محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا

محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians

امیرحسین دهنوی
۱۳:۲۵ ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا

پس از گذشت سه سال از انتشار نسخه چهارم٬ پنجمین نسخه از سری اصلی هیلو٬ با نام Halo 5: Guardians در پنجم آبان سال ۹۴ منتشر شد. مایکروسافت امید زیادی به این عنوان بسته بود و تصمیم داشت تاریخ را بار دیگر تکرار کند و همان‌طور که نخستین نسخه از سری هیلو٬ کنسول اکس باکس را به اوج خود رساند٬ هیلو ۵ نیز در نقش ناجی اکس باکس‌وان باشد. Halo 5: Guardians اولین نسخه از سری هیلو است که تنها برای اکس باکس‌وان منتشر شده است و از پایه براساس سخت افزار این کنسول توسعه پیدا کرده است. در ادامه با گیمفا همراه باشید.

————————————————————————————————————

 

halo 5 guardians

Halo 5: Guardians

نام: Halo 5: Guardians

استودیو سازنده: ۳۴۳I

ناشر: Microsoft Studios

نویسنده: Brian Reed

پلتفرم: انحصاری Xbox One

تاریخ انتشار: سه شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۴

میانگین نمرات بازی: ۸۵

————————————————————————————————————

در هنگام وصف یک بازی٬ اصولا شروع به تعریف از جلوه‌های بصری یا گیم‌پلی آن می‌کنیم اما سری هیلو فرقی اساسی با دیگر عناوین دارد٬ زیرا اولین چیزی که از آن باید گفت داستان آن است. سری هیلو جزء معدود عناوین شوتری است که در آغاز سراغ بخش چندنفره آن نمی‌رویم و ابتدا شروع به تجربه بخش داستانی آن می‌کنیم.

هیلو ۵ دومین نسخه اصلی سری هیلو است که توسط استودیوی ۳۴۳i توسعه یافته است. متاسفانه در روایت داستان هیلو ٬۵ استودیوی ۳۴۳i اشتباه نسخه قبلی خود را تکرار می‌کند. مشکلی که گمان می‌کردم این استودیو پس از هیلو ۴ آن را برطرف می‌کند اما این ضعف داستان‌سرایی نه‌تنها برطرف نشده است بلکه بر گستره‌اش افزوده شده. این ضعف در واقع تکیه بیش از حد داستان برروی دیگر رویداد‌های جهان هیلو است. بگذارید موضوع را برایتان باز کنم. در هنگام تجربه هیلو ۵ شما در نقش دو اسپارتان خواهید بود.

محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا

هنگام بازی شما کنترل دو شخصیت لاک و چیف را برعهده دارید.

مسترچیف محبوب که رهبری Blue Team را به عهده دارد و شخصیت اصلی جدید بازی٬ جیمسون لاک با تیم‌ خود که Fireteam Osiris نام دارد؛ یکی از شخصیت‌های محبوب دنیای هیلو نیز در تیم لاک وجود دارد٬ او کسی نیست جز ادوارد باک محبوب که هم‌اکنون یک اسپارتان است. بازی دارای ۱۵ ماموریت است که در ۱۲ ماموریت آن شما نقش اسپارتان لاک را خواهید داشت و ۳ ماموریت باقی مانده نیز در نقش مسترچیف هستید. مقدار زمانی که نقش مسترچیف را در هیلو ۵ بازی می‌کنید به مراتب کمتر از مدت زمانی است که با آربیتر در هیلو ۲ بازی می‌کردید. یکی از ویژگی‌های جدید هیلو ٬۵ وجود ۳ اسپارتان همراه است.

