جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا

جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade

دانیال دهقانی
۱۶:۵۳ ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا

اکثر عناوین AAA و مشهوری که در طول سال به بازار عرضه می‌شوند، با هزینه‌های سرسام‌آوری ساخته شده‌اند و همواره یک گروه چند صد نفری وظیفه توسعه آن‌ها را بر عهده دارند و در نهایت هم ناشر آن بازی با تبلیغات بسیار، سعی می‌کند تا مردم را ترغیب به خرید آن کند و در نتیجه اگر همه چیز خوب پیش رود، تا حدودی سودآوری بازی تضمین شده خواهد بود. حال عنوانی را در نظر بگیرید که قرار است همچون عناوین AAA در سطح کیفی بسیار بالایی قرار داشته و هم نظر بازیبازان و هم نظر منتقدان را به خود جلب کند اما در همین حال، قرار است به صورت مستقل منتشر شود. مسلماً تصور چنین عنوانی سخت است. این که یک بازی را تنها یک گروه متشکل از ۱۵ طراح خوش ذوق و با استعداد با هزینه‌ای اندک بسازند نیز نکته تعجب‌آوری است. اما، Hellblade دقیقاً چنین عنوانی است، یک بازی که سازندگان‌اش آن را “یک بازی AAA مستقل” می‌خوانند و توسط یک گروه ۱۵ نفره از طراحان استودیو خوش نام Ninja Theory در حال توسعه است و قرار است تا همین استودیو با سابقه آن را به طور مستقل و بدون دخالت کمپانی دیگری به انتشار برساند. حال، بیایید نگاهی داشته باشیم به جدیدترین دست پخت استودیو Ninja Theory تا ببینیم که این بار آن‌ها برایمان چه آشی پخته‌اند.

تلفیقی از توهم و واقعیت

آیا تا به حال به جهنم فکر کرده‌اید؟ جایی که روزی افراد گناهکار به آن وارد خواهند شد و جزای اعمال کریه و زشت خود در دنیا را خواهند دید و عذابی الیم در انتظارشان خواهد بود. بدون شک تصور چنان مکان رعب‌آور و وحشتناکی بسیار سخت است و حتی فکر کردن به آن نیز هراس انگیز است، اما، قرار است تا با Hellblade، سفری خطیر و پر ماجرا را در دل آن تجربه کنیم. داستان Hellblade در مورد دختری به نام Senua است، دختری از تبار Celtic که او و افراد قبیله‌اش، به جای این که به خاطر گناهان‌شان به جهنم بروند، مجبور شده‌اند در همین دنیا تقاص گناهان‌شان را پس دهند و محل زندگی‌شان که روزی پر از جنگل‌های سبز و دلربا بوده تبدیل به جهنمی سوزان شده است. به نظر می‌رسد که Senua تنها بازمانده از افراد قبیله‌اش بوده و حال یک سفر پرخطر را در دل این دنیای بی‌رحم و کشنده آغاز خواهد کرد تا انتقام خون نزدیکان خود را گرفته و محل زندگی‌اش را از دست دشمنان‌اش باز پس بگیرد. البته در این میان مسلماً اتفاقات هیجان انگیز دیگری نیز رخ خواهد داد و خط داستانی بازی زیاد هم کلیشه‌ای و قابل پیشبینی نخواهد بود، هرچند سازندگان از جزئیات داستان بازی اطلاعات چندانی منتشر نکرده‌اند و تنها اعلام کرده‌اند که داستان Hellblade بسیار درگیرکننده و جالب توجه خواهد بود. سازندگان اعلام کرده‌اند که هر چه بازی جلوتر می‎‌رود داستان آن نیز رنگ و بوی شخصی‌تری به خود خواهد گرفت و چنین مسئله‌ای نوید یک داستان پر پیچ و خم و جذاب را به بازیبازان می‌دهد. خود Senua یک شخصیت روان پریش است و نوعی بیماری روانی دارد. در طول نمایش‌های بازی، مدام دیده شد که نجواهای عجیبی به گوش Senua می‌رسد و او موجودات عجیبی را در اطراف‌اش می‌بیند و اشیایی که در گوشه و کنار محیط بازی هستند به طور عجیبی در مقابل چشمان او تغییر ماهیت می‌دهند و تبدیل به موجوداتی خوفناک می‌شوند. در حقیقت، جهان بازی نیز تلفیقی از واقعیت و توهمات و رویاهای Senua است و برخی از اتفاقاتی که در این جهان رخ می‌دهد تنها زایده ذهن پریشان احوال Senua است. این تلفیق توهم و واقعیت به بازی رنگ و بوی جالبی داده است و باعث می‌شود بازیباز همواره کنجکاو باشد تا بداند اتفاقاتی که پیرامون او روی می‌دهند تنها خیالات Senua هستند یا در واقعیت چنان رویدادهایی رخ داده است. ایده در آمیختن خیالات و واقعیت به اندازه کافی جذاب است و پتانسیل زیادی برای بالا بردن سطح کیفی داستان بازی دارد، حال باید منتظر ماند و دید که سازندگان تا چه حد می‌توانند از آن استفاده کنند. شایان ذکر است که سازندگان برای هرچه واقعی‌تر ساختن مشکلات روانی Senua با پروفسور Paul Fletcher که متخصص علم عصب شناسی است و در دانشگاه Cambridge فعالیت دارد همکاری داشته‌اند.

