تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا

تاریک، مرگبار، لذت‎بخش | نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon

سعید آقابابایی
۲۲:۰۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا

می‎توان گفت نسل جدید از عناوین سخت و دشوار با بازی Demon’s Souls آغاز شد. عنوانی که در نسل هفتم و در زمانی که بسیاری از عناوین ساده شدن را در دستور کار داشتند و خط‎های سلامتی پر شونده بازی‎ها را تسخیر کرده بود، ناگهان توسط بازیساز جوانی به نام هیدتاکا میازاکی انحصارا برای پلی‎استیشن ۳ ساخته و منتشر شد و سبک جدیدی را از عناوین اکشن نقش‎آفرینی دشوار و مرگبار را به نسل هفتم و دنیای عناوین مدرن معرفی کرد. Demon’s Souls عنوانی بود پر از مجازات برای کوچکترین اشتباه‎ها و بازی که واقعا کسی جرات نمی‎کرد سراغش برود ولی هیچ کس و هیچ منتقدی شکی در این نداشت که یک عنوان باکیفیت است که مخصوص دنیای بازی‎بازان هاردکور و علاقمند به نقش‎آفرینی‎های کلاسیک و سخت ساخته شده است.

پس از این بازی و در ادامه، سری موفق Dark Souls سبب شدند تا دیگر بازی‎سازان نیز متوجه شوند ساختن عناوین دشوار دلیل بر این نخواهد بود که بازی کم بفروشد و از آن استقبال نشود. در واقع تعداد بازی‎بازان هاردکور در دنیا کم نیست و قطعا از عناوین این‎چنینی که سخت و چالش‎برانگیز هستند استقبال خواهند کرد و حتی بسیاری از بازی‎بازانی که شاید با این سبک آشنایی نیز نداشته باشند ممکن است به این سمت جذب شوند که همین‎گونه هم شد و سری Souls با استقبالی عالی از سوی بازی‎بازان و منتقدان در سراسر دنیا روبرو شد و در واقع راه را برای دیگر بازی‎سازان در دنیا برای ساخت عناوی دشوار باز کرد و این جرات را به آن‎ها داد.

تاریک‎ترین سیاهچال دنیا

تاریک‎ترین سیاهچال، عنوانی مناسب برای بازی‎بازان هاردکور

پس از این موفقیت بود که بسیاری عناوین دشوار و چالش‎برانگیز خصوصا در سبک‎های نقش‎آفرینی و roguelike در سراسر دنیا ساخته شد که برخی از آن‎ها واقعا نیز باکیفیت و زیبا بودند و هستند. یکی از عناوینی که اخیرا منتشر شده است و دشوار بودن را در صدر موارد پیاده شده در بازی قرار داده است Darkest Dungeon نام دارد. این بازی که توسط Red Hook Studios برای پلتفرم‎های پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا و رایانه‎های شخصی ساخته شده است ترکیبی از سبک‎های نقش‎آفرینی و Roguelike را با المان‎هایی محدود مدیریتی در قالب یک عنوان دشوار و تاریک و زیبا با گیم‎پلی نوبتی و چالش‎برانگیز منتشر کرده است که موفق شده نظر مثبت بازی‎بازان و منتقدان را در صنعت بازی‎های رایانه‎‌ای جلب کند و عنوانی خوش‎ساخت را برای علاقمندان به بازی‎های هاردکور و کلاسیک به ارمغان بیاورد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی عنوان Darkest Dungeon بپردازیم و نکات قوت پرتعداد و نقاط ضعف کم‎تعداد بازی را با یکدیگر برشماریم و ببینیم چگونه سازندگان خلاق بازی در استودیو Red Hook موفق شده‎اند عنوانی خوش‎ساخت و جذاب را در قالب یک نقش‎آفرینی-Roguelike نوبتی دشوار به صنعت بازی‎های رایانه‎ای معرفی کنند.

