STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا

STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار

سعید مسلمی
۱۰:۳۱ ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا

img 0816

 

شرکت معظم NVIDIA در گروه میان رده خود، برای از دور خارج کردن محصول میان رده نسل قبل یعنی GTX 750TI، کارتی جدید را بر پایه تراشه GM206 با نام GTX 950 با قدرتی مضاعف ارائه کرد. شرکت ایسوس به عنوان یکی از همکاران NVIDIA در بخش کارت گرافیک، اقدام به بازطراحی و بهینه سازی این کارت جدید، روح نیمه خدای STRIX را با این کودک تازه متولد شده عجین کرد. در روم باستان، خصوصیات STRIX را به هیولایی با سر جغد، چشمانی گرد و تیزبین، با چنگالهایی خون آلود، قدرتی وصف نشدنی و حمله در خفا وصف می کردند. ایسوس نیز برای برخی از محصولات خود، این نام را با همان ویژگی ها با محصولات خود اداغام کرده است تا کاربر از قدرت، دقت و طراحی خاص این رده از محصولات، نهایت رضایت را داشته باشد.

بررسیSTRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING

همانطور که در مقدمه گفتیم، پس از اکران سراسری GTX 950، ایسوس این کارت را به سلیقه خود طراحی کرد. در بخش تولید، جدیدترین فناوری موجود یعنی خط تولید اختصاصیAuto-Extreme به همراه قطعات با کیفیت و استاندارد Super Alloy Power II به کار گرفت، آن را با خنک کننده سری STRIX تجهیز و برای بخش شیرین اورکلاکینگ و بهینه سازی سیستم از نرم افزار محبوب GPU Tweak II استفاده کرده است که در ادامه مفصل به همه آنها خواهیم پرداخت.
gm206

در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ پس از اکران نسل دوم از تراشه Maxwell توسط NVIDIA، این کمپانی برای کم رنگ کردن سری میان رده نسل قبل خود یعنی کارت گرافیک های GTX 750، GTX 750TI و GTX 760، در ماه آگوست سال ۲۰۱۵، کارت گرافیک GTX 950 را اکران عمومی نمود تا علاوه بر بروز سری میانی خود، نسل قبل را هم کم کم از رده خارج کند. تراشه کارت گرافیک GTX 950، با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری و سطح مقطع (Die Size) آن ۲۲۷ میلیمتر مربع که متشکل از ۲۹۴۰ میلیون ترانزیستور می باشد. این تراشه دارای ۶ واحد SMM است که هر یک دارای ۱۲۸ واحد هسته پردازشی (CUDA) و مجموع این ۶ واحد ۷۶۸ واحد هسته پردازشی برای تراشه GTX 950 است. ۳۲ واحد رندرینگ خروجی (ROP) و حجم کش سطح دوم آن نیز ۱ مگابایت برای این کارت درنظر گرفته شده است.
GTX 950 با رابط حافظه ۱۲۸ بیتی ۲ گیگابایت حافظه تصویری GDDR5 را که در فرکانس موثر ۶۶۱۰ مگاهرتز و پهنای باند آن نیز ۱۰۶ گیگابایت در ثانیه است. سرعت Pixel fillrate آن ۳۲٫۷ گیگا پیکسل در ثانیه و Texture Fillrate آن ۴۹٫۲ گیگاتکسل بر ثانیه است.
هسته GTX 950 با فرکانس ۱۰۲۴ مگاهرتز و در حالت بوست ۱۱۸۸ مگاهرتز، قدرت پردازشی آن نیز در حالت Single 1537 گیگافلاپس و در حالت Double 4.9 گیگا فلاپس است. همچنین این کارت گرافیک از رابط های DirectX 12.0، OpenGL 4.5 و OpenCL 1.2 نیز به طور کامل پشتیبانی می کند.
میزان حرارت تولید شده توسط تراشه (TDP) نیز ۹۰ وات است.

