قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا

قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6

امیرحسین دهنوی
۱۴:۲۸ ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا

در سال ۲۰۰۵ بود که مایکروسافت اولین نسخه از سری Forza Motorsport را برای کنسول اکس باکس منتشر کرد. این عنوان که توسط استودیوی خوش ذوق Turn 10 ساخته شده بود، توانست بازخوردهای بسیار خوبی را از منتقدین و بازی‌بازان دریافت کند و به رقیب سرسخت سری محبوب Gran Turismo تبدیل شود. پس از موفقیت Forza Motorsport، شاهد عرضه این سری در هر دو سال بودیم. در سال ۲۰۱۳ پنجمین نسخه از سری Forza Motorsport برای اکس باکس وان منتشر شد و حال پس از گذشت دو سال ششمین نسخه نیز منتشر گردید.

به هیچ وجه اشتباه نکنید، Forza Motorsport 6 یک انقلاب در سبک شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی نیست. این عنوان ویژگی جدیدی را به این سبک اضافه نمی‌کند. آب‌وهوای بارانی و رانندگی در شب؟ این ویژگی‌ها را در عناوین شبیه‌ساز نسل هشتمی DriveClub و Project Cars دیده‌ایم. ۴۶۰ خودرو و ۲۶ محل مسابقه؟ آیا کیفیت فدای کمیت شده است؟ کیفیت تصویر ۱۰۸۰P و فریم‌ریت ۶۰؟ Project Cars نیز در همین حد بود. پس چه چیزی Forza Motorsport 6 را آنقدر خاص کرده است که به نظر من، برترین عنوان شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی است؟ برای پاسخ به این سوالات بیایید مرحله به مرحله Forza Motorsport 6 را بررسی کنیم.

forza motorsport 6 14211663571771

۲۰۱۷ Ford GT

زمانی که Forza Motorsport 5 به کنسول اکس باکس‌وان آمد، شاهد سیستم هوش‌مصنوعی جدیدی برای رانندگان بودیم. Drivatar یک انقلاب در هوش‌مصنوعی بازی‌های اتومبیل‌رانی بود و استاندارد جدیدی را تعریف کرد. Drivatar از نحوه بازی شما و دوستان‌تان یاد می‌گیرد و هنگامی مشغول بازی به‌صورت آفلاین هستید، رقبای شما با استفاده از Drivatar سبک رانندگی دوستا‌ن‌تان را خواهند داشت. نتیجه آن تجربه بسیار واقعی‌تر و داشتن رقبایی انسانی‌تر است. سبک رانندگی شما در Xbox Cloud ذخیره می‌شود و درصورت اتصال به اینترنت شما می‌توانید بهترین تجربه Drivatar را داشته باشید اما اگر هیچگاه به اینترنت متصل نشوید، بازی همچنان از Drivatarهای پیش‌فرض خود استفاده می‌کند که همچنان هوش‌مصنوعی بسیار خوبی دارند. طبیعتا اگر هرچند وقت به اینترنت متصل شوید، Drivatarهای به‌روزتری را دریافت می‌کنید و تجربه‌ای متفاوت و شیرین را برای خود به‌دست می‌آورید. Drivatar مخصوص شما که در Xbox Cloud ذخیره شده است، حاوی سبک رانندگی شماست و پس اگر دوستان‌ شما مشغول بازی با Drivatar شما باشند شاهد سبک رانندگی بسیار نزدیکی با آن‌چه که خود شما هستید، خواهند بود. در ضمن Drivatar شما اگر در مقابل دوستان‌تان بازی کند و جایگاه خوبی بدست آورد، برای شما اعتبار هم دارد و هرروز فورزا به شما اطلاع می‌دهد که Drivatar شما چه مقدار اعتبار در مقابل دوستان‌تان کسب کرده است و شما می‌توانید آن اعتبار را برداشت کنید.

قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا

سیستم Drivatar در Forza 6 بهبودهایی نسبت به نسخه قبلی خود پیدا کرده است.

