یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا

یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015

ابراهیم ثمرصفا
۱۶:۴۵ ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا

نسل ریمستر ها و عناوین تکراری موردی است که این روزها زیاد می‌شنویم. این امر را از دو جهت می‌توان بررسی کرد و به دلیل اینکه این مقاله در رابطه با کنفرانس Playstation Exprience است تنها به کنسول های سونی می‌پردازیم. در نیمه پر لیوان افرادی قرار دارند که در نسل هفتم‌ موفق به تهیه کنسول دوست داشتنی PS3 و انحصاری های عالیش نشده اند‌. در طرف دیگر طرفداران سونی دیده می‌شوند که کنسول نسل هفتمی کمپانی را خریداری کرده بودند و بعد از تجربه عناوین این‌ کنسول و با فرا رسیدن نسل هشتم باز هم‌ کنسول سونی را برگزیده و خریداری کرده اند. کاملا مشخص است که دسته دوم از وضع موجود رضایت ندارند. در اینجا موضوع مورد بحث ریمستر کردن عناوین قدیمی نیست. بلکه ما با زیاده روی کردن در انجام این کار مشکل دادیم. به عنوان مثال چه کسی از تجربه دوباره عناوینی نظیر Uncharted و یا Heavy Rain و Beyond Two Souls در کنسول نسل هشتمی خود ناراحت می‌شود. هر چند منتشر کردن دوباره یک عنوان زیبای قدیمی با تغییرات اندک را می‌توان یک حرکت سود مندانه تلقی کرد، عناوین نسل هفتم از نظر کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارند و نیاز به بازسازی کامل بیشتر در رابطه با عناوین نسل ششم احساس می‌شود. این دقیقا همان‌کاری است که سونی با انتشار نسخه بازسازی شده عنوان زیبای Ratchet and Clank سعی در انجام دادن آن دارد. همانطور که می‌دانید بازسازی کامل عناوین قدیمی امری زمان بر است و با وجود استقبال زیاد هواداران از نظر اقتصادی ریمستر ها بسیار به صرفه تر هستند.

 

psx 2015 banner

طرفداران انتظارات زیادی از همایش PlayStation Experience امسال داشتند. همایشی که در شهر زیبای San Francisco به دومین ایستگاه خود رسیده است و سابقه زیادی ندارد. با این وجود این کنفرانس پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین کنفرانس های سونی تا کنون داشت که مقدار زیادی از آنها به خاطر برنامه ریزی های کمپانی در این مقطع زمانی حساس بی استفاده ماندند. هر چه که است مراسم PS Experience سونی از قدمت و اعتبار مراسمی چون E3 برخوردار نیست. بنابراینبه احتمال زیاد مدیران سونی تصمیم گرفتند که مهره های ارزشمند خود را در این همایش رو نکنند و با مخفی نگه داشتن این بازی ها با دست پر در E3 2016 حاضر شوند‌. زیرا رقابت اصلی در آنجا شکل می‌گیرد و آنها برای رویایی با مایکروسافتی که اکنون از همیشه قدرتمند تر و مصمم تر است کار دشواری پیش رو خواهند داشت. نینتندو را نیز نباید فراموش کرد. درست است، کنسول Wii U آنها اکنون وضعیت مناسبی ندارد اما آنها نیز تغییر استراتژی داده اند و قرار نیست که وضعیت همواره بدین شکل باقی بماند.

1280x720 fun

در این میان هنگامی که مراسم به پایان رسید و بخش نظرات را مرور می‌کردم صرف نظر از نارضایتی که در اکثر کامنت ها دیده می‌شد به دیدگاه های جالبی برخوردم. تعدادی از آنها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

این سونی همان سونی نیست که PS3 را در نسل هفتم منتشر کرده بود و هر سال انحصاری های فوق العاده ای برای آن عرضه می‌کرد. متاسفانه فروش بیشتر PS4 باعث مغرور شدن سونی شده…

به غیر از چند نمایش کسل کننده هیچ خبری نبود. و یا انتظار بیشتری داشتم.

