بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا

بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵

امیرحسین دهنوی
۱۳:۰۰ ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا

دو سال از زمان انتشار کنسول‌های نسل هشتم گذشته و سال ۲۰۱۵ یکی از مهم‌ترین سال‌های دنیای بازی بود، دو کنسول اکس باکس‌وان و پلی استیشن ۴ نیز بهترین عملکرد خود را در این سال نشان دادند. حال که به پایان سال ۲۰۱۵ نزدیک می‌شویم، قصد داریم تا بررسی دقیق‌تری بر عملکرد این دو کنسول در سال ۲۰۱۵ داشته باشیم. برای مشاهده این بررسی، در ادامه با گیمفا همراه باشید.

ما بررسی خود را با کنسول نسل هشتمی مایکروسافت شروع می‌کنیم. اکس باکس‌وان از زمان انتشار خود در نوامبر سال ۲۰۱۵ دستخوش تغییراتی فراوانی بوده است. در ادامه می‌توانید با بررسی عملکرد و سیرتکاملی این کنسول در سال ۲۰۱۵ همراه باشید.

شکاف گرافیکی در حال بسته شدن است

برتری پردازش خام کنسول پلی استیشن ۴ بر اکس باکس‌وان، یک برتری غیرقابل بحث است و تقریبا همه می‌دانند که کنسول سونی قدرت بیشتری از کنسول مایکروسافت دارد. از زمان انتشار شکاف گرافیکی که بین این دو کنسول بود، باریک‌تر شده است. در ابتدای عرضه کنسول‌ها، عناوینی چون Call of Duty Ghosts و Battlefield 4 با ارائه کیفیت تصویر ۱۰۸۰P برروی پلی استیشن ۴ و کیفیت ۷۲۰P برروی اکس باکس‌وان نشان دهنده این برتری بودند. این تفاوت که برای برخی بسیار مهم بود (گرچه فهم تفاوت دو کیفیت تصویر با چشم غیرمسلح بسیار سخت است) و قسم می‌خوردند که می‌توانند تابش ضعیف تک‌تک ۲.۱ میلیون پیکسلی که از تلویزیون‌شان بیرون می‌آمد را تشخیص دهند! اشاره به این نکته مهم است که تفاوت کیفیت تصویر در سال ۲۰۱۵ کمتر از همیشه شده است. در ادامه می‌توانید لیست عناوینی که از نظر کیفیت برروی دو کنسول متفاوت بوده است را مشاهده کنید:

  • Battlefield Hardline – پلی استیشن ۴ ۹۰۰p، اکس باکس‌وان ۷۲۰p
  • Star Wars Battlefront – پلی استیشن ۴ ۹۰۰p، اکس باکس‌وان ۷۲۰p
  • Batman Arkham Knight – پلی استیشن ۴ ۱۰۸۰p، اکس باکس‌وان ۹۰۰p
  • Metal Gear Solid 5 – پلی استیشن ۴ ۱۰۸۰p، اکس باکس‌وان ۹۰۰p
  • Project CARS – پلی استیشن ۴ ۱۰۸۰p، اکس باکس‌وان ۹۰۰p
  • Evolve – پلی استیشن ۴ ۱۰۸۰p، اکس باکس‌وان ۹۰۰p
  • The Witcher III – پلی استیشن ۴ ۱۰۸۰p، اکس باکس‌وان ۱۰۸۰p-900p (متغیر)
wpid ps4 vs xbox one

اکس باکس‌وان توانسته است شکاف گرافیکی خود و کنسول سونی را به حداقل برساند.

در واقع بسیاری از عناوین مهم امسال هم‌چون Fallout 4 و Assassin’s Creed Syndicate توانسته‌اند کیفیت تصویر مشابهی را برروی هردو کنسول ارائه دهند. البته در نظر داشته باشید، جواب سوال اینکه کدام کنسول قدرتمندتر است؟ در جواب باید به پلی استیشن ۴ اشاره کرد اما مایکروسافت با به‌روزرسانی مرتب کیت‌های توسعه نرم‌افزاری خود و همچنین ارائه بیشتر قدرت GPU و بازکردن هسته هفتم CPU کنسول خود٬ سعی کرده است تا تفاوت کیفیتی کنسول خود با پلی استیشن ۴ را به حداقل برساند. با توجه به تلاش‌های مایکروسافت ما انتظار داریم، سال آینده دیگر تفاوتی در کیفیت تصویر دو کنسول نباشد.

