رقیب NVIDIA’s GameWorks وارد میشود: با AMD GPUOpen آشنا شوید
کمپانی AMD، یکی از دو غول صنعت کارت گرافیک در جهان، امروز از GPUOpen رونمایی کرد. این ویژگی در پاسخ به ویژگی GameWorks رقیب دیرینه خود، یعنی کمپانی انویدیا رونمایی شده است. GPUOpen هدف دارد که به توسعه دهندگان بازی یک دسترسی مستقیم به سخت افزار GPU بعلاوه کلکسیون بزرگی از از افکتهای گرافیکی منبع باز (open source)، ابزارها، کتابخانهها و SDKها را بدهد. برای جزئیات بیشتر در رابطه با این ویژگی، با گیمفا همراه باشید.
طبق گفتههای تیم سرخ، پلتفرم GPUOpen شامل تکنولوژیهای گرافیکی TressFX 3.0، GeometryFX، ShadowFX و AOFX (حالت جدیدی از Ambient Occlusion) بعلاوه SDK هدست LiquidVR، نمونه کدهای دایرکس ۱۱ و دایرکس ۱۲، ابزارهای محاسبه و چندین SDK دیگر خواهد بود.
همانطور که در مقدمه خبر نیز اشاره شد، ویژگی بسیار خارقالعاده و عالی GPUOpen، ویژگی منبع باز (open source) بودنش است. کمپانی AMD برای GPUOpen از یک مجوزنامه آسان MIT (مجوز آسان استفاده رایگان از نرمافزارها که دارای محدودیت بسیار کمی بوده و سازگاری بسیار عالی دارد) استفاده میکند که برخلاف ویژگی GameWorks کمپانی انویدیا که منبع کاملا بستهای دارد و توسعه دهندگان امکان بهینه سازی آن را فقط برای کارت گرافیکهای انویدیا دارند؛ میتوان تکنولوژیهای GPUOpen را برای تمامی کارت گرافیکها و سخت افزارهای مختلف بهینه سازی کرد. تازه این پایان کار نبوده و کدهای GPUOpen در GitHub نیز منتشر میشوند. به این معنا که توسعه دهندگان میتوانند به صورت کاملا آزاد کدهای موجود در این ویژگی را تغییر داده و یا منابع آن را بدون هیچگونه مسایل حقوقی و قانونی، بهبود دهند.
با این حال، این موضوع که GPUOpen مورد توجه توسعه دهندگان و ناشران قرار بگیرد یا خیر، مشخص نیست. اما موردی که کاملا مشخص است این است که کمپانی AMD نهایت تلاش خود را جهت ایجاد امکانات و بستر راحتتر برای بازیبازان و توسعه دهندگان میکند و این موضوع بسیار عالی است.
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
- شرکت Sweet Baby نقشی در پروسه ساخت Dragon Age: The Veilguard نداشته است
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
نظرات
بیشین بینیم بابا هنو بچه ای بخدای به انویدیا برسی
اینو ول کنید احتمالا ۱۳ سالشه
خیلی دیرتر از نویدیا شروع کرد
به نظر من نمیشه پیش بینی کرد
از طرفی gamework نویدیا خیلی خوب پبش میره و بیشتر گرافیک های بازار هم مال نویدیا هست
از طرف دیگه هم gpuOpen منبع بازه و اگه استقبال بشه میتونه خودشو تبدیل به حریف قدری کنه
ولی به نظرم نویدیا ساکت نمیشینه و gameworks بهنر از اینی که هست میکنه
این میشه رقابت نویدیا برای اینکه amd شکست بده مجبور میشه سرمایه گزاری بیشتری رو gameworks بکنه که همش به نفع بازی سازا و بازی بازا میشه
GameWorks انویدیا کی خدایی واقعا سنگینه! حالا ببینیم نسبت به کیفیت ای ام دی چجوری میشه!
البته انویدیا با Hairwork و Txaa نشون داد سنگینی داد کیفیت نیست دقیقا مثل ای ام ای با TX.
حالا امیدوارم موفق بشه تا رقابت به خوبی پیش بره :beauty: :beauty: :beauty:
Taxx = Txaa ? :-/
اره اشتب شد :yes: :razzmad: :razzmad: :razzmad:
خدایی داره که کار خیلی شاخی کردن همیشه دوست داشتم پلتفرم انویدیا داشته باشم از تکنولوژی های ای ام دی استفاده کنم چون همین الان ۹۸۰ , ۹۷۰ بزور از دست تکنولوژی های خودشون بر میان 😐 😐 😐
البتخ اگه باعث بشه توازن نسبت به عمل کرد بازی و کارت گرافیک وجود داشته باشه. :razzmad: :razzmad:
Amd. دیگه خیلی دیر به فکر افتاد…
الان تقریبا همه گیمرا به سمت nvidia کشیده شدن
بدرد ما که کارت ای ام دی داریم بخوره کافیه حالا میخاد انودیا شکست بخوره یا نخوره.
الان تو رنج برابر قیمت کارت های ای ام دی ارزون تره. و گرافیک انودیا رو گیم ورکش خیلی مانور میدن اگه ای ام دی بتونه افک هایی مث انودیا رو به بازی ها اضافه کنه اونوقت دیگه بهانه ای برا خریدش نیست.
ای کاش انویدیا رو مجبور کنه گیم ورکس رو اوپن سورس کنه.
از این کار AMD خیلی خوشم میاد که برای تمام GPU ها ارزش قائله حتی کارت رقیب! البته این کار ممکنه به فروشش لطمه بزنه یکی از دلایل فروش بیشتر انویدیا انحصار طلبیش و مانور روی افکت های انحصاریشه
cpu و gpu های amd بسیار به صرفه هستند مخصوصا cpu هاش . خودتون یه مقایسه ای بین قیمت وکارایی amd با intel بکنید میفهمید مثل fx-8300 با core i5 4460
یک نکته ای که میتونه به amd کمک کنه برای پیشرفت در این موضوع این هست که کنسول ها از gpu شرکت amd استفاده میکنن و بازی ساز اگر از AMD GPUOpen استفاده کنه هم تونسته دل کنسول دار هارو به دست بیاره هم pc دار ها و لازم نیست وقت بیشتری بذاره برای اینکه امکانات جداگانه و اضافه ی بیشتری رو برای pc بذاره و بازی به سرونشت Batman arkham knight دچار بشه فقط بخاطر اضافه کردن چند افکت اضافه و چون open source هست بهینه سازی بازی برای کارت های گرافیک مختلف راحتتر انجام میشه.
واقعا دمش گرم،گل کاشتهamd
خوبه وقتی رقیبی باشه هردو طرف پیشرفت میکنن و این به نفع گیمر هاست
انویدیا بدرد نمیخوره
ای ام دی رو عشقه
مهم کمیته تو مورد کارت گرافیک وگرنه کیفیت تو ایران معنا نداره