی در گذشت

30rivette obit 4 web master675

Jacques Rivette در آخرین سال‌‎های عمرش

Jacques Rivette کارگردان مشهور اهل France و از سردمداران موج نو سینمای France، چندی پیش در منزل‌اش در شهر Paris و در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او که همواره به خاطر خلق فیلم‌هایی هنری مورد توجه علاقه مندان سینما قرار داشت، از بیماری آلزایمر نیز رنج می‌برد. وزیر فرهنگ کشور France آقای Fleur Pellerin در پیامی مرگ Jacques Rivette را تسلیت گفت و او را فیلمسازی زبردست خواند. Jacques Rivette هیچ گاه به شهرت دیگر فیلمسازان مشهور موج نو سینمای France همچون François Truffaut و Jean-Luc Godard که همچون او در ابتدا منتقد مجله مشهور Cahiers du Cinéma بودند نرسید، اما، آثاری بسیار ماندگار و دوست داشتنی را خلق کرد که هنوز هم زبان‌زد هنردوستان است. احتمالاً سینما دوستان بیش از همه او را با فیلم The Beautiful Troublemaker می‌شناسند، فیلمی چهار ساعته که در اوایل دهه ۹۰ میلادی موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره Cannes شد. آخرین فیلم او Around A Small Mountain نام داشت که در سال ۲۰۰۹ اکران شد.

Training Day به تلوزیون می‌آید

training day

شبکه CBS اعلام کرد که قرار است ادامه فیلم موفق Training Day (محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی Antoine Fuqua) را در قالب یک سریال تلوزیونی به تصویر بکشد. Denzel Washington به خاطر بازی در این فیلم توانست در سال ۲۰۰۲ جایزه Oscar بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد و Ethan Hawke دیگر بازیگر این فیلم هم در آن سال نامزد دریافت جایزه Oscar بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. خود Antoine Fuqua کارگردانی این سریال را بر عهده خواهد داشت. تهیه کنندگان این سریال هم Antoine Fuqua، Jerry Bruckheimer و Jonathan Littman خواهند بود. ماجراهای این سریال ۱۵ سال بعد از وقایع فیلم رقم خواهد خورد. هنوز مشخص نشده که این بازیگران این سریال چه کسانی خواهند بود و چه زمانی پخش آن آغاز خواهد شد.

احتمال ساخت Top Gun 2 دوباره قوت گرفت

top gun tom cruise 1

آیا بالاخره Top Gun 2 ساخته می‌شود؟

مدت‌هاست که طرفداران فیلم Top Gun (محصول سال ۱۹۸۶ به کارگردانی Tony Scott فقید و با حضور Tom Cruise) در انتظار ساخته شدن دنباله‌ای بر آن فیلم به یاد ماندنی هستند. حال، Jerry Bruckheimer تهیه کننده مطرح هالیوودی که تهیه کننده Top Gun بوده عزم خود را برای ساخت دنباله‌ای بر آن فیلم جزم کرده و با Tom Cruise وارد مذاکره شده است. Tom Cruise که در حال حاضر پروژه Jack Reacher: Never Go Back را در دست ساخت دارد، پیش از این هم از علاقه خود به ساخت دنباله‌ای بر Top Gun پرده برداشته بود. علی رغم علاقه Tom Cruise و Jerry Bruckheimer به ساخت Top Gun 2، عوامل مختلفی همچون مرگ Tony Scott کارگردان نسخه اصلی دست به دست هم دادند تا این اتفاق حداقل تا به امروز رخ ندهد. اما، به نظر می‌آید در نهایت استودیو Paramount کار تولید این فیلم را آغاز خواهد کرد. البته هنوز هیچ خبر رسمی مبنی بر ساخته شدن دنباله Top Gun منتشر نشده است.

Brian Singer یکی از مشهورترین رمان‌های Jules Verne را به پرده نقره‌ای خواهد آورد

attendsnema

Brian Singer

Brian Singer، کارگردان مشهور هالیوودی که آثار چون The Usual Suspects و X-Men: Days Of Future Past را در کارنامه دارد، قرار است رمان مشهور Twenty Thousand Leagues Under the Sea اثر نویسنده معروف فرانسوی Jules Verne را تبدیل به یک فیلم سینمایی کند. کار تولید این فیلم پس از اتمام کار ساخت جدیدترین فیلم Singer یعنی X-Men: Apocalypse آغاز خواهد شد. Brian Singer اعلام کرده از همان دوران کودکی دوست داشته فیلمی درباره این اثر حماسی Jules Verne بسازد. Rick Sordelet و Dan Studney وظیفه نگارش فیلمنامه این فیلم را برعهده دارند. وظیفه تولید و پخش فیلم نیز برعهده استودیو Fox خواهد بود. به زودی کار انتخاب بازیگران این فیلم اغاز خواهد شد و احتمالاً در سال ۲۰۱۷ شاهد اکران آن خواهیم بود.