 «تجربه جدید اکس باکس‌وان» رضایت بخش نیست

تغییر رابط کاربری کنسول اکس باکس‌وان مورد نیاز بود. رابط کاربری قبلی اکس باکس‌وان بسیار مبهم و غیردوستانه بود و قرار بود با ارائه تجربه جدید اکس باکس‌وان بهبود پیدا کند. اما به‌روزرسانی بزرگ اکس باکس‌وان چیزی نبود که انتظار داشتیم. صفحه اصلی کنسول دارای همان پنج بخش قبلی است که حال به جای افقی بودن، عمودی است. کتابخانه بازی‌هایتان و سنجاق‌هایتان نیز در زیر پنهان شده‌اند. بسیاری از ایده‌های بد رابط کاربری قبلی هنوز وجود دارند. یکی از بدترین ویژگی‌هایی که رابط کاربری اکس باکس‌وان، بخش فروشگاه آن است. اگر فیلم می‌خواهید ببینید باید به بخش فروشگاه فیلم بروید٬ اگر سریال می‌خواهید باید به بخش فروشگاه سریال بروید٬ اگر بازی می‌خواهید باید به بخش فروشگاه بازی بروید و… به اپ استور اپل یا اصلا به فروشگاه یک‌دست پلی استیشن ۴ نگاه کنید، شما می‌توانید هر محتوایی که می‌خواهید را در کمتر از چند ثانیه مشاهده کنید. در کل می‌توان گفت، رابط کاربری جدید اکس باکس‌وان مشکلات قدیمی را با سرعت بیشتر و در فضایی جذاب‌تر ارائه می‌کند. بخش community نیز با ارائه محتوایی شبیه به فیس بوک و توییتر رویدادهایی که برای کاربران رخ داده است را نشان می‌دهد. باید گفت بخش community اکس باکس‌وان چندان مناسب نیست، زیرا هر اچیومنتی که در بازی‌ها کسب کنید در آن‌جا به اشتراک گذاشته می‌شود و اگر برای مثال به دنبال یک کلیپ یا حرف‌های دوستان خود در آن باشید باید چند دقیقه‌ای را صرف رد کردن اچیومنت‌های باز شده دوستان‌تان بکنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که بخش community حال بسیار سریع‌تر قابل دسترس است.

new xbox one experience 1 600x338

تجربه جدید اکس باکس‌وان تنها قدم کوچکی بوده است و نه آن گام بزرگی که نیاز داشت باشد.

اشتباه برداشت نکنید، این به‌روزرسانی موفقیت‌هایی چون سرعت بالا و حذف ژست‌های مسخره کینکت و همچنین بهبود بسیار خوب بخش Snap را دارا بوده است. پیام فرستادن و پارتی درست کردن با این به‌روزرسانی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد و اسکرین‌شات گرفتن و ویدیو ضبط کردن با به‌روزرسانی که چندوقت پیش عرضه شد بسیار راحت‌تر شده است اما اگر مایکروسافت می‌خواهد سیستم‌عاملی مناسب و کاربرپسند را ارائه کند، تجربه جدید اکس باکس‌وان تنها قدم کوچکی بوده است و نه آن گام بزرگی که نیاز داشت باشد.

هیچ کنترلری نمی‌تواند کنترلر الیت را شکست دهد

کنترلر الیت اکس باکس‌وان رویای به حقیقت تبدیل شده بازی‌بازان است. به حرف مایکروسافت گوش نکنید که می‌گوید این کنترلر فقط برای بازی‌بازان حرفه‌ای طراحی شده است، اگر شما می‌توانید این کنترلر به شدت گران را خریداری کنید، لحظه‌ای تامل نکنید، شما عاشق این کنترلر خواهید شد. با اولین تماسی که دست‌تان با کنترلر الیت اکس باکس‌وان داشته باشد، خواهید فهمید موادی که در ساخت آن استفاده شده، بسیار مرغوب و درجه یک است. از پوسته نرم و ضد لغزش و عرق آن تا چنگک‌های زیری معرکه و آنالوگ‌ و D-Pad باکیفیت و استیل کنترلر الیت، همه و همه در بهترین کیفیت ممکن قرار دارند. الیت پسرطلایی کنترلرهای نسل هشتم است. آنالوگ‌ها و D-Pad دسته قابل تعویض است و این یک نعمت بی‌نظیر برای بازی‌بازان است. تعویض D-Pad هنگام بازی‌های Fighting مثل مورتال کمبت بسیار کمک می‌کند و شما می‌توانید تقریبا همه کومبوها را به راحتی اجرا کنید. از طرف دیگر تعویض آنالوگ برای عناوین اول شخص مناسب است، تعویض آنالوگ به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری برروی نشانه‌گیری خود داشته باشید. یکی از دیگر ویژگی‌های خوب کنترلر الیت، امکان اتصال هرگونه هدست اندروید یا iOS به آن است و شما می‌توانید به راحتی صدای بازی را به آن منتقل کنید.

xbox elite controller 620 ds1 670x463 constrain

کنترلر الیت برترین کنترلری است که مایکروسافت تابه‌حال ساخته است.