خب تو این مراسم فقط فاینال فانتزی ۷ نظرم رو جلب کرد.

در میان نظرات عده ای تنها در رابطه با پیراهن شان لیدن بحث های کارشناسی می‌کردند و برخی اعتقاد داشتند که نسخه جدید Crash در مراسم E3 رونمایی خواهد شد. برخی هم از عدم حضور God of War IV در مراسم ناراحت بودند.

hqdefault 2

در مقاله انتظارات ما از مراسم PS Experience 2015 لیستی از انتظاراتمان را لیست کردیم و‌همگی منتظر یک‌ مراسم رویایی بودیم و اگر بخواهید با چنین نگاهی به PS Experience نگاه کنید این همایش به هیچ وجه نمی‌تواند در سطح انتظارات شما ظاهر شود. همانطور که آقای یوشیدا بعد از تمام شدن مراسم بیان کردند این مراسم محلی برای دیده شدن عناوین کوچک تر و نمایش آنها به شمار می‌رود و در عین حال می‌توانیم انتظار معرفی چند عنوان مهم را نیز داشته باشیم که در مجموع در میان سیل عظیمی از عناوین کوچک تر گم خواهند شد. همچنین دقایقی از مراسم به PlayStation VR اختصاص داشت و توانستیم چند عنوان که به صورت انحصاری برای آن ساخته شده بودند را مشاهده کنیم که در میان آنها  Eagle Flight، ساخته تازه Ubisoft، از کیفیت بیشتری برخوردار بود.

07072937777l

دومین مراسم PlayStation Experience سونی شروع قدرتمندی داشت. در آغاز مراسم شاهد یک‌ تریلر جدید از عنوان مورد انتظار استودیوی کاربلد ناتی داگ یعنی Uncharted 4 بودیم که مثل همیشه افراد حاضر در محل برگزاری همایش را به تشویق و تمجید سازندگان وا داشت. این تریلر که بخشی از داستان بازی را اسپویل می‌کرد بر روی دو برادر داستان تمرکز کرده بود و علاوه بر یک گرافیک فوق العاده قابلیت جدیدی را به نمایش گذاشت که امکان انتخاب دیالوگ دلخواه از میان چند دیالوگ موجود در یک گفت و گو است که در حوادث داستانی تاثیر گذار خواهد بود.

uncharted4 psx trailer 635x357

بعد از این شروع موفق که با تشویق تمامی حضار همراه شده بود آقای شان لیدن بر روی صحنه ظاهر شد و نکته ای که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کرد تصویر زیبای شخصیت محبوب Crash Bandicoot بر روی لباس او بود که زمزمه هایی مبنی بر بازگشت این کاراکتر دوست داشتنی ایجاد کرد اما متاسفانه در طول همایش هیچ اطلاعاتی در این باره بیان نشد وبا وجود اینکه این موضوع باعث دلسردی طرفداران شد اما همچنان نی توانیم به معرفی نسخه تازه ای از این عنوان زیبا در مراسم های آتی امیدوار باشیم و در حال حاضر این تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. او وعده معرفی تعداد بالایی از عناوین هیجان انگیز را داد و از تماشاگران درخواست کرد که تا انتهای مراسم با آنها همراه باشند.

screenshot 18

سپس اعلام شد که قرار است نمایشی از عنوان Final Fantasy 7 Remake پخش شود. با این حال مشخص نبود که این نمایش به صورت In-Game است یا یک CG و نمایش سینماتیک خواهد بود. بله سازندگان یک نمایش In Game را به مراسم آورده بودند. یک نمایش عالی از یک بازی رویایی که اکنون به گرافیکی نسل هشتمی مجهز شده است. نمایش بازی با وجود کوتاه بودن جذابیت بالایی داشت و همگی را به وجد آورد. همانند وعدهپهای سازندگان مبارزات بازی تغییرات زیادی پیدا کرده اند و شباهت زیادی به مبارزات FF-15 دارند. این به این معنی است که مبارزات این نسخه بازسازی شده اکنون ماهیتی اکشن به خود گرفته اند و از حالت Turn Based و یا نوبتی فاصله گرفته اند.