 

کارت گرافیک STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING

پس از اکران سراسری کارت گرافیک GTX 950، ایسوس نیز از به طور اختصاصی به این کارت پرداخت و آن را با مدار تغذیه، طراحی PCB و خنک کننده اختصاصی در خط تولید تمام خودکار Auto-Extreme با قطعات با کیفیت و استاندارد Super Alloy Power II تولید و با نرم افزار محبوب GPU Tweak II به دست گیمرهای کم بضاعت رساند! (بی مایه فطیر است!! :دی)
بسته بندی و محتویات محصول:
ایسوس برای کارت گرافیک های سری STRIX، تصویری به روز شده از هیولای اساطیری آن را، روی جعبه درج کرده است. رنگ سبز به کار گرفته شده در جعبه آن، نشان از محصولی با چیپ NVIDIA است که در دو طرف جعبه قابل مشاهده است.
عبارت ۲۰ درصد خنک تر و بازی در سکوت نیز به عنوان ویژگی خنک کننده های سری STRIX روی آن نوشته شده است که در قسمت خنک کننده به آن خواهیم پرداخت.

img 0810

در پشت جعبه نیز توضیحاتی مختصر در مورد GPU Tweak II، فناوری AutoExtreme به همراه قطعات با کیفیت Super Alloy Power II و ویژگی های خنک کننده DirectCU II دیده می شود.

 

img 0811
همچنین مشخصات فنی آن نظیر حجم حافظه، فناوری های به کار گرفته شده، شکل کارت گرافیک و توضیحاتی در مورد کمپانی سازنده به چشم می خورد.

پس از باز کردن درب جعبه اصلی، باکس دیگری با طراحی جدید STRIX وجود دارد که کارت گرافیک و متعلقات آن درون این جعبه دیگر است.

img 0812

محتویات جعبه
بعد از باز کردن این جعبه دوم، کارت گرافیک درون یک پوشش محافظ قرار دارد.

img 0813

محتویات درون جعبه شامل یک DVD نرم افزار درایور و راهنما، یک دفترچه راهنما، کابل تبدیل برق، و یک استیکر STRIX می باشد.

 

img 0814 copy

کارت گرافیک

در نگاه اول کارتی کوچک، دارای دو فن با طراحی ویژه ایسوس نظرمان را به خود جلب می کند، برخلاف کارت های رده بالاتر در قسمت پشت کارت خبری از Back plate نبود.

img 0816 img 0817

در قسمت ورودی برق، یک کانکتور ۶ پین این کارت کم مصرف را تغذیه می کند. ایسوس برای اطمینان از اتصال کابل برق به کارت از دو LED سفید و قرمز رنگ در کنار کانکتور استفده کرده است که درصورت اتصال صحیح LED سفید روشن می ماند.

 

img 0821

img 0868img 0867

 

در قسمت خروجی تصویر آن نیز یک HDMI، یک Display Port و دو پورت DVI وجود دارد.

 

img 0819
خنک کننده:

ایسوس برای کارت گرافیک های جدید رده گیمینگ خود، خنک کننده STRIX را طراحی و تولید نموده است، از خصوصیات این خنک کننده، طراحی خاص پره های فن به کار گرفته در آن است که با انتهای لبه دار آن، فشار استاتیک بیشتر و جریان هوای بالاتری را به هیت سینک وارد کرده و سه برابر نسبت به مدل مرجع، کم صدا تر شده است. علاوه بر آن، زمانی که کارت گرافیک لود آنچنانی نداشته باشد یا دمای آن به حدود ۶۰ درجه نرسد (در این کارت) ، فن ها از حرکت باز می ایستند و خنک کننده در حالت Passive به کار خود ادمه می دهد که این عمل باعث می شود که صدایی از فن های کارت تولید نشود. از مزیت این نحوه خنک سازی، طول عمر بیشتر برای فن ها و ورود کمتر گردو غبار به درون کارت گرافیک است. اما باعث می شود که دمای بی کار کارت بیشتر از حالت عادی باشد. البته به سادگی هم می توان با GPU Tweak II این ویژگی را فعال یا غیر فعال کرد.

img 0825img 0823

فن های لبه دار با طراحی اخصاصی ایسوس

در طراحی هیت سینک، ایسوس با استفاده تماس مستقیم هسته (Core Contact) به دو هیت پایپ هشت میلیمتری آن چسبانده است.
برای مدار تغذیه این کارت ایسوس کار خاصی نکرده و خبری از ترمال پد یا هیتسینک مجزا نیست. هرچند مدار تغذیه هم آنچنان پرمصرف نیست و به صورت Passive دفع حرارت می کند.

