روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا

روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub

دانیال دهقانی
۱۸:۵۸ ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا

متاسفانه، تعداد بازی‌های “ناقص” روز به روز در حال بیشتر شدن است و به نظر می‌رسد این اپیدمی روزی دامن همه بازی‌ها را خواهد گرفت. بازی‌های “ناقص” بازی‌هایی هستند که سازندگان بنا به دلایل مختلف همچون کسب پول بیشتر از طریق فروش DLC و Season Pass، فشار ناشران برای عرضه زودتر بازی و… بخشی از محتویات را که باید در نسخه اصلی بازی موجود می‌بوده از بازی کنار گذاشته‌اند و پس از عرضه بازی، سعی می‌کنند آن را در قالب یک DLC که اکثر مواقع رایگان هم نیست در دسترس مخاطبین قرار ‌دهند. مسلماً خود شما به اندازه کافی با عناوین این چنینی آشنایی کافی دارید و نیازی به مثال زدن نیست. Driveclub هم چنین عنوانی است، بازی که در نگاه اول بسیار جذاب و دوست داشتنی به نظر می‌رسد ولی هر چه که بیشتر آن را بازی می‌کنید و جلو می‌روید، احساس می‌کنید که بازی محتویات بسیار کمی را در دل خود جای داده است. در واقع، Driveclub مثل یک پیتزای خوشمزه ولی بسیار کوچک به نظر می‌رسد و به محض این که طعم خوش آن را احساس می‌کنید، متوجه می‌شوید که دیگر پیتزایی در ظرف باقی نمانده است!

در ابتدا قرار بود تا Driveclub در همان روز Launch کنسول PS4 در دسترس دارندگان این کنسول قرار بگیرد، اما، طی فعل و انفعالات زیادی که رخ داد، سرانجام بازی پس از یک سال و در ماه October سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و به هیچ وجه هم نتوانست پاسخ در خور توجهی به انتظارات طرفداران خود بدهد. اولین نکته‌ای که در Driveclub نظر شما را به خود جلب می‌کند، کمبود محتویات موجود در آن است. در بازی به طور کلی حدود ۵۰ خودرو و ۳۰ مسیر (که شامل ۵ کشور Norway ،Chile ،India ،Canada و Scotland می‌شود) است و به هیچ وجه نمی‌تواند با عناوینی نظیر Forza Motorsport 5 (که حدوداً یک سال قبل از Driveclub عرضه شده بود) رقابت کند. در حالی که بازی‌هایی نظیر سری Forza Motorsport همواره سعی دارند تا تعداد مسیرها و خودروهای موجود در بازی را بیشتر کنند، Driveclub در این زمینه عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داده و به خصوص از لحاظ تعداد مسیرهای موجود، بازی پس از مدتی حدود ۱۰ ساعت برای بازیبازها خسته کننده و تکراری به نظر خواهد رسید. البته خوشبختانه همین مسیرهای موجود در بازی نیز از تنوع نسبتاً خوبی برخوردارند و مهم‌تر از آن، طراحی آن‌ها هم فوق‌العاده به نظر می‌رسد ولی باز هم نمی‌توان منکر کم بودن تعداد مسیرهای موجود در بازی شد. در بازی حالات آب و هوایی مختلف نیز وجود ندارد و به طور مثال شاهد برگزاری مسابقات در آب و هوای بارانی یا برفی نیستیم که این مسئله نیز خود یک نکته منفی به شمار می‌رود. شاید بتوان این کمبود محتویات بازی را تا حدی به فشاری که Sony به سازنده بازی یعنی Evolution Studios برای آماده سازی هر چه سریع‌تر بازی آورده است مربوط دانست، اما، با کمی دقت می‌توان متوجه شد که این کمبود محتویات تا حدی هم به طمع سازندگان و ناشر به خاطر کسب سود بیشتر از طریق عرضه DLCهای پولی وابسته بوده است. متاسفانه طمع سازندگان و ناشران بازی‌های کامپیوتری روز به روز در حال بیشتر شدن است و همین موضوع Season Pass و DLCهای پولی ضرر فراوانی را به محتویات موجود در نسخه اصلی بازی‌ها زده است. مدتی قبل از عرضه Driveclub هم سازندگان پرده از جزئیات Season Pass این عنوان برداشتند و مشخص شد که تا ماه July سال ۲۰۱۵ هر ماه محتویات جدیدی به بازی اضافه خواهد شد. در واقع، برای این که لذت کامل را از Driveclub ببرید و متوجه کمبود محتویات موجود در نسخه اصلی آن نشوید، باید ۲۰ دلار خرج خرید Season Pass آن کنید که محتویات جدیدی را به بازی می‌افزاید و تنوع مسیرها و خودروها را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. البته در این میان برخی خودروها و قابلیت‌ها (نظیر حالات آب و هوایی مختلف که مدتی بعد و به وسیله یک به روز رسان به بازی افزوده شد) به صورت رایگان در اختیار همه کسانی که بازی را خریداری کرده‌اند قرار گرفت، اما، در کل کمبود محتویات موجود در بازی کاملاً به چشم می‌آید و حتی عرضه شدن به روز رسانی‌های متعدد هم نمی‌تواند دلیل موجهی برای کمبود محتویات بازی باشد.