اولین چیزی که هنگام شروع بازی می‌فهمید، بارگذاری‌های طولانی است! پس از آن، شاهد کیفیت بالای ۱۰۸۰P و هنگام مسابقه نیز فریم‌ریت ثابت ۶۰ را حس خواهید کرد و آن‌گاه است که می‌فهمید دلیل این بارگذاری‌ یک دقیقه‌ای چیست. در طراحی خودروها و محل‌های مسابقه شاهد دقت بالای سازندگان در جزئیات هستیم. متاسفانه گرافیک بازی نسبت به نسخه قبلی خود تغییر چندانی نداشته است و در ابتدای بازی این حس را به شما می‌دهد که مشغول بازی نسخه کامل و بهبودیافته Forza Motorsport 5 هستید؛ اما پس از اینکه برای اولین بار پدال گاز را فشار می‌دهید، خواهید فهمید که گیم‌پلی بازی تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. کنترل اتومبیل در فورزا ۶ با هر عنوان مسابقه‌ای دیگری متفاوت است. کنترل اتومبیل‌ها در Forza Motorsport 6 تمرکز بالایی برروی پدال‌ها دارد. بگذارید مکانیسم جدید کنترل را در فورزا ۶ بیشتر برای‌تان توضیح دهم. در عناوین مسابقه‌ای دیگر بیشترین بار کنترل خودرو برروی آنالوگ‌هاست، بدین معنا که چه مقدار آنالوگ دسته خود را به سمت راست یا چپ می‌برید و به همان‌ مقدار نیز برروی خودروی خود کنترل دارید؛ اما در فورزا ۶ موضوع متفاوت است. کنترل اتومبیل با استفاده از آنالوگ‌ بخش مهمی از هدایت خودرو در فورزا ۶ است اما تمرکز اصلی برروی پدال‌های خودرو است. اینکه چه مقدار تریگر‌های کنترلر (RT & LT) خود را فشار می‌دهید در هدایت اتومبیل‌تان نقش به‌سزایی دارد. این نوع کنترل در آب‌وهوای بارانی بسیار محسوس‌تر است، زیرا اگر در زمانی که هوا بارانی است و زمین خیس، تریگر ترمز را محکم فشار دهید، نتیجه‌اش از دست دادن کنترل خودرو است.

قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا

در آب‌وهوای بارانی کوچکترین اشتباه تاوان سنگینی دارد اما قابلیت Rewind این امکان را به شما می‌دهد تا اشتباه خود را اصلاح کنید.

Forza Motorsport 6 اولین عنوان سری است که دارای آب‌وهوای بارانی است. آب‌وهوای بارانی ویژگی جدیدی در عناوین شبیه‌ساز مسابقه‌ای نیست و نمونه‌ آن را در چندین عنوان نسل هشت دیده‌ایم؛ اما در Forza Motorsport 6 این ویژگی چنان بی‌نقص و طبیعی پیاده‌سازی شده است که حس یک قابلیت نو را به شما می‌دهد. گیم‌پلی بازی و طرز کنترل اتومبیل‌تان در آب‌وهوای بارانی کاملا متفاوت می‌شود و حس یک بازی جدید را به شما می‌دهد. در مسیر خود شاهد بعضی از گودال‌های آب خواهید بود که حجم زیادی از آب در آن جمع شده‌اند، گذر از این گودال‌ها به‌صورت صحیح بسیار چالش برانگیز است و می‌تواند به راحتی باعث شود از مسیر خود خارج شوید. Turn 10 بادقت و ظرافت بسیار بالای خود آب‌وهوای بارانی فورزا ۶ را ارائه کرده است و می‌توان Forza Motorsport 6 را واقعی‌ترین و موفق‌ترین شبیه ساز این آب‌وهوا دانست. تنها مشکلی که من در این آب‌وهوا دیدم، یک‌سان بود وضعیت پیست است، مهم نیست چندبار مسابقه بدهید شما همیشه می‌دانید که گودال‌های آب کجا هستند. وضعیت آب‌وهوای زمین تغییر نمی‌کند و همیشه یک‌سان است. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید Forza Motorsport 6 رانندگی در شب و تاریکی است که تفاوت زیادی در گیم‌پلی، همانند آن‌چه آب‌وهوای بارانی ایجاد کرد، ندارد اما همچنان قابلیت دوست‌داشتنی است. Mods یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی است که به فورزا ۶ اضافه شده است. شما با ارزی که در داخل بازی بدست می‌آورید، می‌توانید کارت‌هایی خریداری کنید که امتیازات ویژه‌ای را دارا هستند و می‌توانند در حین مسابقه کمک به‌سزایی به شما کنند.

forza motorsport 6 017 760x428

رانندگی در شب برای اولین‌بار است که در سری وجود دارد.