hellblade teaser screenshot 06

یکی از مکان‌های مرموز بازی

نبرد در قعر جهنم

همان طور که احتمالاً از نمایش‌های بازی متوجه شده‌اید، Hellblade قرار است به سبک Hack & Slash باشد ولی سازندگان سعی داشته‌اند تا راه آن را از دیگر عناوین بزرگ این سبک جدا کنند و یک گیم پلی خاص و منحصر به فرد را در دل این بازی جای دهند. سازندگان بارها تاکید کرده‌اند که بر خلاف دیگر بازی‌های این سبک نظیر Devil May Cry (که وظیفه ساخت آخرین نسخه آن برعهده همین استودیو Ninja Theory بود) و God Of War خواهد بود و در هنگام مبارزه با خیل عظیمی از دشمنان مواجه نخواهید شد. بله، درست خواندید. در Hellblade نهایتاً با ۴ الی ۵ دشمن در هر مبارزه درگیر خواهید شد و به هیچ وجه شاهد نبرد با گروه‌های ۲۰ یا ۳۰ نفری دشمنان نخواهید بود. این مسئله خود یکی از تفاوت‌های بسیار بزرگ Hellblade با دیگر عناوین شاخص سبک Hack & Slash است و قرار است حال و هوا و اتمسفر خاصی را به گیم پلی بازی القا کند. با توجه به کم بودن تعداد دشمنان در مبارزات، سیستم مبارزات در بازی به شدت حال و هوای تاکتیکی به خود گرفته است و همچون بازی‌های استودیو From Software یک اشتباه کوچک می‌تواند موجب مرگ Senua شود. همچنین دشمنان در بازی بسیار باهوش بوده و مبارزه با آن‌ها چالش‌های خاص خود را خواهد داشت و بازی به گونه‌ای نیست که به خاطر کم بودن تعداد دشمنان ساده و آسان به نظر برسد، بلکه کم بودن دشمنان این فرصت را برای سازندگان به وجود آورده تا هرچه بیشتر روی رفتار و سیستم مبارزه دشمنان تمرکز کنند و سعی داشته باشند تا یک هوش مصنوعی کم نقص و چالش برانگیز را برای دشمنان خلق کنند. در نمایش‌های بازی Senua با شمشیر خود که روی آن نوشته‌های مرموزی نیز حک شده بود به مبارزه با دشمنان‌ می‌پرداخت و هنوز مشخص نشده که آیا اسلحه‌های دیگری هم در بازی وجود خواهد داشت یا خیر. دشمنان Senua نیز شبیه به زامبی بودند و همان طور که سازندگان گفته بودند، در قالب گروه‌هایی نهایتاً ۵ نفره به نبرد با Senua می‌پرداختند. یکی دیگر از نکات بحث برانگیز بازی، نحوه قرارگیری دوربین بازی بوده که در میان بازی‌های Hack & Slash بدیع بوده است. دوربین در این بازی روی شانه‌های شخصیت اصلی یعنی Senua قرار دارد (تقریباً شبیه به همان نحوه قرارگیری دوربین در بازی Resident Evil 4) و چنین مسئله‌ای در نگاه اول بسیار عجیب است. سازندگان اعلام کرده‌اند که چنین موضوعی به این خاطر است تا مبارزات بازی هرچه بیشتر حالت تاکتیکی به خود بگیرد و بازیبازها بتوانند با دید بهتری دست به حمله یا دفاع بزنند. در کل به نظر می‌رسد سازندگان سعی داشته‌اند تا مبارزاتی خونین، جذاب و چالش برانگیز را خلق کنند هرچند که نظرات ضد و نقیضی پیرامون سبک مبارزات این بازی وجود دارد و برخی اعتقاد دارند همین سیستم مبارزاتی که بازی در پیش گرفته به اندازه کافی خوب و جذاب است، اما، برخی دیگر نیز معتقد هستند که سیستم مبارزات بازی محکوم به شکست است.

