نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا

نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین

مهرداد خیاط محمدی
۱۱:۲۴ ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا

مهم نیست که طرفدار سبک تیراندازی هستید یا نه. حتی مهم نیست که یک بازی‌باز هستید یا نه. اگر تنها به عنوان یک عابر در صنعت گیم حضوری گذرا داشته باشید، Call Of Duty نامی است که شنیدن آن برایتان دور از انتظار نیست. فرنچایزی که بیش از ده سال در این صنعت بزرگ حضوری پایدار داشته باشد، دیگر صرفا یک بازی نیست، یک نماد است.

هر فرنچایزی هر چقدر هم بزرگ باشد، هر چقدر هم که پرطرفدار باشد، هر چقدر هم مورد تحسین واقع شود، در گذشته خود فراز و فرودهایی را تجربه‌ کرده است. سری Call Of Duty هم از این قاعده مستثنا نیست. اکتیویژن هر سال با انبوهی از تلاش و انرژی نسخه جدیدی را ارائه می‌دهد تا به نقطه اوج جدیدی برسد؛ اما، به نظر می‌رسد گاهی این تلاش‌ها در راهی اشتباه صرف می‌شوند. با وجود این ما شاهکارهای این سری را فراموش نخواهیم کرد.

چندی پیش جدیدترین نسخه Call Of Duty با عنوان Black Ops 3 منتشر شد. نمی‌توان گفت که یک نقطه عروج یا افول بود. اما حداقل روند رو به رشد این فرنچایز را ادامه داد. به همین بهانه می‌خواهیم تمامی نسخه‌های این سری را به ترتیب از بدترین نسخه تا بهترین نسخه بررسی کنیم.

۱۰ . Call Of Duty: Declassified

article post width call of duty declassified

Call Of Duty: Declassified

تا وقتی که Call Of Duty: Declassified منتشر نشده بود، همه کسانی‌ که پلی‌استیشن ویتا داشتند، این، موردانتظارترین بازی آنان بود. یعنی می‌شود در هر لحظه Call Of Duty را بازی کنم؟ این فوق‌العاده به نظر می‌رسد. بخش چند‌نفره در کنار بخش تک‌نفره با داستان و شخصیت‌های Call Of Duty: Black Ops بی‌نظیر است. اما به قول معروف “صدای دهل شنیدن از دور خوش است”. به نظر می‌رسید که استودیو نایل‌استیک بسیار تازه‌کارتر از آن بود که فکرش را می‌کردیم. یک بازی بی‌نظم و سنگین با کنترلی بسیار سخت و مشکل. بیشترین ایرادات در نقدها متوجه بخش تک‌نفره بسیار کوتاه با داستانی ضعیف و نیز اشکالاتی عمده در بخش مولتی‌پلیر بود. تنها چیزی که عاید دست استودیو نایل‌استیک شد، متای ۳۳ و نقد‌هایی تند بود که Call Of Duty: Declassified را یک مهمان ناخوانده برای این فرنچایز پرافتخار می‌دانست. شاید همین فاجعه بود که باعث شد Activision دیگر سراغ پلی‌استیشن ویتا نرود. اگر سونی فقط کمی بیشتر به این بازی بها می‌داد، شاید می‌توانست از بهترین بازی‌های پلی‌استیشن ویتا باشد، ولی سستی در این زمینه باعث شد تا نتیجه کار خلاف انتظارات برآورد شود.