دوست داشتنی و سرگرم کننده

در بازی سه بخش کلی وجود دارد، به نام‌های Tour که در واقع همان بخش Career Mode بازی است، Single Event که در آن می‌توانید مسابقات دلخواه خود را ترتیب دهید و علاوه بر کسب امتیاز به مهارت خود نیز بیفزایید و در نهایت بخش Multiplayer که سازندگان مانور زیادی بر روی آن داده بودند. بخش Tour شامل انواع مختلفی از مسابقات نظیر Time Trial، Drift و… می‌شود و پس از هر چند مسابقه، یک دوره مسابقات قهرمانی نیز برگزار می‌شود که خود شامل چند مسابقه بوده و در نهایت راننده‌ای که بیشترین امتیاز را به دست آورد، قهرمان مسابقات خواهد شد. به طور کلی بخش Tour از داستان خاصی بهره نبرده و تنها شامل مسابقات این چنینی است و اگر در بازی مهارت کافی را کسب کنید، می‌توانید آن را در عرض تقریباً ۱۲ ساعت به پایان برسانید. در بازی نوعی امتیاز نیز وجود دارد که به واسطه آن سطح شما ارتقا می‌یابد. این امتیازها را می‌توان با پیروزی در مسابقات، Drift کشیدن، سبقت گرفتن از رقیبان و… به دست آورد و البته اعمالی نظیر بیرون رفتن از مسیر، تصادف شدید با خودروهای رقیب و… نیز روی آن تاثیر منفی دارد و مقدار مشخصی از آن امتیاز را کسر می‌کند. در هر کدام از مسابقات بخش Tour، سه ستاره نیز وجود دارد که در صورت انجام دادن کارهایی خاص نظیر حضور در بین ۳ راننده برتر، رساندن سرعت خودروی خود به میزانی مشخص و … می‌توان آن‌ها را کسب کرد. این ستاره‌ها نیز هر کدام به میزان امتیازی که شما کسب می‌کنید می‌افزایند، اما، کسب بعضی از آن‌ها بسیار بسیار سخت و حتی به در نگاه اول غیر ممکن است که این مسئله در مراحل پایانی به اوج می‌رسد. به طور مثال در یک مسابقه که ۱۲ شرکت کننده دارد و شرکت کنندگان باید دو بار (دو Lap) دور پیست مسابقه دهند، یکی از ستاره‌ها در صورتی به شما تعلق می‌گیرد که در یک دور هیچ کار خلافی (مثل برخورد با دیگر خودروها، بیرون رفتن از پیست و …) از شما سر نزند که واقعاً انجام چنین کاری بسیار سخت است و اگر کسب مقام اول برای شما از اهمیت زیادی برخوردار باشد، عملاً کسب آن ستاره غیر ممکن می‌شود چرا که با وجود هوش مصنوعی خوب حریفان، خیلی سخت است که بتوانید بدون برخورد با آن‌ها از مقام خود دفاع کنید. از قضا برخی اوقات برای آزاد کردن مراحل جدید در بخش Tour مجبور هستید تا مقدار مشخصی ستاره کسب کنید و در مراحل پایانی که مقدار ستاره‌هایی که برخی از مراحل برای آزاد شدن نیاز دارند زیاد است، کار شما بسیار سخت خواهد بود و شاید حتی مجبور شوید برخی از مراحلی را که قبلاً به پایان رسانده‌اید دوباره به پایان برسانید تا بتوانید تمامی ستاره‌های قابل کسب در آن مرحله را به دست آورید. در بخش Single Event هم می‌توان از میان سه نوع مسابقه موجود در بازی یکی را به دلخواه انتخاب کرد و سپس با انتخاب مسیر مورد نظر و وارد کردن تنظیمات دلخواه مثل تعداد شرکت کنندگان در مسابقه، درجه سختی و… خودروی مورد نظر خود را انتخاب کرده و به مسابقه با رقبا پرداخت. در این بخش نیز اگرچه ستاره‌ای برای کسب کردن وجود ندارد، اما، امتیازهایی که در این بخش به دست می‌آورید هم به ارتقای سطح شما کمک خواهند کرد و از این نظر تجربه این بخش نیز چندان خالی از لطف نیست، ضمن این که این بخش به نوعی یک بخش تمرینی بسیار خوب نیز محسوب می‌شود و از آن جایی که تعداد مسیرهای موجود در بازی محدود است، شما می‌توانید به تجربه مسابقه در مسیرهای مختلف با خودروهای مختلف بپردازید و ببینید که در هر مسیر، با کدام خودرو می‌توانید نتیجه بهتری کسب کنید تا وقتی در بخش Tour به انجام مراحل پرداختید، بتوانید بهترین خودرو را با توجه به مسیر آن مرحله انتخاب کنید. بخش Multiplayer بازی نیز خوشبختانه بسیار جذاب بوده و اگر از مشکلات مربوط به اتصال به سرورها که در روزهای ابتدایی پس از عرضه بازی وجود داشت فاکتور بگیریم، تقریباً می‌توان گفت که بی‌نقص عمل کرده و جزو نکات مثبت بازی است. در این بخش بازیبازها می‌توانند یک Club جدید را تاسیس کنند و دوستان خود را به آن دعوت کنند و سپس به طور مثال می‌توان بین دو Club مسابقه‌ای را برگزار کرد تا در نهایت متوجه شد که کدام Club اعضای ماهرتری دارد. قسمت Challenges نیز در بخش Multiplayer بازی وجود دارد که همان طور که از نام آن پیداست، بازیبازها باید تحت شرایطی خاص به انجام مسابقه‌های مختلفی بپردازند.

روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا

تخریب پذیری خودروها تنها جنبه ظاهری دارد و تاثیری روی عملکرد آن‌ها ندارد، ولی همین تخریب پذیری ظاهری خودروها نیز جالب از آب در آمده است

از همان لحظه‌ای که کنترل یک خودرو را به دست می‌گیرید، متوجه می‌شوید که سازندگان در ارائه یک سیستم هندلینگ روان و دلچسب برای خودروها از هیچ عملی فروگذار نبوده‌اند. هندلینگ خودروها بسیار خوب بوده و مشخصاً یکی از نقاط قوت Driveclub نیز همین هندلینگ روان خودروها است. همان طور که گفته شد، در بازی تعداد خودروها زیاد نیست، اما، خوشبختانه هر یک از این خودروها از سیستم هندلینگ متفاوت و منحصر به فردی بهره برده و از این جهت تلاش سازندگان ستودنی است. هر یک از خودروهای موجود در بازی، با توجه به میزان سرعت، شتاب و موارد دیگری از این دست، از سیستم هندلینگ خاصی بهره برده و به طور مثال هندلینگ خودروی سریعی مانند Ferrari California به هیچ وجه قابل مقایسه با خودرویی معمولی نظیر Volkswagen Beetle GSR نیست. اگرچه از لحاظ تعداد خودروهای موجود در بازی Driveclub عملکرد جالبی ندارد، اما، همین که کیفیت فدای کمیت نشده راضی کننده است. یکی دیگر از نکاتی که اشاره به آن خالی از لطف نیست، فیزیک فوق‌العاده خودروها است. تمامی خودروها بسیار با دقت طراحی شده‌اند و هیچ نکته منفی در این زمینه دیده نمی‌شود. سیستم تخریب پذیری خودروها نیز در بازی پیاده سازی شده است ولی تخریپ پذیری خودروها در Driveclub به هیچ وجه قابل قیاس با عناوینی نظیر سری DiRT نیست و تنها جنبه ظاهری دارد. به طور مثال، خودروی شما با سرعت ۱۱۰ مایل بر ساعت به کناره مسیر برخورد می‌کند، در این هنگام، درست است که خودروی شما ار لحاظ ظاهری آسیب جدی می‌بیند، اما، هیچ گونه تغییری در قدرت خودروی شما به وجود نمی‌آید و هنوز هم می‌توانید از تمام توانایی‌های خودروی خود به مانند زمانی که هیچ آسیبی به آن وارد نشده بود استفاده کنید و این مورد نیز چندان خوشایند به نظر نمی‌آید. البته باید به این نکته اشاره شود که تخریب پذیری بدنه خودروها نیز بسیار خوب انجام شده و تفاوت زیادی بین یک برخورد کوچک با یکی از رقیبان و برخوردی شدید با کناره مسیر وجود دارد و هر یک تاثیر متفاوتی روی ظاهر خودرو دارند.