h5 guardians blue team cinematic angles covered copy

Blue Team

حال٬ به‌ضعفی که پیش‌تر به آن اشاره کرده بودم برگردیم. داستان به‌شدت برروی کتاب‌ها٬ کمیک‌ها٬ سریال‌ها و انیمیشن‌های جهان هیلو تکیه کرده است و سازندگان این‌طور گمان می‌کنند که شما تمامی آن‌ها را مطالعه و مشاهده کرده‌اید. نتیجه‌ آن عدم پرداختن به شخصیت‌های بازی است٬ خصوصا اسپارتان‌های Blue Team که در بازی هیچ‌گونه شخصیت‌پردازی برای آن‌ها شکل نمی‌گیرد٬ زیرا ۳۴۳i به‌شخصیت آن‌ها در رمان Halo: Fall of Reach پرداخته است. شخصیت لاک در هیلو ۵ نیز به‌خوبی معرفی نمی‌شود و بسیاری از مکالمات او با دیگر شخصیت‌ها و اشاراتی که انجام می‌گیرد٬ ابهام برانگیز است زیرا از دیدگاه داستان سرایی ۳۴۳i شما سریال Halo: Nightfall را مشاهده کرده‌اید. بنابراین شخصی که تنها چهارگانه قبلی بازی را تجربه کرده است با سوالات و ابهامات بسیاری روبه‌رو می‌شود. از طرف دیگر بخش داستانی هیلو ۵ بیشتر شبیه یک پیش‌برآمد٬ جهت تجربه هیلو ۶ است و در آخر با انبوهی از سوالات و ابهامات شما را تشنه نسخه بعدی خود می‌کند. اگر شما با دیگر داستان‌ها٬ سریال‌ها و البته عناوین فرعی جهان هیلو آشنایی دارید٬ هنگام تجربه هیلو ۵ از بسیاری نقل قول‌ها و یاد‌آوری‌ها لذت می‌برید؛ گرچه بازهم داستان آن رضایت بخش نخواهد بود اما اگر آشنایی با این عناوین فرعی را نداشته باشید٬ داستان هیلو ۵ پیچیده و ابهام‌آمیز خواهد بود.

h5 guardians blue team first person even terms copy

یکی از سخت‌ترین دشمنان شما٬ الیت‌ها هستند٬ خصوصا الیت‌هایی که قابلیت پنهان شدن دارند و اسلحه‌شان نیز Energy Sword است.

به جرئت می‌توانم بگویم٬ گیم‌پلی هیلو ۵ بهترین گیم‌پلی سری را عرضه می‌کند؛ هیلو هیچ‌وقت چنین حس خوبی را به من نداده بود. چندین ویژگی جدید به بازی اضافه شده است که می‌توان به قابلیت‌های جدید اسپارتان‌ها و همچنین یکی از ویژگی‌هایی مهمی که سری هیلو از آن بهره نمی‌برد٬ یعنی قابلیت زوم با هر اسلحه‌ای٬ اشاره کرد. یکی از ویژگی‌ قابلیت‌های اسپارتان‌ها٬ افزایش سرعت کلی بازی است. Ground Pound که یکی از قابلیت‌های اسپارتان‌ها است٬ به شما اجازه می‌دهد هنگامی که در هوا معلق هستید٬ برروی منطقه موردنظرتان با تمامی قدرت بکوبید و هر دشمنی که در آن‌جا حضور دارد را بکشید.

ground pounding

Ground Pounding

Smart Scope نیز به شما اجازه می‌دهد با هر اسلحه‌ای که در اختیار دارید٬ زوم بکنید. چندین قابلیت دیگر نیز در بازی وجود دارند که به‌ افزایش سرعت بازی و آدرنالین خون شما کمک به‌سزایی خواهند کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید هیلو ۵ قابلیت کمک کردن به یک‌دیگر یا همان revive کردن است. هوش مصنوعی دشمنان به‌خوبی کار شده است. یکی دیگر نکات اضافه شده به این نسخه از هیلو٬ امکان دستور دادن به اسپارتان‌های همراه است که شباهت‌هایی به سری Gears of War دارد. هوش‌مصنوعی اسپارتا‌ن‌های همراه به‌خوبی عمل می‌کند و هنگام دستور دادن به آن‌ها می‌توانم اطمینان حاصل کنم که دستور به‌خوبی اجرا می‌شود اما مشکلی اصلی هنگام revive کردن است. من در وسط میدان نبرد به زمین می‌افتم و نیاز به کمک دارم٬ از اسپارتان‌ها می‌خواهم که به من کمک کنند٬ یکی از اسپارتان‌ها نیز بدون توجه به این‌که من دقیقا روبه‌روی یک نایت افتاده‌ام به کمکم می‌آید و نایت نیز به‌راحتی کار او را می‌سازد. این پایان ماجرا نیست بلکه اسپارتان بعدی می‌آید که به جفتمان کمک کند که بازهم نایت عزیز در صحنه حاضر است. استودیوی ۳۴۳i در تنوع اسلحه و همچین وسایل نقلیه سنگ تمام گذاشته است.

halo 5 guardians

بعد از درگیری در نبرد شما به‌سرعت کشته نمی‌شوید و همراهان‌تان می‌توانند شما را revive کنند.