۹ . Call Of Duty: Ghosts

article post width header 1

Call Of Duty: Ghosts

باز هم تبلیغات بیش از اندازه کار دست Activision  می‌دهد. اینکه چیزی را فراتر از حد واقعی‌اش نشان دهیم، شاید مدت کوتاهی ما را در اوج نگه دارد؛ اما، به واقع همچون فواره‌ای است که به‌زودی سرنگون خواهد شد. در تمام مدتی که Call Of Duty منتشر می‌شد، ما در کنار بخش چندنفره شاهد داستانی پر محتوا و یک بخش تک‌نفره سرگرم کننده نیز بودیم. Ghosts شاید اولین موردی بود که نسبت به بخش تک‌نفره و داستان بازی بی‌توجهی صورت گرفت. در واقع این‌ بار اکتیویژن به جای به رخ کشیدن بخش داستانی، بخش چندنفره را محور بازی قرار داده بود. شاید یکی از دلایل این کار رقابت پایاپایی بود که در آن برهه از زمان دو عنوان Call Of Duty و Battlefield داشتند. اگرچه همواره بخش چندنفره Call Of Duty به اندازه‌ کافی سرگرم کننده بود، اما به نظر می‌رسید که در این مدت سری Battlefield در بخش چندنفره از رقیب سنتی خود بسیار جلوتر بود.

از طرفی با ورود به نسل هشتم، Ghosts بار سنگین، اولین Call Of Duty نسل جدید را نیز به دوش می‌کشید. نوآوری‌هایی نیز صورت گرفته بود که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور شخصیت مونث در بازی اشاره کرد. اما باز هم اکتیویژن موفق نشد آنچه را که وعده داده بود، تحویل بدهد. بخش داستانی بسیار کوتاه و بی‌هدف ایجاد شده بود؛ فقط برای خالی نماندن عریضه. بخش چندنفره هم کاملا نامتعادل و ناهمگون بود. اگر بخش چندنفره که اینقدر روی آن مانور داده شده است نتواند رضایت بازی‌بازان را جلب کند، دیگر چه نیازی به وصف بخش تک‌نفره است.

جدا از موارد بالا، می‌رسیم به گرافیک بازی. باز هم کم‌کاری. گرافیکی که نه تنها اصلا در حد نسل هشتم نبود، بلکه در نسل هفتم نیز چندان گرافیک بالایی محسوب نمی‌شد. البته اجازه دهید کمی هم نیمه پر لیوان را ببینیم. یکی از معدود نکات مثبت Call Of Duty: Ghosts بخش Extinction mode بود. همان بخش معروف که شما باید در قالب تیم‌های چهار نفره به مبارزه با زامبی‌ها بپردازید. Call Of Duty: Ghosts با کسب متای ۶۸ در نسخه رایانه شخصی و نیز متای ۷۸ در نسخه‌های پلی‌استیشن۴ و اکس‌باکس‌وان نقطه افول دیگری در تاریخ فرنچایز Call Of Duty بود.

۸ . Call of Duty 2 ،Call of Duty  و  Call of Duty 3

article post width gamezone 1

Call Of Duty

برای اینکه ما در این مقاله ۱۰ عنوان برتر را رتبه‌بندی کرده باشیم، سه نسخه ابتدایی Call Of Duty را در یک بخش بررسی می‌کنیم.

شروع یک فرنچایز پرستاره از سال ۲۰۰۳ آغاز شد. جایی که اکتیویژن با همکاری اینفینیتی وارد اولین Call Of Duty را به وجود آوردند. شاید وقتی سنگ بنای این سری بنا نهاده شد، کسی فکر نمی‌کرد که پس از ۱۲ سال قرار است باز هم نسخه‌ جدیدی از آن منتشر شود.

هر سه نسخه ابتدایی مربوط به دوران جنگ‌جهانی دوم بودند. بی‌تردید فضای جنگ‌جهانی برای هر بازی در سبک تیراندازی می‌تواند پر از ایده‌های متنوع و جذاب باشد. داستان بازی با وجود اینکه در هر سه نسخه ساده بود؛ اما، گیرایی خوبی داشت. یکی از اشتباهاتی که می‌توان در انتشار این سه نسخه بر اکتیویژن قائل شد، این بود که شاید بازی‌بازان پس از انتشار نسخه سوم از فضا و گیم‌پلی تکراری بازی خسته شده بودند. همین باعث شد که نسخه سوم بازی نسبت به دو نسخه قبلی موفق نباشد.

