مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا

مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵

امیر حاجی زاده
۱۸:۰۷ ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا

۲۰۱۵! سالی که انصافا باید گفت برای طرفداران PC از لحاظ بهینه‌سازی بازی‌های مختلف، سالی نامطلوب و نامناسب بود. سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و زمان بررسی بهینه‌ترین بازی‌های آن فرا رسیده است. به همین مناسب بد نیست که نگاهی به ۱۰ عنوان بهینه‌شده بر روی پلتفرم PC بیندازیم تا شک و شبهات بوجود امده برای بهینه‌سازی عناوین گوناگون ۲۰۱۵ از بین برود و آگاهی لازمه را بدست آوریم. لذا در این مقاله، بر روی نسخه‌های نهایی به‌همراه بروزرسان‌های مختلف تمرکز می‌کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

بگذارید چندین سوال در ابتدای مقاله بپرسیم و به پاسخ‌هایشان هم برسیم:

  1. آیا این عناوین موفق شده‌اند که با چندین کارت گرافیک و پردازنده‌های چند هسته‌ای سازگاری داشته باشند؟
  2. آیا تنظیمات گرافیکی و جلوه‌های بصری قابل قبولی ارائه ‌می‌دهند؟
  3. آیا حداقل سیستم‎های موردنیاز و پیشنهادی آن‌ها واقعی بوده است؟

اما معیار ما برای بهینه خطاب کردن یک بازی PC چیست؟ اجازه بدهید قبل از شروع، این مطلب را روشن کنیم. از نظر ما، عنوانی بهینه محسوب می‌شود که به خوبی بر روی چندین CPU و کارت گرافیک و تمامی هسته‌ها و پردازنده‌های گرافیکی ممکن اجرا شود و در آن خبری از تنظیمات و جزئیات کنسولی (از قبیل محدوده‌ی دید بسیار کم و محدود، مشکل نمایش دادن کلیدهای کنترلر حتی زمان استفاده از ماوس و صفحه‌کلید و مشکلات مربوط به هدایت ماوس) نباشد. عنوانی که تنظیمات گرافیکی فراوان و قابل قبولی برای تغییر دادن در اختیار بازیباز قرار داده و از طرفی هم به‌خوبی اجرا شود و زیبا به نظر برسد. به طور خلاصه ما قصد داریم جنبه‌های فنی بازی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. بدین معنا که نه تنها موتور‌گرافیکی بازی مورد نظر باید بر روی قطعات روز به خوبی عمل کند، بلکه سازنده‌ی بازی تنظیمات گرافیکی مخصوص PC و فناوری‌های انحصاری این پلتفرم از قبیل SLI و Crossfire و امکانات کنترل بهینه‌ برای PC را نیز نباید فراموش کرده باشد.

۱۰) Project CARS

project cars

Project CARS

Project CARS را می‌توان از نظر جلوه‌های بصری بهترین عنوان سبک مسابقه‌ای(Racing) در پلتفرم PC نامید. علاوه بر این، Project CARS از آن دسته عناوینی بود که پچ‌ها و به‌روزرسان‌های  آن کمک زیادی در بهبود عملکرد بازی و رفع مشکلات مربوط به پردازنده کردند. هم‌چنین بعدها یک افکت باران به بازی اضافه شد که به نسخه‌ی به‌کار رفته در عنوان انحصاری Driveclub بسیار نزدیک بود. بازی تنظیمات گرافیکی فراوان و گوناگونی را در اختیار بازیباز قرار می‌دهد و به خوبی از هسته‌های پردازنده استفاده می‌کند.

مدل اتومبیل‌های Project CARS فوق‌العاده هستند(بر روی سطح جزئیات Ultra هر اتومبیل از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مثلث ساخته شده است) و سیستم تخریب‌پذیری و تغییر شکل به‌کار‌گرفته‌شده بسیار طبیعی و قابل قبول می‌باشد. سیستم نورپردازی بازی شگفت‌انگیز است و بیشتر مسیرهای مسابقه از بافت‌هایی با رزولوشن بالا برخوردار هستند. مشکلات معدودی در زمینه‌ی LOD بازی حتی بر روی سطح جزئیات Ultra وجود دارد، برخی اشیاء در فاصله‌ی دور ناگهان ظاهر می‌شوند اما قابل چشم‌پوشی هستند.