hellblade e3 03

دوربین بازی روی شانه‌های شخصیت اصلی قرار دارد

گیم پلی بازی تنها در مبارزه با دشمنان خلاصه نشده و انواع معماها نیز در بازی وجود خواهد داشت که هوش و ذکاوت شما را به چالش خواهند کشید. البته هنوز اطلاعات دقیقی از این معماها فاش نشده است اما سازندگان اعلام کرده‌اند که این معماها در روند بازی تاثیر به سزایی خواهند داشت. گشت و گذار و کاوش در محیط بازی نیز یکی دیگر از قابلیت‌های گیم پلی بازی است. Hellblade عنوانی Open World نیست، اما، محیطی بزرگ و پرجزئیات را دارد که با گشت و گذار در آن می‌توانید هرچه بیشتر در مورد دنیای بازی و داستان آن اطلاعات کسب کنید و شاید سازندگان موارد قابل جمع آوری را نیز به بازی اضافه کنند که آن خود می‌تواند هرچه بیشتر انگیزه بازیبازان برای جست و جو در محیط بازی را افزایش دهد. صحبت از محیط‌های بازی شد، جا دارد اشاره شود که در بازی محیط‌ها از تنوع بی‌نظیری برخوردار خواهند بود. سرزمینی که وقایع بازی در آن رقم می‌خورد، قبل از تبدیل شدن به جهنمی سوزان، بیشتر به مانند یک بهشت بوده و از طبیعتی شگفت آور بهره می‌برده است. اما، بعد از این که دشمنان آن سرزمین زیبا و سحر انگیز را تسخیر می‌کنند سایه‌ای تاریک و شوم روی آن می‌افتد و سیاهی و تیرگی همه جا را در بر می‌گیرد. این زبانه‌های آتش هستند که به هر گوشه‌ای سرک می‌کشند و صدای ناله و ضجه مردمی که در حال شکنجه شدن هستند جای نوای دل انگیز بلبل‌ها را گرفته‌اند. با این حال، هنوز هم آن سرزمین سابقاً زیبا که اکنون تبدیل به یک کشتارگاه شوم شده، دارای مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و چشمگیری است که قطعاً نگاه بازیبازها را به خود جلب خواهند کرد. هنوز هم بخشی از جنگل‌های آن سرزمین به ظاهر نفرین شده باقی مانده، هرچند که با توجه به توهمات Senua آن جنگل‌ها نیز تبدیل به مکانی وحشتناک شده‌اند. به نظر می‌رسد که محیط‌های مختلفی نظیر جنگل‌هایی با درختان سر به فلک کشیده را در بازی خواهیم دید که هرکدام نیز خود پر از ساختمان‌های مختلف با معماری خاص و منحصر به فرد خواهند بود. در نمایش‌های بازی شاهد بارش باران نیز بودیم که این موضوع نوید وجود حالات آب و هوایی مختلف در بازی را می‌دهد. بارش باران در جنگلی سرد آن هم در تاریکی شب، یکی از جالب‌ترین نکات یکی از نمایش‌های Hellblade بود که مناظری ترسناک و رعب آور را خلق کرده بود. در آن نمایش، توهمات Senua نیز خود را بروز دادند و محیط بازی حالتی رویاگونه پیدا کرده بود که این موضوع باعث شد تا بازی به شدت مورد تحسین قرار بگیرد. همچنین سازندگان اعلام کرده‌اند که هیچ گونه بخش چند نفره‌ای در بازی وجود نخواهد داشت و تمام تمرکزشان بر روی ساختن یک بخش داستانی زیبا و در خور توجه خواهد بود.