سیر نزولی Call Of Duty  در این سه نسخه از متای کسب شده توسط بازی‌ها نیز قابل درک است. Call Of Duty با متای ۹۱ مشعلی نورانی را برای این راه طولانی روشن کرد. پس از آن Call Of Duty 2 با متای ۸۹ باز هم توانست این راه را ادامه دهد و در نهایت Call Of Duty 3 با متای ۸۲ به وضوح نشان داد که تکرار یک فرمول موفق شکست را در پی خواهد داشت. گرافیک بازی در نسخه سوم از جمله نقاط ضعف آن بود؛ اما، در مقابل بخش چندنفره Call Of Duty 3 بسیار مورد تحسین واقع شده بود. در نقدهای نسخه دوم آنچه علت درخشش بازی بیان شده، پیشرفت گرافیکی مناسب آن و بخش تک‌نفره هیجان انگیز است. در میان این سه نسخه Call Of Duty هم از نظر گرافیک و هم از لحاظ داستان، فوق‌العاده توصیف شده است.

۷ . Call Of Duty: Modern Warfare 3

cod mw3 logo

Call Of Duty: Modern Warfare 3

یکی از کارهای خوب اکتیویژن در ساخت فرنچایز Call Of Duty، بخش بخش کردن نسخه‌های بازی با توجه به داستان ویژه هرکدام بود. سری Modern Warfare شاید در این میان پرطرفدارترین بخش باشد. دو نسخه اول این سری شاید از ماندگارترین نسخه‌های Call Of Duty و همچنین بخش Modern Warfare است؛ اما، پایانی باشکوه نصیب این بخش نشد.

Call Of Duty: Modern Warfare 3 در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. سالی که اصولا اینفینیتی وارد بایستی از قدرت کنسول‌های نسل هفتمی نهایت استفاده را می‌برد. چیزی که در واقعیت به شکلی دیگر نمایان شد. جدا از بحث گرافیک، بازی در بخش چندنفره پیشرفت بسیار خوبی داشت. حالت‌های بازی جدیدی که به این بخش اضافه شد، همراه با سلاح‌های جدید و ویژگی‌های خوب و برجسته توانست به خوبی طرفداران را به خود جذب کند. بخش داستانی بازی نیز تاحدودی خوب کار شده بود، هرچند می‌توانست بهتر پایان یابد.

از جمله نقدهای وارد بر Call Of Duty: Modern Warfare 3 نقشه‌های ضعیف در بخش چندنفره بود. همچنین بخش تک‌نفره بازی نسبت به گذشته پیشرفت چندانی نداشت و نتوانست بازی‌بازان را همانند نسخه قبلی راضی کند. شاید به همین دلیل است که Call Of Duty: Modern Warfare 3 نتوانست خاطرات زیادی را در ذهن طرفداران سری Call Of Duty ثبت کند. با این وجود عنوان Call Of Duty: Modern Warfare 3 توانست با کسب متای ۸۸ ردپای خوبی را برجای بگذارد.

۶ . Call Of Duty: World at War

call of duty world at war 03

Call Of Duty: World at War

احتمالا Call Of Duty: World at War یکی از عجیب‌ترین و جادویی‌ترین نسخه‌های فرنچایز Call Of Duty است. زمانی که پس از نسخه سوم بازی تازه از دوران جنگ‌جهانی خارج شده بود، استودیو تریارچ تصمیم گرفت تا دوباره حال و هوای جنگ‌جهانی دوم را برای بازی‌بازان زنده کند و شاید بتوان گفت که به بهترین وجه ممکن این کار را انجام داد.

بخش چندنفره بازی در اکثر نقدها مورد تحسین واقع شده است و دلیل آن هم حالت‌های بازی بسیار سرگرم کننده است. البته برای درک بی‌نظیر بودن بخش چندنفره نیازی به خواندن نقدها نیست؛ بلکه کافیست نگاهی به تعداد افرادی که هنوز هم در سرورهای Call Of Duty: World at War آنلاین هستند بیاندازید تا ایمان آورید که بخش چندنفره این بازی فوق‌العاده است.

