فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا

فرود رو به فراز! | نقد و بررسی بازی مستقل Downwell

سعید آقابابایی
۲۱:۴۵ ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا

وقتی خسته از شوترهای آنلاین و گرافیک‎های حیرت‎انگیز و صحنه‎های سینمایی و اسکریپت شده هستیم و دلمان کمی سادگی و خلاقیت و بدعت می‎خواهد، بازی‎های مستقل خانه‎ای امن برای پناه بردن ما هستند و با تمام سادگی و صمیمیت و قیمت‎های چند دلاری و ناچیز خود، هر چه دارند را برای ما که مهمان خانه‎شان هستیم برسر سفره می‎آورند تا لقمه‎ای نان و لذت ساده را در هیاهوی منوی رستوران‎های عطیم و پوشالی ناشران بزرگ دنیا تجربه کنیم. انگار که از جار و جنجال و ماشین‎های صنعتی و ترافیک و… به دل طبیعت پناه برده‎ایم و هوای تازه را تنفس می‏‎کنیم و نسیم خوش خلاقیت را در ریه‎هایمان جاری می‎سازیم.

همواره وقتی بحث بازی‎های مستقل پیش می‎آید نخستین کلمه‎ای که به ذهن ما بازیبازان می‎رسد خلاقیت است. بازیسازی مستقل عرصه‎‎ای بود برای جلوگیری از مرگ خلاقیت در زیر دست و پای عناوین تکراری AAA که توسط غول‎های این صنعت ساخته می‎شوند. اگر این عرصه نبود مطمئن باشید که تاکنون اثری از خلاقیت در صنعت محبوبمان باقی نمانده بود، اثری از تیم‎های کوچک ۲ نفره و چند نفره و حتی گاهی یک نفره که از تعدادی نابغه با جیب خالی تشکیل شده‎اند نمانده بود. اگر بازیسازی مستقل نبود اکنون باید در خواب عناوینی مثل Limbo و Braid و Downwell و … را می‎دیدیم.

بازیسازی مستقل جایگاه دل‎ساخته‎هاست نه جولانگاه پول‎پرستان و قاتلان خلاقیت. اینجا عرصه‎ای نیست که سازندگان چند مرحله از بازی خود را بزنند تا بعدا در قالب بسته‎های الحاقی با قیمت‎های نجومی دوباره به ما بفروشند، اینجا سازندگان با قلبشان آن‎چه که رویایش را در سر می‎پرورانند، برای ما می‎سازند تا ما را هم در رویاهایشان سهیم کنند و به راستی که چه رویاهای زیبایی هم دارند این نوابغ. این‎جا جایی است که عنوانی پیکسلی مثل To The Moon چنان احساسات شما را برمی‎انگیزد که اشک ناخواسته بر گونه هایتان جاری می‎شود و لذت نابی را تجربه می‎کنید که در هیچ جای دیگر نمی‎یابید. خوشبختانه گیمرها در سراسر دنیا و همچنین تاحدودی در کشورمان ارزش این عناوین را می‎دانند و با حمایت‎های خوب خود از این عناوین و سازندگان آن‎ها، به ناشران و بازی‎سازان بزرگ نشان می‎دهند که هنوز هم برای ما گیمرها خلاقیت معنای خود را از دست نداده است و هنوز هم در ذهن و قلبمان، این کلمه محلی از اعراب دارد.

animated1 feb

Downwell… یک بازی خلاقانه، سریع و چالش‎برانگیز با اکشنی لذت‎بخش

“یک بازی کنجکاوانه در مورد جوانی که در چاهی(حفره‎ای) در حال سقوط است و با کفش‎های مجهز به اسلحه خود (Gun Boots) با دشمنان مبارزه می‎کند، گنج‎ها را جمع‎آوری می‎کند و گاهی هم از مغازه‎هایی بازدید می‎کند.”  این جمله ای است که در وبسایت رسمی عنوان مستقل Downwell به زیبایی و طی تصویری از شخصیت اصلی بازی که در حال سقوط است به صورت بخش بخش بازی را معرفی می‎کند و در همین یکی دو جمله کوتاه کلیت بازی را به ما می‎شناساند. بگذارید تا کمی در مورد این عنوان برای شما بگویم تا با اطلاعات کلی آن قبل از بررسی تک‎تک بخش‎های آن، آشنا شویم.