نگاهی کلی به طراحی و شکل ظاهری PCB کارت STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING

در تصاویر زیر، شکل کامل STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING را برایتان قرار دادم تا در ادامه مکان دقیق هر قطعه بحث شده در بررسی برایتان مشخص باشد:

 

img 0832 img 0833

تراشه GM206 به کارگرفته شده در STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING

در STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING، تراشه GM206 را ایسوس تا فرکانس ۱۱۶۵ مگاهرتز برای هسته و ۱۳۵۵ در حالت بوست اورکلاک کرده است و با توجه به ذات این تراشه، این کارت فقط حالت ۲ WAY SLI را پشتیبانی می کند.

 

img 0827
۲ گیگابایت حافظه GDDR5

در STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING از چهار چیپ ۵۱۲ مگابایتی حافظه GDDR5 از کمپانی SAMSUNG بهره می برد. پارت نامبر چیپ ها K4G41325FC است و با ولتاژ ۱٫۵v مشغول به کار است. ایسوس برای این کارت فرکانس حافظه را ۶,۶۱۲ مگاهرتز در نظر گرفته است. همچنین یک فاز برای بهبود جریان آن ایسوس به طور جدا در نظر گرفته است.

img 0846

چیپ حافظه

img 0847

مدار تغذیه حافظه

img 0852

دو چیپ حافظه در جلوی کارت

img 0849

دو چیپ حافظه پشت کارت

 

مدار تغذیه اختصاصی تولید شده در خط تولید تمام خودکار ایسوس(Auto-Extreme) به همراه قطعات با کیفیت و استاندارد Super Alloy Power II

پس از عرضه سری STRIX، ایسوس به توانست نام خود را به عنوان اولین شرکت با خط تولید تمام اتوماتیک در تولید کارت گرافیک ثبت کند. خط تولید با فناوری AutoExtreme، به دلیل استفاده از روبات به جای انسان، خطای انسانی را در حین پروسه تولید حذف کرده است. همچنین به دلیل استفاده از طراحی قطعات به صورت BGA، دیگر خبری از لحیم کاری و نوک تیز در پشت PCB نیست و سطحی صاف و یکدست در PCB این سری دیده می شود! کارت گرافیک ها با قطعات به کار گرفته شده در این خط تولید نیز با استاندارد جدید ایسوس که با نام Super Alloy Power II می شناسیم، ساخته شده که منجر به کاهش مصرف، کاهش دمای تولید شده توسط ماسفت ها، کاهش نویز حاصل از کار فاز ها می شود و در کل همه اینها کارتی پایدار، مقاوم و با کیفیت را در زمان استفاده طولانی مدت به کاربر هدیه می دهد. از ویژگی قابل ذکر این مدار تغذیه جدید نیز طول عمر ۵ برابر و بهبود مصرف ۵۰ درصدی نسبت به مدل مرجع است. در تصویر زیر تفاوت ظاهری دو نسل SAP و SAP II را مشاهده می کنید:

img 0841

مدار تغذیه کارت STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 GAMING با قطعات Super Alloy Power II

sap

مدار تغذیه کارت  EAH6970 DCII 2GD5 با قطعات Super Alloy Power

چیپ uP1608TK وظیفه تصمیم گیری و مدیریت مصرف مدار تغذیه را برعهده دارد. برای این کارت کم مصرف، ایسوس دو ردیف ۶ تایی ماسفت M3056M در نظر گرفته که توسط یک ماسفت درایور uP1959R مقداردهی می شوند. همچنین ایسوس در این کارت از چوک های جدیدی که روی آنها عبارت SAP II نیز نوشته شده است استفاده کرده است از آلیاژ آلومینیومی جدید و بهبود یافته در آن به کار گرفته شده و از خصوصیت این چوک های جدید می توان به نویز کمتر در زمان لود های سنگین بر شمرد که تعداد چهار عدد از این چوک ها، فاز های GPU این کارت را تشکیل می دهند. در خط نهایی از مدار تغذیه نیز خازن های با کیفیت ژاپنی قرار دارند که با عمری بیش از هفتاد هزار ساعت کار در شرایط سخت، قدرت مورد نیاز GTX 950 را تامین می کند.