یکی دیگر از عواملی که سبب شد تا Call Of Duty: World at War نسبت به نسخه‌های قبل متمایز شود، افزوده شدن حالت زامبی برای اولین بار بود. جوانه‌ای کوچک که اکنون به تنه اصلی فرنچایز Call Of Duty بدل گشته است. در برابر بخش چندنفره قدرتمند، بخش داستانی برای هرکسی برداشت‌های متفاوتی ایجاد کرد. عده‌ای گیم‌پلی این بخش را بازگشتی بی‌هدف، تکراری و ناامیدکننده به گذشته می‌دانستند. در مقابل برخی دیگر داستان بازی را می‌ستودند و معتقد بودند که بخش تک‌نفره شما را در حساس‌ترین و کلیدی‌ترین موقعیت‌های جنگ‌جهانی دوم قرار می‌دهد. با همه این نقد‌های مثبت و منفی Call Of Duty: World at War با کسب متای ۸۵ اگرچه نتوانست موفقیت خارق‌العاده نسخه قبل را تکرار کند؛ اما، یکی از ماندگارترین نسخه‌های فرنچایز Call Of Duty در تاریخ لقب گرفت.

۵ . Call Of Duty 4: Modern Warfare

how to install call of duty 4 modern warfare game without errors

Call Of Duty 4: Modern Warfare

پس از سه سال پیاپی، در سال ۲۰۰۷ سرانجام اکتیویژن تصمیم گرفت تا برای اولین بار Call Of Duty را به زمان حال بیاورد و از فضای جنگ‌جهانی خارج شود و همین تصمیم بود که سبب شد تا یکی از شاهکارهای ابدی سبک تیراندازی در تاریخ صنعت بازی پدید آید.

Call Of Duty 4: Modern Warfare اولین ملاقات بازی‌بازان با کاپیتان پرایس ،ماندگارترین شخصیت سری Call Of Duty، بود. این نسخه از بازی بی‌تردید دارای یکی از بهترین و جذاب‌ترین داستان‌ها بود. داستانی کاملا درگیر کننده و تاثیرگذار. چیزی که در نسخه‌های بعدی سری Modern Warfare به قوت این نسخه نبود.  البته کوتاه بودن داستان بازی نیز از جنبه‌های منفی آن شمرده می‌شود. در کنار بخش تک‌نفره هیجان انگیز، بخش چندنفره هم بسیار دقیق کار شده بود. نوآوری‌هایی که اینفینیتی وارد در Call Of Duty 4: Modern Warfare به کار برد در کمتر بازی‌هایی در آن دوره مشاهده شده بود. گرافیک بازی هم نسبت به سه نسخه قبلی تحول عظیمی را دربر داشت و توسط اکثر منتقدان و بازی‌بازان از باکیفیت‌ترین بازی‌ها در دوره خود تلقی شد. از جمله اضافه شدن بخش Kill Streks که جذابیت خاصی را به بخش چندنفره افزوده بود.

افتخارآفرینی‌های این بازی زمانی برجسته می‌شود که بدانید Call Of Duty 4: Modern Warfare از میان ۴۴ نقد انجام گرفته از ۱۱ نقد نمره کامل ۱۰۰ را دریافت کرد و همچنین پایین‌ترین نمره دریافتی بازی نیز ۸۰ بود. اولین نسخه از سری Modern Warfare با کسب متای ۹۴ یک شاهکار واقعی در سبک تیراندازی تلقی می‌شود.

۴ . Call Of Duty: Black Ops

6933998 call of duty black ops

Call Of Duty: Black Ops

همیشه راضی کردن سلیقه‌های متفاوت کار مشکلی است. پس از درخشش اکتیویژن در سه نسخه ۲ و ۱ Call Of Duty: Modern Warfare و Call Of Duty: World at War این بار کار برای ساخت نسخه‌ای جدید سخت شد. عده‌ای می‌خواستند به حال و هوا و فضای گذشته بازگردند و عده‌ای حضور در قرن ۲۱ را ترجیح می‌دانند. شاید فقط استودیوی کاربلدی همچون تری‌آرچ می‌توانست این دو سلیقه متفاوت را یک جا جمع کند.