 

۹)  Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

tom clancys rainbow six siege 10 bartar pc

گروه ضربت | Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

شرکت یوبی‌سافت با عرضه‌ Rainbow Six: Siege ما را تحت تأثیر قرار داد. با این که گرافیک بازی نسبت به نمایش‌های اولیه افت داشت، اما هنوز هم در پلتفرم PC خوب به نظر می‌رسد. بازی به‌خوبی از تمام هسته‌های پردازنده استفاده می‌کند و در عین حال مشکل خاصی حتی با پردازنده‌های دو هسته‌ای ندارد. هم‌چنین یوبی‌سافت به همراه آخرین به‌روز‌رسان بازی، یک مجموعه از بافت‌های Ultra HD را در اختیار کاربران PC گذاشته است. بنابراین، Rainbow Six: Siege لیاقت حضور در این لیست را دارد.

به‌طور‌کلی Rainbow Six: Siege یک پورت بسیار‌عالی بر روی PC دارد. بازی به پردازنده‌ی High End برای اجرا شدن احتیاج ندارد. دارای سیستم تخریب‌پذیری عالی و تماشایی است. تنظیمات‌گرافیکی فراوانی را در اختیار بازیباز قرار می‌دهد و بافت‌های Ultra تنها به ۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی نیاز دارند. به شما اجازه‌ی تغییر FOV (خلاصه‌شده‌ی عبارت Field of View به معنای میدان دید) را می‌دهد و فاقد مشکلات کنترل ماوس است. کدهای مربوط به شبکه و اتصالات بازی اندکی جای کار دارند و امیدواریم که یوبی‌سافت شروع به بهبود آن‌ها کند. هم‌چنین بد نبود اگر بازی یک لیست جست‌وجو برای پیدا کردن بازی داشت هر چند اخیرا عناوین زیادی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. اما از همه‌ی این مسائل بگذریم، ما شاهد هیچ‌گونه اخلالی در روند پیدا کردن و پیوستن به بازی نبودیم.

 

۸) Zombie Army Trilogy

zombie army trilogy 10 bartar pc

۳ گانه‌ای با طعم زامبی! | Zombie Army Trilogy

درست همانند Sniper Elite 3 که یکی از بهینه‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۴ بود، استودیوی Rebellion موفق شد Zombie Army Trilogy را نیز به همان‌خوبی پورت کند. این عنوان به‌خوبی از تمام هسته‌های پردازنده‌ی شما استفاده می‌کند و مشکلات مربوط به SLI این بازی نیز با همکاری انویدیا و Rebellion حل شده است. Zombie Army Trilogy زیبا به نظر می‌رسد و به زیبایی نیز اجرا می‌شود. حتی با یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای!

این بازی یک عنوان درخشان از نظر بهینه‌سازی به نظر می‌رسد. به‌خوبی با پردازنده‌های دو هسته‌ای فعالیت می‌کند. به کارت گرافیک High End برای اجرا شدن نیاز ندارد اما اگر شما کارت‌گرافیک قدرتمندی دارید، می‌توانید SuperSampling را فعال کرده و شاهد به چالش کشیده‌شدن سیستم خود باشید. هم‌چنین Zombie Army Trilogy مشکلات مربوط به کنترل شخصیت را با ماوس و کیبورد ندارد که خبر خوبی برای PC داران است.

 

۷) Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

metal gear solid v the phantom pain 10 bartar pc

داستانی حماسی… | Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

بهینه‌سازی عنوان Metal Gear Solid V: Ground Zeroes در سال ۲۰۱۴ همگی ما را شگفت زده کرد. خوش‌بختانه Kojima Productions بر خلاف بسیاری از ناشران و توسعه‌دهندگان ژاپنی، به طرفداران PCباز خود احترام گذاشته و یک عنوان فوق‌العاده را به آن‌ها تحویل داد. بازی به‌خوبی از تمام قدرت و هسته‌های پردازنده و تمام GPU‌های کارت‌گرافیک شما استفاده می‌کند و از هر دو زبان انگلیسی و ژاپنی به‌طور‌کامل پشتیبانی می‌کند. واقعا زیباست! هر چند مشکلاتی در زمینه‌ی کنترل و اشکال نشان‌دهنده‌ کنترل‌ها وجود دارد (که از بین آن‌ها، مشکل بزرگنمایی و حرکت دوربین رفع شده است).