بعضی از اسلحه‌های قدیمی تغییراتی داشته‌اند و در هنگام بدست گرفتن‌شان٬ حس یک اسلحه جدید را دارند. وسایل نقلیه جدیدی نیز به بازی اضافه شده‌اند و تنوع بازی را بیش از پیش می‌کنند. حذف ویژگی split-screen در هیلو ۵ اتفاق بسیار ناخوشایندی است. ۳۴۳i حذف آن را بخاطر دسترسی به فریم‌ریت ۶۰ ثابت اعلام کرد. برای من٬ حذف ویژگی split-screen در بخش‌تکنفره اهمیت چندانی نداشت٬ بلکه حذف آن از بخش چندنفره ناراحت کننده بود. این‌که بتوانی همراه با دوست خود٬ برروی یک کنسول به‌صورت چندنفره آنلاین با دیگران به بازی بپردازی٬ ویژگی بود که تنها در سری هیلو وجود داشت و نبود آن قطعا حس می‌شود. در بخش داستانی بازی کردن به‌صورت co-op بسیار لذت بخش است و کاملا مشخص است که هیلو ۵ برای چندنفره بازی کردن ساخته شده است. طول گیم‌پلی بخش داستانی بازی نیز چندان رضایت بخش نیست٬ تمام کردن بازی در سطح افسانه‌ای تنها هشت و نیم ساعت زمان می‌برد. طراحی باز مراحل این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید از چندین راه مختلف یک ماموریت را به پایان برسانید. شما می‌توانید به‌صورت کاملا کلاسیک به دل دشمن بزنید یا در پشت دیواره‌ای مخفی سلاحی پیدا کنید که در راه نابود کردن دشمنان‌تان بسیار کاربردی است. گاهی نیز به میدان نبردی می‌رسید که دشمنان‌تان درحال نبرد با یک‌دیگر هستند و شما به‌راحتی به گوشه می‌روید تا دشمنان حساب یک‌دیگر را برسند. انتخاب‌های متفاوت در روند پایان ماموریت‌ها٬ ارزش دوباره بازی کردن عنوان را چند برابر می‌کند.

محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا

حتی در سنگین‌ترین صحنه‌های بازی نیز افت فریمی تجربه نخواهید کرد.

استودیوی ۳۴۳i هنگام عرضه هیلو ۴ به ما ثابت کرد که از نظر گرافیکی کاملا برتر از استودیوی بانجی است. هیلو ۴ در سال ۲۰۱۲ توانست جایزه بهترین گرافیک سال را دریافت کند. گرافیک هیلو ۵ شما را انگشت به‌دهان نخواهد کرد اما حقیقتا طراحی مکان‌هایی که در آن هستید زیبا است. طراحی هنری مراحل بازی بسیار عالی است و به شخصه از تاثیری که این طراحی‌ها از کتاب‌های جهان هیلو دریافت کرده بود٬ لذت بردم. یکی دیگر از دست‌آورد‌های فنی استودیوی ۳۴۳i در بازی هیلو ٬۵ وجود فریم‌ریت ثابت ۶۰ است. من هیچ‌گونه افت فریمی در هنگام تجربه هیلو ۵ متوجه نشدم و بازی چه در بخش تک‌نفره و چه داستانی روان بود. صداگذاری و Motion Capture به‌معنای واقعی کلمه‌٬ عالی است و به عقیده من٬ بهترین صداگذاری سری هیلو را دارد. صداگذاران شخصیت‌ها نیز به‌خوبی از عهده کار خود برآمدند. به شما پیشنهاد می‌کنم٬ برای تجربه هیجان انگیزتر از هدفون استفاده کنید.

h5 guardians enemy lines establishing old times copy

استودیوی ۳۴۳i در توجه به جزئیات خوب کار کرده است.