img 0835

چیپ uP1608TK

img 0843

نمایی کلی از فازها و دیگر قطعات مدار تغذیهSTRIX GTX 950 DC2OC-2GD5-GAMING

نرم افزار محبوب GPU Tweak II سازگاری کامل باSTRIX GTX 950 DC2OC-2GD5-GAMING

90afgputweak big

ایسوس با هدف گرفتن جامعه گیمرها، و علم به اینکه غالباً گیمرها به کارایی و سادگی اهمیت می دهند تا تنظیمات فنی، نرم افزار GPU Tweak II را ارائه کرد. این نرم افزار که نسخه دوم و دگرگون شده ابزار اورکلاکینگ کارت گرافیک های ایسوس است، امکاناتی بی نظیر را در یک مجموعه، با رابط کاربری بسیار کارامد قرار داده است.
این امکانات شامل ۴ دسته کلی:

  • اورکلاکینگ
  • مانیتورینگ
  • بهینه سازی سیستم
  • اشتراک محتوای بازی در محیط اینترنت

هستند.

برای اورکلاکینگ، ایسوس برای گیمر ها پروفایل هایی از پیش تعریف شده ساخته که کاربر می تواند فقط با یک کلیک بسته به موقعیت، کارت گرافیک خود را بهینه کند. بخشی هم برای حرفه ای ها در نظرگرفته که تمامی گزینه های مورد نیاز برای اورکلاکینگ در آن وجود دارد.

برای مانیتورینگ هم، گزارشی کامل به صورت نمودار در درسترس است و هیچ چیز از چشم شما دور نمی ماند.
علاوه بر اینها ایسوس قابلیت جدیدی نیز به این نرم افزار اضافه کرده است که Gaming Booster نام دارد که امکانات جالبی برای بهینه سازی سیستم در این بخش وجود دارد تا بازی را روانتر و راحت تر اجرا کنید. Gaming booster می تواند با آزاد سازی منابع سیستم، بستن سرویس های اضافه و غیر فعال کردن ظاهر تم ویندوز و مرتب سازی حافظه مقدار قابل توجهی به افزایش کارایی سیستم در بازی کمک کند.

برای اطلاع بیشتر در مورد نحوه کار و جزئیات کامل نرم افزار GPU Tweak II اینجا کلیک کنید.
تست، اورکلاکینگ و مقایسه
تا اینجا با جزئیات این عضو نوپا آشنا شدیم. حال آن را به میدان مبارزه برده و در رینگ مادربورد ببینیم چند مرده حلاج است!!
روند تست:
پس از نصب درایور و ریستارت، هر تست را یک به یک اجرا و پس از اتمام تست، مجدداً سیستم را ریستارت می کنیم تا اثرات لود و فشار بر سیستم تاثیری بر نتایج دیگر تست ها نگذارد.
آخرین نسخه درایور موجود، System Info، DirectX و MSVC++ استفاده شده است.
برای بخش شیرین اورکلاکینگ هم از نرم افزار GPU Tweak II برای اورکلاکینگ استفاده شد. هیچگونه ولتاژی اعمال نشد، فقط مقدار Power Limit را به ۱۱۰ درصد رساندیم.
پس از اندکی بررسی، هسته کارت در فرکانس بوست ۱۵۶۵ مگاهرتز و رم های آن در فرکانس موثر ۷,۶۶۰ مگاهرتز کاملاً پایدار بود و هر تستی را توانست پاس کند!! واقعاً از این کارت این میزان اورکلاک انتظار نمی رفت!! 😐
برای برداشت بهتر از بررسی تصمیم گرفتم این کارت را با برادر بزرگتر و قدرتمند تر خود یعنی STRIX GTX 960 DC2 OC 2GD5 مقایسه کنم! در کمال تعجب STRIX GTX 950 DC2 OC 2GD5 GAMING نه تنها در حالت اورکلاک شده در چالش با GTX 960 مقلوب نشد، بلکه پا به پای آن تا انتها پیش رفت. نتیجه مقایسه را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

مشخصات سیستم تست:

pc

سیستم عامل: Window 7 SP1 64bit

درایور:NVIDIA Forceware 361.43 WHQL

عدد بزرگتر نشان دهنده کارایی بیشتر است

image001

image015

image003

image005

image006

950

image011

image013

تست دما:

با کمال تعجب این کارت در حالت بی کاری بسیار خنک عمل می کند!! با فعال بودن حالت ۰dB، و خنک کننده Passive، پس از ۵ دقیقه در دسکتاپ دما حدود ۲۹ درجه و با غیر فعال کردن این حالت و چرخش فن ها در سرعت ۸۰۰ دور در دقیقه دما به ۲۶ درجه رسید!!