با وجود همه‌ی این حرف‌ها، آیا Metal Gear Solid V: The Phantom Pain یک پورت کامل و بی‌عیب و نقص دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که کاملا نه! برای شروع، PC بازان نمی‌توانند در‌تمامی منوهای بازی از ماوس استفاده کنند. مثل منوی iDroid که فقط با کیبورد قابل کنترل است. مشکلات عجیبی حین بزرگنمایی با Binoculars وجود دارد و در میان‌پرده‌هایی که قابلیت تغییر دوربین را دارید، عجیب حرکت می‌کند. با‌وجود این‌که کلیدهای مربوط به کیبورد به‌خوبی در داخل بازی نمایش داده می‌شوند، اما به‌عنوان مثال راهنمای بازی گاهی به شما می‌گوید که Analogue راست را فشار دهید.(هیچ کدام از این مشکلات در نسخه‌ی Ground Zeroes وجود نداشت.)

 

۶) Dying Light

dying light 10 bartar pc

موفقیت درکنار شبی‌خوش | Dying Light

Dying Light یکی از عناوینی است که پچ‌ و به‌روز‌رسان‌های متعدد آن، خیلی‌سریع به بهبود بازی کمک کردند. Techland موفق شد مشکلات مربوط به پردازنده را حل کند. حالا بازی با پردازنده‌هایی که بیش از ۴ هسته دارند نیز مشکلی ندارد. هم‌چنین بازی از کارت‌گرافیک‌های چند هسته‌ای به‌خوبی پشتیبانی کرده و میدان دید قابل تغییر دارد. خبری هم از مشکلات ماوس هنگام جابه‌جایی دوربین نیست.

این بازی فاقد هر گونه لگ و افت فریم ناگهانی (با بافت‌های Medium) است. کلیدهای کیبورد به‌خوبی نمایش داده می‌شوند و خبری از نشان‌گرهای کنترلر هنگام استفاده از ماوس و کیبورد نیست. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که با عنوانی به‌مراتب بهینه‌تر از Dead Island سر و کار داریم! همان Dead Island که مشکلات فراوانی با ماوس و افت فریم‌های فراوان داشت.

 

۵) Mad Max

mad max 10 bartar pc

اسطوره دیوانگی | Mad Max

این عنوان جهان‌باز که توسط استودیوی Avalanche توسعه یافته است، بر روی پلتفرم PC به‌خوبی عمل می‌کند. بازی با پردازنده‌های چند‌هسته‌ای و گوناگون مشکلی نداشته است و از SLI/Crossfire نیز پشتیبانی کامل می‌کند. تنظیمات‌گرافیکی زیادی در اختیار شما می‌گذارد و بر‌خلاف جهان‌باز بودن بازی، شما شاهد هیچ‌گونه Stutter ( لگ و افت فریم ناگهانی) نخواهید بود که یک نکته‌ی مثبت است.

به طور کلی Mad Max شما را غافل‌گیر خواهد کرد. درست است که از نظر بصری بهترین عنوان جهان‌باز بازار نیست(مخصوصا از نظر بافت‌ها)! اما نمی‌توان آن‌ را متوسط یا ضعیف خطاب کرد. این عنوان، زیبا به‌نظر می‌رسد و به طرز شگفت‌انگیزی بر روی PC عالی اجرا می‌شود. بازی به‌خوبی با ترکیب‌های مختلف قطعات هماهنگ است و همان‌طور که حدس زدید نشانگرهای مخصوص کیبورد نیز دارد. خبری از Stutter نیست و کنترل دوربین بازی بدون مشکل است.

۴) Battlefield: Hardline

battlefield hardline 10 bartar pc

هیجانی با طعم دزد و پلیس! | Battlefield: Hardline

قدرت Frostbite 3! عنوان Battlefield: Hardline بدون شک یکی از بهینه‌ترین عناوین ۲۰۱۵ برای PC است. به‌لطف استفاده از موتورگرافیکی قدرتمند Frostbite 3، استودیو Visceral Games قادر به توسعه عنوانی شد که با وجود گرافیکی بسیار‌خوب، حتی روی کارت‌گرافیک‌های با حافظه ۲ گیگابایت نیز قابل اجرا بود و در پردازنده و گرافیک‌های چند هسته‌ای نیز عملکرد بسیار‌خوبی داشت.