نقطه قوت بازی تنوع مبارزات و فنون و اسلحه‎های مختلف آن است که برای هر کلاس متفاوت است

نقطه قوت بازی، تنوع مبارزات و فنون و اسلحه‎های مختلف آن است که برای هر کلاس متفاوت است

می‎توانم بگویم نسبت به عناوین سبک roguelike توعی از رابطه عشق و نفرت توامان در من وجود دارد که البته قسمت عشق آن شدیدا به بخش نفرت می‎چربد و به آن ارجحیت دارد. شاید در بسیاری بازی‎بازهای دیگر نیز همین حس نسبت به سبک roguelike وجود داشته باشد. المان‎های غافلگیر کننده‎ای که در این سبک بازی‎ها وجود دارند و معمولا توسط به وجود آمدن تصادفی مراحل خود را می‎نمایانند از مورد علاقه‎ترین بخش‎های این سبک برای بنده است ولی از طرفی گاها المان‎های شدیدا تنبیه‎کننده که در این سبک بازی‎ها وجود دارند انسان را به مرز جنون و دیوانگی می‎کشاند و اعصاب را خرد و خمیر می‎کند که گاهی هم برای بازی‎بازان مازوخیست مثل من لذت‎بخش است! بازی Darkest Dungeon هم المان‎ ایجاد شدن تصادفی مراحل را دارد و هم permadeath. همچنین یک مکانیک استرس و Affliction در بازی وجود دارد که می‎تواند سریعا شخصیت شما را به دیوانگی بکشاند. Darkest Dungeon از آن دست بازی‎هایی است که می‎تواند در ابتدا کاری کند که از آن متنفر شوید ولی باید بگویم پس از مدت کوتاهی که صبر و حوصله به خرج دهید عاشق و شیفته آن خوهید شد، مانند هر بازی دشوار و هاردکور دیگری.

darkest dungeon03

طرف رو از وسط نصف کرده اونوقت فقط ۸ تا آسیب دیده!

Darkest Dungeon مظهر یک بازی تاریک است، نه این که فکر کنید فقط به خاطر اسم بازی. شما بازی را با به ارث بردن یک عمارت گوتیک از اجداد خود آغاز خواهید کرد. عمارتی که تقریبا تمام عمر خود را در آن صرف کرده‎اید آن هم در ناز و نعمت، اما کنجکاوی او در مورد قدرتی که در اعماق این عمارت وجود دارد بالاخره کار دستش می‎دهد و وی باعث باز شدن یک پورتال شیطانی می‎شود که انواع و اقسام موجودات نفرین شده و دیو ها رو به خانه وی سرازیر می‎کند. ترس از موجودات و وقایع خوفناکی که وی مشاهده می‎کند او را به مرز جنون و خودکشی می‎کشاند و اینجاست که شما باید به مبارزه با شیاطین و هیولاهای این عمارت نفرین شده بروید و آن‎ها را برای همیشه از بین ببرید.

کلیت فرضیه و زمینه بازی بسیار ساده به نظر می‎رسد اما اشتباه نکنید، اتفاقات و وقایع بسیار زیادی در زیر این پوشش ساده در جریان هستند و کار را بسیار پیچیده‎تر می‎کنند. شما به همراه ۳ ماجراجوی دیگر تیمی ۴ نفره را تشکیل می‎دهید که به داخل بخش‎ها و قسمت‎های مختلف این عمارت سفر می‎کنید تا هیولاهای سکنی گزیده در آن را نابود کنید.هر کدام از این بخش‎ها به صورت تصادفی به وجود می‎آیند و مخلوطی از گنج، تله و دشمنان مختلف هستند. ماموریت‎هایی که شما قبل از سفر به هر یک از این مناطق قبول می‎کنید شامل موارد پایه‎ای و ساده مثل “کشف کردن ۹۰% از یک منطقه” یا “کشتن تمامی دشمنان یک بخش” هستند و البته مواردی بسیار سخت‎تر و چالش‎برانگیز تر مثل “به پایان رساندن بازی بدون این که هیچ یک از اعضای تیم مبارزانتان حتی یک بار بمیرند” نیز برای کسانی که به دنبال چالش‎های مرگبار هستند، وجود دارد. جابجایی و حرکت در بازی به راحتی و با کلیک ماوس امکان‎پذیر است. البته با استفاده از دکمه‎های صفحه کلید نیز می‎توانید یارانتان را حرکت دهید. حرکت در بازی و محیط آن کاملا حالت ۲ بعدی دارد که حال و هوای جذابی را به بازی داده است و برای چنین عنوانی کاملا مناسب به نطر می‎رسد. مبارزات بازی نیز از سیستمی کاملا نوبتی (Turn-Based) استفاده می‎کنند.