داستانی که در دوران جنگ سرد جریان دارد. پس از پایان جنگ‌جهانی دوم و در آستانه قدرت‌نمایی کشورهای بزرگ در عرصه جنگ افزارها.  جدا از بخش تک‌نفره و چندنفره، آنچه باعث شد Call Of Duty: Black Ops محبوبیت فراوانی یابد بخش زامبی آن بود. همان‌طوری‌که اشاره شد، بخش زامبی از نسخه World at War آغاز به کار کرد و پس از آن در همه نسخه‌ها حضور داشت؛ در عنوان Black Ops این بخش به اوج خود رسید. اگر این عنوان را بازی کرده‌اید نمی‌توانید منکر آن شوید که ساعت‌ها زمان برای بخش زامبی صرف کرده‌اید. با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ‌کدام از نسخه‌ها نتواست بخش زامبی را همانند Black Ops پیاده‌سازی کند. البته نسخه Black Ops 3 با توجه به نوآوری‌هایی که در این بخش انجام داده است شاید بتواند دوباره خاطرات بازی‌بازان را با این بخش زنده کند، هرچند تفاوت‌های فراوانی میان Black Ops و Black Ops 3 وجود دارد.

از جمله نقدهای وارد بر بازی این بود که مشکلات بخش چندنفره هنوز برطرف نشده است و پیشرفت چندانی هم انجام نگرفته است. در مقابل بخش داستانی باز هم بزرگترین نقطه قوت بازی است. داستانی که شما را با یکی از مرموزترین دوران تاریخ درگیر می‌کند. تریارچ با ساخت Call Of Duty: Black Ops باعث شد تا یکی از بهترین نسخه‌های سری Call Of Duty به نام این استودیو ثبت شود. Black Ops توانست با کسب متای ۸۸ باز هم افتخاری جدید برای فرنچایز Call Of Duty کسب کند.

۳ . Call Of Duty: Modern Warfare 2

call of duty modern warfare 2 box art

Call Of Duty: Modern Warfare 2

تردیدی ندارم که اگر این رتبه‌بندی توسط شما بازی‌بازان هم انجام می‌گرفت، قطعا عنوان Call Of Duty: Modern Warfare 2 را در سه نسخه برتر فرنچایز Call Of Duty جای می‌دادید. شاید بهترین ادامه‌ای که می‌توانست برای داستان فوق‌العاده Call Of Duty 4: Modern Warfare ساخته شود، در ‌Modern Warfare 2 پیاده‌سازی شد. واقعا چه چیزی از این عنوان به یاد دارید؟ شک ندارم که آنچه در ذهن همه شما خطور می‌کند محیط‌های متنوع و تحسین برانگیز بازی بود. شما را نمی‌دانم ولی من هنوز هم سکانس غواصی در یکی از مراحل بازی را فریم به فریم به یاد می‌آورم یا سکانس تعقیب و گریز در میان برف سنگین کوهستان یا مرحله‌ای که در خیابان‌های آمریکا به مقابله با دشمن می‌پردازیم. همه این‌ها به لطف گزافیک خیره کننده Modern Warfare 2 است که هنوز هم در ذهن ما نقش بسته است.

گیم‌پلی بازی و داستان آن در بخش تک‌نفره به معنای واقعی کلمه تحسین‌برانگیز بود. بخش چندنفره بازی هم با نقشه‌ها و سلاح‌های متفاوت و جدید تجربه تازه‌ای را برای بازی‌بازان در سبک تیراندازی به ارمغان آورد. به لطف همین موارد بود که اینفینیتی وارد باز هم توانست شاهکار خود را تکرار نماید و Modern Warfare 2 همانند نسخه قبلی از میان ۶۴ نقد، متای ۹۴ را کسب کرد. پایین ترین نمره کسب شده در میان نقدها برای این عنوان عدد ۸۴ بود. این نشان دهنده آن است که Modern Warfare 2 نه تنها نسبت به نسخه قبلی سطح پایینی نداشته است، بلکه پیشرفت‌های قابل توجهی نیز در بخش‌های فنی انجام داده است. کمتر عنوانی را می‌توانید بیابید که دو نسخه متوالی آن چنین متای بی‌نظیری را کسب نماید. بی‌تردید اگر رتبه‌بندی را بر اساس متای بازی‌ها انجام می‌دادیم بی‌تردید رتبه اول به Call Of Duty: Modern Warfare 2 تعلق می‌یافت. عنوانی که موفق شد بالاترین متا را در تاریخ فرنچایز Call Of Duty به ثبت رساند و همین موضوع است که دو نسخه ابتدایی سری Modern Warfare را از سایر بازی‌ها جدا می‌سازد و اعتبار خاصی به فرنچایز Call Of Duty می‌بخشد.