hellblade e3 021

طراحی محیط‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسد

جهنم خوش رنگ و لعاب

از همان وقتی که مشخص شد بازی قرار است از موتور گرافیکی قدرتمند Unreal Engine 4 استفاده کند، مشخص بود که از لحاظ گرافیکی Hellblade خیره کننده ظاهر خواهد شد و اگر از هر لحاظی هم بازی با کم و کاستی مواجه باشد، بدون شک گرافیک آن بی‌نقص خواهد بود. حتی سازندگان وعده داده بودند که گرافیک بازی چیزی در حد تریلرهای CG خواهد بود. البته، پس از نمایش گیم پلی بازی مشخص شد که این ادعا رنگ و بوی واقعیت به خود نخواهد گرفت و هنوز هم زمان زیادی باقی مانده تا گرافیک یک بازی همچون یک تریلر CG باشد، هرچند که بازی از لحاظ گرافیکی هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اگر گرافیک بازی در زمان انتشار هم به همین گونه باشد و دچار افت نشود، می‌توان انتظار یک گرافیک چشم‌نواز و بسیار مطلوب را داشت. کیفیت بافت‌ها در نمایش‌های بازی بسیار خوب بوده و افکت‌هایی نظیر باران، دود و آتش نیز بسیار زیبا بودند. طراحی محیط‌ها نیز همان طور که اشاره شد با وسواس خاصی انجام شده و بسیار جالب به نظر می‌رسد. اما، بدون شک یکی از مهم‌ترین نکات مثبت گرافیک بازی مربوط به طراحی چهره Senua و فیزیک بدن او است که بدون هیچ اغراقی عالی انجام شده است. حالات مختلفی نظیر ترس، هیجان و… در مواقع مختلف در چهره Senua هویدا می‌شود که این امر مدیون طراحی بی‌نظیر چهره او است. سازندگان از یک متخصص تناسب اندام نیز برای طراحی هرچه دقیق‌تر بدن Senua استفاده کرده‌اند و به همین علت بدن او نیز طراحی بسیار جالب و باورپذیری دارد. قضاوت در مورد صداگذاری و موسیقی‌های یک بازی قبل از انتشار آن کار بسیار سخت و حتی تا حدی غیر ممکن است، اما، Hellblade در نمایش‌های خود آن قدر در این زمینه نمایش قدرتمند و تحسین برانگیزی داشته که از همین حالا بتوان تا حدی در مورد کیفیت این بخش اطمینان حاصل کرد. در نمایش‌های بازی، از چند موسیقی بسیار جالب و مطابق با حال و هوای بازی استفاده شده بود که بدون شک اگر کیفیت موسیقی‌های بازی در هنگام عرضه نیز به این اندازه باشد، می‌توان آن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بازی به حساب آورد. در مورد صداگذاری بازی هم هنوز خیلی زود است که بخواهیم نظر دهیم، اما، افکت‌های صوتی به کار رفته در بازی تا به این جا بسیار جالب بوده و نقش به سزایی در فضاسازی خوب بازی داشته‌اند.