پس از یک نمایش هیجان انگیز و به اوج رسیدن مراسم شاهد یک سقوط آزاد هستیم و باز هم صحبت هایی در رابطه با عنوان Call of Duty Black Ops 3 می‌شنویم. مجریان مراسم باز هم‌ تاکید می‌کند که محتویات اضافی عنوان BO3 ابتدا برای کنسول سونی منتشر خواهد شد. این موردی بود که پیش از این هم می‌دانستیم و نیازی به مانور بیش از حد بر روی آن نیست.

codbo3 ps4 3d box front rgb pegi zoom

سیر نزولی مراسم تقریبا از همین قسمت شروع شد. بعد از اطلاعاتی درباره Black Ops 3 نوبت به عنوان پر طرفدار Star Wars می‌رسد. آیا این به معنی معرفی نخستین بسته الحاقی بازی است یا اینکه نشان دادن بازی تنها به خاطر یاد آوری این نکته است که سونی مبلغ بالایی را به خاطر شراکت تجاری با پرداخت کرده است. بله، طرفداران جنگ ستارگان می‌توانند The Battle of Jaku را در محل برگزاری همایش یا در خانه های خود (آن دسته از افرادی که بازی را پیش خرید کرده بودند) تجربه کنند.

featuredimageimg

آقای Pitchfork به روی استیج آمد تا درباره عنوان Battleborn صحبت کند. او در ابتدا با پرسیدن این سوال که چه افرادی طرفدار سری Borderlands هستند موجی از شادمانی در میان طرفداران ایجاد کرد. با این وجود این خوشحالی موقتی بود و خبری از نسخه سوم Borderlands نبود.

بله، نسخه Open Beta عنوان Battleborn ابتدا در کنسول PS4 در دسترس خواهد بود. سپس آقای Yoshi Ono با لباسی جالب وارد شد و شخصیت جدید عنوان مبارزه ای Street Fighter 5 را معرفی کرد. این شخصیت جدید که Fang نام دارد آخرین شخصیتی است که پیش از عرضه بازی معرفی شده است.

maxresdefault 3

بعد از معرفی عنوان Top Down Shooter تازه Dead Star و چند عنوان کم اهمیت دیگر آقای Tim Schafer از استودیوی Double Fine  آمد تا بار دیگر هیجان را به مراسم برگرداند.

عنوان The day of Tentacle قرار است در ماه‌ March سال جاری عرضه شود‌ که خبر بسیار خوبی برای طرفداران این بازی به شمار می‌رود.  همچنین نسخه بهبود یافته The Full Throttle’s نیز در آینده ‌منتشر خواهد شد. رونمایی این بازی ها با موسیقی زیبایی همراه شده بود. در کنار این دو عنوان این استودیوی محبوب یک نسخه فرعی از سری Psychonauts با پسوند The Rhombus of Ruin را نیز معرفی کرد که قرار است به صورت انحصاری برای PlayStation VR عرضه شود. لحظاتی بعد فردی از استودیوی Klei در صحنه ظاهر شد و در رابطه با عناوین Invisible Inc و Don’t Starve Together راکه نسخه Co-op این عنوان Survival است صحبت کرد.

همچنین سونی بعد از مدت ها نیم نگاهی نیز به کنسول دستی فراموش شده ویتا انداخت و در طول همایش معلوم شد که دو بازی Hitman Go و Kobojo Zodiac که پبش از این برای سیستم عامل iOS منتشر شده بودند‌ قرار است برای این‌کنسول نیز عرضه شوند. طرفداران سری Yakuza نیز با شنیدن این موضوع که عنوان Yakuza Zero در غرب نیز منتشر خواهد شد بسیار خوشحال شدند.