فضای بازی تاریک و خوفناک است و اتمسفر غریبی دارد

فضای بازی تاریک و خوفناک است و اتمسفر غریبی دارد.

تمامی محیط گوتیک و فانتزی و زیبای بازی کاملا با دست طراحی شده‎اند و استایل هنری بی‎نظیری دارند که واقعا باید از کلمه شگفت‎انگیز در مورد ان استفاده کرد. هیچ‎گونه طراحی و گرافیکی مناسب‎تر از سبک هنری کنونی بازی برای آن وجود ندارد و شاهد بهترین استایل طراحی هنری برای این عنوان و حال و هوای آن هستیم که در این زمینه باید از سازندگان و طراحان بازی تقدیر کرد. همه چیز از مدل‎های شیطانی طراحی شخصیت‎ها گرفته تا راهروهای تاریک و لجن گرفته بازی، طوری طراحی شده‎اند که باید گفت کاملا در انحصار Darkest Dungeon هستند و بازی طراحی و اتمسفر خاص و انحصاری خود را دارد که در هیچ عنوان دیگری وجود ندارد و این موضوع در زمانه و دوره تقلیدهای وقیحانه بازی‎های مختلف از یکدیگر، بسیار ارزشمند است.

بازی همچنین از یک داستان‎سرایی فوق‎العاده نیز بهره‎مند است که توسط Wayne June به بهترین شکل ممکن انجام می‎شود و به تمام ماجراجویی‎های شما حسی شوم و نحس اضافه می‎کند در حالی که به ندرت نیز بخش‎هایی از خط داستانی تاریک خود را برای شما آشکار می‎کند. اتمسفر تاریک و افسرده‎کننده در تمام جنبه‎های بازی نمایان است در حالی که به طور هنرمندانه‎ای خسته‎کننده و بیش از حد نمی‎شود که این مورد نیز از نکات بسیار عالی و مثبت Darkest Dungeon است.

darkest dungeon

مامور مخصوص حاکم بزرگ… من!

Darkest Dungeon از لحاظ درجه سختی واقعا کشنده و سخت عمل می‎کند. در بازی همواره مواردی وجود دارند که به شما حقه بزنند و اگر مراقب نباشید این پتانسیل را دارند که تمام زندگی شما را نابود ‎کنند (البته در بازی!). حتما مطمئن شوید که قبل از ورود به هر منطقه تعداد زیادی شمع بخرید زیرا هر چه که تاریک‎تر می‎شود دشمنان سرسخت‎تر و قدرتمندتر می‎شوند. البته این نکته وسوسه کننده را هم در نظر بگیرید که پاداش غلبه بر دشمنان سرسخت‎تر طعا بیشتر و بهتر است، پس تصمیم با خودتان است که چقدر خود را حرفه‎ای بدانید که با دشمنان سرسخت در تاریکی مبارزه کنید و پاداش بهتر بگیرید و یا در روشنایی و با دشمنان ضعیف‎تر بجنگید و پاداش کمتر بگیرید. همچنین دقت کنید که با خود غذلی فراوانی را همراه داشته باشید تا هم برای درمان و پر کردن خط سلامتی خود و یارانتان از آن استفاده کنید و هم برای زمان‎های محدودی که آن‎ها گرسنه می‎شوند. اینجا هم نکته‎ای وجود دارد که کار را پیچیده می‎کند. هر چه بیشتر با خود چیزی حمل کنید کمتر می‎توانید آیتم‎های Loot را جمع‎اوری کنید پس اینجا هم باید تصمیم بگیرید غذا و امکانات بیشتر با خود بیاورید یا این که سبک‎تر به مبارزه بروید و بیشتر Loot کنید. سیستم پاداش و جزا در بازی بسیار شرور و ظالمانه است و شما باید به طور مداوم ارزیابی کنید که آیا فقط به بقا رضایت دهید و یا ریسک کنید و برای دستیابی به اهداف بالاتر و موفقیت شلیک کنید.