برای میزان دمای تحت فشار هم پس از تست یک لوپ کامل از بنچمارک بسیار سنگین Unigine Heaven 4.0 در مد Extreme فن ها پس از عبور دما از ۶۰ درجه شروع به چرخیدن کردند و دما در طول تست لحظه ای به ۶۶ درجه رسید، با خاموش کردن حالت ۰dB دما در طول تست برای یک لحظاتی به ۶۵ درجه رسید. این نرم افزار بیشترین فشار را بر کارت وارد می کند!

دمای محیط هم ۲۴ درجه سانتیگراد به صورت ثابت بود و برای اعتبار بخشیدن به تست دما، از هر چهار حالت ممکن فیلم گرفتم و ضمیمه بررسی قرار دادم.

نکته جالبی هم که در زمان تست نویز فن لازم به ذکر می دانم، عملکرد بسیار بی صدای این کارت است که فن ها تا سرعت ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تقریباً از فاصله ۲۰ سانتیمتری هیچ صدایی ندارند.

برای دیدن ویدئو های تست دما روی لینک های زیر کلیک کنید:

 

بررسی دمای کارت STRIX GTX 950 DC2 OC 2GD5 Gaming در فشار کامل که به راحتی خنک کننده Direct CUII از پس آن بر می آید! نهایت دما ۶۶ درجه(۰dB فعال)
بررسی دمای کارت STRIX GTX 950 DC2 OC 2GD5 Gaming در حالت بیکاری و با فن های خاموش (۰dB فعال) که پس از ۵ دقیقه دما به ۲۹ درجه رسید!!
بررسی دمای کارت STRIX GTX 950 DC2 OC 2GD5 Gaming در فشار کامل که به راحتی خنک کننده Direct CUII از پس آن بر می آید! نهایت دما ۶۵ درجه(۰dB غیر فعال)
بررسی دمای کارت STRIX GTX 950 DC2 OC 2GD5 Gaming در حالت بیکاری و با فن های درحال چرخش (۰dB غیر فعال) که پس از ۵ دقیقه دما به ۲۵ درجه رسید!!

نتیجه گیری و سخن پایانی:

 

همانطور که باهم دیدیم، کوچکترین عضو خانواده Maxwell II، قدرتی بیش از حد و اندازه خود را در اختیار دارد. ایسوس با طراحی خاص خود علاوه بر افزایش کارایی و بهبود در عملکرد این کارت کوچک اندام، آن را به رقیبی برای برادر بزرگترش یعنی GTX 960 تبدیل کرده است. در کل این محصول برای گیمرهایی که با بودجه کم نیاز به بالاترین کارایی را دارند، بهترین پیشنهاد است. قدرت بیشتر در مقایسه با رده میانی نسل قبل و پشتیبانی از رابط DirectX 12.0 می تواند یکی از دلایل ارتقا و استفاده از این کارت باشد. در حال حاضر STRIX GTX 950 DC2 OC 2GD5 در بازار با قیمتی حدود ۲۱۶دلار در دسترس است.

طی بررسی نقاط ضعف و قوت محصول به شرح زیر مشخص شد:

نقاط قوت:

  • قابلیت اورکلاکینگ بسیار بالا و دور از انتظار
  • دمای کار بسیار پایین در حالت بیکار
  • قطعات با کیفیت
  • کاملاً بیصدا حتی در زمان فشار کامل
  • ابعاد کوچک
  • مصرف بسیار پایین
  • پشتیبانی اختصاصی از نرم افزار اورکلاکینگ و بهینه سازی سیستم
  • قیمت مناسب نسبت به سایر برندهای موجود

نقاط ضعف:

  • نداشتن Back plate و هیت سنک مجزا برای مدار تغذیه

 

 

 

بنا به تست و شرایط این محصول وبسایت گیمفا نمرات هر آیتم را بر اساس جدول زیر به این کارت گرافیک تخصیص داده است:

۸طراحی
۸.۵امکانات
۹کیفیت قطعه
۱۰قیمت در برابر کارایی
۸بسته بندی
۸.۷امتیاز نهایی

 

همچنین این محصول با توجه به نمرات کسب کرده از جدول بالا نشان های “بالاترین ارزش در برابر کارایی” و “بالاترین کارایی” را از گیمفا کسب می کند:

 

gamefa

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا
STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

STRIX GTX 950 DC2OC 2GD5 ایسوس، کارتی فراتر از انتظار - گیمفا