Call Of Duty: Advanced Warfare . 2

call of duty advanced warfare listing thumb 01 us 05may14

Call Of Duty: Advanced Warfare

در حالی که پس از انتشار عنوان ناامید کننده Call Of Duty: Ghosts همه منتظر معرفی Call Of Duty: Black Ops 3 بودند، باز هم اکتیویژن طرفداران را غافلگیر کرد. در حقیقت این Call Of Duty: Advanced Warfare بود که از سوی استودیو Sledgehammer معرفی شد. عنوانی که از نظر من انقلابی را در کل فرنچایز Call Of Duty ایجاد کرد. چیزی که باعث شد این نسخه از سایر عناوین Call Of Duty متمایز باشد، استفاده از نوآوری‌ها فراوان در گیم‌پلی بازی بود که در صدر این نوآوری‌ها Exo-Suit قرار داشت. حتما برای همه شما استفاده از Exo-Suit هم کاربردی بوده و هم لذت‌بخش. این ابزار جدید در گیم‌پلی پیشنهاد‌های جدیدی را به شما ارائه می‌داد که تاکنون در این فرنچایز شاهد آن نبوده‌ایم. وسیله‌ای پوشیدنی که به کمک آن می‌توانستید پرش‌های بلندی انجام دهید یا با سرعتی چند برابر حرکت کنید و از همه مهمتر از دید دشمنان پنهان شوید.

علاوه بر این ویژگی‌های مثبتی که سبب لذت‌بخش بودن بخش تک‌نفره می‌شد، عوامل دیگری نیز در این بازی دخیل بودند که باعث شد تا Advanced Warfare شایسته رتبه دوم باشد. از جمله حضور بازیگران معروفی همچون تروی بیکر و کوین اسپیسی در صداگذاری بازی. البته کوتاهی و قابل پیش‌بینی بودن بخش داستانی را برخی از منتقدین نقطه‌ ضعف بازی می‌دانستند؛ اما، داستان گیرای Advanced Warfare توسط اکثر منتقدین مورد تحسین واقع شده بود.

یکی دیگر از عوامل موفقیت Advanced Warfare گرافیک چشم‌نواز و زیبای آن بود که خلاف نسخه قبلی، Ghosts، واقعا در حد و اندازه‌های نسل هشتم ظاهر شد. همچنین این بازی از نظر فنی پس از انتشار هم با مشکلات زیادی روبرو نبود. چیزی که امروزه در بازی‌های نسل هشتمی زیاد دیده می‌شود.

در واقع، Call Of Duty: Advanced Warfare با کسب متای ۸۳ از میان ۳۹ نقد توانست فرنچایز Call Of Duty را پس از نمایش کم‌فروغ Ghosts دوباره در میان بازی‌بازان محبوب نماید و ثابت کند که Call Of Duty هنوز نفس می‌کشد و بی‌تردید همه این‌ها نتیجه کار دقیق و خلاقانه استودیو Sledgehammer بود.