hellblade e3 01

طراحی چهره Senua عالی است

عنوانی کوچک با اهداف بزرگ

همان طور که اشاره شد، Hellblade توسط تیمی ۱۵ نفره از طراحان استودیو Ninja Theory در حال توسعه است و از بودجه بسیار محدود و پایینی برای ساخت آن استفاده شده است. سازندگان به این نکته اشاره کرده‌اند که ساخت یک بازی با بودجه‌ای محدود که در نتیجه انتظار فروشی چند میلیون نسخه‌ای هم از آن بازی نمی‌رود بسیار جالب‌تر از ساخت یک بازی با هزینه‌های سرسام آور که انتظار فروشی چند میلیون نسخه‌ای از آن می‌رود است و به همین خاطر، اگر چیزی در حدود ۳۰۰ هزار نسخه از Hellblade به فروش برسد نیز هزینه ساخت آن جبران شده است و بازی به مرز سودآوری می‌رسد. سازندگان با شیوه‌های مختلفی سعی داشته‌اند تا هزینه‌های ساخت بازی را پایین آورند، مثل حذف بخش چند نفره از بازی، حتی اعلام شده که شاید بازی به صورت فیزیکی نیز به بازار عرضه نشود و تنها به صورت دیجیتالی در دسترس قرار بگیرد. در ابتدا قرار بود تا بازی به طور انحصاری برای کنسول PS4 به بازار عرضه شود ولی سازندگان اعلام کردند که در کنار این کنسول، بازی برای پلتفرم محبوب PC نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. مدتی پس از انتشار این خبر، شایعات مختلفی مبنی بر انحصاری زمانی بودن این عنوان برای پلتفرم PS4 به گوش رسید، اما، سازندگان اعلام کردند که تنها کنسولی که Hellblade برای آن منتشر خواهد شد PS4 است و هیچ برنامه‌ای مبنی بر عرضه بازی بر روی پلتفرم Xbox One ندارند. در کنار این موضوع، به این مسئله نیز اشاره شد که بازی به طور همزمان بر روی هر دو پلتفرم PC و PS4 در دسترس قرار خواهد گرفت و سازندگان به ستایش قدرت پلتفرم PC پرداختند و دو خبر خوش را به دوستداران این پلتفرم دادند، اول این که بازی از رزولوشن ۴K هم بر روی این پلتفرم پشتیبانی خواهد کرد و دوم هم این که نسخه PC بازی از Modهای مختلف نیز پشتیبانی به عمل خواهد آورد. در کل، Hellblade یکی از مورد انتظار ترین عناوین امسال است و بازیبازان زیادی را شیفته خود کرده است. برخی از بازیبازان و منتقدان از سیستم مبارزات بازی گله مند هستند و اعتقاد دارند که در نهایت سبک خاصی که Ninja Theory برای مبارزات Hellblade در نظر گرفته شکست خواهد خورد، اما، برخی دیگر نیز معتقد هستند که این سبک بسیار بدیع و جالب توجه است و حتی ممکن است در آینده تبدیل به الگویی برای سایر بازیسازان شود. داستان بازی هم بسیار جالب به نظر می‌رسد و با وجود آن که هنوز اطلاعات زیادی از جزئیات آن فاش نشده، ولی به نظر می‌آید که در نهایت به مذاق طرفداران خوش خواهد آمد. تلفیق توهمات Senua و واقعیت نیز ایده بسیار جالبی است و اگر سازندگان نهایت استفاده را از آن ببرند بدون شک سطح کیفی بازی از لحاظ داستانی بسیار بالا خواهد رفت. بازی از لحاظ گرافیکی نیز بسیار خوش رنگ و لعاب و زیبا به نظر می‌رسد. در نهایت، باید منتظر ماند و دید که آیا Ninja Theory باز هم در جلب رضایت منتقدان و بازیبازها موفق عمل می‌کند یا خیر. Hellblade در تاریخ نامعلومی از سال ۲۰۱۶ برای پلتفرم‌های PS4 و PC منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا
جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جهنمی سوزان | اولین نگاه به بازی Hellblade - گیمفا