عنوان Downwell یک بازی بسیار زیبا و جالب است که المان‎های چند ژانر را با هم ترکیب کرده است و معجونی بسیار جذاب و جدید و لذت‎بخش و البته بسیار پر سرعت و هیجان انگیز پدید آورده است که کمتر کسی می‎تواند دست رد به سینه آن بزند. Downwell یک عنوان ساید اسکرولینگ است اما نه به صورت افقی، بلکه یک سایداسکرولینگ عمودی و روبه پایین است که المان‎های شوتر و پلتفرمر را نیز با خود همراه دارد . این عنوان توسط Moppin ساخته شده است و Devolver Digital آن را منتشر کرده است. پلتفرم‎های مقصد Downwell شامل رایانه‎های شخصی و گوشی‎های هوشمند با سیستم عامل اندروید یا iOS هستند و مهر ماه امسال منتشر شده است. حال که با اطلاعات کلی بازی آشنا شدیم، قصد داریم تا در قالب این مقاله به بررسی و نقد بخش‎ها و المان‎های مختلف این بازی بپردازیم و ببینیم که چگونه یک عنوان کوچک مانند  Downwell می‎تواند تبدیل به یکی از لذت‎‏بخش ترین و برترین عناوین منتشر شده در مدت اخیر شود آن هم در میان تراکم وحشتناک عناوین بسیار پرآوازه AAA. این قدرتی است که خلاقیت دارد…

downwell logo

Downwell

نام بازی: Downwell

سازنده: Moppin

ناشر:  Devolver Digital

ژانر:  شوتر سایداسکرولینگ عمودی پلتفرمر (vertically scrolling shooter roguelike platform)

پلتفرم: IOS ،Android ،PC

تاریخ انتشار: ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۳ مهر ۱۳۹۴)

پریدن در یک چاله که انتهای آن معلوم نیست خیلی وحشتناک است. جاذبه رحم و مروت ندارد و هر چقدر هم که فکر کنید آماده و مجهز هستید با چنین سقوطی احتمال آسیب جدی دیدن شما بسیار زیاد است. بنیان Downwell بر اساس همین ترس است و در واقع این بازی مظهر ترس از ارتفاع و سقوط است. Downwell بازی شیرجه زدن در ناشناخته‎‎‎ها و عادت کردن به پذیرفتن عواقب است. یک بازی بسیار بسیار هیجانی با اکشنی روان و حل شده در بازی.

در  Downwell شما کنترل شخصیتی را به عهده دارید که کلا ۳ کار انجام می‎دهد (در واقع شما ۳ کار انجام می‎دهید)، رفتن به چپ، رفتن به راست و دکمه مربوط به اکشن. دکمه اکشن هنگامی که شما روی یک سطح باشید باعث پرش شخصیت بازی می‎شود و وقتی که در هوا و در حال سقوط باشید تعداد محدودی گلوله از کف کفش‎های مخصوص شخصیت بازی (Gun Boots) به سمت پایین شلیک می‎کند. این گلوله‎ها می‎‎توانند طبقات قابل شکستن را از بین ببرند، دشمنان را نابود کنند و همچنین باعث می‎شوند مدت محدودی بتوانید روی هوا در جهات مختلف مانور دهید (چیزی مثل جت پک). در بازی تنها و تنها یک هدف وجود دارد و آن هم رسیدن به انتهای گودال است و بس.

سیستم کنترل بازی بسیار سرراست و ساده است که این در مورد بازی Downwell بسیار به درد می‎خورد و انجام بازی را راحت و در دسترس می‎کند، زیرا بازیباز، دیگر این فکر را که در کدام جهت حرکت کند را ندارد و همچنین لازم نیست تمرکز خود را برای تغییر دکمه از اکشن به پرش کم کند چون هر دو با یک دکمه انجام می‎شوند. این موضوع باعث می‎شود که بازیباز تمام تمرکز خود را بر روی انجام بازی و انجام ماموریتی که دارد خرج کند.

animated2 feb

حلوای تن تنانی… تا نخوری ندانی!