Battlefield: Hardline یکی از بهینه‌ترین عناوین سال ۲۰۱۵ برای PC است. به‌لطف موتور Frostbite 3، این عنوان عملکرد خوبی با پردازنده‌های چند‌هسته‌ای ارائه می‌دهد و حتی با پردازنده‌های دو هسته‌ای نیز قابل اجرا است. علاوه بر بهینه‌سازی خوب، گرافیک این عنوان بسیار‌ زیبا به‌نظر می‌رسد و سیستم تخریب‌پذیری پیشرفته‌ای نیز دارد. هم‌چنین هیچ‌گونه مشکلی بابت اتصال به سرورهای مولتی پلیر نیز مشاهده نشد.

۳) Grand Theft Auto: V

gta v 10 bartar pc

بزرگ ترین سرقت تاریخ، این بار با سه نفر | GTA V

توسعه و عرضه عنوان GTA V نسخه PC، برای Rockstar Games بسیار زمان‌بر بود اما ارزشش را داشت. برخلاف GTA IV، این نسخه عملکرد بسیار‌عالی روی PC دارد و از تنظیمات‌گرافیکی بسیاری بهره می‌برد. GTA V هیچ‌گونه مشکلی با گرافیک‌های چند‌هسته‌ای ندارد و به‌خوبی از ماوس پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین این نسخه نیز مانند همیشه از مادها پشتیبانی می‌کند.

در کل GTA V عملکرد فوق العاده بهینه‌ای در PC از خود ارائه می‌دهد و با رنج وسیعی از سخت افزار‌ها هماهنگی دارد. این نسخه بدون‌شک یکی از بهینه‌ترین بازی‌های PC در سال ۲۰۱۵ است که حتی با CPU‌های دو‌هسته ای(در‌صورتی‌ که Hyper Thread فعال باشد) نیز به‌خوبی اجرا میشود و از تنظیمات بسیاری برای گرافیک و گیم‌پلی بهره می‌برد. (مانند تنظیمات برای تغییر FOV و Mouse Raw Input)

۲) The Witcher 3: Wild Hunt

the witcher 3 wild hunt 10 bartar pc

شکاری وحشی با گرگ سپید | The Witcher 3: Wild hunt

The Witcher 3: Wild hunt را می‌توان زیباترین بازی جهان‌باز تاریخ دانست! گرافیک بازی نسبت به نمایش‌های اولیه افت داشته است و تنظیمات NVIDIA نیز حسابی کارت‌گرافیک شما را به چالش می‌کشد. هرچند در آپدیت‌های اخیر، CD Projekt RED تنظیمات بیشتری برای ویژگی‌های NVIDIA قرار داد تا کارایی روی کارت‌گرافیک‌های AMD نیز بهتر شود. البته حتی بدون این ویژگی ها، The Witcher 3: Wild Hunt هم‌چنان زیباترین عنوان جهان‌باز در سال ۲۰۱۵ است! علاوه بر‌ این، CD Projekt RED بافت های بسیار با‌کیفیتی نیز در بازی قرار داده که حتی ۲ گیگابایت VRAM نیز مصرف نمی‌کنند. بازی به‌خوبی بهینه شده و از تمامی هسته‌های CPU به خوبی استفاده می‌کند. هم‌چنین از مشکلاتی مانند Stutter(لگ‌های کوچک) نیز خبری نیست. مانند GTA V، این عنوان نیز از ماد‌ها به‌خوبی پشتیبانی می‌کند و واقعا کیفیت خوبی نسبت به سیستم مورد نیازش ارائه می‌دهد.

CD Projekt RED جهانی شگفت‌انگیز با شخصیت‌های پرجزئیات و دوست‌داشتنی خلق کرده است. بافت‌ها کیفیت بسیار‌خوبی دارند و چرخه آب و هوایی نیز زیباست. به لطف تکنیک‌های NVIDIA، بازی از تخریب‌پذیری خوبی نیز بهره می‌برد. هم‌چنین کاربران PC می‌توانند با استفاده از کانفیگ های SweetFX، رنگ‌ها و کنتراست را مقداری بهبود دهند. همان‌طور که گفتیم، کیفیت نسخه‌نهایی The Witcher 3: Wild Hunt به‌اندازه نمایش‌های سال ۲۰۱۳ نیست اما با این‌حال، هم‌چنان زیباترین عنوانی جهان باز است که ما تا به حال دیده‌ایم.