یکی دیگر ویژگی‌های بسیار خوب سری فورزا،‌ شخصی‌سازی سطح بازی است. Forza Motorsport 6 دارای درجه بندی سختی است که می‌تواند شخصی سازی شود، شخصی‌سازی سطح بازی به شما این امکان را می‌دهد تا سطحی که مناسب شما است را بیابید.  از طرفی قابلیت Rewind نیز همیشه یکی از برترین ویژگی‌های سری Forza بوده است. این‌که بتوانید زمان را به چند صحنه قبل بازگردانید و اشتباه خود را تکرار نکنید بسیار عالی است و اگر حس می‌کنید بازگرداندن زمان به عقب آن چالشی نیست که می‌خواهید، می‌توانید آن را به‌راحتی خاموش کنید و چالش بیشتری برای خود به وجود آورید، طبیعتا هرچه بازی را برای خود سخت‌تر کنید، جایزه شما نیز ارزشمندتر می‌شود. Turn 10 سعی داشته است تا اطمینان حاصل کند همه بتوانند از فورزا ۶ لذت ببرند، چه شما یک بازی‌باز آماتور هستید و نیاز دارید بازی به شما بگوید در چه زمانی ترمز کنید و کی گاز بدهید یا اینکه چالش بیشتری را می‌خواهید و حتی دنده اتومبیل را به حالت دستی می‌گذارید؛ همه می‌توانند از فورزا ۶ لذت ببرند.

قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا

همه می‌توانند از فورزا ۶ لذت ببرند.

بیش از ۴۵۰ اتومبیل در Forza Motorsport 6 وجود دارد. مطمئن باشید که کیفیت فدای کمیت نشده است و هر ۴۶۰ خودروی بازی ویژگی‌های خاص و طراحی دقیق خود را دارند. اگرچه هم‌اکنون که این مقاله را می‌نویسم تنها ۲۷ اتومبیل بازی را امتحان کرده‌ام اما می‌توانم به شما قول بدهم که هدایت و حس هر اتومبیل در Forza Motorsport 6 با دیگری متفاوت است. زمانی که برای اولین‌بار خودروی جدیدی را هدایت می‌کنید، حتما تفاوت کنترل اتومبیل جدید خود را با خودروی قبلی خود می‌فهمید و شما نیاز دارید تا چند مسابقه‌ای را با اتومبیل جدید خود کلنجار بروید تا قلق هدایت آن دست‌تان بیاید. شما می‌توانید سنگینی Buick GSX را از سبکی BMW V12 LMR تشخیص دهید. وزن اتومبیل‌ها تنها یک عدد بی‌تاثیر نیست، شما می‌توانید تاثیر وزن خودروی خود را در آب‌وهوای بارانی بیش از پیش احساس کنید. صداگذاری Forza Motorsport 6 درحد کمال قرار دارد، هر ۲۷ اتومبیلی که امتحان کرده‌ام، صدای متفاوت بادیگری داشت. مکان‌های مسابقه و مسیرهای موجود نیز بسیار متنوع هستند و جزئیات موجود در این پیست‌ها تحسین برانگیز است. Turn 10 به‌خوبی توانسته است مشهورترین مکان‌های مسابقه را شبیه‌سازی کند و جزئی‌ترین ویژگی‌ها را فراموش نکرده است. Top Gear نیز باردیگر در Forza Motorsport 6 حضور دارد اما مجری مشهور این برنامه محبوب یعنی Jeremy Clarkson حضوری در آن ندارد که البته نمی‌توان آن را نکته منفی برای فورزا ۶ دانست، چراکه Clarkson از Top Gear به‌دلیل مشکلات اخلاقی که داشت، جدا شد و طبیعتا نبود او در فورزا ۶ کاملا منطقی است. البته James May و Richard Hammond در بازی حضور دارند و اطلاعات جالبی درمورد اتومبیل‌ها و تاریخچه آن به شما می‌دهند.

bedda02d a53d 431b a96e 347f3207318c

Forza Motorsport 6 بزرگ‌ترین نسخه سری است.