gxtlwd3

هر کلاس قابلیت‎ها و توانایی‎هایی کاملا منحصر به فرد دارد

تعیین‎کننده‎ترین ویژگی که در مورد بازی Darkest Dungeon وجود دارد قطعا سیستم Affliction (رنج) است که باعث می‎شود اعضای حاضر در تیم یاران شما از مواردی مثل آسیب خوردن، تمام شدن منابع غذایی، بودن در تاریکی برای مدت طولانی و مواردی از این قبیل، همگی دچار استرس شوند. اگر درجه این استرس زیاد بالا رود آن‎ها شروع به دیوانه شدن و انجام کارهای جنون‎آمیزی مثل حمله کردن به یاران خودی، دولا شدن و قایم شدن از ترس دشمنان و حتی بالاتر بردن استرس دیگر یاران تیم با سرزنش کردن آنان به طور مداوم، می‎کنند. وقتی یاران شما این‎گونه به جنون می‎رسند، برای رفع این دیوانگی و از بین بردن Affliction آن‎ها باید در خارج از میدان نبرد اقدام کنید که این باعث می‎شود مقابله و از بین بردن هر بار Affliction که یارانتان به آن دچار می‎شوند، بسیار دشوار شود حتی اگر گاهی این حملات عصبی باعث ایجاد افزایش‎ها و یا Boostهایی مفید در برخی Statهای یارانتان شود.

استراتژی یک المان بسیار مهم در Darkest Dungeon است و برای حرفه‎ای شدن در بازی نیز حیاتی است، زیرا همه چیز در این بازی می‎تواند در چشم به هم زدنی از این رو به آن رو شود و تمام زحماتتان را نابود کند. انتخاب درست برای تشکیل ترکیب تیم یارانتان و همچنین ترتیب قرارگیری ان‎ها در میدان نبرد بسیار مهم است به گونه‎ای که مثلا باید قوی‎ترین عضو تیم را در خط مقدم و شفادهنده ها را در انتهای لاین‎آپ مبارزانتان قرار دهید. همچنین حتما مطمئن شوید که شخصیت موردنظرتان در موقعیت درستی برای ضربه زدن به برخی دشمنان خاص قرار داشته باشد.

darkestdungeonbounty

طراحی گرافیکی بازی در یک کلام… فوق‎العاده!

آیتم‎های شفادهنده مقدار بسیار ناچزیز از خط سلامتی شما را پر می‎کنند، پس همواره باید حواستان باشد که کمترین مقدار سلامتی ممکن را در یک زنجیره از چندین مبارزه مختلف در یک منطقه از دست دهید تا مبادا شخصیت و مبارزی از ترکیب تیم شما جان خود را از دست دهد.شما نمی‎توانید یک ماموریت را بدون این که تمام آیتم‎هایی که تا آن لحظه در آن ماموریت کسب کرده‎اید را به عنوان جریمه از دست بدهید، در حقیقت یک سناریوی همه یا هیچ همواره در بازی وجود دارد. یا باید تا آخر ماموریت بروید و همه آیتم‎ها را کسب کنید و یا اگر در نیمه راه از ماموریت خارج شوید تمام جوایز را جریمه خواهید داد. این مورد سختی بازی را چند برابر کرده است و لحظات بسیار پرتنش و نفس‎گیری را در بازی خلق می‎کنید.

به این دلیل که اغلب مبارزات بازی خصوصا در اواخر ماموریت‎ها در شرایطی ناگهان به سراغ شما می‎آیند که چند مبارز شما در مرز مرگ قرار دارند و در حقیقت فاصله آن‎ها با مرگ فقط یک مبارزه است. تازه کمی جلوتر می‎روید و مشاهده می‎کنید یکی از باس‎های بی‎تهایت سخت و مرگبار بازی در آن سمت منتظرتان ایستاده است و با وضعیتی که مبارزانتان دارند در زمانی کوتاه کل تیم قلع و قمع می‎شوند و تمام پیشرفتتان به باد می‎رود و این‎گونه است که خونتان از دست سازندگان به جوش می‎آید و یاد مرد شریفی به نام استاد میازاکی می‎افتید!

با سلام

با سلام!…

Darkest Dungeon به طور مداوم بازی را ذخیره خودکار می‎کند و به شما فرصت نمی‎دهد تا بدشانسی‎ها و اتفاقات شومی که ممکن است برایتان بیافتد (و حتما هم می‎افتد!) را دور بزنید و از آن‎ها فرار کنید چن همه چیز سریعا ذخیره می‎شود. اینجاست که دوباره شخص شخیص هیدتاکا میازاکی و سری سولز را یاد خواهید کرد.