آقایان Sid Shuman و Nick Suttner از سونی به روی استیج آمدند و بر روی مبل ها نشستند. همه منتظر بودند که آنها خبر مهمی را اعلام‌ کنند اما این خبر تنها عرضه شدن عنوان Nuclear Throne و بازی تحسین شده Bastion برای کنسول Vita بود.

بعد از تمام این موارد تریلر تازه Ratchet and Clank از راه رسید تا فضای مرده این مراسم کسل کننده را بیدار کند.

ratchetandclank 850x560

بعد از تمام شدن نمایش بازی آقای Richard Marks نزد حضار آمد تا درباره PlayStation VR صحبت کند. سپس یک دموی تکنیکی پخش شد که به صورت اختصاصی برای این مراسم ساخته شده بود و شباهت زیادی به بازی Tron داشت‌. پس از این دموی تکنیکی معمولی یک بازی واقعیت مجازی دیگر به نام Eagle Flight نمایش داده شد که توسط Ubisoft ساخته شده بود و بسیار زیبا به نظر می‌رسید.

بعد از این موارد معلوم شد که نسخه جدیدی از سری Ace Combat نیز قرار است منتشر شود و Ace Combat 7 به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن عرضه خواهد شد. این عنوان پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند به یکی از انحصاری های ارزشمند سونی تبدیل شود.

image stream 30382 3453 0002

بعد از معرفی شدن یک رویداد مسابقه ای جدید برای عنوان Destiny (که برای دارندگان نسخه The Taken King رایگان خواهد بود) و Ni No Kuni 2 Revenant Kingdom که ادامه ای بر یکی از عناوین زیبای چند سال اخیر محسوب می‌شود آقای Adam Boyes از استودیوی Epic Games بر روی استیج ‌حاضر شد و مشخص شد که Epic Games … در حال ساختن یک عنوان سود آور MOBA است که Paragon نام دارد و در ادامه مراسم یک‌ تریلر کلیشه ای از این عنوان پخش شد.
maxresdefault 4

جمع بندی

sknbatmnx07sps4ct pr 01 2

دومین مراسم PS Experience نیز با تمام نقاط قوت و ضعفش به پایان رسید و با وجود اینکه به هیچ وجه در سطح انتظارات بالای هواداران نبود اما توانست ما را برای لحظاتی هر چند اندک غافلگیر کند و این در حالی بود که اکثر ما انتظارات بسیار بیشتری از سونی داشتیم و با توجه به عملکرد درخشان سونی در نسل های پیشین چنین انتظاری به هیچ عنوان غیر منطقی نخواهد بود. سونی در آغاز نسل هشتم یک‌ گل زودهنگام را وارد دروازه مایکروسافت کرد و با اتخاذ برنامه ریزی های زیرکانه روند‌ موفقیت خود را ادامه داد. بخش Xbox که آن روز ها اهمیت چندانی به کاربران نمی‌داد اکنون با ورود فردی شگفت انگیز و هدایت فیل اسپنسر به روز های اوجش بازگشته است. با وجود کمکاری های سونی در نسل هشتم آنها به تدریج با موج سهمگینی که مایکروسافت بعد از تغییر برنامه هایش به راه انداخته است همراه شده اند و به نظر خبر های خوبی در راه است. اگر همه‌ چیز به خوبی پیش برود سال ۲۰۱۶ زمان خیزش واقعی سامورایی خستگی ناپذیر سرزمین آفتاب تابان خواهد بود و می تواند به یکی از بهترین سال های هر بازیبازی تبدیل گردد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا
یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یک استراتژی هوشمندانه | نگاهی به مراسم Playstation Experience 2015 - گیمفا