Call Of Duty: Black Ops 2 . 1

16

Call Of Duty: Black Ops 2

می‌دانم که انتظار حضور Black Ops 2 را در رتبه اول نداشتید؛ اما، اگر این قسمت را به دقت مطالعه کنید، شاید با من هم‌رای شوید. Black Ops 2 در رتبه اول قرار گرفت، نه به خاطر بخش چندنفره بی‌نظیر و نه به خاطر بخش تک‌نفره خارق‌العاده و نه حتی به دلیل گرافیک خیره کننده؛ Black Ops 2 در هیچ یک از این بخش‌ها نمره کامل را دریافت نمی‌کند ولی در همه بخش‌ها می‌تواند طرفداران را راضی کند و البته نمره‌ای ‌بالاتر از استانداردها بدست آورد. داستان بازی شاید بهتر از هر نسخه دیگری از این فرنچایز شما را درگیر می‌کرد. هر یک از انتخاب‌های شما در شکل‌گیری روند داستان تاثیرگذار بود. علاوه بر این حضور در محیط‌های متنوع، استفاده از فناوری‌های جدید و فلش‌بک‌هایی که دائما به گذشته انجام می‌گرفت به هیچ وجه شما را از ادامه بازی خسته نمی‌‎کرد.

بخش چندنفره بازی هم بسیار دقیق و سرگرم‌کننده طراحی شده بود. شاید اینگونه بتوانم شما را قانع کنم که اکتیویژن چندی پیش اعلام کرد که تعداد افراد آنلاین در بازی Call Of Duty: Black Ops 2 بسیار فراتر از حد انتظار ما برای عنوانی است که سه سال پیش منتشر شده است. نقشه‌های موجود در Black Ops 2 از جمله بهترین نقشه‌های طراحی شده برای این فرنچایز بودند. البته لازم به ذکر است که بخش چند نفره از نظر گیم‌پلی تغییر چندانی نسبت به Modern Warfare 3 نداشت؛ اما همچنان می‌توانست شما را ساعت‌ها سرگرم نماید.

در گیم‌پلی بازی هم برای اولین بار شاهد یک بخش جدید بودیم و آن توانایی کنترل سایر هم‌تیمی‌ها بود که به نوعی گوشه‌هایی از یک بازی استراتژیک را هم برای ما فراهم می‌کرد. در واقع با این قابلیت شما قادر بودید که Black Ops 2 را از بعدی دیگر بازی کنید که باز هم به بازی تنوع می‌داد. گرافیک بازی نیز از نقاط قوت آن بود. البته با وجود اینکه گرافیک Black Ops 2 نسبت به Modern Warfare 3 پیشرفت‌هایی داشت؛ اما این پیشرفت چندان هم عظیم نبود.

Call Of Duty: Black Ops 2 اگرچه با کسب متای ۸۳ از میان ۲۱ نقد نسبت به نسخه قبلی افت داشت؛ اما از دیدگاه کلی، به نظر می‌رسد که کامل‌ترین نسخه از فرنچایز Call Of Duty بود.

فرنچایز Call Of Duty همان‌طوری‌که در ابتدا هم اشاره کردیم صرفا یک بازی نیست و نمادی برای صنعت وسیع بازی در جهان است. همه بازی‌بازان با این عنوان خاطرات زیادی دارند و این فرنچایز با سابقه قطعا هیچ‌گاه از ذهن بازی‌بازان پاک نخواهد شد. اگر طرفدار واقعی این عنوان باشید، حتی بدترین نسخه آن هم لذت خاصی را به شما القا می‌کند.

در انتها باید اشاره کنم که با توجه به اینکه Call Of Duty: Black Ops 3 به‌تازگی انتشار یافته است، ما به دلیل کمبود زمان برای آشنایی دقیق با این بازی و بررسی آن، از حضور آن در این فهرست خودداری کردیم.

call of duty black ops 3 logo wallpaper

‎‫این مقاله بر اساس ترجمه‌ای از سایت Gamezone نوشته شده و در رتبه‌بندی آن نویسنده نظر شخصی خود را اعلام نکرده است.‬‎

در طی چند روز آینده منتظر نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: Black Ops 3 از سوی وبسایت گیمفا باشید. 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا
نگاهی به تمامی عناوین فرنچایز Call Of Duty | از بدترین تا بهترین - گیمفا