رقبای باهوش

هوش مصنوعی حریفان نیز در نگاه اول فوق‌العاده به نظر می‌رسد. همه آن‌ها سعی می‌کنند تا از شما سبقت بگیرند و به مقام اول برسند و در این راه از هیچ کاری فروگذار نیستند و اگر شما مراقب نباشید، ممکن است در یک پیچ آن‌ها از شما سبقت بگیرند و این جا است که هوش مصنوعی عالی بازی خود را به رخ می‌کشد. سبقت گرفتن از حریفانی که جلوتر از شما هستند نیز کار بسیار دشواری است و باید دقت زیادی را به خرج دهید و از غفلت آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید از آن‌ها پیشی بگیرید. اما، هوش مصنوعی بازی هم خالی از ایراد نیست. بارها مشاهده می‌شود که عملاً سبقت گرفتن از حریفان غیر ممکن می‌شود و شما هر چه قدر هم که تلاش می‌کنید، نمی‌توانید به آن‌ها برسید. این مسئله در مراحل پایانی بازی خود را بیش از پیش نمایان می‌کند و گاهی در بعضی از مراحل، پیش خود به این نتیجه می‌رسید که سازندگان به عمد چنین هوش مصنوعی سطح بالایی را برای حریفان تدارک دیده‌اند تا شما نتوانید به مقام اول برسید. به خاطر همین دشواری حدودی بازی، انجام مسابقات دلخواه در بخش Single Event بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند و برخی اوقات برای آشنایی بیشتر با مسیرها حتماً به آن بخش سر خواهید زد. همچنین این سختی بازی موجب می‌شود تا در تمامی مسابقات نهایت دقت خود را به خرج دهید و سعی کنید تا در هنگام مسابقه (به خصوص پیچ‌ و خم‌های مسیر) زیاد ریسک نکنید چرا که رقبا از تمامی اشتباهات شما نهایت استفاده را می‌برند. اگر با بازی‌های این سبک آشنایی داشته باشید، حتماً می‌دانید که در اکثر آن‌ها قابلیتی به نام Rewind وجود دارد که به واسطه آن، اگر در هنگام مسابقه لحظه‌ای دچار اشتباه شدید، می‌توانید زمان را به عقب برگردانید و سعی کنید که با دقت بیشتری مسابقه را ادامه دهید. وجود این قابلیت موجب می‌شود تا در یک مسابقه طولانی، اگر در اواخر مسیر دچار اشتباه شدید و رقبا از شما سبقت گرفتند، بتوانید بدون این که مسابقه را از ابتدا شروع کنید تنها زمان را اندکی به عقب بازگردانده و اشتباه خود را جبران کنید تا به خاطر یک اشتباه کوچک تمامی تلاش‌هایی که کرده‌اید از بین نرود. متاسفانه، این قابلیت در Driveclub وجود ندارد و یک اشتباه کوچک مساوی است با شروع مجدد مسابقه از نقطه آغاز. از آن جایی که حریفان شما در بازی بسیار باهوش هستند و همچنین گاهی اوقات اتفاقات عجیبی نیز در بازی رخ می‌دهد (مثلاً ممکن است گاهی یکی از رقبا با سرعت زیادی خودرویش را به خودروی شما بکوبد و شما را از مسیر خارج کند) نبود چنین قابلیتی در بازی بسیار عجیب به نظر می‌رسد. البته در کل و با وجود تمامی این ایرادها، باز هم Driveclub می‌تواند با گیم پلی قابل قبول‌اش طرفداران سبک Racing را راضی کند.

روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا

رقبا از هوش مصنوعی بسیار خوبی بهره می‌برند و مسابقه با آن‌ها چالش برانگیز است

لذت راندن یک خودروی سریع، این بار زیباتر از همیشه

و اما بزرگ‌ترین نقطه قوت Driveclub بدون شک گرافیک واقع‌گرایانه و کم‌نظیر آن است. از همان لحظه‌ای که شروع به انجام بازی می‌کنید گرافیک چشم نواز بازی خود را به رخ شما خواهد کشید و شما هم بدون شک لب به تحسین سازندگان خواهید گشود. از محیط‌ها و خودروها گرفته تا دیگر اشیای محیط نظیر درختان و… همگی طراحی فوق‌العاده‌ای دارند و بسیار زیبا به نظر می‌رسند. بافت‌ها از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار بوده و نورپردازی بازی نیز خارق‌العاده است. در بازی از سیستم نورپردازی پویا استفاده شده و همین نورپردازی بازی گاهی چنان چشم‌اندازهای زیبایی نظیر غروب خورشید را برای بازیبازها فراهم می‌آورد که قطعاً آن‌ها را به وجد خواهد آورد. البته همان طور که اشاره شد متاسفانه در بازی آب و هوای بارانی و برفی وجود ندارد که این خود یک نکته منفی به شمار می‌رود، اما، سیستم چرخش شب و روز در بازی وجود دارد و در بعضی از مسابقات خورشید کم کم رو به غروب می‌رود و روشنی روز جای خود را به تاریکی شب می‌دهد که قطعاً نکته مثبتی به شمار می‌رود. یکی دیگر از نکات بحث برانگیز بازی نرخ فریم آن بود که بر روی ۳۰ قفل شده است. در نگاه اول، خوشبختانه هیچ گونه افت فریمی در بازی وجود ندارد و بازی از این لحاظ آزاردهنده نیست، اما، بازی‌هایی نظیر Forza Motorsport 5 از نرخ فریم ۶۰ بهره می‌برند که بدون شک موجب می‌شود تا بازیبازها لذتی دو چندان از بازی ببرند. البته پیاده سازی چنین گرافیک باورپذیر و چشم نوازی با نرخ فریم ۶۰ کار بسیار سختی بوده و به همین خاطر، نمی‌توان چندان به سازندگان خرده گرفت. صداگذاری خودروها نیز به بهترین شکل ممکن انجام شده و صدای هر خودرو مطابق با صدای نمونه واقعی آن است و بدون شک صدای غرش موتور خودروهایی نظیر Mc Laren P1 بسیار جالب توجه خواهد بود. اما، از لحاظ موسیقی بازی عملکرد فوق‌العاده ضعیفی دارد. از همان ابتدای بازی، متوجه می‌شوید که در هنگام مسابقات هیچ موسیقی خاصی پخش نمی‌شود و تنها افکت‌هایی نظیر صدای خودروها است که به گوش می‌رسد. البته اگر به منوی تنظیمات بازی سر بزنید متوجه خواهید شد که خود سازندگان به طور پیش فرض صدای موسیقی در هنگام مسابقات را قطع کرده‌اند! البته متاسفانه هیچ فرقی بین پخش شدن موسیقی در هنگام مسابقات و پخش نشدن آن در Driveclub وجود ندارد. سازندگان تنها از چند موسیقی خاص و معمولی در بازی استفاده کرده‌اند که آن قدر تعداد آن‌ها کم است که حتی اگر مدتی را در منوی بازی به جست و جو بپردازید متوجه تکراری شدن آن‌ها خواهید شد. انگار خود سازندگان هم می‌دانسته‌اند که موسیقی‌هایی که در بازی استفاده کرده‌اند هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت عملکرد ضعیفی دارند و به عمد صدای آن‌ها را در هنگام مسابقه دادن قطع کرده‌اند! احتمالاً شما هم در صورت فعال کردن صدای موسیقی‌ها، پس از مدتی عطای آن‌ها را به لقایشان بخشیده و مثل سازندگان صدای آن‌ها را از طریق تنظیمات غیر فعال خواهید کرد. در کل Driveclub از لحاظ گرافیکی و صداگذاری در سطح بالایی قرار دارد ولی متاسفانه موسیقی‌های موجود در آن به هیچ وجه راضی کننده نیستند.

روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا

فقط به ستارگانی که در آسمان شب می‌درخشند دقت کنید…

پتانسیلی که از دست رفت

در کل، Driveclub عنوانی است که با وجود تمامی مشکلات و ایرادات‌اش باز هم تجربه‌ای لذت بخش را برای دارندگان کنسول PS4 رقم می‌زند. بازی از برخی مشکلات آزار دهنده و عجیب رنج می‌برد که به طور کلی باعث شده بازی آن طور که باید و شاید مورد استقبال عموم مردم و منتقدان قرار نگیرد، اما، آن مشکلات آن قدری بزرگ و بنیادین نیستند که به خاطر آن‌ها توصیه کنیم که هیچ گاه سمت این بازی نروید. نبود قابلیت Rewind یکی از نکات منفی بازی است که با وجود سختی بیش از حد برخی مراحل ( که ناشی از هوش مصنوعی سطح بالا ولی مشکل دار بازی است) این مشکل بیش از پیش خود را نمایان می‌کند. بازی از لحاظ محتویات هم در سطح قابل قبولی قرار ندارد و نسبت به رقیبانی چون Forza Motorsport 5 چندین سر و گردن پایین‌تر است، ولی خوشبختانه با وجود این که از لحاظ کمی بازی عملکرد خوبی ندارد، از لحاظ کیفی نمایش قدرتمندی دارد و تمامی خودروها و مسیرهای موجود در بازی با وسواس و دقت خاصی ساخته شده‌اند و ایراد خاصی را نمی‌توان از آن‌ها گرفت. هندلینگ خودروها نیز بسیار خوب و روان طراحی شده و یکی از نقاط قوت بازی است. هوش مصنوعی رقبا نیز مطلوب است و آن‌ها از هر فرصتی برای پشت سر گذاشتن شما استفاده می‌کنند، اما، همین هوش مصنوعی بسیار خوب بازی گاهی باعث می‌شود تا احساس کنید هیچ گاه در مسابقه پیروز نخواهید شد و متاسفانه سیستم هوش مصنوعی خوب رقبا از مشکل عدم تعادل رنج می‌برد. سیستم تخریب پذیری خودروها نیز در بازی وجود دارد، اما، این سیستم تنها جنبه ظاهری داشته و به هیچ وجه بر روی عملکرد خودروها تاثیر نمی‌گذارد که نکته چندان جالبی نیست. بخش چندنفره بازی نیز بسیار جذاب و دوست داشتنی است و تجربه آن در صورتی که بازی را تهیه کردید حتماً توصیه می‌شود. بازی از لحاظ گرافیکی عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد و بدون شک یکی از برترین بازی‌های Racing این نسل از لحاظ گرافیکی است. خوشبختانه در بازی افت فریم نیز وجود ندارد. نورپردازی بازی نیز بسیار دقیق انجام شده و واقعاً چشمگیر است. صداگذاری خودروها نیز بسیار کاملاً مطابق با واقعیت انجام شده و کار سازندگان از این نظر تحسین برانگیز بوده است. اما، متاسفانه موسیقی‌های بازی اصلاً در سطح خوبی قرار ندارند و چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، قابل قبول نیستند. در مجموع، Driveclub عنوانی است که پتانسیل تبدیل شدن به یک رقیب سرسخت برای سری Forza Motorsport را داشت ولی سازندگان نتوانستند از آن پتانسیل به خوبی استفاده کنند و در نهایت، Driveclub تنها تبدیل به عنوانی تقریباً قابل قبول شد. امید است که Sony و Evolution Studios از اشتباهات خود درس عبرت گرفته و در آینده بتوانند عناوین با کیفیت‌تری را به بازار عرضه کنند.

driveclub grade

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا
روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: پتانسیلی که از دست رفت | نقد و بررسی بازی Driveclub - گیمفا