هر مرحله در بازی به صورت تصادفی ایجاد می‎شود و البته زمانی نیز ندارید که بایستید و اطراف را بررسی کنید و محل ظاهر شدن دشمنان و تله‎ها و … را به خاطر بسپارید. در بازی ارتقاهایی وجود دارند که مقدار سلامتی یا تعداد تیرهای شما را افزایش می‎دهند و یا اسلحه‎های جدیدی را در اختیار شما قرار می‎دهند اما اصلا تضمینی نیست که شما در کجای مسیر خود و یا به چه ترتیبی این ارتقا یا اسلحه‎ها را دریافت کنید.ارتقاهایی که در پایان هر مرحله در اختیار شما قرار می‎گیرد قابلیت‎های مفیدی را به شخصیت شما اضافه می‎کنند مثل این که بلوک‎ها را منفجر کرده و به گلوله تبدیل کنید و یا از بدن دشمنان کشته شده برای پر کردن سلامتی خود استفاده کنید. البته این ارتقاها نیز ترتیب مشخصی ندارند و تصادفی در اختیار شما قرار می‎گیرند.
موارد rogue-like گونه‎ای که در بالا اشاره کردیم هیچ کدام چیز جدیدی نیستند اما نکته‎ای که ترکیب این المان‎ها با آن بازی را منحصر به فرد و خاص کرده است، استفاده Downwell از جاذبه است. تنها راه پیشروی در مراحل بازی این است که به سمت پایین بیافتید و در این مسیر نیروی جاذبه با سرعت بسیار بالایی باعث سقوط هر جه سریعتر شما می‎شود. تمرکز طراحی مراحل بازی Downwell بر پایه دست و پنجه نرم کردن بازیباز با خطراتی است که در مسیر شما قرار دارند و آنها را در لحظات آخر می‎بینید و با سرعتی سرسام آور به آنها می‎رسید.شخصیت اصلی بازی از سمت بالا آسیب‎پذیر است و اگر زمانی که دارید از یک دشمن عبور می‎کنید حساب او را نرسید، بهتر است که هر چه سریعتر به سمت پایین فرار کنید قبل از آن که از بالا او حساب شما را برسد! مراحل باریک و عمودی بازی جای زیادی برای مانور دادن در اختیار شما نمی‎گذارند و اگر دشمنان برایتان تله بگذارند و یا گیرتان بیاندازند مرگ بسیار سریع به سراغتان می‎آید. جدا از نادیده گرفتن و فرار از دست دشمنان، تنها دو راه برای غلبه بر آن‎ها وجود دارد، یکی فرود روی سرشان دیگری با شلیک. البته انواع خاصی نیز از دشمنان وجود دارند که تنها به یک نوع از این دو روش آسیب‎پذیر هستند. شناخت و عکس العمل به موقع در برابر این خطرات همانطور که در حال سقوط آزاد در مراحل هستید، بسیار سخت و نیازمند تمرکز هستند اما همانقدر هم لذت‎بخش و جذاب هستند اگر با موفقیت انجام شوند.

downwell screen 03 1

گرافیک بازی ساده و پیکسلی ولی کلاسیک و کاملا مناسب حال و هوای بازی است. رنگ‎بندی هم بسیار هوشمندانه است.