هزینه کردن ۱۵۰ دلار برای چند آنالوگ و پد اضافی به نظر اسراف می‌آید اما اینطور فکر کنید که هر زمان عنوانی را بازی می‌کنید قدرت و ضعف یک کنترلر می‌تواند باعث برنده شدن یا بازنده شدن شما شود. اگر شما می‌توانید این کنترلر را خریداری کنید، لایق بهترین هستید.

قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل به طرز غیر معمولی سخاوت‌مند است

پشتیبانی از عناوین نسل قبل کنسول اکس باکس‌وان، اثبات تغییر مسیر دادن تیم اکس باکس تحت رهبری فیل اسپنسر است که او تا به اینجا نشان داده است که تیم‌اش را با فلسفه “اول مشتری” جلو می‌برد. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر قدرت تیم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مایکروسافت برای ایجاد امکان بازی کردن عناوین اکس باکس ۳۶۰ برروی اکس باکس‌وان باشد. زمان و سرمایه‌گذاری که مایکروسافت برروی این چالش بزرگ گذاشت، به‌صورت کاملا رایگان در اختیار مشتریان قرار گرفت و این یک سخاوت‌مندی غیرمعمول در صنعت بازی است.

xbox one backward compatible games 0 620x348

وجود پشتیبانی از عناوین نسل قبل همانند داشتن دو کنسول در یکی است.

گرچه تبلیغاتی که مایکروسافت روی این قابلیت گذاشته است، نسبت به عناوینی که هم‌اکنون ارائه می‌کند، قابل مقایسه نیست اما تیم اکس باکس قول داده است که مجموعه بازی‌های این قابلیت هر ماه بیشتر از ماه گذشته باشد. هم‌اکنون نیز عناوین ارزشمندی چون فالوت ۳ و تمامی سری Gears of War در کتابخانه این قابلیت موجود است. همچنین بسیاری از سازندگان عناوین قبلی خود را باخرید عناوین جدیدشان به شما هدیه می‌کنند. همانند فالوت ۴ که با خرید آن فالوت ۳ را به رایگان دریافت می‌کنید و یا عنوان Just Cause 3 که Just Cause 2 را رایگان به شما می‌دهد. با وجود مشکلاتی چون عدم اجازه دادن بعضی از ناشرین بزرگ مثل راک‌استار جهت ارائه بازی‌های خود، این قابلیت همچنان کاملا برتر از PS Now است.

مقدار زمان نصب بازی‌ها همچنان ضعیف عمل می‌کند

طبق اعلام تیم مهندسی اکس باکس، افزایش سرعت نصب بازی‌ها یکی از هدف‌های اصلی مایکروسافت است اما هنوز چیزی ندیده‌ایم و من به شما اطمینان می‌دهم، اکس باکس‌وان کندترین زمان نصب را در بین همه پلتفرم‌های بازار دارد. Metal Gear Solid 5 در کنسول سونی حدود ۱۶ ثانیه زمان برای نصب می‌گرفت تا آماده اجرا باشد اما کنسول مایکروسافت ۶ دقیقه زمان می‌گیرد، این فاصله حتی در The Witcher 3 نیز بیشتر می‌شد. کنسول نسل هشتم سونی در ۱۷ ثانیه ویچر را آماده بازی می‌کرد اما کنسول مایکروسافت ۱۱ دقیقه زمان نصب می‌گرفت. حتی Fallout 4 که بخاطر زمان نصب طولانی خود برروی PS4 توجه جلب می‌کرد (۲۳ دقیقه) در اکس باکس‌وان طولانی‌تر (۳۰ دقیقه) بود. موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر فکر کرده‌اید که نصب کامل بازی چون The Witcher 3 تنها ۱۱ دقیقه زمان می‌گرفت، باید بگویم که سخت در اشتباهید! برای نصب کامل ویچر، کنسول اکس باکس‌وان به شکل خجالت آوری چندین ساعت زمان می‌برد، این بدین معنی است که هنگام نصب بازی، شما نمی‌توانید به بعضی از مناطق تا هنگام نصب کامل سفر کنید.

مایکروسافت حقیقتا باید به فکر کاهش زمان نصب بازی‌ها باشد. با چنین وضع بدی و عدم ارائه یک بروزرسانی جهت حل آن، طرفداران روزبه‌روز ناامیدتر و عصبانی‌تر می‌شوند.