۱) Star Wars: Battlefront

star wars battlefront 10 bartar pc

جنگ ستارگان | Star Wars: Battlefront

مطمئنا خیلی از شما نیز این شاهکار فنی را تا به‌حال تجربه کرده‌اید. برخلاف بسیاری از توسعه‌دهندگان، DICE دقیقا همان چیزی که در هنگام معرفی این عنوان نمایش داد را عرضه کرد. Star Wars: Battlefront بر روی PC بسیار عالی اجرا می‌شود. بافت‌های بسیار با‌کیفیتی نیز دارد (با مصرف کمتر از ۲ گیگابایت حافظه) و روی پردازنده و کارت‌گرافیک‌های چند‌هسته‌ای نیز عملکرد خوبی دارد. به‌لطف استفاده از موتور Frostbite 3 گرافیک بسیار‌خوبی نیز ارائه می‌دهد. هرچند از لحاظ محتوا و گیم‌پلی هم‌چنان مشکلاتی وجود دارد اما بدون‌شک بهینه‌ترین عنوان PC در سال ۲۰۱۵ است.

 Star Wars: Battlefront بهینه‌ترین بازی سال ۲۰۱۵ برای PC است. این عنوان از تنظیمات قابل‌توجه برای تغییر گرافیک، FOV و … بهره می‌برد. از مشکلات مربوط به ماوس/کنترل خبری نیست و از نت‌کد‌های قوی نیز استفاده می‌کند. ما در هنگام تجربه این عنوان هیچ‌گونه مشکلی مانند لگ، تاخیر در اتصال و … مشاهده نکردیم. DICE در ارائه تجربه‌ای بی‌نقص در روز عرضه موفق بوده است.

سخن پایانی

یک سال دیگر هم گذشت و شاهد معرفی و عرضه بازی‌های متفاوتی از سوی ناشران و سازندگان آنان بودیم. سال ۲۰۱۵ با تمامی فراز و نشیب‌های خود روبه پایان بوده و چیزی که برایمان ماند، خوشحالی و حسرت و یا افسوس بود! نمایشگاه، کنفرانس و مراسم های مختلفی را داشتیم که طبق روال هر ساله برگزار شدند و هیجان و اهمیت خاص خود را داشتند. مسلما در این سال (۲۰۱۵) به جملاتی از قبیل “پیش‌نمایشی برای عناوین بزرگ… مقدمه‌ای برای آینده‌ای پربار تر…” بودید و واقعیت کار نیز چنین است. زیرا با نگاهی اجمالی و یک حساب سرانگشتی می‌توان به پربار بودن سالی پیش‌رو یعنی ۲۰۱۶ پی‌برد. از حق نگذریم، نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که ۲۰۱۵ سال آنچنان پر زرق و برقی برای بهترین پلتفرم بازی (PC) و طرفدارانش نبود. بهینه‌سازی نامطلوب بازی‌های مختلف در سبک‌های گوناگون، عدم توجه سازندگان و توسعه‌دهندگان آن‌ها، نوسانات متعدد قیمت قطعات کامپیوتری، کرک نشدن به‌موقع بازی و وجود مشکلات فنی حتی با انتشار به‌روزرسان‌ها و روش‌های متفاوت برای حل آن‌ها، از جمله عوامل نارضایتی دارندگان PC و پررونق نبودن امسال برای پلتفرم PC بود.

ناگفته نماند که انتخاب رتبه‌بندی لیست توسط ما صورت نگرفته و مقاله، با اندکی حذف و اضافات، ترجمه شده است.

10 bartar pc

این مقاله براساس وب‌سایت Dsogaming و توسط تیم‌مدیریت‌انجمن گیمفا ترجمه شده است.

تهیه و ترجمه توسط تیم‌مدیریت‌انجمن گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
مقاله: ۱۰ بازی بهینه‌ پلتفرم PC در سال ۲۰۱۵ - گیمفا