بخش چندنفره هیلو ۵ بسیار جذاب است و به‌نظر من بسیار بهتر است بخش چندنفره افسانه‌ای هیلو ۲ است و بگذارید خیال‌تان را راحت کنم٬ سرورهای هیلو ۵ کاملا اختصاصی هستند و تا به‌حال به هیچ مشکلی برنخورده‌ام. بخش‌چندنفره هیلو ۵ به دو بخش Arena و Warzone تقسیم می‌شود. Arena همان مود کلاسیک سری هیلو است که می‌توان تا پنج در مقابل پنج به بازی پرداخت. البته تغییراتی نیز درجهت بهبود آن انجام گرفته است که این بخش را عالی می‌کند.

بخش Warzone یک انقلاب در بازی‌های شوتر است. بگذارید برایتان شرح دهم٬ هنگام تجربه این بخش٬ بسیار به یاد Dota افتادم و سپس بعضی از مکانیسم‌های بازی Counter Strike را در آن دیدم. ۳۴۳i با ترکیب این سبک‌ها بخشی را به‌وجود آورده است که به‌نظر من٬ بهترین بخش چندنفره تاریخ بازی‌های شوتر است. ۲۴ نفر در زمینی وسیع درحال جنگ‌ هستند. از آن طرف چندین غول آخر مختلف نیز در نقشه وجود دارند. چنین نقشه بزرگی با وجود ۲۴ اسپارتان و هوش‌مصنوعی‌های فراوان با استفاده از تکنولوژی ابری Microsoft Azure به‌خوبی اجرا می‌شود.

url

در Warzone مهم‌ترین رکن٬ همکاری تیمی است.

برای برنده شدن٬ تیم شما باید هزار امتیاز بدست آورد. این امتیازها با کشتن افراد٬ گرفتن مناطق دشمنان و همچنین از بین بردن غول آخرها بدست می‌آید. شما می‌توانید از این امتیازها برای گرفتن آیتم‌های قوی‌تر استفاده کنید یا از کارت‌های خود استفاده کنید. موقع تجربه بخش Warzone به یک غول آخر برخورد کردم و باید بگویم هوش‌مصنوعی این غول آخرها بسیار متفاوت‌ و البته سخت‌تر از بخش داستانی است٬ در این بین یکی از اسپارتان‌های تیم مقابل نیز در مقابلم ظاهر شد٬ برای مدت کوتاهی به‌یکدیگر نگاه کردیم و سپس با همکاری یک‌دیگر شروع به نابود کرد آن غول آخر کردیم.(و البته پس از نابودی غول آخر٬ همکار عزیزم در اولین فرصت من را کشت!) در بخش‌چندنفره پک‌هایی به‌نام REQ وجود دارد که در داخل آن‌ها کارت‌هایی همانند اسلحه و وسیله‌نقلیه وجود دارد. این پک‌ها در واقع ارز داخل بازی هستند. این کارت‌ها یک‌بار مصرف بوده و شما می‌توانید در هنگام نبرد از آن استفاده کنید و مطمئن باشید که بعضی از این کارت‌ها می‌توانند نتیجه بازی را تغییر دهند.

1280x720 yfn

میان‌پرده‌های بازی نیز هیجان‌انگیز و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

Halo 5: Guardians از بسیاری جهات٬ کاملا بهتر از بقیه نسخه‌های سری هیلو است. ۳۴۳i در بخش داستانی نتوانست اشتباهات نسخه قبلی خود را تصحیح کند و با ارائه داستانی پیچیده٬ فهم آن را برای افراد معمولی که از دیگر اتفاقات جهان هیلو بی‌خبر هستند٬ سخت کرد. جایی که حقیقتا هیلو ۵ می‌درخشد بخش چندنفره آن است و البته ویژگی‌های جدید گیم‌پلی نیز عالی است. تجربه هیلو هیچ‌وقت به این خوبی نبوده است. اگر شما از طرفداران دنیای هیلو هستید٬ تجربه هیلو ۵ بسیار لذت بخش است و اگر این اولین نسخه از سری هیلو است که تجربه می‌کنید٬ به شما پیشنهاد می‌کنم سعی نکنید که داستان آن را بفهمید و از بخش چندنفره و گیم‌پلی روان آن لذت ببرید. اگر شما دارای یک اکس باکس‌وان هستید٬ هیلو ۵ را حتما تجربه کنید.

halo 5 review

Khafi

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا
محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

محافظین کهکشان | نقد و بررسی عنوان Halo 5: Guardians - گیمفا