سرعت بازی در ابتدا بسیار شما را نا امید می‎کند و وسوسه می‎شوید که سرعت آن را کم کنید. در واقع اگر بخواهیم به طور سخت‎گیرانه ایرادی بر روی بازی بگذاریم باید گفت همین ناامید کننده جلوه کردن بازی (تنها در ابتدا) برای بازیباز ممکن است منجر به رها کردن Downwell توسط وی شود و از این لحاظ نکته ای منفی محسوب شود. در ابتدا تلاش خواهید کرد که هر بار یک پلتفرم را به پایین بپرید، مطمئن شوید که تمام دشمنان از بین رفته‎اند و سپس قبل از سقوط مجدد نفسی تازه کنید و ادامه دهید. همچنین وسوسه می‎شوید که تنها به یک اسلحه که مورد علاقه‎تان است و شلیک‎های پخش کننده در محیط دارد و قابلیتی که به استایل بازی کردن شما بیشتر شبیه است، بچسبید. این روش و استراتژی در مراحل اول بازی جواب می‎دهد ولی پس از رد کردن دنیای اول بازی، استفاده از این تاکتیک تنها باعث ناامیدی بیشتر شما می‎شود. انواع تله‎های زمینی معرفی می‎شوند که اگر بیش از حد در بازی مکث کنید به شما آسیب می‎زنند، یک مکانیسم مبتنی بر زمان نیز جود دارد که شما را وادار می‎کند هر چه زودتر به انتهای مرحله برسید و همچنین  پلتفرم‎هایی که می‎توانید بر روی آن‎ها بایستید کمیاب و کمیاب‎تر می‎شوند. اما وقتی که با روند و مکانیسم کلی بازی آشنا شوید و یاد بگیرید که چگونه با موقعیت‎های مختلف روبرو شوید، آن‎جاست که بازی کردن Downwell در حداکثر سرعت، بی‎نهایت لذت‎بخش و جادویی است. همراهی با شخصیتی که با سرعت سرسام‎آوری در حال سقوط آزاد است و گرفتن تصمیمات بسیار سریع برای مقابله با دشمنان در حالی که باید از پلتفرم‎ها گذر کنید می‎تواند یک فاجعه باشد ولی مدیریت شخصیت بازی در طول مراحل بازی بدون حتی لمس کردن زمین آن هم در حالی که همه چیز سر راه شما قرار می‎گیرند، احساسی پر از شادی و شعف به شما خواهد داد، البته اگر موفق شوید.

شخصیت بازی هر قسمت را با یک نوار سلامتی کوتاه و مقدار کمی ظرفیت خشاب آغاز می‎کند و یکی از راه‎های افزایش این دو، جمع کردن ارتقاها از اتاق‎های کناری در بازی است که به ندرت در طول مراحل ظاهر می‎شوند. نکته این‎جاست که هر کدام از این ارتقاها می‎توانند به عنوان یک ماژول سلاح نیز عمل کنند و این یک تصمیم بسیار هوشمندانه در طراحی بازی از سوی سازندگان است زیرا که منجر به انتخاب‎‎ها و تصمیمات حساس و جذابی از سوی بازی‎‎باز می‎شود. مثلا خط جان خود را در یک موقعیت نفس‎گیر افزایش می‎دهید و یا ظرفیت خشاب‏‎های خود را برای مراحل بعدی که باید سلاح خود را به تفنگی تغییر دهید که شاید مورد علاقه‎تان هم نباشد، بالاتر ببرید؟ یادگیری نحوه استفاده از تمام سلاح‎‎های بازی مخصوصا در مراحلی که اسلحه‎های موجود اصلا مناسب با چالش‎ها و سختی‎هایی که در سر راه شما قرار خواهند گرفت نیستند، می تواند یک مزیت جانبی خوب محسوب شود. این که اصلا ندانید تصمیمی که دارید می‎گیرید آیا بعدا به ضررتان خواهد شد یا نه، در ابتدا شاید آزار دهنده به نظر برسد ولی وقتی مقداری با روند بازی آشنا شوید کاملا دلیل این موضوع را متوجه می‎شوید و در می‎یابید که یکی از اصلی‎ترین دلایل وجود حس ترس و هیجان بسیار زیاد در بازی همین ناشناخته بودن عواقب تصمیماتی است که می‎گیرید.

downwell 4 combo0

هیجان، سرعت، استرس و جذابیت در این صحنه کاملا مشخص است.