 

Turn 10 در توجه به جزئیات اتومبیل‌ها سنگ‌تمام گذاشته است. ریزترین جزئیات خودروها فراموش نشده و در بازی حضور دارند. گرافیک بازی بسیار خوب است اما متاسفانه نسبت به نسخه قبلی خود تغییر بزرگی نداشته است و اگر Turn 10 توجه بیشتری به گرافیک بازی می‌کرد، شاهد عرضه عنوانی بی‌نقص به دوست‌داران این سبک بودیم. کیفیت مسیرهای بازی (خصوصا مسیر Rio) بسیار عالی است و رانندگی در آن لذت بخش است. Forza Motorsport 6 دارای کیفیت تصویر ۱۰۸۰P و فریم‌ریت ۶۰ است، اگرچه چنین کیفیت تصویر و فریم‌ریتی را در عنوان Project Cars دیده‌ بودیم اما ارائه این کیفیت تصویر و چنین فریم‌ریتی بدون کوچک‌ترین افت، چه در آب‌وهوای بارانی و چه در آفتابی،‌ کم‌نظیر است. Forza Motorsport 6 یک دستاورد بزرگ فنی برای استودیوی Turn 10 است. با وجود ۲۴ اتومبیل در بازی و چنین کیفیتی، شما کوچک‌ترین افت فریم و کاهش کیفیتی را احساس نخواهید کرد.

forza6 reviews 10 wm

جزئیات در Forza Motorsport 6 بیداد می‌کنند.

بخش چندنفره Forza Motorsport 6 بسیار خوب است و می‌توان آن را بهترین سری دانست. سرورهای بازی بسیار عالی عمل می‌کنند و لگی در حین بازی احساس نمی‌کنید. شما براساس توانایی رانندگی که دارید در مقابل رقیبانی هم‌سطح خودتان قرار می‌گیرید. همچنین می‌توانید هرماشینی را که دوست دارید از گاراژ خود انتخاب کنید و به رقابت با دیگران بپردازید. حتی می‌توانید خودروی خود را شخصی سازی کنید و با قدرتمندتر کردن آن، کلاس آن را افزایش دهید و با اتومبیل‌های قوی‌تر مسابقه دهید؛ قابلیت شخصی سازی در Forza Motorsport 6 عالی است و تقریبا هرگوشه از اتومبیل خود را می‌توانید به دلخواه خود تغییر دهید. ویژگی Free Play نیز در بازی وجود دارد که شما می‌توانید در هر مسیری که خواسید به مسابقه بپردازید. همچنین تغییر قوانین مسابقه نیز کاملا در دست شماست. Turn 10 سخاوتمندی دیگری نیز نشان داده است، برای هر مسابقه‌ای که در فورزا ۵ داده‌اید، جایزه‌ای در انتظار شماست.

forza6 reviews 06 wm

Forza Motorsport 6 دارای قابلیت چندنفره آفلاین است و شما می‌توانید با دوست خود برروی یک کنسول به بازی بپردازید.

نتیجه‌گیری

Forza Motorsport 6 بهترین عنوان شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی‌ست که تابه‌حال عرضه شده است. گیم‌پلی طبیعی، فیزیک متناسب، گرافیک قابل قبول و ده‌ها ویژگی دیگری که در این عنوان وجود دارد و به آن اشاره شد، آن را تابه اینجا بهترین می‌کند. از محتوایی که Turn 10 در Forza Motorsport 6 ارائه داده است نمی‌توان خرده‌ای گرفت، ۴۶۰ اتومبیل در کنار ۲۶ محل مسابقه‌ با چنین کیفیتی استاندارد جدیدی را از نظر محتوا برای عناوین شبیه‌ساز گذاشته است اما ویژگی‌هایی وجود دارند که نبودشان احساس می‌شود و درصورت وجود داشتن‌شان برروی ششمین نسخه از سری Forza Motorsport، شاهد شبیه‌سازی به مراتب بهتر بودیم.‌ فورزا ۶ بسیاری از اشکالات فورزا ۵ را حل کرد و Turn 10 توانست بهترین عنوان از سری فورزا را عرضه کند.

screen shot 2016 01 04 at 203546

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا
قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قدرت موتوراسپورت | نقد و بررسی عنوان Forza Motorsport 6 - گیمفا