Alan Rickman بازیگر مشهور انگلیسی درگذشت

alan rickman alan rickman 13116405 2560 1702

Alan Rickman

Alan Rickman، بازیگر انگلیسی تبار در سن ۶۹ سالگی و بر اثر سرطان لوزالمعده، در روز چهاردهم January (مصادف با بیست و ششم دی ماه سال ۱۳۹۴) درگذشت. او که سابقه کار در زمینه تئاتر را نیز داشت، برنده جایزه Bafta و Golden Globe نیز شده بود. اولین فیلم سینمایی که او در آن ایفای نقش کرد، فیلم معروف Die Hard (با بازی Bruce Willis) بود. او به خاطر بازی در مجموعه Rasputin: Dark Servant Of Destiny در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه Golden Globe بهترین بازیگر مرد در یک مینی سریال یا فیلم تلوزیونی شد. همچنین او ۴ بار نامزد دریافت جایزه Bafta شد که یک بار و به خاطر حضور در فیلم Robin Hood: Prince Of Thieves برنده جایزه Bafta بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او اخیراً به کارگردانی نیز روی آورده بود و آخرین فیلمی که او کارگردانی کرد، فیلم A Little Chaos (با بازی Kate Winslet) بود.


نمرات فیلم‌ها

دانیال دهقانی

با نمرات فیلم‌های Hail Caesar و Kung Fu Panda 3 همراه ما باشید

هفته گذشته شاهد شروع شدن اکران انیمیشن پرطرفدار Kung Fu Panda 3 بودیم و جدیدترین اثر نابغه‌های سینما یعنی Joel Coen و Ethan Coen با نام Hail Caesar که از قضا ستارگان زیادی هم در آن نقش آفرینی کرده‌اند، تا چند روز دیگر اکران خود را آغاز خواهند کرد. حال، نمرات این فیلم‌ها از سوی سایت‌های مختلفی منتشر شده که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

captu

Kung Fu Panda 3 On Metacritic.com

در ابتدا، به انیمیشن Kung Fu Panda 3 می‌پردازیم که چند روزی است اکران عمومی خود را آغاز کرده است. این انیمیشن به کارگردانی Alessandro Carloni و Jennifer Yuh، از حضور صداپیشگانی چون Anjelina Jolie، Jack Black، Bryan Cranston و Dustin Hoffman بهره می‌برد و توانسته هم از لحاظ فروش و هم از لحاظ جلب نظر منتقدین و مردم عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد. ماجراهای این قسمت پس از اتفاقات قسمت دوم روی می‌دهد، جایی که Po بالاخره پدر واقعی خود را پیدا می‌کند و قصد دارد تا با او سرزمین افسانه‌ای پانداها را پیدا کند، اما، سر و کله دشمنی پرقدرت به نام Kai پیدا شده که قصد دارد تمامی استادان کونگ فو در سرتاسر چین را شکست دهد. حال Po باید تمام افراد قبیله‌اش را آموزش دهد تا با کمک آن‌ها بتواند بر Kai غلبه کند. این انیمیشن توانسته از میان ۲۴ نقد، به میانگین ۶۴ در وبسایت Metacritic دست یابد که به عنوان یک انیمیشن، عملکرد جالب توجه و قابل قبولی است. در اکثر نقدهای مربوط به این انیمیشن، به این نکته اشاره شده که این قسمت هم همچون قسمت‌های قبلی هم کودکان را سرگرم می‌کند و هم بزرگسالان را. همچنین از کار عالی صداپیشگان نیز تعریف شده است. نکته قابل توجه اینجاست که این انیمیشن هیچ نقد منفی دریافت نکرده و تنها نقدهایی مثبت یا متوسط را دریافت کرده است.

امتیاز Kung Fu Panda 3 در IMDb با کسب ۳۷۸۴ رای، ۸ می‌باشد که نشان از رضایت مردم از این انیمیشن را دارد. در وبسایت Rotten Tomatoes نیز این انیمیشن امتیاز ۸۰ را به دست آورده که جالب توجه است.

capturesdas

Hail, Caesar On Metacritic.com

حال نوبت به جدیدترین اثر برادران Coen با نام Hail, Caesar می‌رسد تا نگاهی به نمرات آن داشته باشیم. اینطور که به نظر می‌رسد، این دو نابغه باز هم دست به خلق یک فیلم ماندگار دیگر زده‌اند. Hail, Caesar که از آن به عنوان مهم‌ترین فیلم ماه February یاد می‌شود، در مورد یکی از دست اندرکاران یک استودیو هالیوودی است که در طول یک روز با مشکلات مختلفی رو به رو می‌شود. از بازیگران این فیلم پرستاره می‌توان به George Clooney ،Josh Brolin ،Scarlett Johansson و Jonah Hill اشاره کرد. این فیلم تا به این لحظه ۴۳ نقد مختلف را داشته و توانسته به میانگین خوب ۷۴ در وبسایت Metacritic.com دست یابد. از میان ۴۳ نقد، فیلم ۳۳ نقد مثبت و ۱۰ نقد متوسط را داشته و هیچ نقد منفی نداشته است. لازم به ذکر است که ۴ منتقد به این فیلم نمره کامل را داده‌اند که یکی از آن ۴ منتقد، Andrew O’Hehir منتقد سخت‌گیر وبسایت Salon.com بوده است.

امتیاز این فیلم در وبسایت Rotten Tomatoes نیز ۷۷ بوده است و در وبسایت IMDb این فیلم توانسته با کسب ۸۰۶ رای، امتیاز ۷.۶ را به خود احتصاص دهد. در کل، به نظر می‌رسد که Joel Coen و Ethan Coen بار دیگر فیلمی قابل توجه را ساخته‌اند که تماشای آن بر هر سینمادوستی واجب است.

سخن پایانی: امیدواریم که از مطالعه این قسمت از سینما+ لذت کافی را برده باشید. حتماً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید تا این بخش غنی‌تر و بهتر شود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا
سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سینما+: قسمت چهاردهم - گیمفا