بزرگترین انگیزه‎ای که بازی Downwell را سریع و پرخطر و ریسکی نگاه می‎دارد سیستم کمبوی بازی است. هر دشمنی که بازیباز قبل از لمس زمین بکشد یک عدد به شمارهانداز کمبوی بازی اضافه می‎کند و اگر خوب پیش بروید پاداش‎های خوبی به شما می‎دهد مثل بالا بردن ظرفیت خشاب و یا مقدار زیادی اعتبار برای خرج کردن در مغازه‎های بازی که گاه و بیگاه در مراحل ظاهر می‎شوند. به این دلیل که شخصیت شما شلیک‎های محدودی قبل از تمام شدن گلوله‎ها در هوا دارد و با توجه به این که پریدن روی دشمنان تیرهای شما را بازیابی می‎کند، نگه‎داشتن یک کمبو تبدیل به کاری چالش برانگیز ولی جذاب و حیاتی می‎شود که با کشتن مداوم دشمنان و تصمیم‎گیری‎های سریع شما گره خورده است. پریدن روی سر یک دشمن در حالی که از دیگری دوری می‎کنید، ایجاد یک حفره در زمین و عبور از درون آن، سپس تثبیت جایگاه خود و مانور دادن به سمت دشمن دیگری که بتوانید روی سر او فرود بیایید و تیرهای خود را بازیابی کنید، یک پکیج اکشن کامل و بسیار هیجان انگیز و سرعتی و دیوانه‎وار را برای شما به همراه دارد. یادگیری کامل مهارت‎ها و انواع اسلحه‎ها و قالب کلی گیم‎پلی بازی به شما این اعتماد به نفس و توانایی را می‎دهد که زنجیره کمبوهای بسیار طولانی و جذابی را خلق نمایید و آن زمان است که تازه اوج لذتی را که سازندگان در Downwell برای شما به ارمغان آورده‎اند را درک می‎کنید و این بازی برای شما جزو عناوینی می‎شود که هر بار بگویید “یه دست دیگه برم، فقط یه دست” و همین طور یک دست یک دست به خود بیایید و ببینید چند ساعت است که غرق بازی هستید. تنها نگاهی که به تصاویری متحرک که از اکشن بازی برای شما در این مقاله قرار داده‎ام کافیست تا لذت و سرعت و چالش انگیز بودن بازی را حس کنید.

ایده سرنگون شدن و سقوط در ناشناخته‎ها ترسناک است ولی Downwell عنوانی است که باعث می‎شود شما ریسک و خطرهای بزرگ را قبول کنید و البته در ازای آن از پاداش و هیجانی که به شما هدیه داده می‎شود لذت ببرید و هر بار در صدد ثبت رکورد جدیدی برای خود باشید. دشواری و سختی که برای استاد شدن در Downwell باید بپذیرید، اصلا راحت نیست ولی کنترل فوق‎العاده سرراست و راحت آن، نمایش و گرافیک ساده و بی‎ادعا ولی جذاب و کلاسیکش، و البته جریان ثابتی از ایجاد لحظه‎های هیجان انگیز برای شما این سفر را برایتان تبدیل به تجربه‎ای که به طور پیوسته لذت‎بخش و چالش‎برانگیز است، می‎کنند و اصلا مهم نیست که چند بار در مرحله اول بازی می‎میرید.

به طور کلی و در مجموع باید اعتراف کرد که Downwell یکی از برترین و هیجان انگیز ترین عناوین مستقلی است که در این مدت منتشر شده است و به واقع باید گفت در سبکی که برای خود انتخاب کرده است جای هیچ گونه ایراد گرفتنی را برای بازی‎باز باقی نگذاشته است و به ویژه اگر از علاقمندان بازی‎های چالش برانگیز باشید تجربه آن برای شما لازم و ضروری است. Downwell از آن دست عناوینی است که نشان می‎دهد قلب تپنده خلاقیت هنوز در پیکره‎ای به نام بازی‎های مستقل می‎تپد و این عناوین و سازندگان هنرمند آن‎ها، هنر را در اوج سادگی و گاها در قالب مینیمالیسم متبلور و آشکار می‎سازند.

ag8kk19hr5ye878x0z z96kyq

اگر به زمین برسید شماره‎انداز کمبوی شما صفر می‎شود… خدا اون روز و نیاره مادر!

grid

نقد و بررسی این بازی براساس نسخه PC صورت گرفته است.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا
فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فرودی رو به فراز در قالبی مینیمال/ نقد و بررسی بازی مستقل Downwell | گیمفا