همان‎گونه که قبلا اشاره کردیم وقتی خط سلامتی یک شخصیت به صفر می‎رسد آن شخصیت دیگر از دست می‎رود و به قبرستان منتقل می‎شود. با توجه به این که مرگ در این بازی یکی از رایج‎ترین اتفاقات ممکن است پس حتما باید دریاچه‎ای نامحدود از شخصیت‎های چایگزین برای کسانی که فوت شده‎اند وجود داشته باشد و Darkest Dungeon همیشه کلی مبارز جایگزین دارد که به جای مبارزان مرحوم شمابه تیمتان اضافه شود. شخصیت‎های جدیدی که در دسترس شما قرار می‎گیرند از بین چندین کلاس مختلف انتخاب شده‎اند که هر یک توانایی‎ها، قدرت‎ها، اسلحه و زره محصر به فردی دارند که قابل ارتقا نیز هستند. اگر یک شخصیت را برای مدتی طولانی در بازی حفظ کنید و زنده نگاه دارید می‎توانید وی را در زمینه‎های مختلف به بالاترین شکل ارتقا دهید تا تبدیل به نیرویی بسیار قدرتمند برای تیم مبارزانتان شود. اما این مسئله نکته‎ای منفی نیز دارد و آن هم بیشتر شدن عذاب و سخت‎تر شدن هضم موضوع است وقتی که این شخصیت قدرتمند که کلی برایش زحمت کشیده‎اید در مراحل بسیار بسیار سخت و مرگبار بازی بمیرد (که مطمئن باشید حتما می‎میرد).

بازی نیاز به استراتژی و مدیریت دارد

بازی نیاز به استراتژی و مدیریت دارد.

خوشبختانه بازی تاخیرهایی کوتاه را بین مراحل مجازات کننده خود از طریق Hamlet که در واقع hub اصلی بازی است ایجاد می‎کند. در Hamlet می‎توانید کارهایی از قبیل به دست آوردن مبارزان بیشتر، ارتقا دادن سلاح‎ها و زره‎ها و حتی پرداختن به مواردی مثل استرس و Affliction یارانتان را انجام دهید. فرستادن یک مبارز به مرخصی برای رفع شدن استرس و Affliction وی چیزی حدود یک هفته از زمان بازی را لازم دارد که در زمان واقعی برابر با انجام یک ماموریت در بازی است. پس بایستی همیشه چند تیم آماده و تجهیز شده داشته باشید تا کمبود مبارزانی که به مرخصی فرستاده‎اید را جبران کنند.

شما به تدریج Hamlet را با گنج‎ها و ایتم‎هایی که در طول ماموریت‎ها کسب می‎کنید گسترش خواهید داد که باعث می‎شود مزایای بیشتری برای شما آزاد شوند و همچنین قادر به ساخت تجهیزات کارآمدتر و قدرتمندتر شوید. مدیریت Hamlet به وقاع یکی از سرگرم‎کننده‎ترین فعالیت‎ها در بازی است و حال و هوای شما را پس از انجام ماموریت‎ها عوض می‎کند.

شهری مناسب برای زندگی الکی

شهری مناسب برای زندگی… الکی!

بشتابید طرفداران عناوین هاردکور

Darkest Dungeon یک بازی فوق‎العاده عالی است به ویژه برای طرفداران چالش و سختی در بازی‎ها و علاقمندان به نقش‎آفرینی‎های old-school و کلاسیک. بازی هیچ‎جا دست شما را نمی‎گیرد، البته فقط به یکباره دستتان را می‎گیرد و مستقیم به وسط جهنم پرتابتان می‎کند. در واقع Darkest Dungeon برای کسانی که نمی‎توانند این نوع تنبیه و مجازات در بازی‎ها را تحمل و مدیریت کنند کشنده و سخت است ولی برای بقیه یک تجربه بی‎نهایت لذت‎بخش است که به هیچ وجه از دست نخواهند داد و تنها چند دقیقه بازی کردن آن برایشان کافیست تا دیگر نتوانند آن را رها کنند.

darkest dungeon grade

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا
تاریک، مرگبار، لذت‎بخش/ نقد و بررسی بازی Darkest Dungeon | گیمفا