یک سال تحسین برانگیز دیگر در ارائه عناوین انحصاری

سال گذشته کنسول اکس باکس‌وان با عرضه عناوین انحصاری چون Sunset Overdrive و Forza Horizon 2 و همچنین عناوین انحصاری کنسولی همانند Titanfall برتری کاملی در عناوین انحصاری و همچنین تعداد بازی‌های موجود نسبت به کنسول پلی استیشن ۴ داشت. سال ۲۰۱۵ اوضاع فرق کرد و کنسول سونی توانست با پشتیبانی از سازندگان مستقل کتابخانه بازی‌های خود را گسترش دهد و از نظر تعداد بازی‌های موجود از اکس باکس‌وان پیشی بگیرد. اما اکس باکس‌وان توانست با عرضه تعداد زیادی عناوین انحصاری جایگاه خود را در عرضه بازی‌های انحصاری نگه دارد. Rise of the Tomb Raider بدون شک بهترین نسخه از سری Tomb Raider است و تیم سازنده آن توانسته است موفقیتی عالی را کسب کند. در طرف دیگر عناوین انحصاری چون Forza 6 و Gears of War Ultimate قرار دارند که ایده‌های آشنا را باری دیگر به زیبایی عرضه کردند. البته مهم‌ترین دست‌آورد اکس باکس‌وان عنوان Halo 5 است. این عنوان با عرضه بخش چندنفره بسیار جذاب و همچنین ادامه داستان مسترچیف در مسیری که کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند، موفقیتی دیگر را کسب کرد.

cb5a2622 31bb 4659 b4e4 47145bb5da20

عناوین انحصاری اکس باکس‌وان در سال ۲۰۱۵

مایکروسافت هنوز نیاز دارد تا عنوان‌های جدید بسازد و همچنین توجه بازی‌سازان مستقل را به خود بیشتر کند. البته عرضه عنوان انحصاری کنسولی Ori and the Blind Forest که یکی از جذاب‌ترین بازی‌های امسال است را نمی‌شود نادیده گرفت.

دیگر اتفاقات تاثیرگذار

  • قابلیت استریم بازی‌های اکس باکس‌وان برروی ویندوز ۱۰ بسیار هوشمندانه است و با کمترین مقدار لگ (خصوصا اگر با سیم وصل کرده باشید) تجربه بازی‌ها را به اتاق دیگر می‌برد.
  • عرضه مدل یک ترابایتی کنسول و همچنین باندل الیت.
  • از نظر عرضه بازی، کینکت همچنان نادیده گرفته می‌شود.
  • بازی‌های رایگان گلد در سال ۲۰۱۵ به‌شدت عالی بودند. عناوینی چون Rayman Legends ،Child of Light ،Assassin’s Creed 4: Black Flag ،Metal Gear Solid V GZ ،Theif ،Valiant Hearts: The Great War،Tomb Raider در این مدت برای کاربران گلد رایگان بودند.
  • EA Access سالی بسیار بهتر را نسبت به سال گذشته داشت و با اضافه کردن عناوینی چون Dragon Age Inquisition و Battlefield: Hardline ارزش سرویس انحصاری خود را بیشتر از پیش کرد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از مشکلات اکس باکس‌وان که در سال ۲۰۱۴ وجود داشتند هم‌اکنون از بین رفته‌اند. عنوانی که می‌توان برای کنسول اکس باکس‌وان در سال ۲۰۱۵ انتخاب کرد، «سریع‌ترین کنسول تاریخ از نظر بهبود و پیشرفت است» و حقیقتا این بهترین جمله‌ای است که می‌توان در زمان خرید این کنسول به آن فکر کرد. اکس باکس‌وان کنسولی است که در سال ۲۰۱۵ با ارائه سیستم‌عاملی جدید و سریع‌تر، عرضه ویژگی عالی و رایگان پشتیبانی از عناوین نسل قبل، ارائه کنترلر الیت و عناوین انحصاری عالی سالی پربار را گذرانده است. اکس باکس‌وان بسیاری از مشکلات خود را حل کرده است و توانسته است به کنسولی قدرتمند، سخاوت‌مند و منسجم تبدیل شود. آینده کنسول اکس باکس‌وان بسیار درخشان است. مایکروسافت راه درازی را در پیش دارد. این کنسول همچنان دارای مشکلات فنی است که در متن به آن اشاره شد اما شما می‌توانید مطمئن باشید که تیم اکس باکس تا زمان حل آن‌ها بیکار نخواهد نشست.

2

مقاله ترجمه‌ای از وب‌سایت معتبر گیم اسپات بود.

منتظر انتشار آنالیز عملکرد پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۵ باشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا
بررسی عملکرد کنسول Xbox One در سال ۲۰۱۵ - گیمفا